ny riaa

yasman

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.10.2006
Antall liker
310
Sted
Grenland
Torget vurderinger
13
Hei,

Ser på inntreden i vinylmarkedet; har ikke hørt vinyl siden 1986, da jeg hadde en technics direct drive sak...

Ser på Clearaudio Emotion med Clearaudio basic eller smart phono Riaa, alt. Cambridge Azur eller Project tube box 2

eller;

Rega P3 med Rega Fono eller Project tube box2 eller Cambridge Azur.

Mest lyst på Clearaudio som platespiller, men hvilken Riaa?? Noen som kan gi råd?

B

bamsemann

Gjest
Her er det jo masse å velge på:

Jeg bruker en creek obh 18, med den store strømforsyninga, og den spiller over forventning syns jeg

Men jeg har jo ikke fått sammenligna med andre da.

CREEK OBH 18/15
TRICHORD DINO
PROJECT TUBEBOX
LEHMAN BLACK CUBE
GRAHAM SLEE ERA V GOLD(favoritten til impulse)

Her er det sikkert mange flere å velge på, Primare skal jo ha en som er bra.

Men her bør nok Vidar P. Impulse, audiophilearve og andre som har mer orden på dette med vinyl komme på banen..

Hvem selger Trichord Dino i Norge?

bamsemann.. :)

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
30.516
Torget vurderinger
28
Ville begynt med å spørre hvilken lyd man er ute etter, hvilke preferanser. Hvilken pu skal spiller brukes sammen med? Er det tenkt å ta høyde for senere oppgraderinger (av f.eks pu) eller er dette tenkt som sekundærkilde? Hvorfor Clearaudio? Hvordan er resten av anlegget?

Når det er sagt hadde jeg personlig tatt Tubebox fremfor Clearaudio Basic. Jeg har hatt dem begge i hus og eid førstnevnte. Riktignok var oppsettene forskjellige, men jeg står fast ved valget.

yasman

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.10.2006
Antall liker
310
Sted
Grenland
Torget vurderinger
13
Benytter Burmester Rondo 991 forsterker og 992 cd spiller, Gallo Reference 3.1 høyttalere, Gallo SA. Amp. Nordost Heimdall kabler.
Tenkte vel egentlig vinyl som sekundærkilde, har ikke mer enn 80-90 plater, men kan jo fort bli bitt av basillen....
Så på Clearaudio pga. gode tester og liker dynamisk lyd med god bass. Mhp. pu, så er jeg fersk, men hadde håpet på grei lyd med mm......

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
30.516
Torget vurderinger
28
I utganspunktet tror jeg ikke at Emotion vil gi deg beste bassen, men det blir sikkert et kostnadsspørsmål. Dersom du går for denne spilleren leveres den vel med en rimelig Clearaudio-pu som standard. Jeg ville da ha valgt noe annet enn Basic riaa-trinn da jeg oppfatter det som bra, men savner noe varme og fylde, noe du får masser av med Tubebox. Ikke er MM-puene fra Clearaudio særlig varme heller. Går du for MM skulle støyproblematikken med Tubebox være null.

Nå kjenner jeg ikke forsterkeriet, så det er mulig at Basic likevel kan være god match i oppsettet ditt.

yasman

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.10.2006
Antall liker
310
Sted
Grenland
Torget vurderinger
13
Burmester forsterkeren er veldig nøytral. Sånn sett burde den ta det meste godt videre.
Har også hørt andre som skryter av tube box; men det finnes vel 2 stykker nå? en til ca. 2.700 og en til ca. 3.500
Har du noen erfaring med Rega p3?

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
30.516
Torget vurderinger
28
Rega er det andre som kjenner langt bedre enn meg her. Dette er vel et sikkert kjøp, med god arm i forhold til pris. Du sier at dette er en sekundærkilde, og da er det i og for seg greit, men du må vite at anlegget ditt egentlig fortjener en bedre spiller enn dette. Men igjen, det avhenger selvsagt av behov, antall plater og ønske om investering.

yasman

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.10.2006
Antall liker
310
Sted
Grenland
Torget vurderinger
13
takk for gode innspill; ser at du har michell; ble anbefalt det samt Trichord av Oslo Hificenter...
Alternativet er kanskje å starte med en bedre platespiller og kjøpe seg opp på Riaa og kabelsiden senere....

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
301
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Enig med Fosse i vurderinger av absolutt nivå på drivverk; tenk kanskje slik at dette blir en kilde til glede du skal ha i mange år. Jeg hadde heller kostet på meg et godt drivverk, en P25 eller P5 er f.eks mange klasser bedre enn en P3 til et relativt moderat mellomlegg, og heller ikke gått "crazy" på forgjengelige ting så som stift.. en Goldring 1006 vil være evig god nok til å la alle disse Regaene vise sine beste sider, og vil være uproblematisk for riaa. I tillegg er de oppgraderbare ved simpelthen å bytte stift til neste nivå når den første er utslitt. Genialt :)

Mvh Vidar P

B

bamsemann

Gjest
takk for gode innspill; ser at du har michell; ble anbefalt det samt Trichord av Oslo Hificenter...
Alternativet er kanskje å starte med en bedre platespiller og kjøpe seg opp på Riaa og kabelsiden senere....
Er det oslo hi fi center som selger trichord?

B

bamsemann

Gjest
En platespiller er jo en kompleks helhet, men jeg mener å tro at pick upen er den viktigste delen, så arm og verk.

Men alt dette henger jo sammen, er det slik at verk er viktigere enn pick up-arm kombinasjonen?

Er det noen som hart hørt trichord dino her, den får jo masse skryt.

Men jeg har vel satt Graham slee era v, som et prosjekt til våren..

yasman

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.10.2006
Antall liker
310
Sted
Grenland
Torget vurderinger
13
Oslo hificenter står som importør på Trichordresearch sine hjemmesider.

Er også interessert i om noen har hørt denne!

Men først må jeg ha en platespiller; er vel egentlig i villrede nå..... kunne tenke meg å holde meg innenfor 10k, så får resten komme senere.....

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Det ligger en Rega P5 på børsen, det er en uhyre god platespiller som ikke koster skjorta. Og som Bamsemann er inne på, sørg for å få høre en Graham Slee Era, den er et funn til prisen, rett og slett.

yasman

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.10.2006
Antall liker
310
Sted
Grenland
Torget vurderinger
13
Tenker også å få høre på en Graham Slee Era gold, som så mange har lovord om. Men du anbefaler altså Rega P5 istedenfor Clearaudio Emotion (som vel også kan oppgraderes med ny pick up senere)...?

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
30.516
Torget vurderinger
28
En platespiller er jo en kompleks helhet, men jeg mener å tro at pick upen er den viktigste delen, så arm og verk.

Men alt dette henger jo sammen, er det slik at verk er viktigere enn pick up-arm kombinasjonen?

Er det noen som hart hørt trichord dino her, den får jo masse skryt.

Men jeg har vel satt Graham slee era v, som et prosjekt til våren..

Skal ikke mene noe om hva som viktigst, for det er jo riktig som du påpeker, alt henger sammen.

Men, jeg hadde prioritert godt drivverk og god arm fremfor god pickup. Du får ikke utbytte av en god pickup på middelmådig spiller, antakelig er den også vanskeligere å matche (les lav-compilant pu på arm med dårlige lager). Dessuten slites en pu slik at dette blir feil i forhold til å bygge seg opp over tid.

Audioart fører også Trichord. Jeg ville definitivt IKKE prioritert kabler i starten.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.671
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Skal ikke mene noe om hva som viktigst, for det er jo riktig som du påpeker, alt henger sammen.

Men, jeg hadde prioritert godt drivverk og god arm fremfor god pickup. Du får ikke utbytte av en god pickup på middelmådig spiller, antakelig er den også vanskeligere å matche (les lav-compilant pu på arm med dårlige lager). Dessuten slites en pu slik at dette blir feil i forhold til å bygge seg opp over tid.

Audioart fører også Trichord. Jeg ville definitivt IKKE prioritert kabler i starten.
Eg ville vere forsiktig med å tilrå investering i det eine framfor det andre. Ting må matchast. Det går an å få svært god lyd rimeleg, men du kan også øydelegge mykje om du knip inn for mykje på feil stad....
Ein god pickup kan fungere svært godt i ein billeg spelar, dersom matchinga til arm er optimal, og vi snakker om eit greitt drivverk.

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
30.516
Torget vurderinger
28
Nå var jeg kanskje litt uklar på hva jeg kaller billig pu, billig spiller. Er i prinsippet enig med deg. Jeg har selv god erfaring med f.eks Benz Glider i Project Perspective, men jeg tror nok at der går grensen for hva jeg hadde investert i pu på en såvidt billig spiller/arm.

Når det er sagt så skrev jeg hvordan jeg hadde prioritert, og da med tanke på senere oppgraderinger. Pu-er er mer forgjengelige enn spillere og armer.

B

bamsemann

Gjest
Jeg tror jeg ville prioritert best mulig arm og verk, og en litt rimeligere pick up til å begynne med.

Også oppgradert pick upen etterhvert..

Men det er jo pick upen som leser av signalet for så å sende det videre gjennom arm, også gjennom en riia o.s.v.

Skal man følge skitt inn skitt ut prinsippet, så hjelper det ikke med verdens beste verk-arm-riia... hvis pick upen er ubrukelig..

Så derfor tror jeg at pick up/arm er det viktigste..

Tror jeg....

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
301
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Det er vel en kjent sak, siden det ble begynt fokusert på for over 30 år siden, at kvaliteten på drivverk/arm er vesentlig for den informasjonsmengde som pu'en blir i stand til å nyttegjøre seg fra vinylrillene.
Det er mye fornuft i å investere i et godt drivverk som Fosse sier; om andre ønsker å brenne budsjettet til pu på et billig drivverk så gjerne for meg, men jeg har aldri hatt noe særlig utbytte av det.

For å ta et praktisk eksempel; jeg er i en situasjon hvor jeg kan sammenlikne en Rega P3/Ortofon Rohmann med en Rega P25/AT OC9 ML.. disse koster omlag like mye. Ja, P3'en er faktisk litt dyrere. P25'en låter totalt overlegent på alle parametre som betyr noe for musikkgjengivelsen.
(For ordens skyld; Rohmann'en står ikke til vanlig på Rega'en, men på min Naim Aro)
Når jeg bytter om pu'ene så øker selvsagt forskjellene ytterligere, noe som kun reflekterer at Rohmann er en bedre pu enn AT OC9; men budskapet er at drivverket P25 med armen RB600 er så mye bedre enn P3 med RB300, at selv en langt dyrere pu på P3 vil ikke komme nær å kompensere for dette.
Drivverk/arm er utrolig viktig for sluttresultatet!

Mvh Vidar P

B

break_out

Gjest
Drivverket er helt klart det viktigste i vinylavspilling. Det er klart at svakeste leddet regelen gjelder her også, men dersom ikke drivverket er bra så vil en ikke kunne kompensere med god arm eller pu. Jeg hadde bestemt meg først for drivverk og nivå en ønsker å heller bygge videre på dette.

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
30.516
Torget vurderinger
28
Denne kommer det neppe til å bli enighet om....

Rega og ProJect er nevnt, dette er gode alternativer, det kommer sikkert flere.

B

break_out

Gjest
Jeg hadde kjøpt en brukt spiller da du potensielt får mer for pengene (dersom fint brukt..). Hva finnes det på bruktmarkedet for tiden?

Hva er så spilleren med beste drivverk <10.000?

yasman

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.10.2006
Antall liker
310
Sted
Grenland
Torget vurderinger
13
Artig sak!

Ingen ulempe at det ser bra ut selv om lyden kommer først...

yasman

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.10.2006
Antall liker
310
Sted
Grenland
Torget vurderinger
13
Ved siden av Graham Slee Era, er Creek OBH 15 også nevnt; noen som har erfaring med denne?

JanOlav

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2005
Antall liker
1.152
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
15
Artig sak!

Ingen ulempe at det ser bra ut selv om lyden kommer først...

Hørte på lillebroren til ca. 6000 kroner på Hortens messa og det spillte utrolig behagelig selv med bøyd stift. ;)

B

bamsemann

Gjest
Ved siden av Graham Slee Era, er Creek OBH 15 også nevnt; noen som har erfaring med denne?
Jeg bruker som sagt Creek OBH 18, og er veldig fornøyd ,den er veldig gjennomsiktig og ganske så delikat faktisk.

Den har ren diskant uten noe grums, og bassen er ganske tight, den er nok bra til prisen.

Men en Graham Slee Era v er nok noen klasser opp, men den er jo nesten tre ganger dyrere også.

Det blir nok en ny riia etterhvert

Men Trichord Dino er jo også en kandidat skulle man tro, den får jo også masse skryt.

Du får be vinylgjengen komme mere på banen her ang riia, de har nok testa mye mere vinyltilbehør enn hva jeg har gjort.

K.H.

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2005
Antall liker
1.428
Torget vurderinger
10
Jeg mener Trichord Dino er meget god, selv sammenlignet med Trichord Delphini til dobbel pris.

mvh.
Ketil

B

bamsemann

Gjest
Jeg mener Trichord Dino er meget god, selv sammenlignet med Trichord Delphini til dobbel pris.

mvh.
Ketil
Hei Ketil..

Har du fått sammenligna trichord dino med noe annet?

Den får jo bare skryt overralt, jeg vet ikke hvor tett på graham slee era v den er..

Chalshus

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
4.445
Sted
Horten
Torget vurderinger
8

mvh.
Ketil
Takk for handelen.

Dino spiller fanstastisk sammen med Rega. Har dog ikke sammeliknet med noen andre riaaer.

K.H.

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2005
Antall liker
1.428
Torget vurderinger
10
Hei Ketil..

Har du fått sammenligna trichord dino med noe annet?

Den får jo bare skryt overralt, jeg vet ikke hvor tett på graham slee era v den er..

Har sammenlignet Dino med Delphini, begge med sine topp eksterne psu'er, og mener Dino kommer svært nær. Trichord har dessuten alle innstillingsmuligheter for gain og belastning, gjennom dip switch'er, så det er enkelt å tilpasse til forskjellige pickups.

Ellers har jeg ikke sammenlignet inngående med noe annet. Prøvde en kort periode ProJect Tube Box og syntes også den var god, men ikke på høyde med Trichord Delphini.

mvh.
Ketil

B

bamsemann

Gjest
Har sammenlignet Dino med Delphini, begge med sine topp eksterne psu'er, og mener Dino kommer svært nær. Trichord har dessuten alle innstillingsmuligheter for gain og belastning, gjennom dip switch'er, så det er enkelt å tilpasse til forskjellige pickups.

Ellers har jeg ikke sammenlignet inngående med noe annet. Prøvde en kort periode ProJect Tube Box og syntes også den var god, men ikke på høyde med Trichord Delphini.

mvh.
Ketil
Takk for svar K.H. Da har jeg fått en følelse på at du liker Trichord bedre enn tubebox..

I hvert fall der og da..

yasman

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.10.2006
Antall liker
310
Sted
Grenland
Torget vurderinger
13
Noen som har prøvd Graham slee era gold intro if. era gold?
Forskjellen skal være strømforsyningfen som kan oppgraderes senere.

Lurer på å gå for introen pga budsjettet og ev. oppgradere senere.

B

bamsemann

Gjest
Noen som har prøvd Graham slee era gold intro if. era gold?
Forskjellen skal være strømforsyningfen som kan oppgraderes senere.

Lurer på å gå for introen pga budsjettet og ev. oppgradere senere.
Her er det strømforsyninga som er forskjellen ja, og det skal være en oppgradering med den bedre strømforsyninga.

Men mesteparten av godlyden får du i selve riian

Jeg spillte jo først på den lille strømforsyninga på min creek obh 18, og bytta over til den store, og det var litt mer kropp-kraft og dynamikk med den store, men det er ikke natt og dag..

yasman

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.10.2006
Antall liker
310
Sted
Grenland
Torget vurderinger
13
Da blir det nok Graham Slee era gold intro først til 4.500, så får jeg oppgradere senere....

B

bamsemann

Gjest
Da blir det nok Graham Slee era gold intro først til 4.500, så får jeg oppgradere senere....
Tror jeg henger meg på her etterhvert jeg også....

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
301
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Selv om jeg ikke har noe imot riaa'en; det er voldsomt til riaa allikevel! Du skal ha litt av en platespiller for at denne type utlegg bare i eq'en skal være kostnadssvarende.

Man tenker vel type Rega P5 o.l. som absolutt minimum ut i fra en balansetankegang.

Slik jeg ser det, så kan riaa ikke gjøre stort annet enn å forsterke/frekvenskorrigere det signalet som den blir foret med; dette signalet setter den absolutte standard for hvor mye informasjon av hvor høy kvalitet resten av systemet ditt vil få servert; om det er kompromittert så vil selv ikke verdens beste riaa gjenopprette informasjon som har gått tapt allerede i platespilleren.

Derfor kan man spørre seg om cost-benefit balanse; hva er best? 5k i platespiller og 5k i riaa? Eller kanskje 8k i platespiller og 2k i riaa? Eller 2k i platespiller og 8k i riaa?

Ikke sant, jeg bare fokuserer på balanse her. Protesterer jo såklart ikke på at en bedre riaa vil gi et bedre resultat, men spør om ikke de ekstra tusenlappene ville ha gitt bedre resultat lydmessig totalt sett dersom de ble plassert lengre oppstrøms?

Ofte synes jeg at riaa'er er mer forskjellige i smak/behag enn forskjellige i absolutt kvalitet, iallefall riaa'er i omlag samme prisklasse. Derfor blir det veldig vanskelig å kjøpe "den rette" riaa'en uten å ha hørt litt.

For min egen del er jeg ikke i tvil ut ifra hva jeg har hørt av forskjellige vinylkonstellasjoner (og den måten jeg personlig lytter til musikk på); men som sagt, sikter du opp mot nivå P5 og oppover så er det fornuft i denne klasse riaa'er imo. Med P3 og desslike er det grov overbalanse mot riaa imo.

Mvh Vidar P

yasman

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.10.2006
Antall liker
310
Sted
Grenland
Torget vurderinger
13
Vurderer p5 med super elys og graham slee era intro.
Så håper jeg det gir en god balanse:) og utgangspunkt til ev. oppgradering.
P5 en kan vel oppgraderes med pu som vil gi mer senere?
Hva med kabler til dette da? Er kanskje vel så viktig som for cd spiller?

Topp Bunn