Nye landslagsdrakter...

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • frans

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.12.2003
    Innlegg
    1.457
    Antall liker
    2
    Det interessante er jo at "løve" faktisk heller ikke har noe med norsk kultur å gjøre. Hvor hører løven hjemme - i Afrika!

    Derimot kan havørn eller kongeørn være gode alternativer hvis logoen skal knyttes til norsk natur/kultur og samtidig ha et aggressivt og pågående element i seg :)

    En fjording er jo typisk norsk? Men både hester, høns og sauer sender ut dårlige symbolske signaler.

    Logoer handler ikke bare om merkevare og penger men også om hva som skal være vår mentale konstruksjon knyttet til logoen. Der er samtidig en del av ritualene våre og som bidrar til å reprodusere hva vi mener er norsk og hva nordmenn er. Når man ser på debatten så er det tydelig at tar man bort flagget så tar man også bort symbolene og ritualene som er knyttet til det å være norsk. Disse ritualene er jo viktig for å markere at vi er helt ulike dansker f.eks.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.921
    Antall liker
    22.027
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Det blir temmelig tradisjonsløst å kaste heraldikken overbord også. Hva blir det neste? Fargeløse fotballdrakter? Snasent med gjennomsiktige, Kompo?
     

    Palace

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.07.2003
    Innlegg
    761
    Antall liker
    35
    Sted
    Hagan
    Jeg synes de kunne hatt begge deler. Den nye ormelogoen var stilig, synes jeg og det kan jo ikke være noe problem å ha den på den ene siden og flagget på den andre?
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    NFF kommer nok sterkt tilbake etter denne offentlige prøvelanseringen av nytt emblem. Neste forsøk blir nok en kombinasjon av flagg og dyrehage. Nytt emblem og varemerke har de bestemt seg for, men plass til litt flagg må de jo ha viser deg seg.

    En søtt lam med en 17.maivimpel i munnen sin.
    En sulten hettemåke på toppen av en flaggstang.

    eller aller helst

    En barmaget supporter med flagget på vommen.. slike som er blitt så kjente og kjære i den nasjonale folkesjelen etterhvert.
     
    K

    KindOfBlue

    Gjest
    frans skrev:
    Det interessante er jo at "løve" faktisk heller ikke har noe med norsk kultur å gjøre. Hvor hører løven hjemme - i Afrika!

    Derimot kan havørn eller kongeørn være gode alternativer hvis logoen skal knyttes til norsk natur/kultur og samtidig ha et aggressivt og pågående element i seg :)
    Var det noe slikt du hadde i tankene, frans? ;D
     

    Vedlegg

    TJ

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    26.08.2003
    Innlegg
    754
    Antall liker
    2
    Palace skrev:
    Jeg synes de kunne hatt begge deler. Den nye ormelogoen var stilig, synes jeg og det kan jo ikke være noe problem å ha den på den ene siden og flagget på den andre?
    Ser ikke hvorfor Landslaget skal ha et symbol utover Flagget. For et klubblag derimot er det passende med et symbol/skjold/banner osv.
     

    Boffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.04.2002
    Innlegg
    5.984
    Antall liker
    327
    Sted
    Oslo Vest
    Idiotien råder.

    Pussig at så mange dustemikler (Giske etc..) skal blande seg opp i dette, helt vanlig at man lager et varemerke av landslagsdrakter,
    enten det er hockey eller fotball. f.eks. Engelske landslaget i fotball, eller sveriges Tre Kronor.

    Norge kunne f.eks bruke sau, det passer jo så godt til den norske folkesjela.
     

    Vedlegg

    ErosLoveking

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Innlegg
    15.747
    Antall liker
    3.916
    Sted
    Oslo
    Den nye logoen var fin den. Litt 40-talls-schwong, og passer helt topp til målgruppen.
     

    Komponenten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2005
    Innlegg
    7.089
    Antall liker
    6
    Valentino skrev:
    Det blir temmelig tradisjonsløst å kaste heraldikken overbord også. Hva blir det neste? Fargeløse fotballdrakter? Snasent med gjennomsiktige, Kompo?
    For min del kan de spille uten... blir ikke så mye problemer med holding heller da..
    Så slipper man krangle mer om symboler og den slags og.
    De kan ha sokker i forskjellige farger for å vise hvilket lag de spiller på.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.921
    Antall liker
    22.027
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Hvor tror du de kommer til å holde da?

    Jeg foreslår én sokk og barbeint i fotballskoene. Dragelogo på tuppen av sokken og flaggets farger ved roten.



    Veldig Posh den Beckstrøya, forresten.
     

    novgarod

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.09.2006
    Innlegg
    957
    Antall liker
    59
    Boffen skrev:
    Idiotien råder.

    Pussig at så mange dustemikler (Giske etc..) skal blande seg opp i dette, helt vanlig at man lager et varemerke av landslagsdrakter,
    enten det er hockey eller fotball. f.eks. Engelske landslaget i fotball, eller sveriges Tre Kronor.

    Norge kunne f.eks bruke sau, det passer jo så godt til den norske folkesjela.
    Det at det har blitt "vanlig" å klistre copyrightede logoer på idrettsdrakter behøver vel ikke nødvendigvis bety at det er riktig vei å gå? Hvorfor må allt på død og liv handle om merkevarebygging og profitt?
     

    ErosLoveking

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Innlegg
    15.747
    Antall liker
    3.916
    Sted
    Oslo
    novgarod skrev:
    Boffen skrev:
    Idiotien råder.

    Pussig at så mange dustemikler (Giske etc..) skal blande seg opp i dette, helt vanlig at man lager et varemerke av landslagsdrakter,
    enten det er hockey eller fotball. f.eks. Engelske landslaget i fotball, eller sveriges Tre Kronor.

    Norge kunne f.eks bruke sau, det passer jo så godt til den norske folkesjela.
    Det at det har blitt "vanlig" å klistre copyrightede logoer på idrettsdrakter behøver vel ikke nødvendigvis bety at det er riktig vei å gå? Hvorfor må allt på død og liv handle om merkevarebygging og profitt?
    Fordi det er det moderne, profesjonell idrett handler om: penger
     

    Komponenten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2005
    Innlegg
    7.089
    Antall liker
    6
    Valentino skrev:
    Hvor tror du de kommer til å holde da?

    Jeg foreslår én sokk og barbeint i fotballskoene. Dragelogo på tuppen av sokken og flaggets farger ved roten.



    Veldig Posh den Beckstrøya, forresten.

    Høres greit ut, da må vel alle bli fornøyde??
    Så kunne de fått ekstrapoeng for å kapre noen av motstandernes sokker..

    Fotball er såpass kjedelig at de må gjøre noe for å heve interessen.

    Litt buekorps i pausen hadde også gjort seg.
     

    oddgeir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Innlegg
    7.604
    Antall liker
    9
    ErosLoveking skrev:
    Fordi det er det moderne, profesjonell idrett handler om: penger
    Bare positivt spør du meg.
    All kultur handler om penger. Rockkegutta i garasjen spiller for penger de også, om de blir flinke nok.

    Man kan naturligvis ønske seg tilbake til tiden med naturalhushold, men hvem vil egentlig det?
     
    K

    KindOfBlue

    Gjest
    Hva får jeg for en landslagstrøye for Brazil, signert av Pelé? Signatur: Do amigo, Pelé

    Nr. 10
     

    ErosLoveking

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Innlegg
    15.747
    Antall liker
    3.916
    Sted
    Oslo
    oddgeir skrev:
    ErosLoveking skrev:
    Fordi det er det moderne, profesjonell idrett handler om: penger
    Bare positivt spør du meg.
    All kultur handler om penger. Rockkegutta i garasjen spiller for penger de også, om de blir flinke nok.

    Man kan naturligvis ønske seg tilbake til tiden med naturalhushold, men hvem vil egentlig det?
    Er forsåvidt ikke uenig, men idretten fremstår så forbanna skinnhellig og prektig. :p

    Forøvrig tror jeg faktisk mange av rockegutta starta på et helt annet plan og motivasjon til grunn enn å dilte etter idrettsfascismen i lokalnorge.
    FFM (Fitte, Fest&Moro) Kan forøvrig bytte ut den første F'en med K hvis det er jentemusikere. Har noen venninner som spiller i band, og de står ihvertfall ikke tilbake med å ta for seg av det andre kjønn når de er på tur, for å si det mildt. ;D
     

    oddgeir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Innlegg
    7.604
    Antall liker
    9
    ErosLoveking skrev:
    FFM (Fitte, Fest&Moro) Kan forøvrig bytte ut den første F'en med K hvis det er jentemusikere. Har noen venninner som spiller i band, og de står ihvertfall ikke tilbake med å ta for seg av det andre kjønn når de er på tur, for å si det mildt. ;D
    Sånn har rocken alltid vært. Bare bra at jentene kommer etter. Jeg er glad jeg er ferdig med det livet, men moro var det. ;D
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Litt penger skal de nok tjene på den nye logoen likevel:

    http://www.nrksport.no/fotball/1.5779303

    De rundt 11.000 draktene som er produsert, blir lagt ut til salg på NFFs nettbutikk til kostpris, rundt 300 kroner stykket, melder NFF på sine nettsider lørdag.

    - Enkelte har tilbudt oss over 1000 kroner for en drakt, sier Aasland, som aldri har opplevd en liknende etterspørsel etter en fotballdrakt.

    - Det er klart det er spesielt med en landslagsdrakt som aldri ble brukt. Denne vil garantert bli et samleobjekt, sier Aasland.
     

    AlexanderK

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.10.2004
    Innlegg
    946
    Antall liker
    1
    Sted
    Nøtterøy
    Torget vurderinger
    1
    Høhø... Samleobjekt? 11.000 stykker? Akkurat.

    Jeg har bestilt meg en, forresten. Den kosta ikke så mye. Det var bra.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn