Høyttalere Nye bokhyllehøyttalere

Borstad

Medlem
Ble medlem
30.03.2020
Innlegg
11
Antall liker
0
Hei folkens,

Dette er mitt første innlegg på forumet, og nå trenger jeg hjelp fra dere :)
Jeg har for tiden følgende oppsett:
- Dali Zensor 1
- NAD D7050
- KEF T2 Sub

Men, nå er jeg på utkikk etter noe nytt da jeg ikke er helt fornøyd med dagens oppsett.
Daliene fungerer helt greit, men Jeg føler de blir litt blasse, og de blir rett og slett for lite liv i de når jeg hører på musikk.
Jeg holder for tiden til i en liten leilighet og jeg ønsker at de skal stå på tv-benken, så de kan ikke være bredere enn 19 cm.
jeg bruker de til film og er glad i de aller fleste sjangere (+ i boka hvis de kan håndtere metall og litt hardere rock).
Som regel så lener mine preferanser mer mot det varmere lydbildet.
Har sett på en hel rekke av høyttalere, men det er lett å gå seg vill.

Budsjettet som jeg har satt er 3500 - 4000.
Jeg er åpen for å kjøpe både brukt og nytt, så her er det bare å komme med gode forslag på hva dere anbefaler :)

Høyttalerne som jeg har sett på (ny og brukt):
- KEF Q150
- Monitor Audio Bronze 2 eller silver 50
- Dynaudio Emit M10
- B&W 685 S2
- B&W CM 1
- Elac Debut B5.2

Setter pris på alle tips og tilbakemelding! ;D
 
Sist redigert:

X-Cell

Lorden av Nord!
Moderator
Ble medlem
23.10.2006
Innlegg
10.202
Antall liker
8.965
Sted
Narvik
Torget vurderinger
11
Klipsch rp600?

Den slår i allfall meg som en kandidat..
 

forsell

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2012
Innlegg
1.450
Antall liker
592
Hei folkens,

Dette er mitt første innlegg på forumet, og nå trenger jeg hjelp fra dere :)
Jeg har for tiden følgende oppsett:
- Dali Zensor 1
- NAD D7050
- KEF sub

Men, nå er jeg på utkikk etter noe nytt da jeg ikke er helt fornøyd med dagens oppsett.
Daliene fungerer helt greit, men Jeg føler de blir litt blasse, og de blir rett og slett for lite liv i de når jeg hører på musikk.
Jeg holder for tiden til i en liten leilighet og jeg ønsker at de skal stå på tv-benken, så de kan ikke være bredere enn 19 cm.
jeg bruker de til film og er glad i de aller fleste sjangere (+ i boka hvis de kan håndtere metall og litt hardere rock).
Som regel så lener mine preferanser mer mot det varmere lydbildet.
Har sett på en hel rekke av høyttalere, men det er lett å gå seg vill.

Budsjettet som jeg har satt er 3500 - 4000.
Jeg er åpen for å kjøpe både brukt og nytt, så her er det bare å komme med gode forslag på hva dere anbefaler :)

Høyttalerne som jeg har sett på (ny og brukt):
- KEF Q150
- Monitor Audio Bronze 2 eller silver 50
- Dynaudio Emit M10
- B&W 685 S2
- B&W CM 1
- Elac Debut B5.2

Setter pris på alle tips og tilbakemelding! ;D
Er det noen grunn til att du ikke vurderer Dali igjen? Jeg tenker da spesielt på Dali Mentor 1.
 

forsell

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2012
Innlegg
1.450
Antall liker
592
I utgangspunktet hadde jeg anbefalt deg Dynaudio, men da er jeg redd forsterkeren din må byttes ut også. Av det mer lettdrevne slaget er Monitor Audio som du nevner, men de må du i hvert fall få hørt på før kjøp så du ikke synes de blir for lyse i klangen. Du bør selvfølgelig få hørt alle kandidater før kjøp. B&W er heller ikke spesielt lettdrevne og passer dessuten ikke veldig til hardrock. Elac er som Dynaudio tungdrevne.
Kef er greie å drive men er ikke akkurat høyttaleren for hardrock og kan også oppfattes som litt lyse i klangen.
 

forsell

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2012
Innlegg
1.450
Antall liker
592
Du kan ta en kikk på Dynaudio Excite 14 som er av de enkleste å drive fra Dynaudio.
 

Latentfreak

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.08.2012
Innlegg
315
Antall liker
291
Jeg har hatt B&W CM 1 (første generasjon), og angrer på at jeg solgte de. De hadde litt varme i seg, som du etterspør. Ikke nøytrale, men jeg synes de var deilige :) Årsaken til at jeg solgte var for å kunne spille høyere i relativt stor stue. I et mindre rom, eller uten behov for å spille veldig høyt så hadde jeg hatt de ennå... Merk at slike småhøyttalere ofte trenger litt kraft for å våkne, gjerne en god 100-watter.

PS: jeg synes CM1 funket godt også på svartmetall :)
 

Borstad

Medlem
Ble medlem
30.03.2020
Innlegg
11
Antall liker
0
Klipsch rp600?

Den slår i allfall meg som en kandidat..
Har vært inne på tanken angående Klipsch RP600, men denne blir litt utenfor budsjettet mitt.
Har du noen erfaringer med de litt billigere alternativene fra Klipsch? Typ RP-150M og RP-400M?
 

X-Cell

Lorden av Nord!
Moderator
Ble medlem
23.10.2006
Innlegg
10.202
Antall liker
8.965
Sted
Narvik
Torget vurderinger
11
Klipsch rp600?

Den slår i allfall meg som en kandidat..
Har vært inne på tanken angående Klipsch RP600, men denne blir litt utenfor budsjettet mitt.
Har du noen erfaringer med de litt billigere alternativene fra Klipsch? Typ RP-150M og RP-400M?
Dukker vel opp brukt i ny å ne.

Har hatt rp150m i limited edition.. Kan fint anbefales. Brukte en Tandberg troll på dem og det var moro som juling :)
 

Borstad

Medlem
Ble medlem
30.03.2020
Innlegg
11
Antall liker
0
Er det noen grunn til att du ikke vurderer Dali igjen? Jeg tenker da spesielt på Dali Mentor 1.
Har vært og hørt Oberon 1 - god lyd, men jeg savner noe mere. Kan være jeg forventer for mye, men tenkte jeg måtte høre med dere :)
Har sett noen få av Mentor 1 ligge på finn så disse må jeg sjekke mer rundt - har du noen erfaringer?
 

Borstad

Medlem
Ble medlem
30.03.2020
Innlegg
11
Antall liker
0
I utgangspunktet hadde jeg anbefalt deg Dynaudio, men da er jeg redd forsterkeren din må byttes ut også. Av det mer lettdrevne slaget er Monitor Audio som du nevner, men de må du i hvert fall få hørt på før kjøp så du ikke synes de blir for lyse i klangen. Du bør selvfølgelig få hørt alle kandidater før kjøp. B&W er heller ikke spesielt lettdrevne og passer dessuten ikke veldig til hardrock. Elac er som Dynaudio tungdrevne.
Kef er greie å drive men er ikke akkurat høyttaleren for hardrock og kan også oppfattes som litt lyse i klangen.
Takk for godt svar - notert! Jeg bor i Trondheim, så planen er å stikke innom de ulike Hifi-forretningene å høre før eventuelt kjøp. Prøvde ett par B&W 607 sammen med NAD D3045 på Hifi klubben, og han mente at dette skulle fungere fint (får naturligvis ikke utnyttet hele potensialet i høyttaleren).
 

Borstad

Medlem
Ble medlem
30.03.2020
Innlegg
11
Antall liker
0
Jeg har hatt B&W CM 1 (første generasjon), og angrer på at jeg solgte de. De hadde litt varme i seg, som du etterspør. Ikke nøytrale, men jeg synes de var deilige :) Årsaken til at jeg solgte var for å kunne spille høyere i relativt stor stue. I et mindre rom, eller uten behov for å spille veldig høyt så hadde jeg hatt de ennå... Merk at slike småhøyttalere ofte trenger litt kraft for å våkne, gjerne en god 100-watter.

PS: jeg synes CM1 funket godt også på svartmetall :)
Det var nettopp derfor jeg ble litt interessert i CM 1! Stua er ikke spesielt stor, og det blir svært sjeldent spilt veldig høyt (bor i blokk), derfor har jeg et lite håp om at forsterkeren kan hamle opp med disse.
 

gjomle

Overivrig entusiast
Ble medlem
18.01.2018
Innlegg
885
Antall liker
3.066
Sted
Kristiansand
Torget vurderinger
6
Mulig de trenger litt mer krefter for å virkelig blomstre, men er par Krix Equinox er virkelig gode musikkformidlere. Havner på brukten innenfor budsjett en gang i blant :)
 

X-Cell

Lorden av Nord!
Moderator
Ble medlem
23.10.2006
Innlegg
10.202
Antall liker
8.965
Sted
Narvik
Torget vurderinger
11
Jeg har hatt B&W CM 1 (første generasjon), og angrer på at jeg solgte de. De hadde litt varme i seg, som du etterspør. Ikke nøytrale, men jeg synes de var deilige :) Årsaken til at jeg solgte var for å kunne spille høyere i relativt stor stue. I et mindre rom, eller uten behov for å spille veldig høyt så hadde jeg hatt de ennå... Merk at slike småhøyttalere ofte trenger litt kraft for å våkne, gjerne en god 100-watter.

PS: jeg synes CM1 funket godt også på svartmetall :)
Det var nettopp derfor jeg ble litt interessert i CM 1! Stua er ikke spesielt stor, og det blir svært sjeldent spilt veldig høyt (bor i blokk), derfor har jeg et lite håp om at forsterkeren kan hamle opp med disse.
B&W kan fint rocke selv det sorteste der ute, men de trenger muskler.
Hadde B&W pm1 og de spilte som bare hjuling på alt mulig av musikk, også heavy :)
 

forsell

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2012
Innlegg
1.450
Antall liker
592
Er det noen grunn til att du ikke vurderer Dali igjen? Jeg tenker da spesielt på Dali Mentor 1.
Har vært og hørt Oberon 1 - god lyd, men jeg savner noe mere. Kan være jeg forventer for mye, men tenkte jeg måtte høre med dere :)
Har sett noen få av Mentor 1 ligge på finn så disse må jeg sjekke mer rundt - har du noen erfaringer?
Ja jeg har hørt mye på Mentor serien i årenes løp, og den er enda bedre enn Oberon 1 du hørte på, og den er ganske lettdreven. Og fungerer fint til hardrock, så har du sjansen til å få hørt de vil jeg anbefale det.
 

forsell

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2012
Innlegg
1.450
Antall liker
592
I utgangspunktet hadde jeg anbefalt deg Dynaudio, men da er jeg redd forsterkeren din må byttes ut også. Av det mer lettdrevne slaget er Monitor Audio som du nevner, men de må du i hvert fall få hørt på før kjøp så du ikke synes de blir for lyse i klangen. Du bør selvfølgelig få hørt alle kandidater før kjøp. B&W er heller ikke spesielt lettdrevne og passer dessuten ikke veldig til hardrock. Elac er som Dynaudio tungdrevne.
Kef er greie å drive men er ikke akkurat høyttaleren for hardrock og kan også oppfattes som litt lyse i klangen.
Takk for godt svar - notert! Jeg bor i Trondheim, så planen er å stikke innom de ulike Hifi-forretningene å høre før eventuelt kjøp. Prøvde ett par B&W 607 sammen med NAD D3045 på Hifi klubben, og han mente at dette skulle fungere fint (får naturligvis ikke utnyttet hele potensialet i høyttaleren).
Det kan fort være att noe av svaret ligger i å bytte til større forsterker også. Tester du Opticon 1 som ligner mest på Mentor 1 sammen med D3045 så kan du høre om du begynner å nærme deg ønsket resultat.
 
M

MarkusH

Gjest
Gode høyttalere til formålet er listet opp, jeg ville anbefale B&W 685 og Dali Mentor 1, jeg har hørt 685 på mye rock da en kompis har de og jeg har tidligere hatt Mentor 5 (liten gulvstående), til rock er disse to noen av de beste jeg har hørt. Og som sagt før her, de er litt varmere i klangen enn nøytrale. CM 1 kan godt hende også er gode, men de har jeg ikke hørt.
 

coolio

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2015
Innlegg
5.487
Antall liker
5.453
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Kali Audio Lp-6 ville vært mitt førstevalg for høyttalere under 4000 kr. Aktive monitorer av folka bak de barskeste JBL modellene. En Yamaha WXC 50 streamer/forforsterker med sub-ut, Kali Audio og den subben du har ville vært mer enn godt nok for meg til daglig bruk.
 

forsell

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2012
Innlegg
1.450
Antall liker
592
Jeg har hatt B&W CM 1 (første generasjon), og angrer på at jeg solgte de. De hadde litt varme i seg, som du etterspør. Ikke nøytrale, men jeg synes de var deilige :) Årsaken til at jeg solgte var for å kunne spille høyere i relativt stor stue. I et mindre rom, eller uten behov for å spille veldig høyt så hadde jeg hatt de ennå... Merk at slike småhøyttalere ofte trenger litt kraft for å våkne, gjerne en god 100-watter.

PS: jeg synes CM1 funket godt også på svartmetall :)
Det var nettopp derfor jeg ble litt interessert i CM 1! Stua er ikke spesielt stor, og det blir svært sjeldent spilt veldig høyt (bor i blokk), derfor har jeg et lite håp om at forsterkeren kan hamle opp med disse.
CM 1 er en meget god høyttaler men den krever stor forsterkeren hvis ikke låter den flatt og kjedelig.
 

GSi-Turbo

Hi-Fi interessert
Ble medlem
07.11.2009
Innlegg
91
Antall liker
36
Har hatt disse selv og de spiller utrolig stort og åpent, samtidig detaljert og med bra driv i bassen. Lettdrevne også slik at en middels stor forsterker holder i massevis i ei blokkleilighet. Bruker komme på tilbud av og til så kanskje vente til de ligger til 4000kr? Og kjøper du på komplett kan du høre på dem hjemme i 2mnd før du bestemmer deg om du beholder de, eller pakker dem i esken å returnerer dem kostnadsfritt tilbake (60 dager åpent kjøp)

https://www.komplett.no/product/839...ativhoeyttaler/klipsch-rp-160m-premiere-1-par
 

ropheim

Medlem
Ble medlem
15.11.2007
Innlegg
30
Antall liker
1
Har hatt disse selv og de spiller utrolig stort og åpent, samtidig detaljert og med bra driv i bassen. Lettdrevne også slik at en middels stor forsterker holder i massevis i ei blokkleilighet. Bruker komme på tilbud av og til så kanskje vente til de ligger til 4000kr? Og kjøper du på komplett kan du høre på dem hjemme i 2mnd før du bestemmer deg om du beholder de, eller pakker dem i esken å returnerer dem kostnadsfritt tilbake (60 dager åpent kjøp)

https://www.komplett.no/product/839...ativhoeyttaler/klipsch-rp-160m-premiere-1-par
Bare et tips:

Komplett.no har i disse korona-tider ikke 60 dager åpent kjøp. Kan være greit å vite om man kjøper og ikke blir fornøyd.

https://www.komplett.no/kampanje/109653/covid-19-informasjon-til-vaare-kunder
 
Sist redigert:

GSi-Turbo

Hi-Fi interessert
Ble medlem
07.11.2009
Innlegg
91
Antall liker
36
Ah ok, takk for den infoen. regner med trådstarter leser dette.
 

coolio

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2015
Innlegg
5.487
Antall liker
5.453
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Jeg har de Klipschene selv og kan vel si så mye som at de trenger EQ for å høres bra ut. De har en ganske markant stigning i frekvensresponsen oppover som gjør at man risikerer pågående/skarp lyd. Med god avstand til lytteposisjon samt at man unngår å peke diskanten for mye mot ørene kan det gå greit, men jeg må være såpass ærlig og si at det finnes en god del alternativer som er bedre.

Slik jeg forstår det på folk er de nye Elac Debut Reference DBR6 helt absurd gode høyttalere for 6000 kr, så dersom man har råd til å strekke seg litt kan disse være en innertier. Fikk enormt godt skussmål på Audio Science Review i går også.
 

Groove

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.08.2007
Innlegg
347
Antall liker
143
Er det noen grunn til att du ikke vurderer Dali igjen? Jeg tenker da spesielt på Dali Mentor 1.
Har vært og hørt Oberon 1 - god lyd, men jeg savner noe mere. Kan være jeg forventer for mye, men tenkte jeg måtte høre med dere :)
Har sett noen få av Mentor 1 ligge på finn så disse må jeg sjekke mer rundt - har du noen erfaringer?
Ja jeg har hørt mye på Mentor serien i årenes løp, og den er enda bedre enn Oberon 1 du hørte på, og den er ganske lettdreven. Og fungerer fint til hardrock, så har du sjansen til å få hørt de vil jeg anbefale det.
Dali Mentor 1

Denne lidt glemte højttaler har stået i skyggen af dens lillebror Dali Mentor Menuet. Og helt uberettiget, den er bedre på alle punkter: Diskanten har den rigtige Mentor bånd og dome hybrid og bassen der er dybere og mere magtfuld. med en 5" i stedet for en 4" enhed. 45-34.000Hz +/-3dB og 86dB/6 Ohm...kan klart anbefales...
 

Borstad

Medlem
Ble medlem
30.03.2020
Innlegg
11
Antall liker
0
Gode høyttalere til formålet er listet opp, jeg ville anbefale B&W 685 og Dali Mentor 1, jeg har hørt 685 på mye rock da en kompis har de og jeg har tidligere hatt Mentor 5 (liten gulvstående), til rock er disse to noen av de beste jeg har hørt. Og som sagt før her, de er litt varmere i klangen enn nøytrale. CM 1 kan godt hende også er gode, men de har jeg ikke hørt.
Dette kan jeg like! B&W 685, tenker du da på den første utgaven eller 685 S2?
Ser ut til at jeg må lese meg opp på Mentor 1 og se om jeg får hørt de noe sted :)
 

Borstad

Medlem
Ble medlem
30.03.2020
Innlegg
11
Antall liker
0
Det kan fort være att noe av svaret ligger i å bytte til større forsterker også. Tester du Opticon 1 som ligner mest på Mentor 1 sammen med D3045 så kan du høre om du begynner å nærme deg ønsket resultat.
Skal huske denne til neste gang jeg er på Hifi klubben! :)
 

Borstad

Medlem
Ble medlem
30.03.2020
Innlegg
11
Antall liker
0
Jeg har de Klipschene selv og kan vel si så mye som at de trenger EQ for å høres bra ut. De har en ganske markant stigning i frekvensresponsen oppover som gjør at man risikerer pågående/skarp lyd. Med god avstand til lytteposisjon samt at man unngår å peke diskanten for mye mot ørene kan det gå greit, men jeg må være såpass ærlig og si at det finnes en god del alternativer som er bedre.

Slik jeg forstår det på folk er de nye Elac Debut Reference DBR6 helt absurd gode høyttalere for 6000 kr, så dersom man har råd til å strekke seg litt kan disse være en innertier. Fikk enormt godt skussmål på Audio Science Review i går også.
Må rett og slett innom nærmeste utsalgssted og høre på Klipsch før jeg kan gjøre meg opp en mening rundt de. Har hørt fra flere at det kan være litt hit or miss.

Tror du de nye Elac høyttalerne kan komme til å fungere godt med NAD'en, eller blir den rett og slett for svak?
Faren min har Elac FS 78 koblet opp mot en Yamaha-forsterker, noe som gir svært god lyd spør du meg, så disse kunne ha vært interessant å fått sjekket ut.
Må strekke budsjettet litt, men hvis det fungerer så kan det være verdt det.
 

vrøvl

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.05.2009
Innlegg
943
Antall liker
308
Torget vurderinger
1
Monitor Audio Bronze 2 er bra høyttalere, underholdende i stilen, lette å drive for NAD'en, og portet i front som sannsynligvis gjør dem bedre egnet til plassering på TV-benk.

MA Silver 50 og Dynaudio Emit er bedre høyttalere under optimale forhold, men ikke på parametrene over.
 
Sist redigert:

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Borstad: Hadde du bare hatt et ti tusen kroner høyere budsjett..PMC DB1 Gold er imo tidenes beste sub-15 000 høyttalere. Men frykt ikke: Sjekk ut ACOUSTIC ENERGY AE100. Sjelden har tre tusen kroner levert SÅ mye i musikalsk øyemed...Ellers er det DEFINITIVT noe i å bytte amp her...Lån øre til Bladelius Tyr III når du kan..
 
M

MarkusH

Gjest
Gode høyttalere til formålet er listet opp, jeg ville anbefale B&W 685 og Dali Mentor 1, jeg har hørt 685 på mye rock da en kompis har de og jeg har tidligere hatt Mentor 5 (liten gulvstående), til rock er disse to noen av de beste jeg har hørt. Og som sagt før her, de er litt varmere i klangen enn nøytrale. CM 1 kan godt hende også er gode, men de har jeg ikke hørt.
Dette kan jeg like! B&W 685, tenker du da på den første utgaven eller 685 S2?
Ser ut til at jeg må lese meg opp på Mentor 1 og se om jeg får hørt de noe sted :)
Det er vel første utgave jeg har hørt, for det meste på en Harman Kardon HK3490, som var en kjempematch i mine ører. Spiste all rock, heavy osv uten problemer.
Mentor 1 har jeg trua på, de spiller noe varmere/mørkere enn de litt dyrere (mener jeg), jeg har også eid Helicon 400 og Mentor-serien er varmere/mørkere enn disse, til det bedre. ;)
 

Borstad

Medlem
Ble medlem
30.03.2020
Innlegg
11
Antall liker
0
Setter stor på alle tips og erfaringer - her var det mye nyttig!

Jeg må lage meg ei liste over de høyttalerne som dere anbefalte, også får jeg dra å høre på de forskjellige høyttalerne og finne ut av hvilke av de jeg liker best :cool:
 

cbarth1

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.08.2012
Innlegg
2.195
Antall liker
2.436
Sted
Arendal
Torget vurderinger
2
Liker ikke å anbefale det jeg har selv, ikke særlig objektivt, men er fristet til å anbefale Roksan Tr5s2...

Hadde tidligere Krix Equinox mk3, og hadde Vienna Acoustics Haydn Jubilee her samtidig med Roksan Tr5s2 før jeg bestemte meg.

Bånddiskant, og Peerless Nomex 5,5 bassmellomtone. Se test hos Rognlien. I forhold til den testen har jeg mistanke om at de ikke var 100% innspilt. Det tok laaang tid, med seriøs knørving før bassen kom skikkelig frem.

De er lettdrevne og kan spille seriøst høyt før de begynner å klage. Bra punch, men går ikke så veldig dypt.
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
OleLyttøye: Den Dynaudioen er ikke bare god, den er kilen på plassering og ekstra krevende på forsterkeri- det gjelder alt av passiv Dynaudio, det. Men gir du den det den skal ha, får du også MASSE igjen. Minimum der også: Tyr II eller III.:cool:

Borstad: Vil du prøve Dynaudio? Skaff deg en god forforsterker med XLRer, koble på et par Xeo 10...Jeg har passende pre stående til dem- bruk PM hvis du vil vite mer:cool:
 
M

MarkusH

Gjest
Bare et lite tips, hvis XTZ Spirit er noe i nærheten av (nærmest sagt) noe som helst annet fra XTZ, så glem det, da er de ikke varme i klangen. Jeg har/har hatt nærmest alle modellene, alle budsjett-modellene har jeg eid/eier fortsatt. ;)
 

MartinSandvik

Overivrig entusiast
Ble medlem
18.03.2008
Innlegg
742
Antall liker
435
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
8
Hva med JBL LS40. De har vært nede i 3500-4000 på brukten til tider (røverkjøp).

Skikkelig livlige høytalere.
Har hørt de med cambridge audio integrert / dp a1b og med parasound a21 (to forskjellige systemer). De vokser med skikkelig forsterkeri, men spiller overraskende bra selv med en enkel integrert.

--
Martin
 
Topp Bunn