Nybegynner skal kjøpe seg stereo.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Torsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2005
    Innlegg
    1.860
    Antall liker
    146
    Norum skrev:
    Det hadde vel kanskje vært lurt å kjøpe en forsterker med preout hvis man vil spe på med mer power etterhvert og det er vel noe xindak ikke har?

    Nei, Xindak har ikke pre-out. Men den har mye krefter. Den burde holde lenge hvis du ikke skal ha noen tungdrevne beist av høyttalere etter hvert.

    XA 6950 har en hyggelig pris. Hvis du handler den, så ta med en en Dac-5 og Xindak kabler også. Tror du har kommet langt da. Dette får du på audiofoni.no Hyggelig butikk med hyggelige priser.

    Etterhvert kan du jo se deg etter høyttalere hvis du mener det mangler noe.



    Torsen
     

    Torsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2005
    Innlegg
    1.860
    Antall liker
    146
    Oi, ser Xinak også kommer med ny pre-effekt kombo også, til ca 12k. Rør-pre og greier. Skal bli spennende å se hva folk erfarer med denne etterhvert :)


    Torsen
     

    Norum

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.07.2006
    Innlegg
    582
    Antall liker
    5
    Har signalkabler og høytalerkabler fra xindak. Nå er det endelig noen som har kontaktet meg angående kjøp av hjemmekinoen min, så jeg håper det blir solgt om ikke så veldig lenge.
     

    Norum

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.07.2006
    Innlegg
    582
    Antall liker
    5
    Tror jeg faktisk har tatt et valg nå. I går kveld var jeg hos en bekjent og hørte komboen Xavian Duetto og Xindak XA-6950, synes det spilte fantastisk bra. Hvis jeg slenger på med en DAC 5 også så tror jeg det vil bli et bra nybegynner stereo. Gjelder bare å få tak i pengene nå hehe ;)
     

    Torsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2005
    Innlegg
    1.860
    Antall liker
    146
    Norum skrev:
    Tror jeg faktisk har tatt et valg nå. I går kveld var jeg hos en bekjent og hørte komboen Xavian Duetto og Xindak XA-6950, synes det spilte fantastisk bra. Hvis jeg slenger på med en DAC 5 også så tror jeg det vil bli et bra nybegynner stereo. Gjelder bare å få tak i pengene nå hehe ;)
    Skal jeg være ærlig, så tviler jeg på at du gjør noe galt ved å kjøpe dette. Duettoen har jeg ikke hørt, men det jeg har lest frister til en lytt. Skal visst gi mye musikk glede. Til den prisen får du i tillegg en flott møbel i stua. Xavian har en utrolig finish til den prisen.

    Torsen
     

    Norum

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.07.2006
    Innlegg
    582
    Antall liker
    5
    Blir ikke mindre fristet til å kjøpe det når jeg i tilegg får en hyggelig pris fra audiofoni hehe.
     
    O

    OldBoy

    Gjest
    Det virker som om du har kjøpt allerede.

    :) :) :)

    Når det gjelder hi-fi og andre viktige ting her i livet gjelder:

    1. Lytt til hjertet!
    2. Løp og kjøp!
    3. Se deg aldri tilbake!

    Dette høres ut som et bra oppsett. Lykke til!

    :) :) :)
     

    Norum

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.07.2006
    Innlegg
    582
    Antall liker
    5
    Har nå ikke trykket på bestill knappen enda hehe, så jeg er åpen for flere oppsett, men jeg synes lyden av komboen xindak og xavian passet mine ører veldig bra. Men før jeg tar den endelige avgjørelsen så må jeg ha penger.
     
    O

    OldBoy

    Gjest
    :) :) :)

    Ja disse pengene...Hvordan kunne jeg glemme dem??

    :) :) :)

    Det ordner seg nok, skal du se!
     

    Norum

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.07.2006
    Innlegg
    582
    Antall liker
    5
    Ikke noe problem med pengene. Endelig er det noen som vil kjøpe forsterkeren min og høytalerene mine :)
     
    O

    OldBoy

    Gjest
    Vel, vel: It ain't over till the fat lady sings, som det heter.

    Eller for å si det på vanlig norsk: Salget er ikke i boks før pengene er i boks.

    Men det høres lovende ut, ja.

    :) :) :)
     

    Norum

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.07.2006
    Innlegg
    582
    Antall liker
    5
    Er fortsatt i søken etter høytalere, så hvis det er noen som har gode tips til høytalere som er verdt å høre på i prisklassen 8-9K så skrik ut. PS: Ikke cerwin vega.
     
    O

    OldBoy

    Gjest
    Har det skjedd noe i det siste som gjør at disse Xavian-høyttalerne ikke er aktuelle lenger? Eller er du bare ute etter nye tips?

    Cervin Vega regnet jeg forresten med var ganske uaktuelt ut fra de ambisjonene du har gitt uttrykk for så langt i denne tråden.
     

    Norum

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.07.2006
    Innlegg
    582
    Antall liker
    5
    Nei nei. Xavian står høyt på listen, synes det er en veldig spennende høytaler, virker som om det ikke er så mange som har de. Grunnen til at jeg spør er vel bare fordi jeg har lyst til å høre noen flere. Er jo så utrolig moro med lyd ;D
     
    O

    OldBoy

    Gjest
    Da er det bare å ta deg en lytterunde.

    Med en Xindak XA-6950 i bånn, kan du gå for det aller meste i den prisklassen du har sett deg ut. Det skal faktisk godt gjøres å trå veldig feil her. Dette er en tøff prisklasse hvor dårlige produkter har dårlige kår. De forskjeller som er, fyller egentlig bare opp behovet for å kunne tekkes forskjellig smak og behag og forskjeller i elektronikken.

    Med Xindak'ens litt varme klangbilde, bør du likevel unngå høyttalere med en fyldig og laid-back klang, som for eksempel Patos, som er gode, de, bevare meg vel, men som etter min erfaring trenger litt tightere elektronikk. ProAc også, hvis du hadde tanker om noe sånt.
     

    atonal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.09.2006
    Innlegg
    3.256
    Antall liker
    424
    Sted
    Friedrichstadt
    Det spørs jo veldig hva slags lyd du er ute etter, lyttevaner og hvordan akustikken fungerer. Heller mindre ht. til et rom enn for store, men smak og behag. Selv liker jeg Dynaudio veldig godt. Har også hørt vellydende ht. fra f.eks. Patos Lyric-serien, Audio Note, Klipsch, Audio Pro. Har også hørt mye bra om Tannoy. Du kommer neppe utenom en lytterunde, men ta med egen musikk og forsøk gjerne hjemlån :)
     

    novgarod

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.09.2006
    Innlegg
    957
    Antall liker
    59
    Ser at OldBoy fraråder ProAc, men det var akkurat hva jeg ville ha anbefalt deg å prøve. Så at det lå ett par ProAc Response 1.5 på bruktbørsen til 8500,- og jeg er i alle fall strålende fornøyd med nettopp kombinasjonen av Xindak XA-6950 og ProAc Response (2.5) Nyter denne stoiske roen og det solide fundamentet som denne kombinasjonen har. lyttetretthet er nå blitt et fremmedord...
    Men som sagt så mange ganger før...smaken er så forskjellig... ;)
     

    Norum

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.07.2006
    Innlegg
    582
    Antall liker
    5
    Fikk faktisk en demo av Klipsch rf-83 i går. For noen beist av noen høytalere hehe. Men de er selvfølgelig ALT for dyre og de passer uansett ikke mitt rom. Neste uke har jeg satt av onsdag og torsdag til lytterunde.
     
    O

    OldBoy

    Gjest
    novgarod skrev:
    Ser at OldBoy fraråder ProAc, men det var akkurat hva jeg ville ha anbefalt deg å prøve. Så at det lå ett par ProAc Response 1.5 på bruktbørsen til 8500,- og jeg er i alle fall strålende fornøyd med nettopp kombinasjonen av Xindak XA-6950 og ProAc Response (2.5) Nyter denne stoiske roen og det solide fundamentet som denne kombinasjonen har. lyttetretthet er nå blitt et fremmedord...
    Men som sagt så mange ganger før...smaken er så forskjellig... ;)
    "Fraråder" er vel kanskje litt sterkt.

    ProAc er veldig gode høyttalere, som jeg har hørt i veldig mange forskjellige oppsett, og de oppsettene jeg har likt best, er de med den strammeste elektronikken. Den elektronikken som får ProAc-membranene til å knirke seg avgårde.

    Jeg har aldri hørt Xindak-ProAc, så jeg var litt urolig for å gi feil råd her, ut fra hvordan jeg oppfatter Xindak XA-6950 og ProAc hver for seg. Men jeg tror i hvert fall at hvis Norum skal prøve Xindak sammen med Response 1.5, som er knakende gode høyttalere med den rette elektronikken, og i det rette rommet, bør han i hvert fall ha akustikken i orden. God plass rundt ProAc'ene er helt nødvendig.
     

    Norum

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.07.2006
    Innlegg
    582
    Antall liker
    5
    Akustikken er vel ikke den aller beste i rommet mitt, og jeg har ikke så lyst til å gjøre store forandringer. har et svært teppe med god tykkelse forand racket og det er vel eneste formen for demping jeg har i rommet.Det med god plass rundt ht skal vel gå greit. Kan dra dem ca 1 meter ut fra bakvegg og 50-70 cm fra sidevegg.
     

    novgarod

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.09.2006
    Innlegg
    957
    Antall liker
    59
    Når det gjelder plassering av ProAc-ene er jeg hjertens enig med deg, OldBoy. I så måte er situasjonen i øyeblikket litt trist for min del, men om ikke så allt for lenge er jeg tilbake i lytterommet igjen...

    Slik jeg har mine stående nå har jeg måttet plugge bassportene med skumplugger.

    Utfra hvordan Norum beskriver plasseringsmulighetene tror jeg han ville kunne få et knakende godt resultat...
     

    Norum

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.07.2006
    Innlegg
    582
    Antall liker
    5
    Noen butikker i oslo som fører proAc?
     
    O

    OldBoy

    Gjest
    Med de målene du oppgir for plass rundt høyttalerne, har du et godt utgangspunkt for de fleste høyttalere. Til og med de ProAc'ene som jeg var litt bekymret for, skulle kunne gå greit.

    Tepper hjelper, og om du ikke skulle satse så mye på "proffe" dempingstiltak, kan du alltids forbedre opp akustikken med litt myke møbler og gardiner, ja til og med bokhyller og denslags kan hjelpe så ikke lydbølgene danser ukontrollert rundt i rommet. Du finner mye mer om dette under avdelingen "Akustikk og hi-fi-rom" her på HFS.
     
    O

    OldBoy

    Gjest
    Lyric Hi-Fi i Torggata er stedet, ja.

    Jeg minner forøvrig om at det går en laaaang ProAc tråd under avdelingen for "Vennetråder.." her på HFS. Hvis du virkelig er interessert i ProAc.
     

    Norum

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.07.2006
    Innlegg
    582
    Antall liker
    5
    Altid moro å lese om høytalere jeg aldri har hørt om hehe. Skal skrive opp lyric som en butikk jeg skal besøke neste uke.
     

    HenningHG

    Medlem
    Ble medlem
    12.02.2007
    Innlegg
    17
    Antall liker
    0
    Skal du innom Lyric må du ringe først. http://www.lyrichifi.no/ Plutselig er de stengt. Det er en butikk med masse flotte produkter. Men de operer med litt alternativ åpningstider.
     

    Norum

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.07.2006
    Innlegg
    582
    Antall liker
    5
    Takk for tips :) altid kjipt med bomtur.
     
    O

    OldBoy

    Gjest
    En liten advarsel: Lyric er ikke stedet for en godlydsulten audiofil med slank lommebok.

    :) :) :)

    Men de har utrolig mye bra der. Vel verdt et besøk nesten uansett hvor ofte man har vært der før.
     

    Norum

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.07.2006
    Innlegg
    582
    Antall liker
    5
    Hehe jeg så nettopp på siden dems. Passer ikke akkurat min slukne lærlinglønn, men jeg kan jo uansett ta en tur innom å titte litt.
     

    Norum

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.07.2006
    Innlegg
    582
    Antall liker
    5
    Nuvel, tror ikke jeg er så hekta enda ;D
     

    ernie70

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.02.2007
    Innlegg
    411
    Antall liker
    37
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    1
    Å det kommer det kommer.
    Det er akkurat som båtfolket med 1 fot syken. :)
     

    Norum

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.07.2006
    Innlegg
    582
    Antall liker
    5
    Hehe, skal helt ærlig si at jeg faktisk har problemer med å konse skikkelig på jobb, titter innom her og avforum en del ganger i timen. Prøver også finne ut om det er noe i hjemmet som jeg kan selge slik at jeg får mer penger til anlegg 8)
     

    Norum

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.07.2006
    Innlegg
    582
    Antall liker
    5
    Haha det er vel å gå litt for langt.
     
    O

    OldBoy

    Gjest
    Det gjelder å få kona med på laget.

    Jeg har vært heldig, hi-fi'en kom før kona, så hun vet ikke om noe annet.

    Men det er lurt å la kona få en følelse av dette er noe hun kan ha glede av. Jeg har ikke fått det til på hi-fi-anlegget i stua, men hun synes det er utrolig fett å høre på Idol eller Dansefeber med skikkelig lyd i TV-stua, og da er "slaget" vunnet. Hun er med på alt som gir bedre lyd der nede. Til og med en stygg sub.

    :) :) :)
     

    Norum

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.07.2006
    Innlegg
    582
    Antall liker
    5
    Nå er ikke jeg på kone stadiet enda da, er heller ikke samboer, så jeg har ikke noen problemer med å dra inn store høytalere eller suber ;D men det kommer vel en dag
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    Grip muligheten, mann! Må si meg enig med OldBoy, det eneste saliggjørende er å anskaffe anlegget før kona, så hun ikke vet om noe annet...... ;D
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn