Nytt prosjekt, 807 utgangsrør?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Førsten

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.06.2011
    Innlegg
    222
    Antall liker
    28
    God kveld.

    Er i tenkeboksen om et nytt rørprosjekt, og har surfa borti 807.

    Noen her med erfaringer med dette røret? Har søkt men får ingen treff her inne....

    Etter det jeg kan se er det en beam-tetrode med max dissapation på ca 35 W. Mulighet for både triode og tetrode drift. Trenger ikke allverdens med spenningssving, og relativt siviliserte spenninger i sving. Prisen er det ikke noe å si på slik det ser ut.

    Rørsokkelen er noe ukurant muligens men det må det la seg gjøre å finne, samme med topcap.

    Driver vil bli E80CC for det har jeg allerede, eller feks E83F.

    Kan dette være noe å bygge en single ended tetrode/triode, eller blir det bare nok en KTxx klone?
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.100
    Antall liker
    4.944
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    807 har et ymse rykte.
    Populært som sender rør for radio amatører i "gamle dager".
    Lagde mye surr på TV skjermer.
    Som HiFi fungerer det utmerket.
    Billig er det også.
     

    Førsten

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.06.2011
    Innlegg
    222
    Antall liker
    28
    Hmmm er den verdt bryet å basere en forsterker på?

    Kommer til å kjøre den som tetrode, har allerede en SEUL.


    Har sett litt på kretser rundt g2, er det ikke bedre å forspenne g2 med en spenningsdeler til jord enn å la Ig2 dra ned spenninga gjennom en motstand?
    I en spenningsdeler vil jo Ig2 bare være en del av strømmen i spenningsdeleren og dermed endre spenninga mye mindre ved variasjoner i Ig2, enn hva en ensom Rg2 vil gjøre. Karakteristikken i tetroder og pentoder avhenger jo mye av Vg2, skulle tro det da er et poeng å holde den så stabil som mulig.

    Er jeg på villspor her?
     

    jane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.06.2004
    Innlegg
    3.063
    Antall liker
    1.054
    Sted
    '
    I klasse A (som single ended er) har det ikke så veldig stor betydning siden strømtrekket er symmetrisk og det er vanlig praksis å avkoble spenningen på g2 med en filterkondensator. Men det er aldri galt å gjøre Vg2 så stabil som mulig.
    Klasse AB stiller større krav til stabilitet på Vg2, siden AB i sin natur har asymmetrisk behov for Ig2.
     

    VegardW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    4.045
    Antall liker
    2.796
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    For nesten 10 år siden fikk jeg masse god hjelp av Jane og Audiomix i forbindelse med bygging av en 13e1 se forsterker.her er et sitat fra et av innleggene i den byggstråden:
    «Jeg registrerer at thd reduseres med nesten 40 % ved maks tilt i 13e1 kretsen når g2 er regulert.»
     

    Førsten

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.06.2011
    Innlegg
    222
    Antall liker
    28
    Takker for den, har vært innom den men jeg kunne ikke huske hvor.

    Ser at enkelte har best erfaring med dette røret med høye spenninger og høy last, opptil 700VDC og 12-14k faktisk.
    Andre igjen liker den som triode og "fake triode", som vanlig delte meninger om hva som er best.

    En annen ting som går igjen er viktigheten av stiv Vg2 supply, og det er vel naturlig all den tid g2 har stor innvirkning på kurver. VegardW er jo og inne på dette. Noen har dratt det helt til egen Vg2 forsyning med regulerering alle veier, men jeg tror jeg vil holde det til en avkoblet spenningsdeler. Lav Ia og høy B+ vil jo også bidra litt til stabil Vg2 da PSU bør sagge mindre hvis strømtrekket blir lavere.

    Hvordan ser slik Vg2 regulering ut i praksis? Ser at det referers til VR (Voltage Regulator) rør?

    Er litt frem og tilbake om jeg skal satse på denne, har jo strengt tatt allerede en tetrodeforsterker. Hobbykontoen er også noe redusert for tiden desverre. Kunne alltids "lånt" deler fra forrige bygg men det er nesten for galt å slakte den første jeg bygget. Kan selvfølgelig kjøpe inn det nødvendigste og prøve med PSU etc fra den andre forsterkern, og hvis det smaker fugl kan jeg jo gå videre med prosjektet.
     

    Førsten

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.06.2011
    Innlegg
    222
    Antall liker
    28
    Har leita litt på det store interspace, og satt meg inn i VR rør.

    Ser ut for meg som at det er en enkel og grei løsning på Vg2-problematikken. Litt spenningsfall er det jo ved økende strøm men mye bedre enn spenningsdelere o.l., ihvertfall ved først øyekast.

    Kan disse kombineres med en serie resistor utover den som må til for å begrense strøm, eller mister man uforholdsmessig mye av fordelen med VR rør da? Alternativet er jo to i serie?
    Går da ut fra at de fleste ligger på max 150V i spenningsdropp, finns sikkert flere der ute.
    Ligger på ca 500V DC i PSU, og burde nok ned i ca det halve i Vg2 på utgangsrøret.
     

    VegardW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    4.045
    Antall liker
    2.796
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    jeg gjorde ganske mange forsøk med forskjellige måter å regulere g2 spenningen på. Den vesentlige forskjellen er mellom regulert og uregulert Vg2.
    Det ble hevdet av enkelte at høy Vg2 resulterte i mindre forvrengning enn en lavere Vg2. Jeg fant at det ikke er tilfelle med 13e1 og vil foreslå at du holder Vg2 enten på 107 (0b2) eller 150V (0A2) . så leter du opp et av databladene hos Franks electron tubedatasheet for disse rørene er det mange, men i noen av de står det en grei beskrivelse av hvordan du skal beregne dropmotstanden før vr røret. Når du har sett på dette vil du se at setningen som begynner med " kan disse kombineres..." ikke er relevant problemstilling.
    En høy Vg2 spenning resulterer i mere strøm i g2 og jeg har ikke kunnet finne noen fordeler med det.
     

    jane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.06.2004
    Innlegg
    3.063
    Antall liker
    1.054
    Sted
    '
    En høy Vg2 spenning resulterer i mere strøm i g2 og jeg har ikke kunnet finne noen fordeler med det.
    Vg2 setter begrensinger på Ia.
    Tuner du Vg2 for lavt greier du ikke å trekke nok strøm ut av anoden. Jeg finner ikke Vg2/Ia-kurver på 807 i farta med 6L6 er et rør i samme familie.
    Kurvene viser Ia som funksjon av Vg2 når Vg1=0v.

    Vg2Ia6l6.JPG
     

    Førsten

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.06.2011
    Innlegg
    222
    Antall liker
    28
    Ja, jeg har ikke helt satt meg inn i hva som finnes av VR rør, men det finnes nok et som passer, og er jeg heldig får jeg tak i det nord for ekvator :)
    Å tune spenning med en ekstra resistor for g2 vil vel bli litt meningsløst når jeg tenker meg om, selvom den vil bli mindre og ikke få like stor innvirkning på dynamisk Vg2.

    Hvor mye variasjon i Vg2 er for mye? Leste i blekka BerntJ linket til at den burde være innafor 5% og det bør vel fint la seg gjøre?


    Dropmotstanden skulle vel bli (B+ - Vdrop)/ Ønsket strømgjennomgang i mA = resistor str i kOhm.

    Ang Vg2 er det visst viktig at den ikke overstiger 300V, bortsett fra det kan man visst gjøre mye rart med dette røret.
     

    Førsten

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.06.2011
    Innlegg
    222
    Antall liker
    28
    @ Jane

    Du svarte mens jeg skrev forrige svar.

    Tenkte å holde meg til 280-300V ihvertfall innledningsvis, så kan jeg heller endre litt etterhvert. De fleste jeg har lest skriver at Vg2 er holdt på 250-300V også har de heller forsket på varierende Va og last
     

    Førsten

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.06.2011
    Innlegg
    222
    Antall liker
    28
    Takker for tips!

    Har begynt på byggetråden din VegardW, tror kanskje vi har endel like utfordringer.

    Skal begynne å smi på en krets så får vi se hvor dette bærer 8)
     

    Førsten

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.06.2011
    Innlegg
    222
    Antall liker
    28
    Leste tråden din VegardW, imponerende!!

    Har lest litt rundt og sett på krets med E83F og 807.

    E83F blir lagt på B+ 300V og RL på 15k. Bias blir -2,5V Iq 12,5 mA Vg2 150V. Syns dette så ut som et fint arbeidspunkt, tilsynelatende ganske lineært bl.a.

    807 legges på B+ 485V (Den spenninga jeg har i PSU i den ampen jeg allerede har bygd), bias -25V, Iq 50mA og Vg2 på 300V.
    Rl blir ca 10kOhm, flere kilder anbefaler høy last og jeg kan ane hvorfor...

    Så til forspenning av begge g2. Har i utgangspunktet beregnet spenningsdelere med avkobling men problemet er, som flere nok har skjønt, at spenninga varierer mye med strømtrekk i g2. Vg2 i E83F er muligens akseptabelt regulert slik ettersom Ig2 er lav og lett å drukne i strømmen gjennom en spenningsdeler, men det er værre med g2 i 807. Her får jeg ca 44V variasjon, ca 15%, og det er vel i meste laget... Brenner av mye effekt for å komme under feks 5%.
    NB! Jeg har, vel å merke, beregnet de forskjellige Ig2 basert på forholdstall mellom Ia og Ig2, så det er ikke sikkert tallene er skuddsikre, men helt ute av kurs er det neppe.

    Løsninga blir nok regulatorrør. Tenkte to 0D3/0A2 i serie, da kan jeg forsyne g2 E83F med 150V og g2 807 med 300V. Har ikke regna på det men jeg mener jeg skal kunne forsyne en kanal med et regulatorpar.
    Plan B er å forsyne kun E83F med et regulatorpar, Både B+ og Vg2, men det er kanskje råflott?


    Noen synspunkter eller kommentarer?
     
    Sist redigert:

    Cobra2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2003
    Innlegg
    4.980
    Antall liker
    1.055
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    75
    Lett off topic? : Jeg har brukt 807 med sokkel-adapter i flere EL-34 forsterkere, kan fungere utmerket....
     

    Førsten

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.06.2011
    Innlegg
    222
    Antall liker
    28
    Neida, ikke så OT det.

    Takk for tips, har et eller to jeg kan prøve når den tid kommer.
     

    Førsten

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.06.2011
    Innlegg
    222
    Antall liker
    28
    Hei

    Her er skjema slik det er tenkt i utgangspunktet. Beklager kladdepreget:rolleyes:

    Hvis noen ser noe åpenbart galt er det bare å skrike ut, jeg står for hugg. Venter inn endel saker ila uka, skal også bestille endel fra Elfa de nærmeste dagene.
    PSU tenkte jeg å bruke den i den andre forsterkeren, kan hende det blir bare styr men da får jeg ihvertfall en ide om kretsen før jeg bestiller mer...
     

    Vedlegg

    Førsten

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.06.2011
    Innlegg
    222
    Antall liker
    28
    Har puska litt med rørsokler på aluplata jeg skal bruke for å testkjøre ampen. Router heating på hver side til hvert rørpar, så kan B+ og jord gå i senter, håper å unngå støy og andre gremlins da.
    Vg2 på 807 blir regulert fra de to VR røra, så får jeg se om Vg2 på inngangsrøra blir fra samme regulering men i starten blir det spenningsdeler der.
     

    Vedlegg

    Førsten

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.06.2011
    Innlegg
    222
    Antall liker
    28
    God kveld, har et spørsmål å lufte.
    Har en Hammond 372HX på 300-0-300V for PSU til forsterkeren.
    Med to dioder, jordet sentertapping og CLCLC filter skal jeg få i overkant av 400V B+, men dette blir litt lite ift kretsdesignet.
    Kan jeg koble en likeretterbro over 600V, («seriekoble» de to 300V) og bruke LCLC filter istedet? Skal da ende opp ca 530 V B+, sannsynligvis noe slikt som 500V Va.
    Fordeler/ulemper med LC kontra CL filtrering?
    Kunne ha koblet primær på trafo med 230V på 200V konfig, men da høynes glødespenning også, det er ikke ønskelig. Får uansett ikke høy nok B+
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.100
    Antall liker
    4.944
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Det går bra.
    Vær obs på VA på trafoen.
    Og choken må være laget for choke input.
    Jeg fant to stk 807 her om dagen.
    Lenge siden du spurte.........
     

    Førsten

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.06.2011
    Innlegg
    222
    Antall liker
    28
    Supert, da prøver jeg den først så slipper jeg å bygge om så mye i kretsen.

    Aha, kan godt hende jeg slår på etterhvert da, har litt knitring og slikt som jeg mistenker kommer fra de 807 jeg har.
     

    VegardW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    4.045
    Antall liker
    2.796
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Choken behøver ikke å være laget for choke input, men den må bla takle Max AC strøm «rippel « i den aktuelle kretsen. Om du simulerer psu et i
    PSUD2 så finner du ut av dette
     

    Førsten

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.06.2011
    Innlegg
    222
    Antall liker
    28
    Kjørte et LCLC filter med likeretterbro gjennom PSUD2, og det kan se ut som PIV over likeretterne blir for høy, ihvertfall det PSUD2 påstår. Verdiene ligger i grenseland for de diodene jeg har, vet ikke hvor smart det er å utfordre slikt... Spenninga blir dog spot on med LCLC, med CL filter må jeg droppe ganske mye spenning og det føles litt for galt.
     

    fuzzroffe

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.01.2020
    Innlegg
    330
    Antall liker
    437
    Sted
    Stavanger
    Dioder er relativt billige, så akkurat der ville jeg ikke tatt store sjanser. Sakset fra Valvewizard:

    "The diodes must also have a Reverse Repetative Maximum (Vrrm) rating that excess the peak AC voltage (this may be called the Peak Inverse Voltage (PIV) rating on older data sheets). The peak AC voltage is equal to 1.4 × Vrms. The popular 1N4007 is rated for 1000V. This corresponds to an AC voltage of 1000V/1.4 = 714Vrms. However, we should knock off 10% to allow for variation in mains voltage, and knock off another 10% to allow for the transformer voltage being high if loaded only lightly."
     

    Førsten

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.06.2011
    Innlegg
    222
    Antall liker
    28
    Prøvde med to dioder og jordet senter, fikk 375 Va på 807. Dette er 80-100 V under kretsdesign men det hørtes veldig bra ut alikevel.
    Ser at VR rørene blinker endel på økende pådrag, er dette normalt eller bør jeg endre litt på motstanden før VRrørene nå som B+ er noe lavere enn tenkt? Betyr det at rørene tenner/slukker med varierende pådrag?
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.100
    Antall liker
    4.944
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Ikke så kritisk med høyspenningen, men dette er lavt til 807.
    Hvis VR rørene blinker er spenningen for lav og den varierer for mye.
    Er du fortsatt interessert i flere 807?
    Har noen som du kan få mot porto.
    Ukjent tilstand.
     

    Førsten

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.06.2011
    Innlegg
    222
    Antall liker
    28
    Du har nok helt rett, bør bytte motstanden som begrenser strømmen i røret.
    Går kun 8mA nå, bør nok ligge på 15-20 mA.
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.100
    Antall liker
    4.944
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Ja. Følg spec.
    Ellers kan det bli mye mer støy enn uten slikt stabilisator rør.
    Det har vist seg at en stiv spenningsdeler med god avkobling kan gi bedre resultat enn et slikt stab rør.
     

    VegardW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    4.045
    Antall liker
    2.796
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Da jeg holdt på med 13e1 ampen, fant jeg at
    Regulert g2 spenning resultere i vesentlig lavere thd enn uregulert😎
    Jeg endte med en swenson regulator til g2 til utgangsrøret og et 0B2 til g2 i driverrøret
     

    Førsten

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.06.2011
    Innlegg
    222
    Antall liker
    28
    Takker for tips.

    Skal ut å bore ferdig chassis så jeg får montert den inn der den skal være, kanskje jeg får den sammen i kveld👍
     

    Førsten

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.06.2011
    Innlegg
    222
    Antall liker
    28
    Har sett på diverse PSU-løsninger, og det var litt mer komplisert enn jeg trodde.
    Med likeretterbro og LCLC filter får jeg problemer med diodeswitching og det jeg har forstått som «returspenning» fra choken i det øyeblikket diodene ikke leder. Dette resulterer i spenningspeaker som kan bli svært høye, og kan være ødeleggende for dieoder etc. Se vedlagt bilde med varsel fra PSUD.
    Løsningen her vil kunne være en liten 1uF Wima rett etter likeretter, som kan ta disse peakene (Snubber?) Denne vil ha ca 800V over seg så kan godt hende jeg må seriekoble to så de kan dele på julingen. Dette refereres forøvrig ofte til som cLCL (ja liten c) filter, det var jeg ikke klar over.
    Et annet poblem med LCLC er visst at i oppstartsøyeblikket vil man ofte ikke ha nok strømtrekk i kretsen. Dette kan resultere i at spenninga peaker opp mot, i mitt tilfelle 800 V, og følgelig griller kondensatorer etc. Jeg er ikke sikker på om spenningsdeleren som regulerer Vg2 for inngansgrøret, trekker nok strøm (ca 20mA) til at dette fenomenet ikke oppstår, så det kan hende dette ikke blir et problem. Dette er det eneste i kretsen som trekker strøm fra starten.

    Jeg skulle gjerne hatt høyere spenning enn de knappe 380 V jeg fikk sist, dels pga 807 trives med høy spenning og at jeg slipper så mye endring i kretsen.

    Kanskje det enkleste ville være å tune kretsen til 380V og ikke tenke så mye mer på det? Forsterkeren låt bra, men jeg får kanskje ikke utnyttet potensialet fullt ut. Overtenker jeg her?🤔😀 0BBC550F-1A54-4B0C-B76D-04093C2E9ADE.jpeg 20A68093-B652-49F3-B89C-6F762CAD29DB.jpeg
     
    Sist redigert:

    VegardW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    4.045
    Antall liker
    2.796
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    kan du legge ut skarpe bilder, jeg klarte ikke å lese dette?
    Kan ta en titt på det, noe som ikke henger på greip her.
    sett inn en bleeder over kondensatoren i det andre lc leddet. En grei tommelfinger regel er at du trenger 1k motstand pr H i choken. ufte kan en komme unna med lavere verdi og mindre bortkastet strøm gjennom bleederen. Det er enkelt å finne ut av, bare å legge inn en currenttap mellom første og andre lc ledd og angi strømtrekket tilsvarende bleederen. så sjekker du hvordan ulike bleeder verdier endrer peaken. klarte ikke å se choke verdiene å¨bildet, så litt generell kommentar
     

    Førsten

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.06.2011
    Innlegg
    222
    Antall liker
    28
    Her er bedre bilder. Forskjellen er C1 på 1uF, ser ut som denne tar bort det aller meste av spike.
    Leste litt i Morgan Jones’ bok når jeg begynt å spekulere her, var ikke klar over at man kan variere B+ mellom 0,9 og 1,4 x VRMS ved å variere litt på C1. Hvis man justerer denne mellom 1 og ca 10-15 uF kan man variere og tune B+ etter ønske👍 Større enn dette er man stortsett på 1,4x
    Chokene er ratet til 300 mA, spenningsdeleren drar knappe 10% av dette så kan hende er det nok til å komme unna «oppstartspeak»
     

    Vedlegg

    Førsten

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.06.2011
    Innlegg
    222
    Antall liker
    28
    Det skrider frem, midt mellom alt av plikter... Har muligens hobbyrom på gang, blir enklere hvis ting kan ligge imellom hver gang jeg kan lodde litt og slipper å flytte på og av kjøkkenbordet.
    4497EF9B-AF2E-4176-AD5B-34BFBA3F758B.jpeg
    FA9FB51C-32A6-4BAA-95D1-576B28031553.jpeg
     

    Førsten

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.06.2011
    Innlegg
    222
    Antall liker
    28
    Ferdig med forsterkeren, og den spiller bra men jeg har et par ankepunkter....
    Har temmelig mye brum i første choken, dette var vel kanskje fryktet og det slo jaggu til. Prøvde også å droppe spenningsdeleren for forspenning av G2 på E83F og heller tappe spenning mellom regulatorrørene men det likte den heller ikke noe særlig. Skal ikke det gå an?
    Fikk pulserende popping i HT etter noen sekunder, ettersom spenninga ble endel høyere uten strømtrekket lurer jeg på om regulatorrørene ikke likte seg spesielt godt men jeg er ikke sikker. Kobla tilbake til spenningsdeler, forska ikke mer egentlig.
    Tror jeg skal bestille en annen hovedtrafo og heller filtrere med CLCLC enn LCLC med snubber, det funka som snus sist, selv om spenninga var noe lavere.
    Kretsen forøvrig oppfører seg bra, fikk en times spilletid på Monopulsene og jeg synes den spiller riktig bra😎 B+2 og Vg2 E83F er litt høyere enn designet, men jeg er godt innafor maksgrenser så jeg tror det skal få være slik.
    54DC81CA-F83D-45AF-924B-B23523CE6C23.jpeg
    6CEEFEFF-1878-4BAD-90B5-7A02D39C7D64.jpeg
     

    Førsten

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.06.2011
    Innlegg
    222
    Antall liker
    28
    Bestilte ny hovedtrafo, synes det ble mye fuzz med den andre. Enklere PSU med færre kompromisser og komponenter, så da var valget greit egentlig...
     

    Førsten

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.06.2011
    Innlegg
    222
    Antall liker
    28
    Noen som har testet, og evt målt, sammenligning mellom Schade feedback og gNFB?
    Noen betraktninger i så måte?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn