Nye Mac'er lansert i dag!

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Innlegg
3.228
Antall liker
422
Sted
Sola
Gjestemedlem,
tror ikke pks ønsket en kosetråd, men trådtittelen inviterer jo til å snakke om de nye macene da...det er en fin og uskyldig ambisjon. En diskurs kunne jo være de flotte pcene du snakker om, med bilder og specs - som viser at de ligger foran de nye macene på ett eller flere områder - det er interessant å se og lese om, da kan man jo også diskutere hvis man vil.

Hvor er disse maskinene? Hvem lager dem? Hva slags innovasjon representerer de? Hva gjør at de holder en høyere standard og kvalitet? etc etc. Igjen, jeg er nysjerrig.

O.
 

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Innlegg
6.572
Antall liker
7.104
pks skrev:
Defo skrev:
noruego skrev:
Ok, hvis du verken har lagt merke til:
- skjermkortet, eller skal jeg si kortene?
- Touchpaden
- måten å bygge maskinen på (hel aluminium)

Ellers er det endel ting å merke seg: DisplayPort, LED-skjerm, ddr3 minne, 1066mhz forntsidebus for å nevne noe.

Så?

Pk
Skjermkortet på 13" macbooken er ganske så ubrukelig. Iallefall til spill. Resten av specsa som ddr3 minne osv. har vært ute en god stund nå. Hardware-messig er Mac'ene ganske svake. Alt annet er top notch.

Uansett så blir det nok en macbook på meg og gitt.. :)
You live in the past....
noruego skrev:
pks skrev:
noruego skrev:
pks skrev:
Apple er alltid i teten for teknologi.
Javel? Hvilke teknologiske nyvinninger har de nye MacBook Pro maskinene å skilte med da?
Ok, hvis du verken har lagt merke til:
- skjermkortet, eller skal jeg si kortene?
- Touchpaden
- måten å bygge maskinen på (hel aluminium)

Ellers er det endel ting å merke seg: DisplayPort, LED-skjerm, ddr3 minne, 1066mhz forntsidebus for å nevne noe.

Så?

Pk
Og du mener Apple er først/alene med alt dette? Flere PC produsenter bruker da vitterlig samme skjermkort, såvidt jeg har sett.
9400M ble jo lansert den 15 oktober... Apple har bestillt alle de første chipene.. Hvilke andre maskiner har dette skjermkortet?

x3100 er ikke lenger skjermkortet de bruker, og, ja, dette var et ubrukelig kort :p



Hvis folk her kan slutte å kødde med fakta, så kan jeg diskutere videre, hvis det ikke er interessant, så foreslår jeg at alle som er så imot mac lager en egen tråd, der feilaktig info kan postes. Jeg skal holde meg unna.

Jeg lista det som var HELT nytt i tre punkter, også nevnte jeg ting som er relativt nye gode teknologier som apple har benyttet seg av.

Pk
Hva gjelder skjermkort så kan du jo ta en titt på Fujitsu-Siemens Amilo X, samme skjermkort etter det jeg kan se. Om helstøpt aluminium er en teknologisk innovasjon? Tja. Touchpaden var vel det eneste som slo meg som den viktigste, om ikke eneste, virkelige teknologiske innovasjon ved denne mediapresentasjonen som fikk epplehoder verden over til å sitte oppe halve natten bare for å se på live stream av Jobs.
 

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Innlegg
6.572
Antall liker
7.104
Dog skrev:
Gjestemedlem,
tror ikke pks ønsket en kosetråd, men trådtittelen inviterer jo til å snakke om de nye macene da...det er en fin og uskyldig ambisjon. En diskurs kunne jo være de flotte pcene du snakker om, med bilder og specs - som viser at de ligger foran de nye macene på ett eller flere områder - det er interessant å se og lese om, da kan man jo også diskutere hvis man vil.

Hvor er disse maskinene? Hvem lager dem? Hva slags innovasjon representerer de? Hva gjør at de holder en høyere standard og kvalitet? etc etc. Igjen, jeg er nysjerrig.

O.
Nå kan sikkert Gjestemedlem snakke for seg selv, men med tittel "Nye Mac'er lansert i dag!" postet på datahjørnet på et diskusjonsforum, så trodde i alle fall undertegnede at man la opp til, eller i det minste var åpen for, en diskusjon på hva som faktisk er så nytt sett i forhold til den oppmerksomhet de har fått. Hvis ikke så er det vel fritt frem for å legge inn en pludretråd for felles troende på menighetsavdelingen?
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
272
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Jeg er hverken Mac-eier eller troende jeg, men synes da virkelig det er "common courtesy" å ikke deise inn i diskusjonstråder for å disse produkter som andre er glade i og liker å bruke, enten det heter Mac eller andre ting. Det handler vel om å respektere hverandre og hverandres prioriteringer og valg. Diskusjon og konstruktiv kritikk er noe helt annet.

Mvh Vidar P
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Vidar P skrev:
Jeg er hverken Mac-eier eller troende jeg, men synes da virkelig det er "common courtesy" å ikke deise inn i diskusjonstråder for å disse produkter som andre er glade i og liker å bruke, enten det heter Mac eller andre ting. Det handler vel om å respektere hverandre og hverandres prioriteringer og valg. Diskusjon og konstruktiv kritikk er noe helt annet.

Mvh Vidar P
Nei du har litt rett i det, og det var vel heller ikke ment helt alvorlig da. Mer som en litt sleivete kommentar til den pågående men vennligsinnede knivingen om hva som er best egnet som hjelpemiddel til databruk. Nå var det jo også noen som lurte på hvorfor folk ikke likte mac da, og dermed ikke en ren teknisk informasjonstråd lenger.

Men hvis det skaper sure miner så er det jo ikke det som er hensikten. Noen ganger er jo grensen mellom advocatus diaboli og Diabolus ikke så entydig at alle får det med seg.

Men skal ikke mase mer om det i denne tråden, så jeg får sette tilbake til dem som videre vil lovprise aluminium og skjermkort.

Cheer up
 

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Innlegg
3.228
Antall liker
422
Sted
Sola
Igjen, diskuter gjerne(jeg kan ikke snakke for pks, det er hans tråd!), men jeg ser ikke det skje på hverken saklig, konstruktiv eller høflig måte. "Epplehoder"? :D

Som en som akkurat var i Redmond og møtte en haug med executives fra MS kan jeg bekrefte at de er livredde både Apple og Google for tiden, med god grunn. De taper markedsandeler hver uke, og Vista har floppet fullstendig i markedet, søkemarkedet har rast fra dem - kjøp av Fast vil først få effekt om 2-3 år etc etc.

Men selv de respekterer og beundrer det Apple får til på hardware/software-siden, og forsøker selv å motivere pc-industrien til å bevege seg fortere og i riktigere retning. Som gentlemen. Microsofts 4-minutter lange reklamefilm med Bill G. og Jerry S er forøvrig noe av det morsommere jeg har sett!

Beklager grenseløs OT, men dog. Evt Dog.


I fred og fordrageliget(og en forkjølelse på vei virker det som, pokker!)

O.


noruego skrev:
pks skrev:
Defo skrev:
noruego skrev:
Ok, hvis du verken har lagt merke til:
- skjermkortet, eller skal jeg si kortene?
- Touchpaden
- måten å bygge maskinen på (hel aluminium)

Ellers er det endel ting å merke seg: DisplayPort, LED-skjerm, ddr3 minne, 1066mhz forntsidebus for å nevne noe.

Så?

Pk
Skjermkortet på 13" macbooken er ganske så ubrukelig. Iallefall til spill. Resten av specsa som ddr3 minne osv. har vært ute en god stund nå. Hardware-messig er Mac'ene ganske svake. Alt annet er top notch.

Uansett så blir det nok en macbook på meg og gitt.. :)
You live in the past....
noruego skrev:
pks skrev:
noruego skrev:
pks skrev:
Apple er alltid i teten for teknologi.
Javel? Hvilke teknologiske nyvinninger har de nye MacBook Pro maskinene å skilte med da?
Ok, hvis du verken har lagt merke til:
- skjermkortet, eller skal jeg si kortene?
- Touchpaden
- måten å bygge maskinen på (hel aluminium)

Ellers er det endel ting å merke seg: DisplayPort, LED-skjerm, ddr3 minne, 1066mhz forntsidebus for å nevne noe.

Så?

Pk
Og du mener Apple er først/alene med alt dette? Flere PC produsenter bruker da vitterlig samme skjermkort, såvidt jeg har sett.
9400M ble jo lansert den 15 oktober... Apple har bestillt alle de første chipene.. Hvilke andre maskiner har dette skjermkortet?

x3100 er ikke lenger skjermkortet de bruker, og, ja, dette var et ubrukelig kort :p



Hvis folk her kan slutte å kødde med fakta, så kan jeg diskutere videre, hvis det ikke er interessant, så foreslår jeg at alle som er så imot mac lager en egen tråd, der feilaktig info kan postes. Jeg skal holde meg unna.

Jeg lista det som var HELT nytt i tre punkter, også nevnte jeg ting som er relativt nye gode teknologier som apple har benyttet seg av.

Pk
Hva gjelder skjermkort så kan du jo ta en titt på Fujitsu-Siemens Amilo X, samme skjermkort etter det jeg kan se. Om helstøpt aluminium er en teknologisk innovasjon? Tja. Touchpaden var vel det eneste som slo meg som den viktigste, om ikke eneste, virkelige teknologiske innovasjon ved denne mediapresentasjonen som fikk epplehoder verden over til å sitte oppe halve natten bare for å se på live stream av Jobs.
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
272
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Gjestemedlem; jeg er nok slett ikke så uskyldsren mange ganger jeg heller. Så det går nok på rundgang.

Nuvel, selv om jeg altså ikke er Mac-eier så nærer jeg en generell interesse for temaet, og finner alle slags gode innspill om Mac svært interessante, derfor en fin tråd synes jeg!

Mvh Vidar P
 

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Innlegg
3.228
Antall liker
422
Sted
Sola
Eller? ;)

O.
Gjestemedlem skrev:
9400 er vel bare en lightversjon av 9600 og 9700. Det er med andre ord svært mange laptopper med mye bedre grafikk enn dette, selv i de billigere klassene. Eneste stas med denne er at den er grei i de flateste modellene.
 

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Innlegg
3.228
Antall liker
422
Sted
Sola
Ingen som er uenige i det Parelius, men fint om det er innlegg med saklighet, ikke rør om "Epplehoder" e.l.
(selv om jeg liker den hybriden av norsk og engelsk godt!)

Jeg er fortsatt genuint interessert i bærbare pcer som overgår disse macene, og venter spent.

O.
Parelius skrev:
Det må da være helt greit med kritiske innlegg; vi er da ikke fundamentalister i vårt Mac-hysteri.

Liten artikkel angående skjermkortene i de nye maskinene:

http://arstechnica.com/news.ars/pos...nches-and-details-new-9300-9400-chipsets.html
 

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Innlegg
6.572
Antall liker
7.104
Dog skrev:
Vis meg en pc-produsent som lager bærbare du mener holder samme kvalitet som en MacBook Pro?
Teknisk, byggekvalitet, brukskvalitet, levetid? Snakker altså ikke om design her nå...der er det ingen ;)

Det er jo litt OT, men jeg er nysjerrig.


O.
Vel, la meg ta utgangspunkt i hva jeg er på jakt etter; en skrivebordserstatter som ikke vil bli drasset med på verken buss eller trikk, men som innimellom kan fraktes med frem til hotellrommets skrivebord når jeg er på tjenestereise.

Nå kom jo ikke Apple med noen oppdatert 17" i denne omgang, formodentlig fordi Apple mente dette ikke var nødvendig, så la meg ta utgangspunkt i hva man per i dag kan kjøpe på Komplett.no.

Apple MacBook Pro 17" koster 21,000

For denne prisen får man:
- Intel Core 2 Duo 2.5 GHz
- 2 GB - DDR2 SDRAM - 667 MHz
- NVIDIA GeForce 8600M GT
- 17" TFT 1680 x 1050 ( WSXGA+ )
- 250 GB - Serial ATA-150 - 5400 opm
- DVD±RW (±R DL)

En F-S Amilo Xi 3650 koster 14,000

For denne prisen får man:
- Intel Core 2 Duo T9400 / 2.53 GHz
- 4 GB - DDR2 SDRAM - 1066 MHz
- NVIDIA GeForce 9600M GT
- 18.4" TFT 1920 x 1080 - FullHD
- 640 GB - Serial ATA-150 - 5400 opm i RAID
- DVD±RW (±R DL) / DVD-RAM / BD-ROM (Blu-Ray avspiller)

I følge Komplett veier Amiloen 800g mer enn Macen, mens andre nettsteder oppgir førstnevntes vekt till 3,6kg. Klart man ønsker lavest mulig vekt, men dette er uansett ikke avgjørende for skrivebordserstattere.

Estetisk design er jo mye opp til smak og behag. Selv synes jeg MacBook Proene kanskje er de fineste bærbare som er designet, og blant det beste Apple har designet gjennom tidene, i motsetning til det meste av deres hvitplastikkprodukter som jeg personlig finner billig og kitchy. Nå har jeg bare såvidt sett nenvte Amilo i et butikkvindu, men liker også det stort sett rene design denne har. Hva så med den funksjonelle design? For en skrivebordserstatter kan jeg bare ikke forstå hvorfor 17-tommeren til Mac ikke har numerisk tastatur, da det vitterlig hadde vært plass til det, men jeg vil anta at designergjengen hos Apple vel har ment, som de gjorde med den infamøse enknappsmusen, at dette ville ødelagt for det estetiske og/eller at man bestemte at, nei dette hadde nok ikke brukerne behov for gitt, hva nå enn brukerne måtte mene. Og ja, som alltid når man bringer enknappsmusen til torgs, jeg er klar over at man kan kjøpe periferenheter om man vil, som en skikkelig mus eller en numpad. Men hvis man, som undertegnede, jobber mye med regneark og database, så blir det absurd å argumentere for at en 17" skrivebordserstatter uten numerisk tastatur er bra funksjonell design.

Levetid skal jeg ikke si så mye om, ei heller hvor relevant dette egentlig er utover 3-4 år for bærbare maskiner. I jobbsammenheng har jeg stort sett brukt Dell eller IBM sine proffmaskiner, samt noen VAIOs, som også var noenlunde likt priset med Mac, og i de (data-)nettverk jeg vanket i en del år så var det lite som tydet på at Apple skulle være noe spesielt mer solid bygget eller ha lenger levetid enn disse. Men hvordan ovenfornenvte Amilo står seg i et slikt selskap, se det aner jeg ikke.

Konklusjon: Bortsett fra aluminiumsbruk og lavere vekt, så kan jeg ikke med beste vilje se at en MacBook Pro 17" til 21K skulle være en så bedre skrivebordserstatter enn Amiloen til 14K. Tvert om. Med Amilo får man bedre skjerm og skjermkort, dobbelt så mye RAM og harddiskplass samt en Blu-Rayspiller, for å nevne noe. I tillegg har man 7K å bruke på andre ting, feks en topp nettpc for kortere reiser eller som en snedig kontrollenhet for et harddiskbasert anlegg med ikke-propriære FLAC album...;)

mvh

noruego
 

Vegardaase

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2005
Innlegg
1.963
Antall liker
2
Det er ikke mulig å sammenligne speks for OSX og Windows på en brukbar måte, bortsett fra selvfølgelig å få en pekepinn på hva spekken koster i en absolutt forstand. Differansen går jo selvfølgelig rett i lomma på Apple og om en Apple/OSX-pakke er verdt dette er jo en vurderingssak.

Jeg har aldri opplevd en PC som for meg oppleves å arbeide like raskt som en Mac. Sitter selv nå foran en nyinnkjøpt PC som banker min eldre iMac grundig - helt til man skal begynne å bruke den....

Når det gjelder denne musen med en knapp som du stadig snakker om her inne: Apples har to mus med samme design, en USB og en trådløs BT. Begge har en knapp, men to trykkpunkter slik at de er akkurat som vanlige mus i praktisk bruk. Den trådløse har også to andre knapper som kan programeres som man vil.

Styreflaten på Apples bærbare har bare en knapp. Man kan høyreklikke ved å samtidig trykke ctrl. Men om man heller vil trykke direkte i pekeflaten (som jo de fleste gjør) er det venstrtrykk når man tapper med en finger og høyreklikk når man tapper med to.

Jeg synes diskusjoner er givende og det er sundt å få litt motforestillinger. Derimot synes jeg ofte at diskusjonen ofte baseres på gale premisser (begge veier). Personlig synes jeg at Apple har tatt noen dårlige valg i den siste tiden, og kan ikke si at jeg synes denne Keynoten var spesielt spennede. Men fortsatt er det lite fristende å gå for en Windowsmaskin uansett om den frister med dobble speks og halv pris...
 

xerxes

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
9.837
Antall liker
5.489
Sted
Holmestrand
Hva mus angår finnes det masse alternativer. Jar selv brukt Kensington med diverse knapper siden midt på nittitallet. Ikke noe problem.
 

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Innlegg
6.572
Antall liker
7.104
Greven skrev:
Det er ikke mulig å sammenligne speks for OSX og Windows på en brukbar måte, bortsett fra selvfølgelig å få en pekepinn på hva spekken koster i en absolutt forstand. Differansen går jo selvfølgelig rett i lomma på Apple og om en Apple/OSX-pakke er verdt dette er jo en vurderingssak.

Jeg har aldri opplevd en PC som for meg oppleves å arbeide like raskt som en Mac. Sitter selv nå foran en nyinnkjøpt PC som banker min eldre iMac grundig - helt til man skal begynne å bruke den....

Når det gjelder denne musen med en knapp som du stadig snakker om her inne: Apples har to mus med samme design, en USB og en trådløs BT. Begge har en knapp, men to trykkpunkter slik at de er akkurat som vanlige mus i praktisk bruk. Den trådløse har også to andre knapper som kan programeres som man vil.

Styreflaten på Apples bærbare har bare en knapp. Man kan høyreklikke ved å samtidig trykke ctrl. Men om man heller vil trykke direkte i pekeflaten (som jo de fleste gjør) er det venstrtrykk når man tapper med en finger og høyreklikk når man tapper med to.

Jeg synes diskusjoner er givende og det er sundt å få litt motforestillinger. Derimot synes jeg ofte at diskusjonen ofte baseres på gale premisser (begge veier). Personlig synes jeg at Apple har tatt noen dårlige valg i den siste tiden, og kan ikke si at jeg synes denne Keynoten var spesielt spennede. Men fortsatt er det lite fristende å gå for en Windowsmaskin uansett om den frister med dobble speks og halv pris...
Godt innlegg!

Joda, jeg er klar over at jeg har vært litt opptrekt på dette med enknappsmusen. Men med mange av mine bestekompiser som svorne epplehoder siden slutten av 80-tallet, så har det på en måte blitt selve lakmustesten for grad av merkehengivenhet og lojalitet til punktet hvor alt av spørsmål bare preller av, for Jobs vet nok best uansett:)

Som de fleste andre med noen tiår med data, så mener naturligvis også jeg at Apple har produsert, og produserer noe av det ypperste som finnes av datamaskiner. Apples innovative bidrag gjennom årene er også udiskutabelt. Ikke bare på program og maskinvare, men også på markedsføring og merkevarebygging. Og det er først og fremst det siste som skaper temperatur i mac diskusjoner.

PS forøvrig har jeg ikke kunnet unngå å legge merke til at noen av de mest markante kabelskeptikerne her på forumet bruker påfallende sensualistvendinger i sitt forsvar av MACs fortreffeligheter, og hvorfor man ikke nødvendigvis kan sammenligne verken specs eller målinger for hvorfor en MAC oppleves som bedre...
 

Vegardaase

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2005
Innlegg
1.963
Antall liker
2
noruego skrev:
Som de fleste andre med noen tiår med data, så mener naturligvis også jeg at Apple har produsert, og produserer noe av det ypperste som finnes av datamaskiner. Apples innovative bidrag gjennom årene er også udiskutabelt. Ikke bare på program og maskinvare, men også på markedsføring og merkevarebygging. Og det er først og fremst det siste som skaper temperatur i mac diskusjoner.
Enig i at Apple-fan lett blir ekstatiske uten motforestillinger mot åpenbare mangler, samtidig synes jeg også at motstanden mot Apple ikke bygger på reelle argumenter ref iPhone-debatter...

Det er vanskelig å være objektiv til denne datagiganten fordi de har så massive medakampanjer at man får et forhold til dem enten man vil eller ikke. Det som er udiskutablet er at Mac/OSX er en meget god kombinasjon. Ytelsen og stabiliteten tror jeg er så god pga et meget begrenset HW utvalg. Dette har den store fordelen at det tydeligvis er lettere å få til å fungere sammen, den åpenbare ulempen at HW-utvalget dermed blir begrenset.

Designet blir jo også ofte trekt frem. Jeg synes personlig at mange av maskinene ser meget bra ut og det visuelle intrykket man får av programmene synes jeg er milevis foran Windows. Men om man liker designet er jo selfølgelig individuelt. Det er jo ofte slik at noe blir mer og mer moderne, for deretter å bli helt oppbrukt?
PS forøvrig har jeg ikke kunnet unngå å legge merke til at noen av de mest markante kabelskeptikerne her på forumet bruker påfallende sensualistvendinger i sitt forsvar av MACs fortreffeligheter, og hvorfor man ikke nødvendigvis kan sammenligne verken specs eller målinger for hvorfor en MAC oppleves som bedre...
Artig poeng... ;) Man kan uansett være enige om at det er en udiskutabel forskjell på Mac/OSX og PC/Windows.... Så fort denne viten er etablert er egentlig diskusjonen over for min del. Noen liker dattra, andre liker mora ;D
 
P

Parelius

Gjest
Noen som har bragt klarhet i om den nye Mini DisplayPort kan kobles til HDMI-overganger (noe som visstnok er uproblematisk), og samtidig kjøre lyd i den, eller er det bare bilde?
 
D

dtddiver

Gjest
Displayport overfører:

Audio signal: 1-8 channels, 16 or 24 bit linear PCM, 48/96/192 kHz sampling rate, uncompressed, max. 6.144 Mbit/s bitrate
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Kommer DisplayPort også forknytt med HDCP slik som HDMI eller er det fritt og åpent? I så fall er det jo en stor forbedring og gå over til det.
 

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Innlegg
4.390
Antall liker
316
Torget vurderinger
3
Greven skrev:
Ytelsen og stabiliteten tror jeg er så god pga et meget begrenset HW utvalg. Dette har den store fordelen at det tydeligvis er lettere å få til å fungere sammen, den åpenbare ulempen at HW-utvalget dermed blir begrenset.
Det har kanskje også litt med det å gjøre at Apple med introduksjonen av OSX foretok det store bruddet med fortiden som Microsoft aldri har våget. OSX var inkompatibelt med tidligere Mac-systemer og kunne derfor designes som et moderne system fra grunnen av. Mange tidligere kunder ble naturlig nok forbannet. Dessuten ble OSX bygget oppå free-BSD, som allerede var et meget stabilt og kraftig UNIX-aktig OS. Hos Microsoft er bakoverkompatibilitet viktig, og Vista må ta fremdeles ta hensyn til teknologiske aveininger som ble gjort i MS-DOS på åttitallet. Ikke rart at Windows har blitt et avsindig komplisert monster som ikke engang MS selv klarer å hanskes med. Dersom Apple hadde fortsatt å bygge på Mac OS9 hadde nok ting sett helt annerledes ut i dag.
 

Tweedjakke

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2008
Innlegg
3.491
Antall liker
3.610
Sted
Sunnmøre
Bach_Man skrev:
Det har kanskje også litt med det å gjøre at Apple med introduksjonen av OSX foretok det store bruddet med fortiden som Microsoft aldri har våget. OSX var inkompatibelt med tidligere Mac-systemer og kunne derfor designes som et moderne system fra grunnen av. Mange tidligere kunder ble naturlig nok forbannet. Dessuten ble OSX bygget oppå free-BSD, som allerede var et meget stabilt og kraftig UNIX-aktig OS. Hos Microsoft er bakoverkompatibilitet viktig, og Vista må ta fremdeles ta hensyn til teknologiske aveininger som ble gjort i MS-DOS på åttitallet. Ikke rart at Windows har blitt et avsindig komplisert monster som ikke engang MS selv klarer å hanskes med. Dersom Apple hadde fortsatt å bygge på Mac OS9 hadde nok ting sett helt annerledes ut i dag.
Takk for at du nemner programvara. I mine augo er det OSX, og ikkje først og fremst designet og hardwaren som er styrken til Apple. Altså, design og hardware er jo <i>bra</i> (spitzenklasse), men det er operativsystemet som er unikt. Ikkje berre fordi det det er ei mykje betre pakke enn Vista, eller er meir stabilt, men fordi det opnar opp for ein del tredjepartsapplikasjonar som er heilt unike. Ting som DevonThink (informasjonsdatabase) og Mellel (akademisk dokumentbehandling) finn du rett og slett ikkje under Windows.

Eg trur at Cocoa og Objective-C er noko av grunnen. Dette er ting som har djupe røter slutten av 1980-talet (NeXT). Det same gjeld FreeBSD (med stamtavle attende til 4.4BSD) og Mach-kjernen. Eller PostScript og DisplayPostScript. Så 1980-talet er ikkje berre sorgen: det gjeld berre å ta med seg det rette.

Unix er vel heller ikkje det mest optimale OSet ein kunne tenkja seg, men definitivt betre enn Windows og OS9. Og takk vere Linux (og Free-, Open- og NetBSD) tenar Apple ekstremt mykje på å ha ein skikkeleg Unix i botn.
 

whistler

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2004
Innlegg
1.823
Antall liker
610
Har akkurat lagt hånd på de første demomodellene. For et vannvittig metallarbeid! Får litt sånn "high-end hifi"-følelse. 8)
Skjermen er fantastisk mye bedre enn på den gamle MacBook.
 

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Innlegg
4.390
Antall liker
316
Torget vurderinger
3
Metoden er jo high end. Linn bruker jo samme prouksjonsteknikk på Klimax-kabinettene sine.
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
272
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Jeg sitter her med en Dell XPS 1530 på kneet, som heller ikke var noen billig maskin, men med plastkabinett uten særlig avstiving, og savner min ThinkPad, og skulle ønske den hadde et stivt alu-chassis. Chassiset er absolutt mitt største ankepunkt mot denne ellers fine maskinen. Faktisk har det vært et stort savn; med mitt bruk i jobb spesielt, men også privat; dette med et erkesolid chassis.
Myke møkkachassis gir... eh, kreative bugs om du skulle finne på å hvile den litt forkjært slik at det bøyes litt.

Stort argument for å velge en Mac neste gang her iallefall!

Mvh Vidar P
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Mange hardbarkede eplehoder som er svært misfornøyd med mangelen på firewire på de nye modellene.

Har Apple tabbet seg skikkelig ut denne gangen og sveket sitt mest trofaste publikum, de som grisler med lyd, foto og film og som trenger firewire for å koble til sitt utstyr, eller alle dem som har kjøpt eksterne disker og spillere med firewire. Det var jo Apple som var pådriveren for firewire i utgangspunktet. Er det bare design og pynt og at den er god å kose med på fanget som er viktig lenger?
 

trex

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2003
Innlegg
916
Antall liker
29
Har brukt MAC og PC i jobbsammenheng og privat i mange år, og ser ikke den store forskjellen på disse. Ingen av dem "bare virker", men begge (OSX/Vista) er idag solide og stabile plattformer hvis man ikke tuller det til med for mye freeware og fikling.

Apple er overlegne på design, og på høy pris. Apple er gode på enkle løsninger for Hvermannsen, Vista har klare fordeler i store nettverk hvor man kanskje vil fjernadministrere installasjoner o.s.v. Windows har også overlegent tilbud av software, da tenker jeg mest på bedriftsystemer osv.

Det koker, synes jeg, ned til hva man har råd til, og hva man liker best. Ingen tvil om at man får mer rå kraft for pengene med en PC, mens man kanskje får en bedre "high end" eller "lifestyle" følelse av MAC'en. Man får stort sett det man trenger av programvare til begge for hjemmebruk.

Akkurat nå har jeg en MacBook Pro, men synes ikke den er så utrolig mye bedre enn min forrige som var en toppmodell fra HP (husker ikke betegnelsen på den).

Etter et par uker er man lei av å fikle, og da bruker man den til det man trenger. Begge systemer gjør dette problemfritt.
Men MBP'en tar seg bedre ut på kafé da. Det skal den ha.
 

novgarod

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.09.2006
Innlegg
957
Antall liker
59
MacBook pro er bestillt, og jeg gleder meg stort... :) min gamle iBook G4 har nå ca. 8000 timer på baken, uten noe som hellst slags trøbbel (ikke så mye som en unødvendig restart), og jeg ser derfor ingen grunn til å velge noe annet en Apple denne gangen heller.
Det skal bli deilig å gå fra 12,1" skjerm, til 15,4"... :) Bare så synd at det er oppe i 3 ukers leveringstid... skulle så gjerne hatt den litt før.
 

wotg

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2005
Innlegg
2.376
Antall liker
4
noruego skrev:
Dog skrev:
Vis meg en pc-produsent som lager bærbare du mener holder samme kvalitet som en MacBook Pro?
Teknisk, byggekvalitet, brukskvalitet, levetid? Snakker altså ikke om design her nå...der er det ingen ;)

Det er jo litt OT, men jeg er nysjerrig.


O.
Vel, la meg ta utgangspunkt i hva jeg er på jakt etter; en skrivebordserstatter som ikke vil bli drasset med på verken buss eller trikk, men som innimellom kan fraktes med frem til hotellrommets skrivebord når jeg er på tjenestereise.

Nå kom jo ikke Apple med noen oppdatert 17" i denne omgang, formodentlig fordi Apple mente dette ikke var nødvendig, så la meg ta utgangspunkt i hva man per i dag kan kjøpe på Komplett.no.

Apple MacBook Pro 17" koster 21,000

For denne prisen får man:
- Intel Core 2 Duo 2.5 GHz
- 2 GB - DDR2 SDRAM - 667 MHz
- NVIDIA GeForce 8600M GT
- 17" TFT 1680 x 1050 ( WSXGA+ )
- 250 GB - Serial ATA-150 - 5400 opm
- DVD±RW (±R DL)

En F-S Amilo Xi 3650 koster 14,000

For denne prisen får man:
- Intel Core 2 Duo T9400 / 2.53 GHz
- 4 GB - DDR2 SDRAM - 1066 MHz
- NVIDIA GeForce 9600M GT
- 18.4" TFT 1920 x 1080 - FullHD
- 640 GB - Serial ATA-150 - 5400 opm i RAID
- DVD±RW (±R DL) / DVD-RAM / BD-ROM (Blu-Ray avspiller)

I følge Komplett veier Amiloen 800g mer enn Macen, mens andre nettsteder oppgir førstnevntes vekt till 3,6kg. Klart man ønsker lavest mulig vekt, men dette er uansett ikke avgjørende for skrivebordserstattere.

Estetisk design er jo mye opp til smak og behag. Selv synes jeg MacBook Proene kanskje er de fineste bærbare som er designet, og blant det beste Apple har designet gjennom tidene, i motsetning til det meste av deres hvitplastikkprodukter som jeg personlig finner billig og kitchy. Nå har jeg bare såvidt sett nenvte Amilo i et butikkvindu, men liker også det stort sett rene design denne har. Hva så med den funksjonelle design? For en skrivebordserstatter kan jeg bare ikke forstå hvorfor 17-tommeren til Mac ikke har numerisk tastatur, da det vitterlig hadde vært plass til det, men jeg vil anta at designergjengen hos Apple vel har ment, som de gjorde med den infamøse enknappsmusen, at dette ville ødelagt for det estetiske og/eller at man bestemte at, nei dette hadde nok ikke brukerne behov for gitt, hva nå enn brukerne måtte mene. Og ja, som alltid når man bringer enknappsmusen til torgs, jeg er klar over at man kan kjøpe periferenheter om man vil, som en skikkelig mus eller en numpad. Men hvis man, som undertegnede, jobber mye med regneark og database, så blir det absurd å argumentere for at en 17" skrivebordserstatter uten numerisk tastatur er bra funksjonell design.

Levetid skal jeg ikke si så mye om, ei heller hvor relevant dette egentlig er utover 3-4 år for bærbare maskiner. I jobbsammenheng har jeg stort sett brukt Dell eller IBM sine proffmaskiner, samt noen VAIOs, som også var noenlunde likt priset med Mac, og i de (data-)nettverk jeg vanket i en del år så var det lite som tydet på at Apple skulle være noe spesielt mer solid bygget eller ha lenger levetid enn disse. Men hvordan ovenfornenvte Amilo står seg i et slikt selskap, se det aner jeg ikke.

Konklusjon: Bortsett fra aluminiumsbruk og lavere vekt, så kan jeg ikke med beste vilje se at en MacBook Pro 17" til 21K skulle være en så bedre skrivebordserstatter enn Amiloen til 14K. Tvert om. Med Amilo får man bedre skjerm og skjermkort, dobbelt så mye RAM og harddiskplass samt en Blu-Rayspiller, for å nevne noe. I tillegg har man 7K å bruke på andre ting, feks en topp nettpc for kortere reiser eller som en snedig kontrollenhet for et harddiskbasert anlegg med ikke-propriære FLAC album...;)

mvh

noruego
Vel hvis du synes et Ikea kjøkken er like gromt som Varenna eller Bulthaup så skjønner jeg hva du sier.
 

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Innlegg
6.572
Antall liker
7.104
wotg skrev:
noruego skrev:
Dog skrev:
Vis meg en pc-produsent som lager bærbare du mener holder samme kvalitet som en MacBook Pro?
Teknisk, byggekvalitet, brukskvalitet, levetid? Snakker altså ikke om design her nå...der er det ingen ;)

Det er jo litt OT, men jeg er nysjerrig.


O.
Vel, la meg ta utgangspunkt i hva jeg er på jakt etter; en skrivebordserstatter som ikke vil bli drasset med på verken buss eller trikk, men som innimellom kan fraktes med frem til hotellrommets skrivebord når jeg er på tjenestereise.

Nå kom jo ikke Apple med noen oppdatert 17" i denne omgang, formodentlig fordi Apple mente dette ikke var nødvendig, så la meg ta utgangspunkt i hva man per i dag kan kjøpe på Komplett.no.

Apple MacBook Pro 17" koster 21,000

For denne prisen får man:
- Intel Core 2 Duo 2.5 GHz
- 2 GB - DDR2 SDRAM - 667 MHz
- NVIDIA GeForce 8600M GT
- 17" TFT 1680 x 1050 ( WSXGA+ )
- 250 GB - Serial ATA-150 - 5400 opm
- DVD±RW (±R DL)

En F-S Amilo Xi 3650 koster 14,000

For denne prisen får man:
- Intel Core 2 Duo T9400 / 2.53 GHz
- 4 GB - DDR2 SDRAM - 1066 MHz
- NVIDIA GeForce 9600M GT
- 18.4" TFT 1920 x 1080 - FullHD
- 640 GB - Serial ATA-150 - 5400 opm i RAID
- DVD±RW (±R DL) / DVD-RAM / BD-ROM (Blu-Ray avspiller)

I følge Komplett veier Amiloen 800g mer enn Macen, mens andre nettsteder oppgir førstnevntes vekt till 3,6kg. Klart man ønsker lavest mulig vekt, men dette er uansett ikke avgjørende for skrivebordserstattere.

Estetisk design er jo mye opp til smak og behag. Selv synes jeg MacBook Proene kanskje er de fineste bærbare som er designet, og blant det beste Apple har designet gjennom tidene, i motsetning til det meste av deres hvitplastikkprodukter som jeg personlig finner billig og kitchy. Nå har jeg bare såvidt sett nenvte Amilo i et butikkvindu, men liker også det stort sett rene design denne har. Hva så med den funksjonelle design? For en skrivebordserstatter kan jeg bare ikke forstå hvorfor 17-tommeren til Mac ikke har numerisk tastatur, da det vitterlig hadde vært plass til det, men jeg vil anta at designergjengen hos Apple vel har ment, som de gjorde med den infamøse enknappsmusen, at dette ville ødelagt for det estetiske og/eller at man bestemte at, nei dette hadde nok ikke brukerne behov for gitt, hva nå enn brukerne måtte mene. Og ja, som alltid når man bringer enknappsmusen til torgs, jeg er klar over at man kan kjøpe periferenheter om man vil, som en skikkelig mus eller en numpad. Men hvis man, som undertegnede, jobber mye med regneark og database, så blir det absurd å argumentere for at en 17" skrivebordserstatter uten numerisk tastatur er bra funksjonell design.

Levetid skal jeg ikke si så mye om, ei heller hvor relevant dette egentlig er utover 3-4 år for bærbare maskiner. I jobbsammenheng har jeg stort sett brukt Dell eller IBM sine proffmaskiner, samt noen VAIOs, som også var noenlunde likt priset med Mac, og i de (data-)nettverk jeg vanket i en del år så var det lite som tydet på at Apple skulle være noe spesielt mer solid bygget eller ha lenger levetid enn disse. Men hvordan ovenfornenvte Amilo står seg i et slikt selskap, se det aner jeg ikke.

Konklusjon: Bortsett fra aluminiumsbruk og lavere vekt, så kan jeg ikke med beste vilje se at en MacBook Pro 17" til 21K skulle være en så bedre skrivebordserstatter enn Amiloen til 14K. Tvert om. Med Amilo får man bedre skjerm og skjermkort, dobbelt så mye RAM og harddiskplass samt en Blu-Rayspiller, for å nevne noe. I tillegg har man 7K å bruke på andre ting, feks en topp nettpc for kortere reiser eller som en snedig kontrollenhet for et harddiskbasert anlegg med ikke-propriære FLAC album...;)

mvh

noruego
Vel hvis du synes et Ikea kjøkken er like gromt som Varenna eller Bulthaup så skjønner jeg hva du sier.
Og jeg har jo strengt tatt også skjønt for lenge siden at PCer ikke lar seg sammenlikne med Mac med mindre man korrigerer for følerier...
 
P

Parelius

Gjest
Du må sensualisere ditt hoved mer, noruego.

Men det blir ingen MacBook på meg (eller dattera, da) så lenge FW er borte, ei heller den nye Mac Mini (om den nå kommer), som etter alle solemerker blir uten FW.

Noen som vet hvordan salget på denne luftmaskinen til Apple har gått?
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Det var vel for mange som begynte å levere elektronikk med firewire tilknyting til at det var noe stas for Apple mer. Regner med snart introduserer en ny Malus-Link eller noe slikt som skal ta over, slik at Apple på ny får kontroll over markedet for ekstrautstyr som kan kobles til macene. Slik som printere, kamera, harddisker og annet som kan pakkes i hvitplast eller skjæres ut i aluminium og selges til dobbel pris.
 
P

Parelius

Gjest
Problemet er at det egentlig ikke er sammenliknbart med den regla der. Det meste har det vært mulig å få erstatninger for i en overgangsperiode, men det synes ikke tilfellet her. Noe nytt og bedre er heller ikke introdusert.

Kanskje har Apple bestemt seg for å lage fjortismaskiner i fremtiden?
 

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Innlegg
3.228
Antall liker
422
Sted
Sola
Pro-maskinene har fortsatt Firewire 800, det er nok svært få andre enn pro-brukere som bruker den porten. Dette vet Apple selvsagt.

Dessuten begynner teknologien å bli gammel, selv om USB 2.0 er tregere, så er den kjapp nok for de fleste til avløseren kommer. No biggie, spør du meg.

O.
 
P

Parelius

Gjest
MacBook Pro og MacBook er to forskjellige navn på maskiner, og ikke et skille mellom to brukergrupper.

Så har vi alle skolene der borte som bruker MacBook, og som nå får problemer. (Target Disk Mode og Video). I tillegg lydsiden av det hele, og alle de glade amatører som bedriver slikt.

Dernest er det vel grunn til å tro at FW forsvinner fra Pro utgaven også, og de andre maskinene.

Men som i alle ting vanskelig; får de solgt, så får de solgt. Men at det skulle være et fremskritt (hva skulle det så bestå i?), det skal en vel ha kuttet noen synapser for å mene. Sannsynligvis er det foreløpig bare et utslag av stor kynisme - få til et skille mellom de to MacBook (Pro) typene.
 
Topp Bunn