Høyttalere Nye høyttalere (50-100k)

Fant

--o-o--
Ble medlem
23.04.2015
Innlegg
237
Antall liker
104
Sted
Nittedal
Har begynt å fundere på oppgradering etter en tilfeldig tur innom OHC på Høstpuls. Vendepunktet var et oppsett med ML elektrostater. De ga en utrolig oppløsning oppover som er langt unna det jeg har hjemme. Der står for tiden ProAc D30R og spiller fra Bladelius Idun/Balder i et rom på 30+ m2. Alt fra Sunn O))) via Motorpsycho og Miles Davis til ECM. Synes ProAc'ene har en vidunderlig kontroll på mellomtone og bass, har spilleglede til tusen, men at de blir litt laidback opppover.

Dermed har jeg startet en runde med å besøke våre dealere i Oslo.
Duet demonstrerte og anbefalte Piega Coax 511. Litt usikker på om de har tyngden i bassen jeg trenger for å nyte Sunn O))).
OHC: Fikk en underholdende demorunde og mange gode historier av Tømmervik, og mistet toget jeg tenkte å ta hjem. Audiovector R3 Arrete virket veldig overbevisende, lynraske og bra oppløsning.
Elektrostater er sannsynligvis ute av lista da høyttalerne må stå forholdsvis nær frontveggen hjemme. WAF tilser dessuten høyde < 120-130 cm.

En foreløpig shortlist ser slik ut:
Piega Coax 511
Audiovector R3 Arrete
PMC Twenty5.26 (ikke testet)
Spendor D9.2 (ikke testet)

Noen som har kommentarer til nevnte 4 høyttalere og evt andre som kan passe til Bladelius?
 
Sist redigert:

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Innlegg
9.577
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8
Usher dancer mini 2 DMD er hos meg fantastisk. Oppløsningen og klangen er å dø for.
Men vet ikke om du faller for resten nedover.

En på jobb skryt voldsomt av Piega og luftigheten.
De hette vel noe med 70 tror jeg. Han kjører Abrahamsen pre og 2 effekter - UP versjonene.
 

coolio

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2015
Innlegg
5.487
Antall liker
5.453
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Hvordan ser rommet ditt ut? Det er ikke unormalt at nærhet til nakne vegger vil drukne all oppløsning i "støy" fra refleksjoner. Jeg ville ikke kjøpt tilfeldige høyttalere på måfå i de prisklassene der uten å ha en form for plan da det er vanskelig å få rom og høyttalere til å spille optimalt sammen.

Avhengig av plassering av høyttalere, sitteposisjon, avstand, krav til volum og basskapasitet osv kan det være veldig forskjellige høyttalere som kan egne seg best til et gitt scenario. I mine øyne hadde ingen av de høyttalerne du nevner vært aktuelle i en normal stue av stort sett den samme grunnen; mangel på spredningskontroll.
 

amason

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.11.2017
Innlegg
2.396
Antall liker
1.867
Torget vurderinger
8
Usher dancer mini 2 DMD er hos meg fantastisk. Oppløsningen og klangen er å dø for.
Men vet ikke om du faller for resten nedover.

En på jobb skryt voldsomt av Piega og luftigheten.
De hette vel noe med 70 tror jeg. Han kjører Abrahamsen pre og 2 effekter - UP versjonene.
Hatt de Usherne men han er jo ute etter høyttalere i en litt annen klasse
 

aolsson

Hi-Fi interessert
Ble medlem
26.09.2005
Innlegg
50
Antall liker
4
Sted
Flateby
Torget vurderinger
18
Har akkurat gått for PMC selv, første gang jeg har det i hus, og kan anbefale en prøvelytt av PMC før du bestemmer deg!

Du vil bli overrasket over dybden i lydbildet og hvor "ekte" de presenterer lyden.

PMC sitt "hjemmelagde" mellomtone element låter vanvittig bra!
 

forsell

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2012
Innlegg
1.450
Antall liker
592
Alle de høyttalerne du har listet opp vil funke fint med Bladelius, hvilken høyttaler du liker best blir verre. Men vil vell tro att Piega og Audiovector kan være bra valg, Spendor vil du muligens ikke synes er godt nok oppløst. Andre høyttalere å høre på kan være som nevnt her Usher, Focal Kanta og Kef R11.
 

Fant

--o-o--
Ble medlem
23.04.2015
Innlegg
237
Antall liker
104
Sted
Nittedal
Hvordan ser rommet ditt ut? Det er ikke unormalt at nærhet til nakne vegger vil drukne all oppløsning i "støy" fra refleksjoner. Jeg ville ikke kjøpt tilfeldige høyttalere på måfå i de prisklassene der uten å ha en form for plan da det er vanskelig å få rom og høyttalere til å spille optimalt sammen.

Avhengig av plassering av høyttalere, sitteposisjon, avstand, krav til volum og basskapasitet osv kan det være veldig forskjellige høyttalere som kan egne seg best til et gitt scenario. I mine øyne hadde ingen av de høyttalerne du nevner vært aktuelle i en normal stue av stort sett den samme grunnen; mangel på spredningskontroll.
Interessant. Spredningsbildet har ikke vært nevnt når jeg har vært på demoer.

Lytterommet er del av en større stue. Trevegg bak høyttalere, god klaring bak lytteposisjon. Ingen begrensning til venstre, men problemet kan være vinduer langs veggen til høyre, ca en meter fra høyre høyttaler til veggen. Innvendige persienner med lameller som kan vinkles, reduserer nok problemet.
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Fant: Jeg har eid akkurat det Bladelius-settet der selv i årevis, Og jeg har en ting å si: Kapp ned den lista til kun å omfatte PMC Twenty5-26. Og så legger du på Fact 8 og Sonus Faber Olympica:cool: Mer behøver du ikke teste, da det rett og slett ikke er nødvendig. En av disse høyttalerne tar fram det som er tilstede av musikk, og får deg til å lure på hvorfor det har tatt såpass lang tid å komme fram til kombinasjonen. Tenk gjerne livsperspektiv mht eierskap:cool: Og vær forsiktig med Nordostene...de kan være litt mye av og til..
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Fant: Det er bare å dra tilbake innom Morten med en gang...gi ham budsjettet og beskriv rommet, så får du platinalyd..garantert..
 

forsell

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2012
Innlegg
1.450
Antall liker
592
Fant: Jeg har eid akkurat det Bladelius-settet der selv i årevis, Og jeg har en ting å si: Kapp ned den lista til kun å omfatte PMC Twenty5-26. Og så legger du på Fact 8 og Sonus Faber Olympica:cool: Mer behøver du ikke teste, da det rett og slett ikke er nødvendig. En av disse høyttalerne tar fram det som er tilstede av musikk, og får deg til å lure på hvorfor det har tatt såpass lang tid å komme fram til kombinasjonen. Tenk gjerne livsperspektiv mht eierskap:cool: Og vær forsiktig med Nordostene...de kan være litt mye av og til..
Kan vell ikke akkurat si meg helt enig i den påstanden der om att PMC er det rette eller Sonus Faber Olympica for den saks skyld. Har hørt de selv ved flere anledninger. Men smaken er forskjellig.
 

Groove

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.08.2007
Innlegg
347
Antall liker
143
Mine egne tanker ville være at hvis højttalerene (og lyttepladsen) ikke kan placeres optimalt, så ville jeg reducerer budgettet med en faktor 10 og kigge efter WAF.

At tror at en ikke optimal placering kan korrigeres af en dyrere højttaler er fejl. Dyr fejl. OG en forhandler der leder dig denne vej, ville jeg vurdere en ekstra gang....
 

kasol

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.03.2005
Innlegg
4.287
Antall liker
3.439
Torget vurderinger
4
Det ligger ett par demo Proac K3 ute på brukten. Jeg har selv hatt mange Proac modeller bla K6. K3/K6 er en stor forbedring kontra D30. Jeg har også hatt Spendor D9 men det ble en gedigen nedtur i forhold til Proac og ble solgt fort.
 

larkrla

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.11.2005
Innlegg
3.098
Antall liker
2.290
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
2
Dra tilbake til Duet og be om Demo på Piega Classic 60.2. Den har det du leter etter, mener jeg.

Så ville jeg tatt turen innom Stereofil og hørt på Fyne F702/F703. Har ikke hørt dem, men de er arvtakere etter Tannoy DC10 og bare det gjør dem verdt en lytt:)
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Forsell: Og du har eid Bladelius???? La meg minne om at disse sakene er blant det kraftigste, mest dynamiske og samtidig nøytrale forsterkeriet du får kjøpt, uansett pris. Balder/Idun kan IKKE sammenlignes med de to første generasjonene Thor. Og hvorfor ikke? Fordi småsignaldelen i Idun er LANGT mer raffinert, mens Balders effektdel er likeså. Altså slipper du de skarpe kantene en Thor Mk2 har, til fordel for en presentasjon så vanvittig uanstrengt at svært få- gjentar: SVÆRT FÅ- andre kommer opp mot dem. Reservene er i en klasse for seg. Så nøytrale og levende som disse her er i presentasjonen, har man to veier å gå:

-Fortsette samme stil, la høyttalerne vri ut detaljene slik de gjør i et studio, samtidig som de viser hva slags elektronikk som er dem forspent. Alt mens du lurer på hva slags plate du vil spille neste gang...Fordi høyttalerne viser deg hva du EGENTLIG hører på

-La høyttalerne sukre totalen litt ved å tilføre en anelse varme. Men beholde dynamikken og den hinsides gode musiseringen..Funker FJELL, det og...

...gjett to ganger hvilket merke som gjør hva med disse forsterkerne..Og, ja...vi har kombinert dem her. Alle tre. En PMC kan forøvrig stå omtrent hvor det skal være. Den gjør det den skal. Det gjør Sonus også. Fordi den matchen er akkurat like god, på tross av en noe annerledes musikalsk fokus.. Punktum.
 
Sist redigert:

Evo III

Hertugen av Langhus
Ble medlem
25.12.2009
Innlegg
25.765
Antall liker
50.393
Sted
Hjemme
Torget vurderinger
78
Forsell: Og du har eid Bladelius????
Den der bør vel du være forsiktig med???. Du legger det frem som om du har testet alle verdens komboer,men vi vet jo at det er bare løgn.

O
 
  • Liker
Reaksjoner: 2xJ

forsell

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2012
Innlegg
1.450
Antall liker
592
Forsell: Og du har eid Bladelius???? La meg minne om at disse sakene er blant det kraftigste, mest dynamiske og samtidig nøytrale forsterkeriet du får kjøpt, uansett pris. Balder/Idun kan IKKE sammenlignes med de to første generasjonene Thor. Og hvorfor ikke? Fordi småsignaldelen i Idun er LANGT mer raffinert, mens Balders effektdel er likeså. Altså slipper du de skarpe kantene en Thor Mk2 har, til fordel for en presentasjon så vanvittig uanstrengt at svært få- gjentar: SVÆRT FÅ- andre kommer opp mot dem. Reservene er i en klasse for seg. Så nøytrale og levende som disse her er i presentasjonen, har man to veier å gå:

-Fortsette samme stil, la høyttalerne vri ut detaljene slik de gjør i et studio, samtidig som de viser hva slags elektronikk som er dem forspent. Alt mens du lurer på hva slags plate du vil spille neste gang...Fordi høyttalerne viser deg hva du EGENTLIG hører på

-La høyttalerne sukre totalen litt ved å tilføre en anelse varme. Men beholde dynamikken og den hinsides gode musiseringen..Funker FJELL, det og...

...gjett to ganger hvilket merke som gjør hva med disse forsterkerne..Og, ja...vi har kombinert dem her. Alle tre. En PMC kan forøvrig stå omtrent hvor det skal være. Den gjør det den skal. Det gjør Sonus også. Fordi den matchen er like god. Punktum.
Hehe, jeg har hørt mye på Bladelius bra forsterker det. Men du er kanskje litt i overkant mye fan boy, det er mye der ute som er bra og smaken er som sagt såpass forskjellig att alle må teste ut hva som funker for seg selv og få utstyr som fungerer også til rommet det skal brukes i. Så fasiten på hva som passer for deg er det jo bra du vet;)
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Forsell: Se på hva TS spør om- og hvilke forsterkere som her er i bruk. Mitt eierskap av et slikt sett har omfattet ti år, og jeg har fortsatt forforsterkeren derav. Det er en av fordelene med Bladelius: De er utrolig fleksible. Men også nådeløst avslørende. Et feil høyttalervalg her- altså et som ikke spiller på forsterkernes styrker- kan slå forferdelig galt ut. Som du kanskje har lest deg til: Jeg har både Bladelius, Sonus Faber og PMC i eget eie- og daglig bruk. Det er en grunn til det: DE SPILLER SAMMEN;)
 

larkrla

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.11.2005
Innlegg
3.098
Antall liker
2.290
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
2
Hvordan ser rommet ditt ut? Det er ikke unormalt at nærhet til nakne vegger vil drukne all oppløsning i "støy" fra refleksjoner. Jeg ville ikke kjøpt tilfeldige høyttalere på måfå i de prisklassene der uten å ha en form for plan da det er vanskelig å få rom og høyttalere til å spille optimalt sammen.

Avhengig av plassering av høyttalere, sitteposisjon, avstand, krav til volum og basskapasitet osv kan det være veldig forskjellige høyttalere som kan egne seg best til et gitt scenario. I mine øyne hadde ingen av de høyttalerne du nevner vært aktuelle i en normal stue av stort sett den samme grunnen; mangel på spredningskontroll.
Det med spredningskontroll er interesssant, men jeg tror ikke det er mange som kan så mye om dette. Uten å kuppe tråden på noen måte synes jeg det hadde vært interressant om du kunne nevne eksempler på høyttalere med ønsket spredningskontroll for dette tilfellet. Ellers sitter man for igjen som et spørsmålstegn.

Bånddiskant, dome, coax, elektrostat, dipol...hvorfor velge det ene eller det andre ift lytterom osv. Om det finnes noen klare anbefalinger eller motsatt, er det lettere å manøvrere seg frem til aktuelle kandidater.
 

Evo III

Hertugen av Langhus
Ble medlem
25.12.2009
Innlegg
25.765
Antall liker
50.393
Sted
Hjemme
Torget vurderinger
78
Forsell: Se på hva TS spør om- og hvilke forsterkere som her er i bruk. Mitt eierskap av et slikt sett har omfattet ti år, og jeg har fortsatt forforsterkeren derav. Det er en av fordelene med Bladelius: De er utrolig fleksible. Men også nådeløst avslørende. Et feil høyttalervalg her- altså et som ikke spiller på forsterkernes styrker- kan slå forferdelig galt ut. Som du kanskje har lest deg til: Jeg har både Bladelius, Sonus Faber og PMC i eget eie- og daglig bruk. Det er en grunn til det: DE SPILLER SAMMEN;)
Nå må du roe deg ned mesias så ikke topplokket ditt flyr av.

O
 

forsell

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2012
Innlegg
1.450
Antall liker
592
Forsell: Se på hva TS spør om- og hvilke forsterkere som her er i bruk. Mitt eierskap av et slikt sett har omfattet ti år, og jeg har fortsatt forforsterkeren derav. Det er en av fordelene med Bladelius: De er utrolig fleksible. Men også nådeløst avslørende. Et feil høyttalervalg her- altså et som ikke spiller på forsterkernes styrker- kan slå forferdelig galt ut. Som du kanskje har lest deg til: Jeg har både Bladelius, Sonus Faber og PMC i eget eie- og daglig bruk. Det er en grunn til det: DE SPILLER SAMMEN;)
Joda Bladelius er en meget fleksibel forsterker med en ganske nøytral karakter som spiller fint sammen med mange forskjellige høyttaler merker. Så det er stort sett bare å unngå høyttalere med for store svakheter i øvre mellom tone og topp så funker den. På gode høyttalere så har man også ett mye større forsterker utvalg å velge i og man slipper å lete byen rundt etter den ideelle forsterker for å få bra lyd. Test den på for eksempel Dynaudio, Proac , Monitor Audio , ATC og Aerial Acoustics .
 

ou812rh

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.03.2006
Innlegg
5.417
Antall liker
14.402
Sted
Oslo
Torget vurderinger
10
De høyttalerene trådstarter har på short list er jo alle meget bra og her er det vel mer smak og behag (visuelt og lydmessig) og matching med resten av anlegget. Piega har jo coax elementet som er den store X-faktoren i forhold til de andre HT i mine ører. Coax 511 blir kanskje litt "liten" og vil ikke gi nok trykk, men da er jo Classic serien deres et alternativ. Audiovector R3 Arrete er meget gode og jeg kunne fint å levd med disse. Spiller engasjerende, oppløst og med bra trykk. De to andre HT har jeg kun hørt på demo, men de viste potensiale. Lykke til i jakten på den perfekte HT!
 

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Innlegg
9.577
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8
Hvordan ser rommet ditt ut? Det er ikke unormalt at nærhet til nakne vegger vil drukne all oppløsning i "støy" fra refleksjoner. Jeg ville ikke kjøpt tilfeldige høyttalere på måfå i de prisklassene der uten å ha en form for plan da det er vanskelig å få rom og høyttalere til å spille optimalt sammen.

Avhengig av plassering av høyttalere, sitteposisjon, avstand, krav til volum og basskapasitet osv kan det være veldig forskjellige høyttalere som kan egne seg best til et gitt scenario. I mine øyne hadde ingen av de høyttalerne du nevner vært aktuelle i en normal stue av stort sett den samme grunnen; mangel på spredningskontroll.
Det med spredningskontroll er interesssant, men jeg tror ikke det er mange som kan så mye om dette. Uten å kuppe tråden på noen måte synes jeg det hadde vært interressant om du kunne nevne eksempler på høyttalere med ønsket spredningskontroll for dette tilfellet. Ellers sitter man for igjen som et spørsmålstegn.

Bånddiskant, dome, coax, elektrostat, dipol...hvorfor velge det ene eller det andre ift lytterom osv. Om det finnes noen klare anbefalinger eller motsatt, er det lettere å manøvrere seg frem til aktuelle kandidater.
Høyttalere med ønsket spredningskontroll er vel typisk f. Eks horn?
 
  • Liker
Reaksjoner: t.h

coolio

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2015
Innlegg
5.487
Antall liker
5.453
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Interessant. Spredningsbildet har ikke vært nevnt når jeg har vært på demoer.

Lytterommet er del av en større stue. Trevegg bak høyttalere, god klaring bak lytteposisjon. Ingen begrensning til venstre, men problemet kan være vinduer langs veggen til høyre, ca en meter fra høyre høyttaler til veggen. Innvendige persienner med lameller som kan vinkles, reduserer nok problemet.
Det har nok ikke vært nevnt fordi det er få selgere som går inn for å gi inntrykk av at lyd er vanskelig og komplisert, og det er enda færre som faktisk har kompetansen til å fortelle mye matnyttig når de først beveger seg inn i det tekniske domenet.

Høyttalerens spredning er den viktigste faktoren for opplevd lydkvalitet da det er høyere grad av reflektert lyd enn direkte lyd vi hører i et normalt rom. Hvis tonaliteten fra den reflekterte lyden skiller seg voldsomt fra den direkte lyden vil vi oppfatte misforholdet og i langt større grad bli plaget av refleksjonene enn om de hadde lik tonalitet. Så det er viktig at lyden som treffer veggene/gulv/tak er så lik direktelyden som mulig.

Spredningskontroll handler om at høyttaleren holder konstant spredning over et så stort frekvensområde som mulig, eller at det er så jevn overgang som mulig fra omnidireksjonell (lyden sprer i alle retninger på lave frekvenser og er voldsomt direktiv på høye frekvenser) til direktiv spredningsmønster.

Når et høyttaler-element blir lite i forhold til lydbølgen som skal reproduseres vil lyden spres i alle retninger, og når det er stort i forhold til lydbølgen vil man få veldig direktiv mønster, såkalt beaming, hvor lyden sprer veldig lite.

Dette er grunnen til at man stort sett bruker flere elementer i høyttalere med forskjellige størrelser. Hvor effektivt man klarer å kontrollere spredningen kommer an på størrelse på elementene relativt til hverandre, delefrekvenser, størrelse på høyttaleren, bruk av waveguide og/eller flere elementer eller akustiske løsninger laget for å begrense (eller utvide) spredningen.

Horn er det mest typiske eksempelet for spredningskontroll, men horn er bare store waveguides designet for å holde smal spredning over størst mulig område.
Man kan ønske bred og konstant spredning istedenfor og dermed oppnå spredningskontroll på andre måter, men prinsippet er det samme; kontroll på spredningen slik at direktelyd og reflektert lyd følger hverandre over et så stort frekvensområde som mulig.

Hvis man er interessert i hvordan og hvorfor dette er viktig, bruk den timen denne videoen varer for å forstå litt om høyttalere og rom;
https://youtu.be/zrpUDuUtxPM

Noen spurte om konkrete eksempler om hva som passer best hvor, og det er en litt vanskelig øvelse å svare på. Det kommer an på bruk, formål, smak, akustikk osv.
Men man bør ha høyttalere som måler jevnt og flatt både on-axis og off-axis som utgangspunkt og så definere hvordan det skal brukes i rommet man er i.
 

Ketil

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.05.2004
Innlegg
2.318
Antall liker
885
Proac D30R er jo heller ingen dårlig høyttaler i utgangspunktet. En elektrostat vil spille med en høyere oppløsning enn en tradisjonell kasse-høyttaler. På den andre siden vil den ikke ha samme makrodynamikken. Er derfor litt i tvil om elektrostat og Motorpsycho er en god kombinasjon. Et kompromiss blir jo Piega Coax 511 som har båndelementer til diskant/mellomtone sammen med 4 basselementer per høyttaler hvorav 2 er passive. Fordelen med Piega slik jeg har opplevd dem, er at tendenser til skarphet oppover i mellomtonen forsvinner til fordel for høyere oppløsning. Ulempen er en mulig mangel på dynamikk sammen med problematisk overgang fra melllomtone ned til bass. Med dette uten at jeg har hørt dem sammenhengende over lengre tid.
 

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.133
Antall liker
9.288
Torget vurderinger
2
Det er nesten klin umulig å finne relevante data på spredning osv selv om Stereophiles plot sier en del. Eneste løsning er egentlig å prøve høyttalere en helg hjemme før kjøp, selv om 2 dager er kort tid å prøve ut relevante oppstillinger
 

Sevald

Avviker.
Ble medlem
27.02.2005
Innlegg
6.952
Antall liker
16.461
Sted
Aksdal, Rogaland
Torget vurderinger
1
Canton Reference 3K. Koster rundt 100k. Lot meg meg imponere veldig over de. Nesten rart at ikke flere vurdert de.
 

ThomasO

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.12.2004
Innlegg
552
Antall liker
284
Sted
Skien
Torget vurderinger
1
Går rett i den tradisjonelle fella og anbefaler mine egne høyttalere. Ikke så rart kanskje, siden jeg selv har kjøpt de. Dynaudio Contour 30 takler det meste, er ikke så voldsomt store og fåes i finisher kona trolig kan akseptere. Har ikke testet Bladelius selv, men lest andre her inne har vært svært fornøyd med Dynaudio/Bladelius kombo.
 

Roqer

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
31.01.2009
Innlegg
459
Antall liker
216
Hvordan ser rommet ditt ut? Det er ikke unormalt at nærhet til nakne vegger vil drukne all oppløsning i "støy" fra refleksjoner. Jeg ville ikke kjøpt tilfeldige høyttalere på måfå i de prisklassene der uten å ha en form for plan da det er vanskelig å få rom og høyttalere til å spille optimalt sammen.

Avhengig av plassering av høyttalere, sitteposisjon, avstand, krav til volum og basskapasitet osv kan det være veldig forskjellige høyttalere som kan egne seg best til et gitt scenario. I mine øyne hadde ingen av de høyttalerne du nevner vært aktuelle i en normal stue av stort sett den samme grunnen; mangel på spredningskontroll.
Interessant. Spredningsbildet har ikke vært nevnt når jeg har vært på demoer.

Lytterommet er del av en større stue. Trevegg bak høyttalere, god klaring bak lytteposisjon. Ingen begrensning til venstre, men problemet kan være vinduer langs veggen til høyre, ca en meter fra høyre høyttaler til veggen. Innvendige persienner med lameller som kan vinkles, reduserer nok problemet.
Er på utkikk selv og fikk anbefalt Spendor A7 og Graham Audio LS5/9f. Graham var en jeg kunne høre på i timesvis, men dypbass er det vel ikke så mye av. Har også tenkt på Spendor D7.2 og 9.2 men det sies de kan være noe skarp i stuerom med glass og harde vegger. Vil ha en musikalsk en og ikke nødvendigvis Klipschpunch (som jeg selvfølgelig har og skal fortsette og ha i et annet rom). Følger med i spenning.
 
M

MarkusH

Gjest
Jeg ville hørt på XTZ Divine Alpha og sett om de kunne falle i smak, hvis preferansen din for lyd er nøytral og detaljert er det ikke helt skivebom, brukt burde de være rundt 50k, nye koster de vel 80k. Det er høyttalere jeg gjerne ville hørt på igjen, muligens eie et par også, har forgjengeren i dag. :)
 

Sven_Palvig

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
3.767
Antall liker
1.623
Sted
Sjælland. Danmark.
Jeg foreslår at du får dem håndbygget af Modifix som mine måske med to 12 tommer i stedet for mine to 8 tommere. Du får ikke bedre højttaler tror jeg. Stort Matrixkabinet. Lukket kabinet. Gode enheder modificeret til topkvalitet. Buet forplade, der passer til din lytte afstand. Diskanten SP Acousticcs passer til din placering i højden.
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Forsell: Jeg HAR testet de merkene. Og tildels på Dynaudio kan jeg være enig med deg. Det er en kremmatch med svenskene. Proac skal helst ha enten Naim, Bryston eller rør, imo.

LM: Setter du horn på Bladelius, kan du vente å være lyttetrøtt på en halvtime...:rolleyes:
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.323
Sted
Smurfeland
LM: Setter du horn på Bladelius, kan du vente å være lyttetrøtt på en halvtime...:rolleyes:
Denne påstanden får meg til å tenke at enten:

A) Bladelius har en skarp/lys/hard klangbalanse.

Eller:

B) Dette er en veldig unyansert og generaliserende påstand om hvordan "horn låter".

Eventuelt både A og B.
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.249
Antall liker
16.223
Sted
Østfold
Du bør ta dette med spredningskontroll svært seriøst.

Ørene våre er følsomme både for direktelyd og for reflektert lyd. Vi identifiserer direktelyden separat fra den reflekterte lyden, men den reflekterte lyden er svært avgjørende for den opplevde lydkvaliteten.

Dersom spredningsmønsteret ikke er fornuftig vil man måtte velge mellom en fornuftig frekvensrespons i direktelyden, og en fornuftig frekvensrespons i den reflekterte lyden. Siden alle vedvarende toner blander direkte og reflektert lyd sier det seg selv at dette i betydelig grad påvirker hvordan vi opplever lydkvalitet.

Mange av de som ønsker å gi råd, både entusiaster og kommersielle aktører har enten ikke kunnskap om spredning eller velger å ikke snakke om det fordi de vet de representerer produkter med svake egenskaper på dette området. Men det jeg synes er viktigere å bemerke er at en del produsenter hevder å ha høyttalere med "svært god sprednin" uten at dette over hodet er tilfellet. Kort sag, om det ikke er gjort spesielle tiltak for å kontrollere spredningen har heller ikke produktet et godt spredningsmønster. Slike tiltak kan være waveguider i mellomtonen og diskanten, aktive systemer med flere drivere som styrer spredningen, kardioide, dipol, horn etc. Men husk at for eksempel en 30cm waveguide/horn vil ikke gjøre noe av særlig interesse under 1,2kHz. Skal du ned til 600Hz må du regne 60cm... osv. Og, som du selv er inne på, dipol egner seg ikke nær framvegg, og det gjør heller ikke rundstrålere.
 

btolli

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.11.2005
Innlegg
323
Antall liker
168
Torget vurderinger
2
Er det oppløsning og gjennomsiktighet, pluss en fantastisk mellomtone, du er ute etter, kan du vurdere Franco Serblin Accordo. De
ligger i prislejet du nevner og er i tillegg til å være en god høyttaler også svært vakker, synes jeg.
De mangler selvsagt litt i bassen, men det kan en sub gjøre mye med.
Bruker de selv sammen med ARC + Gravis sub, og det er for meg en perfekt kombinasjon. Hvordan de går sammen med din forsterker vet jeg ikke,
men om du kontakter importøren, tror jeg du kan låne og prøvespille et par uker for en skikkelig test. Det fikk jeg, noe jeg synes var
svært nyttig!
 

Evo III

Hertugen av Langhus
Ble medlem
25.12.2009
Innlegg
25.765
Antall liker
50.393
Sted
Hjemme
Torget vurderinger
78
LM: Setter du horn på Bladelius, kan du vente å være lyttetrøtt på en halvtime...:rolleyes:
Denne påstanden får meg til å tenke at enten:

A) Bladelius har en skarp/lys/hard klangbalanse.

Eller:

B) Dette er en veldig unyansert og generaliserende påstand om hvordan "horn låter".

Eventuelt både A og B.
Eller C) Han har ikke testet dette.

O
 
Topp Bunn