Er det ikke alltid det?Haavard skrev:Lærerens kompetanse er viktig.
Håvard
|
Er det ikke alltid det?Haavard skrev:Lærerens kompetanse er viktig.
Håvard
HVA? Svekke menneskene sine forutsetninger til å lese en hi-fi-anmeldelse? Har du ingen tanke for vår hobby?LMC skrev:slå sammen RLE og nynorsk og gjerne diktanalyse("oppvridning av våt klut") og gjør det hele valgfritt ;D
Nå må du lese det i sammenheng dabambadoo skrev:Er det ikke alltid det?Haavard skrev:Lærerens kompetanse er viktig.
Håvard
Gjestemedlem skrev:Eit greitt standpunkt å ha, ikkje berre når det gjeld skulefag og innhaldet der, men også i mange livssituasjonar. T.d. når ein står opp om morgonen og vurderer om ein skal på jobb....cybervision_ skrev:Men det ender ikke det at jeg vil fjerne tvangen i skoleverket. For man sprer ikke glede og berikelse ved å bruke tvang og sanksjoner.
Du er talsmann for postmodernistane, kan eg tenkje meg?
Enig HaavardHaavard skrev:Du må gjerne ikke like nynorsk, men RLE faget er eit av dei viktigaste fagene i norsk skole. Det er en myte at det handler bare om religion og kristendom. RLE gir læreren en fantastisk mulighet til å diskutere alle vanskelige problemstillinger i samfunnet vårt. Gjøre elevene til samfunnsborgere vi har bruk for. RLE er forebyggende i forhold til mobbing, rasisme og ekskludering av samfunnet.
Men RLE kan også være det store hatfaget i skolen. Lærerens kompetanse er viktig.
Jeg vil slå et slag for RLE faget.
Håvard
problemstillingen er besvart i #106Audiophile-Arve skrev:Gjestemedlem skrev:Eit greitt standpunkt å ha, ikkje berre når det gjeld skulefag og innhaldet der, men også i mange livssituasjonar. T.d. når ein står opp om morgonen og vurderer om ein skal på jobb....cybervision_ skrev:Men det ender ikke det at jeg vil fjerne tvangen i skoleverket. For man sprer ikke glede og berikelse ved å bruke tvang og sanksjoner.
Du er talsmann for postmodernistane, kan eg tenkje meg?
Merkelig argument - forskjellen mellom nynorsk og bokmål (dvs de to skriftspråkene) er mindre enn forskjellene mellom norske dialekter. Det finnes ikke noe "ene talespråk" i Norge - her i landet snakker man akkurat som man selv vil også i offisielle sammenhenger..Marcus skrev:Trenger vi to skriftspråk til det ene talespråket i vårt land? Nei.
Har vi ikke to offisielle tale språk i Norge og tre skriftspråk?.Marcus skrev:Offisielt sett finnes ett talespråk og to skriftspråk. Du er sikkert klinkende klar over at man ikke snakker nynorsk eller bokmål.
Det at man har dialektvariasjoner i både tale- og skrivemåte er sånn sett arbitrært, da man uansett ikke bruker tid på dette på skolen, med unntak av (i mitt tilfelle) én enkelt økt på videregående skole, der man studerte regionale fenomener i talespråket som tykk L, rulle- og skarre-R og denslags.
Tatt i betraktning hvor mange det er som må lide resten av livet fordi de har for dårlig nynorskkarakter til å komme inn på de studiene de ønsker her i livet, og hvor mange mennesker som har fått sin livskvalitet ødelagt av nynorsktvangen, så forekommer dette som grunnløs surmuling.Audiophile-Arve skrev:Eigentleg burde denne tråden vore stengt, ikkje sant?
Trur ikkje eg gidd vere den einaste nynorskbrukaren som gidd ta til motmæle mot surmaga nedrakking av vestnorsk språk og kultur. Så eg forlet denne strengen før eg vert sur.
Takk for laget, grautmålistar.
Hvis det er nynorskkarakteren som gjør at du ikke kommer inn på studier, så har du i utgangspunktet ikke noe på studiet å gjøre. De fleste fikser dette faget greit. Ødelgat livkvalitet - fanden. Hva slags puddinger fostrer vi i dette landet. Jeg er vel ikke så glad i nynorsk selv, skrevet det i 20 år er vestlending. Men makan til stupide og grunnløse argumeneter har jeg ikke sett makan til. Gjestemedlem - du er smartere enn som så. Kvess pennen og skjerp hjernenGjestemedlem skrev:Tatt i betraktning hvor mange det er som må lide resten av livet fordi de har for dårlig nynorskkarakter til å komme inn på de studiene de ønsker her i livet, og hvor mange mennesker som har fått sin livskvalitet ødelagt av nynorsktvangen, så forekommer dette som grunnløs surmuling.Audiophile-Arve skrev:Eigentleg burde denne tråden vore stengt, ikkje sant?
Trur ikkje eg gidd vere den einaste nynorskbrukaren som gidd ta til motmæle mot surmaga nedrakking av vestnorsk språk og kultur. Så eg forlet denne strengen før eg vert sur.
Takk for laget, grautmålistar.
Det er ikke et opprop mot nynorsk som sådan, men tvangen til å gå igjennom prøvelsen for dem som ikke på noen som helst måte har ønske om det, og som kun blir misbrukt i en distriktspolitisk maktkamp.
Sant nok.nb skrev:Det er da ingen kunst å få en femmer eller så i norsk sidemål på videregående om man har noenlunde vett i skallen - dvs akkurat som alle andre fag.
Jeg har prestert på få både 6 i norsk og 2 i nynorsk på videregående skole. Forøvrig ser jeg ingen sammenheng mellom gymnastid og vett.nb skrev:Det er da ingen kunst å få en femmer eller så i norsk sidemål på videregående om man har noenlunde vett i skallen - dvs akkurat som alle andre fag.
Det er egentlig ingen fullgod idé som ikke gjør noe med problemet.vredensgnag skrev:Klokt utspill fra Lomheim:
http://www.vg.no/nyheter/innenriks/elevavisen/artikkel.php?artid=10086654
Jepp. Da jeg skulle gjøre et lite intervju med han var han virkelig elskverdigheten selv. Ringte meg opp for å fortelle om det praktiske, noe få andre gjør. Og som du skriver, det er en fryd å høre på han snakke. Virkelig en flott herre på alle måter.xerxes skrev:Lomheim er en smart kar.
Dessuten er det en fryd å høre ham prate!
Det er jo ikke snakk om å miste nynorsken. Det er da nok folk som er interessert i den til å holde den levende. Men det er bare positivt hvis vi mister tvangen til nynorsk som uskyldige skoleelever utsettes for. La dem som ønsker få lære den og glede seg over den, og la de som ikke ønsker det får bruke skoletiden på noe bedre.Spiralis skrev:Har med stor interesse lest det folket har ment. Vreden har hatt et par virkerlig gode innlegg her, men for egen del vil jeg i all seriøsitet hevde at vi blir fattigere som nasjon og folk om vi mister nynorsken. Har aldri hatt noe godt forhold til nynorsk på skolen, men i dag vil jeg likevel si jeg er glad for å ha fått den innføringen i språket som jeg dog fikk, meget motstrebende, i løpet av skolegangen.