Forsterkere Nye modeller er alltid mye bedre, eller...

Zerostat

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2003
Antall liker
1.708
Sted
Strømmen
Torget vurderinger
74
Hvorfor er det alltid slik st de nye modellen av forsterkerne alltid har opplagte fordeler og er mye ‘bedre’. De forrige utgavene blir nesten uten interesse og virker nesten verdiløse. Hvor dårlige har dem egentlig vært, siden dem kan bli så mye bedre hele tiden?
Kan disse modellskiftene noen ganger bare være et påskudd for å tjene enda mer penger?

Sist redigert:

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Antall liker
10.294
Sted
.
Torget vurderinger
24
Hvorfor er det alltid slik st de nye modellen av forsterkerne alltid har opplagte fordeler og er mye ‘bedre’. De forrige utgavene blir nesten uten interesse og virker nesten verdiløse. Hvor dårlige har dem egentlig vært siden dem kan bli så mye bedre hele tiden?
Kan disse modellskiftene noen ganger bare være et påskudd for å tjene enda mer penger?
Selvfølgelig gjøres det for å tjene penger. Det er mange knallgode forsterkere der ute som er noen år gamle og som kan plukkes opp for småpenger. Unntaket er klasse D. Der har det skjedd mye de siste årene.

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Antall liker
11.921
Torget vurderinger
2
I 90% av tilfellene tror jeg det er kun kassen og kosmetikk som endres. Grunnkonstruksjonen i samme watt klasse er den samme stort sett. Unntaket er forsterkere som har lagt til streaming /dac osv
Folk vil jo ha nye nytt, det er jo derfor folk kjøper ny bil hvert 3år. Forresten det skjer jo mer på bilfronten enn på forsterkere... Men det blir mer som å gå fra A/B til D og det er jo noe annet.

svart-hvitt

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.01.2015
Antall liker
4.153
Torget vurderinger
0
Hvorfor er det alltid slik st de nye modellen av forsterkerne alltid har opplagte fordeler og er mye ‘bedre’. De forrige utgavene blir nesten uten interesse og virker nesten verdiløse. Hvor dårlige har dem egentlig vært, siden dem kan bli så mye bedre hele tiden?
Spør etter spesifikasjoner og målinger. Er spesifikasjonene og målingene bedre enn før, er produktet «bedre».

Anførselstegnene er på sin plass fordi man må ta hensyn til det psykoakustiske, dvs. om en forbedring er hørbar eller ei, jf. debatten om 16/44 (RBCD) og hi-res.

Classic46

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2017
Antall liker
330
De fleste forsterkere, inkludert surroundreceivere osv. er bygd med div. kompromisser når det gjelder kvalitet på komponenter osv.
Så hvis man bytter ut div. komponenter eller gjør andre forandringer som gir bedre lyd, så har man et «bedre» produkt, som får en ny nummerbetegnelse og en ny pris. De fleste fabrikanter har jo div. modeller av sine produkter hvor den billigste er enklest, og den dyreste har bedre komponenter og bedre design og bedre lyd(bilde). Akkurat som på biler, mobiler, PC/laptop.
Som regel vil man høre forskjell, enten den er reel eller innbilt.
Så hvis man kjøper et nytt produkt, og beholder det gamle, så kan man jo teste og sammenligne hvis man gidder, eller bare godta at verden går videre, og at man har fått et nytt og bedre produkt.

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
18.290
Sted
Østfold
Jeg har sjekket litt tekniske data på forsterkere i det siste. Det er smått sjokkerende hvor mange skikkelig dyre transistorforsterkere som har omkring 80dB signal/støyforhold. Det er tildels trivielt å lage en forsterker med signal/støyforhold på 120dB i dag. Støyen i en forsterker med 80dB SNR har 10 000 ganger mer effekt enn støyen i en forsterker med 120dB SNR, så er det er litt forskjell. 80dB er gjerne relativt tydelig hørbart.

Man kan i dag kjøpe en forsterker til 440 000kr med signal/støyforhold på 79dB, og forvrengning på -66dB.
Man kan også kjøpe en forsterker til 35 000kr med signal/støyforhold på 133dB og forvrengning på -120dB.

Forskjellen på disse to er helt enorm. Det er ikke slik at støy og forvrengning er hele sannheten. Poenget er at om man kan elektronikk så oppnår man bedre tall enn i det første eksempelet uten problem, og de tallene er såpass dårlige at det faktisk er nødvendig å anstrenge seg for å gjøre dem bedre. Skulle man brukt en slik forsterker på en kompresjonsdriver med høy følsomhet (115dB) ville man hatt 58dB støy i rommet bare av å slå på forsterkeren. Det er nok til at man må heve stemmen for å overdøve støyen.

Det jeg vil frem til er at går man produkter nærmere i sømmene er det veldig mange dyre produkter som ikke er i nærheten av å dra nytte av den tilgjengelige teknologien. Det er ganske sjelden det kommer nye produkter som faktisk inneholder noen nyheter.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
111.646
Torget vurderinger
24
Jeg vokste opp med "ny, forbedret Zalo" for noen tiår siden. De opererer fortsatt med ny og forbedret med jevne mellomrom... Den Zaloen jeg vokste opp med må ha vært skikkelig dårlig! Selv om jeg ikke merker forskjell mot dagens....:rolleyes: Grunnpillaren i reklame er jo ny, bedre, større, osv. hele tiden. En sjelden gang stemmer det også. Har opplevd det nettopp innen hifi. Paradoksalt nok kanskje....

Kjendis

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.02.2010
Antall liker
730
Sted
Norway
Torget vurderinger
2
Noen ganger kommer det "relansering" av en gammel modell fra 1970-80 allet. Technicks og Yamaha kommer støtt og stadig med reintroduksjoner av gamle "klassikere" forsterkere med retro design og moderne teknologi.

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
8.685
Torget vurderinger
12
Hovedproblemet er ikke produktenes kvalitet eller at de i utgangspunktet var dårlige. Hovedproblemet er at det fungerer og salget øker. Ser man på gamle NAD 3020 og melkesjokolade ble de nye versjonene dårligere enn originalen, men solgte læll. Jævla lettlurte kunder.

M

MusicBear

Gjest
Man kan i dag kjøpe en forsterker til 440 000kr med signal/støyforhold på 79dB, og forvrengning på -66dB.
Man kan også kjøpe en forsterker til 35 000kr med signal/støyforhold på 133dB og forvrengning på -120dB..
Kan du ikke nevne noen eksempler ved navn - evt. de to over her?
Jeg mener en hver forsterker, bil eller varmepumpe må tåles å bli avkledd ut i fra hva produsent oppgir som produktets ytelser.

Ofte syntes jeg store fete dyre "super-amper" låter så bra, på så vel lavt som høyt volum.
Er mye av årsaken bak dette at de har støyforholdet tilstrekkelig langt nede?

Hva er egentlig viktigst i en forsterker, for å ta det for seg selv, lavt støygulv?
Strømstyrke, som i så fall er "X" andel dreiemoment "X" andel watt? Slewrate? Annet?

Doxa snakker om at de har få dupiditter under panseret men desto høyere kvalitet på de.
Hvor mange kvalitetsskalaer har eksempelvis transistorer og kondensatorer og vil slike forskjeller høres av det menneskelige øre?

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
18.290
Sted
Østfold
Man kan også kjøpe en forsterker til 35 000kr med signal/støyforhold på 133dB og forvrengning på -120dB..
Jeg mener en hver forsterker, bil eller varmepumpe må tåles å bli avkledd ut i fra hva produsent oppgir som produktets ytelser.

Ofte syntes jeg store fete dyre "super-amper" låter så bra, på så vel lavt som høyt volum.

Hva er egentlig viktigst i en forsterker, for å ta det for seg selv, lavt støygulv?
Strømstyrke, som i så fall er "X" andel dreiemoment "X" andel watt? Slewrate? Annet?

Doxa snakker om at de har få dupiditter under panseret men desto høyere kvalitet på de.
Hvor mange kvalitetsskalaer har eksempelvis transistorer og kondensatorer og vil slike forskjeller høres av det menneskelige øre?
Det kan jeg ikke gjøre, og fortsatt ha min integritet i behold. Man må tåle å kles av, men kanskje ikke nødvendigvis av en potensiell konkurrent.

Lavt støygulv er bare en av mange parametre.

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Antall liker
14.748
Sted
Ytterst i havgapet...
Forsterkertopologiene er uendret gjennom mange tiår, men selvsagt er det mulig å lage noen variasjoner rundt dette, kanskje særlig med hensyn på å kompensere for ulineariteter o.l. Komponentkvaliteten har egentlig heller ikke endret seg på mange tiår, og jeg har liten tro på at "håndrullede" komponenter besitter høyere kvalitet enn det beste industrien kan oppvise, til akseptable priser. "Supertransistorer" har heller ikke sett noe til, og faktum er vel heller at en rekke av de opplevd beste transistorene, feks JFETS, er forsvunnet fra markedet og flere følger, da HiEnd audio er et forsvinnende lite marked i en større sammenheng, og dermed ikke gir avkastning for produsentene.
Hvis man ser på generell prisutvikling over noe tiår, er der forsåvidt greit at en god forsterker fra 70-tallet, til da feks 10.000, å koster 30-40.000 ( konsumprisindeksen er betydelig lavere), men når "de beste" forsterkere nå koster 2-300.000, er det god grunn til å være skeptisk til prisen. Kostnadsutviklingen i komponent og produksjon står overhodet ikke i stil med denne prisutviklingen...

Hedde

Førr evig!
Ble medlem
20.04.2009
Antall liker
4.762
Sted
Boðin
Jeg har sjekket litt tekniske data på forsterkere i det siste. Det er smått sjokkerende hvor mange skikkelig dyre transistorforsterkere som har omkring 80dB signal/støyforhold. Det er tildels trivielt å lage en forsterker med signal/støyforhold på 120dB i dag. Støyen i en forsterker med 80dB SNR har 10 000 ganger mer effekt enn støyen i en forsterker med 120dB SNR, så er det er litt forskjell. 80dB er gjerne relativt tydelig hørbart.

Man kan også kjøpe en forsterker til 35 000kr med signal/støyforhold på 133dB og forvrengning på -120dB.

Forskjellen på disse to er helt enorm. Det er ikke slik at støy og forvrengning er hele sannheten. Poenget er at om man kan elektronikk så oppnår man bedre tall enn i det første eksempelet uten problem, og de tallene er såpass dårlige at det faktisk er nødvendig å anstrenge seg for å gjøre dem bedre. Skulle man brukt en slik forsterker på en kompresjonsdriver med høy følsomhet (115dB) ville man hatt 58dB støy i rommet bare av å slå på forsterkeren. Det er nok til at man må heve stemmen for å overdøve støyen.

Det jeg vil frem til er at går man produkter nærmere i sømmene er det veldig mange dyre produkter som ikke er i nærheten av å dra nytte av den tilgjengelige teknologien. Det er ganske sjelden det kommer nye produkter som faktisk inneholder noen nyheter.
Det er jo ikke så mange forsterkere i den prisklassen, så jeg fant relativt raskt frem til en danske uten negativ feedback. Jeg har ikke hørt den, og det er tvilsom om jeg noen gang kommer til å høre den. For en pris! Er det noe i designet som likevel gjør den attraktiv mon tro? Noe må det være foruten prisen som ett senter i Tigerstaden tar seg betalt.

amason

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.11.2017
Antall liker
2.621
Torget vurderinger
8
Når man ser på Devialet, Kii Audio etc så ser man at utviklingen faktisk går fremover og de er ikke små heller

Hedde

Førr evig!
Ble medlem
20.04.2009
Antall liker
4.762
Sted
Boðin
Når man ser på Devialet, Kii Audio etc så ser man at utviklingen faktisk går fremover og de er ikke små heller
Tror det stemmer ja. Husker nå at jeg leste om Devialet sin SAM - active speaker matching teknologi og ble imponert. Noen som har erfaring?

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Antall liker
10.294
Sted
.
Torget vurderinger
24
Luxman har LECUA: A computerized attenuator, which we believe is the ideal level control system. Og Accuphase har AAVA: How AAVA works AAVA operates by feeding the music signal to a V-I (voltage - current) converting amplifier where it is weighted in 16 steps [1/2, 1/4, ..., 1/32,768, 1/65,536]. The 16 current steps are turned on or off by 16 current switches, and the combination of switch settings determines the overall volume. The switching operation is controlled by a CPU according to the position of the volume control knob. The combined signal current forms a variable gain circuit that adjusts the volume. Finally, the combined current is converted back into a music signal voltage by an I-V (current - voltage) converter.

Her har det vel vært en forbedring, kanskje noen har erfaringer med andre produsenters løsning på justering av volum?

Zerostat

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2003
Antall liker
1.708
Sted
Strømmen
Torget vurderinger
74
Jeg har hatt d400 og vil ikke tilbake dit nå. SAM gjorde noe, men for hvilen pris. Noe annet ble galt. Byttet dem ut med rør etc. og har aldri angret en dag på dette. Totalt sett ble det ikke noe billigere, men mer fleksibelt mht valg i totalløsningen.

amason

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.11.2017
Antall liker
2.621
Torget vurderinger
8
Jeg har hatt d400 og vil ikke tilbake dit nå. SAM gjorde noe, men for hvilen pris. Noe annet ble galt. Byttet dem ut med rør etc. og har aldri angret en dag på dette. Totalt sett ble det ikke noe billigere, men mer fleksibelt mht valg i totalløsningen.
Totalt motsatt erfaring her

Laban MK3

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2016
Antall liker
2.173
Sted
Plankebyen
Torget vurderinger
2
Ble en hard natt for et rørhue Keith Jarret Gary Peacock Jack Dejohnette New York Sessions etterfulgt av Schuman / Grieg (is hard to be Primaluna man)

coolio

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2015
Antall liker
5.473
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
"Ny og bedre" kan like godt bety "vi har funnet billigere løsninger for å oppnå det samme og relanserer produktet for å øke dekningsgraden".

Hva angår Devialet og SAM vil jeg si at det blir for enkelt å skylde på teknologien når man hverken har kontroll på akustikken/stående bølger eller forvrengningen fra høyttalerene. Teknologien er genial da den hindrer sprengte høyttalere og lar en selv bestemme hvor mye den skal gjøre i bassen. Men større romproblemer og mer forvrengning er ofte resultatet når bassen strekkes lenger ned i dypet.

BritFi

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.11.2012
Antall liker
2.451
Sted
Tilbake i Oslo, igjen.
Torget vurderinger
3

Det kan jeg ikke gjøre, og fortsatt ha min integritet i behold. Man må tåle å kles av, men kanskje ikke nødvendigvis av en potensiell konkurrent.

Lavt støygulv er bare en av mange parametre.

Ja, det må det vel nesten være. Leste akkuratt en test på Gryphon Diablo 120. Spec.sier S/N på 80-tallet. Men Gryphon oppgir kanskje tallene under andre foutsetninger? Eller er det fordi det er zero negative feedback konstruksjon at tallene blir «dårligere»?
Uansett så får de veldig gode anmeldelser og ingen har nevnt dette. Og rørfosterkere har jo heller ikke gode verdier «på papiret»

En tester skriver om Diablo 120:
Right away I noticed that this was one dead-silent amplifier. Holding an ear right next to a tweeter, I could detect no sound at all. The Diablo 120 may as well have been turned off. In all my years of reviewing, I can’t remember coming across an amplifier as quiet as this.

That noiselessness allowed subtle features of recordings to be much more audible.

Ikke godt å bli klok på..

Sist redigert:

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.855
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Det var ein gong ein revolusjonerande god forforsterkar med riaa - Audio Research SP 10. Denne enda eg opp med å kjøpe, i staden for den nye SP 11, som akkurat då kom på marknaden. Trass i at Absloute Sound ga 11 mykje betre skussmål enn 10.
Grunnen til at eg kjøpte 10 var nok fyrst og framst prisen - 11 var mykje dyrare, og 10 var ille nok.
Lenge etterpå fekk eg sjansen til å gjere direkte samanlikningar. 11 hadde betre forsterking, var støyfri, og hadde nok best definisjon av lydbildet. Men 10 var vesentleg betre på dynamikk, spesielt makrodynamikk.

Eg har SP 10 endå, og med ein pickup som spyttar 0,6 - 0,8 mV er dette ein forforsterkar som eg absolutt vil rekne med, trass i over 30 års alder. Det er verd å merke seg at SP 10 i dag omsetjast for høgre summar enn SP 11...

motoren

Æresmedlem
Ble medlem
13.01.2007
Antall liker
46.009
Sted
Flekkefjord
Torget vurderinger
30
Det var ein gong ein revolusjonerande god forforsterkar med riaa - Audio Research SP 10. Denne enda eg opp med å kjøpe, i staden for den nye SP 11, som akkurat då kom på marknaden. Trass i at Absloute Sound ga 11 mykje betre skussmål enn 10.
Grunnen til at eg kjøpte 10 var nok fyrst og framst prisen - 11 var mykje dyrare, og 10 var ille nok.
Lenge etterpå fekk eg sjansen til å gjere direkte samanlikningar. 11 hadde betre forsterking, var støyfri, og hadde nok best definisjon av lydbildet. Men 10 var vesentleg betre på dynamikk, spesielt makrodynamikk.

Eg har SP 10 endå, og med ein pickup som spyttar 0,6 - 0,8 mV er dette ein forforsterkar som eg absolutt vil rekne med, trass i over 30 års alder. Det er verd å merke seg at SP 10 i dag omsetjast for høgre summar enn SP 11...
SP 10 er enda min drømme pre :)

mvh

grammofon

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2011
Antall liker
2.855
Sted
Bærum
Jasså - er det den jeg skal kjøpe....:) Har rotet rundt forforsterkere i flere år, men fortsatt ikke funnet noen som er morsommere enn Audio Valve Conductor.

E.I.A.

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.07.2004
Antall liker
3.829
Torget vurderinger
49
Smak og behag, men jeg hadde samme opplevelse som deg.
Har sikkert mer støy, men opplever musikken som mer levende og ekte.

amason

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.11.2017
Antall liker
2.621
Torget vurderinger
8
Da kan vi nevne Kii! Hvis ikke det er noe "nytt" og stort innen hifi så tror jeg enkelte må gå i seg selv hvis ikke alle lydteknikere, skribenter etc etc er kjøpt og betalt akkurat som Devialet tydeligvis må være med de klitrende omtaler de får

grammofon

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2011
Antall liker
2.855
Sted
Bærum
Smak og behag, men jeg hadde samme opplevelse som deg.
Har sikkert mer støy, men opplever musikken som mer levende og ekte.
Tror nok at dette er ganske avhengig av utstyret for øvrig, romakustikk mm. Opplevde at Devialet hos et herværende medlem låt svært bra. Men hos meg var det ingen suksess. Heller ikke for han som kjøpte min da jeg solgte. Han kom tilbake etter noen måneder og kjøpte da litt rørutstyr som jeg fikk veldig gode tilbakemeldinger på....

Hedde

Førr evig!
Ble medlem
20.04.2009
Antall liker
4.762
Sted
Boðin
Da kan vi nevne Kii! Hvis ikke det er noe "nytt" og stort innen hifi så tror jeg enkelte må gå i seg selv hvis ikke alle lydteknikere, skribenter etc etc er kjøpt og betalt akkurat som Devialet tydeligvis må være med de klitrende omtaler de får
Strømdrift også på Kii Three......ser man det. Dette var nytt for meg.

amason

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.11.2017
Antall liker
2.621
Torget vurderinger
8
Strømdrift også på Kii Three......ser man det. Dette var nytt for meg.
Prøv igjen eller mener du at de fleste hifi skribenter og lydteknikkere etc alle er kjøpt og betalt

Hedde

Førr evig!
Ble medlem
20.04.2009
Antall liker
4.762
Sted
Boðin
Bare mente at konseptet Kii høres interessant ut og at det hadde gått under min radar så langt :)

cbarth1

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.08.2012
Antall liker
2.571
Sted
Arendal
Torget vurderinger
2
Noe som forundrer meg i dagens høyttalermarked, er å se fra div tester og bilder hvor gammeldags delefilterteknologi som fortsatt blir brukt. Flat baffel og asymetriske delefiltre står fortsatt for over 90% av alle nye høyttalere. Hvis man på død og liv er avhengig av en flat baffel så finnes det forholdsvis enkle metoder for å forsinke diskanten. Mulig det er bare de mest teknofriker og høyttalernerder som bryr seg. Men alikevel... Her er mye å hente!

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
18.290
Sted
Østfold
Jeg gidder som sagt ikke begi meg inn på diskusjoner om spesifikke produsenter.

Men jeg ser noen nevne Gryphon her. Jeg kikket litt på databladene til Gryphon. Jeg klarer ikke å få dem til å gi mening, og da er det ikke så mye poeng å uttale seg om dem uansett. Man må bare innse at man ikke vet noe om produktene.

Det er mange faktorer som avgjør om en forsterker er god, det har vi vært inne på mange ganger tidligere. Men det er absolutt ingen sammenheng mellom god dynamikk og høyt støynivå. Faktisk må støygulvet ligge under hele signalet, så det vil være et direkte forhold mellom god dynamikk og lav støy.

Men som de fleste nå har fått med seg, man trenger strøm for å få dynamikk. Det er grenser for hvor kompakt en strømforsyning kan være. Noen har forsøkt seg på å lage strømforsyninger med trafoer som integrerer selve kretskortet. Slike trafoer har tildels dårlige egenskaper og er ikke spesielt godt egnet til hifi. Med andre ord, det er langt fra alle valg som er i lydens tjeneste.

V

VVV

Gjest
Du skrytte som ein gal av Devaliet i vennetråden, og i salgsannonsen skreiv du om oppgradering i same merket.

X-Cell

Lorden av Nord!
Moderator
Ble medlem
23.10.2006
Antall liker
11.293
Sted
Narvik
Torget vurderinger
12
Men er devialet utvikling? Deres hybrid AD opplegg..?

Har da virkelig vært på markedet i mange år.. populært kalt BASH forsterkere :)

Men pent innpakket og SAM... :)

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
18.290
Sted
Østfold
Noe som forundrer meg i dagens høyttalermarked, er å se fra div tester og bilder hvor gammeldags delefilterteknologi som fortsatt blir brukt. Flat baffel og asymetriske delefiltre står fortsatt for over 90% av alle nye høyttalere. Hvis man på død og liv er avhengig av en flat baffel så finnes det forholdsvis enkle metoder for å forsinke diskanten. Mulig det er bare de mest teknofriker og høyttalernerder som bryr seg. Men alikevel... Her er mye å hente!
Jeg er helt uenig. Presisjonen i drivere er såpass begrenset at det du snakker om her er peanuts. Jeg har ikke tall på hvor mange ganger jeg har hørt slike genierklærte høyttalere som skal løse alle samfunnsproblemer, men så fungerer det ikke på det fundamentale. Når man designer en høyttaler er det viktigere å unngå uheldige refleksjoner og kort avstand mellom mellomtone og diskant, enn å justere disse mikrosekundene. Deler man ved 3,4kHz er det snakk om ca 45-90 grader faseavvik, men filteret skal jo gjerne summere på 90, 180, 270 eller 360 grader. Det finnes høyttalere der man finjusterer timingen, også putter man på et 4. ordens filter. Også klarer man på toppen av det hele å ikke ha tatt et eneste spredningshensyn.

Man må gjerne bry seg, men la meg understreke to ting:
1: Bry dere om de rette tingene.
2: Ha litt tillit til produsentene. Jeg har selv blitt overrasket over hvor godt enkelte "usannsynlige" konstruksjoner kan virke ved noen tilfeller. Høyttalerkonstruksjon handler om helheten av alle de hundrevis av detaljene, ikke om den ene detaljen man har hangup på.

Zerostat

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2003
Antall liker
1.708
Sted
Strømmen
Torget vurderinger
74
Du skrytte som ein gal av Devaliet i vennetråden, og i salgsannonsen skreiv du om oppgradering i same merket.
Jeg har alltid sakt at Expert er meget gode forsterkere. Kontrasten til noe annet under veis ble for engasjerende og det kjente spøkelset dukket opp. Dette vesenet kommer stadig innom hos meg! I tillegg er jeg voksen nok til å innrømme både feil og endrede meninger.

Meningen med denne tråden var å avdekke om nye modeller egentlig alltid er bedre slik produsentene påstår. Kanskje det bare er deres måte å overleve på.

Sist redigert:
Topp Bunn