Nytt rom, nye høyttalere? :(

Valfy

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2011
Antall liker
2.583
Torget vurderinger
30
Flytter inn til kvinnfolket i juni en gang, hvor jeg får eget rom til å bedrive hobbyen min.

Jeg er så inni helsike glad i mine Cornwall III, men lurer på om rommet de skal inn i kanskje blir litt lite?

Legger ved en veldig primitiv tegning.

Hvis jeg plasserer høyttalerene på kortsiden blir det trangt om plassen, og jeg er redd jeg mister den herlige bredden jeg har i lydbildet. Har lest at flere mener Cornwall (og andre høyttalere) spiller bedre plassert mot langsiden av rommet, men dette vil jo gjøre en hjørneplassering veldig vanskelig

Vil de skråene på kortsidene ha store negative konsekvenser?

Jeg vet at det beste er om jeg hører selv, men det er alltid morro å se hva andre har av erfaringer.

Tegning:
DSC_0391.jpg

Mvh

D

Desillusjonert

Gjest
Jeg kan garantere at ingen har fasitten på dette, det må testes!
Har en kompis som har tilsvarende JBL høyttalere og der måtte vi jobbe skikkelig for å få de til å låte. Masse flytting frem og tilbake. Tilogmed opp! Han endte opp med å kjøpe seg en sub, men det rommet er veldig vanskelig rent bass-messig. Så prøv deg frem og ikke gi opp!

D

Desillusjonert

Gjest
Jeg ville trodd at dette er den beste plasseringen, men det må de som har høyttalerene si mere om.
Test rom.jpg

Valfy

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2011
Antall liker
2.583
Torget vurderinger
30
Ser jo ikke så veldig gærnt ut. Skal ha en 55" TV mellom disse, så det blir trangt. :p

Takk for tegning.

Tenker jo å få til noe surround her, og da blir plassering langs langvegg enda kjipere.

Imagine

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.02.2014
Antall liker
860
Sted
osøyro
Dette går fint bare prøv forskjellige plasseringer , og mangler du litt bass så hive inn en subwoofer eller 2 , siden du nevner surround også her.

Mvh imagine

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
3.264
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
6
Hvis du forholder deg til teorien til Jim Smith, mannen bak boken "Get better sound", er optimal plassering av lytteposisjonen visstnok av langt større viktighet enn plasseringen av høyttalerne.
I så måte ville jeg kanskje anbefalt å prøve å lytte på langs av rommet, dvs med høyttalerne på "kortveggen" - og at du sørger for å finne det stedet/området i rommet hvor du har den optimale bassgjengivelsen mtp plassering av sweetspoten, og å ta det hele derfra.
Vil kanskje tro at du i et rom slik du har skissert det, vil få større problemer med bassrefleks fra bak- og frontvegg, dersom du plasserer høyttalerne på langveggen... Du har jo store muligheter til å skape rom mellom høyttalere og frontvegg, samt bak lytteposisjon, dersom høyttalerne plasseres på kortvegg.
Men som noen skriver; her er det bare å prøve seg frem.
Mitt eget lytterom er 330 bredt og ca 7 m langt - jeg har høyttalerne på kortvegg; har faktisk ikke vurdert å prøve annet.....

mvh
Proffen

Valfy

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2011
Antall liker
2.583
Torget vurderinger
30
Fornuftige tanker, Proffen. Og tilfeldigvis nøyaktig det jeg ønsket å høre, hehe. Med tanke på at disse høyttalerene er designet for å stå helt inntil på side- og bakvegg, blir det kanskje ikke så dumt. Det er jo også, som du sier, en fordel å ha litt justeringsmuligheter av lytteposisjon.

Jeg regner nesten med å miste til bredde i lydbildet, da jeg i dag har ca. 3 meter mellom høyttalerene, og lik avstand til lytteposisjon. Rommet de i dag står de er et mareritt, med åpen løsning til både kjøkken, gang og spisestue. Oppdaterer denne tråden når jeg har fått testet litt.

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
3.264
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
6
Kommet noen vei ifht møblering og plassering av stæsjet i rommet ditt?

mvh
Proffen

Topp Bunn