Nytt prosjekt, 807 utgangsrør?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Førsten

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.06.2011
    Innlegg
    222
    Antall liker
    28
    Takk for link, skal leses imellom gamle utgaver av VTV :cool:

    Har lest artikkelen og endel på nett, begynner å få tak på det nå tror jeg.
    Hvis man setter FB ved spenningsdeler, der forholdet mellom R1fb og R2fb gir en FB faktor er det jo greit nok å ha kontroll på hva man gjør. Denne kan jo og tunes med potmeter i serie eller paralell, så lodder man inn ønsket verdi etterpå.
    Men hvordan bestemmes størrelsen på R i de tilfeller der man kun har en motstand, for eksempel Schade FB mellom anoder?
    Jeg har brukt det selv, brukte bare en "vanlig" verdi men jeg aner ikke hvor mye FB dette utgjør. Virker for meg som at man bare tar en verdi og prøver, og evt endrer til man har passe gain og liker det man hører.
    En annen ting jeg ikke helt har skjønt; enkelte kretser har en bypass cap på R1 i f.eks en spenningsdeler, mens andre har en i serie med samme R1. Antar bypass cap har samme funksjon som andre bypasscaps, og den i serie er der for DC blokking men de er sjeldent forklart...
    En annen variant av kondensatorer i FB kretser er eksempelvis mellom katoden på inngangsrør og spenningsdeler i en gNFB krets fra høyttalerterminal tilbake til inngangsrør.
    Tenker jeg rett ang kondensatorer?

    Ble mye tekst her nå men jeg håper det gir mening.

    Hadde jeg hatt oscilloskop hadde jeg kunnet observere endring i kretsen etterhert som FB og kondensatorer endres men det har jeg desverre ikke...
     
    Sist redigert:

    Førsten

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.06.2011
    Innlegg
    222
    Antall liker
    28
    Noen som har innspill på forrige innlegg?
     

    jane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.06.2004
    Innlegg
    3.064
    Antall liker
    1.055
    Sted
    '
    Men hvordan bestemmes størrelsen på R i de tilfeller der man kun har en motstand, for eksempel Schade FB mellom anoder?
    Schade feedback er i utgangspunktet spenningsfeedback, en del av spenningen (ac) fra anoden sendes invertert tilbake til inngangen, og subtraheres fra inngangssignalet.
    Anode-anode-feedback bør beregnes ved å se på kretsen som transresistant, men du får en ide om forholdene ved å se på forholdet mellom feedback-motstanden mellom anodene og {rp || Ra} i drivertrinnet.
     

    jane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.06.2004
    Innlegg
    3.064
    Antall liker
    1.055
    Sted
    '
    En annen ting, ref Schades artikkel; er ønsket om lav anodeimpedans pga bedre dempefaktor? Fikk ikke helt tak i poenget der føler jeg...
    Poenget er å få lavere utgangsimpedans fra forsterkeren. En typisk pentode-forsterker uten feedback vil gi en utgangsimpedans på 20-50 ohm. Normale høyttalere er beregnet på å drives fra forsterkere med utgangsimpedans mye lavere enn dette. Det oppnår du ved å bruke en eller annen form for feedback.
     

    jane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.06.2004
    Innlegg
    3.064
    Antall liker
    1.055
    Sted
    '
    Har tegna inn et par varianter av feedback.
    Har prøvd å beregne gain etter fb, ser det ut som det henger på greip?
    Hvor får du Ao=120 fra?

    Ao er open loop gain, og bare det første trinnet (E83F) bør gi en gain i dette området (A=gm*Ra), og så må du gange dette med gain i 807, som er gm*Rl, der Rl er reflektert last i trafoen.
    Summen av dette blir betydelig høyere enn 120.

    Hvis du har tenkt å bruke feedback fra utgangen til katoden i det første trinnet må du ta bort kondensatoren som avkobler katoden. Ellers vil denne kortslutte signalet til jord.

    For utgangstrinnet, hvor du har tegnet inn shunt-feedback, blir Ao isolert sett langt lavere enn 120.
    Hvis reflektert last er f eks 5k blir Ao i området 6ma/V*5kOhm = 30x.
     

    Førsten

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.06.2011
    Innlegg
    222
    Antall liker
    28
    Mulig jeg blingsa litt der, fant Ao vha databladet. Tok simpelthen 1 V spenningssving og så på lastlinja jeg tegnet med 15k Ra. Sjekket AC loadline og den er ca 14k, liten forskjell.
    Det med Ckatode har jeg jaggu ikke tenkt på🤔 Og du har selvfølgelig rett.
    Mister vel enda mer gain ved å fjerne den men det koster lite å prøve.
     
    Sist redigert:

    Førsten

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.06.2011
    Innlegg
    222
    Antall liker
    28
    Hei igjen.
    Har dratt frem fortsterkeren igjen etter en god stund.
    Har "modda" litt på den, blant annet tunet FB ned til en 100k motstand. Lyden ble mykere og mer dempet. Prøvde også uten FB og det hørtes ut som en Åsgårdsrei passerte, helt forferdelig...
    Synes forsterkeren er veldig bassfattig,. Jeg vet det er begrenset hvor mye en rørforsterker på noen W drar avgårde men det får da være grenser. Den andre forsterkeren min er mye bedre. Den er sammenlignbar i prestanda, største forskjellen er utgangstrafoene som er større.

    Finnes det noen designfeller å gå i slik at man "mister bass"?? Kan jeg ha brukt feil verdi kondensator for avkobling? Kan det være bedre å kjøre den som "fake triode" med G2 med anoden?
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.101
    Antall liker
    4.944
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Hva med g2?
    Har du samme spenning som på a?
    Sørget for god avkobling?
    Dyp bass er nok ikke det SE er mest kjent for.
    Ned til under 30Hz bør gå greit.
    Ikke så mye musikk under der?
     

    Førsten

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.06.2011
    Innlegg
    222
    Antall liker
    28
    Hei

    Har 298 V på G2, regulert med rør så den er ganske stabil. Ca 500-510 V B+. Bias begge rør på ca 23,5V på 807 og va 2,6 V for inngangsør.
    Kondensatorer er beregnet med 1 Hz så de burde vel ikke ha filtrert bort noe.
    Synes bare det var så stor forskjell på den andre, en KT88 ULSE med 1628SE OTP. Monopulsene spiller rikelig dypt så begrensningen ligger nok i forsterkeren.
    Jeg kan kanskje forske litt mer med FB motstanden.
     

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.808
    Antall liker
    1.378
    Bra bråd! Pen forsterker.

    Har ikke satt meg inn i hvordan en måler utgangsimpendansen til en rørforsterker. Har du en enkel oppskrift hvis en har tilgang til signalgenerator, voltmeter og/eller oscilloskop? Kunne også godt tenkt meg å få noen innspill om hvordan en setter "riktig" mengde feedback? Hvis vi ser bort fra lydkvaliteten et øyeblikk så er det vel slik at en bør holde seg innenfor en viss "ballpark" før en begynner å bruke øra for alvor. Hva er rent målemessig riktig mengde feedback?
     

    Førsten

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.06.2011
    Innlegg
    222
    Antall liker
    28
    Hei. Her må nok noen med mer kunnskap enn meg inn. Jeg har heller desverre ikke oscilloscop og slikt, men har flere ganger vært på nippet til å kjøpe. Nå blusser interessen min opp så kanskje denne gangen😅
    Husker ikke hvordan FB beregnes, jeg startet med 300k tror jeg, og har kommet ned på 100k nå.
    FB stjeler vel og gain så det er også noe å hensynta.

    Har endel forvrengning og slikt som jeg ikke vet hva er (oscilloscope ja), men når jeg kommer meg hjem og får sitte mde forsterkeren skal jeg gå igjennom den. Må sjekke VR kretsen, synes det blinker endel i det ene røret der. Har målt strømtrekket og det skal være innafor. Kan hende VR rørene er dårlige.
    Tenker og å teste «fake triode».
     

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.808
    Antall liker
    1.378
    Ja, du må kjøpe oscilloscop. Har et gammelt som jeg ikke forstår meg så alt for mye på, men føler meg som en vitenskapsmann når jeg "prober" både her og der.

    Jeg tenkte at det kanskje var mulig å sette feedback-motstanden med utgangspunkt i en brukbar (målt) utgangsimpedans og så ta det derfra med de høyttalerne en hadde tenkte å bruke forsterkeren på. Kanskje noen som vet om det er fornuftig eller ikke. Ellers så bør vel sjekke om kretsen oscillerer også hvis en skulle slumpe til å bruke en for liten feedback-motstander.
     

    VegardW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    4.045
    Antall liker
    2.796
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4

    El-retur

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2012
    Innlegg
    2.316
    Antall liker
    1.880
    Sted
    Sauda
    Torget vurderinger
    14
    Veldig kjekt med oscilloscop når du skal beregne fb,kjekt å se hva som skjer.
    Om du vil ha et,så har jeg et stående som virker.
    (Gratis)
     

    Førsten

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.06.2011
    Innlegg
    222
    Antall liker
    28
    Hei.
    Det takker jeg ja til, hadde vært gøy å fått «sett» hva som skjer. Vi kan ta resten på PM.
     

    Førsten

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.06.2011
    Innlegg
    222
    Antall liker
    28
    Monterte V-meter for bias på venstre 807. Tanken er å montere bryter slik at jeg kan veksle mellom begge. Samme for inngangsrørene etterhvert, samt enten G2 spenning eller B+. Hadde bare 43 mm hullsag så jeg måtte file resten, det gidder jeg ikke flere ganger så jeg skal skaffe en på 45mm.
    Om jeg kjører fake triode, må jeg tune ned B+ av hensyn til G2, eller er det spenningsforskjellen G2 og anode som er viktig?
     

    Vedlegg

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.808
    Antall liker
    1.378
    Hva er fake triode? Er det det som kalles triodekoblet eller er det noe annet?
     

    Førsten

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.06.2011
    Innlegg
    222
    Antall liker
    28
    Ja er vel egentlig det. Fake triode begrepet tror jeg kommer fra en 2k motstand mellom G2 og anoden for å holde G2 på en litt lavere spenning, en «real triode» er vel da direkte koblet mellom G2 og anoden.
    I mitt tilfelle er jeg usikker på om G2 tåler bortimot B+, men jeg vet ikke effekten av 2k motstanden. Kan hende det går fint når man senke spenninga litt ift anode.
     

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.808
    Antall liker
    1.378
    Har dessverre ingen erfaring med 807, men ser jo av spesifikasjonene at en bør holde seg under 400V volt.
     

    Vedlegg

    Førsten

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.06.2011
    Innlegg
    222
    Antall liker
    28
    Justerte strøm gjennom regulatorrørene, de lå på 16,5 mA noe som er noget nært de max 20mA oppgitt. Justerte til ca 11 mA, da ble det mye bedre, spesielt med litt pådrag. Regrørene kunne blafre litt på basslag.
    Lodda om til "fake triode", brukte en 1,2k motstand mellom anode og G2.

    Så kommer spørsmålet: B + er ca 445V og bias er ca 35V. Har da 410 V over røret , og med de ca 7 V som dropper gjennom 1,2k, er jeg på VG2 403V.
    Tenker jeg rett her, eller griller jeg rørene mine her jeg sitter?

    Spiller ganske bra slik, 807 rørene trekker noe mer strøm men jeg skal være innafor max grenser. Kjører enda med samme FB som i pentode, 100k mellom anode og koblingskondis.
    Synes den ble klarere og litt livligere å høre på, stemmer kommer mer ut av ht. Dessverre fremdeles litt tynn i bunn enda, og stemmene har ikke helt den fylden jeg liker på akustisk musikk. Alt i alt tror jeg at jeg liker den best slik, men kan hende det er forventningen som spiller meg et puss...
     

    jane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.06.2004
    Innlegg
    3.064
    Antall liker
    1.055
    Sted
    '
    Med det du opplyser så har du et anodetap i underkant av 30 Watt.
    Det burde gå bra, max Pa for 807 er 30 W.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn