Nye subbwoofere - trenger innspill

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • AleksanderMR

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.06.2019
    Innlegg
    192
    Antall liker
    107
    Jeg klør i fingrene etter et nytt prosjekt. Jeg har funnet ut at jeg kan få plass til 2 x 100-150 liter subbwoofere, så spørsmålet er da; hva skal jeg gå for.
    I dag er høyttalerne Seas Loki. Små høyttalere. Jeg skal etterhvert bygge Denovo Volt-10. Da er det snakk om 10" bassmellomtone. Noe stort større enn det får jeg ikke plass til, hvertfall ikke i bredden. Så er spørsmålet hvilke subwoofere som kan passe. Jeg vil gjerne at de skal sette rommet i bevegelse når T-rexen i jurassic park nærmer seg. Men jeg vil også at de skal henge med på de doble basstrommene på raske black-metal låter. Volumet trenge ikke være øredøvende høyt. Er det PA-elementer eller smultring som er veien å gå. Litt trøkk i brystkassen på heftige låter hadde vært fint.
    Og subbene skal helst spille nedover. Effektkrav er ikke så viktig. Effekt er såpass rimelig i disse dager.
     

    RojohII

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Innlegg
    3.803
    Antall liker
    1.585
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    Mange veier og måter å gjøre det på, men en enkel og grei løsning kunne være denne Dayton-driveren i ca. 100L kasse.

    Ikke noe som setter nye rekorder hverken med tanke på lydtrykk eller dypest bassgjengivelse, men vil nok være en god allround løsning til en overkommelig pris. Kabinettet burde være enkelt å bygge og singel 4-ohms last er også enkelt i forhold til forsterkervalg.
     

    Asbjørn

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    27.664
    Antall liker
    17.667
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Som RojohII sier er det mange måter å gjøre det på. Jeg ville brukt lukket kasse, fordi det gir jevnere faseforløp, ruller av saktere slik at du får noe volum også ved de dypeste tonene, og beskytter elementene mot utilsiktet "bånning" om det skulle komme et drønn langt under resonansfrekvens. En bassrefleks blir ukontrollert under resonans og bør høypassfiltreres for sikkerhets skyld.

    Mht drivere er det vanskelig å komme rundt SEAS L26ROY. Da kan du også bygge ganske kompakte kasser. Her en simulering av 2x L26ROY i 40,5 l lukket kasse. Det gir Q = 0,7 og F3 ved ca 47 Hz. Til sammenligning også 2x XXLS 830846 i 32 liter lukket kasse (gul strek), og 2x SEAS L26RO4Y i 39 l bassrefleks med resonans 27 Hz for en "extended low"-avstemning (grønn strek).

    Alle tre alternativene vil bli bra, men legg merke til hvordan bassreflekskassen faller som en stein nederst. Tingen med "extended low" bassrefleks er at den lar nivået falle litt over resonansfrekvensen, noe som ofte balanserer ganske bra med room gain i et normalt lytterom, til fordel for en dypere resonansfrekvens enn man ellers ville fått. Resultatet i rommet blir ganske flatt, litt avhengig av romstørrelse, stående bølger, etc.


    1634994494512.png


    De andre grafene i simuleringen sier kanskje enda mer, først max acoustical output power:

    1634994968447.png


    Max inngangseffekt på grensen for lineært utsving:

    1634995334092.png


    Utsving ved 100 W inngangseffekt:

    1634995054089.png


    Gruppeforsinkelse:

    1634995119343.png


    Jeg ville endt opp med 2 x 2x L26ROY i lukkede kasser, tror jeg, men et par doble L26RO4Y i bassrefleks kunne også blitt morsomt. :)
     

    MarkusH

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.06.2015
    Innlegg
    2.711
    Antall liker
    1.465
    Sted
    Brøttum
    Torget vurderinger
    1
    Hadde gått for de driverne jeg bruker, brukes i 50l trykkammer (q=0,707), seas l26rfx/p. L26ROY er råere, men koster vel dobbelt så mye i innkjøp per driver, det er de ikke verdt i mine øyne/ører. L26ROY kan brukes i mindre kasser dog og skal man pushe elementene ville jeg heller gått for ROY enn de andre. Selv mine subber med 2* seas l26rfx/p i 50l trykkammer skal litt til å bunne også, bare en tanke. L26ROY koster vel over 5k per element nå .... L26rfx/p koster vel rundt 2500.
     

