Nybegynner skal kjøpe seg stereo.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Norum

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.07.2006
    Innlegg
    582
    Antall liker
    5
    Nei har ikke fått gjort det, det skal jeg gjøre i morgen tidlig. Angående triangel, var vel egentlig finishen jeg jeg falt for. Nå har jeg fått øynene opp for densen, hørt den mange ganger og den låter jo bra, men der er jeg igjen veldig usikker på høytalere som kan passe og jeg gidder ikke å dra på oslohificenter og be om en demo. Har aldri fått bra service når jeg har vært der.
     

    motoren

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    23.998
    Antall liker
    39.138
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    triangel og densen??er redd den kombinasjonen blir litt tynn i bunnen
    densen har jo en lys lydsignatur og det er vel en del som har måtte ty til sub for å få triangel til å spille bra i bunn?
    var bare en tanke,men mulig det går bra.

    mvh
     

    Norum

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.07.2006
    Innlegg
    582
    Antall liker
    5
    Var det jeg tenkte meg, men skal få sjekket prisen på xindaken som hifihuset selger brukt. Så jakten fortsetter....
     
    O

    OldBoy

    Gjest
    Norum skrev:
    Nei har ikke fått gjort det, det skal jeg gjøre i morgen tidlig. Angående triangel, var vel egentlig finishen jeg jeg falt for. Nå har jeg fått øynene opp for densen, hørt den mange ganger og den låter jo bra, men der er jeg igjen veldig usikker på høytalere som kan passe og jeg gidder ikke å dra på oslohificenter og be om en demo. Har aldri fått bra service når jeg har vært der.
    Har du prøvd å kle deg som en vellyket, ung aksjemegler?

    :) :) :)

    Tydeligvis delte meninger om Densen her. Jeg mener at Densen er korrekt eller nøytral. Ikke varm, mørk, fyldig, eller noe sånt. Densen jukser ikke.

    Hvis en høyttaler ikke går dypt i bassen eller spiller fyldig med Densen, er det fordi høyttaleren ikke går dypt i bassen eller spiller fyldig. En del forsterkere kan muligens lure en lytter til å tro at det er en rumlende bass der, eller mer fylde enn det som egentlig er der, men personlig blir jeg sliten av å høre på slikt. Med hensyn til klang, er det forøvrig ikke bare forsterkeren som spiller inn, men også signalkilde og akustikk.

    Jeg har allerede nevnt ProAc og Patos, som jeg har hørt fungere bra med Densen. Audiovector og Epos er også nevnt tidligere i denne tråden. Tilføyer bare i denne forbindelse at jeg har hørt Audiovector M3 Signature sammen med Densen, en helt utmerket kombinasjon.
     

    Norum

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.07.2006
    Innlegg
    582
    Antall liker
    5
    OldBoy skrev:
    Norum skrev:
    Nei har ikke fått gjort det, det skal jeg gjøre i morgen tidlig. Angående triangel, var vel egentlig finishen jeg jeg falt for. Nå har jeg fått øynene opp for densen, hørt den mange ganger og den låter jo bra, men der er jeg igjen veldig usikker på høytalere som kan passe og jeg gidder ikke å dra på oslohificenter og be om en demo. Har aldri fått bra service når jeg har vært der.
    Har du prøvd å kle deg som en vellyket, ung aksjemegler?

    :) :) :)

    Tydeligvis delte meninger om Densen her. Jeg mener at Densen er korrekt eller nøytral. Ikke varm, mørk, fyldig, eller noe sånt. Densen jukser ikke.

    Hvis en høyttaler ikke går dypt i bassen eller spiller fyldig med Densen, er det fordi høyttaleren ikke går dypt i bassen eller spiller fyldig. En del forsterkere kan muligens lure en lytter til å tro at det er en rumlende bass der, eller mer fylde enn det som egentlig er der, men personlig blir jeg sliten av å høre på slikt. Med hensyn til klang, er det forøvrig ikke bare forsterkeren som spiller inn, men også signalkilde og akustikk.

    Jeg har allerede nevnt ProAc og Patos, som jeg har hørt fungere bra med Densen. Audiovector og Epos er også nevnt tidligere i denne tråden. Tilføyer bare i denne forbindelse at jeg har hørt Audiovector M3 Signature sammen med Densen, en helt utmerket kombinasjon.
    Hehe, nei har vel egentlig ikke det, men jeg går heller ikke rundt som en boms, men de er bare generelt grinete der når det kommer en 20 åring inn og skal kjøpe anlegget. Blir møtt med et blikk som sier. "skal DU kjøpe anlegg HER" Da snur jeg å går fort ut igjen med en slik holdning, men nok OT.

    Jeg tenker så mye frem og tilbake nå. Er rett og slett totalt forvirret. En fordel med densen er jo at den har pre out hvis jeg skulle trenge å spe på med mer kraft, noe som xindaken ikke har.
     
    J

    Jurassic

    Gjest
    Jeg hadde gått for Densen hvis det var jeg som hadde hatt valget.
    Kvalitet design og lyd av høy klasse.
     

    Norum

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.07.2006
    Innlegg
    582
    Antall liker
    5
    Har sendt PM til selger så jeg får se. Jeg har vel egentlig kommet frem til at jeg kommer til å bli fornøyd uansett hva jeg kjøper meg 8)
     

    Torsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2005
    Innlegg
    1.860
    Antall liker
    146
    Jeg tror faktisk Densen forsterkeren allerede hadde vært min til den prisen, HVIS den hadde hatt fjernkontroll! Da kunne jeg sammenlignet den med min. Men hvordan i helv... kan man klare seg uten fjernkontroll!! ;D ;D ;D
     

    Norum

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.07.2006
    Innlegg
    582
    Antall liker
    5
    Hehe, går jo fint å ikke ha fjernkontroll da.
     

    Norum

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.07.2006
    Innlegg
    582
    Antall liker
    5
    Jaja folkens, da ser det ut til at jeg blir en lykkelig eier av en DENSEN BEAT B-100 8)
     
    O

    OldBoy

    Gjest
    Gratulerer!

    Da er det bare å koble opp dine B&W DM309, og ta det helt rolig og fintenke på neste trekk.

    Du er i gang, og trenger ikke å stresse!

    Så kan det kanskje bli et matchende Densen-effekttrinn med tid og stunder, og du har elektronikk som du kan ha glede av lenge.

    Lykke til!

    :) :) :)
     

    Vegardaase

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2005
    Innlegg
    1.963
    Antall liker
    2
    Norum skrev:
    Jaja folkens, da ser det ut til at jeg blir en lykkelig eier av en DENSEN BEAT B-100 8)
    Gratulerer! Tror du gjorde et bra valg! Lykke til i jakten på høyttalere..... og på ny kilde...og etterhvert ny forsterker...og så fetere høyttalere....

    Seriøst: En meget bra forsterker som også har et meget bra design!
     

    Norum

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.07.2006
    Innlegg
    582
    Antall liker
    5
    OldBoy skrev:
    Gratulerer!

    Da er det bare å koble opp dine B&W DM309, og ta det helt rolig og fintenke på neste trekk.

    Du er i gang, og trenger ikke å stresse!

    Så kan det kanskje bli et matchende Densen-effekttrinn med tid og stunder, og du har elektronikk som du kan ha glede av lenge.

    Lykke til!

    :) :) :)
    Takk takk. 309 solgte jeg i går sammen med resten av hjemmekinoen hehe, så jeg skal ha meg høytalere også. MEN jeg har noen JBL TLX 320 stående i en bod. Noen som har noe info om disse? finner ikke noe  @ google.

    Ser virkelig frem til å få densen inn på gutte rommet :)
     
    O

    OldBoy

    Gjest
    B&W eller JBL, det går nok bra åkke som!

    Ta frem de gamle høyttalerne dine, du! En god forsterker som Densen klarer sikkert å få litt godlyd i disse også, så blir du i hvert fall ikke sittende lydløs på gutterommet mens du tenker. Det kan til og med tenkes at dette blir riktig bra.

    Lykke til!

    :) :) :)
     

    Norum

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.07.2006
    Innlegg
    582
    Antall liker
    5
    Takk skal du ha :) Gleder meg skikkelig nå.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.431
    Antall liker
    25.952
    Torget vurderinger
    24
    Gratulerer. Nå har du gjort et kjempekjøp, virkelig. Bare å ikke haste for mye nå, ta deg en runde rundt i byen og spør om det er noe i ditt prisleie du kan lytte til og som vil kunne passe din forsterker.

    Som allerede nevnt av andre, dette skal ikke være stress, det skal være moro. Det skal overhode ikke være problematisk å finne høyttaler som gir musikalsk tilfredsstillelse med Beat-100. Du har mye å se frem til.
     

    Norum

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.07.2006
    Innlegg
    582
    Antall liker
    5
    Fosse skrev:
    Gratulerer. Nå har du gjort et kjempekjøp, virkelig. Bare å ikke haste for mye nå, ta deg en runde rundt i byen og spør om det er noe i ditt prisleie du kan lytte til og som vil kunne passe din forsterker.

    Som allerede nevnt av andre, dette skal ikke være stress, det skal være moro. Det skal overhode ikke være problematisk å finne høyttaler som gir musikalsk tilfredsstillelse med Beat-100. Du har mye å se frem til.
    Takk takk :) Nei nå skal jeg ikke haste mye. Skal ta meg en bytur og lytte litt rundt om, MEN er det bare oslohificenter som fører Densen i oslo?
     
    O

    OldBoy

    Gjest
    Såvidt jeg vet, er det bare OHC som selger Densen i Oslo.

    Men fortvil ikke! Du får gjøre som barna mine gjør når de skal på byen og lytte i de fine butikkene: Ta med en velstående og respektablet utseende far. Det pleier å gjøre underverker. Sånne unge hi-fi-selgere får fart på undersåttene når en gråhåret herremann som ser ut som om han ikke har peiling, entrer butikken.

    :) :) :)
     

    Norum

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.07.2006
    Innlegg
    582
    Antall liker
    5
    haha, ja får ta med meg faren min da, neida skal nok klare dette selv,men han kan jo få lov til å betale da ;D Får vel bare dra på meg dressen og leie en kakse bil så skal nok dette ordne seg med oslohifisenter.
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    Gratulerer med en flott forsterker som virkelig ser ut som en million! Ellers er jeg helt enig med Fosse, ikke forhast deg.Det du kjøper nå, skal du sikkert ha en stund. Ta deg god tid og gjøp det du virkerlig faller for, som får det til å rykke i føttene og gir deg lyst til å høre mye mer musikk. Pass på å dra innom Norsk Audioteknikk i Storgata på din hifi-rusletur. Der kan du lytte på Dynaudio, nemlig. En fantastisk bra match til Densen. Dessuten vanker det nok både kaffe og utmerket service hos Morten oppe i 5. etg
     

    Norum

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.07.2006
    Innlegg
    582
    Antall liker
    5
    Takk for tips :) Skal skrive opp Norsk Audioteknikk som et av stedene jeg skal besøke. Ja Densen skal jeg beholde lenge så dette skal bli moro ;D
     

    Norum

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.07.2006
    Innlegg
    582
    Antall liker
    5
    Patos lyric 302. Hvordan tror dere det går på lille densen? Patos er vel rimelig tungdrevene høytalere?
     
    K

    kbwh

    Gjest
    B-100 er en virkelig fin sak. Gratulerer.
    Alle bør prøve Sonus faber ;), så ta forsterkeren under armen til Kontrapunkt eller SteReoFil. Concertino D, Cremona Auditor (utgående modell, gode priser mulig), og kanskje også Concerto D kan gå.
     

    thomand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Innlegg
    4.634
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    7
    Norum skrev:
    Patos lyric 302. Hvordan tror dere det går på lille densen? Patos er vel rimelig tungdrevene høytalere?
    Vet at Roar Moen (patos) har hatt veldig god erfaring men eldre densen forsterkere ihvertfall. Innbiller meg at det var en modell som het dm10 han pratet om. Veldig usikker.

    Patos er ikke spesiellt tungdrevne nei, men lyric serien og oppover setter krav til elektronikken. "Dårlig" elektronikk blir fort avslørt.
     

    thomand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Innlegg
    4.634
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    7
    Ja, også leste jeg en eller annen plass at dali skulle være en ganske ok match med densen, men har ikke hørt det selv. Som valentino sier, ta med deg forsterkeren og prøv.
    :)
     

    Norum

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.07.2006
    Innlegg
    582
    Antall liker
    5
    Ja jeg får vel se å få gjort det når den ankommer nesodden neste uke.
     

    Norum

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.07.2006
    Innlegg
    582
    Antall liker
    5
    thomand skrev:
    Norum skrev:
    Patos lyric 302. Hvordan tror dere det går på lille densen? Patos er vel rimelig tungdrevene høytalere?
    Vet at Roar Moen (patos) har hatt veldig god erfaring men eldre densen forsterkere ihvertfall. Innbiller meg at det var en modell som het dm10 han pratet om. Veldig usikker.

    Patos er ikke spesiellt tungdrevne nei, men lyric serien og oppover setter krav til elektronikken. "Dårlig" elektronikk blir fort avslørt.
    Hvordan vil du karakterisere Densen elektronikk? Det er vel ikke akkurat dårlig?, grunnen til at jeg spør er at nå ligger det lyric 302 ute til salgs på avforum.
     
    O

    OldBoy

    Gjest
    Det er nå du skal ta det litt rolig!

    Nå har du en bra forsterker. Neste skritt er å ta noen runder på byen for å se og lytte litt. Deretter lager du deg en liste over høyttalere du kunne tenke deg å kjøpe. Og så kjøper du.

    Når det er sagt, tror jeg absolutt at Patos Lyric 302 vil kunne fungere bra med din Densen, det er ikke det. Men du risikerer å gå glipp av noe som er enda bedre, og som vil gi deg mye mer musikkglede i det lange løp.
     

    Norum

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.07.2006
    Innlegg
    582
    Antall liker
    5
    Er ikke lett å ta det med ro når man har får seg noe nytt, men jeg skal klare å holde meg. Den blir sendt på mandag så jeg regner med den er hos meg onsdag. i mellomtiden skal jeg spille på noen gaamle jbl tlx 320.
     
    O

    OldBoy

    Gjest
    :) :) :)

    Nei det er ikke lett. Selv jeg, som har holdt på med hi-fi i 40 år, har litt problemer av og til med tålmodigheten når jeg værer noe nytt. Men jeg har etterhvert lært at det kan være lurt å ta en og annen tenkepause. Det er ikke alle impulskjøpene mine som har vært like vellykkede, for å si det litt forsiktig.

    Jeg sier dette også fordi såpass kurante høyttalere som Patos Lyric 302, jevnlig dukker opp på bruktbørsene, så du vil alltid få muligheten til å få ta i disse brukt. Ingen spesiell grunn til å forhaste seg. Det hadde vært noe helt annet hvis du hadde hatt en sjelden godbit i kikkerten.

    Tipper forresten at de gaaaamle JBL-høyttalerne dine vil blomstre skikkelig opp med din Densen.

    :) :) :)
     

    Norum

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.07.2006
    Innlegg
    582
    Antall liker
    5
    Mange kloke ord å lese her :) hvis du har holdt på med hifi i 40 år så velger jeg helt klart å høre på deg, jeg er jyppling i dette gamet som har holdt på et års tid så jeg kan så og si ingen ting. Men jeg testet jblene på min 2807 nå nettopp, og de har en bass som er så stram og tight at de imponerte meg voldsomt, diskanten er heller ikke værst. Må bare bli vant med lyden i de.
     

    Norum

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.07.2006
    Innlegg
    582
    Antall liker
    5
    Noen om har noe info om Beat B-100?, som watt pr kanal osv, ikke at jeg bryr meg så mye om det, men er bare nysgjerrig.
     

    Norum

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.07.2006
    Innlegg
    582
    Antall liker
    5
    Se der ja, takk skal du ha

    Poweroutput in 8 ohms: 2x60W
    Poweroutput in 4 ohms: 2x120W
    Powersupply size: 360VA
    Storagecapacity: 40.000uF
    THD + Noise @ rated output: Less than 0.01%
    Frequency response (+0 -3db): 2-200.000Hz
    Weight/shippingweight: 10/12 Kg
    Product dimensions (WxDxH): 440x310x64mm

    Skjønner ikke så mye av disse tallene, som feks Frequency response (+0 -3db): 2-200.000Hz og Storagecapacity: 40.000uF.
     
    O

    OldBoy

    Gjest
    Vel, vel, ikke lett å forklare alt dette, men:

    Freksvensresponsen er flat i fra 2 Hz til 200.000 Hz med et avvik fra flat kurve som holder seg i området 0 dB på pluss-siden og opptil 3 dB på minussiden. Det hadde i og for seg vært mer interessant å vite hvor stort avviket var i det hørbare området, 20-20.000 Hz. Hvis jeg skulle gjette, er kurven mye flatere her. Uansett får du neppe noe hørbare problemer med frekvensekurven, ingen moderne forsterkere har vel store svakheter her.

    Storage capacity betyr at strømreservene forsterkeren har for å levere ekstra strøm i veldig korte perioder når musikken krever det er lagret i en eller flere kondensatorer på tilsammen 40.000uF, hvilket er ganske bra for en 2x60W forsterker.

    THD (= Total Harmonic Distortion) er et tall som angir forvrengningen. < 0,01% anses som veldig bra.
     

    Norum

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.07.2006
    Innlegg
    582
    Antall liker
    5
    Takk for oppklaring av det, da skjønner jeg litt mer :)
     

    Norum

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.07.2006
    Innlegg
    582
    Antall liker
    5
    Fikk et latterlig bra tilbud på en rotel rb-1070 i dag av en kompis, var like før jeg slo til og kjøpte den, men så begynte jeg å tenke litt, trenger jeg virkelig den nå i nybegynner stadiet?, vil den passe til densen? valgte å takke nei jeg. Var det dumt?
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.431
    Antall liker
    25.952
    Torget vurderinger
    24
    Var planen å bruke denne som effekt og Densen som forforsterker? Jeg ville vel roet litt ned, testet forsterkeren som det den er tenkt, først, nemlig integrert. Dernest satset tid og penger på de komponenttypene du mangler.
     
    K

    kbwh

    Gjest
    Nei. Det er en effektforsterker, og det trenger du ikke. B-100 er en integrert forsterker, dvs inngangsvelger, volumkontroll og effektforsterker i samme boks.

    Sjekket ut noen høyttalere?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn