Ny spilledåse

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
44.573
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Det er kanskje ikke mye til byggetråd, men jeg satte opp en ny musikkserver her forleden. Poenget var at den skulle være vifteløs, headless, og alltid på. Den kjører en Roon server hvor jeg også bruker Roon Arc utenfor huset, sånn at jeg kan høre på egen musikksamling i bilen eller på hodetelefoner hvorsomhelst. En slags privat Spotify.

Hardware er en Asus PL64 industriell mini-PC. Den er milspec for always on. Denne har en 15 W Intel i5 CPU, 64 GB RAM og 1 + 4 TB SSD‘er i en boks på 20x12x3,4 cm.

Jeg satte den opp med Arch Linux operativsystem, Gnome, Roon, og ikke så mye mer enn det. Den blir litt varm, så jeg satte den på 25 mm avstandsstykker og et varmeskjold i børstet aluminium, og hengte den på veggen under skrivebordet, rett under vinduet som en annen mini-varmeovn.

IMG_1480.jpeg

De svarte boksene på gulvet er UPS og NAS. På bildet er dingsen kablet til både skjerm og router, men fungerer også trådløst. UPS’en driver også router og fibermodem, så et kort strømbrudd i huset vil ikke avbryte musikk som spilles f eks i bilen eller på hodetelefoner.

Og så virket den.

Musikkmannen

Helårsstemmer
Ble medlem
11.11.2006
Antall liker
29.052
Sted
I kjelleren
Torget vurderinger
2
Jeg har brukt en gammel laptop i mange år, nå begyunner den å bli ganske varm på sommeren, så i kjellerstua står en Intel NUC7i5BNH – i5. med ferdig installert roon rock som jeg ikke har pakket opp ennå. Den trenger ikke være vifteløs da den står i et helt annet rom. I kjellerstua så har jeg en vifteløs pc med roon core.

Topp Bunn