Nynorsk i ungdomsskolen?

Nynorsk i ungdomskolen burde vært

• eneste norske målform

Stemmer: 0 0.0%
  • hovedmål for alle

• hovedmål evt. sidemål, som i dag

• frivillig

• Eg fattar ikkje kva du seiar, kan du spørja på nynorsk?

• Totalt antall stemmer
    1
P

Parelius

Gjest
LMC skrev:
slå sammen RLE og nynorsk og gjerne diktanalyse("oppvridning av våt klut") og gjør det hele valgfritt ;D
HVA? Svekke menneskene sine forutsetninger til å lese en hi-fi-anmeldelse? Har du ingen tanke for vår hobby?

Haavard

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
2.247
Sted
Lena
Torget vurderinger
1
bambadoo skrev:
Haavard skrev:
Lærerens kompetanse er viktig.
Håvard
Er det ikke alltid det?
Nå må du lese det i sammenheng da ;)
Klart det, lærerens kompetanse er viktig. Men i RLE faget tror jeg vi sliter litt. Det er blitt et slikt fag en ikke skal like.

Håvard

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.623
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Gjestemedlem skrev:
cybervision_ skrev:
Men det ender ikke det at jeg vil fjerne tvangen i skoleverket. For man sprer ikke glede og berikelse ved å bruke tvang og sanksjoner.
Eit greitt standpunkt å ha, ikkje berre når det gjeld skulefag og innhaldet der, men også i mange livssituasjonar. T.d. når ein står opp om morgonen og vurderer om ein skal på jobb....
Du er talsmann for postmodernistane, kan eg tenkje meg?

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
14.294
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
47
dyktige lærere kan få ALLE fag til å fenge!
da er det ikke noe problem
mvh
Leif

norcad

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2006
Antall liker
22
Haavard skrev:
Du må gjerne ikke like nynorsk, men RLE faget er eit av dei viktigaste fagene i norsk skole. Det er en myte at det handler bare om religion og kristendom. RLE gir læreren en fantastisk mulighet til å diskutere alle vanskelige problemstillinger i samfunnet vårt. Gjøre elevene til samfunnsborgere vi har bruk for. RLE er forebyggende i forhold til mobbing, rasisme og ekskludering av samfunnet.

Men RLE kan også være det store hatfaget i skolen. Lærerens kompetanse er viktig.
Jeg vil slå et slag for RLE faget.

Håvard
Enig Haavard
Ja til RLE, men ikke bland nynorsk inn i det er du snill :)

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
14.294
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
47
Bergpreken på grautmål er vel storslagent og nytes vel bedre enn på "nydansk" ;D
mvh
Leif

G

Gjestemedlem

Gjest
Audiophile-Arve skrev:
Gjestemedlem skrev:
cybervision_ skrev:
Men det ender ikke det at jeg vil fjerne tvangen i skoleverket. For man sprer ikke glede og berikelse ved å bruke tvang og sanksjoner.
Eit greitt standpunkt å ha, ikkje berre når det gjeld skulefag og innhaldet der, men også i mange livssituasjonar. T.d. når ein står opp om morgonen og vurderer om ein skal på jobb....
Du er talsmann for postmodernistane, kan eg tenkje meg?
problemstillingen er besvart i #106

Jeg kan dog legge til at hvis du ikke selv har valget om du vil gå på jobb eller ikke så er du enten arbeidsledig, straffange eller slave.

Eksistensen av tvang og obligatoriske fag betyr ikke at man har gitt en blankofullmakt til å bruke det til alle fjollete påfunn.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.623
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Eigentleg burde denne tråden vore stengt, ikkje sant?

Trur ikkje eg gidd vere den einaste nynorskbrukaren som gidd ta til motmæle mot surmaga nedrakking av vestnorsk språk og kultur. Så eg forlet denne strengen før eg vert sur.

Takk for laget, grautmålistar.

.Marcus

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2007
Antall liker
126
Jeg er fra Stavanger, og i forbindelse med studiene måtte jeg tråle meg igjennom eldre eksamener i fluidmekanikk, som dessverre var på nynorsk. Vi ble fortalt på barneskolen at nynorsk lå ganske tett opp til vår uttaleform, men jeg kan ikke huske å ha kommet i nærheten av å si "snøggleik" i stedet for "hastighet". Det som er aller mest provoserende er selvsagt at "kvisleis" faktisk IKKE ER ET ORD!

Selv for en vestlending er det søren meg ikke mye å forstå seg på i nynorskland, når man er vokst opp med bokmål. Jeg begriper ikke at nynorsk skal glorifiseres som en slags redning i globaliseringens tidsalder. Vi trenger ikke tviholde på noe størstedelen av befolkningen ser på som bortkastet tid og energi.

Jeg var også en av de uheldige som kom opp i nynorsk på avsluttende eksamen på VGS. Opp igjennom årene har det aldri vært noe behov for nynorsken. Jeg har aldri vært interessert i å lære det, og har heller aldri sett vitsen. Ikke har lærerne noen gode grunner heller, så da blir det jo desto mer uinteressant.

Trenger vi to skriftspråk til det ene talespråket i vårt land? Nei.

N

nb

Gjest
.Marcus skrev:
Trenger vi to skriftspråk til det ene talespråket i vårt land? Nei.
Merkelig argument - forskjellen mellom nynorsk og bokmål (dvs de to skriftspråkene) er mindre enn forskjellene mellom norske dialekter. Det finnes ikke noe "ene talespråk" i Norge - her i landet snakker man akkurat som man selv vil også i offisielle sammenhenger.

Hvor i landet snakkes dette "ene talespråket" ? Hva er 1. person entall personlig pronomen i dette "ene språket" - er det Jei, Jeg, I, Eg, Æ, Ej eller noe annet?

.Marcus

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2007
Antall liker
126
Offisielt sett finnes ett talespråk og to skriftspråk. Du er sikkert klinkende klar over at man ikke snakker nynorsk eller bokmål.

Det at man har dialektvariasjoner i både tale- og skrivemåte er sånn sett arbitrært, da man uansett ikke bruker tid på dette på skolen, med unntak av (i mitt tilfelle) én enkelt økt på videregående skole, der man studerte regionale fenomener i talespråket som tykk L, rulle- og skarre-R og denslags.

Haavard

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
2.247
Sted
Lena
Torget vurderinger
1
.Marcus skrev:
Offisielt sett finnes ett talespråk og to skriftspråk. Du er sikkert klinkende klar over at man ikke snakker nynorsk eller bokmål.

Det at man har dialektvariasjoner i både tale- og skrivemåte er sånn sett arbitrært, da man uansett ikke bruker tid på dette på skolen, med unntak av (i mitt tilfelle) én enkelt økt på videregående skole, der man studerte regionale fenomener i talespråket som tykk L, rulle- og skarre-R og denslags.
Har vi ikke to offisielle tale språk i Norge og tre skriftspråk?
Men du har jo rett om vi utelater samisk fra debatten.

Håvard

G

Gjestemedlem

Gjest
Audiophile-Arve skrev:

Trur ikkje eg gidd vere den einaste nynorskbrukaren som gidd ta til motmæle mot surmaga nedrakking av vestnorsk språk og kultur. Så eg forlet denne strengen før eg vert sur.

Tatt i betraktning hvor mange det er som må lide resten av livet fordi de har for dårlig nynorskkarakter til å komme inn på de studiene de ønsker her i livet, og hvor mange mennesker som har fått sin livskvalitet ødelagt av nynorsktvangen, så forekommer dette som grunnløs surmuling.

Det er ikke et opprop mot nynorsk som sådan, men tvangen til å gå igjennom prøvelsen for dem som ikke på noen som helst måte har ønske om det, og som kun blir misbrukt i en distriktspolitisk maktkamp.

Haavard

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
2.247
Sted
Lena
Torget vurderinger
1
Gjestemedlem skrev:
Audiophile-Arve skrev:

Tatt i betraktning hvor mange det er som må lide resten av livet fordi de har for dårlig nynorskkarakter til å komme inn på de studiene de ønsker her i livet, og hvor mange mennesker som har fått sin livskvalitet ødelagt av nynorsktvangen, så forekommer dette som grunnløs surmuling.

Det er ikke et opprop mot nynorsk som sådan, men tvangen til å gå igjennom prøvelsen for dem som ikke på noen som helst måte har ønske om det, og som kun blir misbrukt i en distriktspolitisk maktkamp.
Hvis det er nynorskkarakteren som gjør at du ikke kommer inn på studier, så har du i utgangspunktet ikke noe på studiet å gjøre. De fleste fikser dette faget greit. Ødelgat livkvalitet - fanden. Hva slags puddinger fostrer vi i dette landet. Jeg er vel ikke så glad i nynorsk selv, skrevet det i 20 år er vestlending. Men makan til stupide og grunnløse argumeneter har jeg ikke sett makan til. Gjestemedlem - du er smartere enn som så. Kvess pennen og skjerp hjernen

Håvard

N

nb

Gjest
Det er da ingen kunst å få en femmer eller så i norsk sidemål på videregående om man har noenlunde vett i skallen - dvs akkurat som alle andre fag.

Haavard

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
2.247
Sted
Lena
Torget vurderinger
1
nb skrev:
Det er da ingen kunst å få en femmer eller så i norsk sidemål på videregående om man har noenlunde vett i skallen - dvs akkurat som alle andre fag.
Sant nok.

Håvard

G

Gjestemedlem

Gjest
nb skrev:
Jeg har prestert på få både 6 i norsk og 2 i nynorsk på videregående skole. Forøvrig ser jeg ingen sammenheng mellom gymnastid og vett.

.Marcus

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2007
Antall liker
126
Jeg fikk 3 i nynorsk standpunkt, hittil på ingeniørutdanningen har jeg 8 A'er og 3 B'er, på 11 eksamener. Og jeg prøvde faktisk så godt jeg bare kunne på VGS!

Man kan jo spørre om jeg enten har et døvt språkøre, om min nynorsklærer var streng eller om UiS har for enkle eksamener, men jeg var ikke alene hverken i klassen eller på trinnet om å slite med nynorsken på en av de bedre videregående skolene i Stavanger. Hvis den nynorske grammatikken og de uvanlige ordstillingene ikke faller naturlig er du ute å kjøre med en gang.

Men fra spøk til Halvor - om denne ene karakteren satte en stopper for manges karrieredrømmer burde de nok som mange påpeker gjerne gjort det bedre i andre fag enn bare nynorsk. Unntaksvis de studieretningene som har absurd høye minstekrav etter endt opptak. Min bestekompis hadde studert nanoteknologi på NTNU hadde han vært jente, med de 2 ekstra kjønnspoengene det hadde gitt ;D

Det som er synd er at mange overhodet ikke er interessert i å lære nynorsk, samtidig som det er et obligatorisk fag. Jeg tror vi kan alle være enige om at f.eks. grunnleggende mattekunnskaper, skriveferdighet på morsmål og historie er mye viktigere enn dette "andre morsmålet" og trygt kan prioriteres som obligatorisk fag, selv om elevenes entusiasme ikke nødvendigvis bobler for dette heller. De som ønsker å ta nynorsk må gjerne det, men jeg kunne godt tenkt meg å bruke nynorsktimene til andre fag som faktisk styrket min faglige kompetanse.

Samisk er forøvrig ikke et offisielt norsk skriftspråk eller talespråk på nasjonalt plan, kun regionalt!

G

Gjestemedlem

Gjest
vredensgnag skrev:
Det er egentlig ingen fullgod idé som ikke gjør noe med problemet.

En bedre løsning er å fjerne karakteren i sidemål. Man kan forsåvidt beholde faget, men ikke gjøre det tellende på noen måte. Helt greit for folk som er interessert å lære litt nynorsk, men det er trist og unødvendig at det skal påtvinges en karakter i dette faget som kan henge ved elever som en tung klamp om foten resten av livet.

Det er ikke faget det er noe galt med, men det at det skal være obligatorisk og påtvinges elever som ikke har noen som helst ønske om å bruke tid på det. For dem blir faget da tidssløseri og gledesdrepende pugging. Og det er jo ikke slik man skaper interesse for språk og bondekultur.

Men det er vel forsåvidt et steg fremover, for da er jo nynorsken for de fleste sammenstilt med andre grener av norskfaget, som gammelnorsk, diktanalyse og genreforståelse.

Hele grunntanken med den tvungne sidemålsunderviningen henger jo tett sammen med doktrinen om at landsbygdkulturen i Norge skal fremmes og opprettholdes med tvang, statlige direktiver, subsidier, proteksjonisme, statlige føringer og sosiale tiltak.

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.015
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
De kan også gradere betydningen av SIDEMÅL. Det er sidemål vi diskuterer, ikke nynorsk. Det kan være en ordning der sidemålet kun teller f.eks. 15 % av karakteren. Det bør være oppnåelig for de fleste å få en brukbar karakter i norsk selv om man sliter med sidemålet.

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.015
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
xerxes skrev:
Lomheim er en smart kar.
Dessuten er det en fryd å høre ham prate!
Jepp. Da jeg skulle gjøre et lite intervju med han var han virkelig elskverdigheten selv. Ringte meg opp for å fortelle om det praktiske, noe få andre gjør. Og som du skriver, det er en fryd å høre på han snakke. Virkelig en flott herre på alle måter.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.476
Torget vurderinger
0
Har med stor interesse lest det folket har ment. Vreden har hatt et par virkerlig gode innlegg her, men for egen del vil jeg i all seriøsitet hevde at vi blir fattigere som nasjon og folk om vi mister nynorsken. Har aldri hatt noe godt forhold til nynorsk på skolen, men i dag vil jeg likevel si jeg er glad for å ha fått den innføringen i språket som jeg dog fikk, meget motstrebende, i løpet av skolegangen.

G

Gjestemedlem

Gjest
Spiralis skrev:
Har med stor interesse lest det folket har ment. Vreden har hatt et par virkerlig gode innlegg her, men for egen del vil jeg i all seriøsitet hevde at vi blir fattigere som nasjon og folk om vi mister nynorsken. Har aldri hatt noe godt forhold til nynorsk på skolen, men i dag vil jeg likevel si jeg er glad for å ha fått den innføringen i språket som jeg dog fikk, meget motstrebende, i løpet av skolegangen.
Det er jo ikke snakk om å miste nynorsken. Det er da nok folk som er interessert i den til å holde den levende. Men det er bare positivt hvis vi mister tvangen til nynorsk som uskyldige skoleelever utsettes for. La dem som ønsker få lære den og glede seg over den, og la de som ikke ønsker det får bruke skoletiden på noe bedre.

Det er utelukkende politiske årsaker til tvungen nynorsk for alle på skolen.

Topp Bunn