Nytt straffesystem på Hifisentralen3

RojohII

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2011
Innlegg
4.423
Antall liker
1.850
Sted
Karmøy - Rogaland
Ritkig. Får lage en billedtråd av det hyggelige slaget i stedet. Min skjerv. Vet ikke hvor mye jeg rekker i kveld dog.
 

janfrt

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.06.2011
Innlegg
7.491
Antall liker
8.615
Sted
Pt. Høvik
Er vel en grunn for at de med freske fraspark og fargerike meninger har forsvunnet fra sentralen. Håper ikke det blir enda mer mannefall med dette systemet. Meningsutbrudd må da tillates ellers så mener jeg det er et brudd på ytringsfriheten.
Dønn enig! Ble interessert i dette forum nettopp pga. friske meninger. Noe må vi tåle, men den gamle regelen om å ta ballen og ikke mannen må gjelde. Det er faen meg ikke vanskelig å være en smule høflig. Det er meninger vi skal ha frem; det er slik vi høyner kunnskapsnivået vårt innen både HiFi og andre områder, spesielt Off-Topic-tråden. Den siste, bl.a. med mye drittkasting om Tine og Nortura, tror jeg er med på å skjerpe disse bedriftene. Er sikker på at mange i disse bedriftene følger med.

Skal vi ha gjennomslagskraft, må vi være saklige. Men friske fraspark og tull og tøys må ønskes velkommen, uten å drite ut motdebattanten.

Uten saklig seriøsitet mister vi troverdighet.

Jan Fredrik
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
20.999
Antall liker
6.219
Alt går automatisk. Hvis man trykker på "jeg misliker innlegget" får man en prikk...
 

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Innlegg
7.296
Antall liker
2.499
Torget vurderinger
0
Jeg oppdaget denne tråden først nå, ikke si at debatten rundt navnevalg (prikk, straff, korreksjon, omtanke [min favoritt], advarsel) er over allerede?

Unnskyld for at jeg ikke tar dette helt alvorlig, men jeg klarer bare ikke. Jeg har sett "Komilab 7 - Håndtering i spokane" på Torshovteateret i kveld og hygget meg deretter med noen høydepunkter fra dontevenreply.com, og så dukket dette opp. Det ble bare for sterkt. Med fare for å få en prikk: Åfyttihælvete!
Unnskyld. Unnskyld.
 

RojohII

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2011
Innlegg
4.423
Antall liker
1.850
Sted
Karmøy - Rogaland
Jeg ser moderatorene tenke så dampen ryker ut av ørene allerede.

Edit: Sorry, det var egentlig ikke meningen.
 
  • Liker
Reaksjoner: TT.

Høvdingen

The big chief
Administrator
Ble medlem
01.01.2001
Innlegg
6.876
Antall liker
5.717
Torget vurderinger
1
Unnskyld for at jeg ikke tar dette helt alvorlig, men jeg klarer bare ikke.
Hva er ditt forslag for å opprettholde ro og orden på forumet? Du har kritisert alt vi har gjort i flere år, og du har stort sett være uenig i det meste som har blitt foretatt av moderatorene. Helt greit det, men hvordan ser du for deg et regelverk og håndtering av det?
 

TT.

The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
Ble medlem
15.11.2007
Innlegg
40.373
Antall liker
83.795
Sted
Knapstad
Torget vurderinger
97
Trenger vi virkelig dette admin? Er vi virkelig så umulige? Jeg synes dere skal tenke dere om nok en gang FØR dere lanserer dette. La oss få litt mer tid til å bli vant med HFS3, så etterhvert kan dere komme med riset bak speilet, hvis det sklir ut.... la oss slippe en stund til, PLEASE?
 

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Innlegg
15.747
Antall liker
3.916
Sted
Oslo
Istedet for å bekymre oss for mye, bruk energien på å poste noe fornuftig med innhold. La oss ikke fortsette der HFS2 slapp, skjønner strengt talt ikke bekymringene som oppstår. Krisemaksimering en sitcom verdig.
 
Sist redigert:

RojohII

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2011
Innlegg
4.423
Antall liker
1.850
Sted
Karmøy - Rogaland
Trenger vi virkelig dette admin? Er vi virkelig så umulige? Jeg synes dere skal tenke dere om nok en gang FØR dere lanserer dette. La oss få litt mer tid til å bli vant med HFS3, så etterhvert kan dere komme med riset bak speilet, hvis det sklir ut.... la oss slippe en stund til, PLEASE?
Desverre, men jeg tror vi trenger en slags bottomline. Vi har nå demonstrert finurligheten. En real strek som gir mulighet til å si: Sorry, sucker! Du er ut! Ikke for å tekkes noen Fritt ord-pris, men ganske enkelt en smekk til dem som ikke skjønner den i utgangspunktet enkle hensikt.
 

Høvdingen

The big chief
Administrator
Ble medlem
01.01.2001
Innlegg
6.876
Antall liker
5.717
Torget vurderinger
1
Trenger vi virkelig dette admin? Er vi virkelig så umulige? Jeg synes dere skal tenke dere om nok en gang FØR dere lanserer dette. La oss få litt mer tid til å bli vant med HFS3, så etterhvert kan dere komme med riset bak speilet, hvis det sklir ut.... la oss slippe en stund til, PLEASE?
Det har i alle år fungert slik at et medlem som begår regelbrudd mottar en advarsel, og deretter kanskje en til, og ved videre brudd har det endt med utestengelse.

Det nye systemet setter egentlig bare mere automatikk til en praksis som har vært haltende da vi har hatt mangel på oversikt. Nå trenger vi heller ikke å utestenge noen, og de som ikke klarer å forholde seg saklig må finne seg i at deres innlegg må godkjennes før de kommer til syne.

Det er ingen som vil få noen "straff/prikk" for å komme med sterke meninger, og det er ingen som skal ta livet av en frisk debatt, men vi vil ha bort personangrep og useriøse innlegg. Det skal være tillatt å ha egne meninger, være uenig, og samtidig kunne gi uttrykk for det. En må derimot alltid respektere at andre kan ha andre meninger, og ikke f.eks. kalle folk for idioter fordi de ser ting annerledes.

For de fleste vil dette systemet forbli nokså usynlig da de oppfører seg etter normal folkeskikk, og det er nok bare noen få som vil merke noe til dette.
 
Ble medlem
30.04.2008
Innlegg
11.870
Antall liker
1.398
Jeg er en av dem som har fått mye grisebank OT, og som selv har forsøk å slå tilbake med samme mynt, og sånn har vært med å spre mye dritt. Det har sjelden vært intensjonen eller utgangspunktet, men det har ofte endt slik da debatten har være uten tøyler, stort sett. Jeg må ta min del av skylden for det.

Jeg har opplevd at det ha vært en forgiftet atmosfære i flere tråder OT, og at modereringen mildt sagt har vært ytterst tilfeldig - uten at jeg har hatt mulighet til å reagere på modereringen. Det personlige hatet dette har ført til har spredd seg til andre tråder og det har vært vanskelig å være raus med mennesker som like før har æreskjelt meg.

Det har vært en personlig påkjenning å delta på hfs. Det har ført til at jeg har valgt å ikke delta på OT mer. Jeg håper det er en beslutning jeg kan holde fast ved. Vi har alle destruktivitet i oss, men det er kanskje ikke de sidene jeg ønsker mest å utvikle. Det er rett og slett uinteressant å være aktiv på sentralen fordi et engasjement koster så mye mer enn det gir.

Så vil jeg følge med så där, det kan være at prikkene eller hvilket navn man ender på, vil disiplinere forumet. Jeg tror vel kanskje at det mest er make-up og ingen egentlig ansvarliggjøring av debattantene. Min tid er i alle fall over.
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Diskrèt varslingssystem, og som er effektivt å administrere.

Jeg ser frem til å få det implementert, og jeg tror at etterhvert som systemet har fått sin innvirkning vil stadig flere finne tilbake til HFS; det har vært for tilfeldig og sporadisk reaksjon - ofte innkonsekvent - på en mengde innlegg, og det har dessverre ledet til mang en utskeielse. Med det nye systemet vil man måtte ta seg selv litt i ørene for ikke å gå over den magiske 3-grensen .... og det vil i sin tur føre til et mer ryddig, vennligere HFS. HFS vil derfor - håper jeg - gå tilbake til det sted jeg ble medlem av for 10 år siden, og hvor tonen medlemmene i mellom var vesentlig hyggeligere.

Tror ikke det nye poengsystemet vil føre til et tannløst HFS. Det er regelbruddene man vil til livs, ikke den saklige og polariserte diskusjonen.

I stedet for å kalle det Straffesystem ville jeg personlig ha kalt det Advarselssystem

Atter en god feature med vBulletin. Godt arbeid, T!

Cheers!
Enig med innlegget til JackX.

Akkurat hva de kalles bryr jeg meg fint lite om. Prikksystem, anmerkingsystem, straffesystem, klask på rompen, straffeforfulgt, en tur utenfor leiren for renselse, osv. Alt funker.

totte må bare fint underordne seg regler for ro og orden. ;)
 

TT.

The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
Ble medlem
15.11.2007
Innlegg
40.373
Antall liker
83.795
Sted
Knapstad
Torget vurderinger
97
Det har i alle år fungert slik at et medlem som begår regelbrudd mottar en advarsel, og deretter kanskje en til, og ved videre brudd har det endt med utestengelse.

Det nye systemet setter egentlig bare mere automatikk til en praksis som har vært haltende da vi har hatt mangel på oversikt. Nå trenger vi heller ikke å utestenge noen, og de som ikke klarer å forholde seg saklig må finne seg i at deres innlegg må godkjennes før de kommer til syne.

Det er ingen som vil få noen "straff/prikk" for å komme med sterke meninger, og det er ingen som skal ta livet av en frisk debatt, men vi vil ha bort personangrep og useriøse innlegg. Det skal være tillatt å ha egne meninger, være uenig, og samtidig kunne gi uttrykk for det. En må derimot alltid respektere at andre kan ha andre meninger, og ikke f.eks. kalle folk for idioter fordi de ser ting annerledes.

For de fleste vil dette systemet forbli nokså usynlig da de oppfører seg etter normal folkeskikk, og det er nok bare noen få som vil merke noe til dette.
ok, da håper jeg det er GOD takhøyde her inne og at moderatorene også har dette
 
K

Kaare G. Opsahl

Gjest
Jeg er en av dem som har fått mye grisebank OT, og som selv har forsøk å slå tilbake med samme mynt, og sånn har vært med å spre mye dritt. Det har sjelden vært intensjonen eller utgangspunktet, men det har ofte endt slik da debatten har være uten tøyler, stort sett. Jeg må ta min del av skylden for det.

Jeg har opplevd at det ha vært en forgiftet atmosfære i flere tråder OT, og at modereringen mildt sagt har vært ytterst tilfeldig - uten at jeg har hatt mulighet til å reagere på modereringen. Det personlige hatet dette har ført til har spredd seg til andre tråder og det har vært vanskelig å være raus med mennesker som like før har æreskjelt meg.

Det har vært en personlig påkjenning å delta på hfs. Det har ført til at jeg har valgt å ikke delta på OT mer. Jeg håper det er en beslutning jeg kan holde fast ved. Vi har alle destruktivitet i oss, men det er kanskje ikke de sidene jeg ønsker mest å utvikle. Det er rett og slett uinteressant å være aktiv på sentralen fordi et engasjement koster så mye mer enn det gir.

Så vil jeg følge med så där, det kan være at prikkene eller hvilket navn man ender på, vil disiplinere forumet. Jeg tror vel kanskje at det mest er make-up og ingen egentlig ansvarliggjøring av debattantene. Min tid er i alle fall over.
brorparten av OT-diskusjonene er bare meningsløse. 100vis av sider med det samme mølet og stort sett de samme deltakerene som hamrer de samme argumentene i hodene på hverandre. Steng eller slett de verste trådene
 

RojohII

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2011
Innlegg
4.423
Antall liker
1.850
Sted
Karmøy - Rogaland
Synd når det resulterer slik. :( Neppe etter hensikt(?)

Men ja: Om man skal bruke OT til å fremme antipati via retorikk, så burde det IMO være foten i ræva!
 
