Nye subbwoofere - trenger innspill

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • RojohII

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Innlegg
    4.422
    Antall liker
    1.850
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    Mener å ha sett et bilde/tverrsnitt av en subwoofer: En slags staged tuning (som befinner seg innenfor akseptable parametre). Uansett: Ønsker Kvålsvoll det beste og savner hans tilstedeværelse her å hfs.

    ...og til trådstarter: Det trenger ikke være DIY, hvis noen har ferdigløsninger som uansett banker egeninnsatsen.

    For å si det på en annen måte: DIY er delvis oppskrytt. Det blir garantert myyyyyyyye dyrere enn du så for deg, og Woooops-kurven er bratt. De beste DIYerne her inne er de som allerede har brent av en liten million i stæsj, verktøy og pallevis av nettopp: stæsj. På toppen må man ha en viss forståelse av hva man holder på med. Denne tråden burde ringe ganske mange bjeller.😅
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.283
    Antall liker
    34.817
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    En subwoofer i lukket kasse er et overkommelig første DIY høyttalerprosjekt. Man kan nesten ikke unngå at det blir bra. Deretter blir man hektet, og så baller det på seg. Det burde vært en helseadvarsel et sted. :)
     

    AAaF

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2007
    Innlegg
    1.034
    Antall liker
    147
    @RojohII, @Asbjørn forstod rett - og litt til. Eg relaterer til høgpassfilter, som på sett og vis ein bassrespons er, trykkammer eller noko anna. Har dilla litt med (aktive) filtre, og sidan amplituderespons er noenlunde flat til ganske nære grensefrekvens, så starta eg å se kva som kunne gjere endringa i lyd. Etter litt fram og tilbake, har eg havna på at fasen er synderen, muligens i mangel av anna kunnskap. Eg har i alle fall ikkje kommet over noko betre forklaring. Om du simulerer ein "vanleg" 20Hz HP filter, så vil du sjå at fasen starter å dreie forsiktig allerede ved 10x grensefrekvens(200Hz), om minnet mitt er rett.

    Så er det nok litt personavhengig kor hørbart det er. Personleg er eg noenlunde sikker på at eg skal høre eit 20Hz høgpassfilter i ein A-B test, om lågaste frekvens er 30Hz, men for andre kan det sikkert være irrelevant. Men rekner ikkje meg sjølv som noko "gulløre", altså trur eg det ofte vil være hørbart for Hvermansen dersom eg hører det.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn