Nye AT pickups; Drastiske endringer i sporingsvekt. Hvorfor?

obermayer

Medlem
Ble medlem
24.02.2013
Antall liker
0
Vekten er økt med over ett gram i den nye serien for samtlige stifter.
Selv toppmodellen sporer nå på minimum 1.8g, der den tidligere lå på 0,75g for feks. AT150MLX.
Tilsynelatende mye av den samme slipingen og materialer i kantilever.

Som som kan belyse dette emnet utover lett stue-synsing?

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Antall liker
1.176
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
76
Litt av forklaringen ligger nok i at såkalte "ulm"-ultra-low-mass tonearmer ikke er det hotteste på markedet. Med slike, var en avhengig av et super-mykt nåle-oppheng.

L

larkus!

Gjest
Litt pussig at pickuper med nøyaktig samme nålesliping, samme vta og samme "compliance" som de gamle modellene, plutselig skal ha høyere nåletrykk. AT-pickupene er generellt forholdsvis "stive i nåleopphenget. Kanskje de rett og slett fant ut at de anbefalte for lavt nåletrykk på de gamle modellene? Kanskje jeg skal øke nåletrykket på min AT440mlb fra de anbefalte 1,4 gram til 2 gram og høre hva som skjer?

Sist redigert:

obermayer

Medlem
Ble medlem
24.02.2013
Antall liker
0
Litt av forklaringen ligger nok i at såkalte "ulm"-ultra-low-mass tonearmer ikke er det hotteste på markedet. Med slike, var en avhengig av et super-mykt nåle-oppheng.
Hmm Cobra2, interessant!
Da tenker jeg to ting;
1: ettersom gummi (eller det petroleumsbaserte produktet under samme navn) er ferskvare, er ikke et veldig mykt oppheng "bærekraftig"?
2: materialhensyn/"conflict minerals"? er det kommet BEDRE alternativer pga ny utvikling? Slik Kinesisk magnetteknologi har bragt tilbake rimelige båndmikrofoner på markedet osv?

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.411
Torget vurderinger
2
Selv toppmodellen sporer nå på minimum 1.8g, der den tidligere lå på 0,75g for feks. AT150MLX.

Har aldri kjørt min AT150MLX på 0,75. Ca. 1,70 har jeg på den, så det er ikke så langt unna de nye.

Sst

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.11.2015
Antall liker
471

Har aldri kjørt min AT150MLX på 0,75. Ca. 1,70 har jeg på den, så det er ikke så langt unna de nye.
Støtter dette. Har en AT150Sa, som ikke funker hos meg på 1.0g. Jeg kjører den på ca 1,6g. Finnes det i det hele tatt PU'er som sporer på 0,75g? Selv svindyre PU'er som Lyra Atlas og Ortofon Anna anbefales på hhv 1,7 og 2,6g.

obermayer

Medlem
Ble medlem
24.02.2013
Antall liker
0
Hva dere personlig trives med i heimen på alle mulige kårny platespillere er jo ikke så relevant her, det interessante er jo det Cobra2 er inne på, som handler om materialer, supply-chains, produksjonsmetoder osv..

Sst

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.11.2015
Antall liker
471
Hva dere personlig trives med i heimen på alle mulige kårny platespillere er jo ikke så relevant her, det interessante er jo det Cobra2 er inne på, som handler om materialer, supply-chains, produksjonsmetoder osv..
Skjønner det. Poenget var å si at det kanskje ikke er pickupene som har forandret seg så mye, men at AT muligens har endret sin anbefaling fordi den gamle var lite kurant i de fleste oppsett. AT150Sa var bare to år gammel, og ble tilsynelatende erstattet av en bortimot identisk PU med nytt navn, for å få alle modeller inn i samme seriebetegnelser. Jeg tviler på om man finner forklaringen på endrede spesifikasjoner fra AT150Sa til VM750SH i supply chain, produksjonsmetoder o.l. Jeg bare mente at det er en vel så sannsynlig forklaring at AT så at deres anbefalinger var lite kurante i mange oppsett.

Mange som kjøper en ny PU (særlig nå som det er ninylrevival) er ikke eksperter med lang erfaring. Å anbefale 0,75g eller 1,0g vil for veldig mange kunder lede til et dårlig resultat.
Hos meg fungerte ikke anbefalingen når jeg monterte den i en SL-1200. Når AT selger ferdig monterte PU'er på headshell, så tilpasser de faktisk overheng til nettopp SL-1200 (og ATLP120) spesifikasjoner, så dette er ikke "alle mulige kårny platespillere".

W

WayAhead

Gjest
Kjenner ikke denne aktuelle pickupen men vil anta at den blir mer "forgiving" med høyere stifttrykk.

Bruker selv en ADC ZLM (MM) fra 1977/78 hvor anbefalt stifttrykk oppgis som følger: "Tracking force: 0.5 - 1.25 g ± 0.25 g". Som et bra snitt mht forskjeller i vinylplaters - åpenbare produksjonforskjeller "of the day", pga platenes forskjellige, slittasje/bruk osv har jeg endt rundt 1,25 - 1,4 da funker det bra "all round"

Mitt inntrykk med denne PU er at om en reduserer stifttrykket nedover blir diskanten mer fremtredende, høyere stifftrykk gir mer "rocka/bluesa" lydinntrykk men kanskje litt tammere likevel. Ikke så åpent lydbilde.

My 5 eurocentavos...

obermayer

Medlem
Ble medlem
24.02.2013
Antall liker
0
Skjønner det. Poenget var å si at det kanskje ikke er pickupene som har forandret seg så mye, men at AT muligens har endret sin anbefaling fordi den gamle var lite kurant i de fleste oppsett.
Mange som kjøper en ny PU (særlig nå som det er ninylrevival) er ikke eksperter med lang erfaring. Å anbefale 0,75g eller 1,0g vil for veldig mange kunder lede til et dårlig resultat.
Hos meg fungerte ikke anbefalingen når jeg monterte den i en SL-1200. Når AT selger ferdig monterte PU'er på headshell, så tilpasser de faktisk overheng til nettopp SL-1200 (og ATLP120) spesifikasjoner, så dette er ikke "alle mulige kårny platespillere".
Det er et poeng der ja, at de sikrer seg mot brukerfeil med litt tyngere sporing. Men diff'en er allikevel såpass at de må ha gjort andre endringer også eller hva`?
Har selv AT stifter og andre på 1200 og 1210(mk5) og jeg har faktisk gode opplevelser med sporing under ett gram. Kan røpe at hvis dere hører på reissues av Norsk musikk fra 70-tallet er noen av dem overført med nettop denne riggen.

Z

Zomby_Woof

Gjest
Synes det høres merkelig ut at de skulle ha endret anbefalt nåltrykk uten at det samtidig er gjort endring av konstruksjonen.

Økende nåltrykk vil komprimere en ellers lik fjær mer, sånn at cantilever presses mer opp mot pickuphuset, og dermed endrer pickupens VTA og SRA. Dette kan være nokså ubetydelig med en sfærisk eller moderat elliptisk nålslipning, men på de mer påkostede og skarpere slipingene, så vil det bære ganske galt avsted.

ChrisAndre

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.09.2013
Antall liker
1.563
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
15
Litt pussig at pickuper med nøyaktig samme nålesliping, samme vta og samme "compliance" som de gamle modellene, plutselig skal ha høyere nåletrykk. AT-pickupene er generellt forholdsvis "stive i nåleopphenget. Kanskje de rett og slett fant ut at de anbefalte for lavt nåletrykk på de gamle modellene? Kanskje jeg skal øke nåletrykket på min AT440mlb fra de anbefalte 1,4 gram til 2 gram og høre hva som skjer?
Jeg fikk best lyd på 1,8g:)

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Antall liker
1.176
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
76
I ULM-tidene, skulle alt være fjærlett, enten det fungerte eller ikke. Og som ofte, er reklamen vs real-world 2 forskjellige ting...
Og selv om en god AT, Empire eller ADC sporet greitt på under et gram, var det absolutt ingen fordeler med det, tvert om viser det seg at slitasje både på stift og vinyl er mindre ved øvre anbefalte stifttrykk. Noe som ikke var fullt forstått eller akseptert på 70-tallet...

L

larkus!

Gjest
Har hatt denne pickupen i et par år. Den er og blir for lyst klingende og hissig i høyfrekvensen etter min smak med AT sin anbefalte belastning.
Selv på 32kOhm inngangsimpedans synes jeg den låter for lyst, selv om diskanten dempes litt.

obermayer

Medlem
Ble medlem
24.02.2013
Antall liker
0
Har hatt denne pickupen i et par år. Den er og blir for lyst klingende og hissig i høyfrekvensen etter min smak med AT sin anbefalte belastning.
Selv på 32kOhm inngangsimpedans synes jeg den låter for lyst, selv om diskanten dempes litt.
Er ikke b-stiften uansett ansett å være spissere en mla?

obermayer

Medlem
Ble medlem
24.02.2013
Antall liker
0
I ULM-tidene, skulle alt være fjærlett, enten det fungerte eller ikke. Og som ofte, er reklamen vs real-world 2 forskjellige ting...
Og selv om en god AT, Empire eller ADC sporet greitt på under et gram, var det absolutt ingen fordeler med det, tvert om viser det seg at slitasje både på stift og vinyl er mindre ved øvre anbefalte stifttrykk. Noe som ikke var fullt forstått eller akseptert på 70-tallet...
Hvordan funker det, hvis trykket er mindre?

Topp Bunn