Nye plater man bare _må_ ha

atonal

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.09.2006
Antall liker
429
Sted
Friedrichstadt
Det nærmer seg lønningsdag, og plateinnkjøp skal foretas. Har noen tips om nye plater (dvs. innen 2007) som man uten forbehold kan anbefale? Tar gjerne imot tips uansett sjanger :)

JanR

Rubinmedlem
Ble medlem
26.01.2006
Antall liker
1.530
Sted
Sarpsborg
Starter med:

Porcupine Tree "fear of a blank planet"

/jan

atonal

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.09.2006
Antall liker
429
Sted
Friedrichstadt
JanR skrev:
Starter med:

Porcupine Tree "fear of a blank planet"

/jan
Den har jeg fra før, har nylig stiftet bekjentskap med den. Den er bra, men trenger litt mer lytting.

JanR

Rubinmedlem
Ble medlem
26.01.2006
Antall liker
1.530
Sted
Sarpsborg
Da MÅ jo bare den her inn i samlingen "Weld" Neil Young & Crazy Horse

/jan

Pixy

Hi-Fi interessert
Ble medlem
17.07.2003
Antall liker
13
Woven Hand: "Mosaic" (oops, det er visst en sein 2006 utgivelse, men like brillefin!)

mvh Pixy

atonal

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.09.2006
Antall liker
429
Sted
Friedrichstadt
Pixy skrev:
Woven Hand: "Mosaic" (oops, det er visst en sein 2006 utgivelse, men like brillefin!)

mvh Pixy
Jeg lyttet en del til 16 Horsepower, men har ennå ikke fått med meg Woven Hand. Takk for tipset :)

mikefish

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.01.2005
Antall liker
517
hei !

2007 har vært et begredelig år sålangt når det gjelder gode album-utgivelser.men foruten nevnte "fear of a blank planet" anbefaler jeg følgende :

Rufus Wainwright - release the stars
Superfamily - warzawa
Draumir - the island
Blonde Readhead- 23
The Fall - refomation post TLC
Josh Rouse - country mouse city house
Editors - an end has a start
Micheal Brecher - pilgrimage
Dinasour Jr. - beyond
Sophie Zelmani - memory loves you

fra 2006 :

The Shins - witcing the night away
The Long Blondes - someone to drive me home

mvh. s,

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
13.904
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Denne posten skriver jeg bare for å komme opp i 1000 innlegg!

atonal

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.09.2006
Antall liker
429
Sted
Friedrichstadt
erato skrev:
atonal skrev:
theStig skrev:
Neil Young - Live at Massey Hall 1971
Neil Young har jeg ingenting av, så da er kanskje den platen et godt sted å begynne? ;D
Neil Young skriver ikke atonal musikk! ;)
;D ;D ;D
Kan være håp for meg likevel, vet du ;)
Ellers var det mange bra forslag fra fra deg, mikefish. Skal ha med meg en "shortlist" før jeg ankommer platebutikken. Har et par av disse fra før, som Zelmani og The Shins, særlig sistnevnte har jeg hørt mye på. Resten er heller ukjent, ja, men har da lyttet litt på Draumir og Michael Brecker.

Alison Krauss virker også spennende. Måtte sjekke opp på wikipedia, dessverre ukjent for meg.

@Jurassic: for mange coverlåter for min smak på den Grillfest-saken ;)

@erato, sleng også inn en anbefaling da vel ;D

mikefish

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.01.2005
Antall liker
517
også :

Tord Gustavsen Trio - being there

mvh. s,

2m

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.02.2002
Antall liker
2.154
Sted
Skien...
Torget vurderinger
1
For min del så går det mest i pop og jazz, så her er mine anbefalinger:

Feist: The Reminder
Wilco: Sky blue sky
Arcade Fire: Neon Bible
The Stooges: The Weirdness
LCD Soundsystem: Sound of silver
Grinderman: Grinderman
El-P: I'll sleep when you're dead
Dag Arnesen Trio: Norwegian song
Tord Gustavsen trio: Being there
Powerhouse Sound Oslo/Chicago: Breaks; Denne er rå, burde også appellerer til rockerene

Så noen kommende plater som burde sjekkes ut:
Raga Rockers: Übermensch
Susanna
MIA
Kari Bremnes
Mum
Devandra Banhart
PJ Harvey
Solveig Slettahjel
Robert Wyatt
Keith Jarret

Sikkert mye annet som også burde hvert nevnt....

atonal

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.09.2006
Antall liker
429
Sted
Friedrichstadt
Mange flotte anbefalinger her, nok til hele høsten sannsynligvis. Takk for alle tips!
Noen som har noe å anbefale i retning metal også? Liker Opeth, Satyricon, Vader, Red Harvest m.m....

2m

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.02.2002
Antall liker
2.154
Sted
Skien...
Torget vurderinger
1
atonal skrev:
Mange flotte anbefalinger her, nok til hele høsten sannsynligvis. Takk for alle tips!
Noen som har noe å anbefale i retning metal også? Liker Opeth, Satyricon, Vader, Red Harvest m.m....
Hei igjen, har ikke så stor peiling på metal, men har Red Harvest: A greater darkness og Dødheimsgard: Supervillain outcast. Fine plater begge to. Trygge kjøp!
Hadde "glemt dem". Takk for påminnelsen. De skal få flere runder her i heimen.

Berg

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.02.2003
Antall liker
1
2m skrev:
For min del så går det mest i pop og jazz, så her er mine anbefalinger:

Feist: The Reminder
Den der var meget bra. Takk for et godt tips, jeg skal sjekke ut de andre du nevner som er ukjent for meg også :)

olaps

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
190
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
4
mteinum skrev:
Denne her kan anbefales på det varmeste. Veldig, veldig bra innspilling:

BLUE COAST COLLECTION/THE E.S.E. SESSIONS SACD

Mere info og smakebiter finner du her: http://www.bluecoastrecords.com/

Du får kjøpt den hos http://www.elusivedisc.com/prodinfo.asp?number=BCRSAM1012
Sitter her og blar ;)
Vet dette er et gammelt innlegg, men drar det likevel fram igjen.
Denne plata er på topp-tre-lista for god lyd, og svært høyt oppe når det gjelder musikalske kvaliteter også.
Akustisk, stemningsfullt.......... :)

Mvh

U

utgatt60135

Gjest
hmm.. har lyttet litt på den men synes musikken virker litt kjedelig og med bare middels vokalprestasjoner omtrent.

O

omholt

Gjest
C._Alshus skrev:
omholt skrev:
Dersom du ikke har noen plater med Krauss, anbefaler jeg Alison Krauss + Union Station Live på det sterkeste. Fantastisk dobbeltalbum.
Dette greiene her: http://youtube.com/watch?v=4Gbmi8e1k-0 ?

Får litt sånn Diana Krall følelse. Fin lyd og slikt, men kjipt musikalsk sett, IMHO.
Stemmer at det er den. Hver sin smak. Sansynligvis den beste live platen jeg har. Musikerne er i verdens klasse og Krauss har en nydelig stemme, men liker du ikke den type musikk så betyr jo det lite.

På You Tube videon er selvfølgelig musikken solid komprimert og ødelegger mye.

Gunzi

Overivrig entusiast
Ble medlem
18.08.2003
Antall liker
934
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
5
Igjen viser det seg at å bastant anbefale enkeltinnspillinger er det vanskeligste som finnes, nest etter å anbefale hifikomponenter. Grunnforutsetningen for å kjøpe på anbefaling er at man kjenner preferansene til den som tipser.
Jeg kjøpte Blue Cost Collection av nyssgjerrighet etter at flere i denne tråden anbefalte skiva. Etter mitt syn er den totalt uinteressant musikalsk sett, ren tidtrøyte som overhodet ikke setter spor. Lyden er grei nok, men jeg har hyllene fulle av audiofile innspillinger som aldri har skapt gåsehud hos meg av musikalske årsaker.
Alison Krauss derimot er en genuin artist jeg gjerne kan anbefale dersom man ikke er allergisk overfor lukten av bluegrass, høy og litt countrybanjo. Nå er vel den dama i tillegg stueren også hos rockerne etter samarbeidet med Robert Plant.

I den grad noen tør følge min anbefaling uten å kjenne mine andre preferanser ;D

U

utgatt60135

Gjest
Gunzi skrev:
Alison Krauss derimot er en genuin artist jeg gjerne kan anbefale dersom man ikke er allergisk overfor lukten av bluegrass, høy og litt countrybanjo.
Ja, men heldigvis lyttet jeg før eventuelt kjøp ;).

Det er cluet med anbefalinger her. Jeg har kjøpt masse etter veldig flotte anbefalinger her (tuuuuusen takk) men legger de inn i amazon eller andre steder for vurdering. Selv bare 30sek pr låt gir som oftes et greit hovedinntrykk synes jeg.

Jeg har en god del meget gode innspillinger (mest akustisk) som også er veldig gode musikalsk. Forsøker å luke vekk de som gir lite musikalsk.

olaps

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
190
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
4
Gunzi skrev:
Igjen viser det seg at å bastant anbefale enkeltinnspillinger er det vanskeligste som finnes, nest etter å anbefale hifikomponenter. Grunnforutsetningen for å kjøpe på anbefaling er at man kjenner preferansene til den som tipser.
Jeg kjøpte Blue Cost Collection av nyssgjerrighet etter at flere i denne tråden anbefalte skiva. Etter mitt syn er den totalt uinteressant musikalsk sett, ren tidtrøyte som overhodet ikke setter spor. Lyden er grei nok, men jeg har hyllene fulle av audiofile innspillinger som aldri har skapt gåsehud hos meg av musikalske årsaker.
Alison Krauss derimot er en genuin artist jeg gjerne kan anbefale dersom man ikke er allergisk overfor lukten av bluegrass, høy og litt countrybanjo. Nå er vel den dama i tillegg stueren også hos rockerne etter samarbeidet med Robert Plant.

I den grad noen tør følge min anbefaling uten å kjenne mine andre preferanser ;D
Som så mange andere sier her: smaken er som baken, men det er flott å kunne få noen anbefalinger man kan gå videre med og sjekke ut.
Mht lyden på Blue Coast-plata er den helt formidabelt god i mine ører :)

Mvh

atonal

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.09.2006
Antall liker
429
Sted
Friedrichstadt
Hyggelig at denne tråden blir hentet frem igjen.

Har min egen anbefaling å komme med her, selv om platen ikke akkurat er ny (1997).
Stiftet nylig bekjentskap med Elliot Smith, en amerikaner som dessverre døde alt for ung. Har lyttet til Either/Or,

Stillferdig musikk, men full av sprekkeferdig storhet. Nydelig!

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Antall liker
8.669
Torget vurderinger
4
Portishead sin nye skive....fantasifullt kalt "Third".....slippes mandag 28.april.

The tracklisting is:

Silence

Hunter

Nylon Smile

The Rip

Plastic

We carry on

Deep Water

Machine Gun

Small

Magic Doors

Threads

...og Oslo er IKKE på turnelista :mad:

cannot

Hi-Fi interessert
Ble medlem
31.03.2006
Antall liker
0
Gleder meg til Portishead 3 med en dose spenning...Håper den er like bra som de foregående.

Mari Boine remixed vol 2 sitter i spilleren....deilig. En plate jeg kan anbefalle på det varmeste.....

Mvh Kenneth

olaps

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
190
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
4
Trane skrev:
Portishead sin nye skive....fantasifullt kalt "Third".....slippes mandag 28.april.
Og under bluesfestivalen på Notodden (dvs primo august) slipppes den nye plata til Rita Engedalen ;) Spilt inn 100 % analogt "over there" tror jeg virkelig dette er noe å se fram til. Plata som ga henne Spellemannspris forrige året snurrer fremdeles ofte i spilleren min.

Kanskje det blir vinylutgivelse også denne gangen......?? :)

Mvh

cannot

Hi-Fi interessert
Ble medlem
31.03.2006
Antall liker
0
....Portishead 3...skuffelsen ble stor. Det er kanskje en skive som vokser etter laaaang tid , men for min del vokste den mest i munnen og
jeg fikk lyst til å spy. Det kom også tanker om rett å slett bare gå ut i skauen å skyte meg sjøl. :'(

Er i hvert fall ganske sikker på at dette ikke er en plate man bare må ha.

mvh kenneth

Felix Krull

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.09.2003
Antall liker
35
Sted
Trondheim
Gunzi skrev:

Jeg mener å ha hørt rykter om at du også er svoren fan av Celine Dion, nyere Elton John og sveitsiske Grand Prix-ballader, så det er vel naturlig at man blir litt skeptisk? :-*

Gunzi

Overivrig entusiast
Ble medlem
18.08.2003
Antall liker
934
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
5
Ute i skogen der Judas bor klinger det bare i tidlig-musikk så vidt jeg vet, men det klinger godt....
Men bor man så langt til skogs, kan det tydeligvis hende at man mister kontakten med den virkelige verden, og at fantasien tar overhand.
Min diagnose er at overdose med innspillinger på Alpha og Alia Vox labelet kan føre til halusinasjoner, der man fantaserer om Elton John og Celine, ja til og med The Herreys med "Diggi loo, diggi ley" kan dukke opp i tåkeheimen....
At vi støttekontaktene blir offer for slike ondsinnede projiseringer er jo mer betenkelig....

Felix Krull

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.09.2003
Antall liker
35
Sted
Trondheim
Pølsevev at jeg bare hører på tidligmusikk. Akkurat nå sitter jeg og lytter til temmelig moderne greier, "Don Giovanni" av en viss Herr Mozart. Og den ble spilt inn under ledelse av Herr Jacobs i år 2007! ( Forøvrig komponert så sent som 1787, om jeg ikke tar feil...)

Her begår du den klassiske tabben, Gunzi: Du sparker ballen i stedet for mannen!

Og slutt å skryt av at du er en slik nestor her på sentralen bare fordi du registrerte deg en måned og to dager før meg. Jeg har mengde flere innlegg enn deg, noe som vitner om kredibilitet og bottenlaus innsikt om det meste. Dessuten er nicket mitt tøffere enn ditt.

Topp Bunn