    AleksanderMR

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.06.2019
    Innlegg
    192
    Antall liker
    107
    Har sett på L26ROY tidligere, men de er forholdsvis dyre.
    Samtidig tenker jeg at med opptil 150 liter per kasse kan jeg gå for større elementer, type 18".
    Lukket kasse tror jeg fort det blir uansett, med mindre det dukker opp andre gode alternativer. Har tenkt på 2 x 18" Ultimax som nok gir mer enn nok skyv i bunn, men er de noe tess høyere opp, type rundt 100 hz?
    PA-drivere er jo spennende, men får man noe som passer i lukket kasse, og samtidig gir bra kapasitet ned i 20 hz?
     

    Asbjørn

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    27.664
    Antall liker
    17.667
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Hadde gått for de driverne jeg bruker, brukes i 50l trykkammer (q=0,707), seas l26rfx/p. L26ROY er råere, men koster vel dobbelt så mye i innkjøp per driver, det er de ikke verdt i mine øyne/ører. L26ROY kan brukes i mindre kasser dog og skal man pushe elementene ville jeg heller gått for ROY enn de andre. Selv mine subber med 2* seas l26rfx/p i 50l trykkammer skal litt til å bunne også, bare en tanke. L26ROY koster vel over 5k per element nå .... L26rfx/p koster vel rundt 2500.
    Ja, det virker også fornuftig. Jeg får Q = 0,7 ved 66 liter kassevolum for 2x L26RFX. Frekvensgangen blir nokså nøyaktig den samme som for L26ROY, men med ca 6 dB mindre maksimalt lydtrykk og en god del større kasser.

    1634999592189.png
     

    Asbjørn

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    27.664
    Antall liker
    17.667
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Har sett på L26ROY tidligere, men de er forholdsvis dyre.
    Samtidig tenker jeg at med opptil 150 liter per kasse kan jeg gå for større elementer, type 18".
    Lukket kasse tror jeg fort det blir uansett, med mindre det dukker opp andre gode alternativer. Har tenkt på 2 x 18" Ultimax som nok gir mer enn nok skyv i bunn, men er de noe tess høyere opp, type rundt 100 hz?
    PA-drivere er jo spennende, men får man noe som passer i lukket kasse, og samtidig gir bra kapasitet ned i 20 hz?
    PA-drivere går fint i lukket kasse, selv om de vanligvis er ment for bassrefleks, men de vil kreve mye eq for å gå dypt. Her er noen eksempler på sorten, en 15" Precision Devices, en 18" Beyma og en 21" Precision Devices, alle som ett element i en lukket kasse med Q = 0,7. Kassestørrelsene er hhv 49, 77 og 112 liter. Legg merke til at maksimalt lydtrykk fra PD 21" ved 20 Hz er ganske nøyaktig samme 106 dB som fra 2x L26ROY. Men ved 80-100 Hz - jeeez...

    1635000290479.png


    1635000635362.png


    Om jeg skulle gått PA-veien ville jeg brukt mye mindre kasser, type den minste kuben som elementet går inn i, og satt det opp som en ELF subwoofer. Det gir en overdempet akustisk avrulling som kompenseres ved en elektronisk eq-profil motsatt vei. Det er i prinsippet slik bassene i høyttalerne mine fungerer med 12" PA-elementer i knøttsmå lukkede kasser. Husk at luften inni kassen er en lineær "fjær", slik at det ikke blir noen økt forvrengning i små kasser (i det minste ikke ved noenlunde realistiske lydtrykk), bare en overdempet frekvensgang og impulsrespons som kan korrigeres elektronisk.

     

    steinost

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    8.859
    Antall liker
    4.555
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Mange veier og måter å gjøre det på, men en enkel og grei løsning kunne være denne Dayton-driveren i ca. 100L kasse.

    Ikke noe som setter nye rekorder hverken med tanke på lydtrykk eller dypest bassgjengivelse, men vil nok være en god allround løsning til en overkommelig pris. Kabinettet burde være enkelt å bygge og singel 4-ohms last er også enkelt i forhold til forsterkervalg.
    Har HO utgaven. Spiller ned til 10hz. Vell og merke 8 stk. 120 db på 20 hz. De spiller ren fin dyp bass.
     

    RojohII

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Innlegg
    3.803
    Antall liker
    1.585
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    I lukket kasse spiller det mer enn dypt nok ja. Hvis ikke, kan man EQe litt i bunn. Tenkte at HF-varianten sikkert yter nok både i Hz og dB selv om Ultimax 15 sikkert har litt mer slaglengde og kanskje kan brukes i enda mindre kasser. HF-versjonen skal også spille godt litt oppover i frekvens og vil sikkert kunne deles 100-120Hz med godt resultat.
     

    RojohII

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Innlegg
    3.803
    Antall liker
    1.585
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    Hadde gått for de driverne jeg bruker, brukes i 50l trykkammer (q=0,707), seas l26rfx/p. L26ROY er råere, men koster vel dobbelt så mye i innkjøp per driver, det er de ikke verdt i mine øyne/ører. L26ROY kan brukes i mindre kasser dog og skal man pushe elementene ville jeg heller gått for ROY enn de andre. Selv mine subber med 2* seas l26rfx/p i 50l trykkammer skal litt til å bunne også, bare en tanke. L26ROY koster vel over 5k per element nå .... L26rfx/p koster vel rundt 2500.
    Jeg hadde stereosub med 2xL26rfx per side. Spiller veldig rent og pent. Men den må ha litt kassevolum og med begrenset slaglengde synes jeg det finnes andre drivere som passer bedre, eller gir bedre utnyttelse av kassevolumet.
     

    RojohII

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Innlegg
    3.803
    Antall liker
    1.585
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    Ellers er det ett sub-prinsipp jeg har funnet ut fungerer veldig bra: Dual opposed. Kansellerer kreftene fra elementene meget effektivt slik at suben står dønn i ro selv med godt lydtrykk. Dette prinsippet krever 2 stk. elementer per kasse. Mange subwoofere kommer i 4ohms utgaver, og med 2 i parallell dipper fort impedansen ned mot 1 ohm. Så hvis du f.eks. hadde valgt 2 stk. 12"/8ohm i parallell i en dual opposed kasse per side... Det tror jeg hadde blitt bra.
    dual opposed.png

     

    Asbjørn

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    27.664
    Antall liker
    17.667
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    ^ Ser veldig fornuftig ut. Motstilte elementer kansellerer vibrasjoner og hindrer at subwooferen går tur bortover gulvet. Dette Dayton-elementet behøver såpass stor kasse som 85 liter for å gi Q = 0,7 med "typical" fyll. Eventuelt kan man stappe den helt full av vatt og greie seg med noe mindre kassevolum, ned mot 60 liter. Ser ut til å gi mye "bang for the buck".

    1635020109487.png
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    2.196
    Antall liker
    1.198
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Alternativ til motstilte elementer:


    Disse står også helt stille på gulvet uansett hva man måtte finne på.
     

    RojohII

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Innlegg
    3.803
    Antall liker
    1.585
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    ^ Ser veldig fornuftig ut. Motstilte elementer kansellerer vibrasjoner og hindrer at subwooferen går tur bortover gulvet. Dette Dayton-elementet behøver såpass stor kasse som 85 liter for å gi Q = 0,7 med "typical" fyll. Eventuelt kan man stappe den helt full av vatt og greie seg med noe mindre kassevolum, ned mot 60 liter. Ser ut til å gi mye "bang for the buck".

    Vis vedlegget 757614
    Ja, det er desverre ikke så mange gode sub-drivere som kommer i 8-ohms utførelse. 85L x 2 blir stort. Går vi for ELF-prinsippet du nevnte, kan man sikkert pakke 2x18" i 120-150L.(y) Hovedbekymringen blir muligens at man trenger en nokså fleksibel DSP-løsning for å sy dette sammen?
     
    Sist redigert:

    Asbjørn

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    27.664
    Antall liker
    17.667
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    De 85 liter jeg nevnte var for to drivere, eksempelvis en kube på 50 cm hver vei med veggtykkelse medregnet. Stuffer man kassen full av vatt kan man kanskje gå ned til 45 cm eller så.
     

    RojohII

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Innlegg
    3.803
    Antall liker
    1.585
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    Oopps... Jeg hadde ikke simulert disse driverne. 85L for 2x12" er godt innenfor i mitt hode. 170L trenger fort litt Fallopia baldschuanica, eller arkitektens trøst på godt norsk.😊
     

    MarkusH

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.06.2015
    Innlegg
    2.711
    Antall liker
    1.465
    Sted
    Brøttum
    Torget vurderinger
    1
    Jeg hadde stereosub med 2xL26rfx per side. Spiller veldig rent og pent. Men den må ha litt kassevolum og med begrenset slaglengde synes jeg det finnes andre drivere som passer bedre, eller gir bedre utnyttelse av kassevolumet.
    Hva angår kassevolum og slaglengde stemmer jo, men for slike som meg som aldri spiller på mer enn 85db så har jeg ikke bruk for noe mer. Det er greit å få frem det, man trenger i få tilfeller LROY mener jeg, men er planen å plage naboer, resten av husstanden og ødelegge ting er absolutt LROY på høyt volum noe å anbefale, men det skjer ikke at jeg gjør. ;)
     

    RojohII

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Innlegg
    3.803
    Antall liker
    1.585
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    Hvis du er innenfor ønsket SPL og designet er til å leve med, tipper jeg L26RFX gir riktig så god bassgjengivelse.(y)
     

    AAaF

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2007
    Innlegg
    999
    Antall liker
    126
    Har Rythmic audio, 2x15" i trykkammer, til saman 1600cm² med 15mm linær slaglengde. Då greier eg 108dB ved 20Hz. Så om du går for 18", som er gode 1200cm², så må du ha 20mm for samme lydtrykk.

    Dette er passe for å kunne dra på litt, men ikkje overkill. Men trykkammer tar bort litt av "morofaktoren", dersom det er den du er ute etter(heimekino feks). Hugs: DU skal jo like lyden, om den er heilt korrekt er jo eigentleg uinteressant.
     
    • Liker
    Reaksjoner: KMR

    AleksanderMR

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.06.2019
    Innlegg
    192
    Antall liker
    107
    Har Rythmic audio, 2x15" i trykkammer, til saman 1600cm² med 15mm linær slaglengde. Då greier eg 108dB ved 20Hz. Så om du går for 18", som er gode 1200cm², så må du ha 20mm for samme lydtrykk.

    Dette er passe for å kunne dra på litt, men ikkje overkill. Men trykkammer tar bort litt av "morofaktoren", dersom det er den du er ute etter(heimekino feks). Hugs: DU skal jo like lyden, om den er heilt korrekt er jo eigentleg uinteressant.
    Morrofaktor er jo kjekt. Gøy å kunne dra på litt ved film. Tanken bak disse subbene er at de skal bygges som en skjenk, for å erstatte skjenken som står under tv i dag. Da er det plass til en kasse på hver side og en i midten for forsterker og slikt. Helst skal elementene spille nedover, av estetiske hensyn. Håpet er jo å få i pose og sekk, med bra trøkk ved 20 Hz, samt høyere oppover så jeg kjenner basstrommen i kassen.
     

    Asbjørn

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    27.664
    Antall liker
    17.667
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    På musikk er det sjelden noe særlig signal ved 20 Hz. Basstromme ligger rundt 50-60 Hz, Pink Floyds hjerteslag ved 30 Hz. Trøkket i brystkassa er nok litt individuelt, men resonans et sted mellom 50-100 Hz, kanskje.

    Edit: Drønnene i Jurassic Park er sentrert på ca 43 Hz med overtoner ved ca 85 Hz. Ved 20 Hz er det ingen ting, der heller.
    1635085611991.png


    Nedoverfyrende sub er interessant. Da kan spalten mellom sub og gulv fungere som enslags slot loading for elementet med luftvolumet foran elementet som et frontkammer. Det er nok ikke så enkelt å utnytte det optimalt uten at det blir veldig store dimensjoner eller at spalten blir veldig trang, men jeg tror jeg ville simulert en slik sak i hornresp, AkAbak eller ABEC for å se hvordan den fungerer. Det lar seg nok også kombinere med PA-element og ELF-prinsipp.

    Hvis du velger å gå for bassrefleks med både element og hornmunning nedover ville jeg nok heller gjort den spalten såpass stor at det blir tilnærmet friluft uten akustisk kortslutning mellom element og rørmunning. Da tror jeg ikke PA-elementer vil gå så dypt som du ser for deg uten en enda mye større kasse.

    Sist jeg lekte med å finne ut hvordan jeg best skulle bruke noen Beyma 12SW1300Nd-elementer som jeg har liggende endte jeg opp med et tapped horn på rundt 300 liters volum som ville gi drøyt 90 dB @ 1 W @ 1 m ved 20 Hz. Det blir nokså svære volumer uansett for å få akustisk resonansfrekvens så lav. ELF er enklere, spesielt hvis man allerede har en digital eq i kjeden.
     
    Sist redigert:

    roadrune

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.12.2014
    Innlegg
    2.167
    Antall liker
    993
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    1
    Har du sett på VBSS tunet til 20hz?
    Jeg tror de burde krysse de fleste boksene dine, med mulig unntak for størrelse.
     

    AleksanderMR

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.06.2019
    Innlegg
    192
    Antall liker
    107
    Har du sett på VBSS tunet til 20hz?
    Jeg tror de burde krysse de fleste boksene dine, med mulig unntak for størrelse.
    Har sett på den, og er interessert. Jeg må dobbeltsjekke målene, men tror den blir i overkant.
    Duger det med én eller må man opp til to?
     

    AAaF

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2007
    Innlegg
    999
    Antall liker
    126
    På musikk er det sjelden noe særlig signal ved 20 Hz. Basstromme ligger rundt 50-60 Hz, Pink Floyds hjerteslag ved 30 Hz.
    Ja, men det ein skal hugse på, er at fasen starter å dreie ganske lenge før knekkfrekvensen. Så sjølv om du ikkje skal gjengi 20Hz, så vil det være mindre faseforskyvning på 30-60Hz.

    Og ein annan faktor er at "noko særlig", ikkje er ensbetydende med ubetydelig. Om ein feks setter 80Hz HP på eit opptak på feks gitar, så tar du ikkje bort noko av gitaren, men du hører at noko blir borte. Kanskje ønska, kanskje ikkje.

    Min noko lettvinte konklusjon er i alle fall at -6dB bør ligge på halvparten(eller mindre) av djupaste frekvens du ønsker kvalitet på. Så sant det lar seg gjere. Litt som når ein skal lage delefilter, elementets bør spille noenlunde flatt 1 oktav over/under der du har tenkt å dele, om ikkje renn du inn i ekstrajobb.
     

    roadrune

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.12.2014
    Innlegg
    2.167
    Antall liker
    993
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    1
    Har sett på den, og er interessert. Jeg må dobbeltsjekke målene, men tror den blir i overkant.
    Duger det med én eller må man opp til to?
    Hva en trenger er vel individuelt, men generelt er to alltid bedre enn en, med tanke på frekvensrespons. Sålenge de ikke står på samme sted da.
     

    steinost

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    8.859
    Antall liker
    4.555
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Ja, men det ein skal hugse på, er at fasen starter å dreie ganske lenge før knekkfrekvensen. Så sjølv om du ikkje skal gjengi 20Hz, så vil det være mindre faseforskyvning på 30-60Hz.

    Og ein annan faktor er at "noko særlig", ikkje er ensbetydende med ubetydelig. Om ein feks setter 80Hz HP på eit opptak på feks gitar, så tar du ikkje bort noko av gitaren, men du hører at noko blir borte. Kanskje ønska, kanskje ikkje.

    Min noko lettvinte konklusjon er i alle fall at -6dB bør ligge på halvparten(eller mindre) av djupaste frekvens du ønsker kvalitet på. Så sant det lar seg gjere. Litt som når ein skal lage delefilter, elementets bør spille noenlunde flatt 1 oktav over/under der du har tenkt å dele, om ikkje renn du inn i ekstrajobb.
    Så spiler det flatt til 10 i rommet så går det greit ?
     

    MakkinTosken

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    5.534
    Antall liker
    10.133
    Sted
    BygdaMellomByene
    Torget vurderinger
    2
    De av oss som søker lineær respons ned til 10Hz gjør det ikke med samme motivasjon som basshorene i bilverden.(Kanskje innimellom 😁)

    Man kan mene mye om dypbass, men om man ikke har opplevd relativ vrengfri, homogen bass med masse headroom vet man egentlig ikke hva man prater om.
     
    Sist redigert:

    steinost

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    8.859
    Antall liker
    4.555
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    De av oss som søker lineær respons ned til 10Hz gjør det ikke med samme motivasjon som basshorene i bilverden.(Kanskje innimellom 😁)

    Man kan mene mye om dypbass, men om man ikke har opplevd relativ vrengfri, homogen bass med masse headroom vet man egentlig (IKKE) hva man prater om.
    Var vel det du mente:=)
     

    AleksanderMR

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.06.2019
    Innlegg
    192
    Antall liker
    107
    De av oss som søker lineær respons ned til 10Hz gjør det ikke med samme motivasjon som basshorene i bilverden.(Kanskje innimellom 😁)

    Man kan mene mye om dypbass, men om man ikke har opplevd relativ vrengfri, homogen bass med masse headroom vet man egentlig ikke hva man prater om.
    Du bruker vel UM18-22-drivere? Hvor høyt opp i frekvens bruker du de?
     

    AAaF

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2007
    Innlegg
    999
    Antall liker
    126
    Så spiler det flatt til 10 i rommet så går det greit ?
    Veit ikkje, kan ikkje nok om korleis rommet påvirker. Vil anta nei, fordi eg antar at rommet ikkje gjer noko med fase.

    Skjønar ikkje heilt kor du vil med spørsmålet, når eg ikkje nemner noko om rommet i innlegget?
     

    RojohII

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Innlegg
    3.803
    Antall liker
    1.585
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    Ja, men det ein skal hugse på, er at fasen starter å dreie ganske lenge før knekkfrekvensen. Så sjølv om du ikkje skal gjengi 20Hz, så vil det være mindre faseforskyvning på 30-60Hz.

    Og ein annan faktor er at "noko særlig", ikkje er ensbetydende med ubetydelig. Om ein feks setter 80Hz HP på eit opptak på feks gitar, så tar du ikkje bort noko av gitaren, men du hører at noko blir borte. Kanskje ønska, kanskje ikkje.

    Min noko lettvinte konklusjon er i alle fall at -6dB bør ligge på halvparten(eller mindre) av djupaste frekvens du ønsker kvalitet på. Så sant det lar seg gjere. Litt som når ein skal lage delefilter, elementets bør spille noenlunde flatt 1 oktav over/under der du har tenkt å dele, om ikkje renn du inn i ekstrajobb.
    Litt usikker på hva du tenker her. Bassrefleks og tuningfrekvens? Selv en trykkammer sub får jo fasedrei nedover i frekvens. I mitt hode handler det mest om å få ting til å summere riktig/noenlunde flatt. I så måte burde da XO & fase mellom sub og hovedhøyttaler i overlappen være det mest kritiske punktet, og ikke nedre "faseknekk" eller -6dB punkt? Eller kanskje jeg misforstår helt her?:)
     

    Asbjørn

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    27.664
    Antall liker
    17.667
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Litt usikker på hva du tenker her. Bassrefleks og tuningfrekvens? Selv en trykkammer sub får jo fasedrei nedover i frekvens. I mitt hode handler det mest om å få ting til å summere riktig/noenlunde flatt. I så måte burde da XO & fase mellom sub og hovedhøyttaler i overlappen være det mest kritiske punktet, og ikke nedre "faseknekk" eller -6dB punkt? Eller kanskje jeg misforstår helt her?:)
    Jeg tror jeg forstår hva han mener, men synes det er mer informativt å se det som gruppeforsinkelse, dvs hvor fort fasen dreier ved en gitt frekvens. Lineær fase = konstant gruppeforsinkelse.

    Her har jeg lagt resonans ved 18 Hz i etslags tapped horn for å få gruppeforsinkelsen noenlunde akseptabel ned til 20 Hz, ca. En periode, dvs 1/(20 Hz) = 0,05 s = 50 ms bør være akseptabelt ved 20 Hz.

    1635533978821.jpeg


    1635533584471.jpeg

    1635533765707.jpeg
     
    Sist redigert:

    RojohII

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Innlegg
    3.803
    Antall liker
    1.585
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    Steike, jeg må huske å ikke stille spørsmål i fylla. Å prøve å tenke over slike svar mens hjernecellene er på svøm, er en krevende fredagsøvelse...😁
     

    RojohII

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Innlegg
    3.803
    Antall liker
    1.585
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    Men det morsomme med tapped horn er jo at man lytter til summen av elementets front og bakside samtidig. Man kan kanskje si at halvparten av lyden er 360 grader faseforskjøvet, men man får full akustisk uttelling siden siden det summerer i en gitt båndbredde. Tom Danley var vel pioneren bak denne loadingen, og er vel den som har klart å gi prinsippet mest båndbredde. Litt av hemmeligheten er nok skreddersydde drivere som oppfører seg akkurat slik Danley vil, gitt kassevolum og SPL-krav. Andre halvdel av trylleformelen er vel da å holde seg innenfor en hvis mengde group-delay slik at øret ikke protesterer. Husker jeg leste en interessant sak om TH vs. lukket vs bassrefleks (eller PR) på Databass:
     
    Sist redigert:

    Asbjørn

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    27.664
    Antall liker
    17.667
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Ja, det er et interessant konsept. Jeg snublet inn i det mens jeg forsøkte å finne ut hvordan jeg best kunne bruke noen Beyma 12SW1300Nd jeg har liggende. Jeg finleste også Tom Danleys patenter. En interessant avgrensning er at hans patenter forutsetter ekspanderende horn som kanaler. Det er egentlig litt sub-optimalt, siden man får jevnere loading av elementet og enklere konstruksjon ved å bruke parallelle vegger uten ekspansjon. Kall det tapped pipe, kanskje. Men det var jo allerede beskrevet og patentert lenge før Danley, og noe måtte han jo finne på for å holde konkurrenter på villspor.

    Jensen Transflex, ca 1952:
    1635537007518.png


    En moderne variant med loading også etter elementet:

    Den egentlige hemmeligheten i Danley DTS-20 og diverse andre lignende konstruksjoner er å bruke nøye utregnede kvartbølgeresonatorer til å plukke ned stående bølger i tuten, slik at man får tre brukbare oktaver utav det. Elementet er ikke så viktig, bare det tåler enormt med juling. :)
     
    Sist redigert:

    Asbjørn

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    27.664
    Antall liker
    17.667
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Han har nok vært innom noen lignende ideer, ja, men jeg har lovet å ikke gjøre noen reverse engineering av de i full offentlighet. Det er veldig imponerende resultater, spesielt måten han holder gruppeforsinkelsen flat ved lave frekvenser. Det der er mye mer gjennomtenkt enn det ser ut til utenpå.
     

    RojohII

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Innlegg
    3.803
    Antall liker
    1.585
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    Fint. Har skjønt såpass at det er solide saker som lages i Ålesundstraktene. Ikke fritt for at en tur der er det som skal til for å stille neurosene.:)
     

    Asbjørn

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    27.664
    Antall liker
    17.667
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Tviler ikke.

    Hvis trådstarter vil gjøre det komplisert for seg selv, kan han også tenke over hvordan denne tingen fungerer og hvordan noe lignende kan brettes inn i det tilgjengelige volumet:

    1635538511493.jpeg
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn