Ny Riaa

motoren

Æresmedlem
Ble medlem
13.01.2007
Innlegg
23.842
Antall liker
38.577
Sted
Flekkefjord
Torget vurderinger
30
Sitter å lurer på ny Riaa om dagen,Helst rør Riaa.
Var i kjøpe modus i går med en Jasmine LP 4 men det viser seg at noen brukere har problemer med støy.
Hva finnes der ute opp mot 25000kr gjerne mindre? må være full bredde(43cm)

kom med forslag folkens :)

mvh
 

motoren

Æresmedlem
Ble medlem
13.01.2007
Innlegg
23.842
Antall liker
38.577
Sted
Flekkefjord
Torget vurderinger
30
Manley Chinook
Rogue Ares

Har hatt begge disse selv og kan ikke skryte nok av de, fantastiske riaa trinn begge to!
Takker Vermin,spennende produkter begge to men skulle hatt litt mere gain ut

mvh
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Motoren:

Vel, det er ganske mye. Plinius Koru og Bladelius Heimdal er to av dem. På den annen side kan det vel være de blir for "presise" for deg? Heimdal bygges vel kun på forespørsel også..
 

forsell

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2012
Innlegg
1.450
Antall liker
593
Sitter å lurer på ny Riaa om dagen,Helst rør Riaa.
Var i kjøpe modus i går med en Jasmine LP 4 men det viser seg at noen brukere har problemer med støy.
Hva finnes der ute opp mot 25000kr gjerne mindre? må være full bredde(43cm)

kom med forslag folkens :)

mvh
Du bør jo teste den selv, slettes ikke sikkert du vil oppleve støy. Det er en veldig bra riia.
 

motoren

Æresmedlem
Ble medlem
13.01.2007
Innlegg
23.842
Antall liker
38.577
Sted
Flekkefjord
Torget vurderinger
30
Sitter å lurer på ny Riaa om dagen,Helst rør Riaa.
Var i kjøpe modus i går med en Jasmine LP 4 men det viser seg at noen brukere har problemer med støy.
Hva finnes der ute opp mot 25000kr gjerne mindre? må være full bredde(43cm)

kom med forslag folkens :)

mvh
Du bør jo teste den selv, slettes ikke sikkert du vil oppleve støy. Det er en veldig bra riia.
Ja sitter å grubler på det,sendte Mala en pm om den kan prøves før kjøp.
Ser iallefall meget bra ut :)

mvh
 

Vermin

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2006
Innlegg
6.999
Antall liker
5.917
Sted
Bjerkreim
Torget vurderinger
45
64db i Rogue burde holde for de fleste?
Hva om du låner Ares en uke av meg (mot at du henter og leverer selvsagt), kan i alle fall gi deg en pekepinn.
Har ikke Chinook lenger men den har "kun" 60db gain som jeg kan skjønne er litt lavt for enkelte.
 

motoren

Æresmedlem
Ble medlem
13.01.2007
Innlegg
23.842
Antall liker
38.577
Sted
Flekkefjord
Torget vurderinger
30
64db i Rogue burde holde for de fleste?
Hva om du låner Ares en uke av meg (mot at du henter og leverer selvsagt), kan i alle fall gi deg en pekepinn.
Har ikke Chinook lenger men den har "kun" 60db gain som jeg kan skjønne er litt lavt for enkelte.
Takker for tilbudet Vermin,la meg tenke litt på saken.:)
Min Primare har 62db gain og det blir for lite

mvh
 

LESSisdox@

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.10.2006
Innlegg
706
Antall liker
242
Sted
Åkrehamn,karmøy
Torget vurderinger
1
Sitter å lurer på ny Riaa om dagen,Helst rør Riaa.
Var i kjøpe modus i går med en Jasmine LP 4 men det viser seg at noen brukere har problemer med støy.
Hva finnes der ute opp mot 25000kr gjerne mindre? må være full bredde(43cm)

kom med forslag folkens :)

Hei
Hva med og prøve en step up mellom Lp og MM på riaa som du har for mere gain på Denon ,,,har brukt dette med stort hell på MF Vinl1 og AT stift ,,PTG 33 mk2.

Ligger noen ute på Ebay fra tyskland ,,,han setter den opp etter riaa / stift som du sitter med ,,ikke er det dyrt heller. (billigere en ny Riaa)

Mvh Roy
 

motoren

Æresmedlem
Ble medlem
13.01.2007
Innlegg
23.842
Antall liker
38.577
Sted
Flekkefjord
Torget vurderinger
30
Sitter å lurer på ny Riaa om dagen,Helst rør Riaa.
Var i kjøpe modus i går med en Jasmine LP 4 men det viser seg at noen brukere har problemer med støy.
Hva finnes der ute opp mot 25000kr gjerne mindre? må være full bredde(43cm)

kom med forslag folkens :)

Hei
Hva med og prøve en step up mellom Lp og MM på riaa som du har for mere gain på Denon ,,,har brukt dette med stort hell på MF Vinl1 og AT stift ,,PTG 33 mk2.

Ligger noen ute på Ebay fra tyskland ,,,han setter den opp etter riaa / stift som du sitter med ,,ikke er det dyrt heller. (billigere en ny Riaa)

Mvh Roy
Takker for tips men jeg har prøvd forskjellige step upper uten hell

mvh
 

oct

Æresmedlem
Ble medlem
09.04.2009
Innlegg
12.260
Antall liker
8.269
Sted
Oslo
Trodde Chinook var en nedskalert Steelhead. Ser nå at sistnevnte har 65 db. Synes ikke det var meget, men dette er kanskje en logaritmisk skala:confused:.


mvh
 

Lars DK

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.07.2007
Innlegg
211
Antall liker
184
Sted
Danmark
Torget vurderinger
12
Chinook har jeg haft, og den kan klart anbefales. Skal du have mere end de 60 dB gain som den giver, bliver det dyrt. Mere end 25K. Hvis du samtidig ønsker lavt støjgulv (det tænker jeg at du gør).

Du kunne måske vælge en step up på 30 dB + Chinooks 40 dB MM, det var sikkert ikke så ringe. Brugt kan det gøres for 25K.
Edit; Ser lige at du har prøvet step up, hmmm, hvilke?

Jeg ville nok hellere vælge en god solid state.


Men denne rør riaa kan, 72 dB, måske verdens bedste? (prisen er dog lidt voldsom):

ModWright Instruments | Ph 150 reference phono stage


Denne kan også, but dont ask for price :rolleyes:
VAC - Statement Phono Preamplifier
 
Sist redigert:

skrodahl

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.03.2015
Innlegg
797
Antall liker
547

Gunnar_Brekke

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
3.149
Antall liker
2.703
Sted
Kongsberg
Sitter å lurer på ny Riaa om dagen. Helst rør Riaa.
Var i kjøpe modus i går med en Jasmine LP 4 men det viser seg at noen brukere har problemer med støy.
Hva finnes der ute opp mot 25000kr gjerne mindre? Må være full bredde (43cm). Kom med forslag folkens :)

mvh
Hei.

Om du ønsker gain oppe på 70-tallet tror jeg det er best å styre klar av (rene) rørtrinn, da sjansen for
støy fort blir et problem. Da er det mye bedre å gå for hybride løsninger med trafoer eller halvledere i
MC-delen. Eller unngå rør helt og holdent.

Ser du på rene halvlederRIAAer kan du jo finne en lokal variant i Electrocompaniet ECP-2. Basert på
gode gamle Dynamic Precision DP 2,2 - får du minimalt med støy, justerbar gain opp til 76 dB (! - via
XLR utgangen), gode muligheter for ytterligere matching med inngangsmotstand og kapasitans. Og best
av alt, denne kan sikkert din lokale Soundgardenbutikk skaffe - så du får prøvd den hjemme...
Electrocompaniet - ECP 2

Lydmessig kan den nok minne om en rørRIAA og er vel på høyde med de beste RIAAene der ute - helt
uavhengig av teknologi. Man har fått øynene opp for denne i tyskland, der den har fått en drøss gode
anmeldelser og en "Årets beste 2016" pris fra LP magasin.
http://www.electrocompaniet.no/files/reviews/2016_LP_ECP2_award.pdf

mvh
Gunnar Brekke
 
  • Liker
Reaksjoner: oct

ChrisAndre

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.09.2013
Innlegg
2.811
Antall liker
1.555
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
15
Jeg har hatt EC sin nye Riaa på hjemlån i 2 uker i sommer. Syntes det var lite som engasjerte. Inntrykket jeg satt igjen med var: safe. EC safer med denne. Man kan så klart si at det er positivt at en Riaa ikke stikker seg ut, men dette grenset i mine ører til det kjedelige. Der jeg var vandt til at musikken trøkket til (hører en del på klassisk, opera og jazz) som ble jeg sittende å kjede meg.

Avid Pulus er i en helt helt annen lydmessig liga. Denne er virkelig god på MC, med svært lite støy og mye dynamikk. Denne blir, helt uforståelig, glemt av mange! Mye gain og gode innstillinger og selvsagt Avid-kvalitet hele veien.

Les tester av denne så vil du se at den er og MÅ være kandidat i prisklassen opp til 20k:)
 
Sist redigert:

ChrisAndre

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.09.2013
Innlegg
2.811
Antall liker
1.555
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
15
Jeg har hatt EC sin nye Riaa på hjemlån i 2 uker i sommer. Syntes det var lite som engasjerte. Inntrykket jeg satt igjen med var: safe. EC safer med denne. Man kan så klart si at det er positivt at en Riaa ikke stikker seg ut, men dette grenset i mine ører til det kjedelige. Der jeg var vandt til at musikken trøkket til (hører en del på klassisk, opera og jazz), ble jeg sittende å kjede meg. Hvor er engasjementet og vinylgleden, var ord som dukket opp i mitt hode.

Avid Pulus er i en helt helt annen lydmessig liga. Denne er virkelig god på MC, med svært lite støy og mye dynamikk. Denne blir, helt uforståelig, glemt av mange! Mye gain og gode innstillinger og selvsagt Avid-kvalitet hele veien.

Les tester av denne så vil du se at den er og MÅ være kandidat i prisklassen opp til 20k:)
avid-pulsus_01-jpg.jpg

Rts1FAw.jpg
 
Sist redigert:
A

ANM

Gjest
Kan ikke være mer uenig. Har også hatt ECP-2 her hjemme over lengre tid. Alle inntrykk jeg sitter igjen med vitner om en veldig presis forsterkerkonstruksjon med et solid fundament. Svært lavt støynivå og plenty av takhøyde for pop og klikk, noe jeg opplever at mange slurver med. Har Avid Pellar på hylla og samler støv som er noe billigere, men den forsterkeren overbeviste meg om at Avid ikke er noe jeg ville satse videre på.

Smak og behag seff
 

ChrisAndre

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.09.2013
Innlegg
2.811
Antall liker
1.555
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
15
Du kan jo ikke sammenligne Pellar med Pulsus, bare fordi de har samme merke!? Det blir jo som å si at RP10 har jeg ingen tro på fordi jeg har hørt RP3.... Alt jeg sier er at jeg sammenlignet ECP-2 med Avid Pulsus og med god MC (les Lyra Delos) så var Avid Pulsus en langt mer musikalsk, tystere og mer dynamisk riaa.
 
  • Liker
Reaksjoner: oct
A

ANM

Gjest
(...) plenty av takhøyde for pop og klikk, noe jeg opplever at mange slurver med.
Dette forstod jeg ikke helt:confused:. Kan du forklare litt nærmere?
Klikk og pop har en tendens til å overstyre inngangen på en RIAA om ikke konstruktøren har gitt forsterkeren god takhøyde. Dermed vil man i tillegg få en skarp forvrengning som forsterker opplevelsen av denne uungåelige støyen på plater.
 
A

ANM

Gjest
Du kan jo ikke sammenligne Pellar med Pulsus, bare fordi de har samme merke!? Det blir jo som å si at RP10 har jeg ingen tro på fordi jeg har hørt RP3.... Alt jeg sier er at jeg sammenlignet ECP-2 med Avid Pulsus og med god MC (les Lyra Delos) så var Avid Pulsus en langt mer musikalsk, tystere og mer dynamisk riaa.
Vel, på de punktene er vi også uenige. Synes absolutt at om ikke en produsent har lagt noe sjel i sine inngansmodeller sier det noe om hva man kan forvente oppover i segmentet. Pellar har mangler og feil som er løst i langt billigere tilsvarende produkter. At du er fornøyd med Pulsus er bra, jeg er uenig i din vurdering av EC.

Jeg vet forsåvidt hvilken PU du har. Har jo hatt dialog med deg før og ser avataren din.;)
 

ChrisAndre

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.09.2013
Innlegg
2.811
Antall liker
1.555
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
15
Vel, jeg er grunnleggende uenig i den slutningen om innstegsmodeller og hva man kan forvente oppover. Greit nok. Jeg er og uenig i at Pellere ikke er en god innstegsmodell. Å være uenig er helt ok. Uansett syntes jeg ECP-2 ble safe og lite dynamisk.

Edit: ser av din signatur at du har Cadenza Red. Den er for meg altfor laidback for min smak ift fyrverkeriet Lyra Delos. Så vi setter nok pris på helt forskjellige ting i lytteopplevelsen...
 

oct

Æresmedlem
Ble medlem
09.04.2009
Innlegg
12.260
Antall liker
8.269
Sted
Oslo
Har uenigheten her noe å gjøre m. at ChrisAndre har handlet hos OHFC:confused:. De pleier jo å få ufortjent mye kjeft.


mvh
 
A

ANM

Gjest
Fordi Avid åpenbart har sin distinkte signatur som du verdsetter, eneste store forskjellen mellom modellene er bedre ekstern strømforsyning, litt flere innebygde valg i forhold til tilpasning og at de har tatt seg bryet med å fargekode inngang. Forsterkerdelen er nok nærmest identisk tatt data i betraktning. Du selv avviste LP12 på grunnlag av at innsteget ikke ga deg motivasjon til å kaste mer penger i oppgraderinger, mange prøvde å overbevise deg om annet. Pellar ga heller ikke meg den lysten, mens du åpenbart synes den er god. Thats it...:)
 

Nissen1

Medlem
Ble medlem
22.02.2012
Innlegg
33
Antall liker
14
(...) plenty av takhøyde for pop og klikk, noe jeg opplever at mange slurver med.
Dette forstod jeg ikke helt:confused:. Kan du forklare litt nærmere?
Klikk og pop har en tendens til å overstyre inngangen på en RIAA om ikke konstruktøren har gitt forsterkeren god takhøyde. Dermed vil man i tillegg få en skarp forvrengning som forsterker opplevelsen av denne uungåelige støyen på plater.
Interessant dette her - hadde aldri tenkt på at det kunne være et problem med overstyring så lenge pickupen ikke har uvanlig høyt utgangssignal. Men: Er dette noe som også gjelder standard, velprøvde, "kjedelige" konstruksjoner? Eller er det noe man først og fremst finner hos småskalaprodusenter? Jeg har tre av de kjedelige - to Yamaha integrerte og en Denon receiver, alle med MM-ingang. De har maks input på henholdsvis 150, 60 og 120 mV. Har aldri lagt merke til noen unoter her?
 
A

ANM

Gjest
(...) plenty av takhøyde for pop og klikk, noe jeg opplever at mange slurver med.
Dette forstod jeg ikke helt:confused:. Kan du forklare litt nærmere?
Klikk og pop har en tendens til å overstyre inngangen på en RIAA om ikke konstruktøren har gitt forsterkeren god takhøyde. Dermed vil man i tillegg få en skarp forvrengning som forsterker opplevelsen av denne uungåelige støyen på plater.
Interessant dette her - hadde aldri tenkt på at det kunne være et problem med overstyring så lenge pickupen ikke har uvanlig høyt utgangssignal. Men: Er dette noe som også gjelder standard, velprøvde, "kjedelige" konstruksjoner? Eller er det noe man først og fremst finner hos småskalaprodusenter? Jeg har tre av de kjedelige - to Yamaha integrerte og en Denon receiver, alle med MM-ingang. De har maks input på henholdsvis 150, 60 og 120 mV. Har aldri lagt merke til noen unoter her?
Det er et reelt fenomen og du vil ikke forstå hvor lite irriterende klikk og pop kan bli om det er gjort plass til dem i inngangssteget på RIAAen. Synes alltid at det er en fordel at produsent har oppgitt "overload margin"/headroom i spesifikasjonene, da får du ihvertfall inntrykk av at dette er noe de ikke har oversett.
 

ChrisAndre

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.09.2013
Innlegg
2.811
Antall liker
1.555
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
15
Fordi Avid åpenbart har sin distinkte signatur som du verdsetter, eneste store forskjellen mellom modellene er bedre ekstern strømforsyning, litt flere innebygde valg i forhold til tilpasning og at de har tatt seg bryet med å fargekode inngang. Forsterkerdelen er nok nærmest identisk tatt data i betraktning. Du selv avviste LP12 på grunnlag av at innsteget ikke ga deg motivasjon til å kaste mer penger i oppgraderinger, mange prøvde å overbevise deg om annet. Pellar ga heller ikke meg den lysten, mens du åpenbart synes den er god. Thats it...:)
Siden tråden ikke er en Avid-tråd så skal jeg la være å kommentere ytterligere. Men tror ikke mange som kjenner Avid er enig i karakreristikken din. Men leses data på den måten, så...

Jeg solgte ikke Linn LP12 fordi innstegsmodellen ikke ga meg nok. Den låt tvert i mot meget godt! Grunnen til salg var at jeg synes Linn tar for mye for oppgrsderingene, og det blir noe ganske annet.

Helt greit å være uenig, men du sammenlignet innstegsmodellen med Pulsus. Jeg sammenlignet eller konkluderte ikke med noe mht den LP12 jeg hadde og feks en høyere opp. Det hadde jeg ingen forutsetning til...

TS spurte etter Riaa-trinn til ca 25k. Det var i den setting jeg foreslo Avid Pulsus og at jeg fant ECP-2 kjedelig. Da blir det bare rart å dra inn Avid Pellar...?
 
A

ANM

Gjest
TS spurte etter Riaa-trinn til ca 25k. Det var i den setting jeg foreslo Avid Pulsus og at jeg fant ECP-2 kjedelig. Da blir det bare rart å dra inn Avid Pellar...?
Alt dette har du allerede sagt og jeg sagt meg uenig i og forklart hvorfor.:)
 

oct

Æresmedlem
Ble medlem
09.04.2009
Innlegg
12.260
Antall liker
8.269
Sted
Oslo
motoren har lang erfaring, og kan sikkert også strekke budsjettet. Det han er ute efter, er en riaa m. mye gain.


mvh
 

Lars DK

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.07.2007
Innlegg
211
Antall liker
184
Sted
Danmark
Torget vurderinger
12
Klikk og pop har en tendens til å overstyre inngangen på en RIAA om ikke konstruktøren har gitt forsterkeren god takhøyde. Dermed vil man i tillegg få en skarp forvrengning som forsterker opplevelsen av denne uungåelige støyen på plater.
Interessant dette her - hadde aldri tenkt på at det kunne være et problem med overstyring så lenge pickupen ikke har uvanlig høyt utgangssignal. Men: Er dette noe som også gjelder standard, velprøvde, "kjedelige" konstruksjoner? Eller er det noe man først og fremst finner hos småskalaprodusenter? Jeg har tre av de kjedelige - to Yamaha integrerte og en Denon receiver, alle med MM-ingang. De har maks input på henholdsvis 150, 60 og 120 mV. Har aldri lagt merke til noen unoter her?
Det er et reelt fenomen og du vil ikke forstå hvor lite irriterende klikk og pop kan bli om det er gjort plass til dem i inngangssteget på RIAAen. Synes alltid at det er en fordel at produsent har oppgitt "overload margin"/headroom i spesifikasjonene, da får du ihvertfall inntrykk av at dette er noe de ikke har oversett.
Jeps, noget som f.eks. Graham Slee gør en del ud af. Det var en god detalje på min Reflex M, den gang jeg havde den ;D
 

motoren

Æresmedlem
Ble medlem
13.01.2007
Innlegg
23.842
Antall liker
38.577
Sted
Flekkefjord
Torget vurderinger
30
Mye god forslag her nå men ikke la dette bli en krangle tråd.
Husk at jeg ikke vil ha disse halve boksene,kun full bredde(43cm)

mvh
 
  • Liker
Reaksjoner: oct

POB

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.09.2003
Innlegg
2.986
Antall liker
2.910
Sted
Kulturhovedstaden
Torget vurderinger
31
Jeg rota mye rundt i denne prisklassen for et år siden.

Testet en del som jeg var mer eller mindre fornøyd med.
Hadde også en Chinook innom, som jeg solgte fordi den gav for lite gain. Lydmessig var den veldig bra.

Endte opp med å øke budsjettet til en EAR 324, og tenkte vel at dette blir muligens den siste riaa'en jeg kjøper så hvorfor ikke kjøpe noe som er gjennomtestet og ikke forandret på 10 år fordi det er bra nok. Synes det var verdt den ekstra kostnaden, og vinylspilling er nå bare morsomt, og jeg tenker aldri mer på at riaaen burde gjort noe annerledes.

/pob
 

grammofon

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2011
Innlegg
5.646
Antall liker
2.853
Sted
Bærum
Jeg skal ikke dra dette for langt, men Stereofil har faktisk verdens aller, aller beste RIAA, som går opp til 67 db gain (dette ifølge butikkens egen beskrivelse):

"RIIA-forsterkingen utføres fullt og helt av rør, noe som ifølge Luxman er den eneste måten å utnytte platespilleren som helanalogt lydmedium til sitt ytterste. Det vi kan bekrefte er at vi aldri tidligere har hørt en platespillerforforsterker med like fyldig, kraftig og "deilig" gjenngivelse. Her er det virkelig kjøtt på beinet kombinert med en fantastisk detaljering og holografi.

...

Dersom du ønsker en fyldig, varm og detaljert lydgjenngivelse med fokus på spilleglede (noe vi gjør) er dette kanskje verdens aller, aller beste RIAA."

Ikke dårlig. Syns jeg har lest noe liknende før. ;)

PS Jeg har ikke hørt den.....
 
  • Liker
Reaksjoner: oct

motoren

Æresmedlem
Ble medlem
13.01.2007
Innlegg
23.842
Antall liker
38.577
Sted
Flekkefjord
Torget vurderinger
30
Mye gode forslag men er jaggu ikke lett dette her,får gå i tenke boxen et par dager :)

Ha en fin helg folkens

mvh
 
  • Liker
Reaksjoner: oct
Topp Bunn