Nye landslagsdrakter...

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • novgarod

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.09.2006
    Innlegg
    957
    Antall liker
    59
    Er det bare jeg som har problemer med å svelge argumentasjonen for det nye skjoldet som skal erstatte flagget på de nye landslagsdraktene?

    Kan ikke se at det finnes noen andre troverdige grunner, enn at "kloke" hoder i NFF har sett sitt snitt til å bytte ut et nasjonalt symbol i allemanns eie, med et kvasihistorisk makkverk basert på rommantiserte symboler fra vikingtid, med det ene mål for øye, å få copyright på allt som har med landslaget å gjøre.

    Kapitalismen lenge leve...!
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    En stor forbedring. Mye bedre med en ekte helnorsk emblem med dragehode enn et gjespende kjedelig flaggmønster.

    Ganske pen den nye logoen egentlig, litt mer fotball over denne enn en trøtt vimpel.

     

    Vedlegg

    oddgeir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Innlegg
    7.604
    Antall liker
    9
    Deilig å slippe det plagsomme nasonalflagget. Jo før vi får fjernet sporene etter nasjonen Norge, jo bedre.
    Fullt forståelig at man ønsker å fjerne alt som kan støte våre nye landsmenn. Mye bedre for integreringen er det også. ;)
     

    novgarod

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.09.2006
    Innlegg
    957
    Antall liker
    59
    Gjestemedlem skrev:
    En stor forbedring. Mye bedre med en ekte helnorsk emblem med dragehode enn et gjespende kjedelig flaggmønster.

    Ganske pen den nye logoen egentlig, litt mer fotball over denne enn en trøtt vimpel.

     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    novgarod skrev:
    Hva i all verden er norsk med dragen? Norge har alldri hatt noe som hellst med drager å gjøre... Vikingene derimot, brukte dragesymbolet for å billedliggjøre ondskapen, men den gang fantes det ikke noe Norge. Dragen er et like håpløst symbol, som en kamel ville vært.
    Drager er egentlig ikke virkelige dyr og har derfor ikke bodd og levd her i Norge, så du har jo litt rett da.
     

    novgarod

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.09.2006
    Innlegg
    957
    Antall liker
    59
    Gjestemedlem skrev:
    novgarod skrev:
    Hva i all verden er norsk med dragen? Norge har alldri hatt noe som hellst med drager å gjøre... Vikingene derimot, brukte dragesymbolet for å billedliggjøre ondskapen, men den gang fantes det ikke noe Norge. Dragen er et like håpløst symbol, som en kamel ville vært.
    Drager er egentlig ikke virkelige dyr og har derfor ikke bodd og levd her i Norge, så du har jo litt rett da.
    Litt rett? Hva er feil da?
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.775
    Antall liker
    21.662
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Likte flagget i hvit sirkel. Men den dragen - er det Midgardsormen? - er jo fjong.

    Uansett er ingen landslagsdrakter kulere enn Kroatias.
     

    novgarod

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.09.2006
    Innlegg
    957
    Antall liker
    59
    Tubesnake skrev:
    novgarod skrev:
    Tubesnake skrev:
    Den rådende kultur bør jo avspeiles.
    Og den rådende kultur er...?
    Under utvikling.
    Ser ikke helt poenget med det symbolet i så måte, men hadde du sagt hva jeg tror du faktisk mener... ja da hadde nok symbolet straks fått en mening, om dog uten særlig forankring i virkeligheten... Men det er selvsagt mulig at jeg fullstendig misstolker deg.
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.008
    Antall liker
    6.236
    Drage? Jeg trodde det var Karen Espelund.
     

    oddgeir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Innlegg
    7.604
    Antall liker
    9
    novgarod skrev:
    Tubesnake skrev:
    novgarod skrev:
    Tubesnake skrev:
    Den rådende kultur bør jo avspeiles.
    Og den rådende kultur er...?
    Under utvikling.
    Ser ikke helt poenget med det symbolet i så måte, men hadde du sagt hva jeg tror du faktisk mener... ja da hadde nok symbolet straks fått en mening, om dog uten særlig forankring i virkeligheten... Men det er selvsagt mulig at jeg fullstendig misstolker deg.
    La meg hjelpe:
    Det er av interesse for noen at det kristne korset blir fjernet fra alle offentlige symbol. Spesielt av hensyn innvandrere som tradisjonelt ikke bekjenner seg til kristendommen. Dette er bare et av flere eksempler på en slik utvikling.
     

    frans

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.12.2003
    Innlegg
    1.457
    Antall liker
    2
    Hensikten er å jo bygge opp NFF som merkevare. Det betyr i praksis at de skal tjene mere penger på denne logoen. Hvordan kan nå egentlig Giske si nei til det? Det er jo også bare noen fargestoffer på noe kunststoffer.

    Mulig Hareide også er av den oppfatning av at spillerne vil spille bedre med litt annerledes sammensetning av fargestoffene...

    Det å bytte trener gir ofte en slags symboleffekt (Hareide effekt, Nordlie effekt, Hamren effekt). Etter en rekke dårlige landskamper i det siste er det kanskje på tide å prøve ut noe nytt - i stedet for å sparke treneren. - Eller kanskje aller helst sparke treneren, bytte logo og drakter? Spillerne kan man jo ikke sparke. Noen må jo sparke ballen også ;)
     

    roffe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    3.677
    Antall liker
    6
    Synes det ble litt "traust", jeg. Og hvorfor ha så konservative farger? Her er et mye bedre forslag å bygge videre på:









    (... og skulle noen være i tvil: Ja, jeg er ironisk her. ;) )
     

    TJ

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    26.08.2003
    Innlegg
    754
    Antall liker
    2
    Skjønner ikke vitsen. Hva er forresten galt med det norske flagget?
    Det kan da ikke være noe bedre for et landslag enn å bruke flagget? Hva er nasjonens fremste symbol? Synes det er rart at NFF vil bruke nasjonens fremste symbol på drakta - skjønner det ikke. Egentlig er det en skam!
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.775
    Antall liker
    21.662
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Norge var faktisk ett av de få landslag med flagget på brystet.

    Men det betyr ikke at man må være som alle de andre.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Ser ut til at NFF har fått direktiv fra kulturkongen og har da egentlig ikke annet valg enn å feige ut.

     

    Vedlegg

    roffe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    3.677
    Antall liker
    6
    For å være litt alvorlig, så synes jeg det nye emblemet var litt kult, jeg. Det norske flagget kan man vel plassere i mindre utgave på ermet, slik man gjør på forsvarets uniformer. Men jeg synes faktisk det norske flagget skal være med når man representerer Norge.
     
    K

    KindOfBlue

    Gjest
    Gjestemedlem skrev:
    novgarod skrev:
    Hva i all verden er norsk med dragen? Norge har alldri hatt noe som hellst med drager å gjøre... Vikingene derimot, brukte dragesymbolet for å billedliggjøre ondskapen, men den gang fantes det ikke noe Norge. Dragen er et like håpløst symbol, som en kamel ville vært.
    Drager er egentlig ikke virkelige dyr og har derfor ikke bodd og levd her i Norge, så du har jo litt rett da.
    Sorry, men vikinger brukte ikke drager - de refererer til Midtgardsormen, også kalt Verdensormen. Ormen på skipene (husk Ormen Lange) var der for å skremme Midtgardsormen.



    Forøvrig syns jeg landslagets nye symbol minner sterkt om Nasjonal Samlings heraldikk i mellomkrigstiden og under krigen.
     

    Vedlegg

    roffe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    3.677
    Antall liker
    6
    KindOfBlue skrev:
    Forøvrig syns jeg landslagets nye symbol minner sterkt om Nasjonal Samlings heraldikk i mellomkrigstiden og under krigen.
    Vel, skal man kombinere våpenskjold og farger og linjer fra det norske flagget, så blir det gjerne slik. Nasjonalsymbolikken vil vel ofte ha fellestrekk, uavhengig av om det er motivert av nasjonalsosialisme eller den mer aksepterte nasjonalfølelsen.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.775
    Antall liker
    21.662
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Akkurat den heraldikken kan man godt gjenerobre.
    Jeg ser en parallell i Vigelands skulpturer. Eller Confederate-flagget.

    Tyske nynazister liker å dekorere med det norske flagget.
     
    K

    KindOfBlue

    Gjest
    Det er et absolutt poeng. Det er mye vakker ornamentikk som ble begått av vikinger og keltere som fortjener å bli heist opp i dagen uten at man skal tenke vigrid og nasjonalsosialisme.
    Samtidig er det en grunn til at NS tok samlingene sine i Vigelandsparken ...

    Her har du spørsmål fra norsk historie fra en serie som går på NRK. Hvilke av de følgende utsagnene er riktige? Mer en ett er mulig.

    4. Det har blitt hevdet at Vigeland hadde nazistiske sympatier.
    - Hele Vigeland-anlegget åndet av nazistisk mentalitet etter en kunstkritikers mening
    - Han åpnet sitt store atelier for et tysk offisielt besøk
    - Sønnen Gustav Vigeland var med i Nasjonal Samling
    - Vigeland i et nazistisk sentralråd sammen med Hamsun og Sinding
     

    novgarod

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.09.2006
    Innlegg
    957
    Antall liker
    59
    KindOfBlue skrev:
    Gjestemedlem skrev:
    novgarod skrev:
    Hva i all verden er norsk med dragen? Norge har alldri hatt noe som hellst med drager å gjøre... Vikingene derimot, brukte dragesymbolet for å billedliggjøre ondskapen, men den gang fantes det ikke noe Norge. Dragen er et like håpløst symbol, som en kamel ville vært.
    Drager er egentlig ikke virkelige dyr og har derfor ikke bodd og levd her i Norge, så du har jo litt rett da.
    Sorry, men vikinger brukte ikke drager - de refererer til Midtgardsormen, også kalt Verdensormen. Ormen på skipene (husk Ormen Lange) var der for å skremme Midtgardsormen.



    Forøvrig syns jeg landslagets nye symbol minner sterkt om Nasjonal Samlings heraldikk i mellomkrigstiden og under krigen.
    "Orm" er vikingenes ord for "drage" og må ikke forstås som ordet "orm" i vår dagligtale... Midgarsormen var et uhyre/monster (en drage) ikke en slange eller "orm" som vi sier... Uansett så har det ikke stort med Norge å gjøre, da Norge ikke oppstod som nasjon før flere hundre år senere...

    Like fullt synes det svært tydelig at man har forsøkt å luke bort det nasjonale allemannseiet og erstattet det med det kommersielle (NFF's logo har blitt plasert sentralt i det nye copyrightede skjoldet)
     
    K

    KindOfBlue

    Gjest
    Hvem vet, kanskje var de redde for at tyske nynazister skulle begynne å gå med landslagsdrakten, om det var norsk flagg på den?

    Dette lærte jeg av ei jente som heter Urd.
    Nidhogg er i den norrøne mytologien den ormen som bor under den ene av røttene til verdenstreet Yggdrasil.

    Nidhogg er en diger orm, som forsøker ustanselig å gnage istykker roten, slik at Yggdrasil skal råtne og dø. Men hver kveld øser nornene Urd, Verdande og Skuld vann fra Urdarbrønnen over sårene på røttene etter Nidhoggs bitt, slik at treet ikke råtner. Ormen livnærer seg på «lik av daude».
    Men til tross for Nidhoggs stadige gnaging og bitt, og til tross for at vær og vind river i bark og grener og blader, har Yggdrasil en egen livskraft som gjør at treet gjennom all tid står oppreist og sterkt.


    I tillegg har vi Midtgardsormen, og ormen Favne. Jeg kan gjerne korrigeres, men til tross for hva Hollywood og andre har skapt av forvirring, så mener jeg det ikke finnes soger der vikinger kjemper mot drager slik vi "kjenner dem" - flygende, ildfrådende beist.

    Ordet drage/drake ble substituert i ettertid, der vikingene brukte orm og lindorm. Lød sikkert penere å snakke om drageornamentikk enn ormeornamentikk? ;D
    Dragene snek seg også inn i middelalderens stavkirkeikonografi, som en mer avansert orm, påvirket av fortellinger om drager fra andre kulturer.


    Her er en drake, tilsynelatende med vinger, fra en stavkirke representativ for dem som ble satt opp i perioden 1150-1350. Samtlige stavkirker vi har igjen er fra denne perioden, og da er vikingetiden seriøst på hell. Eller "a dead parrot" som Cleese sier i sketsjen.
     

    Vedlegg

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.775
    Antall liker
    21.662
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Praktfullt navn, Nidhogg. Kunne blitt et fint nick. Imidlertid tror jeg ikke det er egnet som navn på effektforsterkere.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Valentino skrev:
    Praktfullt navn, Nidhogg. Kunne blitt et fint nick. Imidlertid tror jeg ikke det er egnet som navn på effektforsterkere.
    Nei det er vel bedre til en kabel som strekkes mellom høyttaleren og sparekontoen.
     
    K

    KindOfBlue

    Gjest
    Gjestemedlem skrev:
    Valentino skrev:
    Praktfullt navn, Nidhogg. Kunne blitt et fint nick. Imidlertid tror jeg ikke det er egnet som navn på effektforsterkere.
    Nei det er vel bedre til en kabel som strekkes mellom høyttaleren og sparekontoen.
    Og som ligger og gnager på sistnevnte.
     

    novgarod

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.09.2006
    Innlegg
    957
    Antall liker
    59
    KindOfBlue skrev:
    Hvem vet, kanskje var de redde for at tyske nynazister skulle begynne å gå med landslagsdrakten, om det var norsk flagg på den?

    Dette lærte jeg av ei jente som heter Urd.
    Nidhogg er i den norrøne mytologien den ormen som bor under den ene av røttene til verdenstreet Yggdrasil.

    Nidhogg er en diger orm, som forsøker ustanselig å gnage istykker roten, slik at Yggdrasil skal råtne og dø. Men hver kveld øser nornene Urd, Verdande og Skuld vann fra Urdarbrønnen over sårene på røttene etter Nidhoggs bitt, slik at treet ikke råtner. Ormen livnærer seg på «lik av daude».
    Men til tross for Nidhoggs stadige gnaging og bitt, og til tross for at vær og vind river i bark og grener og blader, har Yggdrasil en egen livskraft som gjør at treet gjennom all tid står oppreist og sterkt.


    I tillegg har vi Midtgardsormen, og ormen Favne. Jeg kan gjerne korrigeres, men til tross for hva Hollywood og andre har skapt av forvirring, så mener jeg det ikke finnes soger der vikinger kjemper mot drager slik vi "kjenner dem" - flygende, ildfrådende beist.

    Ordet drage/drake ble substituert i ettertid, der vikingene brukte orm og lindorm. Lød sikkert penere å snakke om drageornamentikk enn ormeornamentikk? ;D
    Dragene snek seg også inn i middelalderens stavkirkeikonografi, som en mer avansert orm, påvirket av fortellinger om drager fra andre kulturer.


    Her er en drake, tilsynelatende med vinger, fra en stavkirke representativ for dem som ble satt opp i perioden 1150-1350. Samtlige stavkirker vi har igjen er fra denne perioden, og da er vikingetiden seriøst på hell. Eller "a dead parrot" som Cleese sier i sketsjen.
    "Nidhogg flyr også gjerne fra dypets mørke fjell med lik mellom fjærene. Holder til i Nivlheim. " Altså en "orm" med vinger... eller en "drage" som vi gjerne kaller det i dag...
    For å spe på med noen fler "ormer" kan jo også Gråbak, Gravvollut, Goin og Moin, nevnes.... det som er felles for dem alle er at de beskriver ondskapen, og at de hører norrøn mytologi til, ikke Norge.
     
    K

    KindOfBlue

    Gjest
    Kjem den dimme

    draken fljugande,

    fråneorm, nedan

    frå Nidafjelli.

    Ber lik i fjørom,

    flyg over voll

    Nidhogg nå bleik.

    No mun ho søkke.

    ===

    Fra Voluspå - så her har vi en flygende orm. Oversettelsen i Runeberg bruker ordet draken. I'll check this out! ;D
     

    Birdman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2005
    Innlegg
    2.828
    Antall liker
    10
    Så ga NFF etter for presset. Dragen er historie. Nå skal det designes et nytt emblem der flagget står sentralt.
     

    frans

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.12.2003
    Innlegg
    1.457
    Antall liker
    2
    Lurer forresten på hva "flagg-puristene" synes om draktreklame.....? ::)

    Er det ikke viktig at også at nasjonalsymbolet ikke blir tilgriset av reklame for utelandske firma som Sony, Carlsberg, SAS, Heineken..... ::)
     

    Komponenten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2005
    Innlegg
    7.089
    Antall liker
    6
    Bra at noen faktisk evner det å krype til korset, og gå tilbake på en idiotisk avgjørelse.
    En drage, av alle dumme ting, det er ille nok med den norske løve, om vi nå ikke skulle blitt belemret med en drage og.

    Flagg bør det være, ingen grunn til å endre på ting som fungerer aldeles utmerket, det er et symbol for Norge som alle forstår.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn