Forsterkere Nytt stereoanlegg

entusiasten

Medlem
Ble medlem
28.09.2011
Innlegg
41
Antall liker
5
Hørte for en tid siden på Klipsch rp280 hos Soundgarden i Bergen. For å få en kjapp lytt på disse ble et par MA bytta ut med overnevnte modell, og de ble paret med en Hegel H360. Må si jeg likte det jeg hørte. Det jeg derimot ikke fant like tiltalende, er prisen på forsterkeren. Lurer på hvordan en H160 vil klare seg mot denne?
Høyttaler har jeg mer eller mindre bestemt meg for, men er åpen for forskjellige alternativ til forsterkere, men ikke dyrere enn H160.
Er det noe annet jeg bør lytte til, eller er rp280 og h160 en kongematch, slik at det er bortkastet tid å sjekke ut annet?
Hører på alle slags musikk, men mest rock. Fra lave til høyere lydnivå. Liker lyd som heller mot det varme. Det er også en fordel med innebygd dac. Bor langt fra alle hifisjapper, så det hjelper med et utgangspunkt når man skal til byen..:p
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.323
Sted
Smurfeland
Var nettopp innom en Soundgarden/Spaceworld butikk inne på et kjøpesenter, og satt meg ned noen minutter mens jeg ventet på samboeren, og hørte på Hegel med Monitor Audio, og Hegel med Klipsch RF-82. Hegel og Monitor Audio var ok, men på Klipsch var ikke matchen like god. Noe selgeren var helt enig i, han anbefalte heller f.eks. Electrocompaniet på Klipsch. Vet ikke om RF-82 er like nok RP-280 til at det gjelder begge, men Klipsch og Hegel er vel ikke det som er kjent for å være best match.

Kanskje sjekke ut f.eks. Abrahamsen hvis du liker lyden mot det varme.
 

Eirik84

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2011
Innlegg
5.564
Antall liker
7.519
Sted
Drammen
Torget vurderinger
13
Du kan jo ta en titt på nye Denon PMA-2500NE til 19 998,-
https://www.hifiklubben.no/stereo-d8c2150f/forsterkere/denon-pma-2500ne-integrert-forsterker/

Uten å ha hørt noen av dem tror jeg det er en litt bedre DAC i Denon'en som også har DSD-støtte om det er noe du har bruk for.
Når det gjelder kraft er den lavere speccet enn Hegel, men tror det beste er å la ørene bestemme da den i praksis yter veldig mye mer.

Siden du har bestemt deg for høyttalere så går det an å ta en Denon på hjemlån siden Hifi Klubben har 30 dagers åpent kjøp, slik at du kan lytte i ro og fred hjemme hos deg selv.

 

X-Cell

Lorden av Nord!
Moderator
Ble medlem
23.10.2006
Innlegg
10.202
Antall liker
8.965
Sted
Narvik
Torget vurderinger
11
Har hatt rp280f innom her 2 gang.. må si at de spilte helt fantastisk med Exposure... ta en titt på exposure 3010s2 :)
 

AndersR

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.05.2011
Innlegg
5.063
Antall liker
3.738
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Jeg har ikke hørt denne, men den "vanlige" utgaven (uten DAC) er en av mine absolutte favoritter innen prisklassen. Masse kraft og finesse, men aldri slitsomt.
Denons 32-bits DACer har tradisjonelt sett vært veldig gode (etter min smak ihvertfall), så om du trenger et slikt produkt har jeg vanskelig for å se for meg at de har klart å drite seg ut med denne, med tanke på hvor fantastisk jeg synes den vanlige forsterkeren deres er.
 

Pitle

Hi-Fi interessert
Ble medlem
04.12.2015
Innlegg
58
Antall liker
25
H160 skal være bra og liker du 360 vil det være sannsynlig at du liker 160 også gitt at den har nok kraft til deg (og det tror jeg nok den har til de høyttalerne).

Men jeg hadde også sjekket ut Parasound HINT (koster litt mer, men det dukker opp en brukt i ny og ne og da er du innafor), og Peachtree Nova SE (125 eller 220 alt etter hvor mye kraft du trenger). OHC hadde nylig salg på peachtree 220 SE, usikker på om det fortsatt gjelder men det er jo bare å høre med dem.
 

Pitle

Hi-Fi interessert
Ble medlem
04.12.2015
Innlegg
58
Antall liker
25
Lyngdorf TDAI 2170 ligger også litt over budsjettet ditt, men dukker opp på brukten av og til og er noe jeg ville hatt på shortlisten i ditt tilfelle, spesielt om du ikke har et perfekt lytterom.
 
Sist redigert:

entusiasten

Medlem
Ble medlem
28.09.2011
Innlegg
41
Antall liker
5
Denon PMA-2500NE er meget interessant, ser skikkelig bra ut, men er litt bekymra for at den kan bli litt slapp effektmessig. Denne er vel sammenlignbar med Hegel H80 der. Derimot er innebygget MM/MC riaa er en stor fordel, da det fører til færre bokser i stereobenken (dersom den er brukandes). Parasound ampen er jo en skikkelig godsak, men som du er inne på, så ligger den litt for høyt prismessig. Men hadde jeg fått en ny slik, til prisen av H160 hadde saken vært grei.
Har litt blanda erfaring med lite effekt på div høyttalere fra før av. Hadde noen B&W DM683, og disse ble testa med flere ulike forsterkeroppsett. Bl.a toppmodell av Denon surroundreceiver som fungerte veldig bra generelt sett, Abrahamsen pre+effekt som spilte fint på lave volum men klarte ikke å holde følge på moderate volum. Så Xindak 250w monoblokker (Abrahamsen pre) som fikk det til å høres ut som andre høyttalere. Mye bedre lyd, helt annet fundament i lydbildet, og tyngde i bassen om man kan si det slik.. ..Og helt annen temperatur på lytterommet.
 

tore_v1

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2007
Innlegg
2.181
Antall liker
102
Torget vurderinger
2
Du skal ikke skue ampen på wattene...

Tipper Denon-saken låter bedre enn h80.
 

entusiasten

Medlem
Ble medlem
28.09.2011
Innlegg
41
Antall liker
5
Den bør låte betydelig bedre, til den doble prisen. Eneste ekstra funksjonalitet man får ved å velge Denon er en riaa-forsterker. Det hadde vært veldig moro å få sammenligna disse direkte, men det skal vel godt la seg gjøre...
 

The Last One

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.01.2014
Innlegg
2.687
Antall liker
1.842
Sted
Trondheim.
Denon PMA-2500NE er meget interessant, ser skikkelig bra ut, men er litt bekymra for at den kan bli litt slapp effektmessig. Denne er vel sammenlignbar med Hegel H80 der. Derimot er innebygget MM/MC riaa er en stor fordel, da det fører til færre bokser i stereobenken (dersom den er brukandes). Parasound ampen er jo en skikkelig godsak, men som du er inne på, så ligger den litt for høyt prismessig. Men hadde jeg fått en ny slik, til prisen av H160 hadde saken vært grei.
Har litt blanda erfaring med lite effekt på div høyttalere fra før av. Hadde noen B&W DM683, og disse ble testa med flere ulike forsterkeroppsett. Bl.a toppmodell av Denon surroundreceiver som fungerte veldig bra generelt sett, Abrahamsen pre+effekt som spilte fint på lave volum men klarte ikke å holde følge på moderate volum. Så Xindak 250w monoblokker (Abrahamsen pre) som fikk det til å høres ut som andre høyttalere. Mye bedre lyd, helt annet fundament i lydbildet, og tyngde i bassen om man kan si det slik.. ..Og helt annen temperatur på lytterommet.
Tror ikke du skal sammenligne oppgitte watt. Denonen er en liten tanks av en forsterker. Hegel en liten pusling størrelsesmessig.

Hegel 12 kg. Denon 25 kg.
 

X-Cell

Lorden av Nord!
Moderator
Ble medlem
23.10.2006
Innlegg
10.202
Antall liker
8.965
Sted
Narvik
Torget vurderinger
11
Tror ikke oppgitt watt skal være ledende... hegel h360 er oppgitt til 2x250w... marantz pm11s3 som jeg nylig solgte er oppgitt til 2x100w... like stor strømforsyning i dem begge så vil påstå det er litt mere dreimomen bak marantzen sine 100w..

Men sjekk med hallvar på norsk hifisenter.. få lånt deg en exposure 3010s2... du vil nok ikke angre :)
 
Topp Bunn