Ønsker anbefaling Nye høyttalere

Magnb

Medlem
Ble medlem
27.08.2018
Innlegg
33
Antall liker
13
Hei folkens.
Jeg er på utkikk etter nye høyttalere. Og det finnes så mye en ikke får lyttet på. Har hatt klipsch og vil prøve noe med mer detaljer i lyden, god oppløsning men samtidig bevare basskontrollen, dynamikken og lydtrykket. Klipsch blir for stram og skriket diskant når volumet øker.
Har vurdert Arendal Sound monitor 1723, men blir dem for nøytrale?
Kriteriene er opp til 30k og at dem kan stå på en benk, type store bokhyllehøyttalerer.
Bor i Sarpsborg om noen ønsker å gi en demo på noe spennende:)
Takker for alle råd.
 
Sist redigert:

Thomasd

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.01.2009
Innlegg
1.007
Antall liker
1.253
Sted
Ås
Torget vurderinger
2
Hmm.. Klipsch er jo det andre navnet for dynamisk! Eneste jeg vet er at jeg dermed forholder med stille og sliter med anbefalinger.
 

Magnb

Medlem
Ble medlem
27.08.2018
Innlegg
33
Antall liker
13
Hmm.. Klipsch er jo det andre navnet for dynamisk! Eneste jeg vet er at jeg dermed forholder med stille og sliter med anbefalinger.
Enig med deg, men synes dem mangler detaljer og slitsom diskant. Mulig jeg ordla meg klønete i mitt innlegg :)
 

DennisNyg

Hi-Fi interessert
Ble medlem
14.01.2021
Innlegg
52
Antall liker
38
Sted
Porsgrunn
Jeg kan ikke gjøre noe annet enn å anbefale fyne audio nå fra mitt amatør ståsted. Var i så og si samme boksen. Vil tro 700 serien (700/701) demmes er vellydene i bokserien og gir akkurat det du savner. 😊
 

roeng2

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2012
Innlegg
4.331
Antall liker
5.790
Sted
Møre & Romsdal
Torget vurderinger
8
En kandidat du burde prøve å få hørt er Audiovector R1 Signature. Disse gjør det meste rett med tanke på størrelse og budsjett.
Eller Elac BS403 vela, hørt på flere høyttalere fra Elac opp gjennom årene. Å de har laget mange gode stativ høyttalere.
 
Sist redigert:

bluesbreaker

Hundeeier
Ble medlem
05.03.2009
Innlegg
22.514
Antall liker
57.382
Sted
Blåskogen
Torget vurderinger
1
Det kommer nye slike tråder her på hfs flere ganger i uka, hvor folk ønsker konkrete råd om hva en skal kjøpe.
Jeg hadde aldri i verden kjøpt høyttalere uten å høre dem først.
Det finnes så mye forskjellig, og folk har helt ulike preferanser og legger ulikt innhold i ord og begreper når anbefalinger gis.
Dessuten er det du som skal leve med de.
For å bli fornøyd finnes ingen snarvei utenom å lytte, helst i det rommet høyttalerne skal stå.
Mvh.
 

Magnb

Medlem
Ble medlem
27.08.2018
Innlegg
33
Antall liker
13
Det kommer nye slike tråder her på hfs flere ganger i uka, hvor folk ønsker konkrete råd om hva en skal kjøpe.
Jeg hadde aldri i verden kjøpt høyttalere uten å høre dem først.
Det finnes så mye forskjellig, og folk har helt ulike preferanser og legger ulikt innhold i ord og begreper når anbefalinger gis.
Dessuten er det du som skal leve med de.
For å bli fornøyd finnes ingen snarvei utenom å lytte, helst i det rommet høyttalerne skal stå.
Mvh.
Klart det. Dette var mest for å få hjelp og tips til hvor i jungelen av høyttalere jeg skal begynne å lete og lytte. Da tenkte jeg at HiFisentralen sitt forum var et logisk sted å begynne:)
 

Mars19

Utestengt pga. dårlig oppførsel
Ble medlem
14.02.2017
Innlegg
670
Antall liker
244
Sted
Andebu
Torget vurderinger
1
Ligger et par Monitor Audio Pl 100 på Finn til 14 000
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.682
Antall liker
7.922
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Gje deg no tid til å få høyre nokre alternativ. Det er hundrevis av gode høgtalarar, men kva som passar din smak, ditt rom og di lommebok er ikkje enkelt å svare på utan å kjenne deg. Men nokre råd kan eg gje:
- sjekk ut elektrostatar og magnestatar (Magnepan)
- Sjekk ut horn (krevjer sannsynlegvis heimebesøk hos ein entusiast)
- Så tykkjer eg at du bør høyre høgtalarar som spelar i lag med rommet. (rundstrålande og denslags. Men dei er dyre)
 

Ras

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.09.2012
Innlegg
490
Antall liker
607
Torget vurderinger
1
Jeg ville gått Sonus Faber. På Bruktmarkedet. Jeg har hat Focal men de ble for slitsomme for meg. Jeg fikk roen med SF. Før du bytter høyttalere kan du evt forsøke at dempe rommet ...
 

coolio

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2015
Innlegg
5.487
Antall liker
5.453
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Buchardt Audio A500, riktignok et par lapper over budsjett, men har 60 dagers fornøydhetsgaranti, er aktive med avansert dsp og har egentlig ingen konkurrenter i prisklassen pga sin avanserte konstruksjon.

Alternativt Genelec fra bruktmarkedet.

Edit; eller Kef ls50w wireless II. Strålende greier.
 
Sist redigert:
M

MusicBear

Gjest
Har vurdert Arendal Sound monitor 1723, men blir dem for nøytrale?
Takker for alle råd.
Da er du (etter mitt syn) allerede langt på vei i mål, dersom du har funnet en høyttaler som er nøytral.
I så fall ville jeg nok (som en annen sa i et annet tilsvar lenger opp) sett mer etter Sonus Faber.

Ønsker du imidlertid høyttalere som ikke er nøytrale, trøst deg med at det gjelder de aller, aller fleste høyttalere = de er såååååå mye lettere å finne!
Bare å velge, etter din egen smak. For her bestemmer smaken, og intet annet enn din egen smak.
 

skorob

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2012
Innlegg
3.785
Antall liker
1.983
Sted
Brumunddal
Torget vurderinger
9
Når Klipsch begynner å bli for lyst/skrikete, er det oftest elektronikken som skifter karakter. Hos meg fungerer nad c368 til en hvis grad... Men med effektforstrekeren Primare a34.2 blir det ikke noe problem, og høyttaleren har samme klangsignstur ifra lavt/normalt/høyt volum. Med c368 alene kan det gå over til mer øreslitsomt ved høyt volum.
 
  • Liker
Reaksjoner: KMR

dozer

Hi-Fi interessert
Ble medlem
21.09.2004
Innlegg
70
Antall liker
54
Torget vurderinger
1
Elektronikken foran høyttalerene har ganske mye å si.... Mangel på kontroll fra forsterker, eller lydsignatur som ikke passer til høyttalerene kan være årsaken til utfordringene dine.
Nå sier du ikke hvilken Klipsch du har (eller hva slags elektronikk), men generelt er det få andre som klarer å levere dynamikk på samme måte innenfor ditt budsjett.
Tar man RF-63 som et eksempel, er det ekstremt stor forskjell på hvordan den oppfører seg med OK forsterkere kontra High - end forsterkere.
 

Magnb

Medlem
Ble medlem
27.08.2018
Innlegg
33
Antall liker
13
Takk for mange gode forslag. Skal ta et dypdykk i forslagene deres over en kaffi i kveld.
Sonus Faber og Monitor Audio skal lyttes på til uka da jeg skal inn til Oslo.
AS monitor må jeg derimot kjøpe for å få lyttet til. Noen med erfaringer med AS sammenlignet med Sonus Faber og Monitor Audio? Vil tro As har en del mer dynamikk, større lydbilde og lydtrykk men muligens taper terreng ved detaljer og oppløsning?
 

Magnb

Medlem
Ble medlem
27.08.2018
Innlegg
33
Antall liker
13
Elektronikken foran høyttalerene har ganske mye å si.... Mangel på kontroll fra forsterker, eller lydsignatur som ikke passer til høyttalerene kan være årsaken til utfordringene dine.
Nå sier du ikke hvilken Klipsch du har (eller hva slags elektronikk), men generelt er det få andre som klarer å levere dynamikk på samme måte innenfor ditt budsjett.
Tar man RF-63 som et eksempel, er det ekstremt stor forskjell på hvordan den oppfører seg med OK forsterkere kontra High - end forsterkere.
Jeg har hatt parasound og rotel på klipsch RF82 mk2 og rp 600m. Det er RF82 som nå er solgt og skal erstattes.
 

dozer

Hi-Fi interessert
Ble medlem
21.09.2004
Innlegg
70
Antall liker
54
Torget vurderinger
1
Jeg har hatt parasound og rotel på klipsch RF82 mk2 og rp 600m. Det er RF82 som nå er solgt og skal erstattes.
RF62/82 er gode innstegsmodeller, men holder ikke følge med RF-63 /RF-83/RF-7
Jeg har selv gode erfaringer med RF-63'ene men da koblet opp med Audio Research LS-26 og Nelson Pass 30 Watt'er klasse A.
Jeg hadde dette koblet opp med Dynamic Precision 6.4 også, men den ble raskt byttet ut når jeg prøvde 30 watter en klasse A...
Hva med å prøve RF-63 med en First Watt forsterker og Parasound P5 forforsterker?
Jeg tror det er et greit kompromiss til en grei penge.
 

Focalius

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.02.2009
Innlegg
1.242
Antall liker
488
Sted
Arendal
Torget vurderinger
5
Takk for mange gode forslag. Skal ta et dypdykk i forslagene deres over en kaffi i kveld.
Sonus Faber og Monitor Audio skal lyttes på til uka da jeg skal inn til Oslo.
AS monitor må jeg derimot kjøpe for å få lyttet til. Noen med erfaringer med AS sammenlignet med Sonus Faber og Monitor Audio? Vil tro As har en del mer dynamikk, større lydbilde og lydtrykk men muligens taper terreng ved detaljer og oppløsning?
Har sammenlignet Monitor Audio PL100 med Adam Compact Active, to par Dynaudio-det ene var aktive og Klipsch P17. Jeg eide de andre selv, men ikke P17. Er ikke noen ihuga Klipsch-fan, bare for å ha det sagt. Men jeg synes P17 var ekstremt imponerende, og synes også at de var behagelige mot det mørke klangmessig. P17 var rett og slett på et helt annet nivå enn de andre.
 

alfegutt

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.03.2015
Innlegg
928
Antall liker
1.306
Sted
Østfold
Hvis du liker dynamikken i Klipsch, hvorfor ikke bare ta kontroll på diskanten med DSP? Slik kan du beholde de gode egenskapene og modifisere resten etter eget ønske, tipper løsningen er billig og rimelig sikker.
 

Magnb

Medlem
Ble medlem
27.08.2018
Innlegg
33
Antall liker
13
Hvis du liker dynamikken i Klipsch, hvorfor ikke bare ta kontroll på diskanten med DSP? Slik kan du beholde de gode egenskapene og modifisere resten etter eget ønske, tipper løsningen er billig og rimelig sikker.
Takk for forslag. Men noen ganger må en ha noe nytt,! :) Og jeg var heller ikke så fornøyd med klipsch. De er heller ikke noe pent møbel synes jeg.
 

Magnb

Medlem
Ble medlem
27.08.2018
Innlegg
33
Antall liker
13
Har sammenlignet Monitor Audio PL100 med Adam Compact Active, to par Dynaudio-det ene var aktive og Klipsch P17. Jeg eide de andre selv, men ikke P17. Er ikke noen ihuga Klipsch-fan, bare for å ha det sagt. Men jeg synes P17 var ekstremt imponerende, og synes også at de var behagelige mot det mørke klangmessig. P17 var rett og slett på et helt annet nivå enn de andre.
Takk for tips. Skal se om jeg får lyttet til dem:) de er også langt penere enn RF serien jeg hadde tidligere.
 

Ketil

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.05.2004
Innlegg
2.318
Antall liker
885
Hvis Klipsch ble for skrikete i diskanten, er vel det beste å lete etter høyttalere som blir betegnet som det motsatte. Dynaudio Evoke 20 kan vel i så måte være en kandidat.

 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Magnb: Som bestandig: Hva du allerede har og ønsker setter føringer for hva du skal ha. En litt roligere, men like dynamisk og langt mer detaljert lyd kan du få i et par

ACOUSTIC ENERGY AE1 ACTIVE.

En ekte legende blant studioproffene- og selve produsentens fundament- kom for en tid sia i ny, aktiv hjemmeutgave. Står fint på benk, men som alle monitorer låter den best på solide stativer. Ellers, se hva Audiophile-Arve her foreslo lenger oppe.. Gi den en skikkelig, fullbalansert preamp med god presisjon i , så... Merk: På disse bruker du XLR-terminerte signalkabler på samme måte og i samme lengde som høyttalerkablene til en passiv høyttaler. Effektforsterkerne sitter INNE I høyttalerne- de er tilpassa konstruksjonen. Trenger kun forforsterker og kilder, disse her.. Eventuelt en god predac, som Audiolab M-Dac Plus.

Alfegutt: Med respekt å melde: Hvis DSP brukes for mye,- og for høyt opp i frekvens- hva skjer da med dynamikken, tror du? Den dør...Jo mindre og mer målretta DSP brukes- fortrinnsvis for å kontrollere BASS-, desto bedre er det.
 
Sist redigert:

alfegutt

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.03.2015
Innlegg
928
Antall liker
1.306
Sted
Østfold
Alfegutt: Med respekt å melde: Hvis DSP brukes for mye,- og for høyt opp i frekvens- hva skjer da med dynamikken, tror du? Den dør...Jo mindre og mer målretta DSP brukes- fortrinnsvis for å kontrollere BASS-, desto bedre er det.
Høyttaleren representerer i det store og hele et minimum-fase system. Det betyr at hvis du korrigerer en høyttaler med for mye diskant, så vil også faseforløpet bli bedre. Du retter altså to problem samtidig, og det er bra. Slik jeg ser det så kan nennsom bruk av DSP gi mer forutsigbare resultater enn å "shoppe" annet utstyr.
 

Magnb

Medlem
Ble medlem
27.08.2018
Innlegg
33
Antall liker
13
Tusen takk for mange gode forslag. Fått hørt noen av forslagene, og ikke blitt mindre usikker :) Spennende med de aktive variantene. Nå har jeg allerede en integrert forsterker, så tror ikke aktive blir aktuelt. De fleste forslagene er vesentlig mindre enn AS monitor både mtp kabinett volum og elementer. Har lett en del rundt og finner ingen andre i denne størrelsen. Tror jeg kommer til å bestille AS å prøve dem:)
 

Fluefiskeren

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.11.2004
Innlegg
1.101
Antall liker
962
Sted
Kristiansand
Det ligger jo noen Dynaudio Evoke 50 på finn, ser jeg. Disse burde være 100% perfekte for deg, og er innenfor budsjettet ditt.
 

maxmekker

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.03.2005
Innlegg
675
Antall liker
319
Torget vurderinger
2
Hva med B&W 705. En god høyttaler til det meste av musikk. Bra bass i forhold til størrelsen. Flott detaljering uten å bli skarp.
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Alfegutt: Velg riktig til å begynne med , sett opp systemet og rommet ordentlig helt fra starten. Da slipper du å elektronisk prøve å rette på et problem som aldri kan føre annet med seg enn andre problemer. Overdreven bruk av DSP er her i huset synonymt med dårlig planlegging..

Magnb: Hvilken forsterker sitter du med?
 
Sist redigert:

Magnb

Medlem
Ble medlem
27.08.2018
Innlegg
33
Antall liker
13
Alfegutt: Velg riktig til å begynne med , sett opp systemet og rommet ordentlig helt fra starten. Da slipper du å elektronisk prøve å rette på et problem som aldri kan føre annet med seg enn andre problemer. Overdreven bruk av DSP er her i huset synonymt med dårlig planlegging..

Magnb: Hvilken forsterker sitter du med?
Jeg har en parasound hint 6. Veldig fornøyd med lydsignaturen i denne.
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Magnb: Så fint- det har du grunn til.. Og den er såpass god at du fint kan dra fram en skikkelig kvalitetsmonitor dertil ;)
 

Magnb

Medlem
Ble medlem
27.08.2018
Innlegg
33
Antall liker
13
Hva med Dali Rubicon 8, noen som har erfaring med denne? Jeg lyttet til noen andre modeller av Dali i dag og likte hva jeg hørte. God ballanse mellom bass og oppløst presis diskant.
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Magnb: Den kan funke...men jeg tror du skal se på PMC/Dynaudio også...Rubicon 8 er et effektdyr, så selv med en Parasound til drift veil du ikke sitte igjen med så altfor mye reserver. Og reserver, det er en av hovednøklene til dynamikk og detaljering. Merk: Dynaudio passive er enda mer tungdrevne enn den Dalien, men de er imo også mer balanserte. Men la oss bare si at jeg godt veit hva jeg selv ville satt opp Hint 6 med- og hvorfor..Hint: Den er gulvstående, men ca. 70% så stor som Rubicon 8.
 
Sist redigert:

johnblund

Overivrig entusiast
Ble medlem
18.04.2015
Innlegg
576
Antall liker
1.846
Sted
Noreg
Rubicon 8 er et effektdyr, så selv med en Parasound til drift veil du ikke sitte igjen med så altfor mye reserver. Og reserver, det er en av hovednøklene til dynamikk og detaljering. Merk: Dynaudio passive er enda mer tungdrevne enn den Dalien, men de er imo også mer balanserte.
Hva er begrunnelsen din for dette? Hint 6 skal gi 2x160w i 8 ohm, 2x240w i 4 ohm. Anbefalt forsterkerstørrelse på Rubicon 8 er
40-250w. Har selv Rubicon 6 som for øyeblikket blir drevet av en nad 3130 fra 1985 på 2x30w. Den driver Rubicon 6 som bare rakkern, og spiller HØYT ved behov. Hint 6 bør holde i massevis
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Johnblund: Et par enkle tommelfingerregler:

-En for stor forsterker finnes ikke- kun en som er for liten. Dali Rubicon 8 er en fireohms konstruksjon. Den krever dobbelt så mye strøm som en på 8. Følsomhet er lav. Prøv 4x250 Halo-watt her, så prater vi..

-Hvis du bruker mer enn 20% av forsterkerens effekt til rein drift- til enhver tid-, er forsterkeren for liten.

- Rubicon 8 er smekkfull av elementer. Er lik mindre effekt til hvert av dem.

-Sprenging av en høyttaler er langt lettere å få til med en liten forsterker enn en større. Pga begrenset strøm og stabilitet. klippefare og økt vreng ved hard last.
 
Sist redigert:

Focalius

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.02.2009
Innlegg
1.242
Antall liker
488
Sted
Arendal
Torget vurderinger
5
Når jeg brukte McIntosh MA7000 lå det vanlige forbuket på 25 watt på vindusviskerene. Men på f eks denne sangen lå det også på 25 watt, men plutselig hopper viskerne opp på 250 watt flere ganger. Så det er alltid godt å ha mye i reserve. Selv om Hint sikkert er god nok.
 

Vedlegg

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.719
Antall liker
32.598
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Johnblund: Et par enkle tommelfingerregler:

-En for stor forsterker finnes ikke- kun en som er for liten. Dali Rubicon 8 er en fireohms konstruksjon. Den krever dobbelt så mye strøm som en på 8. Følsomhet er lav.

-Hvis du bruker mer enn 20% av høyttalerens effekt til rein drift- til enhver tid-, er forsterkeren for liten.

- Rubicon 8 er smekkfull av elementer. Er lik mindre effekt til hvert av dem.

-Sprenging av en høyttaler er langt lettere å få til med en liten forsterker enn en større. Pga begrenset strøm.
"rein drift" - hva mener du med det o store orakel?
 

johnblund

Overivrig entusiast
Ble medlem
18.04.2015
Innlegg
576
Antall liker
1.846
Sted
Noreg
Jeg er selvfølgelig klar over det du sier, men...
Spec på Rubicon 8 er
Sensitivity (2,83 V/1 m) [dB]90.5
Nominal Impedance [ohms]4
Dersom dette stemmer vil man kunne oppnå 110db på 100w (1m). Hint 6 er vel oppgitt til 250 i 4 ohm. Mener du at dette ikke er nok?? Dette volumet hadde hvertfall ikke jeg orket lenge. Driver ikke reklame for rubicon eller Parasound, men dette må da holde i massevis for normale dødelige.
 

Thomasd

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.01.2009
Innlegg
1.007
Antall liker
1.253
Sted
Ås
Torget vurderinger
2
Og hvor stort var rommet dine nye høyttalere skal spille i Magnb? Fant ikke dette i tråden. Vil de ha frontvegg og sidevegger tett på, eller blir det mye luft rundt de?
 
Topp Bunn