Nytt speilrefleks.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • coolbiz

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Innlegg
    9.235
    Antall liker
    4.861
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    Neste hakk opp i størrelse kom på 0.6mb, som er over HFS' begrensning på 500kb. Dette er med jpeg-kvalitet=fine og jeg fant ikke noen måte å endre det på i farten.

    Et par av fabrikkinnstillingene kan være verdt å vurdere å endre på med èn gang:
    - Live view / movie AF til "AF-F". (fabrikk: AF-S, dvs. kameraet refokuserer ikke mens man filmer)
    - Auto distortion control til "ON" (fabrikk: OFF). ON vil si at kameraet korrigerer optiske feil i nyere Nikkor-objektiver
    - Slot empty release lock til "LOCK" (fabrikk: ON) Dette forhindrer at man ved et uhell knipser ivei uten minnekort.


    Jeg har kjøpt denne:



    Har bare såvidt begynt på den, men finner at den mer nyttig enn Nikon's egen.

    Det var alt jeg kom på i farten.. Spør gjerne mer! :)
     

    Bach_Man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    316
    Torget vurderinger
    3
    Det finnes masse muligheter begravd i de innviklede og illedokumenterte Nikon-menyene, spesielt den for brukeroppsett. Bl.a. har jeg satt opp D7000 med rutenett i søkeren, elektronisk vater på fn-knappen, autofokus på AE-lock knappen og enhånds ISO-innstilling på bakre hjul (som ikke brukes til noe annet siden blenderprioritert program benyttes 98 prosent av tiden). U1 og U2 er nyttig for å lagre et par slike spesialmoduser.
     

    Gunnar_Brekke

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    3.149
    Antall liker
    2.705
    Sted
    Kongsberg
    mutz skrev:
    Avgjørelsen fallt på Nikon D7000 med 18-200mm F3.5-5.6G AF-S VR DX II.

    Takk for alle gode råd!
    Gratulerer.
    Du kommer helt sikkert til å bli fornøyd med dette. Komplett pakke!
    Velkommen også til Nikon-objektivtråden; http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,51156.0.html
    om behovet for ytterligere oppgraderinger skulle gjøre seg gjeldende ;)

    Følg gode råd fra coolbiz og Bach_man som tydligvis vet hva de snakker om. Særlig Bach_mans anbefaling
    om direkte ISO-innstilling er viktig å få med seg. Jeg justerer ISO rett som det er og dette er en instilling som
    ikke bør overlates til elektronikken (heldigvis har mitt D700 direkte innstilling av ISO, hvitbalanse og kvalitet
    (størrelse)).

    Ellers er det viktig med etterjustering av bilder tatt med Nikonkameraer. Nikon har (helt korrekt) valgt å ikke
    tilføre noe skarphet til bildet i kamera, så dette bør gjøres i etterkant. Det enkleste er å gjøre dette i Lightroom
    der du kan tilføre skarphet til hele serier av gangen. Ellers kan dette utføres med "Unsharp Mask" i Photoshop
    og en drøss andre programmer.
    Photoshop Elements er billig og bra og gjør nesten like mye som fullversjonen (CS5). Dessuten har Elements en
    drøss automatiske innstillinger som mangler i fullversjonen. Masse muligheter til rammer, collager, kalendere osv.

    Bildene tar man selfølgelig i RAW format (NEF for Nikon) for å beholde mest mulig billedinformasjon i fila. Jeg
    lagrer i tillegg i "JPEG Fine" på mitt kamera. Datalagring er billig i dag.

    Skulle man velge å ta bildene i JPEG, vil jeg anbefale å åpne bildene som RAW for tilgang til RAW-konverteren.
    Velg; File / Open as... / Raw i Photoshop. Funker som bare det.

    mvh
    Gunnar Brekke
     
    N

    nb

    Gjest
    Gratulerer med nytt kamera!

    Om økonomien tillater det vil jeg også på det sterkeste anbefale å kjøpe enten Lightroom (Windows/Mac) eller Aperture (kun Mac). Et av de programmene (gjør arkivering og mye av den daglige etterbehandlingen der) er uunnværlig i min bok. Mye viktigere å anskaffe et av de enn f.eks Photoshop Elements. Elements o.l. er kjekt å ha, Lightroom/Aperture er et must.
     

    Gunnar_Brekke

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    3.149
    Antall liker
    2.705
    Sted
    Kongsberg
    OKA skrev:
    Gunnar_Brekke skrev:
    ...

    Jeg valgte for drøyt to år siden å begynne helt på nytt etter å ha benyttet Minolta (Sony) i en årrekke.
    Jeg var klar for et fullformatskamera og Sony leverte rett og slett ikke kameraet jeg var ute etter med
    sin A900. Mitt valg ble Nikon D700, men hadde jeg handlet et halvt år senere hadde jeg sannsynligvis
    valgt Canon EOS D5 Mk.II. Slik var maktbalansen da.


    ...
    Hei, jeg anskaffet meg Sony a850 (ganske lik men rimeligere enn a900- supertilbud i fjor på japanphoto til 10k) og for meg er dette selve drømmekameraet. Har fra filmens dager Olympus OM-1 og OM-4ti og gode fastobjektiver fra Zuiko.
    Hva var det med a900 du ikke likte? En kamerat har bl a D700 og for han var a900 kameraet han ønsket Nikon hadde laget (d700x). Jeg er ikke imponert over Canon 5 mkII i forhold til mitt kamera billedmessig, dessuten har jeg sett stygge eksempler derfra med banding ( noe som er vanlig på dårlige flatskjermer, langt fra noe jeg ventet fra et dyrt speilrefleks.) Riktignok var dette på Canon proff forumet på dpreview, jeg vet ikke fra egen erfaring hvor vanlig slike fenomen er.
    Hei.

    Ikke meningen å tråkke noen på tærne ;) Sony A900 (og sikkert A850) er utmerkede kameraer og et sannsynligvis et langt
    bedre valg til å fotografere produkter til Fidelity enn valgte Nikon D700. Med sin monsterøse oppløsning kan disse kamraene
    gi mer detaljerte bilder enn omtrent alt mulig annet der ute. Men den fantastiske oppløsningen har også sine ulemper. Her er
    det lett å avsløre under pari optikk (det var stort sett det jeg hadde) og det blir fort dyrt å kjøpe SONY/Zeiss til alle oppgavene.
    Med Canon og Nikon er det langt lettere å finne rimelig (evt. brukt) optikk.

    Siden jeg tar langt flere bilder av familien og alt mulig annet, enn jeg tar bilder av hifibokser valgte jeg å prioritere andre
    aspekter enn bare oppløsning.

    Nikon har den beste autofokus jeg vet om. D700 med sine noenogfemti fokuspunkter er ideell til fotografering av sport og
    action. Kameraet klarer å treffe på fokusen bedre enn noe annet jeg har prøvd. Det eneste kameraet som kan være bedre
    på dette er Nikon D3S og muligvis Canon 1D Mk. IV



    Fullformat (FX) brikke og moderat oppløsning (12 Mpx) gir D700 meget gode egenskaper i moderat lys. Her er det minimalt
    med billedstøy opp til ISO 6400 og jeg har beholdt bilder med ennå høyere ISO. Det eneste kameraet som klart overgår dette
    er Nikon D3S med sin ISO 102.600! Dette fungerer meget godt ved fotografering på konserter og på kveldstid.


    Det aller viktigste aspektet var kanskje at jeg var klar for noe nytt. Etter å ha vært gjennom Canon og Minolta/Sony følte jeg
    trangen til å prøve noe nytt. Jeg har ikke angret et øyeblikk etter å ha valgt Nikon. Nå er jeg fryktelig spent på hva det nye
    Nikon D800 har å by på.

    Håper du er like fornøyd med ditt Sony A850 :)

    mvh
    Gunnar Brekke
     

    Vedlegg

    mutz

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.01.2005
    Innlegg
    1.057
    Antall liker
    85
    Torget vurderinger
    1
    Bach_Man skrev:
    Det finnes masse muligheter begravd i de innviklede og illedokumenterte Nikon-menyene, spesielt den for brukeroppsett. Bl.a. har jeg satt opp D7000 med rutenett i søkeren, elektronisk vater på fn-knappen, autofokus på AE-lock knappen og enhånds ISO-innstilling på bakre hjul (som ikke brukes til noe annet siden blenderprioritert program benyttes 98 prosent av tiden). U1 og U2 er nyttig for å lagre et par slike spesialmoduser.
    coolbiz skrev:
    Neste hakk opp i størrelse kom på 0.6mb, som er over HFS' begrensning på 500kb. Dette er med jpeg=fine og jeg fant ikke noen måte å endre det på i farten.

    Et par av fabrikkinnstillingene kan være verdt å vurdere å endre på med èn gang:
    - Live view / movie AF til "AF-F". (fabrikk: AF-S, dvs. kameraet refokuserer ikke mens man filmer)
    - Auto distortion control til "ON" (fabrikk: OFF). ON vil si at kameraet korrigerer optiske feil i nyere Nikkor-objektiver
    - Slot empty release lock til "LOCK" (fabrikk: ON) Dette forhindrer at man ved et uhell knipser uvei uten minnekort.


    Jeg har kjøpt denne:



    Har bare såvidt begynt på den, men finner at den mer nyttig enn Nikon's egen.

    Det var alt jeg kom på i farten.. Spør gjerne mer! :)
    Svært nyttige tips dette her!

    Forstår jeg det slik at justeringsjulene kan settes opp i forskjellige moduser om du bruker U1 eller U2. F.eks. på U1 brukes iso justering på bakre hjul, mens på U2 brukes til det til noe annet? Eller ligger programmeringen av slike ting på et overliggende plan?

    Har sett en liten oversikt over customvalgene på menyen. Svært uoverkommelig....
    Ellers bekymrer det en smule at handboken coolbiz har kjøpt er på over 800 sider:) Den er forøvrig bestillt.
     

    Bach_Man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    316
    Torget vurderinger
    3
    U1 og U2 lagrer alle innstillinger, slik at du raskt kan resette kameraet til kjente innstillinger.
     

    coolbiz

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Innlegg
    9.235
    Antall liker
    4.861
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    Bach_Man skrev:
    Det finnes masse muligheter begravd i de innviklede og illedokumenterte Nikon-menyene, spesielt den for brukeroppsett. Bl.a. har jeg satt opp D7000 med rutenett i søkeren, elektronisk vater på fn-knappen, autofokus på AE-lock knappen og enhånds ISO-innstilling på bakre hjul (som ikke brukes til noe annet siden blenderprioritert program benyttes 98 prosent av tiden). U1 og U2 er nyttig for å lagre et par slike spesialmoduser.
    Gode forslag. Jeg bruker ofte de samme, bortsett fra at jeg som regel har AE-lock på fn-knappen.

    mutz skrev:
    Svært nyttige tips dette her!

    Forstår jeg det slik at justeringsjulene kan settes opp i forskjellige moduser om du bruker U1 eller U2. F.eks. på U1 brukes iso justering på bakre hjul, mens på U2 brukes til det til noe annet? Eller ligger programmeringen av slike ting på et overliggende plan?

    Har sett en liten oversikt over customvalgene på menyen. Svært uoverkommelig....
    Ellers bekymrer det en smule at handboken coolbiz har kjøpt er på over 800 sider:) Den er forøvrig bestillt.
    Ja, du forstår det rett. Et ganske stort subsett av innstillingene kan lagres i U1 og U2. Knappefunksjonstilordninger, AF modus, lysmålingsmodus og masse, masse mer. I praksis har man på sett og vis en U3 også, idet de innstillingene man sist hadde på M,P,A og S kommer tilbake igjen når man svistjer tilbake fra U1 eller U2. (Jeg er litt usikker på detaljene her..)

    Boken er tjukk, ja. Men et kupp til USD 40. Boken inneholder en del tekniske detaljer og bakgrunnsinformasjon som jeg har hoppet over inntil videre, men som kan være interessant senere. Den er godt strukturert så tykkelsen er ikke et problem. Det lille medfølgende To Go-heftet er kjekt å alltid ha med i fotobaggen.

    nb skrev:
    Om økonomien tillater det vil jeg også på det sterkeste anbefale å kjøpe enten Lightroom (Windows/Mac) eller Aperture (kun Mac). Et av de programmene (gjør arkivering og mye av den daglige etterbehandlingen der) er uunnværlig i min bok. Mye viktigere å anskaffe et av de enn f.eks Photoshop Elements. Elements o.l. er kjekt å ha, Lightroom/Aperture er et must.
    Dersom økonomien ikke tillater det, finnes det etterhvert open-source (altså gratis) alternativer for bortimot alle steg i arbeidsflyten, dersom man er villig til å fire litt på funksjonalitet. Det er en god oversikt av dem her. Artikkelen er Linux-sentrisk, men mange av de omtalte verktøyene er tilgjengelig for Mac og Windows også.
     

    mutz

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.01.2005
    Innlegg
    1.057
    Antall liker
    85
    Torget vurderinger
    1
    @Gunnar Brekke og nb
    Takk for det:)
    Skal definitivt splitte filene i jpeg og RAW.
    Har allerede sjekket ut linse-tråden. Mye bra info der. 18-200 mm objektivet dekker forhåpentligvis det aller meste av hva jeg trenger i starten. I alle fall til jeg har lært meg å bruke kameraet. Det jeg trenger etterhvert er kanskje en 300 mm , et fisheye objektiv, og raske faste brennvidder.

    Lightroom og de andre alternativene skal jeg definitivt sjekke ut. Det finnes vel prøveversjoner man kan laste ned?
     

    OKA

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.03.2002
    Innlegg
    1.273
    Antall liker
    418
    OKA skrev:
    Gunnar_Brekke skrev:
    OKA skrev:
    Gunnar_Brekke skrev:
    ...

    Jeg valgte for drøyt to år siden å begynne helt på nytt etter å ha benyttet Minolta (Sony) i en årrekke.
    Jeg var klar for et fullformatskamera og Sony leverte rett og slett ikke kameraet jeg var ute etter med
    sin A900. Mitt valg ble Nikon D700, men hadde jeg handlet et halvt år senere hadde jeg sannsynligvis
    valgt Canon EOS D5 Mk.II. Slik var maktbalansen da.


    ...
    Hei.

    Ikke meningen å tråkke noen på tærne ;) Sony A900 (og sikkert A850) er utmerkede kameraer og et sannsynligvis et langt
    bedre valg til å fotografere produkter til Fidelity enn valgte Nikon D700. Med sin monsterøse oppløsning kan disse kamraene
    gi mer detaljerte bilder enn omtrent alt mulig annet der ute. Men den fantastiske oppløsningen har også sine ulemper. Her er
    det lett å avsløre under pari optikk (det var stort sett det jeg hadde) og det blir fort dyrt å kjøpe SONY/Zeiss til alle oppgavene.
    Med Canon og Nikon er det langt lettere å finne rimelig (evt. brukt) optikk.

    Siden jeg tar langt flere bilder av familien og alt mulig annet, enn jeg tar bilder av hifibokser valgte jeg å prioritere andre
    aspekter enn bare oppløsning.

    Nikon har den beste autofokus jeg vet om. D700 med sine noenogfemti fokuspunkter er ideell til fotografering av sport og
    action. Kameraet klarer å treffe på fokusen bedre enn noe annet jeg har prøvd. Det eneste kameraet som kan være bedre
    på dette er Nikon D3S og muligvis Canon 1D Mk. IV



    Fullformat (FX) brikke og moderat oppløsning (12 Mpx) gir D700 meget gode egenskaper i moderat lys. Her er det minimalt
    med billedstøy opp til ISO 6400 og jeg har beholdt bilder med ennå høyere ISO. Det eneste kameraet som klart overgår dette
    er Nikon D3S med sin ISO 102.600! Dette fungerer meget godt ved fotografering på konserter og på kveldstid.


    Det aller viktigste aspektet var kanskje at jeg var klar for noe nytt. Etter å ha vært gjennom Canon og Minolta/Sony følte jeg
    trangen til å prøve noe nytt. Jeg har ikke angret et øyeblikk etter å ha valgt Nikon. Nå er jeg fryktelig spent på hva det nye
    Nikon D800 har å by på.

    Håper du er like fornøyd med ditt Sony A850 :)

    mvh
    Gunnar Brekke
    Hei, ikke tråkket på tærne ;D, var bare nysgjerrig siden du var en gammel Minolta mann (a100-700-900 har masse Minolta DNA i seg- farger og brukervennlighet bl a)
    Høres ut som du skaffet deg akkurat det kameraet du trengte og det er jo kjempeflott. Jeg traff en til(!) som brukte Sony nå i helgen og han hadde samme kamera som meg og en Zeiss 135 1.8 som jeg fikk prøve litt. Det var var jo storslagent objektiv, selv har jeg gamle små Minoltaer som jeg har anskaffet rimelig (100 kroner på loppemarket i Canada for en 50 mm f eks) som er glimrende på fullformat. Egentlig er det litt myte at man må ha superobjektiver på slike kamera, man kan få bedre billedkvalitet med rimelige (men gode) fullformat objektiver enn med dyre APS-c format objektiver. Enkel fysikk egentlig og slik er det jo også med mellomformat i forhold til småformat.
     

    mutz

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.01.2005
    Innlegg
    1.057
    Antall liker
    85
    Torget vurderinger
    1
    Sjekker ut linken din coolbiz.
    Litt oppdatering på kamerafronten. Har bestillt 50mm f1,8. Valgte den gamle D-utgaven. Uforskammet billig kr,- 1099,- på Japanfoto. Den går for å være like skarp som den helt nye G-utgaven, håper det stemmer. Trenger ikke fokusmotoren i objektivet, og da er det penger spart.

    Slo til på et par nye Hoya polariseringsfilter 52mm og 72 mm på Ebay.uk. Har aldri brukt slikt før, så det blir spennende. Gorillapod stativ er også kjøpt inn. Tror det får bli nok i starten. Har lest litt om kreativ bruk av blitz, så det kommer på innkjøpslisten ganske snart. Hva anbefales her?

    Videre har jeg lastet ned prøveversjonen av Lightroom. Har lekt meg litt uten at jeg har blitt svært klok. Et par spørsmål; kan man slette bildene direkte fra lightroom? Finner ingen delete funksjon. Finner heller ingen funksjon for komprimering av bilder?? Har ikke spesiellt stor tålmodighet vedrørende datamikk. Det er her fotoinnteressen min er på det tynneste.
     

    Class

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2009
    Innlegg
    2.763
    Antall liker
    496
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    7
    mutz skrev:
    Har lest litt om kreativ bruk av blitz, så det kommer på innkjøpslisten ganske snart. Hva anbefales her?
    Du har D7000? Har den såkalt "commander" funksjonalitet?

    mutz skrev:
    Finner ingen delete funksjon.
    Høyreklikk bildet, Delete Photo -> Delete from disk.

    mutz skrev:
    Finner heller ingen funksjon for komprimering av bilder??
    Hva mener du med komprimering? Om du vil ha en mindre kopi i f.eks. JPG høyreklikker du bildet og velger Export, der kan du sette opp egne alternativer om du vil.
     

    mutz

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.01.2005
    Innlegg
    1.057
    Antall liker
    85
    Torget vurderinger
    1
    Class skrev:
    mutz skrev:
    Har lest litt om kreativ bruk av blitz, så det kommer på innkjøpslisten ganske snart. Hva anbefales her?
    Du har D7000? Har den såkalt "commander" funksjonalitet?

    mutz skrev:
    Finner ingen delete funksjon.
    Høyreklikk bildet, Delete Photo -> Delete from disk.

    mutz skrev:
    Finner heller ingen funksjon for komprimering av bilder??
    Hva mener du med komprimering? Om du vil ha en mindre kopi i f.eks. JPG høyreklikker du bildet og velger Export, der kan du sette opp egne alternativer om du vil.
    Kort og informativt; akkurat slik jeg liker det:)

    Den har commander funksjon ja.
     

    coolbiz

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Innlegg
    9.235
    Antall liker
    4.861
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    Tror nok at Lightroom er for komplisert til at det er særlig effektivt å forsøke å eksperimentere seg fram på egen hånd, helt fra starten av. Les litt dokumentasjon.

    Av blitser er nok SB-700 den mest opplagte lekekameraten til D7000, men SB-400 og SB-600 er utgående modeller og derfor rimeligere. Metz m.fl. lager også noen modeller som integrerer helt med Nikon-kameraer, såvidt jeg har forstått.
    Når jeg tenker meg om, tror jeg ikke at jeg har benyttet blits på et eneste av de 4000 bildene jeg har tatt med mitt D7000, muligens med unntak av blits som utfyllingslys for mørke motiver mot lys bakgrunn.
     

    mutz

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.01.2005
    Innlegg
    1.057
    Antall liker
    85
    Torget vurderinger
    1
    coolbiz skrev:
    Tror nok at Lightroom er for komplisert til at det er særlig effektivt å forsøke å eksperimentere seg fram på egen hånd, helt fra starten av. Les litt dokumentasjon.
    Det var det jeg fryktet :)

    Av blitser er nok SB-700 den mest opplagte lekekameraten til D7000, men SB-400 og SB-600 er utgående modeller og derfor rimeligere. Metz m.fl. lager også noen modeller som integrerer helt med Nikon-kameraer, såvidt jeg har forstått.
    Når jeg tenker meg om, tror jeg ikke at jeg har benyttet blits på et eneste av de 4000 bildene jeg har tatt med mitt D7000, muligens med unntak av blits som utfyllingslys for mørke motiver mot lys bakgrunn.
    Det er akkurat slik jeg også har brukt blitz til nå. Har du ekstern blitz?
     

    Class

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2009
    Innlegg
    2.763
    Antall liker
    496
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    7
    mutz skrev:
    Den har commander funksjon ja.
    Det kommer jo helt an på hva du har lyst til å gjøre og budsjett.

    Selv synes jeg Nikon CLS fungerer aldeles strålende og om du og gjør det vil du kanskje ha flere blitzer, gels, softbokser, stativ, reflektorer osv. osv.
    Sjekk Strobist og flickr gruppen til samme, der er det mengder av info, også DIY.

    Selv synes jeg ikke LR var vanskelig å begynne med uten noen forkunnskaper men jeg er definitivt ikke en "pro" bruker.
     

    coolbiz

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Innlegg
    9.235
    Antall liker
    4.861
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    mutz skrev:
    Det er akkurat slik jeg også har brukt blitz til nå. Har du ekstern blitz?
    Nei, ved de anledningene jeg tar bilder innendørs eller i lite lys, synes jeg ofte at blits påkaller oppmerksomheten litt for mye. Holder meg til høy ISO (og 35mm f/1.8 DX), enn så lenge.
     

    mutz

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.01.2005
    Innlegg
    1.057
    Antall liker
    85
    Torget vurderinger
    1
    Class skrev:
    Selv synes jeg Nikon CLS fungerer aldeles strålende og om du og gjør det vil du kanskje ha flere blitzer, gels, softbokser, stativ, reflektorer osv. osv.
    Sjekk Strobist og flickr gruppen til samme, der er det mengder av info, også DIY.

    Selv synes jeg ikke LR var vanskelig å begynne med uten noen forkunnskaper men jeg er definitivt ikke en "pro" bruker.
    Har lett for å begynne med for mye hardware og på den måten legge listen for høyt i forhold til både ambisjoner og erfaring. Det skal jeg ikke gjøre denne gangen. Holder lenge med en blitz. Skal ta en titt på linken. Supert!
     

    mutz

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.01.2005
    Innlegg
    1.057
    Antall liker
    85
    Torget vurderinger
    1
    coolbiz skrev:
    Nei, ved de anledningene jeg tar bilder innendørs eller i lite lys, synes jeg ofte at blits påkaller oppmerksomheten litt for mye. Holder meg til høy ISO (og 35mm f/1.8 DX), enn så lenge.
    Snakket med en fotokyndig venn og han mente internblitz er fullstendig ubrukelig. Det mener jeg også siden undertegnede aldri har fått til et brukbart bilde med internblitz. Han sa at en god blitz er en del av grunnutrustningen som enhver fotograf SKAL ha.... Jeg turte ikke motsi han, siden jeg ikke har erfaring på feltet og satt dermed blitz på innkjøpslisten.
    Vel, kan alltids selge den om den ikke blir brukt.
     

    Class

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2009
    Innlegg
    2.763
    Antall liker
    496
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    7
    Utenom hus og ett objektiv så skal man ikke ha noe. Det er bare du som kan vite eller finne ut om du trenger blitz.

    Med raskt glass (<=f/2.8) kommer man langt :)
     

    mutz

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.01.2005
    Innlegg
    1.057
    Antall liker
    85
    Torget vurderinger
    1
    Da er endelig det meste av kamerautstyret på plass.

    Har allerede rukket å fotografere litt. Tok en tur ut på øya her jeg bor og knipset noen naturbilder. La inn et par bilder på fotolinken.
    Kameraet virker overraskende intuitivt så dette tror jeg skal gå bra. Fikk testet ut Gorillapad stativet som viste seg å være helt genialt. Det kommer jeg til å ha mye glede av.
    Har også knotet litt med lightroom, og har som smått begynt å se et mønster. Dette var morsomt :)

    Det står vel ganske klart for meg at ny-utstyret er av et helt annet kaliber enn hva jeg er vant med fra før.
     

    coolbiz

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Innlegg
    9.235
    Antall liker
    4.861
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    Kjekt ekstrautstyr dersom du benytter stativ: Trådløs fjernkontroll.



    Vet ikke hvorfor Japanphoto skal ha 290,- for den. Mener å huske at jeg kjøpte min på Expert for ca. 150,-
     

    mutz

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.01.2005
    Innlegg
    1.057
    Antall liker
    85
    Torget vurderinger
    1
    coolbiz skrev:
    Vet ikke hvorfor Japanphoto skal ha 290,- for den. Mener å huske at jeg kjøpte min på Expert for ca. 150,-
    Har kjøpt en slik på ebay for en billig penge.
    Kan den brukes ved manuell lukketid? Tilsvarende hvor man eksponerer helt til man slipper knappen på kameraet. Har et gammelt gråfilter jeg kan bruke til lengre eksponeringer enn 30 sekunder som er maks på D7000 med automatikk.
     
    C

    Cyber

    Gjest
    mutz skrev:
    coolbiz skrev:
    Nei, ved de anledningene jeg tar bilder innendørs eller i lite lys, synes jeg ofte at blits påkaller oppmerksomheten litt for mye. Holder meg til høy ISO (og 35mm f/1.8 DX), enn så lenge.
    Snakket med en fotokyndig venn og han mente internblitz er fullstendig ubrukelig. Det mener jeg også siden undertegnede aldri har fått til et brukbart bilde med internblitz. Han sa at en god blitz er en del av grunnutrustningen som enhver fotograf SKAL ha.... Jeg turte ikke motsi han, siden jeg ikke har erfaring på feltet og satt dermed blitz på innkjøpslisten.
    Vel, kan alltids selge den om den ikke blir brukt.
    Helt enig. Like artig hver gang å være i diverse festiligheter og se noe som tar bilde i svære rom av objekter 20-25 meter borte og fyrer internblitz - kan jo ikke bli bra. En liten blitz er en av de beste investeringene jeg har gjort. Utrolig fint å kunne bounce i tak eller mot vegger.
     

    coolbiz

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Innlegg
    9.235
    Antall liker
    4.861
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    mutz skrev:
    coolbiz skrev:
    Vet ikke hvorfor Japanphoto skal ha 290,- for den. Mener å huske at jeg kjøpte min på Expert for ca. 150,-
    Har kjøpt en slik på ebay for en billig penge.
    Kan den brukes ved manuell lukketid? Tilsvarende hvor man eksponerer helt til man slipper knappen på kameraet. Har et gammelt gråfilter jeg kan bruke til lengre eksponeringer enn 30 sekunder som er maks på D7000 med automatikk.
    Ja, det fungerer fint. Det du refererer til, kalles "bulb" (ofte merket "B" på eldre kameraer). Med D7000 på "bulb", har du to valg for fjernkontroll. Enten 2 trykk: det første for å åpne lukker, det neste for å lukke igjen. Eller 3 trykk der det første vipper opp speilet for å redusere vibrasjoner.

    Vær forresten obs. på at Nikon av en eller annen uforklarlig grunn har laget D7000 slik at når det er innstilt for infrarød fjernkontroll, er den vanlige utløserknappen deaktivert.
     

    mutz

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.01.2005
    Innlegg
    1.057
    Antall liker
    85
    Torget vurderinger
    1
    Ja, det fungerer fint. Det du refererer til, kalles "bulb" (ofte merket "B" på eldre kameraer). Med D7000 på "bulb", har du to valg for fjernkontroll. Enten 2 trykk: det første for å åpne lukker, det neste for å lukke igjen. Eller 3 trykk der det første vipper opp speilet for å redusere vibrasjoner.

    Vær forresten obs. på at Nikon av en eller annen uforklarlig grunn har laget D7000 slik at når det er innstilt for infrarød fjernkontroll, er den vanlige utløserknappen deaktivert.
    Fine ting.
    Nå gjenstår det bare å ta masse bilder:)
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    mutz skrev:
    @Gunnar Brekke og nb
    Takk for det:)
    Skal definitivt splitte filene i jpeg og RAW.
    Har allerede sjekket ut linse-tråden. Mye bra info der. 18-200 mm objektivet dekker forhåpentligvis det aller meste av hva jeg trenger i starten. I alle fall til jeg har lært meg å bruke kameraet. Det jeg trenger etterhvert er kanskje en 300 mm , et fisheye objektiv, og raske faste brennvidder.

    Lightroom og de andre alternativene skal jeg definitivt sjekke ut. Det finnes vel prøveversjoner man kan laste ned?
    Det finnes en prøveversjon, ja. Det vil si du får en demoperiode før du må skrive inn en kode du her betalt for, tror jeg.

    Gratulerer med nytt kamera. Jeg er overbevist om at du ikke har gjort et dårlig valg. Vel, egentlig synes jeg at det ikke finnes dårlige valg lenger. De er stort sett gode alle sammen, men med forskjellige styrker og svakheter. Jeg ser du valgte den lange zoomen. Det er faktisk veldig smart når du har video som en viktig funksjon. Videokameraer har ofte lang zoom, så et slr med normalzoom vil kjapt føles begrensende.

    Personlig er jeg like interessert i video som jeg er i korssting, selv om jeg faktisk har utdannelse som TV-fotograf og reporter. Derfor hadde neppe jeg valgt et slik kompromiss. Jeg trenger det rett og slett ikke. Som walkaround vil du nok foretrekke å zoomen montert, for du vet jo aldri om du skal filme eller ikke. Er du ute for å ta superbe stillbilder så kan du jo kjøpe litt ekstra optikk som er mer oppløst, og da tenker jeg på noen få fastobjektiver.

    Det naturlige vil være å la zoomen ta seg av vidvinkel-området fra 18-35mm. Så er mitt forslag en lyssterk 35mm. Riktignok vil du få noe mer lyssterkt til samme pris hvis du kjøper 50mm, men jeg synes det er en upraktisk brennvidde til walkaround.
    Men - hvis du bare skal ha et fastobjektiv og er på budsjett så er 50/1,4 en no-brainer. Sigmas skal faktisk være den skarpeste av de "rimelige" 1,4-sakene. Den påstås å være et lite hakk vassere enn Canons, som igjen er et lite hakk vassere enn Nikons. Det er ikke noe jeg skriver av egen erfaring, jeg bare refererer til tester jeg har lest.

    Siden du bruker Nikon så er kanskje din D7000 like kompatibel med manuell optikk som D300? Hvis det er tilfelle skal du lete etter en brukt 50mm 1,2. Jeg hadde en slik i mange år, og angrer på salget. Det er utvilsomt noe av det skarpeste som kan kjøpes for en fornuftig sum. Den ble vel rangert som et av de fem skarpeste objektivene som er laget for småbildeformat, sammen med et par Leica og Zeiss-objektiver. Nikons moderne 50/1,8 er også et vidunder til prisen. Den skambanker Canons alternativ grundig. For enda mindre penger kan du kjøpe en manuell 50/1,8 fra åttitallet, eller en 50/2,0 fra syttitallet. Sistnevnte er min favoritt fordi det lille som er uskarpt på full blender er croppet bort i DX-format. Jeg bruker en slik til halvfigur-portretter på Canon. Til headshots bruker jeg vidunderlige 105/2,5. Den var favoritten til mange proffer fra sekstitallet fram til nittitallet, da de gikk over til AF.

    Jeg bruker altså to 30-35 år gamle Nikkor-objektiver og en Canon EF "Ugly duckling" 28/2,8 som normal. Vidvinkel har jeg ikke brukt siden jeg fotograferte et bryllup for to år siden. Sistnevnte objektiv står på 90 % av tiden, for jeg har da bein å bevege meg med. Det er kun stillfoto jeg tar, og de bildene jeg ikke kan ta med mitt objektiv tar jeg ikke. Kaster ikke bort tiden på slikt med en verden full av motiver.

    Dette ble litt ustrukturert og rotete, men jeg har et poeng. Og det er at zoomen holder til det meste, og er det logiske valget når video er viktig. Utover det trenger du ikke noen superzoom til walkaround imo. Det kan du bruke et passende fastobjektiv til. 28 og 35mm er det som tilsvarer et normalobjektiv på DX-sensor. Et slik med lysstyrke 2,0 bør være et perfekt walkaround når du er ute for å ta de virkelig gode stillbildene. En 50mm er det billigste portrettobjektivet du kan kjøpe som holder pro-standard på resultatene. Alle fra Nikon er glimrende. Men det beste vil være en 28 eller 35 + 85mm med grei lysstyrke. De to fastobjektivene og den zoomen du har kjøpt dekker alle behov utenom fuglefoto og makro.

    Vær litt kritisk til dine begjær. Svært lange teler og fisheye er typiske begjær for mange, men de fleste blir skuffet etter å ha eid dem en stund. Lange teler kan i praksis sjelden brukes til noe annet enn fuglefoto, og tildels på store idrettsarenaer. Hvis slike bilder ikke står på menyen er det unødvendig med noe lenger enn 200. Men enda verre er det med fisheye. Det er så sært og ubrukelig til det aller meste at 90 % av de som kjøper det selger igjen etter en stund. De finner ut at det aldri brukes, for det er så vanskelig å finne noe som er verdt å bruke det til etter at leken er over etter noen måneder.

    Egentlig bør du kanskje ikke høre for mye på meg, for jeg er nok en ultra-purist. Jeg startet min karriere som fotoreporter på midten av åttitallet med 35+50+105. I ti år hadde jeg et nesten religiøst forhold til de brennviddene. Dessuten forstår jeg det slik at du har erfaring med fastoptikk fra Olympus, så du skjønner sikkert det du trenger allerede. Men siden du har gjort et valg, og andre har kommet med konstruktive innlegg, så tenkte jeg at kanskje mine erfaringer kan ha litt nytte i alle fall. Dessuten er det lenge siden jeg skrev om fotografering, og jeg trenger noe til å få lidenskapen tilbake. Kanskje jeg skal ta en 120-film ut fra fryseren? Har et bra utvalg i fryseren, både slides, fargefilm og sorthvittfilm. Kodak, Fuji og Agfa til forskjellige uttrykk og bruk. Det er greit å ha et arsenal klart med 120-film, for det får man ikke på Narvesen eller Foto Knutsens mindre filialer. Egentlig trenger jeg en microFourthirds med pancake til å få kreativiteten til å flomme litt mer i hverdagen, men hifi har høyere prioritet for tiden.

    Ah, det var deilig å få det ut av systemet. Nå må jeg virkelig skjerpe meg med fotograferingen. Lykke til med ditt nye kamera. Dette blir sikkert gøy for både deg og madammen.
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.008
    Antall liker
    6.236
    Hvor ofte bruker dere 1,4f egentlig? Da er det ikke mye i blidet som blir skarpt...
     

    Bach_Man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    316
    Torget vurderinger
    3
    Det viktige er at hovedmotivet blir skarpt, og de beste og mest interessante bildene inneholder bare en viktig ting, som fortrinnsvis er en person. Siden dette motivet normalt befinner seg i nærheten av sentrum er heller ikke kantskarphet så veldig viktig, øynene skal alltid være i fokus. Utover det har man vel ikke så ofte bruk for f/1.4 på et digitalkamera, f/2 holder lenge, men det kan jo potensielt utgjøre forskjellen mellom ISO 1600 og 3200, som merkes godt på det endelige bildet.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Bach_Man skrev:
    Utover det har man vel ikke så ofte bruk for f/1.4 på et digitalkamera
    Hvorfor spiller det noen rolle om kameraet er analogt eller digitalt?
     

    Bach_Man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    316
    Torget vurderinger
    3
    Fordi digitalkameraet kan ta gode bilder i langt svakere lys enn et filmkamera. Nikon D3 tar brukbare bilder opp til ISO 12800, og selv en rimelig moderne DSLR er brukbar på ISO 1600 eller 3200. Film er sjelden raskere enn en kornete ISO 400. Så man kan altså trygt droppe et blendertrinn eller to i optikken med digitalkamera. Dersom man ønsker lav dybdeskarphet er det vel så effektivt å øke brennvidden som å øke blenderåpningen.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Bach_Man skrev:
    Fordi digitalkameraet kan ta gode bilder i langt svakere lys enn et filmkamera. Nikon D3 tar brukbare bilder opp til ISO 12800, og selv en rimelig moderne DSLR er brukbar på ISO 1600 eller 3200. Film er sjelden raskere enn en kornete ISO 400. Så man kan altså trygt droppe et blendertrinn eller to i optikken med digitalkamera. Dersom man ønsker lav dybdeskarphet er det vel så effektivt å øke brennvidden som å øke blenderåpningen.
    Det er jo sant. Mitt gamle 400D er nok mer sammenliknbart med film, sånn sett. ;)

    Ideelt sett burde man jo kunne velge blenderåpning for å få bildene slik man ville ha dem. (dybdeskarphet, etc) Ikke for å akkurat få nok lys for å ta bildet, og dermed gjøre kompromisser med f.eks. dybdeskarpheten.
     

    Bach_Man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    316
    Torget vurderinger
    3
    Historisk sett har nok lysterk optikk blitt utviklet for å få nok lys på filmen, men i dag er det mer snakk om 'bragging rights'. Objektiver som Canons f/1.2 eller (gisp!) Leica Noctilux f/0.95 har vel strengt tatt liten praktisk anvendelse og relativt sett enorme dimensjoner. Tar man et portrett på en slik blenderåpning er øynene i fokus og nesetippen ikke. Hvis man får noe i fokus i det hele tatt da. Erfarne proffer kan ha bruk for noe slik, men sjelden hobbyfotografer. Husk også at de fleste yrkesfotografer har en relativt langsom f/2.8 zoom som arbeidshest. Det forhindrer meg ikke i å vurdere innkjøp av en Nikkor 85mm f/1.4, selv om f/1.8 er langt rimeligere, mindre og omtrent like skarp.
     

    Class

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2009
    Innlegg
    2.763
    Antall liker
    496
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    7
    Bach_Man skrev:
    Historisk sett har nok lysterk optikk blitt utviklet for å få nok lys på filmen, men i dag er det mer snakk om 'bragging rights'.
    Nuvel.
    De fleste objektiv bør stoppes ned ett trinn eller to for å yte sitt beste. Med raskt glass er det fremdeles mye lys som slippes igjennom kontra noe f/5+ greier som mister et par trinn...
     

    Bach_Man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    316
    Torget vurderinger
    3
    Med en langsom zoom taper man naturligvis alltid, men det er ikke noen automatikk i at et f/1.4-objektiv er bedre enn et f/2.0 eller f/2.8 ved samme blender, det avhenger av mange ting. Ellers er jeg av den oppfatningen at det er motivet og lysforholdene som avgjør nedblending, ikke nerdete betraktninger om optimal ytelse. Sjansene er store for at kantene ikke befinner seg i fokusplanet på et velkomponert bilde, så kantskarphet og vignettering er ikke nødvendigvis viktig.
     

    mutz

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.01.2005
    Innlegg
    1.057
    Antall liker
    85
    Torget vurderinger
    1
    baluba skrev:
    Vær litt kritisk til dine begjær. Svært lange teler og fisheye er typiske begjær for mange, men de fleste blir skuffet etter å ha eid dem en stund. Lange teler kan i praksis sjelden brukes til noe annet enn fuglefoto, og tildels på store idrettsarenaer. Hvis slike bilder ikke står på menyen er det unødvendig med noe lenger enn 200. Men enda verre er det med fisheye. Det er så sært og ubrukelig til det aller meste at 90 % av de som kjøper det selger igjen etter en stund. De finner ut at det aldri brukes, for det er så vanskelig å finne noe som er verdt å bruke det til etter at leken er over etter noen måneder.

    Egentlig bør du kanskje ikke høre for mye på meg, for jeg er nok en ultra-purist. Jeg startet min karriere som fotoreporter på midten av åttitallet med 35+50+105. I ti år hadde jeg et nesten religiøst forhold til de brennviddene. Dessuten forstår jeg det slik at du har erfaring med fastoptikk fra Olympus, så du skjønner sikkert det du trenger allerede. Men siden du har gjort et valg, og andre har kommet med konstruktive innlegg, så tenkte jeg at kanskje mine erfaringer kan ha litt nytte i alle fall. Dessuten er det lenge siden jeg skrev om fotografering, og jeg trenger noe til å få lidenskapen tilbake. Kanskje jeg skal ta en 120-film ut fra fryseren? Har et bra utvalg i fryseren, både slides, fargefilm og sorthvittfilm. Kodak, Fuji og Agfa til forskjellige uttrykk og bruk. Det er greit å ha et arsenal klart med 120-film, for det får man ikke på Narvesen eller Foto Knutsens mindre filialer. Egentlig trenger jeg en microFourthirds med pancake til å få kreativiteten til å flomme litt mer i hverdagen, men hifi har høyere prioritet for tiden.

    Ah, det var deilig å få det ut av systemet. Nå må jeg virkelig skjerpe meg med fotograferingen. Lykke til med ditt nye kamera. Dette blir sikkert gøy for både deg og madammen.
    Du har mange gode poenger. Jeg kan absolutt se for meg at fisheye kan bli en kuriositet som skjeldent blir brukt. Når det gjelder telen er jeg litt usikker. Ambisjonene mine med foto er rett og slett å komme meg mer ut av hjemmet. Bruke den flotte naturen vi har her oppe, både i sommer og vinterhalvåret og dokumentere en del med fotografi. Har brukt alt for mye tid på oppussing av hus ol. Noe som har gått ut over mye, blandt annet friluftsinteressen min. Foto/familie/friluft går som hånd i hanske. Tror jeg får bruk for tele.

    Når det gjelder manuellobjektiver er jeg imponert over Zuiko OM 50mm F1,4. Har bestillt en overgang til F-mount tenkt til dette objektivet. Om det ikke fungerer tilfredstillende på D7000 gir jeg blaffen i Zuiko OM og konsentrerer meg om Nikons egne objektiver. D7000 har fokusindikator, noe som er et stort pluss med manuellobjektiver.

    Uredigert eksempelbilde med Zuiko OM 50mm F1.4


    En rask 30mm er på ønskelisten, samt en rask 80mm eller lignende. Må ta litt etter hvert så det ikke blir en kraftig skjevfordeling mellom hardware/bruksverdi:)
     

    Vedlegg

    coolbiz

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Innlegg
    9.235
    Antall liker
    4.861
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    mutz skrev:
    <...>
    Når det gjelder manuellobjektiver er jeg imponert over Zuiko OM 50mm F1,4. Har bestillt en overgang til F-mount tenkt til dette objektivet.
    <...>
    Jeg har også et slikt objektiv liggende, så det hadde vært fint om du deler dine erfaringer med konverteringen. Bestilte du Dandelion-chip også?

    Regner forresten med at det ikke er overgang du mener, men en ny fatning.



     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn