Høyttalere Nye høyttalere - waf og fyldig lyd

zelly

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.10.2013
Innlegg
117
Antall liker
30
Vurderer å oppgradere høyttalerene mine pga mulig flytting, og synes de ser litt kjedelige ut. Har KEF Q700 som jeg liker lyden på, godt trykk og behagelig diskant som samtidig sprer lyden fint utenfor sweetspot. Kunne vært en mulighet å fått Q900/950 i hus, men morsomt å prøve noe annet. Har sett litt på:

Sonus Faber Venete 2.5 / 3.0
Focal Aria 936
Monitor Audio Silver 8 / 10 eller etterfølgeren?

De råeste jeg har funnet mtp utseende er Piega Classic 60.2, men litt dyr akkurat nå. Noen andre freshe høyttalere som jeg burde sjekke ut? Liker varm lyd med trykk på lavt volum, ikke for kvass og masete topp, og muligheten for å dra på litt på fest :)
 

anderstollefsen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.07.2008
Innlegg
193
Antall liker
136
Sted
Ålgård
Torget vurderinger
3
Tannoy DC10 Ti ? Må finne et par brukt da de ikke lenger er i slag, men utrolig morsomme høyttalere og flott finish / byggekvalitet. Med riktig elektronikk er dette en utrolig bra høyttaler
 

Prebs

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.09.2013
Innlegg
159
Antall liker
45
Vurderer å oppgradere høyttalerene mine pga mulig flytting, og synes de ser litt kjedelige ut. Har KEF Q700 som jeg liker lyden på, godt trykk og behagelig diskant som samtidig sprer lyden fint utenfor sweetspot. Kunne vært en mulighet å fått Q900/950 i hus, men morsomt å prøve noe annet. Har sett litt på:

Sonus Faber Venete 2.5 / 3.0
Focal Aria 936
Monitor Audio Silver 8 / 10 eller etterfølgeren?

De råeste jeg har funnet mtp utseende er Piega Classic 60.2, men litt dyr akkurat nå. Noen andre freshe høyttalere som jeg burde sjekke ut? Liker varm lyd med trykk på lavt volum, ikke for kvass og masete topp, og muligheten for å dra på litt på fest :)
Jeg har hatt SF Venere 2.5 og 3.0, hadde hoppet bukk over disse og gått rett på Olympica 3 som nå selges til 50k++ hos Soundgarden. Da får du en høyttaler som du kan ha i lang, lang tid uten å i det hele tatt vurdere en oppgradering. Overlegen Venere serien og etter min mening ett utrolig flott møbel. Lykke til!
 

zelly

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.10.2013
Innlegg
117
Antall liker
30
Vurderer å oppgradere høyttalerene mine pga mulig flytting, og synes de ser litt kjedelige ut. Har KEF Q700 som jeg liker lyden på, godt trykk og behagelig diskant som samtidig sprer lyden fint utenfor sweetspot. Kunne vært en mulighet å fått Q900/950 i hus, men morsomt å prøve noe annet. Har sett litt på:

Sonus Faber Venete 2.5 / 3.0
Focal Aria 936
Monitor Audio Silver 8 / 10 eller etterfølgeren?

De råeste jeg har funnet mtp utseende er Piega Classic 60.2, men litt dyr akkurat nå. Noen andre freshe høyttalere som jeg burde sjekke ut? Liker varm lyd med trykk på lavt volum, ikke for kvass og masete topp, og muligheten for å dra på litt på fest :)
Jeg har hatt SF Venere 2.5 og 3.0, hadde hoppet bukk over disse og gått rett på Olympica 3 som nå selges til 50k++ hos Soundgarden. Da får du en høyttaler som du kan ha i lang, lang tid uten å i det hele tatt vurdere en oppgradering. Overlegen Venere serien og etter min mening ett utrolig flott møbel. Lykke til!
Ikke ille tilbud på disse nå nei! Blir litt mye akkurat nå, men kanskje noe dukker opp på brukten i fremtiden. Hadde kanskje spontankjøpt hvis det var et Piega-tilbud, synes de ser hakket råere ut og fåes i hvit, selv om jeg liker SF i walnut!
CFE3AC48-5213-43A1-9751-C621B3D96E8A.jpeg

8)
 

forsell

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2012
Innlegg
1.450
Antall liker
592
Du kan se på Vienna Aucoustics for eksempel Mozart Grand.
 

forsell

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2012
Innlegg
1.450
Antall liker
592
Det ligger forresten ett par meget fine Audio Vector M3 Avantgarde på Finn nå.
 

HC

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2002
Innlegg
4.110
Antall liker
2.594
Torget vurderinger
16
Gjallarhorn audio har et par Vienna Beethoven Baby Grand SE i hvit pianolakk som de selger ut til nedsatt pris. Jeg har ikke hørt akkurat denne modellen, men alt annet jeg har hørt av Vienna har vært smooth og ganske fyldig i lyden.
 

zelly

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.10.2013
Innlegg
117
Antall liker
30
Takk for tips, får se utover våren hva som dukker opp på brukten her. Har i tillegg lagret endel søk på Finn:)
 

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.133
Antall liker
9.290
Torget vurderinger
2
Sjekk ut Revel Concertina2 F36. Nydelig finish som også kona vil like spesielt i hvit med hvitt deksel.
Lyden er fyldig men samtidig klar og basert på den mest avanserte utviklingsavdeling i hifibransjen . Har du budsjett for Focal Aria 936 er Revel også innenfor .( i Oslo området har Audiocenteret Revel)
Liker du KEF er selvsagt den nye R-serien noe å sjekke ut , men den er jo litt dyrere
 

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Innlegg
3.099
Antall liker
497
Om du liker Q700 så vil jeg virkelig anbefale R700 fra samme merke.
Jeg spiller selv på et par slike for tiden og er helt slått over ende over hvor gode de er.
Har eid mye forskjellig opp i gjennom årene og har nok hørt det meste av konkurrenter. Disse er spesielle.

De spiller med en ro og kontroll som er ganske unik. De bretter ut lydbildet fremfor deg på en fantastisk måte og er bra både på dynamikk og bass.
Dukker opp på bruktmarkedet av og til og jeg tror det finnes noen modeller i svart matt hos et par forhandlere til god pris.
Modellene som nettopp tok over for disse heter R7 og er sikkert enda bedre. Koster en slant da...
 
Sist redigert:
M

MusicBear

Gjest
Gjallarhorn audio har et par Vienna Beethoven Baby Grand SE i hvit pianolakk som de selger ut til nedsatt pris. Jeg har ikke hørt akkurat denne modellen, men alt annet jeg har hørt av Vienna har vært smooth og ganske fyldig i lyden.
Min personlige mening er at disse tilhører verdenseliten av høyttalere dersom naturtro gjengivelse i en vanlig stue er formålet. Man får kulere høyttalere hva design angår, nyere konstruksjoner, større høyttalere beregnet for messerom & journalister i søken etter store superlativer om noe, dyrere ting dersom dette er viktig for omverden - mens disse her bare er oppriktigheten eller troverdigheten selv og til en fornuftig sum penger.
 

Corison

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.07.2015
Innlegg
123
Antall liker
281
Gjallarhorn audio har et par Vienna Beethoven Baby Grand SE i hvit pianolakk som de selger ut til nedsatt pris. Jeg har ikke hørt akkurat denne modellen, men alt annet jeg har hørt av Vienna har vært smooth og ganske fyldig i lyden.
Min personlige mening er at disse tilhører verdenseliten av høyttalere dersom naturtro gjengivelse i en vanlig stue er formålet. Man får kulere høyttalere hva design angår, nyere konstruksjoner, større høyttalere beregnet for messerom & journalister i søken etter store superlativer om noe, dyrere ting dersom dette er viktig for omverden - mens disse her bare er oppriktigheten eller troverdigheten selv og til en fornuftig sum penger.
Enig med dette. Ikke hørt SE versjonen, men har eid originalen. Behagelig lyd. God oppløsning. Originalen gikk mot det varme og noe fyldige, helt etter min smak. Husker ikke helt hvordan spredningen var på disse, en stund siden jeg hørte dem sist. Opplevde dem som relativt enkle å få til å spille bra. Jeg er SF tilhenger til min hals, men ville valgt denne Vienna modellen fremfor både SF Venere og Olympica uansett modell.

Personlig synes jeg de er meget lekre i hvit. Gjallarhorn har priset dem fornuftig for potensiell kjøper. Ville vært høyt på min shopping liste om jeg var på jakt etter gulvstående under 100'.
 
Topp Bunn