cybervision_ skrev:
Dette er jo vås. Alle kan forstå nynorsk med ganske stor letthet og de får ordene man må slå opp eller spørre om er jo bare en berikelse å bruke hodet på. Jeg synes ikke alltid nynorsk var så stas på skolen, men er glad en kan litt av det i dag.
Jojo, det er klart man forstår nynorsk med mindre man med vilje bruker kronglete ord. Men slik er det vel på norsk også. Men jeg føler meg på inge måte beriket om noen sender meg et skjema på nynorsk eller tvinger elever til å bruke tid på det mot sin vilje.
Jeg synes din versjon av Norge, Deph, er en fattig versjon, både kunnskapsmessig og kulturmessig. En slags ensretting der man skal luke ut alle som har et ønske om å skrive noe annet en bokmål, alle som har en tro i religiøs retning osv... Jeg blir trist av å tenke på en slik utarming av samfunnet og at folk prøver å drive det i en slik retning.
Statsfinansiert løgn og overtro for vi ta i en annen tråd. Jeg snakker heller ikke om å luke bort nynorsk, det står selvsagt folk fritt til å bruke det og skrive det så mye som man ønsker. I bøker, aviser og på nettet. Det jeg ikke har noe til overs for er kvoteringsregler, tvang i skolen som en slags respiratorhjelp til målformen. Hvis den ikke klarer å stå på egne bein uten å måtte bruke tvang så har den heller ikke livets rett, og hvis den lever videre uten kvoteringer, tvang og direktiver .. ja så trenger man dem heller ikke.
Hvis tvang og utarming er de eneste to alternativene du ser for deg så forstår jeg at verden ser vanskelig og trist ut.
Vi har rom for flere slags meninger, tro og måter å leve på. Det som det handler om er å ha respekt for hverandre, ha forståelse for hverandre og å gi hverandre rom til å leve det livet man ønsker - så sant det oppfyller de to første punktene.
Skal ikke krangle på det. Men i Norge i dag er det slik at man neppe kan få en studieplass hvis man ikke godtar den påtvungne nynorsken i skolen. Hvor er respekten for valg og ønsker da? Det er som å tvinge folk til å være medlem av en kirke eller moske for å få stemmerett.
Nå har jeg ikke noe i mot obligatoriske fag, men da skal de være begrunnet i noe annet enn påtvungen kulturell tilhørighet, og rene språkpolitiske hensyn. Vi har heldigvis fjernet den obligatoriske kristendommen i skolen for dem som ikke er religiøse eller henfaller til andre trosvarianter, og vi bør gjøre det samme i norskopplæringen. Greit å lære om nynorsk, for å forstå den. Men ikke tvinges til å ta del i den. Tvungen nynorsk er ikke anderledes enn tvungen Urdu. I Oslo er det sikkert flere norske som har Urdu som målform enn nynorsk...
I skolen er det jo mange elever som ikke fatter hvorfor en skal lære ting som blir gjennomgått, men en ser jo bildet klarere når man blir eldre og kan trekke noen sammenhenger.
Ja man kan ikke overlate til barn å selv bestemme sin undervisning. Det krever formynderi. Men med dette hviler det også et ansvar, og hvis man benytter anledningen til å tvinge folk inn i kristendom eller nynorsk så begår man et overtramp. Et ufattelig stort svik i det første tilfelle, og et mye mindre i det andre. Men likevel et misbruk av den overordnede ansvar man har påtatt seg.
Barna begynner med valgfag på ungdomsskolen og fortsetter med valgene i stor grad på videregående. Med dette har man allerede innført prinsippet om at de har en viss selvråderett og valgmuligheter. Denne muligheten bør også gjelde for om man ønsker undervisning i nynorsk eller om man heller vil bruke denne tiden på noe helt annet. Gjerne innen norskfaget, der nynorsk kan være ett av flere fordypningsvalg.