Sist redigert:

Grace

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
3.162
Antall liker
33
Torget vurderinger
7
Grace reagerer prinsipielt på alle former for sensur;- dette nye regimet legger en demper på fri meningsutveksling, og fremmer ikke nettopp lysten til deltagelse på forumet. Personlig foretrekkes en opphetet debatt fremfor potensiell tilslørende klam kos. Når det gjelder forsterkende ord og uttrykk er min oppfatning at disse tilfører sproget farve og spenst.


Grace
 

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Innlegg
7.296
Antall liker
2.499
Torget vurderinger
0
Hva er ditt forslag for å opprettholde ro og orden på forumet? Du har kritisert alt vi har gjort i flere år, og du har stort sett være uenig i det meste som har blitt foretatt av moderatorene. Helt greit det, men hvordan ser du for deg et regelverk og håndtering av det?
Som jeg har skrevet en del ganger så synes jeg ett og annet bannord er uproblematisk, og når det gjelder folks evne til å fornærmes så er den så ujevnt fordelt og for enkelte så stor at hva som skal til for å kvalifisere for prikker for å fornærme noen blir vanskelig å forstå.

Jeg mener at det ikke er noe stort ro- og ordensproblem på HFS. I den grad det er det, eller du mener at det er det, synes jeg du skal bruke din selvsagt rett til å moderere og utestenge i henhold til forhåpentligvis godt skjønn. Jeg er nok blant dem som tar meg mindre nær av å bli kalt tonedøv, SVer, Fremskrittspartist, ABB-tilhenger etc, og dersom du mener at man skal være strengere, så vær nå bare det. Jeg husker jeg mottok en advarsel (min eneste, tror jeg) i fjor for ett eller annet, og jeg fant advarselen smått absurd, men, det er ikke mitt forum. Du bestemmer.

Poenget mitt her var bare at et forslag om straffepoeng for bannskap på et hobbyforum for voksne menn virker litt ufrivillig komisk. Når dette så følges opp av en oppriktig diskusjon om navn på poengene tar det helt av, synes jeg. Det er mye avmakt i språk.
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Det er både gode og bekymringsfulle aspekter ved dette.

På den ene siden er det greit med et regelverk som fører til at man må tenke igjennom hvordan man formulerer enkelte ting. Det behøver ikke på noen måte være negativt, for ofte virker det mot sin hensikt med et muntlig språk. Direkte personangrep er også svært sjelden på sin plass.

Men endel ganger ser man jo også at folk tar ting personlig som ikke er ment slik. Man blir fornærmet på vegne av noe eller noen som diskuteres. "XXX er noe ræl og man kan ikke være vel bevart om man velger dette" (i ymse varianter), kan av dem som har valgt nettopp dette oppfattes som en dyp personlig krenkelse.

offended.jpg


Nå har jeg tiltro til at dagens moderatorer klarer å skille ut hva som bryter reglene og hva som ikke gjøre det, selv om det finnes brukere som sikkert vil definere "saft suse" som på grensen et sterkt nok utsagn til at det bryter forumreglene om "stygg ordbruk" og dermed fortjener reaksjoner. Men vil vi alltid ha like oppegående moderatorer som nå?

Det som bekymrer meg litt dog er denne automatikken som kan delegere bort ansvaret for reaksjoner fra moderatorene og over til selve systemet. Listen kan jo legges mye lavere for bare å sette en prikk for noe hvis man er litt usikker på intensjonene bak et innlegg, og dermed dehumanisere ansvaret for resultatet til det automatiske systemet hvis man får flere omtankepoeng. '3 strikes and you're out' kan potensielt få endel uheldige følger hvis det brukes ukritisk. Stenger man folk ute en måned er det slett ikke sikkert de kommer tilbake, spesielt hvis de oppfatter utestengelsen som misforstått og unødvendig. Vi har jo sett kreative, kunnskapsrike, positive og spennende personer forsvinne som følge av reaksjoner som ble oppfattet som strengere eller noe helt annet enn det det var ment som.

Men det viktigste blir jo bruken og implementeringen av dette. Jeg har tiltro til at ikke moderatorene plutselig vil forveksle sin rolle med en pedagogisk leder i en barnehage, men bruker sitt nye leketøy med omhu. Spennende musikk er ikke alltid bare søte harmonier og trudeluttfulle melodilinjer.
 
V

vredensgnag

Gjest
På HFS er jeg beskrevet som kabelhater, en som må være døv, som ikke har lyttet til/råd til bra anlegg, og burde i det minste sjekke hørselen min. Mine prioriteringer er blitt skildret som hobbyødeleggende. Her inne er jeg blitt kalt Frp'er, brun, Ap-elsker, sosialist, anti-kapitalist, kapitalist, tilhenger/motstander av overvåkning, bondehater, ateist, gudløs, respektløs, hjerteløs (Amelie), anti-katolikk, Israel-hater, USA-hater og løgner. Riktignok var det enkelte som forsvarte meg som meget presis da siste påstand ble fremmet, men jeg er også blitt kalt notorisk sitatfusker.

Det er gått noen år, men jeg mener bestemt at jeg aldri har rapportert hverken et innlegg eller en HFSer for noe som helst, men for å unngå slike ting som dem jeg viser til over skal jeg heretter være ytterst flink med liker/misliker funksjonene, rapporteringsmulighetene og ikke minst ignorér-knappen, slik at vi får et meningsrett og godt forum der alle kan finne seg behagelig til rette og avvik kontant straffes.
 
Sist redigert:

slowmotion

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2009
Innlegg
6.404
Antall liker
3.193
Jeg må innrømme at jeg føler en slags trang til å slenge ut en rad med stygge gloser for å teste systemet. :)
 
K

Kaare G. Opsahl

Gjest
Jeg må innrømme at jeg føler en slags trang til å slenge ut en rad med stygge gloser for å teste systemet. :)
det har jeg også lyst til å gjøre:cool: Hei ditt lurvete fjærprydede utyske av en høvding!
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.142
Antall liker
10.631
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
65finger høres jaggu ut som et indianernavn det også :)
 

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Innlegg
13.063
Antall liker
7.917
Torget vurderinger
12
Neppe noen her som grubler så godt over sine beslutninger at de står seg i syv generasjoner ;) Jeg går som sagt for forvaring.
 
Sist redigert:

HHH

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.11.2009
Innlegg
212
Antall liker
2
Ytringsfriheten?
Du har lov til å uttale hva du vil, men de som drifter et spesifikt forum har lov til å moderere SITT forum som de vil.
Det har absolutt ingenting med ytringsfriheten å gjøre.
 

Kabeldragern

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2003
Innlegg
4.315
Antall liker
1.174
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
1
Og jeg som synes at regler rundt det å trekke henger etter bil med kun kl.B førerkort var vanskelig.....
 

akkjasann

Medlem
Ble medlem
10.12.2008
Innlegg
25
Antall liker
0
Torget vurderinger
1
... og håper på et forum med litt færre postinger, men med langt mer innhold.
Helt enig! Jeg forstår at enkelte trives så godt på forumet at de nærmest bor her og "bare må" kommentere alt som skjer. Men det blir etter hvert mye å pløye gjennom for å finne det som virkelig er interessant...
 

Rune S

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.04.2002
Innlegg
4.569
Antall liker
1.240
Torget vurderinger
11
For meg må selvsagt de som har laget desse sidene og styrer de få bestemme,men personlig har jeg lite til overs for konformitet og sensur.Har følgt sentralen i mange år og har sett flere veldig interesante bidragsytere forsvinne.I de fleste tilfeller handler det om at folk er alt for hårsåre spør du meg. Både de som forsvinner og de som "mobber" folk vekk.
Personlig tror jeg aktiviteten vil ta seg opp og diskusjonene bli mye mer interesante uten moderering,men det er nå min mening :)
 

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Innlegg
7.551
Antall liker
564
Sted
Bergensregionen
Følg (opp) trådstarters intensjoner (og la de som faktisk er morsomme ta seg av det)

[...]
vi vil ha bort personangrep og useriøse innlegg.
[...]
Rett som det er ønsker en trådstarter produkttips, spesielt for høyttalere, som tar hensyn til møblering, romutnyttelse, utseende o.l. Ikke sjelden nevner de da sin kone, en kvinnelig samboer, waf el.l. som en del av bakgrunnen for forespørselen.

Dette er etter min mening saklige forespørsler som fortjener saklig behandling. M.a.o.: Enten hjelper man etter beste evne eller så holder man seg unna.

Dessverre virker disse trådene som magneter på HFSere som forsøker å være morsomme med platte "morsomheter" om konebytte, koneoppgradering, "tøfler", hvem bestemmer i huset, man er da mann, menn er menn, osv. osv. Det er ofte særdeles kleint og flaut.

Ekstra bedrøvelig og overraskende blir det så når t.o.m. moderatorer kommer med slike innlegg. Det fyrer jo bare oppunder den uønskede aktiviteten.
Hva skjer hvis vi misliker eller rapporterer en moderator?

Innimellom alt tullet forsøker så noen få etter beste evne å faktisk hjelpe trådstarter.

[HR][/HR]
Det er relativt få som behersker kunsten å skrive gode og velplasserte "onelinere". Jeg husker i farten Valentino og BT. De fleste gjør det ikke og bør derfor avstå fordi det bare blir støy og ofte dumt eller direkte plumpt.
 
R

rico

Gjest
Noen er istand til å skrive med en aning sarkasme mens andre ikke er istand til og forstå den. Andre igjen eier ikke humoristisk sans i det hele tatt og derfor roper etter prikker eller hva det blir...
 

HHH

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.11.2009
Innlegg
212
Antall liker
2
Grace reagerer prinsipielt på alle former for sensur;- dette nye regimet legger en demper på fri meningsutveksling, og fremmer ikke nettopp lysten til deltagelse på forumet. Personlig foretrekkes en opphetet debatt fremfor potensiell tilslørende klam kos. Når det gjelder forsterkende ord og uttrykk er min oppfatning at disse tilfører sproget farve og spenst.


Grace
Ja, regler er noe dritt, at jeg ikke skal kunne kalle deg, og mora di, hva jeg vil, eller å komme med påstander om dine sexuelle preferanser er helt for jævlig på et hifi-forum!
Makan til sensurregime, liksom....

Hallo, les hva admin skriver da, for pokker: Takhøyden blir ikke senket, dette bare forenkler jobben til mod'ene!
(Skal se jeg får en prikk for denne, nå, så får vi testet. ;) )
 

Mbare

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.02.2003
Innlegg
2.436
Antall liker
11
Hvor mange brukere har egentlig sluttet på sentralen i årenes løp p.g.a. oss som modererer? Jeg vet om en del som har sluttet fordi de følte at de ble tråkket på, misforståt, ikke tatt på alvor, latterliggjort og slikt - men det kan vanskelig legges alene på oss som moderatorer at de ønsket å forlate forumet. Kanskje vi kunne ha beskyttet de bedre, det vet jeg ærlig talt ikke, men i de fleste tilfellene som dukker opp i min hukommelse var det nok også ting som er langt utenfor vår kontroll som bidro til at folk forlot oss.

Som jeg har sagt før: det er ikke vi som moderatorer som har et hovedansvar for klimaet her på sentralen, det er det dere som er brukere som har. Vi som modererer forsøker å håndheve et regelverk som jeg seriøst mener er ganske så avslappet (selv om alle regelverk selvfølgelig kan leses som Fanden leser bibelen) og gir godt rom for friske debatter om dette og hint. Det systemet som nå innføres er primært et administrativt verktøy for oss som modererer sentralen og vil nok kun i liten grad bidra til vesentlige endringer av vår moderering - forhåpentligvis blir det lettere å få oversikt over hvor det skjer ting, hvem som har sagt og gjort hva og hvem vi har gitt advarsler til, noe som igjen gjør at modereringen kan bli mer ryddig og konsekvent. Og det kan da ikke være et stort problem?

Jeg har i hvert fall ingen planer om å begynne å dele ut advarsler i hytt og gevær for bannskap eller slikt - språket er til for å brukes og så lenge vi ikke bruker språket som et våpen mot andre personer, er jeg stort sett komfortabel med det meste. Og hvis noen får en advarsel fra meg (og det kommer til å skje), så får dere ta kontakt på PM så skal jeg gjøre det jeg kan for å forklare hvorfor. Og klarer den personen å overbevise meg om at jeg tok feil, så tar jeg vekk den prikken de fikk. Verre er det ikke.
 
Topp Bunn