Ny stereo, sprakelyd hver time

johnhell

Medlem
Ble medlem
19.07.2011
Innlegg
26
Antall liker
0
Fikk den nye forsterkeren og cd spileren idag. Høytalere og signalkabler hadde jeg fra før av.

Det som er nytt:

Forsterker: Synthesis Magnum
CD-spiller: Synthesis Magnus
Høytalerkabler: Van den hul CS-122

Det som jeg hadde fra før av:
Høytalere: Proson V series
DVD-spiller: Pioneer
Signalkabler fra tv til forsterker og fra dvd til forsterker. Billige kabler fra Clas Ohlson.



Nå har jeg hatt cd-spilleren på i ca 5 timer, og på den tiden har det kommet 4-5 små "smell" minner om sprakelyden fra vinyl. Men det kommer kun 1 om gangen, og har på denne tiden kommet kanskje 4-5 slike.

Tenkte det kunne være signalkabelen fra cd til forsterker som var problemet. Så jeg koblet til tven med en "ny" kabel. Nå har jeg hatt det tilkoblet i 1,5 timer, og det har kommet 1 lite "smell".

Blir litt feil å skrive smell, ligner mest på vinylspraking. Men det kommer kun 1 om gangen.

Hva kan dette være? Signalkablene har jeg brukt i mitt tidligere anlegg, og da fungerte de fint.
Høytalerkablene kjøpte jeg nye idag. Kan det være de som er problemet?

Noen forslag?
 

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.223
Antall liker
124
Fortell meg om nabolaget ditt. Driver de å bygger nye hus i det? Eller, har du ett nabolag som er "under nybygging" ?
For dette hørtes ut som ett sted er det en jordkobling som ikke er strammet nok og så varierer det med temp når Jord-drain nivået ditt er stabilt...

Jeg bare spør , error-log creation...

Og, har du Flatskjerm, og er det galvanisk skille på denne? Og er den på samme kurs?
Fortell gjerne om du har kabeltv, eller har du satelitt?

Er denne "lyden" som en "Spark" eller statisk utlading.. ?

mvh
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.109
Antall liker
4.976
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Dra et annet sted med utstyret for å komme på nett med et annet miljø.
Hvis du da har samme problem, er det tilbake til forhandler.
 

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.223
Antall liker
124
Dette er jord-relatert... det tror jeg...
Høres sånn ut..

Prøv audiomix sitt forslag, rapporter vedrørende..


Er denne Van den Hul kabelen utstyrt med "karbon" signal return... ? For det vet jeg har vært trøbbel i visse annlegg.
Da opplever man enn jord potensial forflyttning, essensiellt en jordfeil...
Kort sagt: prøv en annen kabel enn vdH som har metall som jording og se om det er forskjell... om mulig, test.. rapporter..

mvh
 

Barbaresco

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
2.937
Antall liker
597
Er det kort vei til kjøkkenet kan du mistenke kjøleskapet, termostaten kan slå inn.
 

johnhell

Medlem
Ble medlem
19.07.2011
Innlegg
26
Antall liker
0
Jeg bor i en studentblokk fra 70-80 tallet. Er ingen nybygging i nabolaget, men jeg har sett diverse gravemaskiner som har gravd borti veien her.

Jeg har flatskjerm, uten galvanisk skille. Videre har jeg kabeltv.

Vanskelig å beskrive lyden, ligner veldig på spraking ifra vinyl. Men kan minne om lyden fra statist elektrisitet.

Jeg bor på hybel, så jeg antar at det kun er 1 krets på hybelen min. Tv, dvd, stereo, cd står alle i en "padde" som går til en stikkontakt. Jeg antar dette ikke er optimalt, men hybelen min har kun 4 uttak fordelt dårlig på rommet.

Om Van del hul kabelen er utstyr med karbon signal return vet jeg ikke. Det står dette på hifiklubbens hjemmeside: I likhet med i resten av van den Huls hybrid-kabler, inngår kullfiber også i konstruksjonen av The CS-122 HYBRID. De to lederne består av 147 forsølvede enkeltledere Matched Crystal OFC-kobber med et samlet tverrsnitt på 3 kvadratmillimeter hver – altså vesentlig kraftigere enn de billigere van den Hul-høyttalerkablene. Rundt lederne ligger et lag LSC-kullfiber (Linear Structured Carbon), som forbedrer de elektriske egenskapene, blant annet ved å transformere det elektromagnetiske feltet rundt senterlederen tilbake til et elektrisk signal. Dermed reduseres signaltapet og innflytelsen fra isoleringsmaterialet til et absolutt minimum.


http://www.hifiklubben.no/produkter/kabler/hoyttalerkabler/van_den_hul_the_cs-122_hybrid_kabel.htm

Kan forøvrig opplyse om at det var hifiklubben som monterte bananpluggene.

Burde jeg gått tilbake til hifiklubben å fått prøvd en annen høytalerkabel først?

Jeg har ikke bil, så det å prøve utstyret hos noen andre blir veldig vanskelig.
 

SRM

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.06.2009
Innlegg
2.626
Antall liker
2.497
Sted
Oppland
Torget vurderinger
23
Ser ut til at disse har rør i signalveien?

Sjekk røra! ;)
 

johnhell

Medlem
Ble medlem
19.07.2011
Innlegg
26
Antall liker
0
Forsterkeren er helt ny, så har ikke så lyst å åpne den opp for å sjekke røra.
Forsterker og cd spiller ble også testet av forhandler før de ble sendt til meg.
 

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Innlegg
12.507
Antall liker
2.953
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Var på besøk her en dag hos en som hadde samme symptomene som deg.
Hos ham var synderen kjølehjørnet på kjøkkenet som var på samme kurs.
 

johnhell

Medlem
Ble medlem
19.07.2011
Innlegg
26
Antall liker
0
Hybelen min er en av elleve i samme gang, med ett felles kjøkken.
På kjøkkenet står det 4 kjøleskap og 1 fryseboks.

Men dette må jo være forskjellige kretser.
 

johnhell

Medlem
Ble medlem
19.07.2011
Innlegg
26
Antall liker
0
Det kan forøvrig nevnes at jeg hadde samme oppsett med den tidligere forsterkeren min, en Onkyo. Da hadde andre høytalerkabler, eller skal resten være likt.

Da hadde jeg ikke dette problemet.
 

johnhell

Medlem
Ble medlem
19.07.2011
Innlegg
26
Antall liker
0
Bytta tilbake til de gamle høytalerkablene nå. Har spilt i ca 2 timer nå uten noen ulyd. Så satser på at høytalerkablene var problemet.
 

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Innlegg
12.507
Antall liker
2.953
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Høres bare rart ut at høytalerkablene skal være grunnen til disse "poppene"......
 

johnhell

Medlem
Ble medlem
19.07.2011
Innlegg
26
Antall liker
0
Jeg var på hifiklubben å bytta kablene. Nå har jeg Van den hul The clearwater.
Nå har jeg hørt 2 sprakelyder i løpet av en dag. Så antallet sprak har blitt betydelig redusert.


Hva tyder dette på? Er det kablene? Eller er det noe annet som dette skyldes?

Bør jeg snakke med stereoforhandleren å kjøpe noen kabler fra han? Eller er problemet noe annet enn kablene?
 

yasman

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.10.2006
Innlegg
1.703
Antall liker
296
Sted
Grenland
Torget vurderinger
13
Lån et strømfilter og prøv.
Hvis ikke det hjelper ville jeg tro det var rørene, det hender at rør er gåene selv om forsterkeriet er nytt!
Vanskelig å forstå at det er kablene.
 

Barbaresco

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
2.937
Antall liker
597
Tipper det er termostater som er kilden. Da kan strømfilter hjelpe. Men ingen garanti
 

johnhell

Medlem
Ble medlem
19.07.2011
Innlegg
26
Antall liker
0
Hvis ikke det er noen her som bor i Lillehammer som har lyst å låne meg et strømfilter, så må jeg nesten kjøpe et.

Jeg har en varmeovn på rommet her som det er termostat på, regner med den går på samme krets. Kan den være problemet?

Har noen et strømfilter å anbefale meg?
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.168
Antall liker
10.692
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Hos meg er det kjøleskapet som slår inn. Varmeovnen kan også være problemet.
 

Barbaresco

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
2.937
Antall liker
597
Holdt på å ødelegge maten i fryseren en gang jeg "finlyttet" og hadde slått av kombiskapet pga slike sprakelyder. Typisk termostatfenomen. Husket fryseren sent på kveld!
 

jan b

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.12.2008
Innlegg
324
Antall liker
114
Sted
Sør-Trøndelag
Prøv å koble ut/inn termostatene på både kjøleskap og varmeovn mens du lytter. Her i huset er det en stålampe som lager slike lyder på anlegget når man slår den av/på...
 

johnhell

Medlem
Ble medlem
19.07.2011
Innlegg
26
Antall liker
0
Nå testet jeg fort. Fikk lyd flere av gangene jeg skrudde skrivebordslampen av og på.

På ovnen fikk jeg ikke lyd, men tror ikke den termostaten stemmer helt med lysene på ovnen som skal vise av og på.

Men lyden av skrivebordslampen er samme som jeg har hatt nå de siste dagene.
 

jan b

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.12.2008
Innlegg
324
Antall liker
114
Sted
Sør-Trøndelag
Det kan jo også være hos en av naboene at en termostat støyer, og at det nye utsyret ditt er litt sensitivt mot denne type støy. Har flere forsterkere her som jeg bytter på å bruke, og på noen er det ikke noe problem mens på f.eks. en Yaqin rørforsterker er det godt hørbart om man dreier på bryteren på lampa...
 

teddyh

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.07.2009
Innlegg
826
Antall liker
219
johnhell skrev:
Det kan forøvrig nevnes at jeg hadde samme oppsett med den tidligere forsterkeren min, en Onkyo. Da hadde andre høytalerkabler, eller skal resten være likt.

Da hadde jeg ikke dette problemet.
Hva med å koble tilbake til dette tidligere oppsett en periode, for å sjekke om problemet forsvinner da ?
Vil tro at problemet er relatert til ett eller annet av de nye komponentene i oppsettet.
Det kan være en feil på utstyr/komponent eller at det er mer følsomt (dårligere skjerming) for "støy" på strømkurs som det er tilkoblet.
Her må nok "eliminerings metoden" benyttes for å finne årsaken.

Lykke til
 

johnhell

Medlem
Ble medlem
19.07.2011
Innlegg
26
Antall liker
0
Nå har jeg koblet fra varmeovnen et par timer, men fikk likevel et par små sprak.

Har desverre ikke mulighet for å koble til det gamle oppsettet, siden det befinner seg 70 mil vekke.

Men, jeg får sprakelyden når jeg skrur av og på skrivebordslampen. Jeg bor på et studenthjem på 3 etasjer med 11 hybler i hver etasje + kjøkken. Antagelig deler jeg strømkrets med flere av de andre rommene også.

Da er det vel sjanse for at det hele skyldes at stereoen er mer følsom enn den gamle?
 

johnhell

Medlem
Ble medlem
19.07.2011
Innlegg
26
Antall liker
0
Her er bilde av sikringsskapet. Jeg er rom 309. Så da ser det ut som jeg deler krets med naborommet hvertfall.

Siden stereoen smeller når jeg skrur på og av min skrivebordslampe, skal den vel gjøre det samme når naboen skrur på sin?
 

Vedlegg

teddyh

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.07.2009
Innlegg
826
Antall liker
219
Ja, det er fullt mulig vil eg tro. Skal ikke forundre meg om dette er kilden til problemet du opplever.
 

Barbaresco

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
2.937
Antall liker
597
Tidligere var det bare kjøkken og bad i norske hus som hadde jordede kontakter, stue og soverom hadde ikke. Og ingen visste at det var farlig, og alt virket fint. Etter nye forskrifter skal alle nyanlegg jordes, uten at stereoanlegget blir noe bedre av det.
 
Topp Bunn