Ønsker anbefaling Nye høyttalere........hvilken farge ville dere valgt?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.092
    Antall liker
    16.991
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Hvis en bytter høyttalere like ofte som unikken, tenk på annenhånds verdien. Tror jeg hadde gått for sort. Men hvis en har troen på at de blir i ditt eie lenge, så er det bare til å gå bananas. Kanskje det er lurt, for da vet en at de ikke er salgbare og lettere å finne roen. Så rosa? 😀
     

    Jamakr

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.08.2003
    Innlegg
    1.598
    Antall liker
    2.213
    Min favoritt ut dagen er nok slik de fremsto på Marriot - altså ditt første bilde.
    Mvh
    JMK
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.368
    Antall liker
    63.323
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Hør på ekspertisen. Personlig hadde jeg valgt sort blank, men jeg er ikke ekspertise, bare en amatør som like sort pianolakk på høyttalere, så ikke hør på meg.
    Johnny Cash og Nick Cave tok/tar aldri feil! :D
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.368
    Antall liker
    63.323
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Du trenger ikke farger - gå for Beito Look. En sikker vinner den dagen du skal selge, om noen uker :cool:
    Regnet med at det var det du signaliserte implisitt i går ja ;)

    Konstruktøren av disse har horn som preferanse, og fortalte han hadde noe 5-veis ala japanerne hjemme hos seg selv. Tror det er akkurat dette skuddet jeg trenger nå (og forhåpentligvis noen år fremover) :)
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.368
    Antall liker
    63.323
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Din gryende interesse for hvitt og svart er lovende. Noen av oss har fulgt dem siden 1967. Nu vel.

    Setter stor pris på denne tråden, da problemstillingen jo er kjent. Antar Fosse har et stort poeng - og det skremmer meg litt. Har derfor foreløpig ikke helt konkret farge i tankene, men med ord ville jeg kalle den foreløpige favoritten for off-white, eggeskall hvitt eller var det også musling hvit nevnt i RAL farge kartet du viste?

    Diskusjonen her i dag har også vært innom "Ferrari rød" - men, diskusjonen går videre.
    Mvh
    JMK
    Min favoritt ut dagen er nok slik de fremsto på Marriot - altså ditt første bilde.
    Mvh
    JMK
    Er nok et sikkert valg (når du likte den fargen). Må innrømme at realitetsorienteringen til Fosse har gitt risikovilligheten min et skudd for baugen :)
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.368
    Antall liker
    63.323
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Hvis en bytter høyttalere like ofte som unikken, tenk på annenhånds verdien. Tror jeg hadde gått for sort. Men hvis en har troen på at de blir i ditt eie lenge, så er det bare til å gå bananas. Kanskje det er lurt, for da vet en at de ikke er salgbare og lettere å finne roen. Så rosa? ??????
    Det kan jo også være en strategi for at de skal bli stående en stund :)

    Bytter egentlig ikke høyttalere ofte, foruten at det har vært litt frem og tilbake av nysgjerrighet den siste tiden. Har aldri vært meningen å beholde det jeg har testet i det siste, men er sterk i troen på at dette er en keeper :)
     

    inpain1968

    Nesten som alle andre…
    Ble medlem
    22.08.2009
    Innlegg
    1.605
    Antall liker
    6.881
    Hvis en bytter høyttalere like ofte som unikken, tenk på annenhånds verdien. Tror jeg hadde gått for sort. Men hvis en har troen på at de blir i ditt eie lenge, så er det bare til å gå bananas. Kanskje det er lurt, for da vet en at de ikke er salgbare og lettere å finne roen. Så rosa? ������
    Er svak for dette resonnementet og ikke minst konklusjonen :eek:

    Forresten; kanskje man skulle lakkert høyttalerne i et persisk teppe mønster....
     
    Sist redigert:

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.518
    Antall liker
    102.835
    Torget vurderinger
    23
    Du trenger ikke farger - gå for Beito Look. En sikker vinner den dagen du skal selge, om noen uker :cool:
    Regnet med at det var det du signaliserte implisitt i går ja ;)

    Konstruktøren av disse har horn som preferanse, og fortalte han hadde noe 5-veis ala japanerne hjemme hos seg selv. Tror det er akkurat dette skuddet jeg trenger nå (og forhåpentligvis noen år fremover) :)
    Jeg så/hørte på disse i Munchen 2017, ekte ærlige saker.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.518
    Antall liker
    102.835
    Torget vurderinger
    23
    Men med tjuagutter og byttekløe vet en jo aldri:D
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.368
    Antall liker
    63.323
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Du trenger ikke farger - gå for Beito Look. En sikker vinner den dagen du skal selge, om noen uker :cool:
    Regnet med at det var det du signaliserte implisitt i går ja ;)

    Konstruktøren av disse har horn som preferanse, og fortalte han hadde noe 5-veis ala japanerne hjemme hos seg selv. Tror det er akkurat dette skuddet jeg trenger nå (og forhåpentligvis noen år fremover) :)
    Jeg så/hørte på disse i Munchen 2017, ekte ærlige saker.
    I know, men det var vel La Montespan (i beitofarge på første bilde). Dette er en ny modell av Babell som er en større sak enn La Montespan. Jeg synes La Montespan er en strålende høyttaler, men Babell hørtes ut som et pekk eller to oppover i stigen :)
     

    Jamakr

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.08.2003
    Innlegg
    1.598
    Antall liker
    2.213
    Er nok et sikkert valg (når du likte den fargen). Må innrømme at realitetsorienteringen til Fosse har gitt risikovilligheten min et skudd for baugen
    Sjefen i huset har involvert seg, og har følgende resonnement. Først hadde vi svart piano lakk Sasha, deretter en grå variant - dagens. "Vi kunne vel kanskje velge noe som ser finer ut"? Og, til tross for erkjennelser om farger som Fosse fremfører - så vil jo erfaringene fra "real-life" jo telle med.
    Er nok personlig der at lyden oppfattes som så spennende, at jeg nok kunne avfinne meg med mange farger. Må takke for introduksjonen til disse, og jeg gleder meg til august. (September ser jeg rolig fram mot).
    Mvh
    JMK
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.782
    Antall liker
    21.295
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    farger/lys i stua, interiøret og resten av anlegget er en ting, men det handler også om formen på selve høyttalerne.
    se på de to tørketromlene og spør deg selv om du vil ha de i en sprek farge.
    svart, hvit eller en eller annen form for grå er egentlig det eneste som duger hvis du ikke vil ha trefinér.
    også med tanke på annenhåndsverdien, da disse fargene er lettest for folk flest å integrere i kåken sin.
     
    Sist redigert:

    inpain1968

    Nesten som alle andre…
    Ble medlem
    22.08.2009
    Innlegg
    1.605
    Antall liker
    6.881
    Obs, obs! Et tilsynelatende uskyldig spørsmål som fargen på høyttalere kan i feil selskap fort utarte seg. Før man vet ordet av det er plutselig rommet, møbler, tepper osv blitt problemet, og det hele ender med kassering av interiør, riving av vegger og i ytterste konsekvens salg av hus, slik at man står mer fritt ved valg av høyttalerfarge.... Er dette noe du vil vurdere? Litt må man da ofre for å få coole høyttalere :cool:
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.368
    Antall liker
    63.323
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    farger/lys i stua, interiøret og resten av anlegget er en ting, men det handler også om formen på selve høyttalerne.
    se på de to tørketromlene og spør deg selv om du vil ha de i en sprek farge.
    svart, hvit eller en eller annen form for grå er egentlig det eneste som duger hvis du ikke vil ha trefinér.
    også med tanke på annenhåndsverdien, da disse fargene er lettest for folk flest å integrere i kåken sin.
    Tørketromler :mad: Jeg vet hvor du bor :mad:;)

    Følger deg på resonnementet. Var akkurat oppi veien i den lokale fargehandelen. Han hadde RAL-vifte, men ville ikke låne den bort. Ender nok opp med at jeg feiger ut på å treffe på gråfargen og går for svart, men min kone skal også lese gjennom denne tråden......
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.518
    Antall liker
    102.835
    Torget vurderinger
    23
    Karmis, stemmer det at du ble arrestert en gang for å ha tatt den frem på Torgallmenningen?
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.368
    Antall liker
    63.323
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Karmis, stemmer det at du ble arrestert en gang for å ha tatt den frem på Torgallmenningen?
    Er visst bare kjendiser som har gjort det :) I disse Paradise Hotel tider er det sikkert helt greit å raspe greiene frem på Torgallmenningen, spre bildet på sosiale medier for nettopp å bli kjendis. Skillet mellom berømt og beryktet er i dag i ferd med/ har forsvunnet :mad:;)
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.518
    Antall liker
    102.835
    Torget vurderinger
    23
    Godt å få det avkreftet! :)
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.925
    Antall liker
    8.230
    Torget vurderinger
    1
    Jeg stemmer for en eller annen form for litt mørkere rød-tone. Hvit var disse høyttalerne direkte stygge, sort eller mørkegrå er etter min mening veldig tungt visuelt.
    Lånte mørkegrå Kii Three hjem mens mine hvite var på sykehus i fjor, og selv om jeg i begynnelsen syntes de mørke var lekre ble de fort veldig tunge visuelt sett.
    Det var rett og slett deilig å få tilbake de hvite etter en stund.

    Kanskje du kan søke litt på Heco Direkt og se bilder av forskjellige farger. Det er en tilsvarende firkantet boks. Synes det samme går igjen der, sort blir tungt.

    Vis vedlegget 543060
    I'm so cool I gotta wear shades..! Fra spøk til rekylfri kanon: det var ikke det mest flatterende bildet du tok fram der. Det har noe med lyssettingen der fargene og fartsstripa ikke kommer spesielt godt fram.

    I Hvitt:

    heco direkt dreiklang.jpg


    I Sort:

    Heco direct sort_636066876939623618.jpg
     
    Sist redigert:

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.814
    Antall liker
    2.805
    Torget vurderinger
    1
    Elac hadde/har en flott lakk i tobacco eller noe sånt, en varm, brunmetallic variant som jeg synes er flott og kan stå i fin kontrast til mye av det svarte og hvite i dagens interiørdesign. Litt som de Wilson-høyttalerne i et bilde før her.

    Ellers er det jo populært med foliering av biler og annet, det må da gå an med høyttalere også? Da kan du jo bar gå for rimeligste variant og foliere opp i en fin farge eller et kult mønster. En sjelden gang ser man jo bilde av høyttalere som er flerfarget/mønstret og det kan være forfriskende samtidig som det kamuflerer litt hvor store og uformelige mange høyttalere er.
     

    KrazyIvan#

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.12.2013
    Innlegg
    2.907
    Antall liker
    4.417
    Sted
    porsgrunn
    Torget vurderinger
    14
    jeg er litt svak for urushi lignende dyp 2 ``tonede rødfarger som skiller kontrastene mellom mørkt og friskt på en elegant måte ,ser jeg selv ville gått for natulrig treverk og med med en dyp mørk rødlignende oljing /lakk som disse bildene jeg legger ved , vet det spriker litt fra ral kartet :) men tenkte uansett det kunne være en ide rikere ,tenker også at en slik dyp tona rødfarge vil bli stilig til alt det sorte også ,man velger jo ikke en slik høyttaler som du med tanke om å safe inn uansett ;)
    paired_mini_cups01.jpg

    paired_mini_cups02.jpg

    edit_4-copy.jpg

    Mvh Ivan
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.782
    Antall liker
    21.295
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    farger/lys i stua, interiøret og resten av anlegget er en ting, men det handler også om formen på selve høyttalerne.
    se på de to tørketromlene og spør deg selv om du vil ha de i en sprek farge.
    svart, hvit eller en eller annen form for grå er egentlig det eneste som duger hvis du ikke vil ha trefinér.
    også med tanke på annenhåndsverdien, da disse fargene er lettest for folk flest å integrere i kåken sin.
    Tørketromler :mad: Jeg vet hvor du bor :mad:;)

    ta et drag av fredspipa.
    mine høyttalere er heller ikke guds gave til metroseksuelle menn verden over.
    who cares.
    skadebegrensning er stort sett mitt forhold til hifi-estetikk.
    og hadde jeg orket å bære de opp og ned av leiligheten og kjøre dem til lakkeringsverksted, så hadde de nok vært aston martin-grå nå.
    det var den fargen frøkna og jeg landet på da vi snakket om dette for mange år siden, og stua vår har mye av de samme fargene som deres.
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.368
    Antall liker
    63.323
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    farger/lys i stua, interiøret og resten av anlegget er en ting, men det handler også om formen på selve høyttalerne.
    se på de to tørketromlene og spør deg selv om du vil ha de i en sprek farge.
    svart, hvit eller en eller annen form for grå er egentlig det eneste som duger hvis du ikke vil ha trefinér.
    også med tanke på annenhåndsverdien, da disse fargene er lettest for folk flest å integrere i kåken sin.
    Tørketromler :mad: Jeg vet hvor du bor :mad:;)

    ta et drag av fredspipa.
    mine høyttalere er heller ikke guds gave til metroseksuelle menn verden over.
    who cares.
    skadebegrensning er stort sett mitt forhold til hifi-estetikk.
    og hadde jeg orket å bære de opp og ned av leiligheten og kjøre dem til lakkeringsverksted, så hadde de nok vært aston martin-grå nå.
    det var den fargen frøkna og jeg landet på da vi snakket om dette for mange år siden, og stua vår har mye av de samme fargene som deres.
    Hehe, ingen behov for fredspipe. Tror humoren er relativt lik :) Klarer heller ikke å opparbeide harme over døde ting :D
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.368
    Antall liker
    63.323
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    jeg er litt svak for urushi lignende dyp 2 ``tonede rødfarger som skiller kontrastene mellom mørkt og friskt på en elegant måte ,ser jeg selv ville gått for natulrig treverk og med med en dyp mørk rødlignende oljing /lakk som disse bildene jeg legger ved , vet det spriker litt fra ral kartet :) men tenkte uansett det kunne være en ide rikere ,tenker også at en slik dyp tona rødfarge vil bli stilig til alt det sorte også ,man velger jo ikke en slik høyttaler som du med tanke om å safe inn uansett ;)
    Vis vedlegget 543103
    Vis vedlegget 543104
    Vis vedlegget 543105
    Mvh Ivan

    Jøss, Ivan! Hadde jeg fått dem i fargen på «kruset» oppe til venstre, hadde jeg bestemt meg på et millisekund :) Lekkert!
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.518
    Antall liker
    102.835
    Torget vurderinger
    23
    Bøgrød....
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.518
    Antall liker
    102.835
    Torget vurderinger
    23
    Ja fy faen - det er fæle greier altså! Gamle amerikanske CJ forsterkere etc. :rolleyes:
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.368
    Antall liker
    63.323
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Ja fy faen - det er fæle greier altså! Gamle amerikanske CJ forsterkere etc. :rolleyes:
    Ja der er vi rørende enig. Låter jo bra, men den der champagne-fargen har jo ingenting å gjøre i et maskulint hjem.

    DC9093D9-0186-4D40-B50E-8CDFCFBD6196.jpeg
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.518
    Antall liker
    102.835
    Torget vurderinger
    23
    Sjampis drar damerrrrrr...... :D
    Slår av lyset når jeg spiller, og som den macho mannemannen jeg er ville det rett og slett blitt for mye testosteron i rommet med noe mer butch fargeskala....
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.925
    Antall liker
    8.230
    Torget vurderinger
    1
    ...men størrelsen trenger ikke ha noe stor betydning..!

     

    superhkm

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2005
    Innlegg
    4.071
    Antall liker
    3.059
    Torget vurderinger
    2
    Hyggelig å bli tagget, og gøy å se at denne tråden engasjerer.

    Jeg er nødt til å gjenta fagfelle Fosses råd om ikke å ta fargebeslutninger basert på noe du har sett på en skjerm.
    Jeg vet av et større utenlandsk kontor som prøvde å kalibrere programmer, skjermer og printere slik at RAL og NCS skule bli riktig på alle flater. De ga opp etter et drøyt årsverk.

    Sort pianolakk må være det trygge valget her, det binder anlegget sammen til en helhet og vil aldri føles feil.

    Hvis du synes det virker litt kjedelig og ungkarsleilighetaktig, kan du gå en annen vei.

    Dere har et flott rødt teppe, varmt gulv gulv med rødtoner ( på min skjerm ;)) og rød kunst på veggen.

    Hvis jeg skulle satt inn noe med smell da ville jeg lett etter grønnfarge. Grønt og rødt er komplementære farger og hvis du treffer blir det balansert samtidig med at høyttalerne trer fram.

    Skal du gjøre noe slikt, kapp til noen plater i mdf riktig størrelse og få de lakkert. Som du ser av engsasjementet du vekker, dette er viktig !
     

    motoren

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    23.847
    Antall liker
    38.587
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    Sort piano lakk er det eneste riktige karmana :) lett å få solgt også når den tid kommer, å den kommer garantert ;)

    mvh
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.368
    Antall liker
    63.323
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Da er valget tatt. Jeg går for det trygge og safe, svart pianolakk. Når jeg bestilte dem var det den fargen jeg var sikker på jeg ikke skulle ha denne gangen, men likevel, det var der jeg endte opp. Ligger vel mye feighet og lite risikovillighet i valget, men faren for å ende opp med en gråfarge som kunne blitt annerledes av hva jeg hadde tenkt, eller høyttalere av et ukjent fabrikat i fancy farge ble.....for spennende. Kanskje det viktigste; det estetiske ved høyttalerne gjør at jeg ikke ser noen grunn til å fremheve dem unødvendig.

    Uavhengig av fargevalg. Tråden har hjulpet meg i refleksjon rundt fargevalget, og forhindret meg i å ta fargevalg i god tro ut fra en skjerm. Takk til alle som har bidratt! :)
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Hvis du lakkerer dem i Highland green som jeg foreslo tidligere lover jeg nesten helt sikkert å kjøpe dem av deg uhørt når den tid kommer, for fargen alene. :)

    1968-Mustang-fastback-GT-Highland-Green-for-sale-1.jpg
     

    The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.936
    Antall liker
    17.212
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Jepp, det er den tøffeste fargen, elefant :)
    Tidløs, passer hva som helst, hvor som helst og når som helst.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Den er vakker. Hvis det var sosialt akseptert og medisinsk forsvarlig ville jeg lakkert meg selv i den fargen der. :)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn