Høyttalere Ny synsetråd om bedre høyttalere

coolio

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2015
Innlegg
5.487
Antall liker
5.456
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
En kjøper som låner med seg og prøver hjemme vil ha samme forutsetninger for å vurdere om han/hun liker lyden uavhengig av hvor perfekte forhold det er i stua. Blir han fornøyd kommer han mest sannsynligvis tilbake og vil oppgradere et eller annet, eller leser på sentralen for råd og da begynner det kanskje å bli på tide å nevne behandling av lytterom. Kanskje.. Det er da ikke noe man trer over hodet på en kar som sannsynligvis er ute og skal kjøpe sine første litt ordentlige høyttalere.
Man får stort sett ikke låne med seg høyttalere hjem, derav problemet.

Men det skal sies at jeg forstår hvorfor det er slik. Forhandlere må kjøpe svindyre høyttalere for å ha i demo. Kunde som låner med seg hjem opptar enormt kapital og påfører selger en risiko for å få skadet vare tilbake. Man kan fort få en situasjon hvor kunde låner 4-5 forskjellige høyttalere med seg hjem en etter en, og kanskje ender opp med å ikke kjøpe noen av dem til slutt.

Derfor synes jeg det er greit at man ikke alltid kan få låne hjem, men da blir det viktigere at kunden får vite hva som gjør at høyttaleren låter så godt i demorommet og hvordan han/hun kan få det tilsvarende hjemme. Svaret er ikke at den nye "generic dac mkIII" er så utrolig mye bedre enn mkII at den må til for å få så god lyd eller at "generic kabel silver 2017" er løsningen på bassromlingen.
Svaret er kanskje at man da må legge mer ressurser i rommet og mindre på komponenter, ta hensyn til type spredning, ommøblere rommet for å unngå hjørneplassering eller rett og slett må velge andre løsninger for å komme i mål.

Det er kanskje ikke sexy og umiddelbart profitabelt, men det er sannheten. Det er selgers jobb å kartlegge kundens behov og foreslå tilfredsstillende løsninger basert på budsjettet kunden har.

Når alt det er sagt så skal jeg si at jeg har stort sett møtt svært trivelige og kompetente folk innenfor hifi-bransjen som har gode svar på det aller meste. Men akkurat på akustikk og betydningen av det og ikke minst, løsninger på det, har det manglet stort på. Det er snålt all den tid det er akustikk som er den største faktoren for lydkvalitet. That's my opinion and I'm sticking to it!

...until tomorrow :D
 

kvasi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.09.2007
Innlegg
1.453
Antall liker
1.121
Man får stort sett ikke låne med seg høyttalere hjem, derav problemet.

Men det skal sies at jeg forstår hvorfor det er slik. Forhandlere må kjøpe svindyre høyttalere for å ha i demo. Kunde som låner med seg hjem opptar enormt kapital og påfører selger en risiko for å få skadet vare tilbake. Man kan fort få en situasjon hvor kunde låner 4-5 forskjellige høyttalere med seg hjem en etter en, og kanskje ender opp med å ikke kjøpe noen av dem til slutt.



...until tomorrow :D
Jeg har drevet en avdeling i en kjedebutikk og, veldig ofte, sett at folk i nabolaget og på sentralen kjøper greier i nettbutikken kun for å teste det og sende det tilbake etter etpar uker. Jækla kjedelig å forholde seg til logistikken og måtte selge nye høyttalere som demo til nedsatt pris pga dette, så jeg vil si at hjemlån sitter ganske løst så lenge det ikke er en av gutta til Petter uteligger som spør.
 

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.275
Antall liker
9.512
Torget vurderinger
2
Å kjøpe nye høyttalere til over 20k fra butikk uten hjemlån først er helt utelukket for meg. Jeg kjørte 50 mil en vei sist jeg hadde behov for hjemlån . For meg er det både økonomisk arrogant/risikabelt og for dumt å kjøpe høyttalere i 100k klassen uten å prøve de hjemme først. Andre synes kanskje det er en risiko som er verdt å ta. Men for meg blir det som å kjøpe champagne til 2000 kr flasken og slå mynt og kron om den skal helles i vasken eller drikkes
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Men akkurat på akustikk og betydningen av det og ikke minst, løsninger på det, har det manglet stort på. Det er snålt all den tid det er akustikk som er den største faktoren for lydkvalitet. That's my opinion and I'm sticking to it!

...until tomorrow :D
Handler nok om en kombinasjon av mangel på forståelse av viktigheten av akustikk også hos aktørene, manglende kunnskap og at det er vanskelig å selge akustikkprodukter til vanlige stuer. Det er gjerne vanskelig å overbevise audiofile om å bruke penger på det. De fleste om vurderer å gjøre noe forventer at du skal gi de gratis råd og konsultasjon. Gjerne peke i retningen av hvilke DIY produkter de kan bygge billig selv. Slikt tjener man ikke penger på.

Akustikk er et emne som forøvrig er ganske komplekst og derfor er det gjerne slik dersom man skal skaffe seg den kompetansen, så må man innhente det fra de få som har det. Og det koster som alt annet. Skal du leie en ekspert som f.eks Russ Berger til å designe rommet ditt, så betaler du trolig minst 1500 kr i timen. Og det kan være at mange ser på dette som risikabel investering da de ikke har særlig erfaring med hva akustikk behandling faktisk kan utrette. Fokuset i hifi blader ligger ikke der.
 

carisma

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.12.2014
Innlegg
1.492
Antall liker
914
Men akkurat på akustikk og betydningen av det og ikke minst, løsninger på det, har det manglet stort på. Det er snålt all den tid det er akustikk som er den største faktoren for lydkvalitet. That's my opinion and I'm sticking to it!

...until tomorrow :D
Handler nok om en kombinasjon av mangel på forståelse av viktigheten av akustikk også hos aktørene, manglende kunnskap og at det er vanskelig å selge akustikkprodukter til vanlige stuer. Det er gjerne vanskelig å overbevise audiofile om å bruke penger på det. De fleste om vurderer å gjøre noe forventer at du skal gi de gratis råd og konsultasjon. Gjerne peke i retningen av hvilke DIY produkter de kan bygge billig selv. Slikt tjener man ikke penger på.

Akustikk er et emne som forøvrig er ganske komplekst og derfor er det gjerne slik dersom man skal skaffe seg den kompetansen, så må man innhente det fra de få som har det. Og det koster som alt annet. Skal du leie en ekspert som f.eks Russ Berger til å designe rommet ditt, så betaler du trolig minst 1500 kr i timen. Og det kan være at mange ser på dette som risikabel investering da de ikke har særlig erfaring med hva akustikk behandling faktisk kan utrette. Fokuset i hifi blader ligger ikke der.
Veldig enig.
En butikk må selvfølgelig balansere sitt eget behov opp mot kundens,på flere måter.
De fleste vil jo helst ikke ha akustikk løsninger i stua si. Og "nye"kunder vet ofte ikke om hva det er engang.

Har selv jobbet i butikk. På OHC.
Den gang jeg jobbet der var det stor fokus på å analysere hva kunden ville ha og hvilke utfordringer rommet hadde.
Dette var mot slutten av 90 tallet. Vi spurte en del inndirekte spørsmål om akustikk.
Som "har du teppe?"
"Harde flater?" Osv.
Nå er det meget få kunder som har eget eller egnet rom for musikk.
En merker på kundene om de tar tak i de inndirekte spørsmålene eller ikke.
Om de ikke tar tak i det så er det ok å selge kunden ett godt sett med høyttalere og evt avslutte med "dette kan spille enda bedre med enkle inngrep"

Sier ikke att man skal unngå emnet. Men kan ta det til riktig tid.

Ofte ringte jeg kunden opp en uke etter for å høre om han var fornøyd. Dette var også en god mulighet for å snakke om akustikk og hjemmebesøk.

Når det gjelder plassering og lytte posisjon så var dette noe jeg alltid tok opp med kunden før han bestemte seg for hva han ville ha.

Å dra hjem til kunder koster også butikken mye ressurser. I arbeidstiden vil man i verste fall miste andre kunder som ikke får hjelp.
Og har man provisjon så taper man jo selv.

Å ta det utenfor åpningstid går utover familien din og også sjefen som må betale deg overtid.
Om han i det hele tatt er villig til å betale deg.

Og som nevnt så vil jo kunder ha dette gratis også.
Vi hadde mange kunder som kjøpte TV hos oss. Mange av de ville ha levering og montering. Men veldig få var interessert i å betale for frakt og 1 time eller 2.
Flere av disse kundene som jeg ble med hjem ble fornærmet når jeg kun viste dem hovedfunksjoner på fjernkontrollen inkludert justering av bilde og lagring av kanaler.
Aler helst skulle jeg sitte i fanget demmes og vise alle funksjoner til dem klarte det selv.

Man kan godt prate med kunden om akustikk.
Om kunden er interessert.

Sent fra min XT1572 via Tapatalk
 

Distinctive

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2006
Innlegg
11.063
Antall liker
3.589
Sted
Stavanger
Jeg har forståelse for viktigheten av hvordan resultatet blir hjemme hos en selv, men det betyr også at man ikke kan stole på noen form for omtaler, ol. overhodet, noe jeg stiller meg tvilende til. At sluttresultatet blir en ren bingo er nok litt overdrevent, men at det kan være mye å hente mhp. akustisk optimalisering er nok hevet over tvil. Men dette er jo min mening (basert på erfaring), da.
 

Gjallarhorn Audio

Bransjeaktør
Ble medlem
26.02.2010
Innlegg
1.653
Antall liker
1.625
Sted
Heggedal, Asker
Torget vurderinger
100
Det er uverdig av to bransjeaktører å krangle i en åpen tråd på Hifisentralen. Jeg synes man bør holde seg for god til å kalle andre aktører for useriøse.
Jeg tror ikke Kvålsvoll mente å kalle oss for useriøse, selv om det uheldigvis kunne tolkes slik. Jeg følte meg i alle fall ikke truffet siden jeg representerer et firma som spesialiserer seg nettopp på romakustikk, og vi har sannsynligvis Norges mest gjennomtenkte showroom når det kommer til romakustikk, mye takket være at rommet er designet av en med Mastergrad i Akustikk som har mere enn 40 år med erfaring.

Vi har dessuten hjulpet dusinvis av kunder over hele Norge med å få romakustikken noenlunde på stell, sågar både handlende og ikke-handlende kunder.

Men nå er det blitt veldig mye OT i denne tråden synes jeg. Det var i alle fall ikke min intensjon med mitt første innlegg. Jeg ville bare påpeke at det kan være vanskelig å få til en sannferdig sammenligning av ulike høyttalermodeller med mindre det gjøres i samme rom og med samme utstyr. Det var alt.
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.155
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Uansett bør ikke dere som er bransjeaktører blande dere med harde ord i diskusjonene, spesielt om andres produkter eller tjenester. Det er ikke et pent syn, og jeg kan garantere at det ikke har noen god effekt på firmaets image. At du ikke følte deg truffet her er flott, for da slapp vi noen etterspill. Men min oppfordring til dere som er bransjeaktører er å ikke legge noen følelser eller sterke vendinger i deres ytringer i åpne tråder som dette. Det passer seg rett og slett ikke. Reglene er de samme for alle, men i praksis er de strengere for dere enn for oss vanlige hififreaks. Jeg hadde aldri ytret meg på en krass måte her hvis jeg fortsatt drev studio heller. Men det gjør jeg ikke, så jeg har den luksusen at jeg kun er en av massen.
 

Gjallarhorn Audio

Bransjeaktør
Ble medlem
26.02.2010
Innlegg
1.653
Antall liker
1.625
Sted
Heggedal, Asker
Torget vurderinger
100
Om man er ny på det med akustikk og hifi og man går inn i en butikk som har ett godt rom. Ett rom hvor akustikk tiltakene koster mye mer enn ett litt dyrt gjennomsnitt anlegg.
Hva slags signaler gir dette en førstegangs kjøper?
Når han synes att han har brukt mye penger på anlegget.
Så blir han gjort klar over att han må ha akustikk forbedrende produkter til 45k for att det skal bli bra.
Selv om dette er riktig så forsvinner den kunden fort ut døra. Og han ender opp med å kjøpe anlegg av en selger som (feilaktig)påstår att det ikke trengs.
Akustikk er ikke noe som er vanlig (dessverre)å tenke på for de fleste kunder.
Bare se på de fleste bilder fra forumet her.
En førstegangskjøper ønsker signaler som er nyttig i hans søken for best mulig lyd. Jeg aksepterer ikke premisset om at kjøperen må beskyttes fra sannheten.

Definer 'brukbart' lytterom! Vi legger alle lista forskjellig. Jeg tror at de fleste forhandlere vil påstå at deres demorom er brukbart og til og med bra. Men et rom helt uten svakheter tror jeg man skal lete lenge etter og jeg kan ikke tenke meg at ditt rom er perfekt heller. Det betyr ikke at du er useriøs.
Skal ikke svare for Kvålsvoll her. Jeg tenker at et demorom bør holde adekvat standard, men trenger på ingen måte å holde optimal standard. I min verden bør det være en viss sammenheng mellom kvalitet i leddene og kvalitet på produktene, så adekvat er et flytende svar.
Du vil få mye mere igjen for din investering selv i rimelig utstyr om romakustikken var på stell. :)

Mitt poeng er at man ikke bør ta lett på romakustikk om man er interessert i god lyd, uansett budsjett.

Forbedret romakustikk kan være alt fra å plassere en plante i første ordens refleksjonspunktene til mere heftige, rene akustiske tiltak. :)
 

Gjallarhorn Audio

Bransjeaktør
Ble medlem
26.02.2010
Innlegg
1.653
Antall liker
1.625
Sted
Heggedal, Asker
Torget vurderinger
100
Det er uverdig av to bransjeaktører å krangle i en åpen tråd på Hifisentralen. Jeg synes man bør holde seg for god til å kalle andre aktører for useriøse.
Jeg synes din toleranse er altfor lav. Dette er tross alt et diskusjonsforum og jeg tror at forumet ville ha vært et fattigere sted om bransjeaktører skal munnbindes. Jeg kan heller ikke se at noen av innleggene til andre eller meg har vært spesielt krasse. Da har du i så fall ikke fått med deg enkelte andre tråder her på forumet.

Sagt i beste mening :)
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.155
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
I forhold til hvordan mange oppfører seg så er det svært sivilisert, men mener likevel at det ikke er noe å vinne på en krass adferd som bransjeaktør. Det er ikke bra for omdømmet, og det skyver fra seg potensielle kunder som ikke liker framferden eller er litt uenige i det som hevdes. Men at meningene om akustikk er viktige å få fram er jeg helt enig i, og mener også at dere bør delta i diskusjoner der dere kan bidra konstruktivt. Men vær bevist på at det er ikke det samme å være et menig medlem og en kjent bransjeaktør.
 

Gjallarhorn Audio

Bransjeaktør
Ble medlem
26.02.2010
Innlegg
1.653
Antall liker
1.625
Sted
Heggedal, Asker
Torget vurderinger
100
Det har du absolutt rett i.

Det er en vanskelig balansegang og det er nok også årsaken til at mange bransjeaktører fullt og helt lar være å poste innlegg i andre tråder enn i sine egne annonser (som riktignok av og til kan skjære seg fullstendig).

Det er i grunnen litt synd siden vi alle blir klokere av å dele kunnskap fremfor å sitte på hver vår haug :)

Jeg mener i alle fall at forumet ville ha vært tjent med bransjeaktører som engasjerer seg, men jeg skjønner godt hvorfor engasjementet uteblir.
 
Sist redigert:

coolio

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2015
Innlegg
5.487
Antall liker
5.456
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Jeg har forståelse for viktigheten av hvordan resultatet blir hjemme hos en selv, men det betyr også at man ikke kan stole på noen form for omtaler, ol. overhodet, noe jeg stiller meg tvilende til. At sluttresultatet blir en ren bingo er nok litt overdrevent, men at det kan være mye å hente mhp. akustisk optimalisering er nok hevet over tvil. Men dette er jo min mening (basert på erfaring), da.
Omtaler gir en pekepinn på potensialet i produkter. Dersom mange skryter er nok potensialet veldig høyt. Det er i graden av utnyttbart potensiale hjemme hos kunde problemene oppstår.

Hvor mange ganger har man ikke hørt og lest om øreblødende diskant eller romlebass fra kunder som har hatt/testet forskjellige produkter? Hos meg har jeg en romresonans på 42,87 hz på rundt 20 (!) db økning grunnet rommets dimensjoner. Uten å være klar over det faktum kunne jeg fort ha dømt det meste av produkter nord og ned pga romlebass som ikke har noe som helst med høyttaleren eller elektronikken å gjøre.


Men det ser egentlig ut som alle er relativt enige når det kommer til stykket - igjen! :)
 

carisma

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.12.2014
Innlegg
1.492
Antall liker
914
Det er uverdig av to bransjeaktører å krangle i en åpen tråd på Hifisentralen. Jeg synes man bør holde seg for god til å kalle andre aktører for useriøse.
Jeg synes din toleranse er altfor lav. Dette er tross alt et diskusjonsforum og jeg tror at forumet ville ha vært et fattigere sted om bransjeaktører skal munnbindes. Jeg kan heller ikke se at noen av innleggene til andre eller meg har vært spesielt krasse. Da har du i så fall ikke fått med deg enkelte andre tråder her på forumet.

Sagt i beste mening :)
Helt enig.
Og normal folkeskikk gjelder vel alle?!
Selv om tråden handler om noe annet enn akustikk så er det ett viktig punkt til hvorfor folk er fornøyde/misfornøyde med høyttalerne sine.
Og holde bransjeaktører utenfor i slike diskusjoner er skivebom. De kan nemlig bidra med mye god informasjon. Så lenge de ikke direkte reklamerer for sine egne produkter så er det greit.
Om jeg spør direkte om noe så er det også greit att en bransje aktør trer inn med ett svar.
Er jo fritt for hver enkelt å undersøke påstander før en handler noe også.
Man kan selvfølgelig ta det på pm.om det ikke er tilknyttet direkte til tråden.
Knebling av en bransje aktør er feil.

Sent fra min XT1572 via Tapatalk
 

todams

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.12.2011
Innlegg
191
Antall liker
142
Sted
Lier
Torget vurderinger
11
Synes det er greit å ha stor takhøyde i diskusjons forum, selvfølgelig skal man bruke skjønn og utvise god folkeskikk. Jeg mener at rommet er den vanskeligst komponenten å forholde seg til og at valg av høyttalere må gjøres ut fra rommets størrelse/utforming og hvilken forbedringer man kan gjøre der. Vil også fokusere på muligheten for å spille lavt uten at det høres tynt ut. Har hatt ganske mange høyttalere som må opp i nivå før de låter fint, kanskje derfor man hadde loudness funksjon på forsterkere før i tiden.
 

Kvålsvoll

Bransjeaktør
Ble medlem
22.07.2010
Innlegg
1.601
Antall liker
1.696
Sted
Ålesund, Norge
Uansett bør ikke dere som er bransjeaktører blande dere med harde ord i diskusjonene, spesielt om andres produkter eller tjenester. Det er ikke et pent syn, og jeg kan garantere at det ikke har noen god effekt på firmaets image. At du ikke følte deg truffet her er flott, for da slapp vi noen etterspill. Men min oppfordring til dere som er bransjeaktører er å ikke legge noen følelser eller sterke vendinger i deres ytringer i åpne tråder som dette. Det passer seg rett og slett ikke. Reglene er de samme for alle, men i praksis er de strengere for dere enn for oss vanlige hififreaks. Jeg hadde aldri ytret meg på en krass måte her hvis jeg fortsatt drev studio heller. Men det gjør jeg ikke, så jeg har den luksusen at jeg kun er en av massen.
Hva som passer for meg avgjør jeg selv, og jeg har aldri vært en del av massen, har aldri prøvd å gi inntrykk av å være en del av massen, og jeg kommer aldri til å bli en del av den grå massen.
 

Kvålsvoll

Bransjeaktør
Ble medlem
22.07.2010
Innlegg
1.601
Antall liker
1.696
Sted
Ålesund, Norge
Det er uverdig av to bransjeaktører å krangle i en åpen tråd på Hifisentralen. Jeg synes man bør holde seg for god til å kalle andre aktører for useriøse.
Jeg synes din toleranse er altfor lav. Dette er tross alt et diskusjonsforum og jeg tror at forumet ville ha vært et fattigere sted om bransjeaktører skal munnbindes. Jeg kan heller ikke se at noen av innleggene til andre eller meg har vært spesielt krasse. Da har du i så fall ikke fått med deg enkelte andre tråder her på forumet.

Sagt i beste mening :)
Her er det vel bare EN som ser krangelen og ufine ord. Skarpt innlegg fra meg? Ja, gjerne.

Så lenge en også leser og takler tilsvar og andres innlegg med en viss toleranse så ser jeg ikke noe problem med det.

Profesjonelle som deltar aktivt på forumet må ønskes velkommen, de fleste skjønner godt hvor grensen går i forhold til promotering av egne produkter og tjenester. Dette er personer som har mye å bidra med, de holder tross alt på med dette daglig og har det som jobb. Om alt stemmer hundre med mine egen oppfatning av verden er ikke det viktigste, det er interessant å se hvordan andre ser på ting, uansett om det er "rett" eller ikke. Dette bidrar til å gjøre forumet mer innholdsrikt og slik øke interessen for lyd.


"Du har en skarp penn."

En av mine veldig gode turvenner sa dette, om ting jeg skrev - artikler, innlegg, turreportasjer. Det er på tide å kvesse den litt nå.
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.155
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Den er grei, skal ikke blande meg opp i det. Min penn hadde nok vært sløvere hvis jeg hadde tilknytning i dag, men vi tillater oss den luksusen vi selv unner oss. Både sosialt og faglig. Følger interessert med i det som skrives med både kvass og sløv penn her på forumet. :)
 
Topp Bunn