Nytt headphone anlegg

Roysen

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2014
Innlegg
2.496
Antall liker
506
Torget vurderinger
0
Kabel mellom router og switch blir det garantert. Jeg tror dog ikke det blir kabel fra router til streamer. Jeg kikket litt på en Cisco Catalyst 4948E. Kan det være noe som passer til foremålet? Jeg ønsker altså en fiberoptisk løsning (SFP+) og ikke kobber.

Mvh
Roysen
 
Sist redigert:

Distinctive

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2006
Innlegg
11.063
Antall liker
3.589
Sted
Stavanger
Med 1GB kan du overføre ca. 650MB/s og NAS håndterer vel rundt 200MB/s pluss så 10gig er vel å skyte spurv med kanoner?
Dette er ikke riktig i det hele tatt. Med 1 gbit kan du forvente å få en reell filoverføringsthroughput under ideelle forhold på ca 110 MB/s, eller 880 mbit/s. En 10 gbit/s link kan i beste fall oppnå omlag 1100 MB/s dersom CPU, nettverk og disksystem henger med.

En eneste SSD disk kan i dag ha en reell throughput på ca 540 MB/s. Det vil si at man bare for å maxe en enkelt SSD trenger omlag 5 gbit/s nettverksbåndbredde.

Jeg prøver å lete frem en switchanbefaling, men de 10gbit/s SFP+ switchene jeg har personlig erfaring med ligger i et prisleie langt over det man normalt sett ville tatt i bruk hjemme, så bare det å fremskaffe en pris i en nettbutikk er ikke så enkelt siden det ikke er slik bedriftskjøp pleier å foregå.
Ok, tydeligvis så ble det ikke oppfattet at jeg mente mb/s og ikke MB/s, så da korrigerer jeg selvsagt dette - SORRY!
Jeg har SAN resultater som understøtter dette.

Jeg har kontakter hvis 10G switch ønskes.
 

marsboer

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2010
Innlegg
4.356
Antall liker
1.701
Sted
Phobos
Da har du et elendig SAN. 650mbit/s er helt håpløst. Det er det man fikk med de gamle PCI-buss begrensede gigabitadapterne. Selv med Mbit i stedet for MB blir ikke det du sa riktig på noe vis. Ei heller din konklusjon angående hastighetsbehov.

Selv på et software RAID6 med noen trege snurredisker vil man havne på rundt 880 mbit/s på sekvensiell overføring med ordinær SMB2/3 fra et nettverksshare i Windows så lenge ting er satt opp riktig.
 
Sist redigert:

Roysen

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2014
Innlegg
2.496
Antall liker
506
Torget vurderinger
0
Med 1GB kan du overføre ca. 650MB/s og NAS håndterer vel rundt 200MB/s pluss så 10gig er vel å skyte spurv med kanoner?
Dette er ikke riktig i det hele tatt. Med 1 gbit kan du forvente å få en reell filoverføringsthroughput under ideelle forhold på ca 110 MB/s, eller 880 mbit/s. En 10 gbit/s link kan i beste fall oppnå omlag 1100 MB/s dersom CPU, nettverk og disksystem henger med.

En eneste SSD disk kan i dag ha en reell throughput på ca 540 MB/s. Det vil si at man bare for å maxe en enkelt SSD trenger omlag 5 gbit/s nettverksbåndbredde.

Jeg prøver å lete frem en switchanbefaling, men de 10gbit/s SFP+ switchene jeg har personlig erfaring med ligger i et prisleie langt over det man normalt sett ville tatt i bruk hjemme, så bare det å fremskaffe en pris i en nettbutikk er ikke så enkelt siden det ikke er slik bedriftskjøp pleier å foregå.
Ok, tydeligvis så ble det ikke oppfattet at jeg mente mb/s og ikke MB/s, så da korrigerer jeg selvsagt dette - SORRY!
Jeg har SAN resultater som understøtter dette.

Jeg har kontakter hvis 10G switch ønskes.
Jeg har lyst på en slik Cisco Catalyst 4948E dersom den er egnet for foremålet.

Mvh
Roysen
 

marsboer

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2010
Innlegg
4.356
Antall liker
1.701
Sted
Phobos
Bare for å fjerne enhver tvil. Her er en ordinær filoverføring fra et nettverksshare på den linuxbaserte filserveren min til den ene lokale SSDen på arbeidsstasjonen min. Det smeller rett i taket på gigabiten med en gang. Hastighet 110-111 MB/s.

Untitled.png
 

Distinctive

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2006
Innlegg
11.063
Antall liker
3.589
Sted
Stavanger
Da har du et elendig SAN. 650mbit/s er helt håpløst. Det er det man fikk med de gamle PCI-buss begrensede gigabitadapterne. Selv med Mbit i stedet for MB blir ikke det du sa riktig på noe vis. Ei heller din konklusjon angående hastighetsbehov.

Selv på et software RAID6 med noen trege snurredisker vil man havne på rundt 880 mbit/s på sekvensiell overføring med ordinær SMB2/3 fra et nettverksshare i Windows så lenge ting er satt opp riktig.
Det er fint du har alt vettet, marsboer. Jeg skal ikke true domenet ditt ;)
Dette er et single controller SAN (det rimeligste de har) og koster et par hundre tusen NOK med disker ombord.
Her er andre som også har misforstått: DCIG Hybrid Storage Buyer's Guide
Du må jo også se på belastningsbildet for å få en realistisk oversikt.
 

Vedlegg

marsboer

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2010
Innlegg
4.356
Antall liker
1.701
Sted
Phobos
Total MBs per second: 112 MB??? Det er da nøyaktig det jeg sier og det samsvarer ikke med dine oppgitte 650 mbit/s på noe vis??
200 MB/s på maksimal NAS-ytelse stemmer heller ikke.

Driver du og troller med meg nå eller?
 

Distinctive

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2006
Innlegg
11.063
Antall liker
3.589
Sted
Stavanger
Total MBs per second: 112 MB??? Det er da nøyaktig det jeg sier og det samsvarer ikke med dine oppgitte 650 mbit/s på noe vis??
200 MB/s på maksimal NAS-ytelse stemmer heller ikke.

Driver du og troller med meg nå eller?
112MB/s = 896mb/s.
Dette er under last.
650 pluss var brukt som et frittstående eksempel. Lite ante jeg at jeg må bruke tid på bevisførsel.
Er det en eksamensoppgave dette her?
200mb/s var max write speed til NAS.
 

marsboer

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2010
Innlegg
4.356
Antall liker
1.701
Sted
Phobos
Når man gir råd som faktisk ikke stemmer med virkeligheten og gir totalt feil beslutningsgrunnlag så er det vel kanskje greit å korrigeres på dette, helst uten å lage noe mer kvalm?
 

Distinctive

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2006
Innlegg
11.063
Antall liker
3.589
Sted
Stavanger
Når man gir råd som faktisk ikke stemmer med virkeligheten og gir totalt feil beslutningsgrunnlag så er det vel kanskje greit å korrigeres på dette, helst uten å lage noe mer kvalm?
Hva er krisen med minst 650mb/s knyttet opp mot rådgivningen?
Påstanden var jo at 10G er overkill.
Mener du at ved å si 650 istedenfor 896 i eksempelet så mister dette argumentet sin mening?
650 er et konservativt overslag.
Jeg må rett og slett returnere spørsmålet om trolling.
 

marsboer

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2010
Innlegg
4.356
Antall liker
1.701
Sted
Phobos
200 MB/s igjen?? NASen han har valgt gir 2 000 MB/s max throughput!! 2000 MB/s = 16 gbit/s, sånn bare for å slå enda en spiker i denne kista. 10 gbit/s linker er det eneste som gir han mulighet til å lukte på den ytelsen han har betalt i dyre dommer for.

Om Roysen synes dette er rasjonelt å bruke penger på eller ikke får han vurdere, ikke jeg, men som sagt, det er viktig å legge frem noe som gir et riktig beslutningsgrunnlag. På slike tekniske spørsmål kan "feil svar" fra en person fort aksepteres ukritisk.
 

Distinctive

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2006
Innlegg
11.063
Antall liker
3.589
Sted
Stavanger
200 MB/s igjen?? NASen han har valgt gir 2 000 MB/s max throughput!! 2000 MB/s = 16 gbit/s, sånn bare for å slå enda en spiker i denne kista. 10 gbit/s linker er det eneste som gir han mulighet til å lukte på den ytelsen han har betalt i dyre dommer for.

Om Roysen synes dette er rasjonelt å bruke penger på eller ikke får han vurdere, ikke jeg, men som sagt, det er viktig å legge frem noe som gir et riktig beslutningsgrunnlag. På slike tekniske spørsmål kan "feil svar" fra en person fort aksepteres ukritisk.
Tallene var for min NAS som jeg har referert til:
Sitat fra spec: '202.3 MB/sec Reading, 135.84 MB/sec Writing Speed' (med link aggregering).
Om dette skal følges eller ei er ikke opp til meg å avgjøre.
Om 10G trengs eller ei, spurte jeg om det var for overkill å regne. Jeg slo det ikke fast.
Noe mer?
 

marsboer

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2010
Innlegg
4.356
Antall liker
1.701
Sted
Phobos
Så du gir råd til Roysens monster SSD NAS løsning hvor du uten å gjøre dette klart gjør følgende:
- blander sammen MB og Mbit
- bruker din egen puslete NAS sine ytelsestall som argument for å avskrive 10gbit/s i Roysens ekstremløsning, uten å si noe om dette
- gitt at man skjønner at du mente Mbit og ikke MB, noe som ikke var klart i det hele tatt siden konklusjonen din bar preg av at du regnet med dette som MB for at den skulle gi mening, så oppgir du en forventet overføringshastighet som ikke stemmer med hverken din eller min dokumenterte erfaring.

Og du ser fremdeles ikke noen uklarheter, problemer eller rasjonelle årsaker til at jeg reagerer på dette?
 

marsboer

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2010
Innlegg
4.356
Antall liker
1.701
Sted
Phobos
Uansett har jeg sagt mitt angående dette så jeg skal legge ballen død slik at tråden kan fortsette uten mer surmuling fra min side :)
 

Roysen

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2014
Innlegg
2.496
Antall liker
506
Torget vurderinger
0
Kan vi ikke heller se litt på hvilken 10gb switch jeg bør velge for å nyttegjøre meg av kapasiteten til NAS løsningen jeg har valgt og som Marsboer linket til.

Mvh
Roysen
 

Distinctive

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2006
Innlegg
11.063
Antall liker
3.589
Sted
Stavanger
Kan vi ikke heller se litt på hvilken 10gb switch jeg bør velge for å nyttegjøre meg av kapasiteten til NAS løsningen jeg har valgt og som Marsboer linket til.

Mvh
Roysen
Kan du kort redegjøre hvorfor du trenger denne ytelsen, Roysen.
En dobbel DSD fil er maks 12mb/s, så et 100 nettverk skulle holde i massevis.
Er det cloud based storage eller downloads fra en haug med P2P seeders på samme tid som er problemet?
Eller er det så enkelt at nettverket skal brukes til noe langt mer enn musikkstreaming og musikkbibliotek?
Jeg mener du har sagt noe om dette, men det er lenge siden.
Har du en leverandør klar?

Regner med at andre kommer på banen utover det forslaget jeg kom med.
Vi har i det minste testet denne IBM switchen på jobben.
 
S

sorgenfri

Gjest
Jeg snuser på mitt første hodetelefonanlegg. Jeg ønsker noe av virkelig topp kvalitet. Når jeg nå først skal gjøre noe med anlegget vil jeg gjerne innføre filbasert avspilling samtidig. Så jeg kommer til å gå til innkjøp av en NAS samt en dedikert kilde for å streame native DSD filer uten konvertering til PCM først i tillegg til en dedikert kilde for å streame hi-res PCM. Jeg kommer selvsagt også til å kjøpe en hodetelefonforsterker og et sett hodetelefoner.

Planen er følgende:
Synology RX10613xs+ NAS m/32GB RAM og Intel Ethernet Converged Network Adapter X540-T2 og 12 stk Intel Solid-State Drive DC S3500 Series (SSDSC2BB800G401)
Synology RX1213sas Expansion Unit m/12 stk Intel Solid-State Drive DC S3500 Series (SSDSC2BB800G401)
Mac Pro 2,7 GHz Tovkjerners med 30MB nivå 3 buffer m/4x 16GB 1866MHz DDR3 ECC RAM og m/1TB PCIe-basert flashlagring og m/PROMISE Pegasus2 R8 32TB (8x 4TB) Thunderbolt2 RAID-System og m/Apple Airport Time Capsule 3TB og m/Sharp 32" PN-K321 - 4K UltraHD LED Skjerm og m/Apple USB Suiperdrive og m/Apple Magic Mouse og m/Apple trådløst tastatur og m/Thunderbolt til GigaBit Ethernet adapter
Asus RT-AC68U 11AC AC1900 Router
Astell & Kern AK240 m/384GB
Astell & Kern MQS streaming server for Mac
Auralic Audio Aries Streamer
iPad Air 128GB m/Auralic Audio Lightning DS App
Auralic Audio Vega DAC
Woo Audio WA234 m/Western Electric 300B
Abyss AB-1266

Mvh
Roysen
 

Roysen

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2014
Innlegg
2.496
Antall liker
506
Torget vurderinger
0
Kan vi ikke heller se litt på hvilken 10gb switch jeg bør velge for å nyttegjøre meg av kapasiteten til NAS løsningen jeg har valgt og som Marsboer linket til.

Mvh
Roysen
Kan du kort redegjøre hvorfor du trenger denne ytelsen, Roysen.
En dobbel DSD fil er maks 12mb/s, så et 100 nettverk skulle holde i massevis.
Er det cloud based storage eller downloads fra en haug med P2P seeders på samme tid som er problemet?
Eller er det så enkelt at nettverket skal brukes til noe langt mer enn musikkstreaming og musikkbibliotek?
Jeg mener du har sagt noe om dette, men det er lenge siden.
Har du en leverandør klar?

Regner med at andre kommer på banen utover det forslaget jeg kom med.
Vi har i det minste testet denne IBM switchen på jobben.
Hei,

Som jeg skrev tidligere i tråden er det ikke behovet for ytelsen som har motivert valget av denne løsningen. Det jeg har vært opptatt av er at jeg har nok plass og at alle diskene er uten bevegelige deler (SSD). Siden SSD disker har temmelig begrenset størrelse må jeg nødvendigvis velge en NAS med mulighet for mange SSD disker for å dekke behovet for lagringsplass. Alt annet enn Synology som leverandør av NAS løsning er uaktuelt. Jeg fant derfor frem til den Synologi modellen som både hadde plass til flest disker og som samtidig kan utvides med ekspansjonsenheter.

Så ble jeg gjort oppmerksom på ytelsespotensialet i løsningen. Da synes jeg det hadde det vært litt gøy å forløse dette potensialet når jeg først har valgt løsningen.

Mvh
Roysen
 
Sist redigert:

Roysen

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2014
Innlegg
2.496
Antall liker
506
Torget vurderinger
0
Jeg snuser på mitt første hodetelefonanlegg. Jeg ønsker noe av virkelig topp kvalitet. Når jeg nå først skal gjøre noe med anlegget vil jeg gjerne innføre filbasert avspilling samtidig. Så jeg kommer til å gå til innkjøp av en NAS samt en dedikert kilde for å streame native DSD filer uten konvertering til PCM først i tillegg til en dedikert kilde for å streame hi-res PCM. Jeg kommer selvsagt også til å kjøpe en hodetelefonforsterker og et sett hodetelefoner.

Planen er følgende:
Synology RX10613xs+ NAS m/32GB RAM og Intel Ethernet Converged Network Adapter X540-T2 og 12 stk Intel Solid-State Drive DC S3500 Series (SSDSC2BB800G401)
Synology RX1213sas Expansion Unit m/12 stk Intel Solid-State Drive DC S3500 Series (SSDSC2BB800G401)
Mac Pro 2,7 GHz Tovkjerners med 30MB nivå 3 buffer m/4x 16GB 1866MHz DDR3 ECC RAM og m/1TB PCIe-basert flashlagring og m/PROMISE Pegasus2 R8 32TB (8x 4TB) Thunderbolt2 RAID-System og m/Apple Airport Time Capsule 3TB og m/Sharp 32" PN-K321 - 4K UltraHD LED Skjerm og m/Apple USB Suiperdrive og m/Apple Magic Mouse og m/Apple trådløst tastatur og m/Thunderbolt til GigaBit Ethernet adapter
Asus RT-AC68U 11AC AC1900 Router
Astell & Kern AK240 m/384GB
Astell & Kern MQS streaming server for Mac
Auralic Audio Aries Streamer
iPad Air 128GB m/Auralic Audio Lightning DS App
Auralic Audio Vega DAC
Woo Audio WA234 m/Western Electric 300B
Abyss AB-1266

Mvh
Roysen
Hvorfor mener du det? Pengene for dette er jo bare blåbær i forhold til en del annet som står her allerede og den NAS/Mac Pro løsningen kan også benyttes i hovedanlegget.

Mvh
Roysen
 

Distinctive

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2006
Innlegg
11.063
Antall liker
3.589
Sted
Stavanger
Kan vi ikke heller se litt på hvilken 10gb switch jeg bør velge for å nyttegjøre meg av kapasiteten til NAS løsningen jeg har valgt og som Marsboer linket til.

Mvh
Roysen
Kan du kort redegjøre hvorfor du trenger denne ytelsen, Roysen.
En dobbel DSD fil er maks 12mb/s, så et 100 nettverk skulle holde i massevis.
Er det cloud based storage eller downloads fra en haug med P2P seeders på samme tid som er problemet?
Eller er det så enkelt at nettverket skal brukes til noe langt mer enn musikkstreaming og musikkbibliotek?
Jeg mener du har sagt noe om dette, men det er lenge siden.
Har du en leverandør klar?

Regner med at andre kommer på banen utover det forslaget jeg kom med.
Vi har i det minste testet denne IBM switchen på jobben.
Hei,

Som jeg skrev tidligere i tråden er det ikke behovet for ytelsen som har motivert valget av denne løsningen. Det jeg har vært opptatt av er at jeg har nok plass og at alle diskene er uten bevegelige deler (SSD). Siden SSD disker har temmelig begrenset størrelse må jeg nødvendigvis velge en NAS med mulighet for mange SSD disker for å dekke behovet for lagringsplass. Alt annet enn Synology som leverandør av NAS løsning er uaktuelt. Jeg fant derfor frem til den Synologi modellen som både hadde plass til flest disker og som samtidig kan utvides med ekspansjonsenheter.

Så ble jeg gjort oppmerksom på ytelsespotensialet i løsningen. Da synes jeg det hadde det vært litt gøy å forløse dette potensialet når jeg først har valgt løsningen.

Mvh
Roysen
Ok.
Jeg ser den er kompatibel med Intel sin 800GB 2,5" SSD.
Med 12 drives (ex. Expansion) skulle den gi deg en anstendig(?) kapasitet i Stripe ihvertfall.
Det kommer jo også an på formatet i biblioteket selvsagt (eksempelvis flac vs wav, redbook vs hirez, ol.).
Kanskje det er smart å prioritere SSD til musikkbiblioteket og optimalisere RAID basert på dette, og deretter velge en enklere ekstern backup løsning hvis du kan leve med litt restore tid. I tilfelle brann er jo også distribusjon et smart grep.
 

marsboer

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2010
Innlegg
4.356
Antall liker
1.701
Sted
Phobos
Rene 10gbit modulswitcher kan gjerne ikke kjøre 1gbit/s på linkene sine. Dette medfører at du ikke kan koble til utstyr som en trådløs router eller internett uten å faktisk ha en TP-switch med 10gb/s fiber uplink til den rene 10gbit/s distribusjonsswitchen.

Jeg anbefaler derfor en løsning hvor du har en TP-switch som har et par 10 gbit/s porter til rådighet for å treffe et slags økonomisk sweetspot. En til Mac Proen og en til NASen. En grei switch som er billigere enn f.eks Ciscos alternativ i forhold til funksjonalitet, og som jeg selv har brukt fra HP er denne:

HP 3800-24G-2SFP+ Switch (J9575A): HP 3800-24G-2SFP+ Switch(J9575A)

Med denne får du svært mye ytelse og funksjonalitet for pengene i forhold til f.eks Cisco, som jeg vanligvis benytter meg av. Urabbatert pris er vel rundt 25-30k, men vi får utstyret til langt under dette på jobb. Hva en privatperson kan få forhandlet seg til vet jeg derfor ikke.

I tillegg trenger du to SFP+ moduler for NAS/Mac Pro, og siden du ønsket fiber vil du for interndistribusjon normalt sett bruke multimodus. For denne typen installasjoner er det 10GBASE-SR du ønsker. Det vil si at du trenger 2 stk av denne modulen fra listen over accessories:

HP X132 10G SFP+ LC SR Transceiver (J9150A): HP 3800 Switch Series - J9573A, J9574A, J9575A, J9576A, J9585A, J9586A, J9587A, J9588A, J9584A, HP 3800-24G-PoE+-2SFP+ Switch, HP 3800-48G-PoE+-4SFP+ Switch, HP 3800-24G-2SFP+ Switch, HP 3800-48G-4SFP+ Switch, HP 3800-24G-2XG Switch - HP Networking |

Du trenger da et 10GBASE-SR 10gbit NIC til NASen din fra denne listen:
https://www.synology.com/en-us/support/faq/440

..typisk da Intel Ethernet Converged Network Adapter X520-SR2

10GBASE-T er forresten kobber, så det skal du unngå om du har et spesifikt ønske for fiber. Men merk at en Cat6-basert 10GBASE-T løsning vil bli klart billigst (Da kan du også bruke Netgear switchen)

I tillegg trengs et 10GBASE-SR adapter for thunderbolt.

Alternativt:
Dersom du ønsker et rent 10gbit fiberalternativ med flere enn to porter, så er den rimeligste løsningen jeg personlig har blitt anbefalt denne, som et unormalt billig 10gb/s alternativ (rett over 20k mener jeg ble nevnt, men da med gode rabatter):

HP 6410-6XG cl Switch (J8474A): HP 6400 cl Switch Series - J8433A, J8474A, HP 6400-6XG cl Switch, HP 6410-6XG cl Switch - HP Networking | HP®

Switchen benytter X2-moduler for tilknytning og du trenger da SR modulen HP X131 10G X2 SC SR Transceiver (J8436A) fra accessories listen til switchen:
HP 6400 cl Switch Series - J8433A, J8474A, HP 6400-6XG cl Switch, HP 6410-6XG cl Switch - HP Networking | HP®

I tillegg bør man jo ha mulighet for å koble på det øvrige nettverket i huset og da begynner problemene. Denne switchen snakker kun 10gbit/s over fiber. Ergo må en TP-switch for øvrig utstyr og internett også ha en 10gbit/s uplink til denne switchen. I praksis en variant av HPen jeg linket til først.
 
Sist redigert:

marsboer

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2010
Innlegg
4.356
Antall liker
1.701
Sted
Phobos
Jeg må jo også nesten gi uttrykk for at dette absolutt ikke er nødvendig for perfekt avspilling av hva det skal være av media, men jeg respekterer at du ønsker en ekstremløsning uavhengig av mine egne prioriteringer og jeg gir da anbefalinger deretter.
 

Roysen

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2014
Innlegg
2.496
Antall liker
506
Torget vurderinger
0
Jeg må jo også nesten gi uttrykk for at dette absolutt ikke er nødvendig for perfekt avspilling av hva det skal være av media, men jeg respekterer at du ønsker en ekstremløsning uavhengig av mine egne prioriteringer og jeg gir da anbefalinger deretter.
Det er notert. Samtidig takker jeg for respekten for at dette er min avgjørelse. Slikt er en sjeldenhet her inne.

Mvh
Roysen
 

Roysen

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2014
Innlegg
2.496
Antall liker
506
Torget vurderinger
0
Kan vi ikke heller se litt på hvilken 10gb switch jeg bør velge for å nyttegjøre meg av kapasiteten til NAS løsningen jeg har valgt og som Marsboer linket til.

Mvh
Roysen
Kan du kort redegjøre hvorfor du trenger denne ytelsen, Roysen.
En dobbel DSD fil er maks 12mb/s, så et 100 nettverk skulle holde i massevis.
Er det cloud based storage eller downloads fra en haug med P2P seeders på samme tid som er problemet?
Eller er det så enkelt at nettverket skal brukes til noe langt mer enn musikkstreaming og musikkbibliotek?
Jeg mener du har sagt noe om dette, men det er lenge siden.
Har du en leverandør klar?

Regner med at andre kommer på banen utover det forslaget jeg kom med.
Vi har i det minste testet denne IBM switchen på jobben.
Hei,

Som jeg skrev tidligere i tråden er det ikke behovet for ytelsen som har motivert valget av denne løsningen. Det jeg har vært opptatt av er at jeg har nok plass og at alle diskene er uten bevegelige deler (SSD). Siden SSD disker har temmelig begrenset størrelse må jeg nødvendigvis velge en NAS med mulighet for mange SSD disker for å dekke behovet for lagringsplass. Alt annet enn Synology som leverandør av NAS løsning er uaktuelt. Jeg fant derfor frem til den Synologi modellen som både hadde plass til flest disker og som samtidig kan utvides med ekspansjonsenheter.

Så ble jeg gjort oppmerksom på ytelsespotensialet i løsningen. Da synes jeg det hadde det vært litt gøy å forløse dette potensialet når jeg først har valgt løsningen.

Mvh
Roysen
Ok.
Jeg ser den er kompatibel med Intel sin 800GB 2,5" SSD.
Med 12 drives (ex. Expansion) skulle den gi deg en anstendig(?) kapasitet i Stripe ihvertfall.
Det kommer jo også an på formatet i biblioteket selvsagt (eksempelvis flac vs wav, redbook vs hirez, ol.).
Kanskje det er smart å prioritere SSD til musikkbiblioteket og optimalisere RAID basert på dette, og deretter velge en enklere ekstern backup løsning hvis du kan leve med litt restore tid. I tilfelle brann er jo også distribusjon et smart grep.
Distinctive,

Det hadde vært fint om du hadde lest hele tråden. Dette er også noe jeg har klartgjort for tidligere. Den NAS bruken jeg har valgt har plass til 12 disker hvor to av de brukes til cach foremål. Da er det ti disker igjen til lagring. Jeg har valgt å bruke den største SSD disken som er kompatibel med denne NAS boksen. Det er en Intel SSD på 800GB. I selve NAS boksen er det da 10x800GB=8TB tilgjengelig. Det blir alt for lite plass selv om NAS løsningen kun skal benyttes til lagring av musikk. Av den grunn har jeg valgt å legge til to ekspansjonsenheter med plass til 12 disker i hver enhet. Den største SSD disken som også er kompatibel med disse ekspansjonsenhetene er den samme Intel 800GB disken. Jeg vil da få en total lagringsplass på 34x800GB=27,2TB. Da har vi kommet frem til en tilgjengelig lagringsplass jeg mener vil dekke behovet. Den NAS boksen jeg har valgt kan også utstyres med et 10 Gigabit Ethernet adapter. Da har jeg da planer om å gjøre i tillegg til å konfigurere den med 32GB DDR3 ECC RAM.

Mvh
Roysen
 
S

sorgenfri

Gjest
^Roysen, jeg respekterer også dine drømmer. Hvis du får en rig lik den i åpningsinlegget ditt - skal jeg sykle fra torndheim, og hjem til deg. men vi vet jo alle at de fleste anleggene er bare drømmer, eller pirat anlegg - med skader.

Hvorfor skal det dyreste være ditt eneste mål, og hva er det som tenner deg?


er det diskusjonene, eller er det forventningene om respekt?

Øyeblikkelig tilbakemelding syndrom er ikke å kjimse av!
 

Distinctive

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2006
Innlegg
11.063
Antall liker
3.589
Sted
Stavanger
Ok, så da forstår jeg at du ikke går for speiling lokalt, men satser på backup?
Skal du kjøre backup via Thunderbolt?
Du kjører vel ikke ren striping på hele datagrunnlaget uten backup?
 

marsboer

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2010
Innlegg
4.356
Antall liker
1.701
Sted
Phobos
Backup er en uinteressant del av løsningen IMO. Det er ikke vanskeligere å ta backup av en dyr SSD-NAS løsning enn filene på laptopen. En hvilken som helst billig-NAS fullstappet med trege snurredisker på 4-6TB og med gigabit nettverk, eller en rask online backupløsning som jottacloud, vil gjøre jobben. Både selvdriftet og nettbasert backup har fordeler og ulemper men det er en annen diskusjon.

Jeg tror forøvrig det er en liten begrepsforvirring her. Roysen sa at 2 av 12 disker går bort i cache, men jeg tror egentlig han mener paritet. Jeg vil i hvertfall på det sterkeste råde han til å kjøre f.eks RAID6 på hver 12 diskers burk. Det vil si at han tåler bortfall av to disker per 12 diskers array uten nedetid eller tap av data, og får en leseytelse tilsvarende 10xSSDer i RAID0 (stripe). Ren striping er meget uklokt med så mange disker i drift, så det tviler jeg på at Roysen mener om han tenker seg litt om. Ren striping vil si at dersom en eneste disk i arrayet dør, så vil alle data være tapt på hele arrayet.
 

Distinctive

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2006
Innlegg
11.063
Antall liker
3.589
Sted
Stavanger
Backup er en uinteressant del av løsningen IMO. Det er ikke vanskeligere å ta backup av en dyr SSD-NAS løsning enn filene på laptopen. En hvilken som helst billig-NAS fullstappet med trege snurredisker på 4-6TB og med gigabit nettverk, eller en rask online backupløsning som jottacloud, vil gjøre jobben. Både selvdriftet og nettbasert backup har fordeler og ulemper men det er en annen diskusjon.

Jeg tror forøvrig det er en liten begrepsforvirring her. Roysen sa at 2 av 12 disker går bort i cache, men jeg tror egentlig han mener paritet. Jeg vil i hvertfall på det sterkeste råde han til å kjøre f.eks RAID6 på hver 12 diskers burk. Det vil si at han tåler bortfall av to disker per 12 diskers array uten nedetid eller tap av data, og får en leseytelse tilsvarende 10xSSDer i RAID0 (stripe). Ren striping er meget uklokt med så mange disker i drift, så det tviler jeg på at Roysen mener om han tenker seg litt om. Ren striping vil si at dersom en eneste disk i arrayet dør, så vil alle data være tapt på hele arrayet.
Makes sense (for once) ;)
 

Roysen

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2014
Innlegg
2.496
Antall liker
506
Torget vurderinger
0
^Roysen, jeg respekterer også dine drømmer. Hvis du får en rig lik den i åpningsinlegget ditt - skal jeg sykle fra torndheim, og hjem til deg. men vi vet jo alle at de fleste anleggene er bare drømmer, eller pirat anlegg - med skader.

Hvorfor skal det dyreste være ditt eneste mål, og hva er det som tenner deg?

er det diskusjonene, eller er det forventningene om respekt?

Øyeblikkelig tilbakemelding syndrom er ikke å kjimse av!
Hvorfor henger du deg og alle andre seg opp i pris hele tiden? Kan dere ikke forstå at det ikke er prisen som teller, men en uvilje til å inngå kompromisser? Drømme må du gjerne gjøre selv. Slik gidder ikke jeg å kaste bort tiden min med. Jeg presenterer reelle planer jeg har brukt lang tid på å utarbeide. Når de presenteres her har de blitt jobbet med lenge for å være sikker på at de oppfyller de behov jeg har selv.

Jeg har ingen forventninger om at tilbakemeldingene skal positive eller negative. De må gjerne være vegge deler. Det er helt OK. Men jeg forventer at de blir presentert med et minimum av folkeskikk og med gode intensjoner bak. Ellers synes jeg man kan holde kjeft.

Kan du være så snill å legge ut fullt navn her så vi vet hvem du er når vi skal avkreve deg sykkelturen og slik at folk får vite hvem som sitter bak nicket og føler at han er berettiget til å svare meg på en slik måte. Så kan vi alle senke selv om hva motivasjonen bak måtte være og synes hva vi vil om det.

Mvh
Roysen
 

Roysen

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2014
Innlegg
2.496
Antall liker
506
Torget vurderinger
0
Ok, så da forstår jeg at du ikke går for speiling lokalt, men satser på backup?
Skal du kjøre backup via Thunderbolt?
Du kjører vel ikke ren striping på hele datagrunnlaget uten backup?
NAS løsningen skal fungere som master og backup-løsning for musikksamlingen. Den skal ikke benyttes til annet enn å lagre musikk på og å være master og backupløsning. Musikken skal ikke avspilles direkte fra NAS løsningen. Jeg tenker å ha musikkservere med innebygget harddisk i de ulike anleggene mine som får replikert over dedikerte deler av musikksamlingen fra NAS-løsningen med regelmessige intervaller. Når jeg ripper inn ny musikk eller laster ned ny musikk fra nettet skal dette foregå fra laptopene våre og lagres inn på NAS løsningen. Siden nedlasting av musikk skal foregå fra laptopene kan jeg holde musikkserverne i selve anleggene og NAS løsningen borte fra internet og dermed enhver fare for virus og annen faenskap fra nettet.

Dersom du leser åpningsinnlegget har jeg konfigurert en Mac Pro jeg planlegger som arbeidsstasjon i nettverket med en 32TB Thunderbolt2 RAID-løsning med 20gbt/s overføringshastighet for det øvrige lagringsbehovet (ikke musikk) for resten av nettverket. Det jeg dog kunne tenkt meg var at den Thunderbolt2 RAID-løsningen også var tilgjengelig over nettverket fra min og samboerens laptoper. Til dette foremålet har jeg planlagt en Apple Airport Extreme router. Det blir vel også gjennom denne routeren at streamerne skal kunne kommunisere med NAS løsningen. Routeren vil bli satt opp til å kommunisere over hardwired ethernet og trådløs WiFi via 802.11ac.

Så jeg hadde egentlig satt pris på at dere hjalp meg med hvordan jeg da kan konfigurere følgende:
- et internet modem fra Altibox som er tilkoblet internet via Altibox/Telenors fiberoptiske nett lagt opp ute i gata her
- en Apple Airport Extreme router som komuniserer over hardwired ethernet og trødløs WiFi via 802.11ac.
- to laptoper som skal ha tilgang til internet
- to iphones som skal ha tilgang til internet
- to ipads som skal ha tilgang til internet
- en Mac Pro som ikke skal kunne nås fra eller være oppkoblet til internet og en Thunderbolt 32TB RAID-løsning som skal fungere som diskplass for både Mac Pro, laptopene, iphonene og ipadene.
- en thunderbolt2 til 10 gigabit ethernet adapter for å kunne utnytte ytelsen i den NAS løsningen jeg har valgt ved kommunikasjon mellom Mac Pro og NAS løsningen vi en 10 gigabit ethernet switch.
- en 10 gigabit ethernet switch
- en Synology NAS med to ekspansjonsenheter og et 10 gigabit ethernet adapter som ikke skal kunne nås fra annet enn musikkserverne, laptopene og Mac Pro i nettverket. Synology NAS må heller ikke kunne nås fra eller være koblet opp til internet.
- en musikkserver i hvert anlegg med innebygget harddisk som får kopiert over faste deler av innholdet på NAS løsningen med faste intervaller. Musikkserverne skal bare kunne nås fra NAS løsningen. Musikkserverne skal ikke kunne nås eller være oppkoblet til internet.
- i headfi anlegget vil det ikke finnes noen musikkserver med intern harddisk. Her vil det i stedet være to streamere som må streame musikken enten fra internet eller fra NAS. Den ene streameren benytter WiFi protokollen 802.11ac. Den andre streameren benytter også WiFi men da gjennom en egen server software løsning som må installeres på Mac Pro.

Jeg er litt nazi med hensyn til dette med internet og hvilke komponenter i nettverket som kan nås av de andre slik at jeg beskytter musikksamlingen og musikkserverne fra virus.

Mvh
Roysen
 
Sist redigert:
M

Morpheus

Gjest
Skal du gå for den mest kompromissløse løsningen innen headfi så må det bli SENNHEISER: HE90. Skal bli interessant å høre dine inntrykk av dem. De bør hvertfall lyttes til før et endelig valg treffes!
 
T

Tittentei

Gjest
Roysen, det er jo ikke så rart om folk lurer på motivasjonen bak innkjøpslister noen ganger. Det du driver med er UVANLIG, og da lurer folk på HVORFOR.

Du kom jo med denne tråden og lurte på hjelp. For å GI hjelp, så er det viktig å vite hva du ønsker å oppnå. Mitt inntrykk er at du liker bred soundstage og litt over nøytral bass. Da jeg kom med direkte råd om produkter for dette, og spurte om det var motivasjonen bak Abyss, så overså du innlegget totalt og begynte du kun å snakke om et nedskalert anlegg, der du nevnte verdens dyreste hodetelefonrigg fra Sennheiser som kandidat, samt de dyreste orhtoene på markedet og en av de dyreste tubeampene.

Det blir jo litt vel merkelig, og da lurer vi jo på hva motivasjonen bak tråden er.

Jeg kommer ikke til å krangle med deg om noe. Jeg har sett at folk er ufine med deg her inne, men noen ganger virker det som om du er i forsvarsposisjon hele tiden. Ikke alle som lurer på motivasjonen din er ute etter å sette deg i dårlig lys, noen ganger er det fordi motivasjonen bak og målet man ønsker å oppnå er viktig å vite for å kunne hjelpe. Hvis du kun ønsker å lufte hva du vil ha og få kudos for det, så går det jo ann å bare si det. Og nei, jeg sier ikke at det er det du ønsker å oppnå med disse trådene, for du har jo ikke sagt hva du vil oppnå med dem.
 

Roysen

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2014
Innlegg
2.496
Antall liker
506
Torget vurderinger
0
Roysen, det er jo ikke så rart om folk lurer på motivasjonen bak innkjøpslister noen ganger. Det du driver med er UVANLIG, og da lurer folk på HVORFOR.

Du kom jo med denne tråden og lurte på hjelp. For å GI hjelp, så er det viktig å vite hva du ønsker å oppnå. Mitt inntrykk er at du liker bred soundstage og litt over nøytral bass. Da jeg kom med direkte råd om produkter for dette, og spurte om det var motivasjonen bak Abyss, så overså du innlegget totalt og begynte du kun å snakke om et nedskalert anlegg, der du nevnte verdens dyreste hodetelefonrigg fra Sennheiser som kandidat, samt de dyreste orhtoene på markedet og en av de dyreste tubeampene.

Det blir jo litt vel merkelig, og da lurer vi jo på hva motivasjonen bak tråden er.

Jeg kommer ikke til å krangle med deg om noe. Jeg har sett at folk er ufine med deg her inne, men noen ganger virker det som om du er i forsvarsposisjon hele tiden. Ikke alle som lurer på motivasjonen din er ute etter å sette deg i dårlig lys, noen ganger er det fordi motivasjonen bak og målet man ønsker å oppnå er viktig å vite for å kunne hjelpe. Hvis du kun ønsker å lufte hva du vil ha og få kudos for det, så går det jo ann å bare si det. Og nei, jeg sier ikke at det er det du ønsker å oppnå med disse trådene, for du har jo ikke sagt hva du vil oppnå med dem.
Dette er ikke noe problem, Tittentei. Jeg liker dog ikke typen innlegg som Sorgenfri kommer med. Han påstår at dette kun er dagdrømmer og mangler realisme. Der trekker jeg streken for hva jeg anser som normal folkeskikk. Det er greit nok at han tenker dette for selg selv, men det er helt unødvendig å presentere disse tankene på trykk på forumet. Det kommer intet kreativt ut av det og det ligger ingen positive hensikter bak det.

Med hensyn på at folk lurer på hvorfor, så er det helt greit men hvorfor må man tro det værste? Grunnen til at jeg ikke svarte på dine spørsmål er at jeg har forsøkt å tenke litt på hvordan jeg skal formulere et svar. Så tok tråden helt av og jeg har aldri rukket å skrive ferdig det svaret. Nå er det nesten litt sent og blir helt utenfor hva vi diskuterer. Egentlig burde tråden vært flyttet til datahjørnet fordi det er hva den stort sett handler om. Det er også dataløsningen som gjør anlegget så ekstremt. Denne dataløsningen skal også benyttes i mine øvrige anlegg. Der har jeg fra før vist en kompromissløshet som vel mer enn rettferdiggjør en slik dataløsning. Jeg forstår derfor ikke helt reaksjonen på dette.

De fleste som satser tungt på headfi har mer enn et sett gode hodetelefoner og headamper. Hvorfor er det uvanlig når jeg også vurderer dette. Måten det ble presentert på var nok noe klønete. Det jeg egentlig forsøkte å få frem var at det anlegget som ble skissert først var et anlegg som det nok må jobbes en del med før er på plass og at det kommer til å ta litt tid. Av den grunn ønsket jeg et annet headfi anlegg så lenge. Det var dette andre anlegget jeg presenterte som et nedskalert anlegg nummer 2. At det skulle bli Sennheiser Orpheus i dette anlegget tviler jeg dog en del på. Jeg synes ikke de er verdt pris med hensyn på lydkvalitet. Men de er vurdert fordi de scorer særdeles høyt på en "må ha" skala og har også høy samlerverdi (som jo er noe jeg har redegjort for at betyr litt for meg tidligere).

Mvh
Roysen
 
Sist redigert:

Roysen

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2014
Innlegg
2.496
Antall liker
506
Torget vurderinger
0
Backup er en uinteressant del av løsningen IMO. Det er ikke vanskeligere å ta backup av en dyr SSD-NAS løsning enn filene på laptopen. En hvilken som helst billig-NAS fullstappet med trege snurredisker på 4-6TB og med gigabit nettverk, eller en rask online backupløsning som jottacloud, vil gjøre jobben. Både selvdriftet og nettbasert backup har fordeler og ulemper men det er en annen diskusjon.

Jeg tror forøvrig det er en liten begrepsforvirring her. Roysen sa at 2 av 12 disker går bort i cache, men jeg tror egentlig han mener paritet. Jeg vil i hvertfall på det sterkeste råde han til å kjøre f.eks RAID6 på hver 12 diskers burk. Det vil si at han tåler bortfall av to disker per 12 diskers array uten nedetid eller tap av data, og får en leseytelse tilsvarende 10xSSDer i RAID0 (stripe). Ren striping er meget uklokt med så mange disker i drift, så det tviler jeg på at Roysen mener om han tenker seg litt om. Ren striping vil si at dersom en eneste disk i arrayet dør, så vil alle data være tapt på hele arrayet.
Dersom du ser på spesifikasjonen av den NAS boksen jeg har valgt i linken nedenfor vil du se at den kun har 10 drive bays for disker ment for ren lagring. Den har to øvrige drive bays som er avsatt til SSD disker for caching. Jeg er helt enig at hver av de to andre 12 diskers boksene konfigureres med RAID6 på hver boks. Hvordan de 10 diskene i selve NAS boksen skal konfigureres kan du kanskje anbefale noe om også? De to SSD diskene i selve NAS boksen som kun er der for cach foremål kan vel da imidlertid ikke benyttes til lagring.

http://www.synology.com/en-global/products/spec/RS10613xs+

Mvh
Roysen
 
Sist redigert:

comstedt

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.10.2010
Innlegg
184
Antall liker
18
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
Har du ikke noen god kilde som tar flac, dsd hjemme via upnp/server?

Dette herunder er mine meninger, andre kan synes ant og synes jeg er arrogant og eller har feil og noen kan sikkert bli sint og irritert. Dette er fremst riktet til di som er interessert av så highend som heller har noen få hodetelefoner og riktige bra utstyr rundt en en hodetelefon før hver musikksmak. Ikke før det er fel i seg.

viss du kjøper et oppsett og etterpå kobler in det en gang til noen av dine riktige gode kjelder kommer du ikke ville bruke noen av di vanlige hodetelefoner dac/forforsterker produkterne. Har du hørt oppo 105/95/103/93 eller noen av di? Mange mener at man ikke trenger en bedre kilde, di er perfekte til allt, viss du og synes de blir de ikke noe problem, viss du synes som meg at den er ok til film og absolutt ikke til noenting ellers vil du se det hele på en an måte. ( da sammenligner jeg den med dac's høyere modeller, Linn klimax, wadia s7 og så videre og det kanske er urettferdig, men du har sikkert allerede bedre ting hjemme)

Selvfølgelig trenger du en forsterker som kan drive dem. Og det finnes det mange av. Dog har jeg ikke kjempestor erfaring av di mer eksotiske. Jeg har hørt 707 og 727ii til stax009, trur di heter noe sånt, en topp modell solidstate og en tube. Dessverre hver får seg men bedre en så mye ellers hvar di, ingen av dem er feil men lit forskjellig karakter. Jeg synes naimheadline er bra viss den får en god strømforsyning, fungerer dog ikke til stax, det jeg opplever er nok at forsterker + strømforsyning uten dac bør ligge på det nivået og da er det ikke så mye lokalt at prøve. Jeg ville sterkt holde kjilde og eller dac utenfor denne ekvasjioben. Om det beste du finner har innebygget dac så er det uansett høyest trolig at det blir bedre at bare bruke den for at forsterke signalen til hodetelefonerne og har dac for seg.

jeg har lyttet på det meste som finnes av normale produkter, allt di mener er highend for hodetelefoner på oslohifisenter, lit på lyric og det meste på duet. jeg har mest blitt slitt. Men så fort du bruker en av di bedre forsterkerne og en god kilde foran så blir det en helt an ting. Jeg bruker En LinnKlimaxDS seneste verisjon som kilde. Jeg bruker dog naimheadline og highcap2 + grado ps1000. Jeg har nok ikke samme ekonomiske situasjon og andre prosjekter så jeg har ventet med stax009 men di er fine. Stax Spiller dypere bas en vad folk trur med en online kilde, har du dog krav på skikkelig lav bas blir det vanskelig men dem, men og med det meste.

nasen gjør klart merkbar forskjell, dessverre til viss del hvordan/hva den blir plassert på med, min erfaring har vart at destom bedre sjappere nas/server bader hd ssd gjør forskjell, på server gjør strømforsyning forskjell og type skjerm kort. Det skall dra lite strøm, prestere højt, ikke bli så varmt og Støje minst mulig. Min opplevelse er at nas eller server gjør forskjellen som møllen et par gode eller dårlige signalkabler. Forskjellen vil vare liten/ubetydelig på riktige enkle ting til klart merkbar og gjøre musikken mere morsom på highend referanse nivå.
jeg har selv vurdert qnap 870pro som en ny løsning da nas erne blitt bedre, bruker server nå, men har ikke så mye plass i den som en sånn nas kan inneholde. Dog ble jeg lit urolig da jeg lest om noen ting som virker lit slitsomt i bruk av den. Har tenkt se på synology sine og.

jeg vurdere en ak 240 eller hvis di kommer ut med noe bedre til portabelt løsning. AK120 var bra når en sammenligner med en mobiltelefon. Men ikke beste grensesnitt... Jeg har lest ak240 skall vare bedre på lyd og grensesnitt så den kan vare morsom. Viss du vet noen som importerer den og har ok pris kan du nemne dem eller via på viss di kiler er tillater at skrive det her. Når det kommer til anlegg en kan gå rund med har det sine begrensinger, men det får man akseptere eller ikke lyte på musik da. Lit samme som med anlegg i bil.

En av nakkdelene med AK240 for meg er anpassing av hodetelefon. Di fleste som er skikkelig bra vil ikke sitte godt nok på hodet og jeg har og eid noen lukkede telefoner men jeg synes di er mindre gøy. Den beste jeg hørt en så lenge er audeze sin lukkede, og den kan sikkert fungere på tåg, buss, flyg og lignende men jeg går en del, bland ant med hund. Det er nok en ting som hodetelefon communityt sikkert kan komme med god info om. Nakkdelene med åpne er at en hør mye in gjenom dem i man miljøer og det kan forstyre andre...

jeg har prøvd en del ultrasone, di var vel bra men det føltes mer som en luksus grei, mere highend en referanse. Det finnes bedre, både åpne og lukkede.

spørsmål er da åpne eller lukkede og
Hvor god må di sitte, viss du ønsker vare portabelt med din musik. Klart det finnes små monitorer at dytte in i øra og viss en for eksempel må ha flere ting på hodet.

viss de var lit rotete så skyller jeg på at jeg er svensk så språk er lit vanskelig når jeg skriver mye, det er sent og jeg har tad en del smertestillende(men har enda vanskelig at sove), På grunn av operasjon om en ikke spesielt farlig.
 
M

Morpheus

Gjest
Orpheus (hodetelefoner med tilhørende forsterker) er blant det mest kompromissløse som er laget, så der er et premiss infridd. Videre skal lyden fra dette oppsettet fortsatt være helt i verdensklasse, enda et premiss. Orpheus vil gi stor eierglede! Videre er settet et samleobjekt som antakelig vil holde seg like godt i pris, og antakelig øke videre i årene som kommer så det kan nesten sees på som en god investering! Hvorfor da ikke ta steget?

Jeg vil oppfordre deg til å lage en konto på headfi.org. Der har de en egen high-end avdeling. Da kan du sikkert få mer innspill om premiss løse high-end løsninger. http://www.head-fi.org/f/113/high-end-audio-forum
 
Sist redigert:

marsboer

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2010
Innlegg
4.356
Antall liker
1.701
Sted
Phobos
Jeg fikk ikke med meg at det var dedikerte cache disker når jeg skummet specsene. Da gir det mening likevel. Cachen er jo normalt der for å ha rask ssd cache for snurredisker, så det blir litt spesielt i dette tilfellet hvor hele NASen består av ssd.
 
Topp Bunn