Ny runde med boller og brus på øya (sørlandet)

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • mteinum

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2007
    Innlegg
    10.121
    Antall liker
    3.903
    Sted
    Øya
    Torget vurderinger
    1
    Siste dose for denne gang. I morgen tar jeg saga fatt...













    ... nei Anders, det blir ikke stativhøyttalere av disse ;D
     

    mteinum

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2007
    Innlegg
    10.121
    Antall liker
    3.903
    Sted
    Øya
    Torget vurderinger
    1
    Dette er ikke helt galt... DAC på batteridrift

    Calyx DAC 24/192 + KingRex SLAP!







     

    gismo

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Innlegg
    24.649
    Antall liker
    32.612
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    mteinum skrev:
    Den var mye større enn det jeg hadde trodd, denne burson ampen:





    HA-160D på toppen

    --

    Radius Solo 3, sort hadde vært perfekt sammen med disse :)
    Her skjer det mye og mye spennende om dagen skjønner jeg ;)
    Grattis med masse nye bokser, blir artig å se når du har fått sortert dem og bestemt hvor de skal stå ;D ;D
    Det Radius Solo racket kan du kjøpe først som sist Morten, det blir nydelig fyllt med Burson osv....

    gismo
     

    mteinum

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2007
    Innlegg
    10.121
    Antall liker
    3.903
    Sted
    Øya
    Torget vurderinger
    1
    hehe - nå skal nok jeg ikke ha alle disse fine boksene. Da tror jeg at jeg har en hustru som setter foten ned... Men, dette er meget spennende å prøve og det setter virkelig noen griller i mitt hode.
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Utrolig gode bilder, hvordan får du dem så skarpe? Stativ, lang lukker, mye lys?
     

    mteinum

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2007
    Innlegg
    10.121
    Antall liker
    3.903
    Sted
    Øya
    Torget vurderinger
    1
    Takker :)

    Stativ, mye lys. Når jeg tok bildene av Swans og de to siste av dac'en så har jeg brukt en 500W arbeidslampe. Knipser i RAW format, justerer hvitbalansen på PC og leker meg fram med Levels. Så er det litt unsharpen mask og det er det hele. Dette er tips jeg plukket opp i Kelbys bøker - og det virker :)
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Mangler nok arbeidslampa her ja... :) Mange triks å lære seg...

    Blir gøy å se hva gutta mener om alt lettmetallet du har fått i hus. :)
     

    mteinum

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2007
    Innlegg
    10.121
    Antall liker
    3.903
    Sted
    Øya
    Torget vurderinger
    1
    DAC'en føles som tungmetall ;D

    4.4 Kg er mye for en sånn liten boks.
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Ja, jeg tuller bare som vanlig. Utrolig lekre bokser og vil tro ditto lyd.
     

    SannaX

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2007
    Innlegg
    1.325
    Antall liker
    205
    Torget vurderinger
    1
    Den Calyx dac'en virker veldig interessant. Har du noen ord om den enda? Du tar forøvrig flotte bilder, det er jo ikke bare redigeringen, men også hvordan du legger opp motivet. Siste bilde feks, men en "touch" av grønt i det ene hjørnet..herlig estetikk :)
     

    gismo

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Innlegg
    24.649
    Antall liker
    32.612
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    mteinum skrev:
    hehe - nå skal nok jeg ikke ha alle disse fine boksene. Da tror jeg at jeg har en hustru som setter foten ned... Men, dette er meget spennende å prøve og det setter virkelig noen griller i mitt hode.
    At du tar muligheten til å kunne prøve mange av disse "bokser" skjønner jeg absolutt ;)
    At du også kan bli sittende med masse griller i hodet kjøper jeg også Morten 8)

    Takker deg for at du viser oss masse spennende elektronikk med så utolig flotte bilder som du gir oss.
    Herlig :D

    gismo
     

    mteinum

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2007
    Innlegg
    10.121
    Antall liker
    3.903
    Sted
    Øya
    Torget vurderinger
    1
    Nå er det bare meg og Rune igjen her, og vi koser oss glugg ihjel med Patos Lyric 302 (modifisert) med diverse.

    Mange kombinasjoner har blitt testet, noen bilder har blitt tatt, hang on! :)
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Blir morro å se, men etter så harde tak kan vi vel ikke vente noe info i dag ihvertfall.
     

    mteinum

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2007
    Innlegg
    10.121
    Antall liker
    3.903
    Sted
    Øya
    Torget vurderinger
    1
    Noe skal det da bli.





    Med tre par HT så var det lite med gulvplass, og da må man stable i høyden. Stiller forøvrig med sentralens høyeste rack for anledningen. WAF ikke påkrevd siden W er på messe i utlandet.
     

    Raist

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.09.2004
    Innlegg
    784
    Antall liker
    29
    Sted
    Setesdal
    Takk for en kjempehyggelig kveld Morten!

    Som vanlig så var bevertning, lyd og selskap i stjerneklassen! Det ble spilt på mye spennende utstyr og musikken var variert og bra. Calyx var spennende og de monoblokkene virket å regjere med jernhånd. Swanshøyttalerne (M6F) var litt uvant for min del, men hadde noen spennende kvaliteter. Patos Lyric 302 med nye delefilter fra Roar Moen imponerte også! Høydepunktet for meg var nok uansett Monopulse med Burson elektronikk i hele kjeden (men så er jo ikke jeg helt objektiv heller da) ;D

    Takk for meg, dette var veldig morsomt!

    Katten var også med:
     

    Vedlegg

    mteinum

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2007
    Innlegg
    10.121
    Antall liker
    3.903
    Sted
    Øya
    Torget vurderinger
    1
    Raist skrev:
    Takk for en kjempehyggelig kveld Morten!
    I lige så :)





    Det var mangt som skulle prøves ut.

    Tror vi var innom alle kombinasjoner av følgende:

    Kilde: Squeezebox

    DAC: Burson HA-160D, Calyx 24/192 (med KingRex SLAP!)
    Forsterker: Burson PP160, Calyx 500 Mono
    Høyttaler: Swans M6F, MonoPulse 42A, Patos Lyric 302

    Det er Runes Lyric som Roar Moen modifiserte med nytt delefilter, loddetinnet var enda varmt da de kom inn døra :) Forstod det slik at det er blitt satt inn ett litt enklere filter enn det som sitter originalt i.

    Som man ser av bildene så er dette et relativt minimalistisk rom uten gardiner, lite tepper på gulv og generelt livlig akustikk. Jeg har prøvd å vri vende, flytte på Swansene, men de har en litt skarp kant i øvre mellomtone i dette rommet. Calyx blokkene forsterker denne effekten. Burson ampen fungerte bedre på disse. Lurer litt på om ikke en 50W røramp kunne vært tingen på disse.

    Mye power i Calyx blokkene, litt mer punch i mellombassen vs Burson, men Burson føles mer "organisk" om man kan si noe sånt. Stemmer fungerte bedre på denne.

    Selskapslek: Løft Calyx DAC'en Den veier latterlig mye mer enn hva en skulle tro. 8)

    Det er vel bare Rune som mangler på dette bildet:





    Hagto | nudiebear | Neo83 | Roar | Raist | mf









    Disse må jeg si imponerte!





    Følger hele veien ned på Kjetil Saunes - Sjeleglad, kjapp, kontant og definert bass. Nå skal Roar gjøre litt mer tweaking av filteret, jeg kunne nok tenkt meg bitte-litt demping av diskanten - 1/2 dB muligens?

    Vi startet med Calyx på disse, og de virket tilsynelatende glad i effekt, men Burson ampen hadde absolutt ikke noe problem å dra disse i det hele tatt.

    Den største overaskelsen kom da vi tok disse med opp:





    6,5W fungerte som gull - ikke optimalt, men du verden! (Bildekvaliteten går tilsvarende ned som rødvinen går inn....)

    Prøvde noen låter med Bjørk og man skulle ikke tro at disse små elementene skulle kunne legge et slikt fundament i bånn.
     

    Hagto

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.03.2005
    Innlegg
    3.621
    Antall liker
    517
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    33
    Takk for fin kveld alle sammen!
    Kommer tilbake senere med litt inntrykk, og kanskje noen få bilder.

    Her mteinum i aksjon med kameraet:
     

    Vedlegg

    Nikko03

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Innlegg
    4.428
    Antall liker
    2.855
    Torget vurderinger
    3
    Fine bilder.Ser ut til at alle koser seg her :)
     

    pahf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Innlegg
    4.992
    Antall liker
    1.935
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Er ikke ofte jeg ønsker meg til sørlandet, men akkurat nå kunne jeg tenkt meg dit en tur.
    Flott tråd mteinum :)
     

    Neo83

    Medlem
    Ble medlem
    09.10.2009
    Innlegg
    23
    Antall liker
    0
    Ja tusen takk for en hyggelig kveld med mye bra lyd ;D
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Interessant å høre litt inntrykk av Calyx-DACen, gjerne opp mot dine nåværende DACer Morten da den er en "kandidat", til tross for få innganger.
     

    mteinum

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2007
    Innlegg
    10.121
    Antall liker
    3.903
    Sted
    Øya
    Torget vurderinger
    1
    cybervision_ skrev:
    Interessant å høre litt inntrykk av Calyx-DACen, gjerne opp mot dine nåværende DACer Morten da den er en "kandidat", til tross for få innganger.
    Var litt upresis i tidligere innlegg.

    Vi hadde 3 DAC'er som ble prøvd

    Burson HA-160D
    Calyx 24/192
    Arcam rDac (Rune sin)

    Burson og Arcam var egentlig meeget like lydmessig. Det var sannelig ikke enkelt å skille disse fra hverandre, rDac hadde muligens litt høyere output, burde strengt tatt målt output på disse, men grunnet step-volum kontroll tror jeg ikke vi kunne nivåkalibrert disse.

    Calyx DAC'en var litt mer smooth på stemmer, jeg synes dette var et steg opp i kvalitets-stigen. Jeg skal gå litt mer grundig til verks og bruke hodetelefonene for å få en bedre oversikt over forskjellene.

    ---

    Fant en test av PP160

    http://www.6moons.com/audioreviews/burson4/160.html

    Denne har levert en meget god audiofil asylsøknad, og det vurderes nå meget sterkt om denne skal få oppholdstillatelse ;D
     

    Nikko03

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Innlegg
    4.428
    Antall liker
    2.855
    Torget vurderinger
    3
    Ble det noe tid til å teste seas fulltonene da :)
     

    mteinum

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2007
    Innlegg
    10.121
    Antall liker
    3.903
    Sted
    Øya
    Torget vurderinger
    1
    Nikko03 skrev:
    Ble det noe tid til å teste seas fulltonene da :)
    Dessverre ikke denne gang. Med W ute og to småtroll, så ble det ikke helt enkelt å få gjort stort av snekkerarbeid. Jeg satser nå heller på å få satt meg inn i TL teori for å konstruere et litt mer egnet kabinett. OB på 1,2 x 1,2 m vil uansett aldri få lov til å bli i loftstua (muligens dersom jeg hadde brukt plexiglass)
     

    Nikko03

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Innlegg
    4.428
    Antall liker
    2.855
    Torget vurderinger
    3
    mteinum skrev:
    Nikko03 skrev:
    Ble det noe tid til å teste seas fulltonene da :)
    Dessverre ikke denne gang. Med W ute og to småtroll, så ble det ikke helt enkelt å få gjort stort av snekkerarbeid. Jeg satser nå heller på å få satt meg inn i TL teori for å konstruere et litt mer egnet kabinett. OB på 1,2 x 1,2 m vil uansett aldri få lov til å bli i loftstua (muligens dersom jeg hadde brukt plexiglass)
    Ser den. Når man må holde orden på ett par småtroll er det ikke lett å få tid til noe annet :) Veldig enig i det å konstruere noe eget for elementet.
    Så du simuleringene på kasseforslaget mitt. litt uryddig fra ca 130 til 350 hz men ellers kanske ok.
    Sorry for ot men ble så nyskjerrig ser du :)
     

    nudiebear

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    04.07.2008
    Innlegg
    53
    Antall liker
    1
    Hei hei!

    Ser at jeg bare må booke meg inn natta over neste gang her! ;D

    Ellers veldig gøy å se hvordan preferanser og hva man er vant til av både kildemateriale og anleggsoppsett påvirker hva man lyster etter. For mitt favorittoppsett for kvelden var Squeezebox -> Calyx -> Calyx Mono -> Swans. Det gav riktig oppløsning og definisjon av enkelttoner og nok diskant/høyere toner der det skulle være. Følte kjapt at resterende kombinasjoner manglet tydelighet og volum på de deler av musikken som lå over stemmeleiet til en vanlig vokalist.

    Fikk dog ikke hørt mange melodiene på Patos som kom inn rett før tunnelen stengte :'(.

    Var og betryggende at man er enige om forskjellene mellom forskjellige oppsett selv om preferansene er forskjellige. Så en herlig kveld Morten, la oss ta naboklagen til etterretning og kjøre Bach enda høyere neste gang :)
     

    DoxaStein

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    05.04.2010
    Innlegg
    69
    Antall liker
    4
    Ser ut til at dere har hatt det helt kjempe !!
    Leit at det ble skjærings for meg - Satser på at det byr seg en ny anledning seinere.
     

    mteinum

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2007
    Innlegg
    10.121
    Antall liker
    3.903
    Sted
    Øya
    Torget vurderinger
    1
    DoxaStein skrev:
    Ser ut til at dere har hatt det helt kjempe !!
    Leit at det ble skjærings for meg - Satser på at det byr seg en ny anledning seinere.
    Det går helt sikkert flere tog :)
     

    mf

    Medlem
    Ble medlem
    20.08.2007
    Innlegg
    12
    Antall liker
    0
    Fenomenal kveld nok en gang Morten :)

    Jeg og deler nudiebear sin oppfatning ifht calyx->calyx->swans.

    Men veldig gøy å diskutere med folk, og dele opplevelsene slik. Da alle har sin oppfatning av hva de føler er "riktig" lyd :)
     

    gismo

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Innlegg
    24.649
    Antall liker
    32.612
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Dette kunne se ut som en likanes kveld ja ;)
    Mye artig å teste ut og sikkert mange inntrykk og lytte-erfaringer i en såpass stor gruppe.
    Gode bilder som vanlig Morten :)

    gismo
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn