Nye vs gamle høytalere

Music4all

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.04.2009
Antall liker
7
Audiophile-Arve skrev:
DoMentor skrev:
Audiophile-Arve skrev:
Nei, partyhøgtalarar må spreie lyden 360 grader i rommet. Slike er langt dyrare.
Ikke sant Arve, MBL til ca 400 K f. eks ;D Er dine ferdig innspilt nå da, og er du fornøyd ? ? :) God jul :)

Mvh :)
Utmerka partyhøgtalar, eg er veldig fornøgd og har aldri hatt betre partyhøgtalar i huset nokonsinne....kan trygt tilråde innkjøp.
Forstår jeg godt, har hørt de et par ganger hos Stereofil, men er usikker på om jeg vil bruke så mye penger på et par HT da ;)

Von Schweikert VR 35 er kanskje den beste HT jeg har hørt i prisleiet under 100 K, de ligger på 72, og spiller som de koster det 3 doble minst, jeg synes faktisk de er meget tett på MBL sine ;) Forsman VVS 5 er også en HT jeg meget nyfiken på, de ligger på 190 K ca, forresten. God jul :)

motoren

Æresmedlem
Ble medlem
13.01.2007
Antall liker
45.513
Sted
Flekkefjord
Torget vurderinger
30
DoMentor skrev:
motoren skrev:
DoMentor skrev:
65finger skrev:
DoMentor skrev:
Hmm, hva skal man si når andre mener mine New Stratus fra 1992 omtrent er på nivå med Gradient Revolution da, som er en relativt ny HT i forhold ? ? ;)

Hvordan er de i forhold til psb gold?
Aner ikke, har aldri hørt Gold, men mine er uorginale sånn sett pga at jeg satte inn RA Blue Standard internkabler i de :) God jul :)

Gold er mange klasser over hvis man bare gir dem nok krefter ;)
Har hatt alt av Psb i hus fra den gamle serien.

Tviler på at å skifte internkabling forandrer hele signaturen.

mvh
Meget mulig, men er kjempefornøyd jeg ikke minst mht at jeg ga HELE 300 spenn for de i en bruktsjappe, så mere lyd pr. krone skal du vel lete lenge etter, jah ;D

Tja, de spiller enda mer luftig, oppløst og homogent etter at jeg kasta ut de tynne og gamle kobberkablene og satte inn Roald sine snadderkabler iallefall, så det så, hah ;D God jul, forresten :)

Var ikke negativt meint,tviler ikke på at du har god lyd :)

Stratos Gold var vel noe av det beste som kom på slutten av 80 tallet i en betalbar klasse.

mvh

Music4all

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.04.2009
Antall liker
7
motoren skrev:
DoMentor skrev:
motoren skrev:
DoMentor skrev:
65finger skrev:
DoMentor skrev:
Hmm, hva skal man si når andre mener mine New Stratus fra 1992 omtrent er på nivå med Gradient Revolution da, som er en relativt ny HT i forhold ? ? ;)

Hvordan er de i forhold til psb gold?
Aner ikke, har aldri hørt Gold, men mine er uorginale sånn sett pga at jeg satte inn RA Blue Standard internkabler i de :) God jul :)

Gold er mange klasser over hvis man bare gir dem nok krefter ;)
Har hatt alt av Psb i hus fra den gamle serien.

Tviler på at å skifte internkabling forandrer hele signaturen.

mvh
Meget mulig, men er kjempefornøyd jeg ikke minst mht at jeg ga HELE 300 spenn for de i en bruktsjappe, så mere lyd pr. krone skal du vel lete lenge etter, jah ;D

Tja, de spiller enda mer luftig, oppløst og homogent etter at jeg kasta ut de tynne og gamle kobberkablene og satte inn Roald sine snadderkabler iallefall, så det så, hah ;D God jul, forresten :)

Var ikke negativt meint,tviler ikke på at du har god lyd :)

Stratos Gold var vel noe av det beste som kom på slutten av 80 tallet i en betalbar klasse.

mvh
Okei :) Jepp, har hørt mye fint om Stratus Gold faktisk :)

lars_erik

Rubinmedlem
Ble medlem
19.10.2006
Antall liker
21.168
Sted
Hades
Torget vurderinger
0
Cadillacman skrev:
lars_erik skrev:
Cadillacman skrev:
Er det generelt for høyttalere av nyere dato du sikter til, eller er det en spesiell høyttaler du tenker på.

Cadillacman
Jeg har langt fra lyttet til alle høyttalere som eksisterer, men de jeg har hørt av nyere- siste 5 år- er entydig bedre enn eldre. Etter mine preferanser.
Det beste rådet jeg kan gi, er å ta seg en lytterunde. Eventuelt låne med hjem.

Det ser ut som at de gamle er eldst i denne diskusjonen.
Det med andre ord få som er på din side her.

Cadillacman
Det kommer akkurat på det samme for meg.
Jeg har ører å høre med selv ;)

BigSwifty

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2004
Antall liker
4.510
...hvis jeg kan få fremsette en hypotese; når det gjelder rimelige høyttalere, har det skjedd enormt mye, men (noen) eldre highend-høyttalere holder seg forbausende godt, og med aldersrabatt er de kjempekjøp.

Og mange av dem kom ikke helt til sin rett med datidens forserkere. Og nå er det - som flere har påpekt - veldig mange gode moderne forsterkere på markedet.

RojohII

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2011
Antall liker
1.856
Sted
Karmøy - Rogaland
Gammelt: Mission 752 til 1000,- på børsen er et kupp. Hadde jeg vært i nærheten, hadde jeg hentet dem. Klassiker fra 90-tallet.

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
11.066
Sted
Holmestrand
Har akkurat fått i hus et par Mission M70. Planen er å bruke dem på arbeidsplassen mot mac/windows/linux eller hva som ellers er aktuelt. I mellomtiden har de havnet på TV-en. Høres riktig hyggelig ut.
Jeg har også et par gamle Rogers, og et par Beovox S45. Rogers og Mission later til å ha tålt årene godt. S45 ikke.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.671
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Fekk diverre ikkje høyrt vr 35 sist eg var i Bergen, men storebrødrene var ekstremt overtydande - mellom dei tre -fire aller beste høgtalarar eg nokonsinne har erfart. Hadde eg hatt eit eige lytterom på 60 - 70 m2, kunne eg satsa på dei i staden for dei eg har no. Eg har fleire gongar vore freista av Von Schweikert og Roald Mikkelsen, men så enda eg altså opp med noko anna.
Finnest det nokon som nokonsinne har høyrt VR 11?

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.671
Sted
Torget vurderinger
0
xerxes skrev:
Har akkurat fått i hus et par Mission M70. Planen er å bruke dem på arbeidsplassen mot mac/windows/linux eller hva som ellers er aktuelt. I mellomtiden har de havnet på TV-en. Høres riktig hyggelig ut.
Jeg har også et par gamle Rogers, og et par Beovox S45. Rogers og Mission later til å ha tålt årene godt. S45 ikke.
Bang-olufsen har ikkje laga skikkeleg gode høgtalarar før dei starta med dei rundstrålande. Men no spyr dei ut massevis av morosame ting. Eg var skikkeleg imponert sist eg var innom (i haust ein gong), og eg trur fleire enn meg vert forbausa over kva dei får til med relativt (!) små pengar.

Music4all

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.04.2009
Antall liker
7
Audiophile-Arve skrev:
Fekk diverre ikkje høyrt vr 35 sist eg var i Bergen, men storebrødrene var ekstremt overtydande - mellom dei tre -fire aller beste høgtalarar eg nokonsinne har erfart. Hadde eg hatt eit eige lytterom på 60 - 70 m2, kunne eg satsa på dei i staden for dei eg har no. Eg har fleire gongar vore freista av Von Schweikert og Roald Mikkelsen, men så enda eg altså opp med noko anna.
Finnest det nokon som nokonsinne har høyrt VR 11?
Ikke sant du, men da har du iallefall noe å glede deg til ;) Hmm, jeg hørte en ganske "stor" VS HT hos Roald i nov, lurer på om det var VR 11 ? ? Meget gode HT uansett, men må innrømme at VR 35 forts. er en favoritt sånn sett ;D Roald tar nok forøvrig gjerne dine MBL i innbytte for et par VS da vettu ;)

Har du hørt Forsmann VSS 5 btw ? ? Jeg prata med Steinar hos Forsman for noen dager siden, han hadde hørt de hos en kunde som har Krell forsterker og han likte absolutt det han hørte, ikke minst i mellomtone / bassregisteret ;) Ikke verst mht at han er "gammel" EC fan ;D Jeg skal forøvrig besøke en kar her i Tromsø snart og høre på hans Forsman, og vi har tenkt å teste de med Krellen min også, kan bli meget gøy det ;)

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.671
Sted
Torget vurderinger
0
Høyrde Forsmann sine nye på Hortenmessa både i år og i fjor, og må medgå at dei er veldig gode. Dessutan trur eg dei er rimeleg lettplasserte.
Roald nøyer seg sikkert med VR 7, meiner det er dei han har i butikken. Beste Von Schweikert eg har høyrt, men relativt store. Trur ikkje eg kunne hatt dei i noko av mine lytterom.
Nei, eg har ingen planar om å skifte høgtalarar.
Nokonsinne.
Iallfall så lenge eg har det rommet eg har.

bia

Hvordan målte middagen i dag?
Ble medlem
03.04.2007
Antall liker
4.377
Torget vurderinger
10
eddie1 skrev:
Hehe enkelte her inne mener altså at utviklingen går fremover nen ikke på høytaler fronten!!!
Stort sett synes jeg at nye moderne ht prioriterer oppløsning fremfor mellomtone, som gjerne resulterer i god holografi. Bakdelen er et lydbilde som mangler all form for nærhet og realistisk størrelse.

mvh

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
111.601
Torget vurderinger
24
bia skrev:
eddie1 skrev:
Hehe enkelte her inne mener altså at utviklingen går fremover nen ikke på høytaler fronten!!!
Stort sett synes jeg at nye moderne ht prioriterer oppløsning fremfor mellomtone, som gjerne resulterer i god holografi. Bakdelen er et lydbilde som mangler all form for nærhet og realistisk størrelse.

mvh
Riktig observert.

S

Stereo_Mono

Gjest
bia skrev:
eddie1 skrev:

mvh
Bingo! Det var dette jeg fant ut etter en runde med nye HT de siste årene.
Endte opp tilbake på mine gode men litt eldre (1998) Kef Reference Model 4 etter en liten runddans med nye saker i noen år. Klarte ikke å finne roen med noen av de nye HT.

Uansett blir det en smakssak.

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
11.066
Sted
Holmestrand
Audiophile-Arve skrev:
xerxes skrev:
Bang-olufsen har ikkje laga skikkeleg gode høgtalarar før dei starta med dei rundstrålande. Men no spyr dei ut massevis av morosame ting. Eg var skikkeleg imponert sist eg var innom (i haust ein gong), og eg trur fleire enn meg vert forbausa over kva dei får til med relativt (!) små pengar.
Helt enig med deg her, men i gamle dager likte mange B&O-høytalere. Nokså karakteristiske med buet front. Det gjorde jeg også til jeg ble introdusert for mere interessante ting fra Spendor, Rogers, Quad, Dahlquist mm ..

xtz 69

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.01.2011
Antall liker
122
Torget vurderinger
9
Vet ikke hva som evt. er best, men hjemme hos meg måtte focal 1027 Be vike for et par Snell Type A II, med en lyd som kan varme en manns hjerte ;D Focalene spiller supert de med en oppløsning som er helt fantastisk, men så kommer det!!! De har jo disse fantastiske berylliumsdiskantene som i mine ører skriker når man drar på med litt tøff rock, eller nyere musikk som f,eks skrillex o.l. Og er det noe jeg ikke fordrar så e det skrikende diskant. Kan jo nevnes at lytterommet er bare 4*4,5 meter.
Men Når det er sagt, når jeg plassert disse gamle (1984) Digre beistene ;D i min stue, så ble jeg helt forelsket (Nesten) skuldrene senket seg, og det bled godlyd i stua. Dette er virkelig morsomme høyttalere, som spiller med trøkk og dynamikk så det synger.
Med tanke på at et diskant, og et basselement er defekt, så mener nå jeg at dette må være supre ht!!

etter myyyye om og men, så har jeg nå lyktes å få tak i nye orginale elementer til disse, pakken er underveis fra usa og gleder meg veldig til å komme hjem i påsken, for å montere nytt ;D Dette må jo bli lykken.
Tillater meg å slenge på et spørmål mens jeg er i gang. Lurer på om det kan skje noe i negativ retning med såpass gamle elementer, eller vil dem være som nye så fremt man ikke blåser dem med for hard spilling? mener å ha hørt en og annen skurrelyd fra den ene mellomtonen når jeg spiller musikk med litt høye pianotoner (ane brun) vil mine ht kanskje bli enda bedre ved å skifte ut alle elementene ??? Er det noen som har peiling på det?

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Antall liker
9.328
Torget vurderinger
1
lars_erik skrev:
Det kommer akkurat på det samme for meg.
Jeg har ører å høre med selv ;)
Du trenger jo ikke ører! ;D
Ditt prinsipp er jo nyere jo bedre og jo dyrere jo bedre. Hvorfor lytte?

Crusis

Hi-Fi interessert
Ble medlem
02.10.2007
Antall liker
0
Jeg har hatt følgende høytalere i hus: Audio Pro Blue Diamond, Dynaudio Contuor 5.4, Pioneer S1Ex, Magnepan 1.6 / 3.6 m mye stand, Audio Vector S6 Avantgarde. Av alle disse spilte Magnepan 3.6 overlegent best, men de tar for mye plass.
Nå har jeg fått meg et par Infinity Renaissance 90, som spiller fletta av alle disse nye høytalerne jeg har hatt. Satt korrekt opp, med skikkelig watt og strøm bak, spiller de helt vanvittig bra. De forsvinner fullstendig, og spiller med et trykk og fylde/nærvær, som jeg personlig og andre med meg, mener man først finner på konstruksjoner oppimot 130-150k
Prisen på disse var i sin tid 55k, og vedkommende som priset dem fikk i ettertid sparken sies det. Idag hadde kompromissløse høytalere som R90 kostet langt over 100k, det er jeg temmelig sikker på. Den største konstruksjonen fra Infinity, IRS V, kan jeg bare bruke fantasien på hvorledes låter, men noen mener det er de beste høytalerne som noensinne er laget..se bildet under, disse 2 utgjør 1 stk høytaler, altså 4 slike kolosser for et par:)

Vedlegg

xtz 69

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.01.2011
Antall liker
122
Torget vurderinger
9
Crusis skrev:
Jeg har hatt følgende høytalere i hus: Audio Pro Blue Diamond, Dynaudio Contuor 5.4, Pioneer S1Ex, Magnepan 1.6 / 3.6 m mye stand, Audio Vector S6 Avantgarde. Av alle disse spilte Magnepan 3.6 overlegent best, men de tar for mye plass.
Nå har jeg fått meg et par Infinity Renaissance 90, som spiller fletta av alle disse nye høytalerne jeg har hatt. Satt korrekt opp, med skikkelig watt og strøm bak, spiller de helt vanvittig bra. De forsvinner fullstendig, og spiller med et trykk og fylde/nærvær, som jeg personlig og andre med meg, mener man først finner på konstruksjoner oppimot 130-150k
Prisen på disse var i sin tid 55k, og vedkommende som priset dem fikk i ettertid sparken sies det. Idag hadde kompromissløse høytalere som R90 kostet langt over 100k, det er jeg temmelig sikker på. Den største konstruksjonen fra Infinity, IRS V, kan jeg bare bruke fantasien på hvorledes låter, men noen mener det er de beste høytalerne som noensinne er laget..se bildet under, disse 2 utgjør 1 stk høytaler, altså 4 slike kolosser for et par:)
heftige greier det der, ser fantastisk flotte ut ;D

Elektron

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.07.2007
Antall liker
120
Sted
Bergen
Crusis skrev:
Jeg har hatt følgende høytalere i hus: Audio Pro Blue Diamond, Dynaudio Contuor 5.4, Pioneer S1Ex, Magnepan 1.6 / 3.6 m mye stand, Audio Vector S6 Avantgarde. Av alle disse spilte Magnepan 3.6 overlegent best, men de tar for mye plass
Disse lekre kreasjonene er jo til sammenligning nesten usynlige ;D ;D

mvh Elektron

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.671
Sted
Torget vurderinger
0
For den som har lyst (+ pengar nok og rimeleg god logistikk når det gjeld transport) er det eit sett IRS V til sals på Audiogon sin bruktbørs. Eg har ikkje høyrt desse - men du verda, så mykje eg har høyrt om dei.
Eg trur likevel at dei er relativt krevjande å få til. Med ei høgd på 2,4 meter, og fire digre tårn som treng ein bakvegg på kanskje 6 meter eller så - og tilsvarande avstand til lytteposisjon. Dei skal dessutan vere hysterisk avslørande når det gjeld kva elektronikk som brukast.
Så eg har gått for nytt & dyrt....

Elles er det mykje spennande når det gjeld gamle høgtalarar. Infinity Renaissance 90 (og nokre andre modellar) var i si tid ganske krevjande å finne effektforsterkar til. I dag er det massevis av gode kandidatar til partnarskap. Og IMF sine transmisjonslinjekonstruksjonar (som eg aldri fekk skikkeleg til) kan kombinerast med moderne fleiroghundrewatts forsterkaralternativ. Livet er enkelt, i motsetnad til i hifiens gullalder...

jjcale

Medlem
Ble medlem
21.06.2007
Antall liker
4
Hei ser at infinity Irs 5 er nevnt her, selv har eg eit sett med lillebroren infinity rs1b også 4 søyler. Var innom hifi klubben for å se litt da fikk eg beskjed om att den billigste serien til b&w spilte ringer rundt mine gamle infinity fra 85.............. Hadde desverre ikke tid til å høre på desse nye b&w M-1 høytalerene som vistnok skulle vere så bra. Tror denne gutten i norges dessidert dårligste hifi sjappe tar feil, men er vel slik med dette som med radiorøyr dei ny produserte fra china og russland danker ut gamle telefunken, siemens, mullard, western electric, general electric o,s,v......... for som denne unge herren sa SÅ ER DESSE ER PRODUSERT MED NYERE TEKNOLOGI ;)

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.671
Sted
Torget vurderinger
0
jjcale skrev:
Hei ser at infinity Irs 5 er nevnt her, selv har eg eit sett med lillebroren infinity rs1b også 4 søyler. Var innom hifi klubben for å se litt da fikk eg beskjed om att den billigste serien til b&w spilte ringer rundt mine gamle infinity fra 85.............. Hadde desverre ikke tid til å høre på desse nye b&w M-1 høytalerene som vistnok skulle vere så bra. Tror denne gutten i norges dessidert dårligste hifi sjappe tar feil, men er vel slik med dette som med radiorøyr dei ny produserte fra china og russland danker ut gamle telefunken, siemens, mullard, western electric, general electric o,s,v......... for som denne unge herren sa SÅ ER DESSE ER PRODUSERT MED NYERE TEKNOLOGI ;)
Jaja.
Du får tenke på at gutesrtiken hadde som mandat at han skulle selje deg eitkvart. Eg har høyrt RS1B, og trur ikkje den unge seljaren har gjort det same. RS1 treng eit svært rom etter mi meining (og tenk då kva storebrødrene må ha), og er nok meir utfordrande på sett og vis enn B&W, men det er eit heilt anna format. (RS 1 var elles ikkje noko vidare til nærfeltslytting av fiolinsonater, men du verda kor dei kunne formidle eit symfoniorkester) Kanskje gutestriken var ein sonateelskar?

Jan-Helge

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.06.2007
Antall liker
607
lars_erik skrev:
Verden har ikke stått stille de siste årene. Nyere høyttalere er mye bedre enn eldre. Verden går framover på dette området også.
Det ligger ingen automatikk i det du sier her, i en ideell verden så hadde nok dette vært en sannhet, virkeligheten er dog en annen. Det gjelder forøvrig ikke bare høyttalere, men også andre komponenter.

Jeg opplever til stadighet at Mk.II versjoner er dårligere enn førsteversjonen, altså at etterfølgeren er dårligere enn produktet som kom først. Opplever også tidvis at nyere serier er dårligere enn den serien de etterfulgte, bl.a. Dali som jeg var stolt eier av tidligere, de presterte det kunststykket å komme med dårligere (ikke bedre) høyttalere fra ett år til en annen, ironisk og uforståelig nok var sågar de nyere høyttalerne dyrere. :eek: ??? :eek: Og slikt har jeg opplevd ofte.

Man tilegner seg mer og mer kunnskap, således kan man nok i teorien utvikle bedre produkter i dag enn hva man kunne tidligere, i praksis kan det også gå andre veien. Jeg mistenker at det ligger litt politikk i dette også, rett og slett at produsenter ikke er tjent med å lage så gode produkter som dem kan lage...

Slår begge veier dette, at man tidvis blir overrasket mens man andre ganger blir meget skuffet over hva produsentene tilbyr oss. Hva jeg vil frem til er at det ikke alltid går fremover og at produktene vi får tilgang på bare blir bedre og bedre, er nok av de produktene/produsentene som taper seg veldig fra tid til annen. Slik har det alltid vært og slik vil det alltid være.

Ta et par IMF CM2 (stativhøyttalere) som et eksempel, dem er mer enn 30 år gamle men fortsatt blant mine desiderte favoritter, er ikke mange stativhøyttalere som produseres i dag som kan måle seg med dem lydmessig, er bare utseendemessige årsaker jeg ser som grunn til å heller velge noe nyere.

bia

Hvordan målte middagen i dag?
Ble medlem
03.04.2007
Antall liker
4.377
Torget vurderinger
10
Crusis skrev:
Prisen på disse var i sin tid 55k, og vedkommende som priset dem fikk i ettertid sparken sies det. Idag hadde kompromissløse høytalere som R90 kostet langt over 100k, det er jeg temmelig sikker på.
Har samme opplevelse av Renaissance 80. Prøvde i villfarelsen å selge de for en stund siden, men er glad det ikke ble noe av. Disse kommer til å stå lagret i tilfelle jeg har lyst til å nedskalere. At jeg skal finne noe bedre til overkommelig pris har jeg ingen tro på...

Mvh

jjcale

Medlem
Ble medlem
21.06.2007
Antall liker
4
Dette er nok eg heilt enig i Jan-Helge, husker dali 7a :), var i hong kong ein tur for ikkje lenge siden og det som virkelig er hot er jbl fra 70 tallet, hvorfor? Det er ivertfall ikkje designen på jbl studio ifra 70 tallet som slår an med sine blå fronter. Sjølv har eg to sett med klassikeren L300 og det eine settet går nok til asia (tviler på nokon her i landet betaler like godt, det andre skal eg ha sjølv). Viss høytaler verden er i slik rivende utvikling der neste generasjon knuser den forrige heile tida er det litt betenkelig att klassisk jbl er så ettertrakta i eit marked der kjøpekrafta er såpass sterk. Det er det same med elektronikk marantz 7,8,9 er priset hindsides, det same med klassisk mcintosh. Du kan kjøpe ein ny mc 275 men kjøpesterke asiater betaler 4 ganger så mykje for orginalen fra 60 tallet! Der høyrde eg jbl 4345 med marantz 7 fortrinn og brokoblede mcintosh 275'er samt klassisk luxman platespiller. Tror ikkje du får same lyden med ipaden i dockingen og dei nye digitale forsterkerene på eit sett med nyutviklede høytalere der målekurvene, plasten i kondensatorene og interkablingen er salgsargument ;) Har dei som synger ut om forbedringene i høgtalere virkelig høyrt gode gamle high end høytalere eller er det minna fra jamo konfirmasjonsanlegget som henger igjen...............

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.671
Sted
Torget vurderinger
0
Mykje bra gammalt, men det finnest også nye konstruksjonar som har garanti, og er lettare å få tak i. Men prismessig er det veldig greitt å handle brukt for tida, med visse unntak. Ser t.d. ein ARC SP 10 til sals på Audiogon for $ 3 500, og den har avsaga frontplate....

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
To nye høyttalere i omtrent samme prisklasse, men som på mange måter representerer dagens høyttaler vs. en eldre høyttaler.

Er ikke akkurat i stuss om hvilke som spiller best og som jeg ville ha valgt, men det er vel heller ingen tvil om hvilke som er enklest å få aksept for i et hjem. Dette beskriver slik jeg ser det hva som styrer høyttaler markedet i stor grad i dag.

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
S

Stereo_Mono

Gjest
orso skrev:
Audiophile-Arve skrev:
Eg hadde vore veldig i tvil....begge er fenomenale musikkformidlarar, men på ganske ulik måte.
Du verden. Ikke jeg:
http://www.soundstagenetwork.com/measurements/speakers/gemme_vflex_katana/

PSB Image T6 til sammenligning:
http://www.soundstagenetwork.com/measurements/speakers/psb_image_t6/

Og joda, har lyttet til Gemme Katana også. Et element i den størrelsen som nesten skal spille fullfrekvent. :p
Hehe! Det skal sies at det er svært få kommersielle høyttaler produsenter som lager så vel målende HT som PSB. Paul Barton kan virkelig sakene sine og det gjenspeiles i det utrolig VFM produktene til PSB gir.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.671
Sted
Torget vurderinger
0
Eg får gje meg då, du har nok eit poeng som eg manglar når du i tillegg har fått lytta til begge konstruksjonane. Mi erfaring er frå gamle JBL-ar som eg finn svært hyggjelege og musikalske, om enn subjektive og slett ikkje presise musikkformidlarar, samanlikna med andre konstruksjonar med liknande design. (Men frekvenskurva vart sjenert rundt 120 Hz, og eg tenkte moderneanemisklyd med ein gong - var det ingen problem der?)

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
JBLene krever nok sitt rom. Slike høyttalere med god fylde metter nok mange rom uten basstiltak ganske fort.

Ved kjappe lytteøkter tror jeg det er fort gjort å bli litt lurt mange ganger. En høyttaler som f.eks måler litt slankt kan fort oppfattest som veldig oppløst.
Men i lengden til variert musikk blir slikt både feil, gjerne slitsomt og kjedelig. I det lange løp og under gode forhold tyder alt på at man foretrekker en høyttaler som måler jevnt og med noe økning i bassen og fallende ned mot diskanten. In-room målinger vel og merke.

Den dipen ved rundt 120Hz er såpass bred at den er godt hørbar. I tillegg er faktisk frekvenskurven on-axis stigende fra bass og oppover.

Nå forteller ikke slike målinger alt om hvordan en høyttaler vil låte, men det er noe av det viktigste.

Roald

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2005
Antall liker
3.406
Torget vurderinger
1
Nå er det flere med gode ører som har lyttet til Katana, og om jeg ikke husker feil er den omtalt nærmest som en feilkonstruksjon ::) skal man sammenlikne nytt vs gammelt får man se på tilnærmet samme konstruksjon og styrkeforholdet mellom dem.

For ytelse pr krone er ikke nytt noe match for det gamle man kjøper brukt

Crusis

Hi-Fi interessert
Ble medlem
02.10.2007
Antall liker
0
Om 10 år fra nå, eller 15, er det kanskje The Kiss høytalerne eller Coltrane som snakkes om som gammelt og utdatert, selv om vi vet hvor bra det er nå.
Nytt eller gammelt, spiller egentlig ingen rolle så lenge man har funnet det som oppfyller de krava man eventuelt måtte ha mht musikkgjengivelse, og at man selv nyter Musikken!
Men 1 ting har jeg funnet ut som etterhvert er blitt en formel jeg prøver gå utifra..dess større en høytaler er, og dess større elementene er, dess mektigere og mer naturlig føles musikken. Skulle jeg kjøpt noe nytt nå, hadde jeg aldri gått for noe som ikke hadde minimum 10-12 " elementer på bass, og ikke sub.
Mindre enn det så kollapser etter min mening mye av lydbildet, særlig mht hvor mektig, stort det oppleves.
Men selvfølgelig, både stue og andre komponenter må matches.."Verdens beste høytaler", kan låte fryktelig i en vanlig manns stue, og motsatt

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.671
Sted
Torget vurderinger
0
Kunsten er å vite kva som har relevans også om 10 - 15 - 30 år. Viktig med god andrehandsverdi når vi er så gamle at vi ikkje lenger er i stand til å høyre kvalitetane ved våre svinedyre anlegg, som vi då kan erstatte av Spotify via høyrelurar på gamleheimen, og spe på pensjonen med å omsette gamle godbitar.
Då spørs det kor mykje vinylplater eg har att....

Kor store er romma vi får på gamleheim, forresten? Dersom vi må dele rom, kan eg halde anlegg - og framfor alt: musikk. Kan gjerne ha ein hybelkamerat, men ikkje Stig og all jazzen hans.... Elles startar eg å spele høgt kl 0700 i helgane.

Tippar på ei sterk sentraliseringsbølgje dei neste 10 åra, der folk (og audiofile) vert tvinga inn i små bustadar der anlegga vert mini eller innbyggingsvariantar med relativt høg oppløysing, steril lyd på lågt volum.
Flytt til utkantane medan det endå er tid, urbanistar. Her er det endå plass til IRS 5 og dei større elektrostatane....

Y

ymir

Gjest
Audiophile-Arve skrev:
Kunsten er å vite kva som har relevans også om 10 - 15 - 30 år. Viktig med god andrehandsverdi når vi er så gamle at vi ikkje lenger er i stand til å høyre kvalitetane ved våre svinedyre anlegg, som vi då kan erstatte av Spotify via høyrelurar på gamleheimen, og spe på pensjonen med å omsette gamle godbitar.
Då spørs det kor mykje vinylplater eg har att....

Kor store er romma vi får på gamleheim, forresten? Dersom vi må dele rom, kan eg halde anlegg - og framfor alt: musikk. Kan gjerne ha ein hybelkamerat, men ikkje Stig og all jazzen hans.... Elles startar eg å spele høgt kl 0700 i helgane.

Tippar på ei sterk sentraliseringsbølgje dei neste 10 åra, der folk (og audiofile) vert tvinga inn i små bustadar der anlegga vert mini eller innbyggingsvariantar med relativt høg oppløysing, steril lyd på lågt volum.
Flytt til utkantane medan det endå er tid, urbanistar. Her er det endå plass til IRS 5 og dei større elektrostatane....

Hos oss får me eigne leiligheter med mulighet til å lage egen mat.Skrantar helsa enda mere kan me bli trilla ut på felles kantine og bli frora av søte damer.

Leiligheten er såpass at med litt akustiske tiltak kan den bli et brukbart lytterom.Helmholtz resonatoren får plass under senga kan eg minnast fra den tida min bestefar budde der.

Rune.U

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.10.2006
Antall liker
17
eddie1 skrev:
Vil bare påpeke at på nesten alle områder i produktfabrikering,så er det noe annet i begrepet "går framover" enn det vi gjerne tror vi diskuterer her. Dette vet alle,om de tenker seg godt om,og det er vel ikke særlig stor grunn til tro at hi-fi bransjen er det eneste hederlige unntaket.
-Med framgang og "går framover" menes vanligvis billigere komponenter,billigere arbeidskraft,og så dyr utsalgspris som mulig. De lydmessige forbedringene som på tross av dette,i noen tilfeller,kan spores,skyldes at teknologien noen ganger muliggjør bedre resultat innefor de over nevnte kriterier.-Men det er aldri målet lenger,vanligvis kun en bieffekt!
Aksjonærer og eiere er de som skal tilfredsstilles,og kundene skal kondisjoneres til å tro,fremfor å vite at de har noe som er verd den prisen de betaler.
Det er altså ikke teknologien eller mulighetene som er hindringen.Vi er da tross alt i en tid der alt kunne ha vært mulig,men alt bestemmes av penger og inntjening.Det er aldri godt nok å bare tjene penger.Det skal tjenes mye,veldig mye penger. Derfor befinner vi oss også i en tid der Mp3 er regnet for å være god lyd av to generasjoner allerede!

Topp Bunn