Ny stat i Norden?

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
32.768
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Sjekket om Ivan er i Facebookgruppa?

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.190
Torget vurderinger
4
Oluf for president 8)

Z

Zomby_Woof

Gjest
Og, da! Da, dere! Da går det i orden med statsgaranti til OL..... :p

Z

Zomby_Woof

Gjest
Neppe. Oslo har flere samer enn noen annen kommune i landet. ;D

Valentino

Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
32.768
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Det er nettop derfor alle blir tilbudt nyheter på samisk. Løsriverne har et poeng...

Z

Zomby_Woof

Gjest
Ser for meg litt hyl og skrik hvis vi setter i gang med tvunget repatriering/etnisk rensing av det gjenværende territoriet....

Torja

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.03.2008
Antall liker
1.032
Etnisk rensing er litt morro, hvor skulle vi stoppet? Med vestlendingene, østlendingene eller hva :p

S

Slubbert

Gjest
Greit for meg, la dem opprette egen stat om de vil. Det ville hatt mer for seg å slå sammen Norge, Sverige og Danmark, men hvis separatister i nord vil ha sitt eget skal ikke jeg stå i veien.

Z

Zomby_Woof

Gjest
Torja skrev:
Etnisk rensing er litt morro, hvor skulle vi stoppet?
Hvor det skulle ende tør jeg ikke si noe om. Vi trenger forresten ikke å gå mer enn en generasjon tilbake før jeg ender med en fot på hver side av den nye grensa.

Det kan bli litt trøblete.... ;D

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Slubbert skrev:
Greit for meg, la dem opprette egen stat om de vil. Det ville hatt mer for seg å slå sammen Norge, Sverige og Danmark, men hvis separatister i nord vil ha sitt eget skal ikke jeg stå i veien.
Fin kombinasjon ville være dansk politikk, svensk industri og norsk olje. ;)

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Antall liker
8.587
Torget vurderinger
4
Det ville vel bli like ryddig som Sametinget vil jeg tro.....

Valentino

Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
32.768
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
oddgeir skrev:
Slubbert skrev:
Fin kombinasjon ville være dansk politikk, svensk industri og norsk olje.  ;)
Trane skrev:
Det ville vel bli like ryddig som Sametinget vil jeg tro.....
Sametinget er "polsk riksdag" og Knesset-parlamentarisme knadd sammen, etter hva jeg erindrer.

Slabbedask

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
34
oddgeir skrev:
Slubbert skrev:
Fin kombinasjon ville være dansk politikk, svensk industri og norsk olje. ;)
Samma faen, bare det blir danske polpriser. ;D

pemek

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.09.2005
Antall liker
11
Sted
Bergen
1. Navnebruken i de statsbærende institusjonene i det nye landet er viktig. Navnene kan godt stå i stil til røyksuget i befolkningen:

Nasjonalforsamlinga: Rød mix
Statsbudsjettet: Eventyrblanding
Statsministeren: Prince

2. Nasjonal kanon:

Nasjonaldrikk: Kokekaffe
Nasjonalsang: Ti tusen tommeltotta
Nasjonalsport: Rullings

Snakker om kulturnasjon…

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
10.343
Torget vurderinger
1
1. Navnebruken i de statsbærende institusjonene i det nye landet:

Nasjonalforsamlinga: Håløygting
Statsbudsjettet: Håløygatal (etter tradisjonen siden 1000 år tilbake: fortellinga om Håløyg-folket, Håløyg = Hålogaland)
Statsministeren: Jarl (kjekk tittel, mye brukt etter at håløygjarlene besatte trøndelag og sørover, betyr "høvding")
Fylkesmann: landshøvding
Nasjonalbank: Håløyg Bank

2. Nasjonal kanon:

Riksvåpen: Jerv med øks (siden det i følge tradisjonen er skadene fra øksa Olav Digre fikk i låret han døde av -noe håløyg-delegasjonen bidro til, derav øks i riksvåpenet...)
Nasjonalsang: Mellom bakkar og berg ut med havet
Nasjonalsport: Roing
Nasjonaldrikk: Buljong
Rikshelt: General Karl Erik Fleischer (eneste norske avdelingssjef med suksess under 2. Verdenskrig, 40 dagers sammenhengende offensiv i kampene om Narvik 1940)

Bjørn ;D

pemek

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.09.2005
Antall liker
11
Sted
Bergen
Her et bilde av statsministeren som går ute blant folket sitt. Han er på vei ned hovedgata i Tromsø mens han legger strategien som skal sikre byen neste OL.

Vedlegg

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
9.092
Torget vurderinger
0
Jo det kan være en god ide, men overbevist? Nei! ;)

Ser umiddelbart at Samtinget vil intervenere og gjøre det om til en samisk stat med hovedstad i Karasjok. Den geografiske utbredelsen vil nok gå en bit ned sør for Røros. Sørsamene må jo innlemmes de også må vite. ::) Så det blir kanskje feil å omtale det som en Nord Norsk stat. Hva som skal skje med Oslo må vel avgjøres i en internasjonal voldgiftsnemd. Det er jo landets største sameby. Blir litt på samme måte som Jerusalem, så her kan det jo bli bråk.

På den annen side vil jo enkelte, blandt annet undertegnede, kunne påregne ansettelse i Norad som spesialist U-landsarbeider, med diplomatstatus, diplomatbil og skattefri lønn. Så jo, det finnes da fordeler med et slikt forslag også. ;D

C

Cyber

Gjest
40% av oljefondet? Bor liksom 40% av befolkningen der oppe? Haha, latterlige forslag. Men en fin parodi på landet som flyter av melk og honning ---> Landet som flyter med HB og blodpølse...

G

Gjestemedlem

Gjest
Hmm, først en samestat i nord. Så kommer tvangsforflyttingen av lokalbefolkningen, flyktningeleire på Murmanskhalvøya, og ekspropriasjoner for å få plass til reinbeiter og hellige lavvoer. Neste greie er at de handler atomvåpen fra Russerne og starter anektering av Nordsverige og Nordfinnland og kansje til og med flørter med å slå seg sammen med samefolket i Sibir for å danne det forgjettede land. Etter litt ufred og terrorhandlinger så kommer FN til å megle litt og sette rammene for en ny nordsamisk stat... og de neste 100 årene blir det konfliker med naboer og lokalbefolkning om land, fisk og reinbeiter.

Det har skjedd før...

Vedlegg

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
10.343
Torget vurderinger
1
Å, der er jo fatter'n som guttunge, jo! ::)

Slabbedask

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
34
Så det er altså slektsgården din vi ser avbildet der? Odelsgutt? ;D

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.886
Smart trekk av disse finnmarkingene. De får sikkert hjelp av russerne til å rive seg løs, så kan de bli vårt lille, lokale Sør-Ossetia...

Fin denne "nå har dere funnet oljen for oss, så nå trenger vi ikke all den økonomiske støtten fra dere lenger, så nå vil vi ikke ha mer med dere å gjøre"-holdningen.

Valentino

Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
32.768
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Litt som Norges holdning til EU det der...

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Antall liker
8.587
Torget vurderinger
4
Valentino skrev:
Litt som Norges holdning til EU det der...
Så sant, så sant...så trist, så trist.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.886
Ordet union klinger ikke godt på norsk.
Vi er jo så glade for at vi kom oss ut av unionen med svenskene for 103 år siden.

Z

Zomby_Woof

Gjest
Jeg kom akkurat til å tenke på...

Valuta=Kontantkort

...men den var kanskje litt slem?

Valentino

Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
32.768
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
BT skrev:
Union ja. Nedlegges for enhver pris, skal man tro små AHDH-diagnostiserte investorer.

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
10.343
Torget vurderinger
1
Kanskje vi kjøper opp Trøndelag? -høres ut som en god idé, de er jo trivelige og flinke folk. ;)

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
10.343
Torget vurderinger
1
Tubesnake skrev:
Så det er altså slektsgården din vi ser avbildet der? Odelsgutt? ;D
Ja, -vidda er stor den..! Skal bare ut å plaffe ned noen karer som driver med boring etter diamant-forekomster i kveld. Bare å anklage dem for tjyvslakting av 30-40 rein så går det nok helt greit.

G

Gjestemedlem

Gjest
BT skrev:
Vi er jo så glade for at vi kom oss ut av unionen med svenskene for 103 år siden.
Krever bare litt markedsføring.

Men oppdeling er neppe veien å gå. Vi burde jo heller kjøpe/slå oss sammen med Island nå når de er på billigsalg. Så kan vi utvide vår økonomiske grense ganske betydelig. Vi har jo en slags historisk hevd på området også, og man skal ikke se bort i fra at islendingene ville synest det var stas..de fleste av dem i allefall.

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
10.343
Torget vurderinger
1
bjornh skrev:
Kanskje vi kjøper opp Trøndelag? -høres ut som en god idé, de er jo trivelige og flinke folk. ;)
Kom til å tenke på at Håløygjarlene har gjort det før (de brukte god gammeldags "militær" vold) da møringer og vestlendinger var pøblete med handelsfartøyene våre som skulle sørover, og etablerte jarle-aristokrati nedover langs kysten for å sikre handelen med Europa.

G

Gjestemedlem

Gjest
bjornh skrev:
bjornh skrev:
Kom til å tenke på at Håløygjarlene har gjort det før (de brukte god gammeldags "militær" vold) da møringer og vestlendinger var pøblete med handelsfartøyene våre som skulle sørover, og etablerte jarle-aristokrati nedover langs kysten for å sikre handelen med Europa.
Skjer jo fremdeles, men i dag heter det bedrifter og jarlene styreformenn.

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
399
Som den selvstendige nasjon dere da blir oppretter dere vel egen folketrygd da? Og dere vil vel ikke snylte på oljefondet da dere har så mange naturresurser av andre slag.

S

Slubbert

Gjest
Dagbladet skrev:
Men, i mellomtiden så lærer de barna sine at det går isbjørner i gata i Tromsø. Det er til å bli forbannet over, sier Håkon Winther.
Hahaha...prøver Winther å fortelle oss at det ikke går isbjørner rundt i gatene i Tromsø? Hva slags løgnaktigheter ønsker den mannen å spré? Det neste blir vel at han sier noe vilt som at de ikke har permafrost eller at det er bart der om sommeren.

Det er åpenbart at Winther her gjennom løgn og falsknerier prøver å fremstille nordlendinger som vanlige mennesker, på linje med oss øvrige nordmenn, men å prøve seg med så søkte historier som at eskimoene der oppe i arktis har et tilnærmet vanlig klima og en levende natur, - det blir for drøyt.

De er jo tross alt ikke spesielt vanskelige å kjenne igjen....

Vedlegg

Topp Bunn