Knutinh. Jeg har aldri avvist en teknisk diskusjon vedrørende ev forskjeller på kabler, men jeg ser heller ingen slike tekniske innlegg i denne tråden. Etter det jeg husker er det jo faktisk noen av dere som mener at dette ikke kan bevises teknisk/målemessig. Det blir vel ikke veldig mange tekniske innlegg av slikt før all argumentasjon dreies over på psykoakustikk og placebo, eller allt annet enn det tekniske.
Gi meg et saklig teknisk innlegg som taler for at det ikke kan være hørbare forskjeller på "like" kabler, og balanser dette med dokumentasjon som tilsier det motsatte, altså et standpunkt mitt i mellom, og prøv å gjøre dette med et folkelig språk så alle kan henge med, så kan vi se om vi kanskje kommer et stykke videre.
Problemet med å generalisere (som jeg gjorde i posten du referer til) er at det ikke treffer alle.
Når det gjelder teknisk analyse av kabler med hensyn på klassisk "vedtatt" fysikk så er dette gjort før av andre med betydelig større kompetanse enn undertegnede på analog og fysikalsk elektronikk.
Såvidt jeg vet kan man dele inn i to kategorier:
1. Småsignal kabler (typisk kilde->forsterker, analog el digital)
*Problemstillinger er frekvensrespons og innstråling av støy(sistnevnte gjelder ikke optisk).
For analog signalkabel er frekvensrespons normalt ikke et problem siden vi kobler opp en veldig høyimpedant og lavimpedant terminal, og båndbredden vi ønsker å motta er utrolig lav i forhold til kabel-lengde. Dette gjør at kabelen kan utregnes med U=RxI.
For digital elektrisk signalkabel er behovet for båndbredde betydelig større, og det er påkrevd at kabelen matcher terminalene mhp karakteristisk impedans.
Innstråling av støy er vanskelig å ta tak i fordi de lokale forholdene og geometrien kan variere veldig. Optiske kabler eller galvaniske skiller gjør det enklere å isolere problemer.
2. Kabel for overføring av effekt (typisk høyttalerkabel)
*Problemstilling er å holde tapet i kabelen nede på et anstendig nivå, og ikke endre total (kompleks) impedans i kretsen for mye
Enkelte høyttalere kan ha en snodig frekvensavhengig impedans som eksponerer forskjeller mellom kabler. Om man skal kalle dette dårlig design eller bare en utfordring er en smakssak. Ved å redusere motstanden i kabelen kan man redusere problemet.
Dette er problemstillinger som lar seg løse med bakgrunn fra VK1 elektro og kabel tilgjengelig fra Biltema, Elfa m.fl til en meget anstendig penge.
Jeg er betydelig mer interessert i at blindtester ikke greier å påvise de forskjellene som det henvises til. Elektronikk er noe som det er vanskelig å forholde seg til for den jevne hifi-interesserte (bare se hvor mange ganger skin-effekten blir nevnt som en grunn til forskjell mellom hifikabler). Lytting er derimot noe som de fleste av oss har prøvd. At ingen greier å høre forskjell mellom dyre og billige kabler når de ikke vet hva de hører ser jeg som et betydelig argument mot betydningen av hifikabler. Testen av Løkken og Treskos test kan vel være edrueliggjørende i så måte.
mvh
Knut