OAS-medlem lanserer DAC til superpris

Bulter

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2003
Innlegg
1.662
Antall liker
3.090
OAS-medlem Børge Strand-Bergesen har gjort det igjen. Etter å ha konstruert en høyst vellydende CD-spiller, lanserer han nå USB DAC-en QNKTC AB-1.2 med svært god lydkvalitet – til under tusenlappen!



 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Interessant!

Hvilken DAC-chip brukes i denne?
 

hifiguru

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.07.2002
Innlegg
5.715
Antall liker
1.259
Sted
Porsgrunn
Torget vurderinger
1
Finnes to tråder om denne alt, får ikke kopiert link fra tlf men de heter Venner av QNKTC og en tråd under diy som heter usb-i2s et eller annet.

Ja også qnktc.com
 

borge

Bransjeaktør
Ble medlem
04.01.2007
Innlegg
274
Antall liker
136
Det er en AKM AK4430. Det er en DAC som går på enkel 3.3V, og som lager sin egen negative drivspenning.

For en elektronikk-utvikler er den fin å jobbe med, plasseringen av pinnene gjør at utlegget blir veldig pent. Jeg har stort sett fulgt AKMs anbefalinger, men lagt på veldig mye mer avkobling av alle drivspenningene.

Og så låter den ikke så værst heller :)

Børge
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Takk.

Svært interessant produkt.

Er det sånn å forstå at det er en god idé å lage en egen psu i stedet for å bruke buss-spenningen fra usb-porten? Er det egen strømkontakt på boksen, eller må man lage det selv, i så fall.

Spørsmålene forutsetter selvsagt at man kjøper en ferdig boks. :)
 

borge

Bransjeaktør
Ble medlem
04.01.2007
Innlegg
274
Antall liker
136
AB-1.2 spiller rett ut av boksen uten noen modding. Testene som er publisert dekker original versjon. Den er laget for å være lett å modde, men det er ikke noen egen konnektor for ekstern strømforsyning. I stedet er det en intern konnektor som er lett å koble seg til.

Børge
 

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
9.576
Antall liker
2.771
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Så vidt jeg har klart å skumme meg til, er det her snakk om en dac med usb-tilkobling?
Er det noe i veien for/store vanskeligheter for evt å lage denne med tilkobling for optisk eller coax-tilkobling, og likevel kunne forvente de samme prestasjonene?

mvh
Proffen
 

borge

Bransjeaktør
Ble medlem
04.01.2007
Innlegg
274
Antall liker
136
For å koble til andre kilder, er det ganske mye som må gjøres. Såpass mye at det er mindre jobb å lage en helt ny DAC fra bunnen av... Grunnen til det er at asynkron USB lar DACen være klokke-master mens datamaskinen er data-master. Med coax, toslink, AES/EBU er det motsatt. Der er drivverket både klokke-master og data-master.

AB-1.2 er laget for asynkron USB med klokke-generatorer tett på DAC-chippen, og strøm inn via USB-kabelen. Det er fullt mulig å bytte ut USB-delen med for eksempel en SRC4392 med asynkron sample-rate-konvertering. Jeg har en god del erfaring med den chippen, men ser ikke for meg å putte den inn i AB-1.2. SRC4392 og all støtte-logikken den krever vil gjøre DACen veldig mye dyrere.


Børge
 

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
9.576
Antall liker
2.771
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
For å koble til andre kilder, er det ganske mye som må gjøres. Såpass mye at det er mindre jobb å lage en helt ny DAC fra bunnen av... Grunnen til det er at asynkron USB lar DACen være klokke-master mens datamaskinen er data-master. Med coax, toslink, AES/EBU er det motsatt. Der er drivverket både klokke-master og data-master.

AB-1.2 er laget for asynkron USB med klokke-generatorer tett på DAC-chippen, og strøm inn via USB-kabelen. Det er fullt mulig å bytte ut USB-delen med for eksempel en SRC4392 med asynkron sample-rate-konvertering. Jeg har en god del erfaring med den chippen, men ser ikke for meg å putte den inn i AB-1.2. SRC4392 og all støtte-logikken den krever vil gjøre DACen veldig mye dyrere.


Børge
Takker for svar.
Følte bare jeg måtte spørre, da jeg IKKE vurderer å bruke pc som kilde, men utelukkende kjører cd-spiller, samt til dels Sonos, som kilde.

mvh
Proffen
 
Topp Bunn