Ny sofa- kjip lyd. Krise!

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Vår bejublede sofa har fått et nytt hjem. Lyttesofaen vår, som har hatt besøk av og har vært rost av både Valentino, MaHa og en rekke andre her inne, ble ansett som moden for utskiftning. Kvinner oppgraderer også, nemlig. Da går det ofte på møbler. Dermed fant vår lyttesofa et nytt hjem på Jar. Hos medforumist Alshus, som har tilbrakt nok tid i denne til å ville overta den.
Inn kom en ny, og etterhvert (den er ikke innsittet foreløpig...) enda mer komfortabel treseter med Chaiselongue, altså en slags innebygget puff til å hvile leggene på. Denne ruver litt mindre enn vår gamle 3+2-løsning. Det betyr selvfølgelig også at rommet er mindre dempet, og at det skjer et og annet med lyden. Overraskende mye, faktisk. Det låter plutselig langt kaldere og magrere i hele lydbildet. En betimelig leksjon i hva rommet har å si. Her har jeg optimalisert anlegget til en virkelighet, og plutselig er ting snudd på hue ved innkjøp av ny sofa. Etter litt rådslagning i heimen er det klart at det ikke finnes aksept for allverdens akustikkplater og greier. Jeg vet jo at det er umulig å si så mye uten å ha sett rommet, men om noen har en quick fix eller to, blir jeg lykkelig... For ordens skyld, rummet er ikke særlig livlig. Det er en stor og velfyllt bokylle på kortveggen lengst unna anlegget, to store kelimtepper på gulvet, en hel vegg med CD-plater osv...men likevel........ :-\

Lille_Adam

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2007
Antall liker
14
Bare en ting å gjøre - oppgrader alt!

(begynn gjerne med å selge meg H2'ene til spottpris)

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Hehehe.. In your dreams! :D De kommer jeg rett og slett aldri til å selge. They are that good.... ;D

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
298
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Klart lyden forandrer seg når akustikken forandrer seg. Men er det nødvendigvis til det verre? Hva med å vente litt, akklimatisere seg til den nye klangen?

Jeg tviler på at systemet ditt virkelig kan være så "tynt" at det er helt avhengig av akkurat den rette sofaen for at det skal yte? En ting du kan myse på, er om sittehøyden er veldig forskjellig med den nye sofaen. Det vil kunne endre frekvensresponsen på H2 ganske mye; i så fall er en mulig quickfix å justere tilt eller høyde på H2'ene.

Mvh Vidar P

mls

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.11.2007
Antall liker
27
Hvis det mangler dempning kan jo en mulighet være å innføre det på en "skjult" måte. Dempemateriale under eller bak sofaen f.eks. :)

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Som vanlig gode poenger her, Vidar. Systemet er slett ikke tynt, og det å akklimatisere seg er nok noe jeg nå jobbe litt med. Mulig jeg rett og slett roper ulv her, det var virkelig en mye større endring enn jeg hadde forutsett. Sittehøyden er klart høyere, så her ligger det noe. Takk skal du ha, nå har jeg noe å jobbe med. Sånn er det når man for et øyeblikk ikke ser eller hører skogen for bare trær. Godt det er noen som har kompasset framme! ;)

donnerwetter

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.02.2008
Antall liker
105
Forslag om å sage av evt bein på den nye sofaen for å komme tilbake til gammel sittehøyde, vinner kanskje ikke gunst og bifall hos interiørministeren?
;D ;D

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Nei, det har du evig rett i. Sagen blir nok værende i verktøykassa. Men å bygge opp H2´ene derimot, se det lar seg nok gjøre uten altfor store protester...

donnerwetter

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.02.2008
Antall liker
105
Basert på egen erfaring er nok dét minste motstands vei å gå, ja :)
Her i huset har det faktisk blitt gitt bifall til om-møblering ifbm bytte av høyttalere :D Verden står neppe til neste påske ;D

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
298
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Impulse; du kan jo enkelt tilte H2 opp bittelitt i forkant for å se hva det gjør med frekvensresponsen i overlappområdet mellom diskant og mellomtone (som er et temmelig stort område på H2!).
En slik tilting vil kunne få deg ut av en peak-lobe (i mangel på et bedre ord; det visualiseres bra i både Cookbook og Colloms's bok); og er enkel, reversibel og megetsigende. Om du finner rette høyde for høyttalerens perpendikulærakse ift hodet i lytteposisjon, så kan du jo senere bygge opp høyttaleren til den høyden som trengs.

Dette med polar tilt (ikke minst et poeng med både L-R og Butterworth filtre) er et undervurdert poeng i høyttaleroppstilling. Enkelte høyttalere har en svært så distinkt polar tilt av frekvensresponsen.

Mvh Vidar P

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
I am forever in your debt, good Doctor! ;) Høyttalerne er nå tiltet noen få cm, og jammen falt ikke ting på plass igjen! På toppen av det hele mener jeg å registrere bedre fokus. Nå skal jeg bare nyte den nye sofaen, nyinnkjøpt vinyl (klassisk Randy Newman!),siste nummer av TAS og en god kopp kaffe. Befriende når ting kan være så enkelt. Det er jaggu ikke ofte! Takk igjen!

Chalshus

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
4.430
Sted
Horten
Torget vurderinger
8
Husk Michel Cluizel sjokkisen. ;)

Her luktet det veldig Impulse i går. Bedre idag.

Sleiven

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2003
Antall liker
22
impulse skrev:
I am forever in your debt, good Doctor! ;) Høyttalerne er nå tiltet noen få cm, og jammen falt ikke ting på plass igjen! På toppen av det hele mener jeg å registrere bedre fokus. Nå skal jeg bare nyte den nye sofaen, nyinnkjøpt vinyl (klassisk Randy Newman!),siste nummer av TAS og en god kopp kaffe. Befriende når ting kan være så enkelt. Det er jaggu ikke ofte! Takk igjen!
Grattis, tenk om flere hadde jobbet med akustikken så hadde de kanskje spart xxxx kr i kabler og annet unødvendig krimskrams og i værste fall utskifting av komponenter...

Akustikken er din best venn og værste fiende??

R

Rolf_Da!

Gjest
Spennende, Impulse!

Selv kjøpte jeg i et svakt øyeblikk en recliner til lytterommet.
Den låt skit, selv om ikke høyde var så forskjellig.

Bassen ble dvask og sting, smekk og trøkk ble borte......
Solgte skiten.

I dette rommet er det et poeng å bruke poäng fra Ikea :D

Fint at det ordnet seg for deg. Dr Vidar er så kunnskapsrik at jeg ofte er i ferd med å miste laptopen i gulvet i det jeg kneler. ;D

R

Birdman

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2005
Antall liker
10
Artig tråd dette. Selv setter jeg meg på sofaryggen når jeg vil ha litt feitere bass ;D.

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Sleiven, jeg vet ikke hvordan det er med deg, men i mitt korstog for bedre lyd i heimen er det snakk om både å ta hensyn til akustikk, kabler og komponenter. Mange bekker små og så videre, vet du. Lykken er ikke utelukkende et dusin akustikkplater!

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Selvfølgelig! Jeg fulgte endog pilene da jeg monterte den! ;D

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
12.977
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Nei da er det vanskelig å vite hva som kan være galt. Virker som du trenger mer absorpsjon, er det et alternativ å justere med puter eller mer stopping i andre møbler....?

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Antall liker
4.863
Dette minner meg om en opplevelse i barnehagen for 10 år siden. Da jeg skulle hente dattera mi var akustikken i oppholdsrommet plutselig blitt helt jæ... De hadde flyttet sofaen fra hjørnet og et par meter til venstre.

De kan være at en del av den gamle 3+2 seteren hadde en plassering der den fanget opp mye grums som nå får fritt spillerom. Litt eksperimentering med sofaplasssering gir kanskje svaret.

Sleiven

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2003
Antall liker
22
impulse skrev:
Sleiven, jeg vet ikke hvordan det er med deg, men i mitt korstog for bedre lyd i heimen er det snakk om både å ta hensyn til akustikk, kabler og komponenter. Mange bekker små og så videre, vet du. Lykken er ikke utelukkende et dusin akustikkplater!
Joda ,enig med deg, jeg gjør det samme, men min ringe erfaring er et 10 cm endret høyttaler plassering gjorde størrer endring enn bytte av kabler og CD spiller...
mvh
Sleiven

K

kbwh

Gjest
impulse skrev:
Lykken er ikke utelukkende et dusin akustikkplater!
1/4 dusin er nok!

Fra spøk til alvor. Den gamle var jo ganske stor og voluminøs. Det kan være at den nye trenger hjelp.
Hvor mye høyere sitter du i den nye i forhold til den gamle, impulse? Jeg ser ikke bort fra at tiltingen av H2ene kompenserer for mer enn bare sittehøyden.

Topp Bunn