Høyttalere Nye Avalon Tessaract til USD $300K estimert pris

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• _RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    18.000
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    ?...en 50-siders krangling som ingen egentlig er interessert i.
    Dette nettstedet som du driver, har du fått et inntrykk av at folk ikke er interessert i diskusjoner/krangling her? ;)
    Du må legge mer klart i dagen hva som er ok og ikke.

Med det spennet du har i medlemmer så er et par høyttalere som koster millioner og som noen er villig til å kjøpe uhørt garantert å skape diskusjon!
    Jeg tror de låter like vidunderlig fint som de ser uhorvelig fælt ut. Take me to your leader.

Nusse

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.04.2010
    Antall liker
    174
    Jeg slutter meg 100% til RoDa innlegg. Hifi sentralens forum blir for meg mer og mer uinteressant når det skal være krangling og tildels drittslenging.
    Det må være lov å diskutere kabler uten at div. personer skal ødelegge trådene med sine mildest talt særpregede utsagn.
    Det må være lov å fortelle at man har tenkt å kjøpe hifi-komponenter i millionklassen uten å møte den type reaksjoner som en del legger for dagen i denne tråden. Jeg har på ingen måte kjøpt komponenter i tilnærmet denne prisklassen, men jeg gleder meg med de som gjør det.

Høvdingen og moderatorene bør avgjort stramme mye, mye mer inn i slike tilfelle som de ovennevnte, hvis ikke vil Forumet bli uinteressant for flere og flere.

C

cruiser

Gjest
    Hvis ikke man kan diskutere pro/cons og kost/nytte på highend som roysen allerede har, eller under bestilling eller som han vurderer så er det ikke mye highend å diskutere.

R

Roysen

Gjest
    Grintebiterne er vel de som ikke klarer å se på at andre realiserer sine drømmer uten å prøve å tvinge sine egne synspunker og rammebetingelser ned over hodet på de. Hvorfor mener du at det er nødvendig for deg å måtte påpeke hva du synes om mine valg og kjøp? Det er jo totalt uinteressant for andre enn deg selv hva du mener at andre skal ha råd til og ikke råd til. Det kan dog være folk som har interesse av utstyr som pusher grenser. Det bør sånne som deg respekere uten å gjøre tråder til rene offentlige toaletter.

Jeg er enig. Høvding og moderatorere er nødt til å gjøre noe med regelverkte for å snu denne retningen dersom HFS fortsatt skal være et møtested for hifi interesserte og ikke får kranglefanter. Hvor mye bidrar disse personene med egentlig bortsett fra å urinere i diverse tråder. Absolutt ingenting.

Jeg mener forøvrig at dersom det skal være et diskusjonstema hvilken kost/nytte man har av et produkt noen kjøper, bør det også være lov å diskutere hvilken kost/nytte diverse medlemmer har på forumet.

I mine øyne bidrar du ikke med noe og forumet hadde vært et betydelig bedre sted uten deg.

Mvh
    Roysen

Sist redigert:

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    DAAD reklameres som bassfeller fra produsenten. Og de skal diffusere høyere frekvensene. Men de gjør nok ingenting av delene spesielt godt.
    Acustica Applicata
    Hva er det de gjør?
    Med en sylinder front så vil de fungere som en slags poly diffusor. Men ideelt sett bør poly diffusorer være mye større. Poly diffusorer er dessuten en ganske simpel diffusor og noe man primært brukte i pro sammenheng før mer avanserte QRD diffusorer kom på banen.

Som bassfeller er de oppgitt som er bredbåndsfelle. Da antar jeg at de bruker skumgummi e.l. inni. Mulig de kombinerer det med en vinyl membran e.l. for å øke dempingen nedover i frekvens. Skal effekten være god i en bredbåndsfelle, så kreves det derimot størrelse. Disse blir altfor små til å ha høy effektivitet. En bredbåndet sylinder fungerer dessuten ikke like bra som en trekant eller kloss som vil dekke hele hjørnet.

Har vært med og målt effekten av en DAAD vs. en tykk rockwool absorbent til noen hundrelapper i et rom. Der hadde rockwool absorbenten betraktelig bedre effekt i bassen.

C

cruiser

Gjest
    Heh, du starta en tråd om en høytaler, ikke en "jeg realiserer mine drømmer" tråd, da får du jammen ta deg sammen og tåle at høytaleren blir diskutert, på godt og vondt.

R

Roysen

Gjest
    Heh, du starta en tråd om en høytaler, ikke en "jeg realiserer mine drømmer" tråd, da får du jammen ta deg sammen og tåle at høytaleren blir diskutert, på godt og vondt.
    Jeg svarte på dette innlegget fra deg som ikke på noen måte handler om noen høytaler på generelt grunnlag. Det er et innlegg som direkte omhandler meg og inneholder regelbrudd i tillegg. Men det er klart, er man så handikappet i personlighet og uttrykksform at man føler behovet for å kritisere andre for hvordan de bruker sine penger og i tillegg komme med personangrep kan man kanskje ikke vente annet.

Mvh
    Roysen

R

Roysen

Gjest
    I og med at ingen gjør noe med det bør man kanskje gå i seg selv istedenfor å mene at alle andre tar feil :)
    Jeg tar feil når jeg begynner å skrive om en høytaler og deretter forteller at jeg vurderer å kjøpe den før det så hagler med personangrep fordi noen indignerte medlemmer i krigshumør fra en kabeltråd ikke klarer å "vinne" argumentasjonen i den tråden? Den som begynte å gnåle i denne tråden var faktisk du.

Mvh
    Roysen
    Feil, det ble ropt etter moderering og sensur når det ble satt apørsmålstegn til din mulige nye høyttaler. Merkelig at det aldri blir noen krangel når svakheter blir påpekt , evt spurt etter spesifikasjoner til produkter i midfi segmentet. Det skjer næmlig hele tiden. Når enten produkter koster millioner, eller du har det evt begg så er det fyfy. Til og med når det dreier seg om skikkelig dyre produkter som inneholder billige dvd spillere
    Mye bakgrunnstøy her nå.

Tror jeg fortsetter med trådens tema i stedet jeg. Tesseract inneholder altså 4x 15" bass elementer med 2500W intern bassforsterker i hver høytaler. Jeg ser frem til å finne ut om den bassresponsen er for mye for stua mi eller om jeg må flytte høytalerne ut Samtidig er jeg litt usikker på hvilke forsterkere som skal benyttes sammen med disse høytalerne. Det går rykter om at Dan D'Agostino skal lage en ny super forsterker fra sitt nye selskap Master Audio Systems. Dette kunne være av interesse.

Mvh
    Roysen

Sist redigert:
    L

larkus

Gjest
    Det gikk to dager fra Roysen første gang hørte om og så bilder Avalon Tesseract, til det ble bestemt at de skulle ha permanent opphold i "residens Roysen".
    Ikke så mye tidligere opplyste Roysen at når Magico og resten av utstyret som er bestilt kom på plass, så var han i mål og drt skulle være slutt på oppgraderinger.

Dette virker som et alvorlig tilfelle av "må ha følelse", og virker lite gjennomtenkt. Da må han tåle at det stilles kritiske spørsmål.

Det ser dessuten ut som Roysen forventer og godtar bare skryt og skulderklapping når han starter slike anleggstråder.
    Kritiske spørsmål og lignende blir møtt med krav om stenging av tråd, trussel om utmelding og krav om steinhard moderering/sensur i tråden.

mvh
    larkuz
    Det du skriver her stemmer ikke.

Mvh
    Roysen
    Sitat fra tråden "Roysens stueanlegg", skrevet 4 dager før denne tråden ble startet.

"Når jeg leser Larkuz innlegg tror jeg først jeg skal redegjøre for mine tanker rundt dette anlegget. Jeg har planer om tre anlegg. Mitt håp er at de på hver sin måte skal være så kompromissløse som jeg evner å gjøre de basert på den lyden jeg vil ha og på mine prioriteringer. Jeg har ingen visjoner om eller noe ønske om noen pissekonkurranse med andre om hva som er best. Best er et absurd ord i denne sammenhengen rent bortsett fra sammenlignet med egne prioriteringer. De passer nødvendigvis ikke for andre og bør derfor ikke sammenblandes med andre anlegg som er basert på andre prioriteringer og synspunkter.

Jeg har brukt en del tid og penger på å lære det jeg vet nå og ønsker basert på det å dra disse tre anleggene til det ultimate jeg kan i forhold til min smak slik at anleggene ikke vekker oppgraderingskløe i nevneverdig grad i fremtiden.

Dette er altså et ærlig forsøk på å sette sammen mitt siste anlegg som ikke skal oppgraderes i fremtiden.

Stueanlegget vil være det anlegget av de tre som har størst begrensninger fordi det er en stue. Begrensningene går mest på størrelse, og utseende. Det vil derfor få størst innvirkning på valg av akustisk tilpasning, lytteposisjon- og høytaler-plassering, størrelse på høytalere og forsterkere og generelt på utseende. Jeg har likevel et håp om at planene gjør at jeg kommer i mål med ønsket om et ultimat anlegg etter egen smak som ikke trenger oppgradering for å holde meg tilfreds med at jeg har nådd dette målet også i fremtiden.

Mvh
    Roysen"

R

Roysen

Gjest
    Sitatet er 100% korrekt og jeg står fremdeles for det. Poenget du ikke har fått med deg selv om det står i sitatet er at jeg jobber med mer enn et anlegg. Avalon Tesseract vil ikke få noe med det anlegget å gjøre.

Mvh
    Roysen

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Det er en uke siden vi mistet en av de aller hyggeligste og hjelpsomme medlemmene våre. En mann som sto for forbrødring, hjelpsomhet, kjærlighet til musikken og tilstedeværelse. Som så mange har påpekt hadde JanR aldri et vondt ord å si om noen, og var en av de største garantistene for et produktivt og hyggelig forum.Men tannløs var han aldri.
    Jeg synes hver og en av oss som fremdeles gidder å henge her, burde gå i oss selv og gjøre ære på JanR og hans minne ved å forsøke å gjeninføre folkeskikk, hjelpsomhet og det "å være ute i godt ærend" her inne. Det ville være i hans ånd, og en betimelig måte å minnes ham på.

Tastatourettes, mugne oppgulp, misunnelse, mistro, hersketeknikker og annet tjafs er det mer enn nok av.

Folkeskikken derimot, har åpenbart dårlige kår.

Sist redigert:

pekaill

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.10.2011
    Antall liker
    1.185
    Sted
    Averøy
    Torget vurderinger
    5
    Jeg er vel ikke særlig begeistret for tonen til Roysen i kabelkrangelen, men la nå mannen være litt i fred når han skriver om sitt høyttalerkjøp. La ham nå få dem i hus, og kutt ut drittkastingen her. For alt det er verdt: Lykke til med kjøpet, og håper de svarer til forventningene!

Hilsen en som spiller i femtedivisjon, og koser meg med det:)

eddie1

Banned
    Ble medlem
    02.10.2006
    Antall liker
    727
    Torget vurderinger
    8
    Hei Roysen hev deg over dette! Ren missunnelse...

Kjetil_M

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.08.2006
    Antall liker
    1.989
    Sted
    Bergen
    Kudos til deg Roysen. Utrolig spennende dette.
    Kunne godt tenkt meg å hørt disse! Skal jeg i dine trakter en gang må jeg få tatt meg en tur innom deg!

ha en fortsatt fin søndag alle sammen.

mvh
    Kjetil

JackX

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2002
    Antall liker
    1.383
    La det ligge Roysen...Ignorans er den beste dominans... :)
    Det har du nok rett i. Det som irriterer mest her er vrangviljen hos de som driver dette offentlige toalettet til å gjøre noe med det.

Mvh
    Roysen

Hvis man befinner seg på et offentlig toalett som ikke faller i smak - da forlater man det! Det har du jo gjort før - men kom kravlende tilbake etter en stund. Måtte du på toalettet?
    1) Ved å bruke dette forumet aksepterer du at du ikke poster innlegg som er usanne, tvilsomme, unøyaktige, eller er egnet til å krenke, trakassere eller fornærme enkeltindivider, grupperinger eller nasjonaliteter. Vanlig Netikette gjelder med tanke på språkbruk, holdninger og atferd i din omgang med HFS, andre medlemmer og grupper som helhet. Brukere som ser ut til å provosere og/eller kverulere uten å bidra med noe som helst konstruktivt vil bli utestengt.

---------
    KjellR
    Har du i det hele tatt lest reglementet her på HFS?

C

cruiser

Gjest
    Bortsett for at dette ikke er en tråd om roysens anlegg, men om en ny høyttaler, da burde det være åpent for at det kan komme kommentarer som "den hadde jeg ikke kjøpt" eller "den er overprisa/dyr"

R

Roysen

Gjest
    Bortsett for at dette ikke er en tråd om roysens anlegg, men om en ny høyttaler, da burde det være åpent for at det burde komme kommentarer som "den hadde jeg ikke kjøpt" eller "den er overprisa/dyr"
    Holder man seg til å uttale seg om høytaleen er det vel helt greit. Det ser det ut som du har store problemer med.

Mvh
    Roysen

roger

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.03.2002
    Antall liker
    472
    Sted
    Nøtterøy
    Bortsett for at dette ikke er en tråd om roysens anlegg, men om en ny høyttaler, da burde det være åpent for at det kan komme kommentarer som "den hadde jeg ikke kjøpt" eller "den er overprisa/dyr"
    Hvordan vet du det. Det er vel ingen som har hørt denne høyttaleren ennå. Dyr er den utvilsomt, men vi har som kjent forskjellig tykkelse på lommeboka.
    Roger

Lynvingen

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.01.2010
    Antall liker
    302
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    5
    Trist å se så mange tråder bli ødelagt av krangler og tull.

Jeg tror vi alle må gå i oss selv blandt og tenke om man hadde sagt det samme om personen sto foran seg?
    Dette med i overkant ivrig språk og personangrep er dessverre noe som ikke er unikt på dette forum, men det burde selvsagt ikke være slik.

Bruk sundt bondevedt og la folk som har muligheter til å realisere drømmene sine uansett stort eller lite budsjett.

Lynvingen

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.01.2010
    Antall liker
    302
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    5
    Det er vel opplagt at cruiser ønsker å provosere ytterligere med en slik kommentar. Han har da vel ikke interesse av å diskuere hvor stygg den er. I så fall venter jeg fottsatt på at han skal begynne å diskutere det.

Mvh
    Roysen
    Personlig syntes jeg den så vanvittig stilig og modernistisk ut.
    To skulpturer som i tillegg spiller musikk i finstua hadde ikke gjort saken verre.

At den sannsynligvis er blant det beste som kan kjøpes for penger gjør heller ikke noe.

Hadde mitt budsjett tillatt det hadde jeg bestilt på flekken...

Høvdingen

The big chief
    Administrator
    Ble medlem
    01.01.2001
    Antall liker
    6.441
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har fjernet en rekke innlegg i denne tråden, og jeg gjør oppmerksom på at personangrep aldri er tillatt.

Jeg forventer at videre diskusjon foregår på et saklig nivå, og hvis noen føler behov for å gå til ytterligere personangrep blir straffepoeng tildelt.

Mvh
    Høvdingen

Norcane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2005
    Antall liker
    309
    Sted
    Tomter
    Torget vurderinger
    35
    Sånne negative diskusjoner oppstår alltid grunnet folks begrensede objektive forutsetninger og innsikt. Bare i tråden her kommer det jo frem at man ikke selv skjønner hvorfor noen kan bruke så mye penger på en høytaler!! Har selv venner/kollegaer/bekjente som ikke skjønner bæret av at jeg kan være i stand til å kjøpe en høytaler til veiledende 55000kr spesiellt også når du får like bra lyd til en brøkdel! Rart at man skal være så negativ til ting man ikke forstår selv!
    Bare sunt hvis man er uenig og diskuterer, men å kritisere folk med de kjøp en foretar seg grunnet pris blir bare for dumt. Uansett alder man er i!
    Er lei av all den j..... kranglinga i tråder som begynner veldig bra og er særdeles spennende før en eller annen, gjerne en gjenganger, saboterer ved å bevisst provosere. Og da har vi det gående. Er desverre slik at også mange av de "edruelige" her inne som går rett ifella! Som nevnnt skulle jeg også ønske at det ble strengere sensur her inne noe som ville bidra til mer seriøse tråder osv.

R

Roysen

Gjest
    Den så veldig modernisitsk ut i utformingen. Lurer veldig på hvordan den lyder.

Welcome to Avalon Acoustics

Edit: En liten skriveleif der. Den heter selvsagt Tesseract.

Mvh
    Roysen

Har du bilder/tegninger av høyttalern fra andre vinkler? Vet du hva slags elementer som brukes og str?
    Avalon_Tesseract_1.jpg

Avalon_Tesseract_2.jpg

4x 15" low Q hi Bl subwoofers - Isobaric transmission line
    1x 11" Ceramic/Honecomb underhung VC midbass
    1x 4,5" Ceramic underhung VC midrange
    1x 0.78" Diamond VC tweeter
    2500W internal bass amplifier
    16Hz - 50KHz (+/- 1db)
    Efficiancy 92.5db
    Nominal impedance 5 Ohm (minimum impedance 4.6 Ohm)

Mvh
    Roysen

Sist redigert:

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Antall liker
    2.739
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Takk for bildene Roysen. Det var visst noen her på HFS som mente at høyttalerne lignet på Ku Klux Klan. Jeg kan se poenget, men ut over det synes jeg de er vakre.

Roysen, jeg er litt nysgjerrig på hva de veier. Vet du noe om det?

R

Roysen

Gjest
    193cm høyde
    74cm bredde
    Dybde står ikke oppgitt, men jeg antar at den er den samme som bredden.
    300kg pr stk.

Mvh
    Roysen

Sist redigert:

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.180
    Torget vurderinger
    4
    Jeg synes de ser skikkelig barske ut, sannsynligvis ikke verdens mest konevennlige design men det er iallfall 2 stk spennende "skulpturer".

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    21.098
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Jeg regner med at disse vil låte himmelsk sammen med dCS Vivaldi. Hvilken forsterker tenker du bruke?

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Antall liker
    2.739
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    R

Roysen

Gjest
    Dette med forsterker er noe uvisst. Dan D'Agostinis Master Audio Systems skal komme med en ny super forsterker. Det høres fristende ut. dCS Vivaldi vil nok spille i et annet system.

Mvh
    Roysen

R

Roysen

Gjest
    roysen; Har du vurdert noen gang Focal sin Utopia serie? Focal Grande Utopia EM, the best hifi loudspeaker in the world? High end loudspeakers
    Og tydeligvis hvorfor det ikke ble denne? nesten høy WAF faktor også:) Vurderte selv Diablo en periode..
    Vel, de høytalerne der, samt Wilson XLF, German Physiks Emperor, Kharma Exquisite Classic, Lansche Audio Model Model 8.1 og Verity Audio Montsalvat har vært vurdert. Av ulike grunner har alle disse blitt valgt bort.

Mvh
    Roysen

roger

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.03.2002
    Antall liker
    472
    Sted
    Nøtterøy
    Kos deg med det du velger av utstyr til å matche disse høyttalerne. Hadde vært moro å høre det du trekkker i hus etterhvert. Bare overse de som bare disser deg. De mangler midler og er misunnelige for at noen tar den helt ut.
    Selv har jeg valgt en annen vei, nemlig rør og hønn, men jeg vet at det er flere veier til godlyd.
    Roger

Norcane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2005
    Antall liker
    309
    Sted
    Tomter
    Torget vurderinger
    35
    Skjønner at det tydeligvis har blitt diskutert før. Bra med grundig research hos flere leverandører. Har selv ikke vært så flink til det:)

roysen; Har du vurdert noen gang Focal sin Utopia serie? Focal Grande Utopia EM, the best hifi loudspeaker in the world? High end loudspeakers
    Og tydeligvis hvorfor det ikke ble denne? nesten høy WAF faktor også:) Vurderte selv Diablo en periode..
    Vel, de høytalerne der, samt Wilson XLF, German Physiks Emperor, Kharma Exquisite Classic, Lansche Audio Model Model 8.1 og Verity Audio Montsalvat har vært vurdert. Av ulike grunner har alle disse blitt valgt bort.

Mvh
    Roysen

L

larkus

Gjest

Mvh
    Roysen
    Hvorfor ikke denne
    Exquisite Extreme Grand Limited | KHARMA
    Med en pris på 540 000,- USD må den jo være omtrent dobbelt så god som Tesseract.

Firer du på kravene og går for versjonen uten "limited"-stempelet koster den bare 410 000 USD. Men da ryker nok også noe av magien i lydbildet, vil jeg anta:)

Dette innlegget finner jeg nokså unødvendig, og bærer preg av å være "spydig". Vær vennlig og frastå fra slike kommentarer i fremtiden. Mvh Høvdingen

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn