Nye Mac'er lansert i dag!

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Innlegg
4.390
Antall liker
316
Torget vurderinger
3
Det er nok Apple sin mening at MacBook Pro skal være en kraftigere maskin beregnet på de som bruker maskinen i jobbsammenheng, mens Mabook er "folke-laptopen" for studenter etc. Slik har det i ale fall vært hittil, der Macbook var laget i plast og hadde langt dårligere skjerm, elendig integrert grafikkløsning ubrukelig til seriøs bruk, og langsommere CPU enn Pro. Jeg ville ikke ha vurdert noe annet enn Pro hittil (skriver dette på den gamle Macbook Pro).

Differensieringen blir litt mindre nå som basismodellen har fått aluminiumskabinett og god skjerm (Og er blitt dyrere), men Pro har fremdeles mye bedre grafikkort, firewire-utgang, større skjerm, mulighet for den største og raskeste harddisken (320GB/7200rpm mens Macbook bare har 5400rpm) og sikkert mer. Target disk mode virker som et ganske sært behov for meg.
 

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Innlegg
3.228
Antall liker
422
Sted
Sola
Ja, Bach_Man, det var vel noe slikt jeg forsøkte å si :)

Jeg tror firewire har blitt mindre og mindre viktig, etter hvert som USB har modnet og industrien produserer(nesten for første gang på tvers) svært mye utstyr som er kompatibelt med den porten, for mac og pc. Selv musikk-disken min, der alt blir rippet lossless og streames via 2 expresser til Transporter, er en USB-disk. Og kameraer, still og video, har hatt USB som standard i årevis.

Og jeg har aldri sett grafikere, tv-folk, 3d-animatører, post production folk, lydfolk eller generelt designere/creative professionals, som IKKE har en pro(laptop eller stasjonær)...Apple kjenner det segmentet godt. Og de HAR behov for en raskere port(selv om fler og fler bruker USB der også), og får det. Så i mine øyne er det valget de har gjort mer fornuft enn kynisme.

O.
 

pks

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.10.2006
Innlegg
3.451
Antall liker
3
Da er den nye macbooken i hus, så dekk får si hva dekk vil :D

PK
 

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Innlegg
4.390
Antall liker
316
Torget vurderinger
3
pks skrev:
Da er den nye macbooken i hus, så dekk får si hva dekk vil :D

PK
Gratulerer! Du er åpenbart en feinschmecker.
 

Vegardaase

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2005
Innlegg
1.963
Antall liker
2
pks skrev:
Da er den nye macbooken i hus, så dekk får si hva dekk vil :D

PK
Fett.... Skulle gjerne byttet ut min gamle hvite med noe slik solid alu... ;)

OT: Et lite tillegg til mitt innlegg
Greven skrev:
Det er ikke mulig å sammenligne speks for OSX og Windows på en brukbar måte, bortsett fra selvfølgelig å få en pekepinn på hva spekken koster i en absolutt forstand. Differansen går jo selvfølgelig rett i lomma på Apple og om en Apple/OSX-pakke er verdt dette er jo en vurderingssak.

Jeg har aldri opplevd en PC som for meg oppleves å arbeide like raskt som en Mac. Sitter selv nå foran en nyinnkjøpt PC som banker min eldre iMac grundig - helt til man skal begynne å bruke den....
Har nå benyttet den nye PCen min (2,6 GHz DualCore, 4 GB RAM) til konvertering ALAC->AAC og kan konstatere at min 2 år gamle iMac (2,06 DualCore, 2 GB RAM) gjør denne jobben 4 ganger raskere...
 

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Innlegg
9.242
Antall liker
2.388
Torget vurderinger
13
pks skrev:
Da er den nye macbooken i hus, så dekk får si hva dekk vil :D

PK
Hvordan virker`n?, og hvordan fikk du den så raskt? (onkel i Amerika) 8)?

MVH Johnny
 

pks

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.10.2006
Innlegg
3.451
Antall liker
3
Takk for gratulasjoner.

johnnygrandis skrev:
pks skrev:
Da er den nye macbooken i hus, så dekk får si hva dekk vil :D

PK
Hvordan virker`n?, og hvordan fikk du den så raskt? (onkel i Amerika) 8)?

MVH Johnny
Virker utmerket! Jeg digger:
- Skjermen (overraskende.. jeg liker egentlig ikke glossy)
- Baklyst tastatur (har je ønska meg lenge!)
- Stooor tutchpad ( :D )
- Byggekvalitet!!!! ( grrrrrrr )
- enkel å skru på, bytte bat og hardisk == meget enkelt
- Generell fart (fartefartefart :D )

Som jeg sa tidligere, så har jeg god kontakt med forhandler. Opplandsdata, hvis noen lurer på det. Daglig leder hentet personlig min maskin hos InfoGrafikk i Oslo. Gjelder å ha kontakter :D

PK
 

pks

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.10.2006
Innlegg
3.451
Antall liker
3
Greven skrev:
Greven skrev:
Jeg har aldri opplevd en PC som for meg oppleves å arbeide like raskt som en Mac. Sitter selv nå foran en nyinnkjøpt PC som banker min eldre iMac grundig - helt til man skal begynne å bruke den....
Har nå benyttet den nye PCen min (2,6 GHz DualCore, 4 GB RAM) til konvertering ALAC->AAC og kan konstatere at min 2 år gamle iMac (2,06 DualCore, 2 GB RAM) gjør denne jobben 4 ganger raskere...
Ikke overraskende... Men den diskusjonen er ikke så mye vits å ta.

Pk
 

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Innlegg
9.242
Antall liker
2.388
Torget vurderinger
13
pks skrev:
Takk for gratulasjoner.

johnnygrandis skrev:
pks skrev:
Da er den nye macbooken i hus, så dekk får si hva dekk vil :D

PK
Hvordan virker`n?, og hvordan fikk du den så raskt? (onkel i Amerika) 8)?

MVH Johnny
Virker utmerket! Jeg digger:
- Skjermen (overraskende.. jeg liker egentlig ikke glossy)
- Baklyst tastatur (har je ønska meg lenge!)
- Stooor tutchpad ( :D )
- Byggekvalitet!!!! ( grrrrrrr )
- enkel å skru på, bytte bat og hardisk == meget enkelt
- Generell fart (fartefartefart :D )

Som jeg sa tidligere, så har jeg god kontakt med forhandler. Opplandsdata, hvis noen lurer på det. Daglig leder hentet personlig min maskin hos InfoGrafikk i Oslo. Gjelder å ha kontakter :D

PK
Gleder meg til min kommer i hus, gratulerer med en knallfin maskin.

MVH Johnny
 

pks

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.10.2006
Innlegg
3.451
Antall liker
3
1. dag mad ny mac:
Happy!
Og en ting til: Vifta er mer stillegående! :)

Og ja.. enkelte ting hadde vært bittelitt enklere med firewire, skal inrømme det, men når sant skal sies, så er det i oppstartsfasen jeg bruker porten mest.

PK
 

Vinmono

Hi-Fi interessert
Ble medlem
25.09.2005
Innlegg
84
Antall liker
5
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
pks skrev:
vagstol skrev:
Parelius skrev:
… og Firewire. Dumt!
Ja. Eller rart.

For å setja det litt på spissen: kva skal alle samtidsmusikarane ha på scena no?
En pro?

Apple ser ut til å fase ut Firewire.. HAr jo ikke akkurat stor popularitet den porten. Jeg bruker den mye, så synes det er synd at den er borte :( Men de gjør en ting jeg liker. Prøver å få alt over på nettverk, det er framtiden. Helst trådløst.

Om det er bra eller dumt.. tja.. Liker firewire-lydkort jeg :p

Pk
Litt ot, siden tråden tar utgangspunkt i de nye maskinene generelt - og jeg kanskje heller burde si noe positivt om de nye skjermene eller noe i den duren. Det kan jeg desverre ikke, men dette med interface engasjerer meg:

Saken er rett og slett tragisk! :mad: Før i tiden, med USB 2 og FW400 var den teoretiske forskjellen i ytelse minimal (480 vs 400MBps). Så ble det etter hver pop med nettverksditt- og nettverksdatt - og gigabit ethernet (1000Mbps) er det som nå gjelder. Til sist har vi FW800 med teoretisk overføringshastighet på 800Mbps. I teorien virker kanskje FW800 bare som ennå et alternativ, og egentlig babbel, men I PRAKSIS...!

Jeg har GB nettverk hjemme, en NAS (GB interface),en USB 2-disk og en FW800-disk og har testet litt ulike løsninger for musikkavspilling, bilde- og videobehandling. Erfaringen så langt er at USB funker helt ok til alt, men heller ikke mer enn ok. GB-NASen gir grei overføringshastighet, men har middelmådig respons - og blir stort sett brukt som musikk-disk, for da er den også tilgjengelig trådløst.

Du tenker kanskje at GB-interface ikke er noen garanti for god overføringshastighet, og det er jeg enig i. Men med to disker i RAID (striping) heller den teoretiske overføringshastigheten til og fra NASen og FW800-disken hos meg i NASens favør. -nuvel.

For tull og tjall er det ikke så nøye, men for særiøs jobbing; les bilde- og videoredigering, når feriebilder og råfilm skal overføres fra interndisken og til ekstern disk, eller for jobbing i Aperture eller FCE er det ikke tvil...: FW800 er - by far - raskest i overføring og den med best respons i navigering i store katalogstrukturer. Den er rene atomkraftverket i forhold til de andre vedovnene! ;) At kun MB Pro'ene har FW800 fra nå er, som sagt; tragisk! -Den burde vært en ufravikelig standard på samtlige nye datamaskiner - særlig fra Apple! *skam seg*

De glossy skjermene får vi komme tilbake til, men jeg er som sagt, skeptisk...
Ha en glutenfri weekend :p
 

Vegardaase

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2005
Innlegg
1.963
Antall liker
2
Hmmm... Virker som om feilen er litt "randomized" ;D

Har du mroblemet må du rett og slett henvende deg til mutikken der du kjøpte Macmooken for å få myttet tastatur.
 

pks

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.10.2006
Innlegg
3.451
Antall liker
3
FallenA skrev:
Er det disse som mangler "B", og har fått en ekstra "M" på tastaturet?
http://www.vg.no/teknologi/artikkel.php?artid=521520
Ser for meg trømmel for en del ord da! ;D
Det som ikke står der er at dette kun har skjedd med maskiner i usa.. Se forøvrik på tastaturet på bildet.

Det har enda ikke vært et slik tilfelle i Norden.

Men jammen er det en artig feil! :D

Mvh

PK
 

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Innlegg
9.242
Antall liker
2.388
Torget vurderinger
13
Endelig......Macen i hus.(2,4 Ghz)

De som ikke har sett denne live vet ikke hva de har gått glipp av.

Fit and finish 10+, også skjermen da, fantastiske farger å tredimensjonalitet, har ikke sett maken.

MVH Johnny
 

pks

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.10.2006
Innlegg
3.451
Antall liker
3
johnnygrandis skrev:
Endelig......Macen i hus.(2,4 Ghz)

De som ikke har sett denne live vet ikke hva de har gått glipp av.

Fit and finish 10+, også skjermen da, fantastiske farger å tredimensjonalitet, har ikke sett maken.

MVH Johnny
Gratulere!

PK
 

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Innlegg
9.242
Antall liker
2.388
Torget vurderinger
13
pks skrev:
johnnygrandis skrev:
Endelig......Macen i hus.(2,4 Ghz)

De som ikke har sett denne live vet ikke hva de har gått glipp av.

Fit and finish 10+, også skjermen da, fantastiske farger å tredimensjonalitet, har ikke sett maken.

MVH Johnny
Gratulere!

PK
Takk, blir bare mer og mer imponert over maskinen.
Jeg har hatt den i ettpar dager nå og var litt usikker på hvordan det ville bli å gå fra Acer pc`en til Mac men det er ikke noe problem, alt er mere oversiktlig og enklere i bruk (ihvertfall de programmer jeg bruker)
Og Layouten da.... :eek:






MVH Johnny
 

Vedlegg

novgarod

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.09.2006
Innlegg
957
Antall liker
59
Har selv hatt min MacBook pro i underkant av et døgn nå, og kan ikke si annet enn at den imponerer. Maskinen er en sann racer i forhold til min velbrukte iBook, og skjermen... helt vanvittig bra, spør du meg! Kan ikke si at jeg på noen måte er plaget av at den er for blank. Endelig kan jeg importere video i AVCHD format dirrekte inn i iMovie uten å konvertere filene først, og hastigheten er helt suveren i forhold til den gamle... tastaturet er responsivt og styreflaten er helt fabelaktig smooooooth... fit & finish er som på et våpen. Jeg trodde forøvrig at jeg hadde en stille maskin fra før (og det er den i forhold til PCene jeg har rundt meg i forelesningssalen), men der tok jeg sannelig feil, for denne er STILLE...eh...stille
 

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Innlegg
5.741
Antall liker
503
Dessuten er det fint å ha en maskin som ikke henger, hakker, låser seg eller blir infisert av virus slik PC gjør. Jeg bruker begge formatene: PC på jobb og Mac hjemme.

Da er det godt å komme hjem!
 

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Innlegg
4.705
Antall liker
522
Torget vurderinger
1
Skulle bare ønske at 1920x1200/1080 var en opsjon på 15" (Samt Blu-Ray, men det kommer nok ved neste revisjon)
 
Topp Bunn