Nybegynner DYI sub.

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Antall liker
4.988
Torget vurderinger
1
Tenker å slenge på noe sub-DYI. Men synes det er litt vanskelig å finne noe passende sub elementer. Tenker 4 stk. 12", om jeg finmåler så kanskje jeg kan strekke til 4 stk. 15"
Budsjett her er jo noe å tenke på også, men gode data på lave frekvenser nede til 20Hz og kanskje litt under da det er mest til film disse er tenkt. Tenker det vil bli brukt mest på 80-120Hz og under på crossover fra surround receiver. Tenker første tanke å la de slå nedover, med bassrefleks fremover. Har vel plass til grovt 180L kasse pr. element, men kan skvise ut noen cm til en eller annen vei.
Noen gode forslag her inne på elementer? Pris opptil 4-5K pr. element.

AAaF

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.01.2007
Antall liker
153
Synast LAB12 og 12C såg spennande ut til fornuftig penge, samt at dei går djupt i ei noenlunde normal kasse. Men har ikkje testa dei.

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Antall liker
4.988
Torget vurderinger
1
Synast LAB12 og 12C såg spennande ut til fornuftig penge, samt at dei går djupt i ei noenlunde normal kasse. Men har ikkje testa dei.
Så litt på de i går kveld også:

Virker som de har ganske grei data uten å koste ei hel hånd.

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Antall liker
4.988
Torget vurderinger
1
Kjørte litt simuleringer på Dayton DCS385-4, det ser ikke så verst ut altså. irundt 87dB på 20Hz med en stk. ved irundt 150L portet kasse. Til halve prisen av de andre så er det kanskje ikke et så veldig dumt valg.

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Antall liker
4.988
Torget vurderinger
1
Også var det dempe materialer da, trenger man filt, skum eller vibrasjons dempe plater? Skal bare hive det provosorisk på plass først, men tenker å bruke 20-25mm MDF til dette bygget på sikt.

ParttimeDIY

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.11.2022
Antall liker
892
Sted
Brøttum
Torget vurderinger
1
Seas L26ROY i "ferdige" kasser på brukten til 5000 kr per kasse (to elementer i hver), enklere/billigere blir det ikke.

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Antall liker
4.988
Torget vurderinger
1
Har jo egentlig et design "klart", med subber som slår imot gulvet og avlang bassreflex port 1x60cm i front som er 40cm dybde med hvert sitt kammer med 150L.
Men så har jeg noe jeg kan pælme de inn i med en gang, der det er ca. 200L pr. side. Hva om man setter subbene til å slå imot hverandre med 3-kammer løsning? Får vel grovt 80L pr. side da.
Men hvor mye avstand må subbene ha om de skal slå imot hverandre, ser for meg at Xmax da reduseres noe? Kjenner til isobaric der de jobber sammen, men dette blir vel da invert isobaric?

Edit: kjørte noen simuleringer, og det ser ut til at det kan bli noenlunde ok men det er endel støy fra bassreflex med å gjøre det på den måten kan det se ut til, får noen peaks på 100Hz +/- på SPL og vanskelig å få til noenlunde flat kurve med 3 kammer bandpass.. Med lukkede bak så det ser ut til at man bare kjører en stk. i 200L istedet for to stk. i hver sin 65L kasse like greit med denne løsningen også slipper man group delay med det samme med bare en stk.
Evnt. så blir det bare å kjøre lukkede senere også like greit med 150L, men får vel prøve noen par ting med mockups og bassreflex før jeg legger det helt bort.

Sist redigert:
Topp Bunn