Nytt speilrefleks.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.964
    Antall liker
    8.268
    Torget vurderinger
    1
    baluba skrev:
    coolbiz skrev:
    baluba skrev:
    Hva som er optimal blender varierer, for i tillegg kommer diffraksjonen når blenderen blir mindre. Husk at på DX-sensor inntreffer diffraksjon stort sett kjapt etter f/8. Kanskje ikke synlig ved f/11, men den er der. På min "ugly duckling" inntreffer den allerede ved f/8. Ikke definitivt synlig, men det er der det starter. Idealblenderen er faktisk f/3,5-4 på det objektivet, det vil si et trinn nedblending. På fullformat kan nok den skalaen senkes et trinn eller to mtp diffraksjonen, for den er formatavhengig.
    Ved hvilken blender diffraksjon setter inn, er ikke et spørsmål om sensorstørrelse, men om senselstørrelse.
    Det har du sikkert rett i. En gang i tiden betydde det i praksis det samme, og jeg har liksom aldri forlatt den digitale speilrefleksens barndom med min 20D. Trenger nok en oppjustering av både ordforråd og utstyr snart. Sensel, se der var det et nytt ord å lære.

    Det er sannelig på tide at Nikon kommer med en utfordrer til Pen, Nex og de andre uten speil. Det har vært spekulert i om Nikon skulle komme med en digital SP eller S3/4 i mange år allerede. Det er jo de lekreste kameraene Nikon har laget, sterkt inspirert av Contax. For min del er de speilløse systemkameraene blitt gode nok, men de bør ha muligheten for ekstern optisk søker i blitzskoen. Hvis de er i DX-format vil det jo fungere greit med min gamle Zeiss revolversøker, 35=50 og 50=75.



    En venn har jubileumsmodellen fra 2005. Yummi! :-*
    Håper da det. DX-objektiver finnes det mye kjekt av.
     

    Bach_Man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    316
    Torget vurderinger
    3
    Man vil nok ikke kunne bruke F-objektiver på et eventuelt mirrorless-system, avstanden til sensoren blir feil i forhold til objektivenes konstruksjon. Men kanskje Nikon SP-optikk ville passe, det er det jo mange som har liggende. ;)
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.964
    Antall liker
    8.268
    Torget vurderinger
    1
    I så fall synd med DX-objektiver. Det hadde vært veldig kjekt å kunne bruke dem der også.
     

    Bach_Man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    316
    Torget vurderinger
    3
    Er jo mulig det kommer en adapter, men jeg synes jo hele poenget med et kompaktsystem faller bort dersom man skal bruke fullsizeoptikk. I såfall kan du jo bruke alle F-objektiver, ikke bare DX.
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.964
    Antall liker
    8.268
    Torget vurderinger
    1
    For så vidt enig med deg i det.
     

    mutz

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.01.2005
    Innlegg
    1.057
    Antall liker
    85
    Torget vurderinger
    1
    Delle skrev:
    mutz skrev:
    Siden fjæren vandrer hele lengden til pinnen ved fjernfokus ser jeg ikke hvordan man skal kunne unngå at den spretter av når man strammer fjæren for å blende ned. Den eneste løsningen jeg ser er å lage et hakk i pinnen som stopper fjæren vertikalt.
    Er det en idè å legge en liten "perle" med epoxy i enden av "pinnen" for å hindre at fjæren spretter over, samtidig som fjæren ikke fester seg i denne?

    Mvh
    Det var en god ide.
     

    coolbiz

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Innlegg
    9.250
    Antall liker
    4.891
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    ... og der kom de forventede speilløse "CX" systemkameraene fra Nikon. Tre nye CX-objektiver også.
    http://dpreview.com/

    Sensorstørrelse med crop=2,7, altså mellom m4/3 og Pentax.
    Ingen nye speilreflekser denne gang. De er nok ikke langt unna.
     

    Bach_Man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    316
    Torget vurderinger
    3
    Jeg hopper ikke akkurat i taket av begeistring over Nikon CX. Sony Nex-7 valser jo over både denne og flere av Nikons rimeligste speilreflekser. Det ser ut til at den mangler kommandohjul. Og så er den stygg med søkerklumpen som stikker ut og ett-tallet på fronten.

    Prøver de å flyte på merkenavnet?
     

    Bach_Man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    316
    Torget vurderinger
    3
    Det kan vel etterhvert bli vanskeligere å skaffe seg en D7000, nå som fabrikken i Thailand er oversvømmet og stengt på ubestemt tid. Produksjonen i Japan går heller ikke for full maskin. Dette har ikke vært Nikons år.
     

    Jan_I

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    4.128
    Antall liker
    309
    Fikk meg et canon 60D i dag. Slo til på dette under uka som fotovideo hadde messetilbud, men jeg kjøpte det fra japan photo for en rimeligere pris enn fra fotovideo (messepris) og da fulgte det med et objektiv. (hvis en kan kalle det objektiv da ;) ) Skulle egentlig ha meg en 5D mkII, men da MÅ jeg ha nye objektiv (i nederste segmentet) også , så dette blir meget mere kostbart. Så langt er jeg kjempefornøyd. Bare den vippbare skjermen er verd pengene. ::)
    Synes IKKE at denne 60D har samme kvalitetsfølelsen som 40D, men en blir vel vant til dette.
    Mvh
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.183
    Antall liker
    10.720
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Om ikke speilrefleks. Fikk akkurat et lumix lx5 idag. Oppdaterer firmware nå.
     

    Jan_I

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    4.128
    Antall liker
    309

    Bach_Man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    316
    Torget vurderinger
    3
    Ikke akkurat en ny speilrefleks, men Kirk Tuck har anskaffet seg en Nikon 1. Må si at mitt inntrykk av dette kameraet har blitt gradvis bedre siden lanseringen, selv designet begynner jeg å like nå. Men M4/3 har jo et bedre utvalg av opptikk og Sony Nex 7 er et totalt vanvittig kamera som helt kan eliminere behovet for en speilrefleks så snart de får lansert litt mer optikk.

    http://visualsciencelab.blogspot.com/2011/10/nikon-1-counterintuitive-crazy-and.html

    Visual Science Lab er forresten en av de to-tre beste fotobloggene på nettet dersom bilder er viktigere enn teknobabbel.
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.964
    Antall liker
    8.268
    Torget vurderinger
    1
    En kompis har allerede kjøpt Nikon D4.
     

    Bach_Man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    316
    Torget vurderinger
    3
    D4 ser ikke ut som noen 'game changer', men det var det vel heller ingen som ventet. Canon sin nylige lansering var jo også ufarlig. Kjekt at megapikselkjøret ikke ser ut til å gjelde proffene. Det har jo blitt hevdet at amatører trenger høyere oppløsning siden vi er mer tilbøyelige til å beskjære bildene grunnet svake kameraferdigheter.

    Selv venter jeg spent på en offisiell lansering av Fujifilm X-Pro 1.

    http://www.gizmodo.com.au/2012/01/fujis-gorgeous-x-pro-1-pictured-in-all-its-metal-glory/

    Da er det bare Canon som ikke har lansert et mirrorless-kamera, og det blir mulig å ta en avgjørelse om hvilket system man skal satse på de kommende årene.
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.964
    Antall liker
    8.268
    Torget vurderinger
    1
    Nydelig den der. Men nå er jo de små speilreflekserne til de store i utgangspunktet så små at jeg egentlig ikke er så interessert i de nye systemkameraene uten speil. En av grunnen er at jeg må kjøpe et sett nye objektiv... -det andre er at topp-kompakterne er såpass bra at jeg kan klare meg med G12, P7100, LX-5, eller S100 eller S95 avhengig av behov. Så jeg kjøpte meg nå et S95 til 1800,- siden det later til å være svært bra som kompakt og lommevennlig DSLR erstatter.
     

    Bach_Man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    316
    Torget vurderinger
    3
    En interessant utvikling er jo Canons nye G1X. Kompaktkamera med søker og mye større sensor enn tidligere i G-serien. Om den trange optiske søkeren hadde blitt byttet ut med en elektronisk kunne det vært et veldig brukbart kamera.
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.064
    Antall liker
    6.364
    Kan man fjernstyre en Canon 580 ex 2 med den innebygde blitzen på en Canon eos 7d uten å fyre av den innebygde blitzen?
     

    Jan_I

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    4.128
    Antall liker
    309
    BT skrev:
    Kan man fjernstyre en Canon 580 ex 2 med den innebygde blitzen på en Canon eos 7d uten å fyre av den innebygde blitzen?
    Hei BT
    Vet ikke om 7D er helt lik 60D m.h.t. blitsutløsing , men du MÅ fyre av den innebygde blitzen på denne for å utløse extern blitz.
    MEN du kan sette kameraet slikt at den innebygde blitsen kun fyrer av et "sendesignal" som ikke er sterkt nok til å virke inn på bildet (etter hva jeg har forstått)
    Du kan jo se litt på denne videoen jeg fant tidligere til 60D
     

    Bach_Man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    316
    Torget vurderinger
    3
    Og der var den: http://www.dpreview.com/news/2012/01/09/FujifilmXPro1_Preview

    Jeg liker ergonomien til en god DSLR, men i mer urbane settinger vil jeg ha et kamera som er litt lettere og mer diskret, men samtidig med en god søker. Likte at denne kommer i svart i motsetning til den litt blankere X100. Nesten som en fattigmanns Leica, og det kommer visst en fatning for M-optikk også.
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.064
    Antall liker
    6.364
    Jan_I skrev:
    BT skrev:
    Kan man fjernstyre en Canon 580 ex 2 med den innebygde blitzen på en Canon eos 7d uten å fyre av den innebygde blitzen?
    Hei BT
    Vet ikke om 7D er helt lik 60D m.h.t. blitsutløsing , men du MÅ fyre av den innebygde blitzen på denne for å utløse extern blitz.
    MEN du kan sette kameraet slikt at den innebygde blitsen kun fyrer av et "sendesignal" som ikke er sterkt nok til å virke inn på bildet (etter hva jeg har forstått)
    Du kan jo se litt på denne videoen jeg fant tidligere til 60D
    Takk, der fikk jeg svar på det. Nå gjenstår det bare å finne ut hvorfor jeg ikke får den til å synke på andre gardin...
     

    Jan_I

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    4.128
    Antall liker
    309
    Har du stilt inn cameraet for å synke på 2. gardin?

    Og satt blitzen til å synke på 2. gardin:


    Håper du får til BT :)
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.064
    Antall liker
    6.364
    Det hjalp nok ikke. Problemet er å synke på 2. gardin når den står som slave. Jeg får det til når master/slave er av, som han gjør.
     

    coolbiz

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Innlegg
    9.250
    Antall liker
    4.891
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    ^ :)

    D800, eller hva nå D700-erstatteren kommer til å hete, kommer nok om ikke lenge. Det går rykter om februar. D300-erstatteren (D400?) kommer visstnok senere.

    Nikon hadde et skikkelig annus horriblis i fjor. Først ble fabrikken i Sendai i Japan rammet av tsunamien og deretter ble fabrikken i Rojana i Thailand oversvømt av flom. Ikke rart at kameralanseringene ligger på etterskudd.

    Jeg ser at D4 har fått samme autofokuskontroll som ble introdusert med D7000. Det er veldig praktisk å kunne endre autofokuskontroll-innstillingene uten å ta øyet fra søkeren, men den løsningen som Nikon har valgt er ikke det mest ergonomiske de har funnet på.
     

    KW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    6.388
    Antall liker
    389
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Bach_Man skrev:
    Og der var den: http://www.dpreview.com/news/2012/01/09/FujifilmXPro1_Preview

    Jeg liker ergonomien til en god DSLR, men i mer urbane settinger vil jeg ha et kamera som er litt lettere og mer diskret, men samtidig med en god søker. Likte at denne kommer i svart i motsetning til den litt blankere X100. Nesten som en fattigmanns Leica, og det kommer visst en fatning for M-optikk også.
    Fra CES 2012

    http://www.theverge.com/2012/1/9/2694187/fujifilm-xpro1-official-price-release-date

    Mvh.KW
     

    OAlex

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2006
    Innlegg
    3.050
    Antall liker
    1.418
    Sted
    Trondheim
    Fujifilm X-Pro1 ser veldig spennende ut. Jeg hadde planer om å handle et Nikon fullformat, men det er blitt mindre sikkert.
     

    Bach_Man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    316
    Torget vurderinger
    3
    En fullformats DSLR dekker jo gjerne noen andre behov enn X-Pro 1, så det viktigste er nok å kartlegge behovene. For min egen del ligger 90% av bildene jeg tar innenfor brennviddene 16-85mm (i DX-format), jeg fotograferer folk og arkitektur i byen og vil gli rundt ubemerket og ikke se ut som en turist, fotonerd eller pressefotograf, jeg vil helst bruke lyssterk fastoptikk, og hvis optikken er så kompakt at det går an å bære med seg et ekstra objektiv i jakkelommen er jo det supert (Leica M 50mm Summicron er riktig størrelse for et objektiv mener jeg). Den velutprøvde betjeningen med blenderring på objektivet og lukkertider på eget hjul er tiltalende, skjønner ikke helt at japanerne følte de måtte gå bort fra dette paradigmet. Særlig Canon lager jo noen romskip. Vurderer jo også Fuji X-100 som etterhvert har fått en grei pris, men X-Pro 1 ser jo ut til å ha et langt mer tiltalende menysystem og retter opp noen av de dumme feilene fra X-100.

    Ute i naturen er det derimot mer aktuelt å bruke en DSLR med en telezoom og en vidvinkelzoom. Når man man bærer med seg et tonn med optikk gjør det jo heller ikke noe at kameraet veier litt ekstra. Jeg liker jo ellers hvordan de litt dyrere Nikonkameraene ligger i hånden, følelsen av respons og soliditet og den kjappe og presise autofokusen.

    Trenger nok begge systemene ja.
     

    Bach_Man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    316
    Torget vurderinger
    3
    Elegant utseende på det konseptet. Det finnnes jo mange som mener at kameraprodusentene må slutte å lage middelmådige operativsystemer og prosesseringssystemer og heller konsentrere seg om optikk og sensorer som kan interfaces med for eksempel en iphone. Kamerabransjen er jo vanvittig konservativ, så det trengs kanskje noen som kommer inn fra siden og forandrer alt.
     
    N

    nb

    Gjest
    Bach_Man skrev:
    For min egen del ligger 90% av bildene jeg tar innenfor brennviddene 16-85mm (i DX-format), jeg fotograferer folk og arkitektur i byen og vil gli rundt ubemerket og ikke se ut som en turist, fotonerd eller pressefotograf, jeg vil helst bruke lyssterk fastoptikk, og hvis optikken er så kompakt at det går an å bære med seg et ekstra objektiv i jakkelommen er jo det supert (Leica M 50mm Summicron er riktig størrelse for et objektiv mener jeg).
    Ja, det er fastoptikk som gelder om man vil ha god lysstyrke og håndterbar størrelse. Det er den forbannede fysikken, litt som at man ikke får max basspunch fra en 6.5" uansett hvor lyst man har.

    Fastoptikk har også den fordelen og til tider være latterlig billig.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.299
    Antall liker
    11.126
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    OAlex skrev:
    Fujifilm X-Pro1 ser veldig spennende ut. Jeg hadde planer om å handle et Nikon fullformat, men det er blitt mindre sikkert.
    Kanskje litt mer sikkert nå?

    I alle fall har nyheten kommet, og idag er det offisielt fra Nikon.
    Heavy stuff, Nikon D800.
    36 megapixler fullformat, og lettere og mindre enn D700
    http://nikon.com/news/2012/0207_dslr_01.htm


    Da venter vi på at den skal bli tilgjengelig i Norge

    Men er man utålmodig og har 3000$ til overs
    http://www.bhphotovideo.com/c/product/842926-REG/Nikon_D800_D_800_SLR_Digital_Camera.html
     

    OAlex

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2006
    Innlegg
    3.050
    Antall liker
    1.418
    Sted
    Trondheim
    ottone skrev:
    OAlex skrev:
    Fujifilm X-Pro1 ser veldig spennende ut. Jeg hadde planer om å handle et Nikon fullformat, men det er blitt mindre sikkert.
    Kanskje litt mer sikkert nå?
    Vanskelig. Skarphet og tekstur er viktig, men bokeh er også noe. Og jeg har en linse jeg har sett fram til å bruke med Nikon FX.

    D800 ser ut til å være et spennende kamera, selv om 36Mpix er litt skremmende.
     

    Jan_I

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    4.128
    Antall liker
    309
    ottone skrev:
    Da venter vi på at den skal bli tilgjengelig i Norge
    Dette dukket opp på facebooken fra Foto Video:

    Fredag 15:30 er det produktpresentasjon av ukens helt, Nikon D800! Hvor da? Jo, hos FotoVideo selvsagt!
     

    Bach_Man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    316
    Torget vurderinger
    3
    Jeg ser nå likevel for meg X-Pro1 som mitt neste kamera. D800 er et imponerende kamera, men fortsetter nedover den samme japanske DSLR-stien som egentlig ikke passer meg. Det blir nå forresten også mer kostbart enn det jeg er i stand til å bruke på et kamera, og E-versjonen uten AA-filter er enda dyrere. Man trenger toppklasseoptikk i tillegg, og 36mp krever investering i ny datamaskin også.

    Men man kan jo bruke D800 med DX-optikk og likevel få oppløsning på høyde med et topp DX-kamera.

    Men som sagt så ser jeg Fuji X-Pro1 med to-tre fastobjektiver som et mer klassisk og attraktivt kamerasystem. Fullformat i seg selv er ikke noe must hvis ikke supervidvinkel er viktig. Fuji har jobbet med innovative filtre for å få høyere oppløsning ut av 16mp, mens Nikon ganske enkelt gir oss flere megapiksler.
     

    OAlex

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2006
    Innlegg
    3.050
    Antall liker
    1.418
    Sted
    Trondheim
    Vil ikke det økte antall piksler på D800 oppveie for lavpassfilteret? Dvs at man kan få samme friskhet og detaljeringsgrad med D800 som med en X-Pro1?

    Det blir uansett spennende å se testresultatene fra disse to kameraene. Jeg vil antagelig ende opp med en D700; ny eller brukt. Da sparer jeg 10k som kan brukes på tant og fjas. Så kan kameraene til Fujifilm få modnes en generasjon før jeg kjøper.
     

    Bach_Man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    316
    Torget vurderinger
    3
    OAlex skrev:
    Vil ikke det økte antall piksler på D800 oppveie for lavpassfilteret? Dvs at man kan få samme friskhet og detaljeringsgrad med D800 som med en X-Pro1?
    Jo det kan godt hende at den er bedre enn Fujien også, jeg vil faktisk regne med det. Men det er mange kameraer er jo gode nok, jeg savner jo ikke oppløsning utover 16 megapiksler. Selv Fuji X100 med 12mp har fantatsisk billedkvalitet. 36mp blir rett og slett upraktisk siden billedfilene blir enorme. Må jo også minne om at Nikon synes 16mp er godt nok for selveste D4. Men for all del, artig at de klarer å lage en fullormats superoppløst DSLR som bare veier 900 gram.

    Det er jo fornuftig å satse på D700 dersom prisen er god, den har jo fantastisk billedkvalitet. En brukt D3 kan jo også være et alternativ.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn