Nybegynner søker intro til hodetelefoner

ketilb

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.10.2009
Innlegg
483
Antall liker
135
Sted
Sør-Helgeland
Torget vurderinger
15
Men så har jeg fortsatt lyst på...
Det kan jeg godt forstå, tenker både digital og analog delen er betydelig bedre i Limetree enn i iEast, og kanskje brukergrensesnittet også (ikke bare pga prisforskjellen, men kanskje især fordi iEast har noen år på baken, hvor Limetree er 'state of the art'). Det er jo ikke noe i veien for å primært bruke hodetelefonutgangen i Limetree, og så ha Atom i bakhånden, hvis du får hodetelefoner som Limetree ikke riktig får liv i. Her og nå vet vi jo ikke hvor bra forstærkerdelen i Limetree er, den kan sagtens vise seg å være bra nok.
 

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.259
Antall liker
9.497
Torget vurderinger
2
ja tenker som deg ,ketilb..det er også noe med Lindemann som inngir tillit.. I tillegg har de en Bridge og app som kan erstatte Sonos som jo ikke tar hirez...så da er både bursdags og julegaven i kikkerten.Trordet er likegreit å gå til topps med en gang fremfor å svi av penger på gradvise oppgraderinger
Ang hodetelefoner har jeg Shure SRH-1540 i kikkerten, noen som har erfaringer med dem...?
 

oOF

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.01.2015
Innlegg
245
Antall liker
35
Det skrev jeg bittelitt om i innlegg nummer 35 i denne tråden.
 

ketilb

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.10.2009
Innlegg
483
Antall liker
135
Sted
Sør-Helgeland
Torget vurderinger
15
Leste din 'historie' fra den andre tråden (link). Mye av forløpet handler om å definere behov og ambisjonsniveau, det foregår egentlig helt frem til konkret kjøpsbeslutning, og det er ikke alltid så enkelt som man kunne tro. Selv om brukerscenarier ofte likner hverandre, og ditt utgangspunkt (sitte i go'stolen, streame fra NAS, og lytte via lukkede hodetelefoner) ikke er utenom det vanlige, så er løsningene mangfoldige, som du har sett i tråden her. Det betyr mye ny informasjon å absorbere og sortere, mange synspunkter å forholde seg til, og det krever både tid og energi. Er man nysgjerrig anlagt, er det kanskje morro å undersøke disse tingene, har man blott et 'problem' man vil ha løst, kan det være anstrengende å skulle undersøke i øst og vest først.

Noen ganger er man heldig, treffer et valg på 'løst' grunnlag, men det viser seg å være helt riktig, også på sikt. Et eksempel på dette er de polske formstøpte inears (fra Spiral Ear) jeg kjøpte for 6-7 år siden, de har vist seg å være mitt beste headfi-kjøp hittil, med bra lyd i go'stolen og på kontoret, og med støyisolasjon på flyreiser og i hagen. Bruker eksemplet også for å introdusere et alternativ til lukkede hodetelefoner, nemlig de formstøpte inears. Her er utbudet nærmest eksploderet de senere årene, og lydkvaliteten står ikke tilbake for tilsvarende priset lukkede hodetelefoner.

Jeg synes det ofte først er, når man tar utstyret i bruk , at man finner ut, om det dekker behovet og de lydmessige preferenser. Jeg synes også, at det er legitimt å være skeptisk til både pris og teknologi. Dyrt trenger ikke være bedre, men det kan indikere bedre komponentvalg og/eller mer gjennomtenkt konstruksjon. Nytt trenger ikke være bedre, men for akkurat streamere og dac'er så vil det nok være tilfellet i 8-9 ganger ut av 10. Så, jeg synes egentlig ikke, at dine overveielser er neurotiske overhodet :)

Bør kanskje nevne, at mye av min egen lytting foregår via iPhone+earbuds. Har vært gjennom forskjellige portable og stasjonære head-fi løsninger, men akkurat nå fungerer førnevnte greit i forhold til ambisjonsnivået. Har dog et lite stasjonært oppsett stående med bedre lyd, når lysten er til det. Som nevnt innledningsvis er det i bunn og grunn et spørsmål om behov og ambisjonsnivå.
 

Erlendb

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.08.2014
Innlegg
1.443
Antall liker
556
Sted
Sandnes
Torget vurderinger
1
Jeg forstår heller ikke denne til dels harde kritikken mot lukkede hodetelefoner.
Jeg har Beyer T5 Gen 2 - har hatt Gen 1 - og ville kjøpt de igjen.
På tur og på senga kan lukkede hodetelefoner være redningen. Jeg synes også T5P er gode hodetelefoner. Men jeg hadde heller gått for Planars som EL8 platinium eller opp i prisen ether flow closed som kanskje er de beste lukkede hodetelefonene man får tak i. T5P mangler den organiske spillestilen og får ikke energien i bassregisteret. Det er slik at en lukked hodetelefoner aldri i verden får luftigheten, lydbilde og evne til å plassere instrumenter i lydbildet som åpne. Opplevelse av rom, luft og lydbilde er ekstremt viktig. Men det finnes da vellykka lukkede hodetelefoner som el8 platinium, ether flow c, beyerdynamic amiron (som er bedre en T5P) i mine ører. Liker man trøkk og en flott fyldig spillestil med masse sjel og heftig bass uten å overdrive kan Aueze lcdx-c være en ide. Men jeg synes fluxor driverene til audeze er forbannet gode og ikke fullt så mørke som lcd-serien. Man får Sine til noen skarve tusenlapper fortiden og det er et kanonkjøp! De har en flott organisk presentasjon med nok bass og de graver frem de minste detaljene i musikken uten å bli slitsomme. Men de trenger en forsterker med litt omph for å skinne skikkelig. Jeg er enig i at propper kan være en god ide. Men komfortmessig så bruker jeg ikke så mye propper hjemme. De bestlydende proppene med ekstremt bra komfort jeg har funnet er shure se-535 og et godt steg opp se-846. De sitter perfekt i øret og detter ikke ut. Lydmessig er campfire andromeda virkelig noe å sjekke ut. Det er heller ikke slik at custom propper alltid er mest komfortabelt.
Men det er uansett alltid slik at åpne hodetelefoner vil låte bedre en lukkede. Resonanser osv inni koppen blir et problem uansett og de forskjellige leverandørene har forskjellige måter å takle det på. Sennheiser hd820 var totalt skivebom. Beyerdynamic Amiron Wireless var fantastiske og helt klart de beste trådløse hodetelefonene jeg har hørt, med god margin. Men de har et problem som mange trådløse hodetelefoner har, at de rett og slett ikke spiller høyt nok. De gir ikke nok headroom når man spiller ukomprimert musikk med en del dynamikk. Det endte ofte at jeg brukte dem kablet med en dragonfly red eller chord mojo. Spillere som Astell&Kern er for meg helt avleggs da man streamer det man trenger fra deezer eller Tidal. Tidal har jo kommet med mqa til mobil nå. Men redaksjonellt innhold osv har gått kraftig ned med årene og jeg har rett og slett skiftet til deezer. De har bra utvalg, flott redaksjonelt arbeid, cd-kvalitet, mulighet for å lagre offline, en liten hendig eq osv. Til slutt kjører jeg chord mojo eller dragonfly. Det kommer til an på hvor tung last den skal drive og hvor mye man gidder å dra med seg.
 
Sist redigert:
S

svk

Gjest
støtter tidal mqa via android nå?eller må en fortsatt bruke pc?
 

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.259
Antall liker
9.497
Torget vurderinger
2
Hørte på noen lukkede og åpne hode telefoner . Det var en blandet opplevelse ingen veldig åpenbare fremskritt siste 20 år i forhold til min referanse.Åpne er best ja .Min rangering
1. Beyerdynamic DT 1990 Pro.åpen 6k. Best av de 4 jeg prøvde
2.Beyerdynamic DT 1770 Pro . Lukket 5k. Ikke langt unna 1990 men litt mindre 3D luftighet, litt fyldigere bass? Enn 1 er en god ting.
3.Sennheiser 660s. Åpen design. ullen lyd
4. Shure SHR 1540 .lukket 4K. Tam ullen tilbaketrukket grøtete lyd med bortglemt vokal.Nedtur ,
Alle disse får forøvrig strålende anmeldelser, så her er det kun egne ører og smak man kan stole på.
Spesielt når ørene er gamle trenger litt hjelp mot presbyakusi. ( ikke så rart da at hodetelefoner med et målt løft i diskanten falt mest i smak) . Referansen var mine egne Grado SR125 fra ca år 2000. Åpen simpel design . Åpen klar luftig lyd , beskjeden bass og overdrevet diskant, men langt å foretrekke fremfor Nr 3 og 4
Jakten fortsetter i lavere prisklasser ...
 
Sist redigert:

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.259
Antall liker
9.497
Torget vurderinger
2
Nye hodetelefoner på topplisten etter dagens økt.
1 Hifiman Sundara har på passert Beyerdynamic 1990 på toppen .
2 Beyerdynamic Amiron falt også i smak ,
Sennheiser HD 820 ( lukket) og Sundara (åpen)er nok på toppen av lista lydmessig men HD820 hadde vært perfekt med god lyd og lukket design, men koster 5-6 ganger mer enn Sundara . Så HD820 som hadde vært ideell , forblir en drøm.
Og så har Shure 1540 kommet opp fra tåken med annen forsterker (Project Pre Box) .
Hørte på Focal i lukket design i både høy og lav prisklasse. OK men ikke på toppen av min kjøpsliste.
Og så var det en rimelig (1800kr) lukket Denon AH-D1200 som var behagelig og med OK lyd, men uten sammenligningsmuligheter er den vanskelig å plassere i forhold til de andre på lista:
1. Hifiman Sundara(eller Sennheiser HD820 om jeg hadde hatt råd).
2. Beyerdynamic Amiron. Eller DT1990.
3. shure SHR-1540 eller Denon må sjekkes ut mere
4.
 
Sist redigert:

ketilb

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.10.2009
Innlegg
483
Antall liker
135
Sted
Sør-Helgeland
Torget vurderinger
15
Prøv også AKG sine, hvis du får anledning. K812(åpen) og K872 (lukket) er nok over budsjett, men K701 (åpen) er rimelig priset, og egentlig ganske bra (hvis man liker AKG-huslyden).
 

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.259
Antall liker
9.497
Torget vurderinger
2
Nå er Lindemann Limetree Network ( streamer / dac/ Pre/ hodetelefon forsterker i ett ) bestilt.
Dette er ikke den vanlige Raspberry Pi i en boks med forkledd Volumio) , men en audio streamer baser på den Østeriske StreamUnlimited Stream 810.
https://lindemann-audio.de/products/limetree-series/network/?lang=en

Fungerer med Jriver som var viktig for meg som ikke har kostet på meg Roon da jeg ikke bryr meg om alt det extra Roon har.

Så nå er det bare det viktigste, hodetelefoner igjen å handle ;)
 
Sist redigert:

ketilb

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.10.2009
Innlegg
483
Antall liker
135
Sted
Sør-Helgeland
Torget vurderinger
15
Limetree avspiller også fra USB (stick/harddisk), så du kan ha den med deg, når du prøvelytter hodetelefoner.
 

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.259
Antall liker
9.497
Torget vurderinger
2
Lindemann Limetree Network spiller er nå ankommet heimen. Enkel å sette opp og integreres seg med Jriver så jeg fra Lindemann Appen kan velge musikk fra Jriver biblioteket hente låter fra TIDAL strømming og harddisk til Lindemann app/spiller/hodetelefon. Funker også motsatt vei så Jriver kan spille til Limetree.

Appen er også grei å bruke og integrerer TIDAL. Låter helt fint med iPods , så nå må jeg finne noen ordentlige hodetelefoner..Imponerende at den klarer å strømme CD kvalitet selv med svake trådløse signaler helt ned i - 80dbm
 
Sist redigert:

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.259
Antall liker
9.497
Torget vurderinger
2
Siden jeg er alene i denne tråden må jeg minne megcselv om å sjekke ut i-øret-lydpropper. Har har bose 20 og ear-pads. Formstøpte kanjo prøves men da et man vel uten lydorøvemuligheter?
 

ketilb

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.10.2009
Innlegg
483
Antall liker
135
Sted
Sør-Helgeland
Torget vurderinger
15
Har du mottatt Atom? Er det en grunn til at du ikke bare satser på Amiron (eller Sundara, hvis din bedre halvdel kan leve med åbne hodetelefoner)? Har du testet de to med Limetree (og/eller Atom)?
 

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.259
Antall liker
9.497
Torget vurderinger
2
Kun testet ut Limetree alenemed iPhone Earpods da jeg mangler over gang mellom tynn og tjukk plogg hodetelefonkabler heller ikke har kort nok RCA , Atomen ligger i skuffen så lenge...
 

4-string

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2011
Innlegg
5.462
Antall liker
9.769
Sted
Interiore Simplicitate
Jeg er litt i samme båt. Har bra (etter mine begreper) in-ear som jeg bruker daglig, men ønsket et par OK lukkede hodetelefoner til bruk når øvrige familiemedlemmer er opptatt med Norske talenter, Skal vi danse, The Voice osv. ;)

Jeg har handlet mer enn godt er i det siste, så her var det om å gjøre å holde budsjettet nede. Endte opp med ATH-M50X, ankommer rett over helga håper jeg.
 

alfao

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.10.2007
Innlegg
426
Antall liker
122
Sted
Bergen
Torget vurderinger
4
ATH- mx50 er et meget godt valg og personlig synes jeg disse er bedre en mange dyrere «hifi-klokker».
 

rumath

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.03.2004
Innlegg
1.653
Antall liker
228
Bestilte Beyerdynamic dt1990 pro til 4300,- nå fra Soundgarden.
 

4-string

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2011
Innlegg
5.462
Antall liker
9.769
Sted
Interiore Simplicitate
ATH-M50X har gitt et veldig bra førsteinntrykk. Har ikke fått brukt veldig mange timene med dem ennå, men både lyd- og byggekvalitet virker mer enn godkjent til prisen.
 
Topp Bunn