Nytt skjermkort

AJ84

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.12.2013
Innlegg
285
Antall liker
52
For ett år siden kjøpte jeg med 4K TV til mitt multimedia senter, da begynnte det innebygde GPU å hakke og henge igjen så jeg kjøpte ett kort etter anbefaling på ett forum men HDMi virker ikke med mindre VGA er tilkoblet noe.

Nå er jeg lei av å snubble i den ekstra skjermen som må være tilkoblet VGA uttaket for at HDMi skal virke, den skjermen er ikke engang tilkoblet strøm men straks jeg drar ut VGA kabelen forsvinner også bildet på min TV. Dette kortet er Asus GTX 750ti 2GB.

Nå er jeg naturligvis lei av dette tullet og tenkte 4K oppløsning for fremtidig bruk.

Kortet jeg vurderer er ett Gigabyte GT1030 Silent 2GB eller en verson av RX550.

Grunnen til at jeg vurderer RX 550 er ene og alene fordi det er produsert av AMD, 1030 kortet er av samme produsent som det jeg har i dag og jeg frykter at mine problem skal vedvare.

Min PC er en fem år gammel Acer Aspire M1470 med Windows 7 som har endel komponenter fra AMD, kan det være noe kompabillitetsproblemer tenker jeg.
Det kan nevnes at denne maskina har fått oppgradert ram (16GB) og HDD (1TB)

Vil ikke bytte PC da den ellers har fungert helt problemfritt.

Gamer ikke, bruker denne stort sett til å streame Netflix, HBO, lese mail, lese her på hifisentralen og se/lese nyheter.

Noen inspill?
 

lyntoft!

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.05.2008
Innlegg
1.427
Antall liker
803
Sted
Kløfta
Torget vurderinger
1
Windows 10 vil etter all sansynlighet løse eksisterende problemer.
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Nei. kjøp etter annet en nytt dritt og du er på månen. 1060 ...1050 .. 10-39 ...

eh hva spør du om?
 

AJ84

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.12.2013
Innlegg
285
Antall liker
52
Nei. kjøp etter annet en nytt dritt og du er på månen. 1060 ...1050 .. 10-39 ...

eh hva spør du om?
1. Noen som har løsning på VGA kabel fenomenet?
2. Om ikke spm 1 lar seg fikse som jeg har misstanke om, noen som har anbefalinger om noen spesielle kort?
3. Har AMD CPU og andre GPU produsenter (Nvidia) kjente kompabiollitetsproblemer?

Ville helst ikke sette så mange spørsmål på første innlegg derfor summerte jeg heller med *Noen inspill*.
Ble ikke dette formulert riktig så beklager jeg dette.
 

joha

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
864
Antall liker
461
Torget vurderinger
1
1. Har du prøvd Bios-oppdatering? evt endre til "auto" eller PCI-e for skjermkort i Bios?

2. GT 1030 klarer i utgangspunktet 4k 60 Hz, men Netflix (og Microsoft???) har vel satt et krav om minimum GTX 1050 eller Intel 7. gen. I tillegg må du ha Windows 10 og laste ned Netflix-appen fra Windows Store.
HDMI 2.0 kabel og inngang på TV.
Det er vel mer snakk om DRM/kopibeskyttelse enn krav til kraftig hardware. Vet ikke om det finnes noe "workaround".

Edit: Hvis TV'en din har Netflix-app, så kan du selvfølgelig bruke den. Internettlinje over 25 mb.
 
Sist redigert:

skinnyboy

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.06.2003
Innlegg
834
Antall liker
413
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Da du satt inn det eksterne skjermkortet, deaktiverte du da det innebygde, i BIOS?
Det vil jeg anbefale deg å gjøre, i tillegg til det som "joha" foreslår.
 

Wishmaster

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.10.2002
Innlegg
4.077
Antall liker
3.145
Torget vurderinger
1
Såfremt TV'n har app for Netflix og HBO, så er nok det det aller enkleste og billigste alternativet. Jeg har selv PC tilkoblet min 4k HDR TV, men bruker alltid den innebygde appen til å se Netflix (og Youtube i 4K).

For å få Netflix 4K via PC, MÅ du ha Windows 10 og enten bruke Edge (nettleser) eller Netflix appen, i tillegg må maskinen ha minst 7. generasjon prosessor (i prosessornummeret må første tall være 7 eller større). AMD er jeg usikker på.

PS, med Windows 7 tror jeg ikke du får bedre enn 720p via PC tilkoblet TV, Windows 8 er det vel mulig opp til full HD (1080p ).
 
Sist redigert:

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Innlegg
4.696
Antall liker
518
Torget vurderinger
1
GT1030 har i utgangspunktet hardware til å takle Netflix i 4K, men et av kravene til Netflix er at kortet må ha minst 3GB VRAM. Siden GT1030 kun har 2GB så vil det ikke fungere med Netflix 4K pr. idag.

https://prisguiden.no/produkt/nvidia-geforce-gtx-1050-ti-276682

Vil du ha den helt vifteløs, kan du plusse på 200,-
https://prisguiden.no/produkt/palit-geforce-gtx-1050-ti-kalmx-4gb-295335


Uansett må du over på Windows 10. Så da kan du jo bare oppgradere først og se om VGA-problemet løser seg før du evt. går til innkjøp av nytt skjermkort.
 

AJ84

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.12.2013
Innlegg
285
Antall liker
52
Da du satt inn det eksterne skjermkortet, deaktiverte du da det innebygde, i BIOS?
Det vil jeg anbefale deg å gjøre, i tillegg til det som "joha" foreslår.
Nei men det ser ut til å ha endret seg selv tror jeg, legger ved ett par bilder av dette
IMG_20171128_184030.jpg

IMG_20171128_184047.jpg


På alle mine tidligere maskiner og OS kan jeg minnes ett evig kaos mellom "Programmet har utført en ulovlig operasjon" og formateringer og ny installeringer, denne maskina har vært en drøm i forhold. Kan faktisk ikke huske en eneste feilmelding eller bluescreen. Derfor vil aller helst unngå Windows 10 da jeg er så fornøyd med Windows 7 (skjønner jo at jeg må det om jeg skal bruke 4K)

Er det noen flere tips der ute som kan få mitt eksisterende oppsett til å fungere?
 

AJ84

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.12.2013
Innlegg
285
Antall liker
52
Hvordan er skjermoppsettet, mirror?
mirror.jpg


Det som jeg også finner litt merkelig er at bildet på HDMi kommer ikke før Windows er lastet inn. Har bios og oppstartsinfo kun på vga.
 
Topp Bunn