Høyttalere Ny synsetråd om bedre høyttalere

Brightside

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.10.2012
Innlegg
297
Antall liker
112
Sted
Arendal
Heisann!
Dette er et svar på "giantkiller" tråden.
Jeg har drukket litt, så kan være det blir dårlig formulert.

Det som skal være poenget med tråden er høytalere som låter dyrere enn de er. Siden flesteparten av oss er vanlige dødelige, tar vi følgende utgangspunkt:
Stativhøytalere opp til 15 000,-, og gulvstående opp til 30 000,- som låter som om de kostet 3x så mye eller mer. Lytterom på 15-25 kvm, da jeg regner det som en normal stue.

Tur og kjør.
PS: Subjektive og objektive meninger er like velkomne :)
 

grammofon

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2011
Innlegg
5.646
Antall liker
2.853
Sted
Bærum
Enhver IMF fra 70- til 80-tallet spiller fletta av det meste som kan krype og gå av høyttalere i dag. Dessuten er de svære og imponerende stygge. Prisen en brøkdel av det de burde kostet. :cool:
 

Brightside

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.10.2012
Innlegg
297
Antall liker
112
Sted
Arendal
Enhver IMF fra 70- til 80-tallet spiller fletta av det meste som kan krype og gå av høyttalere i dag. Dessuten er de svære og imponerende stygge. Prisen en brøkdel av det de burde kostet. :cool:
Det tror jeg på! Min far hadde "Jamo 200 høyttalere" eller noe slikt. De låter ekstremt godt. (Til de råtnet i stykker). Men jeg har prøvd kassene med andre elementer med stort hell. Er kabinettene i stor grad like "dårlige" nå som på 80-tallet. Eller var delefilterne bedre før? Jeg føler høyttalerprodusentene fokuserer ekstremt på oppgradering av elementene og lite på resten. De skriver i alle fall mindre om det.
 

Skipnes

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.11.2013
Innlegg
2.521
Antall liker
1.219
Sted
Oslo
Enhver IMF fra 70- til 80-tallet spiller fletta av det meste som kan krype og gå av høyttalere i dag. Dessuten er de svære og imponerende stygge. Prisen en brøkdel av det de burde kostet. :cool:
Det tror jeg på! Min far hadde "Jamo 200 høyttalere" eller noe slikt. De låter ekstremt godt. (Til de råtnet i stykker). Men jeg har prøvd kassene med andre elementer med stort hell. Er kabinettene i stor grad like "dårlige" nå som på 80-tallet. Eller var delefilterne bedre før? Jeg føler høyttalerprodusentene fokuserer ekstremt på oppgradering av elementene og lite på resten. De skriver i alle fall mindre om det.
Imf er pmc på steroider .
 

kvasi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.09.2007
Innlegg
1.453
Antall liker
1.121
Syns mine Sonus Faber Venere 3.0 gjør akkurat det. Skal ikke si at ikke Olympica 3 ikke er bedre men den forsvarer ikke prisforkjellen på nesten 70k.
 
Sist redigert:

Harald HM

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2016
Innlegg
2.251
Antall liker
2.142
Sted
Bardufoss
Torget vurderinger
1
Enhver IMF fra 70- til 80-tallet spiller fletta av det meste som kan krype og gå av høyttalere i dag. Dessuten er de svære og imponerende stygge. Prisen en brøkdel av det de burde kostet. :cool:
Det tror jeg på! Min far hadde "Jamo 200 høyttalere" eller noe slikt. De låter ekstremt godt. (Til de råtnet i stykker). Men jeg har prøvd kassene med andre elementer med stort hell. Er kabinettene i stor grad like "dårlige" nå som på 80-tallet. Eller var delefilterne bedre før? Jeg føler høyttalerprodusentene fokuserer ekstremt på oppgradering av elementene og lite på resten. De skriver i alle fall mindre om det.
Jamo 400 var det kanskje. Fantastiske høytalere;). Hadde du vært ute 3 måneder todligere kunne jeg berget dem. Men solgte dem til en brukthandel her for litt siden. Var vel ca 14 tommers basshøyttalere så det var skikkelig trøkk. Men de ble plassert på garasjeloftet for 12 år siden og altså, nå, gikk vegen...:p
 

Brightside

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.10.2012
Innlegg
297
Antall liker
112
Sted
Arendal
Noen som har testet Boston A25? Disse skulle spille som langt dyrere høyttalere. Kanskje ikke vanskelig når de koster kr 2000?
 

Kalle Klovn

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.09.2009
Innlegg
3.608
Antall liker
3.202
Sted
Sandnes
Torget vurderinger
7
Noen som har testet Boston A25? Disse skulle spille som langt dyrere høyttalere. Kanskje ikke vanskelig når de koster kr 2000?
For 2000 kroner ville jeg nok heller satset på en bolle med gullfisk;) i løpet av 30 år som musikk og hifi interessert har jeg hørt mange såkalte "giant killers" (til noen få tusenlapper) men har vel aldri kommet over noen som virkelig levde opp til reklamen.
 

TT.

The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
Ble medlem
15.11.2007
Innlegg
39.979
Antall liker
81.814
Sted
Knapstad
Torget vurderinger
96
Bare å åpne hvilket som helst hifiblad og lese at høyttalerene de tester spiller minst til to ganger prisen. Gjelder forøvrig resten av hva som testes også. :rolleyes:
 

Brightside

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.10.2012
Innlegg
297
Antall liker
112
Sted
Arendal
Bare å åpne hvilket som helst hifiblad og lese at høyttalerene de tester spiller minst til to ganger prisen. Gjelder forøvrig resten av hva som testes også. :rolleyes:
Enig. Og det er litt av poenget. Er det noen som faktisk gjør det?
 

Brightside

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.10.2012
Innlegg
297
Antall liker
112
Sted
Arendal
"Kjedelig svar". Men mye mulig det er sant. Får se om vi får flere artige svar.
 

coolio

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2015
Innlegg
5.487
Antall liker
5.453
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Jeg synes forresten Monitor Audio Gold 200 (29 990 kr) spilte like bra og/eller bedre enn mye annet som var en del dyrere da jeg var på hifi-jakt for et par år siden.
Blant annet spilte de bedre enn Sonus Faber Olympica II, Audivector et-eller-annet til 40k, Piega 40.2 til 55k og en del andre jeg ikke husker på i farten.

Det viktigste jeg lærte på denne touren min var at det er helt essensielt å lytte før kjøp. Gode anmeldelser og brukererfaringer er ingen garanti for at man liker en gitt høyttaler selv.
 

svart-hvitt

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.01.2015
Innlegg
6.377
Antall liker
4.024
Torget vurderinger
0
Jeg synes forresten Monitor Audio Gold 200 (29 990 kr) spilte like bra og/eller bedre enn mye annet som var en del dyrere da jeg var på hifi-jakt for et par år siden.
Blant annet spilte de bedre enn Sonus Faber Olympica II, Audivector et-eller-annet til 40k, Piega 40.2 til 55k og en del andre jeg ikke husker på i farten.

Det viktigste jeg lærte på denne touren min var at det er helt essensielt å lytte før kjøp. Gode anmeldelser og brukererfaringer er ingen garanti for at man liker en gitt høyttaler selv.
Kjøpte ikke du Kii uhørt?

Uhørt!

;-)
 

The Gunner

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.05.2010
Innlegg
9.915
Antall liker
17.104
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Jeg synes forresten Monitor Audio Gold 200 (29 990 kr) spilte like bra og/eller bedre enn mye annet som var en del dyrere da jeg var på hifi-jakt for et par år siden.
Blant annet spilte de bedre enn Sonus Faber Olympica II, Audivector et-eller-annet til 40k, Piega 40.2 til 55k og en del andre jeg ikke husker på i farten.

Det viktigste jeg lærte på denne touren min var at det er helt essensielt å lytte før kjøp. Gode anmeldelser og brukererfaringer er ingen garanti for at man liker en gitt høyttaler selv.
Kjøpte ikke du Kii uhørt?

Uhørt!

;-)
Går visst i surr etter iherdig mye skriving om samme produkt.:rolleyes:
 
Sist redigert:

Strømling

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.05.2014
Innlegg
1.229
Antall liker
772
Sted
Nedre Romerike
Torget vurderinger
1
Jeg tar frem Yamaha Soavo p1 i ny og ne de gjør seg absolutt ikke bort i selskap med Wilson og Sonus Faber. Lydbildet er enormt.
 

Gjallarhorn Audio

Bransjeaktør
Ble medlem
26.02.2010
Innlegg
1.653
Antall liker
1.624
Sted
Heggedal, Asker
Torget vurderinger
100
Jeg synes forresten Monitor Audio Gold 200 (29 990 kr) spilte like bra og/eller bedre enn mye annet som var en del dyrere da jeg var på hifi-jakt for et par år siden.
Blant annet spilte de bedre enn Sonus Faber Olympica II, Audivector et-eller-annet til 40k, Piega 40.2 til 55k og en del andre jeg ikke husker på i farten.

Det viktigste jeg lærte på denne touren min var at det er helt essensielt å lytte før kjøp. Gode anmeldelser og brukererfaringer er ingen garanti for at man liker en gitt høyttaler selv.
Du glemmer å ta rommet og utstyret som ble brukt med hver enkelt høyttalermerke i betraktning - en ganske vanlig forglemmelse som gjør at inntrykk og erfaringer til lyttere er "all over the place". :)

Å lytte før kjøp er i mange tilfeller ren bingo i forhold til hvordan det vil låte hjemme hos deg. Det beste er derfor hjemlån, selv om dette kan være vanskelig i praksis.
 

coolio

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2015
Innlegg
5.487
Antall liker
5.453
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Kjøpte ikke du Kii uhørt?

Uhørt!

;-)
Jo, men jeg har vanskelig for å lære. Gjør som jeg sier, ikke som jeg gjør! :D

Går visst i surr etter iherdig mye skriving om samme produkt.:rolleyes:
Du prater om en kar som kaster bilnøklene i bosscontaineren og tar boss posen med til bilen her. ;)

Jeg synes forresten Monitor Audio Gold 200 (29 990 kr) spilte like bra og/eller bedre enn mye annet som var en del dyrere da jeg var på hifi-jakt for et par år siden.
Blant annet spilte de bedre enn Sonus Faber Olympica II, Audivector et-eller-annet til 40k, Piega 40.2 til 55k og en del andre jeg ikke husker på i farten.

Det viktigste jeg lærte på denne touren min var at det er helt essensielt å lytte før kjøp. Gode anmeldelser og brukererfaringer er ingen garanti for at man liker en gitt høyttaler selv.
Du glemmer å ta rommet og utstyret som ble brukt med hver enkelt høyttalermerke i betraktning - en ganske vanlig forglemmelse som gjør at inntrykk og erfaringer til lyttere er "all over the place". :)

Å lytte før kjøp er i mange tilfeller ren bingo i forhold til hvordan det vil låte hjemme hos deg. Det beste er derfor hjemlån, selv om dette kan være vanskelig i praksis.
Neida, jeg glemmer ikke rom og akustikk, som er viktigere enn alt annet.
Før det blir vanlig å få låne med seg høyttalere hjem for test må man ta utgangspunkt i det man får høre i butikker. Har man dårlige lytterom når man selger dyre produkter så er man useriøs og må ta konsekvensen av det.

Det jeg har gjort er å spille musikk jeg kjenner på et volum jeg bruker (ikke høyt) og prøvd meg frem med forskjellige plasseringer som nærfelt, langt unna, til sidene, stående, sittende, forskjellig vinkling på høyttalerne osv for å få et inntrykk av hvilke kvaliteter som bor der.
Så fokuserer jeg på stemmer. Høres stemmer tilbaketrukket og innestengt ut så er høyttalerne uaktuelle. Den biten var et problem på flere høyttalere enn jeg regnet med.
Men det blir jo ingen fasit før man prøver det hjemme over tid.

Man hører alltid at akustikk er utrolig viktig fra bransjeaktører, noe som er riktig. Men hvorfor er det ingen bransjeaktører som selger akustikkprodukter?
 

Gjallarhorn Audio

Bransjeaktør
Ble medlem
26.02.2010
Innlegg
1.653
Antall liker
1.624
Sted
Heggedal, Asker
Torget vurderinger
100
De færreste har gode nok lytterom til at man kan foreta en formålstjenlig sammenligning av utstyr og høyttalere på tvers av rom, enten det gjelder forhandlere eller kunder. Om f.eks. bassenergien i rommet ikke er tilstrekkelig dempet, så går det utover hele frekvensresponsen, og ikke bare bassen.

At et lytterom kan ha enkelte svakheter betyr dog ikke at man er useriøs. Å få til et optimalt lytterom er en mye større utfordring enn de fleste er klar over og det krever både kunnskap, investeringer og tid.

Mange demoer gjøres derfor i nærfelt i et forsøk på å omgå problemet og redusere den negative innvirkningen fra rommet. Men man får ikke et ordentlig inntrykk av hva som bor i store gulvstående høyttalere når man sitter i nærfelt.

Angående din siste kommentar, så kan jeg bare uttale meg på våre vegne, og faktumet er at vi selger en rekke produkter for håndtering av romakustikk, noe mange her på forumet for lengst har fått med seg :)

Men det får være nok OT for denne gang.
 

NLS

Overivrig entusiast
Ble medlem
06.01.2013
Innlegg
633
Antall liker
330
Sted
Drammen
Torget vurderinger
2
Arendal Tower til 25k.
Har ikke haft høytalere tidligere til 75k eller mere (som trådens emne definerer), men har da bemærket mig flere i Arendal tråden som har (+\-) - og med "thumps up" til Tower.
I mine ører vældig gode all round høytalere, specielt til rytmisk musik.


Heisann!
Dette er et svar på "giantkiller" tråden.
Jeg har drukket litt, så kan være det blir dårlig formulert.

Det som skal være poenget med tråden er høytalere som låter dyrere enn de er. Siden flesteparten av oss er vanlige dødelige, tar vi følgende utgangspunkt:
Stativhøytalere opp til 15 000,-, og gulvstående opp til 30 000,- som låter som om de kostet 3x så mye eller mer. Lytterom på 15-25 kvm, da jeg regner det som en normal stue.

Tur og kjør.
PS: Subjektive og objektive meninger er like velkomne :)
 

TrondW

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.11.2012
Innlegg
543
Antall liker
162
Sted
Bergenser i Ålesund
Beklager til alle lesere, men "de andre"-kassen er tom. Det er ingen høyttalere igjen oppi denne så vidt jeg kan se.
Alle våre høyttalere spiller nemlig bedre enn de andre som koster både 2 og 3 ganger mer, for ikke å snakke om det alldeles snasne uttrykket "ringer rundt "de andre"".
Ergo, det er ikke lenger noen høyttalere blant "de andre". Sorry.
 

Brightside

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.10.2012
Innlegg
297
Antall liker
112
Sted
Arendal
Beklager til alle lesere, men "de andre"-kassen er tom. Det er ingen høyttalere igjen oppi denne så vidt jeg kan se.
Alle våre høyttalere spiller nemlig bedre enn de andre som koster både 2 og 3 ganger mer, for ikke å snakke om det alldeles snasne uttrykket "ringer rundt "de andre"".
Ergo, det er ikke lenger noen høyttalere blant "de andre". Sorry.
Jeg får begynne å lage høyttalere selv, for så å overprise dem. Så før hifi-magasinene litt kredibilitet igjen
 

Kvålsvoll

Bransjeaktør
Ble medlem
22.07.2010
Innlegg
1.601
Antall liker
1.696
Sted
Ålesund, Norge
...
At et lytterom kan ha enkelte svakheter betyr dog ikke at man er useriøs. Å få til et optimalt lytterom er en mye større utfordring enn de fleste er klar over og det krever både kunnskap, investeringer og tid.
...
Hvis en kaller seg profesjonell og ikke greier å lage et brukbart lytterom så er det i mine ører useriøst. Kunnskapen som trengs er tilgjengelig, det som trengs for å ordne ting er ikke uoverkommelig dyrt.

Dette handler ikke bare om å greie å demonstrere produkter, det handler også om å kunne gi råd og veiledning som virker til kundene.
 

carisma

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.12.2014
Innlegg
1.492
Antall liker
914
Om man er ny på det med akustikk og hifi og man går inn i en butikk som har ett godt rom. Ett rom hvor akustikk tiltakene koster mye mer enn ett litt dyrt gjennomsnitt anlegg.
Hva slags signaler gir dette en førstegangs kjøper?
Når han synes att han har brukt mye penger på anlegget.
Så blir han gjort klar over att han må ha akustikk forbedrende produkter til 45k for att det skal bli bra.
Selv om dette er riktig så forsvinner den kunden fort ut døra. Og han ender opp med å kjøpe anlegg av en selger som (feilaktig)påstår att det ikke trengs.
Akustikk er ikke noe som er vanlig (dessverre)å tenke på for de fleste kunder.
Bare se på de fleste bilder fra forumet her.


Sent fra min XT1572 via Tapatalk
 

Gjallarhorn Audio

Bransjeaktør
Ble medlem
26.02.2010
Innlegg
1.653
Antall liker
1.624
Sted
Heggedal, Asker
Torget vurderinger
100
...
At et lytterom kan ha enkelte svakheter betyr dog ikke at man er useriøs. Å få til et optimalt lytterom er en mye større utfordring enn de fleste er klar over og det krever både kunnskap, investeringer og tid.
...
Hvis en kaller seg profesjonell og ikke greier å lage et brukbart lytterom så er det i mine ører useriøst. Kunnskapen som trengs er tilgjengelig, det som trengs for å ordne ting er ikke uoverkommelig dyrt.

Dette handler ikke bare om å greie å demonstrere produkter, det handler også om å kunne gi råd og veiledning som virker til kundene.
Definer 'brukbart' lytterom! Vi legger alle lista forskjellig. Jeg tror at de fleste forhandlere vil påstå at deres demorom er brukbart og til og med bra. Men et rom helt uten svakheter tror jeg man skal lete lenge etter og jeg kan ikke tenke meg at ditt rom er perfekt heller. Det betyr ikke at du er useriøs.

Jeg er nok mere ydmyk mot de fysiske utfordringene knyttet til rommet enn det du er til tross for at jeg sannsynligvis har mere erfaring på dette området enn deg - kanskje nettopp derfor.
 
Sist redigert:

Distinctive

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2006
Innlegg
11.063
Antall liker
3.589
Sted
Stavanger

Distinctive

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2006
Innlegg
11.063
Antall liker
3.589
Sted
Stavanger
Godt det er >108 dB under 40 Hz og ikke over 40 Hz, for da hadde du ikke hatt så mye av hørselen din igjen ;)
:)
Poenget mitt var at det er ikke er noe problem å gjengi 108dB over 40Hz for mange høyttalere.
Problemet er å kunne gå under 40Hz også, uten at SPL ruller av betraktelig.
Mine OB har hjelp av subber under 40Hz, da 16m2 basskasse gir en nedre frekvens rundt 42Hz.
Derfor vil et rom på 30-40 m2 være langt mer ideelt for overnevnte scenario, da man slipper subbene.
 
Sist redigert:

coolio

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2015
Innlegg
5.487
Antall liker
5.453
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Om man er ny på det med akustikk og hifi og man går inn i en butikk som har ett godt rom. Ett rom hvor akustikk tiltakene koster mye mer enn ett litt dyrt gjennomsnitt anlegg.
Hva slags signaler gir dette en førstegangs kjøper?
Når han synes att han har brukt mye penger på anlegget.
Så blir han gjort klar over att han må ha akustikk forbedrende produkter til 45k for att det skal bli bra.
Selv om dette er riktig så forsvinner den kunden fort ut døra. Og han ender opp med å kjøpe anlegg av en selger som (feilaktig)påstår att det ikke trengs.
Akustikk er ikke noe som er vanlig (dessverre)å tenke på for de fleste kunder.
Bare se på de fleste bilder fra forumet her.
En førstegangskjøper ønsker signaler som er nyttig i hans søken for best mulig lyd. Jeg aksepterer ikke premisset om at kjøperen må beskyttes fra sannheten.

Definer 'brukbart' lytterom! Vi legger alle lista forskjellig. Jeg tror at de fleste forhandlere vil påstå at deres demorom er brukbart og til og med bra. Men et rom helt uten svakheter tror jeg man skal lete lenge etter og jeg kan ikke tenke meg at ditt rom er perfekt heller. Det betyr ikke at du er useriøs.
Skal ikke svare for Kvålsvoll her. Jeg tenker at et demorom bør holde adekvat standard, men trenger på ingen måte å holde optimal standard. I min verden bør det være en viss sammenheng mellom kvalitet i leddene og kvalitet på produktene, så adekvat er et flytende svar.
 

Brightside

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.10.2012
Innlegg
297
Antall liker
112
Sted
Arendal
Disse problemene løses enkelt med at selgerne tilbyr seg å komme hjem til kunden for en kikk. Ønsker ikke kunden, det så er problem løst. Ønsker de at selger kommer hjem, så er problemet løst. Noen kunder bør skjermes for seg selv. Men om du ikke klarer å formidle det på en god måte, så bør du finne deg et kott å sitte på. Ikke drive med kundeservice.
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.154
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Det er uverdig av to bransjeaktører å krangle i en åpen tråd på Hifisentralen. Jeg synes man bør holde seg for god til å kalle andre aktører for useriøse.
 

kvasi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.09.2007
Innlegg
1.453
Antall liker
1.121
En kjøper som låner med seg og prøver hjemme vil ha samme forutsetninger for å vurdere om han/hun liker lyden uavhengig av hvor perfekte forhold det er i stua. Blir han fornøyd kommer han mest sannsynligvis tilbake og vil oppgradere et eller annet, eller leser på sentralen for råd og da begynner det kanskje å bli på tide å nevne behandling av lytterom. Kanskje.. Det er da ikke noe man trer over hodet på en kar som sannsynligvis er ute og skal kjøpe sine første litt ordentlige høyttalere.
 
Topp Bunn