O glede!

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Antall liker
12
I mange år har kona sørget for at jeg har fått vite hvor fæle høyttalere jeg har/har lyst på osv..

- Skal du ha de der i stua?
eller bare
- Eh.....
Etter noen runder kommer det vanligvis noe som ligner på dette:
- Bare jeg slipper å ha horn i hjørnet er det greit.

Så, her om dagen kom jeg trekkende med et par ESL63.

- Elegante.

:eek:

I dag var foreldrene på besøk. Moderen sa det samme!
Klyp meg i armen!!

O

OldBoy

Gjest
Ja, disse konene våre.....

De er jo egentlig greiest når de er forutsigbare. Aller helst forutsigbart positive, naturligvis, men også forutsigbart negative er til å leve med. Det er denne uforutsigbarheten som tar knekken på meg. Den ene dagen tar man hjem en ny boks, og får tommelen ned pluss litt til, den neste boksen får tommelen opp og masse skryt.

Så det spørs hvilken modus kona di er i om dagen. Du kan jo håpe på at hun er blitt permanent positiv.

Den eneste måten å finne det ut på, er å bytte ut disse ESL'ene dine....Hvis du tør!

:) :) :)

Dr.No

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.07.2006
Antall liker
6
Torget vurderinger
15
Gratulerer! (Men hun blir vel skuffet hvis hun trodde det var to stråleovner).
Uansett, du kan glede deg over å ha noe av det beste som fins av høyttalere. Og så er den konstruert av den største av alle objektivister!
No

K

kbwh

Gjest
Rhesus, jeg kom på en sak her. Hva om du erstattet de analoge forsinkelseskretsene i panelene med DSP og separat forsterker for hver ring?

La meg gratulere med klassikere, samt frue og mor med god smak!

M

Morpheus

Gjest
OldBoy skrev:
Ja, disse konene våre.....

De er jo egentlig greiest når de er forutsigbare. Aller helst forutsigbart positive, naturligvis, men også forutsigbart negative er til å leve med. Det er denne uforutsigbarheten som tar knekken på meg. Den ene dagen tar man hjem en ny boks, og får tommelen ned pluss litt til, den neste boksen får tommelen opp og masse skryt.

Så det spørs hvilken modus kona di er i om dagen. Du kan jo håpe på at hun er blitt permanent positiv.

Den eneste måten å finne det ut på, er å bytte ut disse ESL'ene dine....Hvis du tør!

:) :) :)
Først vil jeg gratulere deg Rhesus med flotte høytalere samt reaksjonen til din kone!

Jeg var tidligere i et lengre forhold (man må bruke 2 hender for å telle årene) der jeg var i en ganske lik situasjon som deg Oldboy. For en del år siden hadde jeg et svakt øyeblikk og hev meg over surround bølgen som nå er et tilbakelagt kapittel. Jeg fikk null forståelse for at jeg måtte innstalere flere høytalere selv om disse var meget små.

Det var alltid et sukk dersom jeg dukket opp med en ny forsterker ol. Etter som årene gikk ble vi mer og mer ulike på diverse områder og vi endte opp med å gå hver vår vei...

Da jeg traff min nåværende forlovede og samboer for noen år siden gjorde jeg noe genialt. selv i forelskelsens rus valgte jeg å kjøre en ganske knallhard "quiz" der hun måtte svare så ærlig som mulig på alle mulige utenkelige og tenkelige spørsmål. Svarene hun gav var viktige for at vi faktisk kunne bli et par.

Madammen er nok litt guttejente men med masse femininitet der det skal være det... Så jeg har ingen problem med å få aksept for hifi-løsninger slik jeg vil ha det! :)

Nå er ikke min løsning at man skal gå fra kvinnen i sitt liv bare fordi hun måtte være kritisk til mannens hifi-hobby, men dersom man er singel vil jeg absolutt anbefale en liten "quiz!... ;)

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Antall liker
2.638
Torget vurderinger
13
Gratulerer Rhesus ...bilder.

Du får slenge på noen ordentlige kabler da ;D ;)

MVH Johnny

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.879
Torget vurderinger
1
Rhesus skrev:
I mange år har kona sørget for at jeg har fått vite hvor fæle høyttalere jeg har/har lyst på osv..

...
Så, her om dagen kom jeg trekkende med et par ESL63.

- Elegante.

:eek:

I dag var foreldrene på besøk. Moderen sa det samme!
Klyp meg i armen!!
... det er snart jul ... har du fått mange hint om dyre julegaver til din kjære i år?

mvh
KJ

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Antall liker
12
johnnygrandis skrev:

MVH Johnny
Her i gården lever vi som vi lærer. Kjører akkurat nå på denne: http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=21954897 ;)

Ingen bilder av dem i nåværende forfatning. Det kommer først når 'skjønnhetene' har fått en liten ansiktsløftning med nytt frontstoff fra tyskland + litt freshing av treverket. Skal vel også ta en liten sjekk under skjørtet tenker jeg. Kanskje det blir en tråd i DIY hjørnet.

Dr.Evil

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.10.2007
Antall liker
9
Torget vurderinger
2
Gratulerer, hun har god smak kona di!

MVH
Dr.Evil

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Antall liker
12
Valentino skrev:
Rhesus, jeg kom på en sak her. Hva om du erstattet de analoge forsinkelseskretsene i panelene med DSP og separat forsterker for hver ring?

La meg gratulere med klassikere, samt frue og mor med god smak!
Interessant tanke. Vet i grunnen ikke hvor bra de originale kretsløpene er i forhold til grunntanken med høyttaleren som punktkilde og demping av stående bølger på membranen. Det er jo godt mulig at en DSP kunne gjøre jobben bedre. Det føles nesten litt blasfemisk å tenke på slikt.

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.879
Torget vurderinger
1
Rhesus skrev:
...
Interessant tanke. Vet i grunnen ikke hvor bra de originale kretsløpene er i forhold til grunntanken med høyttaleren som punktkilde og demping av stående bølger på membranen. Det er jo godt mulig at en DSP kunne gjøre jobben bedre. Det føles nesten litt blasfemisk å tenke på slikt.
Den største utfordringen er kanskje å finne tak i passende trafoer til å drive membranet? Eller er drives hver panelseksjon av hver sin trafo?

mvh
KJ

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Antall liker
2.638
Torget vurderinger
13
Rhesus skrev:
johnnygrandis skrev:

MVH Johnny
Her i gården lever vi som vi lærer. Kjører akkurat nå på denne: http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=21954897 ;)

Ingen bilder av dem i nåværende forfatning. Det kommer først når 'skjønnhetene' har fått en liten ansiktsløftning med nytt frontstoff fra tyskland + litt freshing av treverket. Skal vel også ta en liten sjekk under skjørtet tenker jeg. Kanskje det blir en tråd i DIY hjørnet.
Venter i spenning...

Kablene så bra ut.....men var de ikke litt dyre?? ;D

MVH Johnny

Dr.No

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.07.2006
Antall liker
6
Torget vurderinger
15
KJ skrev:
Rhesus skrev:
...
Den største utfordringen er kanskje å finne tak i passende trafoer til å drive membranet? Eller er drives hver panelseksjon av hver sin trafo?

mvh
KJ
Eller hver seksjon kunne drives av trafo-løse rørutgangstrinn. No

Dr.Evil

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.10.2007
Antall liker
9
Torget vurderinger
2
Disse delaylinjene fungerer jo godt som de er. Prøv heller en velvoksen rørforsterker til å drive hele sulamitten. DET blir bra!

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.879
Torget vurderinger
1
Dr.No skrev:
...
Jeg har lenge drømt om ESL64 direktedrevet av en saftig OTL sak ...

Minnes enda første gang jeg hørte ESL64 med Gradient subber ... det begynner å bli noen år siden.

mvh
KJ

Dr.Evil

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.10.2007
Antall liker
9
Torget vurderinger
2
KJ skrev:
Dr.No skrev:
...

Minnes enda første gang jeg hørte ESL64 med Gradient subber ... det begynner å bli noen år siden.

mvh
KJ

Jeg har aldri hørt esl 64, men esl 63 har jeg hatt i eie i 10-15 år...... (mobbe, mobbe).

Har ikke hørt dem på OTL, men på diverse transistor og den seneste tid; rør. Rør er klart best på esl 63. Blir mer organiske (mindre tørre), bedre klangfarger, fyldigere osv. osv.

Mange mener de ikke bør stå på stativer, men settes rett på gulvet (vinkles). Da blir fundamentet bedre, og behov for subber kraftig redusert.

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.879
Torget vurderinger
1
Dr.Evil skrev:
KJ skrev:
Dr.No skrev:
...

mvh
KJ

Jeg har aldri hørt esl 64, men esl 63 har jeg hatt i eie i 10-15 år...... (mobbe, mobbe).

Har ikke hørt dem på OTL, men på diverse transistor og den seneste tid; rør. Rør er klart best på esl 63. Blir mer organiske (mindre tørre), bedre klangfarger, fyldigere osv. osv.

Mange mener de ikke bør stå på stativer, men settes rett på gulvet (vinkles). Da blir fundamentet bedre, og behov for subber kraftig redusert.
tsk tsk tsk

... sån går det når øynene er opptatt med andre ting en det jeg skriver.

8)

mvh
KJ

Topp Bunn