Høyttalere Nye høytalere?

Pantherus87

Hi-Fi interessert
Ble medlem
07.11.2017
Innlegg
67
Antall liker
19
Hvis man skulle oppgradere høytalere fra patos lyric 402 mk2.
Mest til rock og metal, akustisk musikk... samt tv serier.
Hva kan anbefales å sjekkes ut da:)?
Maks 20k
Focal aria 926?
 

roeng2

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2012
Innlegg
4.331
Antall liker
5.790
Sted
Møre & Romsdal
Torget vurderinger
8
Anbefaler å se etter noe brukt.
Hvordan forsterker har du, å er du ute etter noe med lignende lydsignatur eller noe annet?
 
  • Liker
Reaksjoner: HCS

Graks

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2004
Innlegg
616
Antall liker
426
Usher har mye bra, blandt annet Mini Dancer 2 spiller bra på rock/metal. Trenger mye power.
 

motoren

Æresmedlem
Ble medlem
13.01.2007
Innlegg
23.692
Antall liker
37.925
Sted
Flekkefjord
Torget vurderinger
30
Vill nesten tro at Focal ikke er det rette når du spiller metall og den slags :unsure:

mvh
 

larkrla

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.11.2005
Innlegg
3.098
Antall liker
2.290
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
2
Piega Classic 7.0 med utropstegn. Duet har 28% rabatt på den nå i Makassar-finish. Piega er kjent for å fungere til rock/metal og samtidig ha gode hifi-egenskaper.
 

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Innlegg
9.577
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8
Focal må høres først.. Kan bli for kjedelig og går ikke noe spesielt lavt i bassen.
Usher er bra. Dancer mini 2 DMD er et smykke. Spiller nydelig. Amerikansk lyd.. Litt varme i lyden. Innen budsjett på bruken.

Piega spiller knall. Bør høres pga at de er så bra. De kan du nok høre på butikk i Oslo og Bergen. Hos Duet.

Som alltid bør en høre først.
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.283
Antall liker
34.817
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Hvis man skulle oppgradere høytalere fra patos lyric 402 mk2.
Mest til rock og metal, akustisk musikk... samt tv serier.
Hva kan anbefales å sjekkes ut da:)?
Maks 20k
Focal aria 926?
Hvor stort er rommet det skal spilles i? Har det glatte, harde, reflekterende flater (f eks betong, glass, parkett) eller er det dempende interiør (mye møbler, gulvtepper, fylte bokhyller)? Er det lette trekonstruksjoner eller massiv betong i vegger, tak og gulv?

Jeg har forsøkt å flytte et par høyttalere mellom et trehus og en betongleilighet, og de samme høyttalerne låter helt forskjellig. Bra høyttalere låter gjerne bra i de fleste rom, men hvilke høyttalere som er «best» kommer veldig an på rommet.
 
Sist redigert:

AndersR

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.05.2011
Innlegg
5.063
Antall liker
3.738
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Hvis man skulle oppgradere høytalere fra patos lyric 402 mk2.
Mest til rock og metal, akustisk musikk... samt tv serier.
Hva kan anbefales å sjekkes ut da:)?
Maks 20k
Focal aria 926?
Først of fremst: har du vært fornøyd med Patosene dine? Likte du spillestilen? Vil du ha noe litt i samme stil , bare bedre? Eller er du litt misfornøyd og ønsker å prøve noe helt annet?
 

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.132
Antall liker
9.285
Torget vurderinger
2
Prøv noen du kan ha på hjemlån og sammenligne direkte med det du har.....å kjøpe uhørt brukt basert på andres meninger vil medføre stor risiko for at det bli helt feil.
 

Graks

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2004
Innlegg
616
Antall liker
426
Patos Lyric serien er klassikere. Kjøpte Lyric 301 Mk1 en gang i 96-97. Meget flott lyd fortsatt, brukes daglig den dag i dag av mine foreldre.
Mer behagelige høyttalere skal man lete lenge etter. Men ikke helt optimalt til rock/metal nei. Mer rødvin og kveldskos. :)
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.323
Sted
Smurfeland
ikke hvis man vil ha en høytaler som gjengir musikken slik den er. Men det er kanskje ikke meningen i dettetilfellet.
Og hvis vi snakker om Klipsch generelt, så vil jeg utfordre deg til å finne en høyttaler som kan gjengi lyden av en el-gitar mer troverdig enn La Scala II. Det låter temmelig likt sånn musikken er i mine ører.
 

ufo

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.02.2016
Innlegg
1.785
Antall liker
914
jeg vil tro det har med spredningsmønsteret å gjøre, ikke frekvensresponsen. dipol har en lignende effekt
 

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.132
Antall liker
9.285
Torget vurderinger
2
Hadde ikke sagt noe om det ikke var en anbefaling til en som kan bli ført på villspor…Kipsch har valgt en karakteristisk lyd og frekvensprofil. Det er bare å titte på kurven i senere innlegg. Folk får selvsagt høre og kjøpe det de liker . Men tror det er verdt å å ta en beslutning basert på bredest mulig grunnlag
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.323
Sted
Smurfeland
Hadde ikke sagt noe om det ikke var en anbefaling til en som kan bli ført på villspor…Kipsch har valgt en karakteristisk lyd og frekvensprofil. Det er bare å titte på kurven i senere innlegg. Folk får selvsagt høre og kjøpe det de liker . Men tror det er verdt å å ta en beslutning basert på bredest mulig grunnlag
Trådstarter spør om anbefaling til høyttaler som passer til metal, rock, akustisk, og tv-serier. Klipsch passer utmerket til dette. Skjønner egentlig ikke helt hvor du vil hen med dette, eller hva du mener med "bredest mulig grunnlag".

Kan hende andre merker også vil fungere bra og falle i smak hos trådstarter, men dette er min anbefaling. Du står fritt til å komme med dine egne anbefalinger, uten at du trenger å kverulere på det jeg helt subjektivt mener er et bra valg og anbefaler i beste mening.
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.283
Antall liker
34.817
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Jeg synes fortsatt det er vanskelig å anbefale hverken merke eller modell uten å vite et skvatt om hvilket rom dette skal brukes i. Størrelsen på rommet, bygningsmaterialer, grad av refleksjon, foretrukket lytteavstand. Aner ikke om en liten KEF coax i nærfelt er tilstrekkelig eller om det må doble 15-tommere med kompresjonsdrivere og horn til. Det er jo litt imponerende at noen er i stand til å gi presise anbefalinger på både merke og modell uten å ha den informasjonen.

Men om man skulle forsøke på noe som ihvertfall er helt annerledes enn hva trådstarter har i dag ligger det opptil flere Cerwin-Vega XLS-215 og CLS-215 på Finn til høyst overkommelige priser. Om det er en opp- eller nedgradering fra Patos Lyric 402 kommer vel an på. Ellers er prispunktet rundt 20k såpass at det begynner å bli mye å velge mellom. En KEF Q950 er like under 20k, en KEF R5 like over.
 
Sist redigert:

forsell

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2012
Innlegg
1.450
Antall liker
592
Hvis man skulle oppgradere høytalere fra patos lyric 402 mk2.
Mest til rock og metal, akustisk musikk... samt tv serier.
Hva kan anbefales å sjekkes ut da:)?
Maks 20k
O250801 ?
Focal aria funker til rock og metal de, anbefaler selvfølgelig att du tar en lytt før kjøp. Ellers har Dali diverse utgaver som kan funke feks Rubicon, Mentor. Ellers kan du ta en lytt på Audio Monitor feks silver/gold serien. Kef kan også funke ala R5.
 

coolio

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2015
Innlegg
5.487
Antall liker
5.453
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Store, lettdrevne høyttalere av den gamle skolen ville vel vært det jeg hadde tittet litt ekstra på om det var futt, fart, rock og sprut til 20k som var kriteriet.
Det verste som finnes når man vil ha rockefoten til å tappe er at høyttaleren feiger ut når volumkontrollen går opp. Hvor den grensen går er helt avhengig av hvor stort rommet er og ved hvilket volum man synes det er moro. Akkurat det henger ofte veldig sammen med generell akustikk i stuen.

Høyt volum på masete rockemusikk i et rom med store, nakne flater er ren tortur. I et sånt rom holder det med Sonos :D
 

coolio

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2015
Innlegg
5.487
Antall liker
5.453
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
For de som vet, hva med Respons Grand til 20k i Bodø på Finn, er det noe til saker? Aldri vært borti Respons, men synes nå jeg har hørt rykter om at de takler sånn rølpemusikk også? @Håkon_Rognlien ?
 

Hønndjevelen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2010
Innlegg
7.027
Antall liker
7.629
Sted
Oslo
Og hvis vi snakker om Klipsch generelt, så vil jeg utfordre deg til å finne en høyttaler som kan gjengi lyden av en el-gitar mer troverdig enn La Scala II. Det låter temmelig likt sånn musikken er i mine ører.
Har hatt, og dessverre solgt LaScala.
Trådstarter nevner ca 20k, om du veit om noen LaScala til den prisen, tell me, tell me
 

maxmekker

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.03.2005
Innlegg
675
Antall liker
319
Torget vurderinger
2
Hva med SA Explorer master som ligger på bruktmarkedet. Spiller det meste bra, samtidig som godt med driv og bass pga mange elementer. Dette selv om dem ikke er større enn 5 tomme.
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.323
Sted
Smurfeland
Har hatt, og dessverre solgt LaScala.
Trådstarter nevner ca 20k, om du veit om noen LaScala til den prisen, tell me, tell me
Nei, det var derfor jeg sa at hvis vi snakker om Klipsch generelt, så kan jeg også nevne La Scala. Jeg hadde selvsagt i mente at det ikke var en aktuell kandidat til ønsket budsjett. Billigste jeg har sett dem tror jeg er 35k for noen år siden.

Men jeg syns man får mye for pengene med Reference. Selv mine små RF52-II med 5,25" spiller relativt maktfull og dyp bass i mitt rom, så jeg har ingen problemer med å anbefale Klipsch Reference. Så får man selv ta jobben med å finne ut om det er noe som passer hos seg selv hvis man syns det er interessant. Og på vanlige volum med film og death metal så spiller det bra nok for meg. Og jeg har hatt store høyttalere med brede bafler og 15" også, men de får man ikke til 20k.

Syns det er litt spesielt de reaksjonene man får her inne mange ganger bare fordi man kommer med relativt konkrete anbefalinger, uten å skrive meterlange avhandlinger om alle mulige parametere innen akustikk, psykoakustikk, , frekvensrespons og spredningsmønster. Noen gjør denne hobbyen mye mer komplisert enn den trenger å være, IMO. Noen ganger vil man bare ha det gøy og spille musikk og film uten å tenke på om det oppfyller en hel masse akademiske krav. Klipsch funker rett og slett veldig bra til metal, rock og film. Noe jeg ikke akkurat er alene om å mene, heller.
 

Pantherus87

Hi-Fi interessert
Ble medlem
07.11.2017
Innlegg
67
Antall liker
19
Rommet:
24kvm 4 meter fra vegg til lytte posisjon.
Betong utenom veggen der høytalerne står som er lettvegg. Veggen ve siden av ene høytaleren er ca bare glass.

Forsterker:
Cayin S200, 27kg, 2x150watt, 2x500watt trafoer. Kostet cs 22k på slutten . 10 pluss år gammel.

Er veldig fornøyd med hvordan patosene låter.

Er mest nyskjerrig på om det er noe annet som er verdt å sjekke ut som en oppgradering, må vel ha skjedd litt på over 12 år som patosene er?

Dynamikk, litt trøkk der det skal være, god plass mellom instrumentene, en akustisk guitar med topp innspilling skal høres magisk ut.

Brukt marked er jo Altid fint for lommeboka :)
 

The Gunner

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.05.2010
Innlegg
9.915
Antall liker
17.104
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Rommet:
24kvm 4 meter fra vegg til lytte posisjon.
Betong utenom veggen der høytalerne står som er lettvegg. Veggen ve siden av ene høytaleren er ca bare glass.

Forsterker:
Cayin S200, 27kg, 2x150watt, 2x500watt trafoer. Kostet cs 22k på slutten . 10 pluss år gammel.

Er veldig fornøyd med hvordan patosene låter.

Er mest nyskjerrig på om det er noe annet som er verdt å sjekke ut som en oppgradering, må vel ha skjedd litt på over 12 år som patosene er?

Dynamikk, litt trøkk der det skal være, god plass mellom instrumentene, en akustisk guitar med topp innspilling skal høres magisk ut.

Brukt marked er jo Altid fint for lommeboka :)
12 år trenger ikke nødvendigvis å bety noe, selv om bransjefolka ønsker selvsagt å selge. Det noen av dem kan vise til, er kanskje bedre specs, men det betyr nødvendigvis ikke at det vil passe deg og dine behov bedre (dvs spille bedre for deg i din kontekst). Det gjelder fra DAC til ht, og det aller meste imellom.

Siden du er veldig fornøyd med dine Patos, så ville jeg jaktet på noe fra deres Symphonic-serien, helst med AMT diskanten. Nydelige saker.

Klipsch er nevnt, flere andre også, kanskje Zu Audio? Du vet best.
 
Sist redigert:

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.323
Sted
Smurfeland
Enig i det. Stol på egne ører, selv om man ikke hører det andre sier at man burde høre. Man kan vektlegge vidt forskjellige ting ved gjengivelsen fra en høyttaler, som er hvorfor jeg ofte liker hornhybrider med høy følsomhet, og andre igjen liker elektrostater isteden.
 

Pantherus87

Hi-Fi interessert
Ble medlem
07.11.2017
Innlegg
67
Antall liker
19
Symphonic 3 /4 AMT er vel det jeg har mest lyst å teste. Men de dukker jo aldeig opp i Oslo++ område :p
 

vega jon

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2011
Innlegg
1.370
Antall liker
1.185
Sted
bærum
Torget vurderinger
3
hva med diy? spiller du av for det meste metall/rock og gitar spill . er det ikke så vaneskelig og lage en diy som gjør den jobben ok nok.
 

pHryed

Hi-Fi interessert
Ble medlem
20.12.2016
Innlegg
91
Antall liker
26
Sted
Lillehammer
Om jeg skulle gjort noe om igjen, så skulle jeg gått for mer lettdrevet høytalere. Det jeg hørt av lettdrevne høytalere er musikalske og fengende. Da er det også lettere å få tak i gode forsterker innen rimelig budsjett, åpner også for bruk av rør. Diy er nevnt. Absolutt rimeligste man kan kjøpe er brukt diy, men da bør man kanskje være litt forsiktig. Lykke til.
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.283
Antall liker
34.817
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Rommet:
24kvm 4 meter fra vegg til lytte posisjon.
Betong utenom veggen der høytalerne står som er lettvegg. Veggen ve siden av ene høytaleren er ca bare glass.

Forsterker:
Cayin S200, 27kg, 2x150watt, 2x500watt trafoer. Kostet cs 22k på slutten . 10 pluss år gammel.

Er veldig fornøyd med hvordan patosene låter.

Er mest nyskjerrig på om det er noe annet som er verdt å sjekke ut som en oppgradering, må vel ha skjedd litt på over 12 år som patosene er?

Dynamikk, litt trøkk der det skal være, god plass mellom instrumentene, en akustisk guitar med topp innspilling skal høres magisk ut.

Brukt marked er jo Altid fint for lommeboka :)
OK, da blir det litt enklere. Rommet er nokså normal størrelse, så størrelsen på de høyttalerne du har virker rimelig. De er ikke åpenbart over- eller underdimensjonert. Betong reflekterer bass, så høyttalere med litt slank lydkarakter kan fungere bra. Du behøver nok ikke doble 15", nei. Glassveggen vil også reflektere alle andre frekvenser. Du nevner god plass mellom instrumentene. Det kan bety litt forskjellig, men jeg ville forstått det som ren og uforvrengt gjengivelse av øvre mellomtone og diskant.

Da er det vel tre ting jeg ville forsøkt å prøvelytte/låne hjem om jeg var i din situasjon:
- AMT-diskant, f eks den Symphonic du nevner, men det finnes også andre som Piega og Audiovector. Bør gi ren og oppløst diskant. (Jeg bygde selv DIY-høyttalere med AMT-diskanter.)

- Coax-er som KEF R5 (det finnes et demo-par på din prisgrense nå hvis du leter litt) eller KEF Q-serie. Du har såpass mye refleksjoner i rommet at du ikke bør undervurdere betydningen av høyttalerens spredningsmønster utenfor aksen. KEFs "punktkilder" bør fungere bra i et reflekterende rom.

- Horn-ladede diskanter er også verdt å forsøke. Klipsch er nevnt. De har ganske mye personlighet, men det finnes også alternativer. Den nye JBL HDI-3600 er utenfor ditt budsjett, men kan tenkes å fungere bra i et reflekterende rom. De retter diskantlyden mer i retning av lytteren og reduserer bidraget fra refleksjonene.
 
Sist redigert:

pHryed

Hi-Fi interessert
Ble medlem
20.12.2016
Innlegg
91
Antall liker
26
Sted
Lillehammer
avstand i mellom innstrumenter og lydbildet, kommer jo primært fra plassering og akustikk. Om høytalere står intill vegg og første refleksjon er bare harde flater, vil lydbildet bli deretter. Dette er viktig å ha med seg når du tester noe. Ha tid til å prøve nyanser i oppsettet.
 

forsell

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2012
Innlegg
1.450
Antall liker
592
Symphonic 3 /4 AMT er vel det jeg har mest lyst å teste. Men de dukker jo aldeig opp i Oslo++ område :p
Jeg kan ikke si att Symphonic 3/4 fungerer bra til rock/metal, da jeg har hatt de selv. Ble rett og slett for daffe og kjedelig i lyden. Selv med 2x1000 Bryston Watt på.
 
M

MarkusH

Gjest
Angående lydbilde så er det egentlig det beste å finne "optimal" plassering med noen plasseringsvennlige høyttalere før man kjøper noe tyngre saker .... Hadde en rundtur oppe i stua her der hver høyttaler veier 70 kg, det er ikke spesielt gøy. Har parkett på gulv og små runde tepper under høyttalerne for å justere lettere. Solgte et par andre høyttalere nylig, de ble plassert foran/ved siden av de "store" og det ga et veldig bra lydbilde nesten uten noen anstrengelse. Har også vært borti at enkelte forsterkere "vil" tvinge høyttalere i andre posisjoner, men hvis trådstarter skal bruke samme forsterker på innkommende høyttalere som på eksisterende vil det neppe være aktuelt. ;)
 

ufo

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.02.2016
Innlegg
1.785
Antall liker
914
er tilsynelatende god denne serien, (liken under skal gå til Concerta)
 
Topp Bunn