Ny tøffere linje fra moderatorene?

R

Roysen

Gjest
I tråden "Nå trenger du ikke være i tvil lengre..." hadde forumdeltakerne i den tråden etter min mening noen innlegg som ga en del nyttig og god informasjon om blindtester. Etter et par av disse innleggen kom moderator tkr på banen og oppfordret til at denne tråden ikke måtte utarte seg til nok en tråd om blindtest. Flere av deltakerene i denne tråden syntes at det som ble diskutert var såvidt interessant at vi ignorerte moderatorens ønske. Vi brøt ingen forumregler og hadde en hyggelig tone. Da velger moderator tkr å slette alle innleggene i denne tråden som hadde med blindtest å gjøre og henviser oss til å benytte en annen tråd opprettet om emnet blindtest.

Jeg vil med dette spørre om meldemmene på dette forumet er enig med moderatorene i at det er slik vi ønsker forumet. Skal de diktere hva vi skal skrive og i hvilken tråd vi skal skrive det uavhengig av forumregelverket? Er vi enige i at moderatorene skal kunne slette innlegg i en tråd hvor innleggene ikke bryter med regelverket?

Jeg kan også skjønne at det kan være irriterende dersom tråden tar en annen retning og blir off-topic. Denen tråden var imidlertid startet med en henvisning til et tweak som de fleste deltakerne i tråden ikke hadde noen tro på at kan virke. Deretter kom en rekke poster med litt løsslippen humor om mulig tweaks man burde teste i stedet som f.eks. makrell. Hvordan kan en slik tråd bli off topic? Jeg tror ikke dette kan være årsaken til at innleggene ble slettet.

Dersom innleggene ble slettet som en følge av at temaet er diskutert i en annen tråd må jeg spørre - er det ikke lov på dette forumet å diskutere ting om igjen dersom det kommer nye argumenter og synspunker inn i diskusjonen og hvorfor blir ikke trådene om Fidelity (som dukker opp om og om igjen) i så fall slettet?

Jeg kan skjønne at krangel og personangrep er noe som må adresseres av moderatorene, men når man diskuterere et interessant emne i all fordragelighet synes jeg det blir latterlig dersom moderatorene synes de kan slette slike innlegg.

Jeg ønsker i hvert fall ikke å være deltaker på et "dikatur"-forum. En god moderator må kunne vise skjønn. Dersom moderatoren ikke kan det, er vedkommede ikke egent som moderator.

Mvh
Roysen

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.290
Torget vurderinger
2
Virker som sensuren har blitt vel streng i det siste. Noe må da kunne tolereres.
Er ikke så gøy her lenger som det var før nytt regime ble innført.

JORFIN

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2004
Antall liker
15
Torget vurderinger
22
synes dette så litt rart ut, så ikke tråden før nå men var det noen seriøse innlegg om blindtester der var det jo noen seriøse inlegg i tråden, nå er det jo stort sett bare vas om fisk og steinplukking.

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Antall liker
26
Torget vurderinger
5
Å slette innlegg eller stenge en tråd fordi innholdet ikke forholder seg til "topic" er jo maktsmissbruk. Nye moderatorer har lyst til å vise muskler. Dette er forhåpentligvis et innkjøringsproblem. Synes uansett det var bedre før. Litt for lite sensur er alltid bedre enn for mye.

Høvdingen

The big chief
Administrator
Ble medlem
01.01.2001
Antall liker
6.463
Torget vurderinger
2
Det har kommet en rekke nye moderatorer her på HFS, og det vil nok merkes i en innkjøringsperiode.

Gi dem litt tid til å justere seg inn så skal nok dette gå bra. Det er intet nytt regime på gang, og vi har ikke strammet inn reglene på noen måte.

Hvis en moderator gir deg tilsnakk, eller kommer med en anmodning/bemerkning i en tråd, så bør dere være høflige tilbake, og alt går så mye bedre hvis vi oppfører oss etter normal folkeskikk.

Mvh
Thomas
Høvdingen

Høvdingen

The big chief
Administrator
Ble medlem
01.01.2001
Antall liker
6.463
Torget vurderinger
2
Vi har på det nye forumet en mulighet til å splitte og flytte emner på en mye enklere måte enn tidligere, og dette vil nok bli brukt til tider, men sletting og stenging av tråder som er utenfor topic bør vi ikke ha noe av.

O

om.s

Gjest
rolfozzy skrev:
Er ikke så gøy her lenger som det var før nytt regime ble innført.
Støttes! det som tidligere gjorde hfs "spesiell" med en form for "sjel", synes jeg tildels har forsvunnet, synd egentlig! :-\....

mvh

MaKi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2005
Antall liker
233
Torget vurderinger
4
Når vi nå er inne på det; hvor ble det av den tråden hvor Vidar P ytret at han valgte å gi seg? Ble den også slettet??

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.290
Torget vurderinger
2
MaHa skrev:
Når vi nå er inne på det; hvor ble det av den tråden hvor Vidar P ytret at han valgte å gi seg? Ble den også slettet??
Kanskje han tok den med seg ?

Høvdingen

The big chief
Administrator
Ble medlem
01.01.2001
Antall liker
6.463
Torget vurderinger
2
MaHa skrev:
Alle avskjedstråder blir slettet. De tok jeg alltid bort på det gamle forumet også. Oppmuntring til å "gi seg" lager bare dårlig stemning, og det er også en egen regel for det som har vært der i flere år.

Mvh
Thomas

MaKi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2005
Antall liker
233
Torget vurderinger
4
Nu vel. Det er uansett veldig leit at man ikke skal kunne finne ut siste nytt i en sak hvor en av forumets aller største ressurser velger å kaste inn håndkleet. Trist som faen, som noen ville sagt...

Høvdingen

The big chief
Administrator
Ble medlem
01.01.2001
Antall liker
6.463
Torget vurderinger
2
VidarP var pålogget senest i går kveld, så jeg vet ikke om han har blitt helt borte.

Jeg skal forøvrig ta et lite møte med moderatorene slik at vi ikke kveler innlegg uten god grunn. Takhøyden har alltid vært brukbar høy her på HFS, men vi må nok finne en balansegang, for noen tråder sporer veldig av med drittsnakk og annet, og slikt kan vi ikke ha det.

DIY_dude

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.01.2007
Antall liker
74
Sted
OSLO
Torget vurderinger
9
"Diktatur" og "maktmisbruk" syns jeg var litt sterke ord å bruke i denne samenhengen. ::) Noen som har et autoritetsproblem? Vi snakker tross alt om et internettforum. Privateid.

Litt strengere moderering gjør ingenting så lenge folk lirer av seg så mye dritt som de gjør. Det er ikke moderatorene som ødelegger forumet, men heller kranglefantene og forumtroll. Høvdingen må gjøre som han vil.

JanR

Rubinmedlem
Ble medlem
26.01.2006
Antall liker
1.529
Sted
Sarpsborg
Det er bare å finne den berømte balansegangen :)
Gi moddene litt tid så grer det seg nok til.

/jan

K

kbwh

Gjest
J.Finvaag skrev:
synes dette så litt rart ut, så ikke tråden før nå men var det noen seriøse innlegg om blindtester der var det jo noen seriøse inlegg i tråden, nå er det jo stort sett bare vas om fisk og steinplukking.
Jeg oppfattet og oppfatter fremdeles den tråden som en fjasetråd om fjas (jeg mener at slike tweaks er OT-materiale). De seriøse innleggene om blindtest burde etter min mening ikke vært slettet, men kanskje flyttet til Blindtesttråden.

Fint med moderatorer. Innkjøring må til.

(Men alt var selvsagt bedre under krigen)

JanR

Rubinmedlem
Ble medlem
26.01.2006
Antall liker
1.529
Sted
Sarpsborg
Valentino skrev:
J.Finvaag skrev:
Jeg oppfattet og oppfatter fremdeles den tråden som en fjasetråd om fjas (jeg mener at slike tweaks er OT-materiale). De seriøse innleggene om blindtest burde etter min mening ikke vært slettet, men kanskje flyttet til Blindtesttråden.

Fint med moderatorer. Innkjøring må til.

(Men alt var selvsagt bedre under krigen)
Er noe skummelt med deg Val,se på telleren din (666) :eek:

ps:beklager OT :)

/jan

K

kbwh

Gjest
Keefern er nok stolt av meg! Vi fikser det glatt:

Moderatorene må kanskje lære å moderere seg? ;D

Sånn!

Høvdingen

The big chief
Administrator
Ble medlem
01.01.2001
Antall liker
6.463
Torget vurderinger
2
Jeg har gjennopprettet tråden "Nå trenger du ikke være i tvil lenger".

Mvh
Høvdingen

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
300
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
MaHa skrev:
Pryltråden min ble visst slettet gitt :)
Jeg hadde laget en liste over de platefunnene på Gotland som virkelig var verdifulle (Living Stereo, Living Presence osv)som jeg hadde tenkt å legge inn i pryltråden; men tror du ikke den ble borte... jeg finner den iallefall ikke igjen.

Maha; det jeg sa til Impulse i pryltråden var vel at jeg trekker meg unna litt på HFS; ikke at jeg slutter. Jeg synes det er synd at mange som har bidratt stort og konstruktivt i mange år på HFS blir sablet ned pga at de sier ifra til sabotörer etc, uten å bli sett i sammenheng; men moderatorer vil vel sikkert läre seg en bedre balanse etterhvert.

Men kan jeg spörre; HVORFOR ble tråden min om prylbodar på Gotland slettet? Det var jeg en tråd hvor jeg skulle fortelle om platekjöp på sommerferie..

Mvh Vidar P

Høvdingen

The big chief
Administrator
Ble medlem
01.01.2001
Antall liker
6.463
Torget vurderinger
2
Pryltråden min ble visst slettet gitt :)
Jeg hadde laget en liste over de platefunnene på Gotland som virkelig var verdifulle (Living Stereo, Living Presence osv)som jeg hadde tenkt å legge inn i pryltråden; men tror du ikke den ble borte... jeg finner den iallefall ikke igjen.

Maha; det jeg sa til Impulse i pryltråden var vel at jeg trekker meg unna litt på HFS; ikke at jeg slutter. Jeg synes det er synd at mange som har bidratt stort og konstruktivt i mange år på HFS blir sablet ned pga at de sier ifra til sabotörer etc, uten å bli sett i sammenheng; men moderatorer vil vel sikkert läre seg en bedre balanse etterhvert.

Men kan jeg spörre; HVORFOR ble tråden min om prylbodar på Gotland slettet? Det var jeg en tråd hvor jeg skulle fortelle om platekjöp på sommerferie..

Mvh Vidar P
Tråden er nå gjennopprettet.

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Antall liker
4.864
Alle stygge tråder jeg har sett har blitt stygge når det har glidd over fra saklig uenighet til personangrep Personangrep er en uting som bør fjernes. Men nå har det vært flere eksempler der spennende tråder blir moderert som helhet i stedet for at man tar tak i personangrepene.

Jeg synes at HFS-ere bør gå etter ballen i stedet for mannen. Moderatorene derimot, bør ta mannen og ikke ballen. For når ballen er borte blir ganske kjedelig.

Høvdingen

The big chief
Administrator
Ble medlem
01.01.2001
Antall liker
6.463
Torget vurderinger
2
Bx skrev:
Moderatorene derimot, bør ta mannen og ikke ballen. For når ballen er borte blir ganske kjedelig.
Det høres veldig bra ut, men det høres også veldig bra ut med et perfekt samfunn hvor alle er snille og oppfører seg pent.

Hvis en person skjeller ut en annen så kan vi ikke la det han/hun skriver stå igjen usensuert, mens vi kun angriper "forfatteren". Poenget er at det kan være tilfeller hvor ballen må byttes ut, repareres eller rett og slett forbli i spill. Det hørtes også ganske bra ut.

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Antall liker
26
Torget vurderinger
5
DIY_dude skrev:
"Diktatur" og "maktmisbruk" syns jeg var litt sterke ord å bruke i denne samenhengen. ::) Noen som har et autoritetsproblem? Vi snakker tross alt om et internettforum. Privateid.

Litt strengere moderering gjør ingenting så lenge folk lirer av seg så mye dritt som de gjør. Det er ikke moderatorene som ødelegger forumet, men heller kranglefantene og forumtroll. Høvdingen må gjøre som han vil.
Hmmm, ja jeg har jo for eksempel et autoritetsproblem. Forumet er jo privateid, men vet ikke helt om våre nye moderatorer har kjøpt aksjer akkurat. Hvilke folk er det som lirer av seg så mye dritt egentlig? Synes du dette, så kanskje et annet forum hadde vært tingen for deg? Mener forøvrig at eierene av dette forumet har all makt, men som bruker har man lov til å flagge sin mening om dette og hint.

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Antall liker
4.864
Høvdingen skrev:
Bx skrev:
Moderatorene derimot, bør ta mannen og ikke ballen. For når ballen er borte blir ganske kjedelig.
Hvis en person skjeller ut en annen så kan vi ikke la det han/hun skriver stå igjen usensuert, mens vi kun angriper "forfatteren". Poenget er at det kan være tilfeller hvor ballen må byttes ut, repareres eller rett og slett forbli i spill. Det hørtes også ganske bra ut.
Poenget mitt er enkelt: God moderasjon er å praktisere lav toleranse for personangrep og høyt toleranse for kontroversielle temaer. Noen ganger har det motsatte skjedd: Først har personangrepene haglet, deretter har tråden blitt stengt - "fordi temaet er for kontroversielt".

Høvdingen

The big chief
Administrator
Ble medlem
01.01.2001
Antall liker
6.463
Torget vurderinger
2
Først har personangrepene haglet, deretter har tråden blitt stengt - "fordi temaet er for kontroversielt".
Årsaken til dette er at en tråd kan utvikle seg nokså raskt før en moderator ser den. Vi kan jo ikke følge med på alle tråder døgnet rundt - vi skal jo leve litt vi også.

Det som er aller viktigst er at folk benytter "rapporter til moderator" funksjonen, og det er ingen tvil om at vi er avhengig av brukernes hjelp.

Hvis en tråd som burde vært moderert får stå urørt en halv dag så snakker vi ofte om 30-40 innlegg som kan ha blitt skrevet i kjølevannet, og da får vi ikke muligheten til å lede den på riktig spor i tide. Hvordan moderere da?

Som jeg har nevnt før så er jeg enig i alt det som blir skrevet om den "perfekte moderering", men det er bare det at det er så vanskelig å få til i praksis.

Ofte så blir det også voldsomme reaksjoner på de minste moderasjoner, og veldig ofte hører jeg også: hvorfor blir jeg tatt når han der ikke blir tatt. Dette blir jo litt som på veien, noen blir tatt for fartsovertredelse, mens andre slipper unna.

Konklusjon: det er ikke mulig å ta alle, og det er ofte vanskelig å reagere raskt nok. I tillegg er noen tråder så lange at det kan være tidkrevende å sette seg godt nok inn i temaet, og av og til kan det tenkes at en moderasjon faktisk ikke er helt riktig, og at den må "korrigeres" i etterkant.

Dette er faktisk ikke så enkelt i praksis som det er i teorien. Der er vi stort sett enige.

Mvh
Thomas

GFE

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.09.2003
Antall liker
3
Hei,

Eg synes vel også at mange tråder blir raskt flyttet og får "off topic" stempel.
Personlig så synes eg vel at man burde fått lagt alle tråder som har med hifi og surround å gjøre under hifi generelt, tror de bli mer lest og mere besvart på den måten.
Kunne vel vert en måte at man måtte haka av hvor trådene egentlig hører hjemme og så flyttes de "automatisk" til dette stedet etter foreks tre dager (nå er ikke eg noen programmerer så det er lett å ønske ;D)

For min del som ihvertfall leser på forumet hver dag (dagen blir ikke den samme uten), så er det uten tvil om at hifi generelt er den gruppen som blir åpnet først og det tror jeg gjelder mange.
Er imidlertid enig i at for en oversikt så må det deles mere inn, men kunne det ikke heller blitt gjort etter noen dager?
Det er vel også en kjensgjerning at etter en tråd har havnet på side 2 så er den ikke så interesant lenger, selv om det finnes unntak.

God sommer,

Mvh
Geir :)

Topp Bunn