Nytt headphone anlegg

T

Tittentei

Gjest
Dette er ikke noe problem, Tittentei. Jeg liker dog ikke typen innlegg som Sorgenfri kommer med. Han påstår at dette kun er dagdrømmer og mangler realisme. Der trekker jeg streken for hva jeg anser som normal folkeskikk. Det er greit nok at han tenker dette for selg selv, men det er helt unødvendig å presentere disse tankene på trykk på forumet. Det kommer intet kreativt ut av det og det ligger ingen positive hensikter bak det.

Med hensyn på at folk lurer på hvorfor, så er det helt greit men hvorfor må man tro det værste? Grunnen til at jeg ikke svarte på dine spørsmål er at jeg har forsøkt å tenke litt på hvordan jeg skal formulere et svar. Så tok tråden helt av og jeg har aldri rukket å skrive ferdig det svaret. Nå er det nesten litt sent og blir helt utenfor hva vi diskuterer. Egentlig burde tråden vært flyttet til datahjørnet fordi det er hva den stort sett handler om.

De fleste som satser tungt på headfi har mer enn et sett gode hodetelefoner og headamper. Hvorfor er det uvanlig når jeg også vurderer dette. Måten det ble presentert på var nok noe klønete. Det jeg egentlig forsøkte å få frem var at det anlegget som ble skissert først var et anlegg som det nok må jobbes en del med før er på plass og at det kommer til å ta litt tid. Av den grunn ønsket jeg et annet headfi anlegg så lenge. Det var dette andre anlegget jeg presenterte som et nedskalert anlegg nummer 2. At det skulle bli Sennheiser Orpheus i dette anlegget tviler jeg dog en del på. Jeg synes ikke de er verdt pris med hensyn på lydkvalitet. Men de er vurdert fordi de scorer særdeles høyt på en "må ha" skala og har også høy samlerverdi (som jo er noe jeg har redegjort for at betyr litt for meg tidligere).

Mvh
Roysen
Først, så skal jeg ærlig innrømme at jeg noen ganger tenker det verste når jeg leser trådene dine, men om det er til noen trøst, så gjelder det ikke bare deg, men også om de andre som poster, hehe. Hvis du har lest noe av alt sludderet jeg har skrevet her inne, så er sjansene høye for at du har tenkt negativt om meg også, så det er vel helt menneskelig. ;D Beklager at jeg gjorde det denne gangen.

Historikken over hva du har hatt og har, viser at du ikke snakker luftslott. Planene dine forandrer seg hele tiden, men det er vel gjengs for 99 % av oss her inne. Det skulle bare mangle om ikke dine planer endret seg fra tid til annen, når det omtrent er snakk om boligpriser på noe av utstyret :)

Ok, da skjønner jeg bedre. :) Orpheus er nok ingen dum idé, jo større headfi-industrien blir, desto mer verdt blir sikkert systemet med mindre det blir relansert, så det er jo ikke dumt tenkt.

Når det gjelder andre hodetelefoner, så ville jeg bare kastet meg i det et sted, i alle fall fått hørt Audeze'ene (siden de er mørke og jeg har inntrykk av at du lytter til endel eldre, kanskje litt lyst mastret musikk?). Et problem med hodetelefoner, er at de sitter så tett opp til øret, så diskanten må ikke bevege seg lang avstand fra driver til øret, det gjør at diskanten er mer fremtredende enn i høyttalere. Det samme kan sies om avstanden mellom mikrofonen i et innspillingsstudio og til øret når du sitter i publikum på en konsert. Tror derfor at dette er noen av grunnene til at mørktlåtende hodetelefoner slik som Audeze har fått bra vind i seilene.

Aner ikke hvor mye erfaring du har med headfi, men soundstage slik (jeg tror du) du er opptatt av fra stereo kan du bare glemme, dessverre. :( Ting kan låte ganske imponerende på binaurale innspillinger, og da har jeg snudd meg i rommet og lurt på hva som foregår bak meg, men på vanlige innspillinger er og blir stereo orders of magnitude bedre. Litt banalt sagt, så er kanskje det beste du kan håpe på at vokalisten står i panna di fremfor midt inne i hodet, hehe.

De hodetelefonene som går for å ha mest detaljer, er definitivt de lyseste, men unntaket er altså Audeze som har evnet å lage mørk, men detaljert lyd. Bassen i dem, tror jeg du kommer til å synes er helt vill. Den er superdetaljert og ingen romartifakter el.l.

Så kanskje lurt å bare ta et par hodetelefoner på lån, høre hva du liker og ikke liker, så si hva du vil ha mer eller mindre av. Da blir det mye enklere å si hva som kan egne seg, tror jeg. :)

Alt over er seff min mening, så mulig jeg er helt på villspor hva angår preferanser, hva du vil like osv osv osv. :)

Uansett, så ønsker jeg deg lykke til med headfiriggen(e) dine, hehe. :)
 
T

Tittentei

Gjest
I anlegget presentert i åpningsinnlegget er det nok først og fremst stor oppløsning og eksplosiv dynamikk jeg er ute etter. Jeg håper forsterkerne bidrar med litt varme som Abyss nok ikke har i utgangspunktet.

Mvh
Roysen
Har TakeT H2+ og TakeT T2+ (amp produsert for disse hodetelefonene spesifikt av Trafomatic Audio) + SOtM dX-USB HD med oppgradert klokke (USB->coax konverter) med batteristrømforsyning (alt sammen er lånt av Moiz Audio). Som kilde benyttes Mytek 192 STEREO DSD DAC som jeg kjøpte i april i fjor. DSD over FireWire. Er ikke noe glad i å omtale lånt utstyr her inne, og i alle fall ikke uten å si at det er lånt, siden det kan se ut som om jeg driver med snikreklame etc.

Disse har en ekstrem oppløsning med mye luft, superraske transienter, bra soundstage og holografi. De er veldig uvanlig (er vel bare mteinum som har dette settet i Norge, tror jeg). Det har altså veldig god dynamikk, både høyt og lavt, men graver ikke kjellerdypt slik som Audeze. I tillegg er de lyse i lyden, og dette er min største "gripe" med dem rent subjektivt, pga dette er de ikke noe for meg, men jeg kan se at folk som ikke har noe imot dette kan like dem godt.

Bare ampen veier 20kg, så dette er for spesielt interesserte ;D Før T2+ var man avhengig av TR2+, en transformator i likhet med det Woo tilbyr for STAX, bare for disse som er veldig ekstreme mtp impedansesvingninger.

Morpheus linket til dette i stad, men her er det igjen (mye info om systemet): 6moons audio reviews: TakeT H2+ & Trafomatic Audio T2+

1.png
 

Distinctive

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2006
Innlegg
11.063
Antall liker
3.589
Sted
Stavanger
Cachen er jo normalt der for å ha rask ssd cache for snurredisker, så det blir litt spesielt i dette tilfellet hvor hele NASen består av ssd.
Dette er jeg også enig i.
Med single RAID controller (LA), så er vel også cachen grei å ha ved avbrudd i strømforsyningen. Da bli fort åpne filer/databaser korrupte hvis skriveoperasjoner pågår. Jeg har ikke sett noe krav til UPS, men det er vel heller ikke noe tema.
 

Roysen

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2014
Innlegg
2.496
Antall liker
506
Torget vurderinger
0
Siden jeg nå har begynt å få kontroll på utstyrslista for å kunne oppnå det jeg ønsker av tekniske specs, hadde jeg håpet vi kunne ta en titt på det jeg skrev i innlegget linket til nedenfor. Kan noen hjelpe meg med hvilken software og evt hardware jeg trenger for å oppnå de beskrevne detaljene og hvordan evt software og hardware må konfigureres for å få dette til.

http://www.hifisentralen.no/forumet/hodetelefoner/74552-nytt-headphone-anlegg-4.html#post1838569

Mvh
Roysen
 

Roysen

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2014
Innlegg
2.496
Antall liker
506
Torget vurderinger
0
Cachen er jo normalt der for å ha rask ssd cache for snurredisker, så det blir litt spesielt i dette tilfellet hvor hele NASen består av ssd.
Dette er jeg også enig i.
Med single RAID controller (LA), så er vel også cachen grei å ha ved avbrudd i strømforsyningen. Da bli fort åpne filer/databaser korrupte hvis skriveoperasjoner pågår. Jeg har ikke sett noe krav til UPS, men det er vel heller ikke noe tema.
UPS har ikke vært noe tema selv om jeg har snust litt på en batteriløsning som Vredensgnag presenterte at Living Voice benyttet i demorommet i sine lokaler.

Mvh
Roysen
 

Roysen

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2014
Innlegg
2.496
Antall liker
506
Torget vurderinger
0
I anlegget presentert i åpningsinnlegget er det nok først og fremst stor oppløsning og eksplosiv dynamikk jeg er ute etter. Jeg håper forsterkerne bidrar med litt varme som Abyss nok ikke har i utgangspunktet.

Mvh
Roysen
Har TakeT H2+ og TakeT T2+ (amp produsert for disse hodetelefonene spesifikt av Trafomatic Audio) + SOtM dX-USB HD med oppgradert klokke (USB->coax konverter) med batteristrømforsyning (alt sammen er lånt av Moiz Audio). Som kilde benyttes Mytek 192 STEREO DSD DAC som jeg kjøpte i april i fjor. DSD over FireWire. Er ikke noe glad i å omtale lånt utstyr her inne, og i alle fall ikke uten å si at det er lånt, siden det kan se ut som om jeg driver med snikreklame etc.

Disse har en ekstrem oppløsning med mye luft, superraske transienter, bra soundstage og holografi. De er veldig uvanlig (er vel bare mteinum som har dette settet i Norge, tror jeg). Det har altså veldig god dynamikk, både høyt og lavt, men graver ikke kjellerdypt slik som Audeze. I tillegg er de lyse i lyden, og dette er min største "gripe" med dem rent subjektivt, pga dette er de ikke noe for meg, men jeg kan se at folk som ikke har noe imot dette kan like dem godt.

Bare ampen veier 20kg, så dette er for spesielt interesserte ;D Før T2+ var man avhengig av TR2+, en transformator i likhet med det Woo tilbyr for STAX, bare for disse som er veldig ekstreme mtp impedansesvingninger.

Morpheus linket til dette i stad, men her er det igjen (mye info om systemet): 6moons audio reviews: TakeT H2+ & Trafomatic Audio T2+

Vis vedlegget 266175
Jeg har også sett litt på denne kombinasjonen. Den er i høyeste grad aktuell.

Mvh
Roysen
 

Roysen

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2014
Innlegg
2.496
Antall liker
506
Torget vurderinger
0
Dette er ikke noe problem, Tittentei. Jeg liker dog ikke typen innlegg som Sorgenfri kommer med. Han påstår at dette kun er dagdrømmer og mangler realisme. Der trekker jeg streken for hva jeg anser som normal folkeskikk. Det er greit nok at han tenker dette for selg selv, men det er helt unødvendig å presentere disse tankene på trykk på forumet. Det kommer intet kreativt ut av det og det ligger ingen positive hensikter bak det.

Med hensyn på at folk lurer på hvorfor, så er det helt greit men hvorfor må man tro det værste? Grunnen til at jeg ikke svarte på dine spørsmål er at jeg har forsøkt å tenke litt på hvordan jeg skal formulere et svar. Så tok tråden helt av og jeg har aldri rukket å skrive ferdig det svaret. Nå er det nesten litt sent og blir helt utenfor hva vi diskuterer. Egentlig burde tråden vært flyttet til datahjørnet fordi det er hva den stort sett handler om.

De fleste som satser tungt på headfi har mer enn et sett gode hodetelefoner og headamper. Hvorfor er det uvanlig når jeg også vurderer dette. Måten det ble presentert på var nok noe klønete. Det jeg egentlig forsøkte å få frem var at det anlegget som ble skissert først var et anlegg som det nok må jobbes en del med før er på plass og at det kommer til å ta litt tid. Av den grunn ønsket jeg et annet headfi anlegg så lenge. Det var dette andre anlegget jeg presenterte som et nedskalert anlegg nummer 2. At det skulle bli Sennheiser Orpheus i dette anlegget tviler jeg dog en del på. Jeg synes ikke de er verdt pris med hensyn på lydkvalitet. Men de er vurdert fordi de scorer særdeles høyt på en "må ha" skala og har også høy samlerverdi (som jo er noe jeg har redegjort for at betyr litt for meg tidligere).

Mvh
Roysen
Først, så skal jeg ærlig innrømme at jeg noen ganger tenker det verste når jeg leser trådene dine, men om det er til noen trøst, så gjelder det ikke bare deg, men også om de andre som poster, hehe. Hvis du har lest noe av alt sludderet jeg har skrevet her inne, så er sjansene høye for at du har tenkt negativt om meg også, så det er vel helt menneskelig. ;D Beklager at jeg gjorde det denne gangen.

Historikken over hva du har hatt og har, viser at du ikke snakker luftslott. Planene dine forandrer seg hele tiden, men det er vel gjengs for 99 % av oss her inne. Det skulle bare mangle om ikke dine planer endret seg fra tid til annen, når det omtrent er snakk om boligpriser på noe av utstyret :)

Ok, da skjønner jeg bedre. :) Orpheus er nok ingen dum idé, jo større headfi-industrien blir, desto mer verdt blir sikkert systemet med mindre det blir relansert, så det er jo ikke dumt tenkt.

Når det gjelder andre hodetelefoner, så ville jeg bare kastet meg i det et sted, i alle fall fått hørt Audeze'ene (siden de er mørke og jeg har inntrykk av at du lytter til endel eldre, kanskje litt lyst mastret musikk?). Et problem med hodetelefoner, er at de sitter så tett opp til øret, så diskanten må ikke bevege seg lang avstand fra driver til øret, det gjør at diskanten er mer fremtredende enn i høyttalere. Det samme kan sies om avstanden mellom mikrofonen i et innspillingsstudio og til øret når du sitter i publikum på en konsert. Tror derfor at dette er noen av grunnene til at mørktlåtende hodetelefoner slik som Audeze har fått bra vind i seilene.

Aner ikke hvor mye erfaring du har med headfi, men soundstage slik (jeg tror du) du er opptatt av fra stereo kan du bare glemme, dessverre. :( Ting kan låte ganske imponerende på binaurale innspillinger, og da har jeg snudd meg i rommet og lurt på hva som foregår bak meg, men på vanlige innspillinger er og blir stereo orders of magnitude bedre. Litt banalt sagt, så er kanskje det beste du kan håpe på at vokalisten står i panna di fremfor midt inne i hodet, hehe.

De hodetelefonene som går for å ha mest detaljer, er definitivt de lyseste, men unntaket er altså Audeze som har evnet å lage mørk, men detaljert lyd. Bassen i dem, tror jeg du kommer til å synes er helt vill. Den er superdetaljert og ingen romartifakter el.l.

Så kanskje lurt å bare ta et par hodetelefoner på lån, høre hva du liker og ikke liker, så si hva du vil ha mer eller mindre av. Da blir det mye enklere å si hva som kan egne seg, tror jeg. :)

Alt over er seff min mening, så mulig jeg er helt på villspor hva angår preferanser, hva du vil like osv osv osv. :)

Uansett, så ønsker jeg deg lykke til med headfiriggen(e) dine, hehe. :)
Lyden jeg er ute etter fra et headfi anlegg skiller seg nok noe fra lyden jeg er ute etter fra et stereo anlegg. Et headfi anlegg vil nødvendigvis bringe lytteren mye nærmere musikerne. Du får de nærmest inn i hodet. Av den grunn får man en ekstrem detaljering og oppløsning. Samtidig mister man en del mhp soundstaging. Siden hodetelefoner også har noe begrenset membranareal og dermed ikke kan skyve så mye luft vil bass være en akilleshæl for hodetelefoner. Det jeg er ute etter i et headfi anlegg er at egenskapene hodetelefoner er spesielt gode på også skal være mitt headfi anleggs styrker sammenlignet med andre headfi anlegg. Det er oppløsning og dynamikk som har hovedfokus. Soundstaging og bass er ikke så viktig fordi det aldri vil bli helt bra likevel. Det siste som dog er viktig er at klangbalansen faller i min smak. Dette skiller seg ikke fra headfi anlegg til stereoanlegg. Jeg liker en luftig og detaljert diskant som ikke stikker seg ut i form av nivåøkning eller hardhet. Jeg ønsker en myk og fin mellomtone som gjerne kan helle litt mot det varme og som jeg. Ikke nødvendigvis har noe i mot at har en liten nivåøkning. Jeg liker en sterk og klar mellombass som skaper illusjonen av å føle musikkens tilstedeværelse på kroppen. Også her har jeg ikke nødvendigvis noe i mot en liten nivåøkning. Når det gjelder bass og dypbass liker jeg at den er tørr, kontant og lineær. Jeg liker ikke bass som gir noen form for boom eller som stikker seg ut på noen måte. Jeg liker at bassen går dyyyyyyypt.

Mvh
Roysen
 

Distinctive

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2006
Innlegg
11.063
Antall liker
3.589
Sted
Stavanger
Musikkserverne skal ikke kunne nås eller være oppkoblet til internet.
Kommentar;
Et moment du bør tenke over (gitt at du skal bruke uPnP server, renderer og control point) er at noen ganger hentes album art via tjenester som Gracenote, ol.
Hvis ikke du har en egen fil (feks. folder.jpg) ved hvert album som ligger på musikkserver, så dukker ikke dette opp i iDevice*. Dette er ikke ideelt (dummy bilde vises).
Enkelte apper har også tilleggsinformasjon som henter data fra Wiki, etc. (eksempelvis https://itunes.apple.com/us/app/groovebug/id459348808?mt=8
Kanskje du bør vurdere en fysisk brannvegg (feks. Checkpoint) og lage en tunnel mot WAN.

*Skal du ikke bruke iPad?

Ifm. neste fase (konfigurasjon):
Jeg regner med at Airport Extreme settes opp som Bridge og at der er Asus som blir DHCP serveren. Et annet moment det er greit å vite i uPnP sammenheng er at Apple bruker NAT port mapping samt at Apple og Flac går dårlig i sammen i avspillingssammenheng hvis du tenker å bruke iTunes.
 
Sist redigert:

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Innlegg
14.435
Antall liker
17.155
Sted
Oslo
Torget vurderinger
13
Hva kreves av headampen for å kunne drive et sett Stax SR-009 som også er med i vurderingen her? Hvordan spiller forøvrig Ultrasone Edition 5 og Ultrasone Edition 10?

Mvh
Roysen
Edition 10 kan du nok se bort fra. Åpen, airy, stor soundstage med en forholdsvis lys/kald lydsignatur og beskjeden bass er i grove trekk gjennomgående karakteristikker. Utpreget tendens til siblanter er også mye kommetert. Den nye (rimeligere) Edition 12 bygger på samme "lesten", men skal (så langt jeg har skumlest) være noe mer i retning "nøytral" enn Edition 10.

Når det gjelder Edition 5 (som virker å være en limited Edition 8 ) så snakker vi en helt annen karakteristikk. Den er lukket m/vesentlig mindre soundstage, mørkere og en punchy trampetakten bass. Jeg har hatt Edition 8 i en god stund og er meget fornøyd med den. Du kan lese litt om mine synspunkter i Ultrasone Edition tråden her på HFS.
 
Sist redigert:

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Innlegg
14.435
Antall liker
17.155
Sted
Oslo
Torget vurderinger
13
Da utgår nok den Stax hodetelefonen.

Mvh
Roysen
Var jeg deg, ville jeg på ingen måte avskrive SR-009 uten videre. I kombinasjon med enten SRM-727 eller SRM-007tII (som er Stax sine egne amp`s) så er det lite som overgår dette mht lydkvalitet. SR-007 kan/bør også vurderes, da denne har en forholdsvis annerledes karakteristikk enn SR-009, og har egenskaper mer i retning av det du beskriver som preferanse i #87 (hvilket ikke avviker mye fra mine preferanser). SR-007 omtales jo ofte som "the dark side of STAX".

Jeg fant "min" preferanse i SR-007 (late) Mk1 i kombinasjon med SRM-007tII fremfor SR-009.
 
Sist redigert:

Roysen

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2014
Innlegg
2.496
Antall liker
506
Torget vurderinger
0
Musikkserverne skal ikke kunne nås eller være oppkoblet til internet.
Kommentar;
Et moment du bør tenke over (gitt at du skal bruke uPnP server, renderer og control point) er at noen ganger hentes album art via tjenester som Gracenote, ol.
Hvis ikke du har en egen fil (feks. folder.jpg) ved hvert album som ligger på musikkserver, så dukker ikke dette opp i iDevice*. Dette er ikke ideelt (dummy bilde vises).
Enkelte apper har også tilleggsinformasjon som henter data fra Wiki, etc. (eksempelvis https://itunes.apple.com/us/app/groovebug/id459348808?mt=8
Kanskje du bør vurdere en fysisk brannvegg (feks. Checkpoint) og lage en tunnel mot WAN.

*Skal du ikke bruke iPad?

Ifm. neste fase (konfigurasjon):
Jeg regner med at Airport Extreme settes opp som Bridge og at der er Asus som blir DHCP serveren. Et annet moment det er greit å vite i uPnP sammenheng er at Apple bruker NAT port mapping samt at Apple og Flac går dårlig i sammen i avspillingssammenheng hvis du tenker å bruke iTunes.
Hei, Distinctive.

Dette var gode råd. En fysisk brannmur vha Checkpoint med tunnel mot WAN høres bra ut. Når det gjelder Asus vs Apple Airport Extreme var tanken min å erstatte Asus med Apple som router og ikke gå til anskaffelse av Asus i det hele tatt basert på JohnnyGrandis sitt tidligere innlegg i denne tråden. Kom gjerne med innspill til dette dersom du har noen.

iPad skal benyttes til å styre musikkserverne i de ulike anleggene. iPad skal også brukes til å styre Auralic Audio Aries streameren men ikke til å styre Astell & Kern AK240 streameren i headfi anlegget. Disse iPadene kommer dog til å være dedikerte til foremålet og jeg antar at de ikke trenger å være oppkoblet mot internet for å kunne utføre sine roller som fjernkontroll for musikkserverne og Auralic Audio streameren. De to general purpose iPadene jeg og frøkna bruker i det daglige må kunne kobles til internet, men de vil ikke benyttes til noe som har med musikkavspilling å gjøre.

Når det gjelder filformater som FLAC og avspilling via Mac har jeg tenkt som følger. Hverken musikkserverne eller Auralic streameren vil avspille sin musikk fra Mac. Musikkserverne vil være selvstendige løsninger med innebygget harddisk og proprietær software for avspilling fra iPad. Disse får regelmessig overført dedikerte deler av musikksamlingen fra NAS løsningen, men vil ikke streame musikk derfra. Filformatene musikkserverne skal avspille kan derfor være FLAC. Auralic streameren i headfi anlegget vil ikke spille av sin musikk via Mac heller. Den vil streame musikken rett fra NAS løsning og bruke proprietær avspillingssoftware fra iPad. Her vil det vel da også være fullt mulig å benytte FLAC filformat. Når det gjelder Astell &Kern AK240 er jeg litt mer usikker. Software for avspilling er proprietær og er installert rett på selve produktet. Her vil det ikke være noen Mac involvert. Astell & Kern AK240 benytter imidlertid en musikkserver software løsning som må være installert på en katalog på nettverket som har tilgang til musikksamlingen på NAS løsningen. Det er vel da naturlig at denne katalogen enten ligger på selve NAS løsningen, Thunderbolt RAID løsningen eller på Mac Pro interne harddisk. Om dette innebærer at den ikke kan avspille FLAC vet jeg ikke, men det er uansett slik at Astell & Kern vil være en dedikert kilde for native avspilling av DSD filer og disse er jo uansett ikke på FLAC format.

Mvh
Roysen
 

Roysen

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2014
Innlegg
2.496
Antall liker
506
Torget vurderinger
0
Jeg vil gjerne presisere, fordi jeg ser at jeg var noe uklar tidligere, at jeg hadde håpet at Marsboer og Distinctive fortsatt bidro med sin kompetanse og sine ekstremt hjelpsomme og nyttige råd videre i tråden. Jeg ønsker nå nemlig å gå over til å diskutere hvordan punkt for punkt i listen i innlegget i linken nedenfor kan løses med hvilken software, hvilken hardware og hvilken konfigurasjon.

http://www.hifisentralen.no/forumet/hodetelefoner/74552-nytt-headphone-anlegg-4.html#post1838569

Jeg haster da med å legge til at jeg ser Distinctives poeng i at musikkserverne gjerne har et behov for internet tilkobling likevel for å kunne laste ned cover art og album/artist info. Han foreslo da en fysisk brannmur i form av Checkpoint med tunnel mot WAN. Jeg hadde egentlig foretrukket en løsning der denne informasjonen ble lastet ned sammen med nedlasting av selve musikken eller samtidig med ripping når musikken lagres på NAS løsningen. Så kunne dette kopieres videre til musikkserverne samtidig med musikken under de regelmessige replikeringene av dedikerte deler av musikksamlingen fra NAS løsningen til musikkserverne. Jeg er som nevnt litt tidligere en smule nazi med hensyn på å koble musikkserverne til internet og faren for virus. Dette siste står også i punktlista i innlegget i linken.

Selv om det ikke står i punktlista i innlegget i linken direkte er det altså slik at det ikke er tenkt at musikken skal avspilles direkte fra NAS løsningen eller at Mac Pro skal være involvert i selve musikkavspillingen. Det er musikkserverne i de ulike anleggene som selvstendig skal stå for avspilling av musikken fra sin egne interne harddisk. Den komplette musikksamlingen skal ligge lagret på NAS serveren som skal fungere som master og backup for musikkserverne. Nedlasting og ripping av all musikk skal derfor foregå fra laptop og lagres på NAS løsningen. Så vil dedikerte deler av musikksamlingen replikeres med faste intervaller fra NAS løsningen til musikkserverne. På den måten håper jeg å kunne holde musikkserverne unna internet og virus. At streamerne i headfi anlegget ikke har innebygget harddisk kompliserer forholdet da det innebærer at de i dette anlegget må streame musikken rett fra NAS løsningen. Jeg kan vel også legge til at musikkserverne det er snakk om er fremdeles holdt fast ved siden min plan om tre anlegg. De er Burmester 111, Audeeva Conbrio og Light Harmonic Sire.

På forhånd takk for all hjelp.

Mvh
Roysen
 
Sist redigert:

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
15.858
Antall liker
8.855
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Hei!

Kan jeg spørre deg om hvorfor du er opptatt av at NAS ikke skal ha bevegelige deler....? Så vidt jeg forstår skal kommunikasjonen med anlegget skje via fiber - og da blir jo eventuellt all elektrisk støy borte. Og er det grunn til å tro at noen diskere som står og spinner skal genererere mye mer nettstøy enn all de SMPS du vil få i et slikt oppsett...?

Skal det også stå store proff switcher med viftekjøling på samme sted - så vil jo uansett hørbar støy ikke spille noen rolle.

Greit at pris ikke er noe tema - men det ser jo ut til at disse diskene koster 5000,-/stk - og skal du ha 36 disker så koster det jo noen kroner, men det ser jo også ut til å bli en mildt sagt teknisk komplisert løsning med mange komponenter som skal snakke sammen. OG hvis det er slik at du kan plassere hele dette oppsettet i en bunker og kun kommunisere med det via fiber - så ville jeg tro at det ikke spilte noen rolle.

Mvh
OMF
 

Roysen

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2014
Innlegg
2.496
Antall liker
506
Torget vurderinger
0
Hei, OMF.

Jeg har ingen konkrete håndfaste fakta å bygge på, men i min verden er det slik at det ikke bare er elektrisk støy som er fordel ved å bruke SSD disker uten bevegelige deler til kompromissløs musikkavspilling. I min verden vil nøyaktigheten bli større og feilkorreksjon bli mindre. Det bidrar altså slik jeg ser det til en bedre kvalitet på avlesinga av fila på samme måte som et godt drivverk bidrar til bedre lyd som en følge av bedre kvalitet på avlesingen av optiske skiver.

Switchen skal både stå i et godt isolert rom i kjelleren og være koblet opp mot en helt annen elektrisk kurs i husets el-anlegg enn hifi komponentene.

Forøvrig er jeg veldig glad for at du stikker innom tråden og bidrar med din kunnskap på området.

Mvh
Roysen
 
Sist redigert:

Roysen

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2014
Innlegg
2.496
Antall liker
506
Torget vurderinger
0
Etter å ha tenkt nærmere gjennom dette ser imidlertid at en utfordring gjenstår. Vi har nå konfigurert en løsning som gir topp ytelse mellom Mac Pro og NAS løsningen viia et 10gbt/s interface for å utnytte ytelsen fra diskene i NAS løsningen. Siden det imidlertid i realiteten vil bli svært lite informasjon som skal flyte mellom Mac Pro og NAS løsningen samt at informasjonen inn til NAS løsningen i all hovedsak vil komme fra laptopene i tillegg til at informasjonen ut fra NAS løsningen i all hovedsak vil overføres til musikkserverne, hvordan vil den ytelsesøkningen vi nå har konfigurert hjelpe i en slik setting? Det er jo ikke slik at Mac Pro er tiltenkt en musikkavspilingsoppgave. Den informasjonsflyten jeg nå snakker om er filoverføringer fra disk til disk og ikke overføring til et memory cache som i streamerne i headfi anlegget.

Mvh
Roysen
 
Sist redigert:

Roysen

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2014
Innlegg
2.496
Antall liker
506
Torget vurderinger
0
Jeg oppretter en ny tråd i Datahjørnet for å diskutere oppsettet av denne løsningen (minus headfi komponentene) videre der.

Mvh
Roysen
 

Distinctive

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2006
Innlegg
11.063
Antall liker
3.589
Sted
Stavanger
Musikkserverne skal ikke kunne nås eller være oppkoblet til internet.
Kommentar;
Et moment du bør tenke over (gitt at du skal bruke uPnP server, renderer og control point) er at noen ganger hentes album art via tjenester som Gracenote, ol.
Hvis ikke du har en egen fil (feks. folder.jpg) ved hvert album som ligger på musikkserver, så dukker ikke dette opp i iDevice*. Dette er ikke ideelt (dummy bilde vises).
Enkelte apper har også tilleggsinformasjon som henter data fra Wiki, etc. (eksempelvis https://itunes.apple.com/us/app/groovebug/id459348808?mt=8
Kanskje du bør vurdere en fysisk brannvegg (feks. Checkpoint) og lage en tunnel mot WAN.

*Skal du ikke bruke iPad?

Ifm. neste fase (konfigurasjon):
Jeg regner med at Airport Extreme settes opp som Bridge og at der er Asus som blir DHCP serveren. Et annet moment det er greit å vite i uPnP sammenheng er at Apple bruker NAT port mapping samt at Apple og Flac går dårlig i sammen i avspillingssammenheng hvis du tenker å bruke iTunes.
Hei, Distinctive.

Dette var gode råd. En fysisk brannmur vha Checkpoint med tunnel mot WAN høres bra ut. Når det gjelder Asus vs Apple Airport Extreme var tanken min å erstatte Asus med Apple som router og ikke gå til anskaffelse av Asus i det hele tatt basert på JohnnyGrandis sitt tidligere innlegg i denne tråden. Kom gjerne med innspill til dette dersom du har noen.

iPad skal benyttes til å styre musikkserverne i de ulike anleggene. iPad skal også brukes til å styre Auralic Audio Aries streameren men ikke til å styre Astell & Kern AK240 streameren i headfi anlegget. Disse iPadene kommer dog til å være dedikerte til foremålet og jeg antar at de ikke trenger å være oppkoblet mot internet for å kunne utføre sine roller som fjernkontroll for musikkserverne og Auralic Audio streameren. De to general purpose iPadene jeg og frøkna bruker i det daglige må kunne kobles til internet, men de vil ikke benyttes til noe som har med musikkavspilling å gjøre.

Når det gjelder filformater som FLAC og avspilling via Mac har jeg tenkt som følger. Hverken musikkserverne eller Auralic streameren vil avspille sin musikk fra Mac. Musikkserverne vil være selvstendige løsninger med innebygget harddisk og proprietær software for avspilling fra iPad. Disse får regelmessig overført dedikerte deler av musikksamlingen fra NAS løsningen, men vil ikke streame musikk derfra. Filformatene musikkserverne skal avspille kan derfor være FLAC. Auralic streameren i headfi anlegget vil ikke spille av sin musikk via Mac heller. Den vil streame musikken rett fra NAS løsning og bruke proprietær avspillingssoftware fra iPad. Her vil det vel da også være fullt mulig å benytte FLAC filformat. Når det gjelder Astell &Kern AK240 er jeg litt mer usikker. Software for avspilling er proprietær og er installert rett på selve produktet. Her vil det ikke være noen Mac involvert. Astell & Kern AK240 benytter imidlertid en musikkserver software løsning som må være installert på en katalog på nettverket som har tilgang til musikksamlingen på NAS løsningen. Det er vel da naturlig at denne katalogen enten ligger på selve NAS løsningen, Thunderbolt RAID løsningen eller på Mac Pro interne harddisk. Om dette innebærer at den ikke kan avspille FLAC vet jeg ikke, men det er uansett slik at Astell & Kern vil være en dedikert kilde for altenative avspilling av DSD filer og disse er jo uansett ikke på FLAC format.

Mvh
Roysen
Først et lite poeng ang. album art; Når du laster ned musikk fra respektable downloads sites, så får du normalt med cover art og da klarer du deg offline. For ripping er det viktig at du er oppkoblet, slik at album art hentes. Dette kan også gjøres av diverse metadata taggere (feks. MP3Tag) og Editorer. Du kan også vurdere å bruke feks. Shazam for kompilerte CD-R hvis TOC (index) ikke er entydig og gjenkjennbar.

Du må ta stilling til om uPnP server skal ligge embedded på Synology bibliotek diskoppsettet (tenker da på minimserver og Java som er den opplagte for meg). Isåfall må du kjøre minimwatch eksternt for å konfigurere denne.
Hvis ikke må du bestemme hvor denne skal ligge. Auralic er veldig ullne på dette mhp. Aries, så da må den ligge på en HTPC eller Mac (for meg høres Mac Pro fornuftig ut). Da er bibliotek og uPnP server på plass. Da står renderer for tur. Dette blir dine musikkservere. Til slutt kommer kontroll appen som ligger på ditt kontrollpunkt (iPad enheter). Aries støtter Linn sin Open Home standard så da hadde jeg valgt Kinsky eller Lumin apper. For Android kan du vurdere BubbleuPnP. PSA sin eLyric (opprinnelig fra PlugPlayer) skal nå gjøres open source så denne kan også bli knallbra til slutt.
Jeg kan sikkert hjelpe med linker hvis du ikke finner frem.
 

Roysen

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2014
Innlegg
2.496
Antall liker
506
Torget vurderinger
0
Jeg tror vi fortsetter denne diskusjonen på Datahjørnet Distinctive. Jeg tror du har misforstått litt. Jeg har ikke helt klart for meg hva en uPnP server er og hva dens foremål er. Jeg kjenner heller ikke Minimwatch. Jeg har heller ikke klart for meg hva du mener med en renderer.

Mvh
Roysen
 

Distinctive

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2006
Innlegg
11.063
Antall liker
3.589
Sted
Stavanger
Når det gjelder Asus vs Apple Airport Extreme var tanken min å erstatte Asus med Apple som router og ikke gå til anskaffelse av Asus i det hele tatt basert på JohnnyGrandis sitt tidligere innlegg i denne tråden. Kom gjerne med innspill til dette dersom du har noen.
Jeg kikket litt på JohhnyGrandis sitt innlegg og her er mine synspunkter basert på egne erfaringer;
Du kan selvsagt operere med gjestenett og LAN på 2.4 og 5gHz på AE, men jeg har et par 'ankepunkter'.
Hovedrouteren (AC) henger på WAN og jeg ville snakket med din ISP for å prøve å få en fast IP adresse hjemme.
Jeg har både AE (forrige gen, N) og Asus. Synes AE gir bra dekning på 2.4 båndet, mens Asus virker bedre og mer stabil på 5 båndet.
Mhp. oppsett og konfigurering er Asus i en egen klasse mhp. fleksible muligheter og usability. Et eksempel er at Asus har en graf som viser belastningen på nettverket i sanntid samt en egen logg. Airport appen til AE er også noe begrenset mhp. oppsettsmuligheter.
Siden dette ikke er noen utgiftspost å snakke om, så hadde jeg vurdert å koble AE på Asus og deretter sette denne opp i bro modus. Hvis ikke får du 2 DHCP servere i huset og det blir rot og IP konflikter. Jeg ville deretter koblet alt 'ikke kritisk' utstyr som ikke har med streaming å gjøre på denne. Sjekk med INSSIDER om naboen sender på et bånd som forstyrrer dine og sett AE opp til 802.11n (300MHz), transparant for b og g. AE har flere antenner, men et kjent problem er at a, b og g produkter senker hastigheten på N til den tregeste komponenten i nettverket og dette vil du ikke risikere ifm. streaming. Det er mulig at AE ikke har nok LAN porter, men da kobler du AE til din switch og deretter går inn via Management og setter opp et VLAN for disse. En utfordring her er at 10G fiber går dårlig med AE m/devices kobberporter, så her må du kanskje ha en egen switch. Denne problemstillingen faller bort hvis du kan klare deg med AE sine porter. Alternativt så lager Pink Faun audiofile switcher på bestilling (COTS i proprietært chassis).
For cat 5/6/7 kan du vurdere disse: Black Box LockPORT - YouTube

Neste: Konfigurasjon av router;
 

Distinctive

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2006
Innlegg
11.063
Antall liker
3.589
Sted
Stavanger
Jeg tror vi fortsetter denne diskusjonen på Datahjørnet Distinctive. Jeg tror du har misforstått litt. Jeg har ikke helt klart for meg hva en uPnP server er og hva dens foremål er. Jeg kjenner heller ikke Minimwatch. Jeg har heller ikke klart for meg hva du mener med en renderer.

Mvh
Roysen
Sorry, var midt i postredigering når denne kom.
Jeg tok for gitt at du skulle benytte uPnP mulighetene som ligger på Aries.
Hvis ikke, hva skal du bruke?
 

Roysen

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2014
Innlegg
2.496
Antall liker
506
Torget vurderinger
0
Jeg opprettet nå en tråd på Datahjørnet med komplett beskrivelse av tankene mine og problemstillingene. Vi tar dette videre der. Jo, jeg har tenkt å benytte uPnP mulighetene i Auralic Audio Aries.

Mvh
Roysen
 

ardilla

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.12.2009
Innlegg
4.494
Antall liker
1.010
Sted
OSLO
Torget vurderinger
3
Jeg har lite å bidra med på datafronten, men siden Roysen har oppretttet en egen datatråd, så antar jeg han vil at denne skal handle om hodeteleon-delen, slik trådens tittel antyder.

Siden Roysen jo er kjent for en som kun gå etter toppen, er det jo noen saker som utmerker seg i headfi-verdenen i tillegg til Abyss og Orpheus.

Stax 007/009 + Headamp BHSE er vel regnet som det ypperste. BHSE ble bygget for 007, og mange foretrekker den, såfremt den får en kraftig nok forsterker. 009 er mer lettdreven. Noen BHSE eiere som er vant til 007 like ikke 009 like godt. 007 er mørkere i klangen. Jeg har ikke hørt den på BHSE, men ved direkte sammenligning på SRM727 eller 007tII er 009 merkbart kjappere, spesielt merkbart når det skjer mye på en gang i symfoniske verker. Begge har den spesielle elektrostat-lyden, preget av en slags letthet, lyden bare svever mellom ørerene, liksom.
Woo sin WES har forøvrig fått mange lovord - men er ikke like kraftig som BHSE og muligens mer optimal med Stax 009 enn 007.

LCD-3 eller LCD-X er i samme klasse, og hvilken man velger er en smakssak. LCD-3 har litt mørkere klang, LCD-X litt mer frampå. Forsterkermessig er det jo mange valgmuligheter. Det beste jeg har hørt på LCD-3 er Leben CS300XS, Woo WA22 og Audio gd Master 9. Skulle jeg selv lett etter den optimale forsterkeren til LCD-3 ville jeg gjerne hørt Woo WA5 (ikke SE)

Hifiman HE-6 er fantastisk når den blir drevet godt. Det beste jeg har hørt med den er Audio gd Master 9, fulgt av Taurus. Imidlertid er det en lang tråd på Headfi der man diskuterer den optimale forsterkeren. For meg HE-6 er på nivå med alle de tidligere nevnte, men mange har ikke hørt den på egnet forsterkeri. Mikrodetaljene er nok alltid litt mer mikrodetlajerte med et godt elektrostatoppsette, men orthoer har en egen klang. HE-6 kan minne en del om Stax 009 men har mer kjøtt på beinet liksom. Det er mulig Hifiman holder på med å utvikle en ny toppmodell.

Amps that can drive the HiFiMan HE-6 planar headphones
The absolute BEST amp for the LCD-3 (only vote if you have heard the mjolnir and at least one other amp, preferably most on the list)
 

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Innlegg
14.435
Antall liker
17.155
Sted
Oslo
Torget vurderinger
13
Et annet tema man også bør/må ha et forhold til når det gjelder Head-Fi er komfort.

Vekt, klokkebevegelighet i både vertikal- og horisontalakse, putemateriale, putestørrelse, putedybde osv. er alle faktorer som man må/bør tas hensyn til. Vi har alle ulik størrelse og fasong på både hodet og ørene, så her er det kun èn fasit - de må prøves på hodet - og da fortrinnsvis i noe lengre tid enn kun noen minutter!

Det hjelper lite om man har all verdens beste oppsett om htlf av en eller flere årsaker ikke slutter godt og riktig rundt ørene og/eller ikke er behagelige å ha på under lengre lyttesesjoner.

For egen del avskrev jeg tidlig LCD-2 grunnet vekt og hodebøylens (mangel av) polstring. SR-009 synes jeg også er i grenseland tung, men komfort (på mitt hode) ville være til å leve med. Enkelte andre potensielle htlf har av ulike komfort/passformmessige mangler også blitt forkastet.
 

ardilla

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.12.2009
Innlegg
4.494
Antall liker
1.010
Sted
OSLO
Torget vurderinger
3
Et annet tema man også bør/må ha et forhold til når det gjelder Head-Fi er komfort.

Vekt, klokkebevegelighet i både vertikal- og horisontalakse, putemateriale, putestørrelse, putedybde osv. er alle faktorer som man må/bør tas hensyn til. Vi har alle ulik størrelse og fasong på både hodet og ørene, så her er det kun èn fasit - de må prøves på hodet - og da fortrinnsvis i noe lengre tid enn kun noen minutter!

Det hjelper lite om man har all verdens beste oppsett om htlf av en eller flere årsaker ikke slutter godt og riktig rundt ørene og/eller ikke er behagelige å ha på under lengre lyttesesjoner.

For egen del avskrev jeg tidlig LCD-2 grunnet vekt og hodebøylens (mangel av) polstring. SR-009 synes jeg også er i grenseland tung, men komfort (på mitt hode) ville være til å leve med. Enkelte andre potensielle htlf har av ulike komfort/passformmessige mangler også blitt forkastet.
009 er av mange regnet som svært komfortabel til å være en high end hodetelfon - milevis unna Audeze... Elektrostater er vesentlig lettere enn de store orthodynamiske.

Men komfort er svært individuelt. Man har rett og slett ulike skaller. Den komfort-hyllede HD800 var ikke behagelig for meg, den klemmer for mye foran - den satt bedre hvis jeg satte den bak frem, faktisk....
 

ardilla

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.12.2009
Innlegg
4.494
Antall liker
1.010
Sted
OSLO
Torget vurderinger
3
Den komfort-hyllede HD800 var ikke behagelig for meg, den klemmer for mye foran - den satt bedre hvis jeg satte den bak frem, faktisk....
Hvorfor prøvde du dem bak-frem? ;D
Hehe - Heldigvis er det ingen som har tatt bilde av det .)
Med deg løftes tydeligvis hver sten for å finne godlyden. Hvordan er soundstage med LCD-3 bak frem, egentlig?
Jeg har prøvd å snu hodebåndet på LCD-2 bak frem, men det gikk ikke fordi det er frest ut et spor i treet. Vinkelen på hodebåndet føles feil. Det føles like feil med LCD-3, men man blir jo vandt. LCD-3 baklengs har jeg ikke hørt, men det er verdt å teste ut.

Fra spøk til revolver, jeg opplever at vinklede hodetelefonmembraner er noe sprøyt. HE-6 har bedre imaging enn de fleste, og der er det ingen vinkling på gang i det hele tatt. Imaging kommer jo primært av andre aspekter og involverer begge ørene.
 

hifipuristen

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.10.2010
Innlegg
2.799
Antall liker
3.160
Sted
Bærums Verk
Torget vurderinger
1
På hi-fi messa i Munchen i år, fikk jeg anledning til og høre på de fleste mest kjente hodetelefonene.
Det ble avspilt fra mastertape via Nagra båndopptaker.
I fjor syntes jeg Sennheiser Orpeheus låt best, da med CD spiller som kilde.
i år syntes jeg faktisk Sennheiser HD-800 låt best.
Alle hodetelefonforsterkerne var fra aller øverste hylle.

Er nok dessverre uenige med dere i Audeze uansett modell og de andre kjente merkene.
De når dessverre ikke opp i min bok?
Forstår forsatt ikke hvorfor dere kritiserer HD-800 sånn?
De låter IKKE lyst.(med ordentlige forsterkere og topp kilde)

Derfor er min kanidat Sennheiser HD-800!
 

ardilla

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.12.2009
Innlegg
4.494
Antall liker
1.010
Sted
OSLO
Torget vurderinger
3
På hi-fi messa i Munchen i år, fikk jeg anledning til og høre på de fleste mest kjente hodetelefonene.
Det ble avspilt fra mastertape via Nagra båndopptaker.
I fjor syntes jeg Sennheiser Orpeheus låt best, da med CD spiller som kilde.
i år syntes jeg faktisk Sennheiser HD-800 låt best.
Alle hodetelefonforsterkerne var fra aller øverste hylle.

Er nok dessverre uenige med dere i Audeze uansett modell og de andre kjente merkene.
De når dessverre ikke opp i min bok?
Forstår forsatt ikke hvorfor dere kritiserer HD-800 sånn?
De låter IKKE lyst.(med ordentlige forsterkere og topp kilde)

Derfor er min kanidat Sennheiser HD-800!
Alle er enige om at HD800 er ekstremt detaljert og kan spille feiende flott. Men noen av oss får vondt i ørene av dem, og det er ikke fordi vi spiller for høyt. Og noen synes lyden blir for distansert og analytsik. Det siste er en smakssak, det første er en helsesak.

Men Stax 009 er ( i mine ører) bedre på alt HD800 er knall på - med unntak av at HD800 låter littegranne bredere...

Du har forresten rett i at HD800 er svært vrien på forsterkerene det var vel derfor Sennheiser måtte lage sin egen til slutt... :)
 

McLaren

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
1.911
Antall liker
273
Torget vurderinger
11
Hvordan går det med låne riggen? Låter det greit med Semicon PA77 og AKG 701 fortsatt?

McLaren
 
Topp Bunn