Ønsker anbefaling Nytt anlegg (Barne og Konevennlig) til tv og musikk. Budsjett på 15-25k

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• sparklin

Fersking
    Ble medlem
    07.06.2017
    Antall liker
    0
    Hei, vi skal flytte i nytt hus. Der har vi planlagt egen tv krok i tilknytning til stuen. Selve Tv kroken er vell på ca 12-14kvm.
    Lg oled tv er kjøpt inn, så nå er det lyden.

2 Alternativ jeg har sett på.
    Bluesound Pulse bar+ Sub: Dette hørte jeg på Hfk og ble imponert over trykket og stereoperspektivet. (Alltid vært skeptisk til lydplanker, men dette var bra) Fordelen her er at planken kan henges på vegg under tven og det vil være vanskelig for 2 åringen å trykke inn elementene.

Kef LS50W: litt dyre men denne trådløse utgaven av Ls50 får strålende annmeldelser overalt og designen liker garantert fruen.
    Problemet er at de må da stå på Tv benken og vil derfor være i rekkevide til 2-åringen. Er det mulig å henge de opp på veggstativ?

Setter utrolig stor pris på anbefalinger av alternative oppsett, kanskje det er andre av dere som har erfaringer.

Anlegget blir nok brukt 60% til tv og 40% til musikk gjennom Tidal Hifi.
    Strømming er en bonus men ikke en nødvendighet.
    Prisklasse 15-25k, såklart greit å spare penger. Ute etter mest mulig kvalitetslyd for pengene.
    Volum-messig vil det bli kun bli spilt høyt når far er alene (Og det er sjelden).

Setter utrolig stor pris på anbefalinger av alternative oppsett eller erfaringer med nevnte oppsett.
    Tusen takk på forhånd.

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.647
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Var nettopp å hørte Klipsch the sixties. Veldig overrasket over lyden. Nå kjenner jeg ikke de to andre alternativene dine.

sparklin

Fersking
    Ble medlem
    07.06.2017
    Antall liker
    0
    Takk for svar!! Har faktisk sett på de som et alternativ, de virker bare litt "store", vanskelig å plassere for nær bakveggen og fruen ønsker helst hvite ht :/

BigSwifty

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2004
    Antall liker
    4.531
    Geneva XL - plug and forget og overraskende bra lyd! Har en sånn i en stor stue og er veldig fornøyd.

Kef låter nok bedre, det skal være sgt.

coolio

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Antall liker
    5.473
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Hva med å gå for noe elegant og minimalistisk i stil med oleden? Store og renommerte selskaper som Monitor Audio og Kef har virkelig gode og pene integrerte vegghøyttalere.

Ta en titt på Duet Audio sine nettsider for å se hvordan det blir seende ut. Garantert barnetrygt :)

Stativhøyttalere som Kef ls50w kan fungere ypperlig på stativer fylt med sand hvis høyttaleren kan skrus i stativet.

SVS Inderøy

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.08.2009
    Antall liker
    457
    Sted
    Inderøy i Nord Trøndelag
    Noen kompakt høytalere som kan henges opp høyere en tvn utenfor småfingre avsand er kurrant.

Så er det høytalere som er laget for og henges på vegg ;) faktisk finnes de i store utgaver også...

Og kjærringa er lettlurt... en sub. Sub er litt rissikosport med barn..

Eksempelvis Klipsch G-28

Sist redigert:

E.I.A.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Antall liker
    3.815
    Torget vurderinger
    49
    Ikke kjøp lydplanke, det fungerer dårlig på musikk.
    Har Samsung HW K960 på tv rom, god på film, ikke på musikk IMO.
    Noen aktive hvite høyttaler ala Kef som du nevner, måtte jo vært knall til kona:)
    Hadde pga lyden brukt stativ og BluTac, da sitter de som støpt.

aloz

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.10.2007
    Antall liker
    127
    Torget vurderinger
    2
    Devialet Silver Phantom har jo fått bra skussmål.
    devialet-silver-phantom-3_1.jpg

MartinSandvik

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.03.2008
    Antall liker
    541
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    8
    Endte opp med System Audio Saxo aktive høytalere til tv lyd for noen år siden.
    Supplerte senere med en Q sub. Tror totalen kom på 10k.
    Virker utmerket til tv og film, men har ikke brukt de mye til musikk, så det kan jeg ikke si noe om.

En tur innom f.eks Soundgarden vil nok kunne gi deg masse informasjon da de som regel har en avdeling med små/mellomstore aktive høytalere.

Noe å tenke på er at enkelte aktive høytalere skrur seg av om inngangsnivået blir for lavt.
    Mine Saxo'er gjør f.eks dette. Så i begynnelsen når jeg lot tv/dekoder justere volumet så hendte det at de skrudde seg av.
    Løsninga her ble en multifjernkontroll, som også gjorde det enklere for de som ikke er så interresert i å operere systemet.

Genelec lager også mye bra. Leveres normal også i hvitt.
    Hørte den "nye" one serien tidligere i år. De spilte skikkelig bra!
    De har også modeller med metallgitter foran elementene, som vil hjelpe å beskytte dem barnehender.

--
    Martin Sandvik

coolio

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Antall liker
    5.473
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Her vises Kef Wall speaker;
    kef_extreme_theatre.jpg

Her er et eksempel fra monitor Audio;
    ImageGen.jpg

sparklin

Fersking
    Ble medlem
    07.06.2017
    Antall liker
    0
    Oj! Så utrolig kjekt med flere gode svar! Takk!!

Har foreslått vegghøyttalere for fruen, men der ble man nedstemt :) :/ :(
    Holder til i Bergen og var innom Duet audio i dag. Der har de mye bra, og jeg fikk hørt på LS50W. WOW!
    Voldsom oppløsning, klarhet over hele registeret og visstnok svært tilpasningsdyktige med dsp(?) Slik at man via appen kan stille inn om HT står nær veggen m.m.

Forslaget om Guru Junior burde jeg sjekket ut, leser mye bra om de, men ingen forhandler her i nærheten tror jeg. Fordelen med de er vell at de presterer best nær bakvegg om jeg har forstått det riktig, og det hadde passet bra! Skulle fått de opp på et slags stativ, men vet ikke hvem som selger sånt?

Kanskje noen som har sammenlignet LS50w og junior? Kanskje andre Ht oppsett man kan vurdere? Kan nevne at det er kun stereo som gjelder, har ingen tanker om surround :)

Igjen, tusen takk for alle svar og forslag jeg har fått! Lyd er moro :)

BritFi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.11.2012
    Antall liker
    2.397
    Sted
    Tilbake i Oslo, igjen.
    Torget vurderinger
    3
    Veldig lettbrukt/anvendelig sak på lager hos https://www.hifiklubben.no/streaming/heos-by-denon/heos-by-denon-avr-hjemmekinoreceiver/

Har vel det meste du trenger. Ser bra ut og kan styres med app og fjernkontroll. Og utbyggingsmuligheter er alltid kjekt i et TV oppsett. Med et par slanke, små og vellydende pene gulvstående høyttalere ala System Audio Saxo (Stadig på tilbud) så får du et knall TV oppsett som kanskje kona også liker:)

fry

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.10.2012
    Antall liker
    589
    Torget vurderinger
    10
    Jeg har et sett dynaudio xeo 2 som brukes slik du beskriver. Veldig imponert over kvaliteten til en rimelig penge. Dsp som i kef slik at du kan tilpasse lyden etter hvor de er plassert. I tillegg kan de gjøres helt trådløse, med unntak av strømkabel.

Tviler på at de er i samme klasse som kef'ene, men vel verdt en lytt og antakeligvis enklere å koble opp.

coolio

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Antall liker
    5.473
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Kef ls50 wireless er nok sannsynligvis det beste rent lydmessig man får i stue/brukervennlig innpakning under 30 000. Liker du dem og har råd? Kjør på. Er de i overkant dyre er Dynaudio sine aktive høyttalere nevnt over ikke veldig langt unna.

OleLyttøye

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.06.2015
    Antall liker
    228
    Sted
    Bergen
    Flyttesalg i butikken sier de:

Nuprime IDA-8 Sort Kr. 5499.- (10995.-)
    Nuprime IDA-8 Sølv Kr. 5499.- (10995.-)
    Nuprime IDA-16 Sølv Kr. 11999.- (25000.-)
    Nuprime IDA-16 Sort Kr. 11999.- (25000.-)
    Nuprime ST-10 Effektforsterker Sølv Kr. 7999.- (17400.-)
    Nuprime WR100 Streamer til IDA-8 Kr. 800.- (1495.-)

ID-8 til 5500,- er vel mye krutt for penga. Så har du til streamer, og et par flotte høyttalere på brukten. F.eks.:
    Monitor Audio Silver 2 (gitter foran tweeter): (noe galt med linken), men du finner de sjøl. Pris 5.900,-

Evt gå for IDA 16 så har du kraft for det neste hundreåret.
    Forresten også noen Pass monoblokker til salgs for 8000, hvis det var det konemor så for seg :)

Sist redigert:

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.647
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Det var svært gode priser. Hvilken butikk er det hentet fra?

SOEDAL

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.03.2002
    Antall liker
    524
    Vil anbefale deg å sjekke Naim Mu-so.
    Jeg bruker denne i stua og den er dønn stabil og låter bra. Innebygget Tidal, Spotify connect, nettradio og mange tilkoblingsmuligheter forøvrig.
    Den ser veldig pen ut og spiller som et betydelig større anlegg.

xl_Naim-Muso.jpg

NAIM-MUSO-2.jpg

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn