P
Parelius
Gjest
I stedet for å bruke 1-2k på kabler mellom RIAA og forsterker, så ville jeg ha puttet alle de pengene i allerede påtenkte oppgraderinger.Hva med kabler til dette da? Er kanskje vel så viktig som for cd spiller?
I stedet for å bruke 1-2k på kabler mellom RIAA og forsterker, så ville jeg ha puttet alle de pengene i allerede påtenkte oppgraderinger.Hva med kabler til dette da? Er kanskje vel så viktig som for cd spiller?
Super Elys er en god pu (og de nyere er mye bedre enn både de gamle Rega-pu'ene og sitt rykte imo), og imo bør du kanskje heller legge noen kroner i Regas vegghylle heller enn å kjøpe noe dyrere pu og dyre kabler, dersom du har mulighet for veggmontering da.Vurderer p5 med super elys og graham slee era intro.
Så håper jeg det gir en god balanseog utgangspunkt til ev. oppgradering.
P5 en kan vel oppgraderes med pu som vil gi mer senere?
Hva med kabler til dette da? Er kanskje vel så viktig som for cd spiller?
Det jeg mener Vidar er at hvis du skal bygge opp en vinylrigg, så er pick upen viktigere enn en vegghylle.Helt uenig. Plassering av platespiller er svært betydningsfullt for lydkvaliteten.
Vi snakker tross alt om en pu (MM) som i utgangspunktet er temmelig god i denne arma, og en vegghylle til rundt tusenlappen. For mange vil en vegghylle gi et stort løft i lydkvalitet, og i mange tilfeller større enn et pu-bytte.
Pu slites, og kan også kjøpes bedre senere.
Hos meg, for å ta et eksempel, så spiller min LP12 bedre med Rohmann pu (9k?) på vegghylle enn med en Linn Arkiv (>20k) på gulvplassert rack. Arkiv'en er bedre, og den låter bedre enn Rohmann når platespilleren er på vegghylla.
Mvh Vidar P
Ja om du har mulighet. Vær litt forsiktig med underlag til enkelte platespillere; det har noe med sideveis compliance i føttene å gjøre; enkelte platespillere (f.eks Linn) tåler ikke NOE sideveis bevegelsesmulighet før lyden dør hen, det har med tallerkenplassering, moment osv å gjøre har jeg forstått; andre som ikke er fjæret (Rega f,eks) skal ha en viss compliance i underlaget, og det er timet og tilrettelagt fra produsent i form av føtter under. Ytterligere underlag med en sideveis compliance vil kunne gi større sideveis bevegelsesevne enn produsent har ment, og vil som sådan kunne gi like mye ulemper som fordeler lydmessig.Så heller vegghylle enn "beskyttelsesføtter" på platespilleren.....
Konefaktor er kjempeviktigBåde vegger og gulv er i tre
Det er gulvstående høyttalere.
Problemet med veggmontering er at det da blir rett under et vinfu, men det har kanskje kun dårlig konefaktor..
Man kan jo plassere høyttalere oppå noe som sørger for at resonanser ikke slipper ned til gulvet i samme grad, noe i stein e.l.Hva mener du med avkopling under høyttalerne?
Selv om det er spikes på disse, så er det klart at bassen gir vibrasjoner, men er det noe mer å gjøre her da?
Dette slår jo også andre veien det Vidar, ingenting er bedre enn det dårligste leddet..Man kan jo plassere høyttalere oppå noe som sørger for at resonanser ikke slipper ned til gulvet i samme grad, noe i stein e.l.
Imo kan det være en god ide under høyttalere, ikke like god ide under apparater i racket, jmf andre tråder.
Platespillere uten oppheng som Rega P5 er temmelig følsomme for underlag; og i motsetning til bamsemann (har du erfaring med denne spilleren egentlig??) så mener jeg at man med denne bør begynne sin optimalisering helt fremst i avspillerkjeden istedet for å hive penger på dyre pu'er (som definisjonsmessig er på slutten av platespillerkjeden, kun etterfulgt av armkabel og riaa) uten å først ha plassert den så optimalt som mulig.
All verdens pu'er og riaa'er vil ikke kunne kompensere 100% for at drivverket ikke fungerer optimalt imo.
Mvh Vidar P
Synes jeg husker at jeg sa at alt henger sammen.Dette slår jo også andre veien det Vidar, ingenting er bedre enn det dårligste leddet..
Det hjelper ikke med all verdens verk og armer hvis ikke pick upen leser av signalet riktig..
Alt henger sammen...
bamsemann..![]()
Hvis du mener at pick upen er sist i signalkjeden har du direkte feil Vidar...Synes jeg husker at jeg sa at alt henger sammen.
Jeg er tilhenger av å prioritere oppstrøms først fordi i signalkjeden så vil neste ledd aldri kunne korrigere for tapt informasjon i de foregående ledd; og jeg ønsket å redegjøre for det jeg synes er en fornuftig vinkling, og egne erfaringer, mht akkurat denne utmerkede spilleren.
Men om du vil dasse til alt jeg sier, så har jeg ikke interesse av å diskutere det noe videre.
Mvh Vidar P
Hva mener du er først i leddet for å spille av signalet på vinylen da Parelius?Er det to stykker som fortvilt prøver å være uenige her?
Ja, nettopp. En platespiller som ikke står stødig, vil gi så dårlige arbeidsforhold for pickupen at den ikke fungerer som den skal. Resultatet er resonnanser og dårlig sporing,i verste fall avsporing.Dette slår jo også andre veien det Vidar, ingenting er bedre enn det dårligste leddet..
Det hjelper ikke med all verdens verk og armer hvis ikke pick upen leser av signalet riktig..
Alt henger sammen...
bamsemann..![]()
Er helt enig i at verket bør stå mest mulig optimalt, har ikke benekta det noe sted jeg CBA...Ja, nettopp. En platespiller som ikke står stødig, vil gi så dårlige arbeidsforhold for pickupen at den ikke fungerer som den skal. Resultatet er resonnanser og dårlig sporing,i verste fall avsporing.
Vegghylle er stort sett det eneste som fungerer ordentlig med gulv på bjelkelag av tre, som er vanlig i Norge. En platespiller med en pickup til en tusenlapp på vegghylle vil garantert låte bedre en spilleren som står ustødig med en pickup til tre ganger prisen.
At spillerene står godt. Uten det hjelper kronasje intet. Hva som er best i dette tilfellet må gudene vite. Jeg kjenner ikke til forholdene i heimen det er snakk om. Og at spilleren må stå godt, er jo INGEN av oss uenig i. Eller har jeg misforstått?Hva mener du er først i leddet for å spille av signalet på vinylen da Parelius?
bamsemann..![]()
Helt enig i at spilleren bør stå best mulig, ingen tvil..At spillerene står godt. Uten det hjelper kronasje intet. Hva som er best i dette tilfellet må gudene vite. Jeg kjenner ikke til forholdene i heimen det er snakk om. Og at spilleren må stå godt, er jo INGEN av oss uenig i. Eller har jeg misforstått?
Jeg er enig i at første ledd i avspillerkjeden er pickupen. Pickupens ytelse er imidlertid avhengig av både verk, arm og underlag for spilleren, så Vidar har nok et poeng her. På den annen side skal man vel heller ikke undervurdere pickupens betydning. Dere har kanskje begge rett.Hva mener du er først i leddet for å spille av signalet på vinylen da Parelius?
bamsemann..![]()
Semantisk pludder, er det ikke. Tviler sterkt på at Vidar er uenig i det. Han har jo hele tiden tatt til orde for kildens viktighet. Men som vi altså er hjertens enig i, utgangsbetingelsene må være tilstede, dvs. god plassering.Det jeg var uenig med Vidar i er at pickupen er sist i avspillingskjeden..
Det kan den jo ikke være når det er den som har direkte kontakt med vinylen og plukker opp signalet..
Det er godt sagt det K.H.Jeg er enig i at første ledd i avspillerkjeden er pickupen. Pickupens ytelse er imidlertid avhengig av både verk, arm og underlag for spilleren, så Vidar har nok et poeng her. På den annen side skal man vel heller ikke undervurdere pickupens betydning. Dere har kanskje begge rett.
mvh.
Ketil
Ja jeg er enig Parelius....Semantisk pludder, er det ikke. Tviler sterkt på at Vidar er uenig i det. Han har jo hele tiden tatt til orde for kildens viktighet. Men som vi altså er hjertens enig i, utgangsbetingelsene må være tilstede, dvs. god plassering.
(Ser virkelig frem til å få plassert min egen rigg på veggen. Slik det er nå så må rigg/plassering betegnes som idioti.)
Det er greit det; jeg skal forsøke å belyse hva jeg mener med at pu'en er sist;Sorry at jeg hang meg opp Vidar.. :-[bamsemann..![]()
Kjempebra forklart Vidar..Det er greit det; jeg skal forsøke å belyse hva jeg mener med at pu'en er sist;
Først skal tallerkenen rotere for å "presentere" (så og si) sin informasjon til avtasteren (=pu'en). For å få dette til, så er man avhengig av motor og dens psu. Allerede nå er det åpenbart at rotasjon (motor, psu osv) er foran pu i denne mekaniske prosessen.
Om du nå tenker interaksjonen mellom vinylrille (=informasjonsspor) og diamant; det er jo dette som til slutt gir coil/magnetsystemet i en pu den nødvendige bevegelsesenergi til å lage strømimpulser! Med andre ord; det er rillene og tallerkenens rotasjon, og de krefter som virker inn på den, som GIR bevegelsesenergien som pu'en fanger opp og omgjør til elektriske signaler... nå begynner det å bli temmelig åpenbart at drivverket er foran pu'en i kjeden.
Hva er det som definerer kontakten mellom diamant og rille? Jo, armen er sentral, dens innstilling, evne til å styre og bære en gitt motor (=pu) med gode sporingsmessige og resonansmessige egenskaper (dens beskaffenhet forøvrig så som rør og lagre vil påvirke dette).
Og det er tallerkenen og dens evne til å presentere rillen for diamanten, helt stødig uten eksterne påvirkninger; her kommer oppheng, plassering, matter, hyller, fjører, subchassis osv inn i bildet.
Til sist så har denne bevegelsesenergien fra drivverket blitt presentert for pu'en, og det siste leddet i denne mekaniske prosessen er å lese rillen, og omdanne dens fasong til en mest mulig analog strøm.
Slik jeg ser det, så er det veldig lett å tenke at drivverk og dets funksjon, samt arm og dens funksjon, er helt primært i det å frembringe den nødvendige (og ikke den uønskede) energi til avleseren; og følgelig er pu'en, som er kun en avleser/omvandler, det siste ledd i platespilleren.
I mine øyne, og ører forsåvidt; så er drivverk/psu det viktigste å ha i orden. Uten det, ingen godlyd. Dernest arm, og til slutt pu. Det er underforstått at alt skal passe teknisk godt sammen selvsagt.
Mvh Vidar P
Alltid bra når det kommer noe godt ut av diskusjoner..Jeg takker alle for de kommentarer og innspill som har kommet her; jeg har lært utrolig mye gjennom denne meningsutvekslingen og gleder meg til Rega P5/Graham Slee OG vegghylle i heimen!!!![]()