Nytt format som er 22 ganger bedre enn CD..

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
4.423
..og som kan spilles av på alle vanlige CD-spillere. Fra reklameteksten:

This is K2 HD Sound! Sampler disc is mastered with superior skill of mastering engineer and revolutionary "K2 High Definition Coding" technology. K2 HD Mastering enhances the sound spectrum to a bandwidth of 100kHz and 24-bit resolution, while retaining all the charm of the original recording. K2 HD mastered CDs offer extended nuances, dynamics and musicality and are playable on any CD player. This is a very high quality K2 HD album with a certified average block error rate of 10 (industry standard is 220)!
In other words, K2 HD Mastering is technically 22 times better than a regular CD!

Hva skal man si...

Soundproof

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.07.2007
Antall liker
0
Vel, man kan jo begynne med å sette spørsmålstegn ved målekriteriet. ;D

Hva er "bedre"? Det at man har 1/22 del så mange feil, når det først forekommer blokk-lesningsfeil, behøver ikke bety at LYDEN er 22 ganger bedre enn CD. Og at "industry standard" er en rate på 220 block errors behøver ikke bety at alle CD-er har så mange feil.

Uansett er det avspillingskjeden som er viktig her - og i hvilken grad INFORMASJONEN som ligger på mediet også overføres transparent, dvs. riktig -- og det har man da alle mulige grunner til å si er fullt mulig med vanlige CD-er.

Forøvrig kan man jo sette spørsmålstegn ved hvordan vanlige CD-avspillere skal kunne avlese 24-bit informasjon.

Og i tillegg blir jo dette sludder: K2 HD Mastering enhances the sound spectrum to a bandwidth of 100kHz and 24-bit resolution, while retaining all the charm of the original recording.

Mao dreier det seg om å upsample Redbook (16-bit/44.1kHz) eller lavere opp til 24-bit 100kHz. Det står ingen ting om at man gjør ORIGINALOPPTAK i et høyere format.

Sludder.

KHH

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2005
Antall liker
18
Noe CD-revolusjon kommer vel ikke før vi får vesentlig større plass på plata, den kan gjerne bli større enn den er i dag, er faktisk litt artig med LD selv om de tar like stor plass som LP, så hvorfor ikke gi oss et CD alternativ som er like stor som LD og LP.?
Hadde ikke vi ønsket noe som var smått og nusselig hele tiden, så hadde nok markedet forandret seg den andre veien, jeg er redd for at platene blir mindre enn de er i dag men like stor kapasitet og da er vi egentlig like langt :-[
Ser for meg en vinylsnurrer på ene siden av racket og CDsnurrer på andre siden av racket..
Skal se at vi kunne fått utskiftbare lasere på samme måte som pu ;D

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Antall liker
13.041
Torget vurderinger
10
Går det an å laste ned en testfil her?

jane

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.06.2004
Antall liker
1.622
Sted
'
Rotekroken skrev:
Noe CD-revolusjon kommer vel ikke før vi får vesentlig større plass på plata
Kalles ikke det for DVD?

Jan E Veiset

Soundproof

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.07.2007
Antall liker
0
Man skrev:
http://www.dagogo.com/Music/FIM-K2HD-Sampler.html

Jeg må innrømme at jeg ikke har noe å utsette på lydkvaliteten.
Takker for linken, da ble det hele litt klarere.

Vi har å gjøre med:

1. En ny mastering "teknologi" - der man arbeider i 24bit-100kHz.
2. Sluttresultatet kan legges ut på en CD-skive, men kan IKKE avspilles i en vanlig CD-spiller.
3. Du trenger nemlig en SACD-avspiller for å kunne dra nytte av dette formatet.

Mao dreier det seg om en utfordrer til SACD.

Dermed er mysteriet omkring utsagn i første melding avklart, siden det er umulig å få en Redbook CD-spiller til å avspille høyere oppløsninger - det sier seg selv.

Her er sitatet fra linken hvor det gjøres klart at det er gjennom SACD at man kan vurdere dette masteringformatet.
Forøvrig interessant med tanke på nedlastbare filer.

For the time being, readers with audiophile-grade SACD players can at least be assured of two things: 1. they are positioned to enjoy whatever music being churned out by the existing SACD labels; 2. their players are nonetheless very competent even for extracting information from the next generation of CD’s.

The newest generation of CD’s I am referring to is the new K2 HD from JVC, a listening experience of which prompted my very realization of the potentials of Redbook CD yet to be exploited. The engineers at Victor Company of Japan (JVC) responsible for the XRCD process, arguably the most widely accepted audiophile CD standard, is now unveiling this latest engineering feat for the benefit of the Compact Disc audiophiles.

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Antall liker
607
Torget vurderinger
1
Neida. Det er vanlig 16/44.1.
Sang nr 15, Autumn in Seattle, finnes også på en tidligere FIM-CD.

Lydkvaliteten mellom disse 2 er fascinerende stor, og my bedre i K2HD sitt favør (selv om volumet er litt lavere) Det er nesten som om man lurer på om det er K2HD er egentlig en eller annen DSP-greie, da det umulig kan være så stor forskjell på et spor som sikkert er mastret rett fra Master i begge tilfeller (som det typisk er tilfelle for disse audiofile plateselskapene)

KHH

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2005
Antall liker
18
jane skrev:
Rotekroken skrev:
Kalles ikke det for DVD?

Jan E Veiset
Nesten, Jan..
Får jo ikke ren musikk på en DVD :-[
7 ganger plassen til CD hadde nok gjort musikken litt mindre komprimert, personlig er jeg overbevist om at komprimeringen fra ca 2 gig og ned til ca 650 mb ødelegger mye av musikken..

Husker jeg hadde en litt spesiell favoritt en gang, det var forresten Queen Innuendo når den kom ut, den hadde jeg på kassett, CD, LP, Singel og Maxi Singel, ingen som helst tvil om at Maxi Singelen var best.!
Og det var på et rimelig anlegg, enda så var det lett å kunne skille formatene lett fra hverandre, Maxi Singel var nesten så musikken ble levende..

Vi får nesten bare drømme om totalt ukomprimert musikk, det går vel den veien høna sparker, snart så får vi nok kjøpt minnebrikker med originalmusikk :-[

-Kjell

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.487
Torget vurderinger
2
Maxi Singel ja. Det var formatet sitt det. Det var der den absolutt beste lyden var i forhold til LP. Husker Miss You med Stones i det formatet. Extended version.
Dance version eller noe sånt. Mer bass og trøkk. Disco Stones.

KHH

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2005
Antall liker
18
rolfozzy skrev:
Maxi Singel ja. Det var formatet sitt det. Det var der den absolutt beste lyden var i forhold til LP. Husker Miss You med Stones i det formatet. Extended version.
Ikke for å ødelegge gleden din, Rolfozzy, men det er nok heller at Maxi Singel er såpass ukomprimert at musikken flyter mye lettere, mindre "shit" som bremser musikken.?
Akkurat dette jeg leter etter, men som jeg vet jeg aldri kommer til å finne..
Det nærmeste vi kommer totalt ukomprimert musikk, det tror jeg er Maxi Singel.?
Hvertfall for oss normale audiofile..
Tenk om all musikk hadde hadde det livet, den energien, åpenheten, lettflytende, detaljer, rett å slett den musikken som finnes på slike plater, da kunne vi nok ha spart mye penger på annet fjaseri som vi "må" ha i hus i dag :p

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.487
Torget vurderinger
2
Rotekroken skrev:
rolfozzy skrev:
Ikke for å ødelegge gleden din, Rolfozzy, men det er nok heller at Maxi Singel er såpass ukomprimert at musikken flyter mye lettere, mindre "shit" som bremser musikken.?
Tenk om all musikk hadde hadde det livet, den energien, åpenheten, lettflytende, detaljer, rett å slett den musikken som finnes på slike plater, da kunne vi nok ha spart mye penger på annet fjaseri som vi "må" ha i hus i dag :p

Du ødelegger ikke gleden min ved å si det samme som meg, bare med andre ord.

KHH

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2005
Antall liker
18
rolfozzy skrev:
Rotekroken skrev:
rolfozzy skrev:

Du ødelegger ikke gleden min ved å si det samme som meg, bare med andre ord.
Sant nok, men du skrev mer bass og trøkk, det er det jeg mener er mindre komprimert og nærmere ekte vare, det er slik jeg mener det egentlig burde vært over alt..
Har du noen Maxi Singler, så ta meget godt vare på dem eller selg dem billig til meg ;D

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
128
Jeg er skråsikker på at om platebransjen har ett eneste atom med vett i knotten, så
er neste format analogt!!! Jeg tror det neste blir ett analogt format jeg!!! :D

mvh

KHH

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2005
Antall liker
18
JanR skrev:
Prøv en konsert guttær,det er trøkk det ;D

/jan
Sant nok, husker fremdeles The Blues Brothers konserten i Oslo, det er slikt som setter dype spor i en enkel sjel :eek: 8)
Men så var det valgfriheten du har hjemme i egen stue da ;D

JanR

Rubinmedlem
Ble medlem
26.01.2006
Antall liker
1.530
Sted
Sarpsborg
Rotekroken skrev:
JanR skrev:
Prøv en konsert guttær,det er trøkk det ;D

/jan
Sant nok, husker fremdeles The Blues Brothers konserten i Oslo, det er slikt som setter dype spor i en enkel sjel :eek: 8)
Men så var det valgfriheten du har hjemme i egen stue da ;D
Hører litt på kassett først,setter på en cd og vips det er 22x bedre sånn ca ;D

/jan

KHH

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2005
Antall liker
18
Imperial skrev:
Jeg er skråsikker på at om platebransjen har ett eneste atom med vett i knotten, så

mvh
Vi kan jo ønske at neste format er analogt, men når sist ble det introdusert et analogt medie.?

En meget grov skisse etter hukommelse av en eldre mann :p
Steinkaker/LP - 1920 tallet.? - Analogt..
Spolebånd - 1950 tallet.? - Analogt..
Kassett/8 spors - 1960 tallet - Analogt..
LD - 1976.? = Digitalt..
CD - 1982.? = Digitalt..
DAT - 1994.? = Digitalt..
MD - 1995.? = Digitalt..
Noen jeg har glemt da tro.?

R

Roysen

Gjest
FIM kommer til å slippe en rekke nye skiver med dette formatet nå i desember og ut over nyåret. Jeg er såpass fornøyd med den første skiven at jeg kommer til å kjøpe de andre også. Det at lydkvaliteten er så overraskende god betyr mer for meg enn all verdens reklame om den måtte være feilaktig eller ikke.

http://www.fimpression.com/fim_news.htm

LIM K2 HD 022 Flamenco (Orginal innspilt av Phillips) slippes 05 desember.
FIM K2 HD 026 Red Cliff Capriccio (Kinesisk Guzheng solo) slippes 15-20 desember.
LIM K2 HD 023 El Amor Brujo (Orginialt innspilt av Decca) slippes 15-20 desember.
LIM K2 HD 024 Swan Lake (Orginal innspilt av Decca) slippes 15-20 desember.
LIM K2 HD 025 Cantate Domino (Orginalt innspilt av Proprius) sllippes 15-20 desember.
LIM K2 HD 030 Bamboo (Orginalt innspilt av EMI Japan - har vunnet Best Recording Award i Japan 1978) slippes 15-20 desember.

Mvh
Roysen

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
4.423
Roysen skrev:
FIM kommer til å slippe en rekke nye skiver med dette formatet nå i desember og ut over nyåret. Jeg er såpass fornøyd med den første skiven at jeg kommer til å kjøpe de andre også. Det at lydkvaliteten er så overraskende god betyr mer for meg enn all verdens reklame om den måtte være feilaktig eller ikke.
Betviler absolutt ikke at det kan være svært god lyd på disse CD'er*. Men det er ikke et nytt format vi snakker om her. Det er en helt standard 16 bit 44.1 CD. Det er faktisk ingenting teknisk som skulle tilsi at disse CD'er skulle låte bedre enn f.eks. DSD digitaltaper som blir nedkonvertert til 16/44 ved hjelp av diether/noise shaping i det masteringverktøyet som kalles "SBM Direct".
"It's all in the mastering"*

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
4.423
Jeg blir å teste dette ut. Jeg blir å teste ut "Cantate Domino" på FIM K2 HD Mastering. Dette er en svært god korplate, innspilt analogt i 1976, en svært god innspilling! , og en meget god overførsel på SACD,som kom i 2003. Dette blir den ultimative test-discen, kunne ikke blitt bedre! :)

Men ugh! for noen priser :mad: på elusivedisc koster dem 32 dollars. Hvorfor så dyrt for disse XRCD utgivelsene?

Soundproof

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.07.2007
Antall liker
0
Espen R skrev:
Men ugh! for noen priser :mad: på elusivedisc koster dem 32 dollars. Hvorfor så dyrt for disse XRCD utgivelsene?
Sikkert veldig små opplag, og vi kan vel gå ut ifra at masteringprosessen er mer krevende enn ved vanlige innspillinger?

Veggen

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.04.2006
Antall liker
6
Rotekroken skrev:
jane skrev:
Rotekroken skrev:
Kalles ikke det for DVD?

Jan E Veiset
Nesten, Jan..
Jo da det får du, standard DVD støtter opp til 24 bit 96kHz ukomprimert. Det holder fint til godlyd det. Desverre er det ikke utgitt noe særlig på dette formatet. Jeg har noen få innspillinger og de låter veldig bra. I tillegg har du jo DVD-Audio formatet som går opptil 192kHz.

Men fremtiden for fysiske medier er vel ikke stor. Har mer tro på nedlasting avhøyoppløste innspillinger, slik som f.eks Linn har begynt med.

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Antall liker
607
Torget vurderinger
1
Espen R skrev:
Betviler absolutt ikke at det kan være svært god lyd på disse CD'er*. Men det er ikke et nytt format vi snakker om her. Det er en helt standard 16 bit 44.1 CD. Det er faktisk ingenting teknisk som skulle tilsi at disse CD'er skulle låte bedre enn f.eks. DSD digitaltaper som blir nedkonvertert til 16/44 ved hjelp av diether/noise shaping i det masteringverktøyet som kalles "SBM Direct".
"It's all in the mastering"*
Nja SBM Direct er ikke så veldig direkte da. Det blir jo minst 1 unødvendig Dither/NS-ledd, uten at jeg vet med sikkerhet hvordan SBM-D fungerer. (For alt jeg vet gjør den DSD om til f.eks 20/88, som er lossy i seg sev, og bruker så igjen vanlig SBM /Dither/NS ned til 16/44. Da ville jeg heller foretrukket f.eks en nøye utvalgt Dither/NS direkte fra DXD-Master, 24/88 , 24/176, e.l)

Pengvim

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2005
Antall liker
2
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
Imperial skrev:
vi kan jo håpe! :D :D :D
(det er tid for de troende å gå på kne og be ;) )

Dr.Evil

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.10.2007
Antall liker
9
Torget vurderinger
2
og hvor mange ganger bedre enn "virkeligheten" blir det da? 3, 4 eller til og med 7??

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Antall liker
607
Torget vurderinger
1
Har lastet opp begge versjonene av "Autumn in seattle". Den ene er fra en tidligere FIM-sampler. Den andre (nr15) er fra K2HD-sampleren. De er i wav format, så det er bare å pakke ut og brenne til CD. Hør gjerne på den første først, så kan det hende du får en aha-opplevelse når du setter på den andre =)
http://www.rarhost.com/download-bpqfgq.html

K

knutinh

Gjest
Rotekroken skrev:
jane skrev:
Rotekroken skrev:
Kalles ikke det for DVD?

Jan E Veiset
Nesten, Jan..
Du får vel DVD-A som er ren musikk (med unntak av menyer) lagret på en fysisk DVD-skive. Markedet besvarte vel formatet med et enda større gjesp enn de møtte SACD med.
7 ganger plassen til CD hadde nok gjort musikken litt mindre komprimert, personlig er jeg overbevist om at komprimeringen fra ca 2 gig og ned til ca 650 mb ødelegger mye av musikken..

Husker jeg hadde en litt spesiell favoritt en gang, det var forresten Queen Innuendo når den kom ut, den hadde jeg på kassett, CD, LP, Singel og Maxi Singel, ingen som helst tvil om at Maxi Singelen var best.!
Og det var på et rimelig anlegg, enda så var det lett å kunne skille formatene lett fra hverandre, Maxi Singel var nesten så musikken ble levende..

Vi får nesten bare drømme om totalt ukomprimert musikk, det går vel den veien høna sparker, snart så får vi nok kjøpt minnebrikker med originalmusikk :-[

-Kjell
CD er ikke "komprimert" i betydningen lossy kompresjon som mp3. CD er direkte PCM. Dersom du øker lagringsplassen til 2000MB så får du ikke mer "ukomprimert" musikk, men du kan velge mellom lengre spilletid, høyere samplingsfrekvens, større orddybde eller en kombinasjon av disse.

Det er stor enighet om at dynamikk-kompresjon er en vesentig kilde til "dårlig lyd" i dag, men det har ingenting med formatet å gjøre, men alt med valgene til mastering-teknikeren å gjøre.

En stor blindtest publisert i JAES greide ikke å bevise praktisk hørbar forskjell mellom SACD og SACD degradert til CD-kvalitet. Dersom antagelsene dine var presise så ville man vel forvente at de kunne påvise en slik forskjell?

-k

Soundproof

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.07.2007
Antall liker
0
@man

Hva er bit/sample på disse filene? 16/44.1 og 24/100?

Man bør stille inn computeren på riktig samplerate for å få best resultat.

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Antall liker
607
Torget vurderinger
1
De er 16/44 begge, bare å spille de av normalt. Evt brenne de ut på vanlig audio-CD.
Det med 100khz og 24bits skal nok tas med en stor klype salt. Antakelig er det der bare for å illustrere (lyd)forskjellen ned til "vanlige" cd'er.

U

utgatt60135

Gjest
Demoplata er bestilt og med noen av de samme sporene i samlingen på HDCD blir spennende å lytte etter forskjeller.

Dr.Evil

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.10.2007
Antall liker
9
Torget vurderinger
2
Spennende, men vi får jo håpe at det er mer enn feilretting som er bedre..

K

knutinh

Gjest
Er det klart for noen hva som skal være bedre med dette formatet enn SACD, DVD-A eller nedlastet FLAC?

Siden forbrukerne bryr seg midt i ryggen over formatene over (som i det minste måler bedre enn CD selv om den hørbare gevinsten er tvilsom), hvorfor skulle de bry seg om et "hack" av CD som stammer fra overgangen 70-tall til 80-tall?

-k

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Antall liker
607
Torget vurderinger
1
Hva er det du egentlig sier?

K

knutinh

Gjest
Man skrev:
My bad.

Dette er altså en helt vanlig CD med (påstått) noe bedre produksjonskvalitet?

Alt snakket om 100kHz etc er altså PR-mumbo-jumbo?

Siden både min halvgamle Sony DVD-spiller og DVD-rom-spilleren min tilsynelatende leste de fleste CD-ene uten en eneste feil (med unntak av et par som hadde vært med på en fest de ikke burde vært med på)så kan jeg altså slappe av i forvissning om at dette "nye formatet" ikke gir meg noe som helst? Så bra.

-k

R

Roysen

Gjest
knutinh skrev:
Man skrev:
My bad.

Dette er altså en helt vanlig CD med (påstått) noe bedre produksjonskvalitet?

Alt snakket om 100kHz etc er altså PR-mumbo-jumbo?

Siden både min halvgamle Sony DVD-spiller og DVD-rom-spilleren min tilsynelatende leste de fleste CD-ene uten en eneste feil (med unntak av et par som hadde vært med på en fest de ikke burde vært med på)så kan jeg altså slappe av i forvissning om at dette "nye formatet" ikke gir meg noe som helst? Så bra.

-k
Vel da kanskje du overlater den begrensede produksjonen til oss som har lyst på noen av disse før de blir utsolgt (for det blir de svært fort) ;) Den første sampleren er allerde utsolgt.

Mvh
Roysen

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Antall liker
607
Torget vurderinger
1
Du klarer å få alt til å høres negativt ut uansett. Det positive er jo at du har mulighet til dømme denne K2HD prosessen nedenom og hjem uten at du punge ut for nytt hardware =)

K

knutinh

Gjest
Man skrev:
Du klarer å få alt til å høres negativt ut uansett. Det positive er jo at du har mulighet til dømme denne K2HD prosessen nedenom og hjem uten at du punge ut for nytt hardware =)
Bare vent til jeg kommer med knutinh sitt superformat. Da skal du få høre på positive vendinger ;-)

-k

niklasthedolphin

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.06.2006
Antall liker
1
knutinh skrev:
Man skrev:
Bare vent til jeg kommer med knutinh sitt superformat. Da skal du få høre på positive vendinger ;-)

-k
That'll be the day.................

Så er det når der er to onsdage i en uge.

"dolph"

Topp Bunn