OB Open Baffle Basstårn

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.520
    Antall liker
    102.846
    Torget vurderinger
    23
    Bare minner om at en hornkonstruksjon som skal spille til 20 Hz. bør være en del meter lang og rundt 7 kvadratmeter i munningsåpningen.. Fotavtrykket til SLOB fullsize er under 70 x 70 cm. og med en høyde på 214 cm. 106 dB følsomhet. Måler flatt til 31,5 Hz i lytteposisjon, deretter ruller det pent av nedover til 16 Hz. Dette er uten bruk av EQ. Øvre grensefrekvens er 360-370 Hz hvor det ligger en liten peak på 3-4 Hzfør det flater ut videre oppover til 1 KHz. Nå brukes de opp til 180 Hz med 24 dB cut off. Sømløs bass i hele området er viktigere enn mange tror.
     

    Næss

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    30.08.2014
    Innlegg
    1.128
    Antall liker
    1.593
    Sted
    Larvik
    Torget vurderinger
    4
    Jeg tror, om en har bestemt seg for at en SKAL ha SLOBs, så er det lurt å gjøre meget grundig research før en setter i gang.
    Det finnes sikkert mye info rundtom.

    Sluk sine SLOBs tipper jeg koster opp mot 100k for hvert tårn..??

    Det er riktig. På den annen side - hva får man i butikken for disse pengene? Tror ikke man er i stand til å handle slik performance for de samme pengene. Du kan få et par kapable sub'er ja - men de har ikke samme funksjon eller virkemåte, heller ikke kapasitet.
    Det er ett godt spørsmål... "hva får man i butikken for disse pengene". Kjøpte en gang en dac som hadde butikkpris på 110k, og i etterpåklokskapens ånd fikk jeg ikke hverken bedre bass eller bedre lyd generelt en hva jeg har i dag ved å fokusere på gode diy høyttalere.. akk the madness... :rolleyes: Men for en gøyal hobby vi driver med! :cool:

    OB bass har ihvertfall jeg fallt for, uansett om det blir U, H eller SLOB, naboene har kommentert (når jeg har spurt) at de ikke hører noe lenger, det gjorde de før med anlegg oppe i stuen og 4 stk puslete 5,25" i bassrefleks, men ikke i nytt lytterom i kjeller med 4 stk 15" i OB :rolleyes:
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.009
    Antall liker
    12.889
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Skal dere prøve dere med SLOB etc. så gjelder helt andre regler enn for alt annet. Kast ikke bort tid/penger med mindre dere vet hva dere gjør.
    Hva med mini SLOBs som skal spille i nærfelt, ca 1,5-2m i begrenset område, la oss si 30-100 hz. Det behøver vel ikke bestå av 1800 deler og koste skjorta? Eks. 6x10" pr. side.

    ....men like fullt, testing, jobbing og planlegging må jo til.
     

    Leikis Lyd

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Innlegg
    5.464
    Antall liker
    2.120
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12
    Bare minner om at en hornkonstruksjon som skal spille til 20 Hz. bør være en del meter lang og rundt 7 kvadratmeter i munningsåpningen.. Fotavtrykket til SLOB fullsize er under 70 x 70 cm. og med en høyde på 214 cm. 106 dB følsomhet. Måler flatt til 31,5 Hz i lytteposisjon, deretter ruller det pent av nedover til 16 Hz. Dette er uten bruk av EQ. Øvre grensefrekvens er 360-370 Hz hvor det ligger en liten peak på 3-4 Hzfør det flater ut videre oppover til 1 KHz. Nå brukes de opp til 180 Hz med 24 dB cut off. Sømløs bass i hele området er viktigere enn mange tror.
    Bare minner om at det var snakk om pris her :)
    To av disse burde gjøre en grei jobb til en en grei pris sammenlignet med SLOB'er til 200K

    http://musikkweb.no/gfx/Bass00spesifikasjonsark.pdf

    Trenger selvsakt at noe spiller pent ned til ivertfall 80hz, så det eter på seg noen kroner der også. Men uansett noe å gå på før vi nermer oss "kompromissløse" SLOB'er.

    Jeg hadde nokk delt de lang lavere for å få en middbass løsning som dekker området 50-250/300hz, som jeg tror er enklere når man ungår de dypeste frekvensene. Så hornene tar bare dypbassen. Det begynner å ta plass dette så har man ikke det er vel SLOB løsningen, det er vel noe som heter vente SLOB :)
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.520
    Antall liker
    102.846
    Torget vurderinger
    23
    VenteSLOB (c) Sluket er SLOB med FÆRRE elementer enn full metal jacket versjonen :cool:
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.520
    Antall liker
    102.846
    Torget vurderinger
    23
    Den artikkelen sier egentlig ingen ting, og det ligger ikke spesielt mye research bak heller. De virkelig viktige parametrene for å få til en vellykket konstruksjon er ikke nevnt i det hele tatt.
     

    Nikko03

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Innlegg
    4.429
    Antall liker
    2.857
    Torget vurderinger
    3
    Den artikkelen sier egentlig ingen ting, og det ligger ikke spesielt mye research bak heller. De virkelig viktige parametrene for å få til en vellykket konstruksjon er ikke nevnt i det hele tatt.
    Det har du sikkert mye rett i Sluket. Men alle må begynne en plass :) Pøs gjerne på med kunnskap :cool:
     

    Nikko03

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Innlegg
    4.429
    Antall liker
    2.857
    Torget vurderinger
    3
    Hadde jo vært fint om vi kunne belyse de områdene herr Pass har forklart litt for dårlig :)
    Er jo mange som synes konseptet er spennende.
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.009
    Antall liker
    12.889
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    SLOB er generelt upløyd mark world wide. Det er veldig lite å finne. Jeg har brukt myyyye tid på nettsøk, og så vidt meg bekjent ser det ut som Sluket har dratt dette lengst.
    Det er også noen tråder på DIY-forum som omhandler konseptet, men der som mange andre steder er det mange teoretikere/skeptikere som synser i det vide og brede uten noe håndfast å vise til.
    Godt mulig det finnes noen der ute som sitter på spektakulære SLOBs og ikke viser seg på nett i det hele tatt.
    Jeg har iallefall lyst å pløye min egen mark når jeg føler meg klar, men det må vente.

    Undrer meg på hvordan komboen SLOBs/Audiolense med FIR korreksjon kan utvikle seg med litt eksperimentering. Jeg kjenner ikke til noen som har lekt seg med det. Kanskje det kan dukke opp uventede snarveier som drar ned kostnadene?


    Må opparbeide litt DIY erfaring først......veien er målet.
    ...eller er det målet som er i veien?
     
    Sist redigert:
    8

    8x12_TOM

    Gjest
    Kopiere andre er ikke like moro. prøv noe eget, noe utenom det vanlige
     

    Nikko03

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Innlegg
    4.429
    Antall liker
    2.857
    Torget vurderinger
    3
    Nei her er det nok ingen free lunch. Eller ferdig snekkra løsninger. Og det behøver det eller skal det heller ikke være.
    Men hadde vi fått til en liten kunnskapsbase. På ett norsk Hifi forum. Om dette konseptet. Så hadde det vært veldig gøy :)
     

    emokid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Innlegg
    5.235
    Antall liker
    6.368
    Mine kommer på bruktbørs med det samme jeg har fått nytt rom med mer takhøyde. Any takers? ;)

    Er mulig jeg kommer til å kjøre audiolense på mine i fremtiden, men først må det bygges ferdig nye hornsatelitter. Deretter må jeg finne en kvalitetssikret multikunstner dac med master volum. Tør ikke kjøre softwarevolum alene...
     
    8

    8x12_TOM

    Gjest
    Blir nok ikke så vanskelig å bli kvitt de bassene:)
    He-he også audiolense da, trodde du hadde fått med deg at det er en sløret programvare.
    Ellers skjønner jeg godt at det kan være i overkant spennende med ALE drivere og softwarevolum alene.
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Sitter en del som er sultne på SLOB. Jeg skjønner hvorfor :)
    Men for min egen del har jeg avskrevet det i og med at jeg er avhengig av en papegøye på skulderen som forteller hvordan alt skal gjøres.

    At Sluk ikke bare spretter hemmeligheten er helt greit, samtidig som å fortelle alt som er rundt en SLOB tipper jeg vil bli et helt kompendium NTNU verdig.
    Det ligger nok mye forskning, lesing og kunnskap bak de SLOBene.

    Om en skal velge en annen vei, og ikke vil bruke allverdens plass synest jeg 12Tom sine tårn er verdt å titte på.
    Med tre 15" AE og buet front som korrigerer fase (det er vel det buet front gjør?) så synest jeg dette ser ut som en god løsning.
    Samtidig er dette en u-baffel og burde ikke være allverdens vanskelig å få til..?

    Skal en bygge smalt og høgt så kan en titte Pure Audio Project sin Stellar 12. En slik løsning gir mindre fotavtrykk. Så kan en bruke 4-6 12".
    Leikis har gått for en lignende løsning uten buet front i u-baffel. Burde heller ikke være allverdens vanskelig å få til.

    Det er som Sluk nevner, lunsjen koster penger.
    Skal en bare prøve seg frem med SLOB, så blir det i prinsippet like vanskelig som å lage kassehøyttaler uten oppskrift tror jeg.
    Det blir gjerne veldig mange forsøk og en lang læreprosess.

    Men, for all del, om noen har tid, penger og nok inspirasjon til å gå i gang med SLOB, så tar jeg av meg hatten og bukker, for jeg tipper en vil helt sikkert til slutt ende opp med et kjempe flott produkt!! :)
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    emo: Har du kanskje et bilde av dine tårn? Selv klarer jeg ikke følge med på alle trådene her inne på HFS desverre og har ikke sett dine :)
     
    8

    8x12_TOM

    Gjest
    emo: Har du kanskje et bilde av dine tårn? Selv klarer jeg ikke følge med på alle trådene her inne på HFS desverre og har ikke sett dine :)
    Jeg fant et i tråden hans. En skam at du ikke har lest denne forresten

    Edit:emokid var raskere:)
     

    Nikko03

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Innlegg
    4.429
    Antall liker
    2.857
    Torget vurderinger
    3
    Jeg har for ordens skyld aldri vært ute etter noen avsløringer av hele prosjekter. Kun en diskusjon rund prinsippet slob.
    Men jeg innser at kunnskap om prinsippet er begrenset til ett fåtall personer.
    Noe som igjen vil føre til unødvendig belastning av enkelt personer og avsløring av egne prosjekter.
    Så i lys av dette beklager jeg oppfordringen om en kunnskapsbase for slob på ett norsk hififorum.
    Jeg personlig har ingen intensjoner om å bygge slob. Skal jeg inn med ett ekstra bass system.
    Blir det TH konstruksjonen jeg selv har simulert og tegnet.
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Jeg har for ordens skyld aldri vært ute etter noen avsløringer av hele prosjekter. Kun en diskusjon rund prinsippet slob.
    Men jeg innser at kunnskap om prinsippet er begrenset til ett fåtall personer.
    Noe som igjen vil føre til unødvendig belastning av enkelt personer og avsløring av egne prosjekter.
    Så i lys av dette beklager jeg oppfordringen om en kunnskapsbase for slob på ett norsk hififorum.
    Jeg personlig har ingen intensjoner om å bygge slob. Skal jeg inn med ett ekstra bass system.
    Blir det TH konstruksjonen jeg selv har simulert og tegnet.

    Synest ikke det er nødvendig å beklage! Verden går fremover og sakte men sikkert vil det nok bygge seg opp mer kunnskap om SLOB.
    Det er jeg ikke i tvil om. :)
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    emo: Har du kanskje et bilde av dine tårn? Selv klarer jeg ikke følge med på alle trådene her inne på HFS desverre og har ikke sett dine :)
    Jeg fant et i tråden hans. En skam at du ikke har lest denne forresten

    Edit:emokid var raskere:)


    Satser på at eltilsynet ikke leser her inne med tanke på den godt innkapsla ELKO bryteren på veggen der :)
     

    SannaX

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2007
    Innlegg
    1.325
    Antall liker
    205
    Torget vurderinger
    1
    Hvis jeg ikke husker feil så var vel Raymond Celius også med å utvikle Slobsene sammen med Sluket? Han besitter ikke "bare litt" kunnskap han heller, så å kopiere konseptet helt og holdent er nok ikke lett. Inntrykket er vel også at dette har kostet Sluket en god del pæng, så at oppskriften ikke bare ligger åpent er greit forståelig :) Til tross for at det ikke er "kommersielt", så regner jeg med at Sluk ønsker en viss kompensasjon den ene eller andre veien, for å lette på sløret.
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Hvis jeg ikke husker feil så var vel Raymond Celius også med å utvikle Slobsene sammen med Sluket? Han besitter ikke "bare litt" kunnskap han heller, så å kopiere konseptet helt og holdent er nok ikke lett. Inntrykket er vel også at dette har kostet Sluket en god del pæng, så at oppskriften ikke bare ligger åpent er greit forståelig :) Til tross for at det ikke er "kommersielt", så regner jeg med at Sluk ønsker en viss kompensasjon den ene eller andre veien, for å lette på sløret.
    Leser det mellom linjene, og det respekteres fult ut! :)
     

    emokid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Innlegg
    5.235
    Antall liker
    6.368
    emo: Har du kanskje et bilde av dine tårn? Selv klarer jeg ikke følge med på alle trådene her inne på HFS desverre og har ikke sett dine :)
    Jeg fant et i tråden hans. En skam at du ikke har lest denne forresten

    Edit:emokid var raskere:)


    Satser på at eltilsynet ikke leser her inne med tanke på den godt innkapsla ELKO bryteren på veggen der :)
    Folk kommenterer gjerne andre ting enn bryteren når de er i stua mi;)
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    emo: Har du kanskje et bilde av dine tårn? Selv klarer jeg ikke følge med på alle trådene her inne på HFS desverre og har ikke sett dine :)
    Jeg fant et i tråden hans. En skam at du ikke har lest denne forresten

    Edit:emokid var raskere:)


    Satser på at eltilsynet ikke leser her inne med tanke på den godt innkapsla ELKO bryteren på veggen der :)
    Folk kommenterer gjerne andre ting enn bryteren når de er i stua mi;)

    Hva da? Den flotte listingen rundt vinduene? :)

    Jeg spøker bare i ren beundring av det flotte oppsettet du har!!

    Kommentaren om bryteren er en svakhet med øye for slikt på grunn av karierevalg. Denne svakheten med å ha magnetsyn for slikt har jeg nok med meg helt til jeg ligger 6fot under desverre :)
     

    emokid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Innlegg
    5.235
    Antall liker
    6.368
    Hehe, blant annet!

    Nå står jo bare slobene igjen, håper høsten bringer morsomme nyheter:)
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Altså, jeg leser det slik at både emo og Sluk skal ut med både SLOBs og horn. Dette ser jeg på som to oppsett som må da låte fantastisk!
    Er dette oppsett som allerede er utdatert og at trenden for resten av 2016 er mer minimalisering?
    Ser jo at Sluk har avslørt sin minimalisering med et par slike:

    Terra MK3.jpg


    Er det altså slik at denne tråden ikke følger dagens trend, og vi andre ettersluntrere bare bør hoppe av i svingen med en gang da basstårn og horn er bare sååååå 2015/vår2016? :)
     

    emokid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Innlegg
    5.235
    Antall liker
    6.368
    Slob blir, nye større hornløsninger på vei. Det er to alternativer for meg i større lytterom når det gjelder bass, og den mest sannsynlige er større slobs.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.520
    Antall liker
    102.846
    Torget vurderinger
    23

    "Hvem vet hvor haren hopper sa bærplukkeren og satte snare i rasshølet"​
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Følg med i neste episode av SLOB, Horn og vennene!
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Det ble jo til slutt et par tårnlignende greier på meg også :)

    Monster Jamo.jpg


    Pluss en fulltone i midten så en får med seg litt ekstra av frekvensområdet.. :)

    Jeg har ujevn respons under 150Hz som må korrigeres. Er dette pga konstruksjon eller billige Eminence Alpha? Eller en kombinasjon?
    Hvordan er det med dere andre?

    Her er en måling helt uten filter:
    Eminence%20uten%20filter.jpg


    Peak ved 190Hz er dipolpeak
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Eh..kanskje lurt å tenke og sjekke litt før en spør :)
    Har samme peakene ved 62 og 110 ved måling av fulltone, dette betyr vel at det er fjøla som roter det til.
    Forslag til utbedring? Bredere fjøl? Mindre vinger? :)
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.009
    Antall liker
    12.889
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Peakene ved 62 og 110 kan også være rom relatert.

    Denne målingen, er uten fulltoner?
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Ja, det måling er kun basser, men har samme peaker ved måling av kun fulltone. Begge målinger uten filter. Er ganske sikker på det er fjølene, rom tviler jeg på har slik betydning når høyttaler jeg måler står midt i rommet.
     

    Audiodidakt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2004
    Innlegg
    1.419
    Antall liker
    622
    Torget vurderinger
    6
    Jeg er ganske sikker på at det relaterer seg til refleksjoner fra bakvegg mm. Du har eks en suckout rundt ca 78 hz hvilket vil korrespondere med at høyttaler står ca 2,24 m fra bakvegg. Dersom den flyttes til ca meteren fra bakvegg så vil suckouten flytte seg til rundt 170 hz. (344/distanse tur retur høyttaler=kanseleringsfrekvens)
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Takk for innspill! :)
    Mulig rom virker litt inn, men jeg tror ikke det er hovedsaken her. Da hadde jeg hatt slik med forrige fjølene også vil jeg tro.
    Det er ca 3,5m til bakvegg. Da blir vel kansellering på 49Hz?

    Peak på 62/110 er no dempet noe med DSP. Dipolpeak er tatt ned med deling bass under og fulltone over.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn